دلیل زشت شمردن صیغه چیست؟

اصل و اساس مخالفت با صیغه در چند مطلب است:

۱- عده ای تصور می کنند هر نوع رابطه جنسی یک نوع پلیدی و خباثت است. و صیغه را با همین معیار محکوم می کنند چرا که در آن اغراض جنسی وجود دارد. این در حالی است که با اندک توجهی می توانند بیابند که در ازدواج دائم نیز اغراض جنسی وجود دارد. و زوجین با یکدیگر ارتباط جنسی دارند. و بسیاری نیز با همین امیال و برای پاسخگویی به آن ازدواج کرده اند. پس نمی توان وجود غرض جنسی و ارضای شهوت را عامل پلیدی و خباثت دانست. خصوصا که بدون روابط جنسی، نسل بشر منقرض می شود و تولید مثل محقق نمی شود.

۲- عده ای شباهت ها را می بینند و از درک تفاوت ها عاجر هستند. به تعبیری هر گردی را گردو می بینند و به محض دیدن چند شباهت، صیغه را با فاحشگی یکسان می کنند. در حالی که برای نگاه معقول باید علاوه بر شباهت ها، تفاوت ها را نیز مد نظر قرار داد. اگر در فاحشگی مرد به زن پول می دهد یا اینکه با او رابطه جنسی برقرار می کند، و این امور در صیغه نیز وجود دارد، باید توجه کنیم که این امور در ازدواج دائم نیز وجود دارد. در فرهنگ ما مرد به زن نفقه می دهد. و زوجین با یکدیگر ارتباط جنسی دارند. ایا می توانیم به دلیل وجود شباهت فاحشگی و صیغه، صیغه را محکوم کنیم؟ ایا دو شباهت ذکر شده در ازدواج دائم نیز وجود ندارند؟ پس روشن می شود که وجود این شباهت ها نیز سبب قبح و پلیدی صیغه نمی شود. و از این حیث صیغه با ازدواج دائم فرقی ندارد.

۳- عده ای صیغه را با توجه به چند مصداق آن مد نظر قرار داده و آن را نقد می کنند. در حالی که سوء استفاده از یک قانون نمی تواند، سبب بد دانستن قانون شود. و روشن است که از بهترین امور نیز سوء استفاده می شود. آیا بلوک شرق به اسم عدالت، مردم را به فلاکت نینداخت؟ آیا نظام استکبار، به اسم دموکراسی، جنگ ها و کشتارها ایجاد نکرده است؟ آیا استعمار (ایجاد عمران و آبادانی) بد بوده است که با شعار آن ثروت های جوامع را غارت کرده اند؟ 

بنابراین رویکردهایی که علیه قانون متعه و ازدواج موقت هجمه می کنند، با دیدگاههای غلط و ناروا به این هجمه دست می زنند.

زشتی و قباحت فاحشگی در غیر منضبط بودن روابط و عدم مسئولیت پذیری طرفین است. و با فهمیدن این معیار می توان فرق صیغه با فاحشگی را دریافت که صیغه با احکام و ضوابط روشن و از پیش تعیین شده این بی انضباطی را از بین برده و طرفین با خواندن خطبه اولیه، خود را ملتزم به رعایت تعهدات می کنند.


و نکته ای که باید بدان توجه جدی کرد؛ این است که هجمه ها علیه صیغه، بدون درک حقایق جامعه و در نظر گرفتن واقعیت هاست. از همین رو، می بینیم که با مطرود شدن اموری نظیر صیغه، دوستی های نامشروع و روابط زشت فراگیر می شود. کسانی که به صیغه حمله می کنند، غالبا از درک این واقعیت عاجر هستند که نیروی شهوانی انسان، نیرویی قوی است و اگر در بستر مناسب خود قرار نگیرد، مانند سیلی ویرانگر خواهد شد. و بهترین کار برای جلوگیری از زیان های این سیل، بستر سازی برای رویه ای منطقی و معقول است. نمی توان همگان را مجبور به ریاضت کرد و در جامعه ای که سن ازدواج به دهه سوم زندگی می رسد، افراد را تا آن سن وادار به سرکوب غریزه کرد. همچنان که نمی توان کمونیسم جنسی را پذیرفت و اجازه داد روابط کثیف و خیانت بار در جامعه رایج شود.

facenama

دیدگاه‌ها

عزیزم من کاملا مخالفم چرا

عزیزم من کاملا مخالفم چرا چون فرق صیغه دایم با موقت اینه که تو موقت هر دو طرف در یک وهله ی زمانی با چند نفر مختلف امیزش دارن که موجب ابتلا به امراض روحی و جسمی میشه و فاحشه گری رواج بیدا میکنه ولی تو نوع دایمش زنو مرد به هم بایبندن وبی بندو باری به حداقل میرسه طولی نمیکشه .................بیخیال

تصویر شهر سوال

با عرض سلام

با عرض سلام
اولا تردیدی نیست که ازدواج دائم نسبت به ازدواج موقت اولویت و مزیت هایی دارد. و تجویز ازدواج موقت برای مواردی است که ازدواج دائم ممکن نیست.

ثانیا ازدواج موقت برای جلوگیری از کمونیسم جنسی و به فرمایش شما ارتباط همزمان با چند نفر است. کسی که به عقد موقت دیگری در می آید نمی تواند بلافاصله با کس دیگری عقد کند و در صورت ارتباط جنسی باید به اندازه ۴۵ روز صبر نمایند و بعد از آن مجاز خواهند بود که ازدواج موقت دیگری داشته باشند.
در واقع ضوابطی که در ازدواج موقت وجود دارد اجازه نمی دهد که در جامعه روابط جنسی دچار هرج و مرج باشد.

زن نمی تواند.مرد که می تواند

زن نمی تواند.مرد که می تواند دوباره صیغه کند...پس باز هم هرج و مرج به وجود می آید.

تصویر شهر سوال

سلام

سلام
به این نکته دقت کنید که تعداد زنان جامعه تقریبا مساوی مردان است. پس وقتی زنان محدود شوند، بالتبع مردان نیز محدود می شوند.
یعنی تقاضا و طلب باید متعلقی داشته باشد. وقتی زن به دلیل ایام عده نمی تواند تا مدتی پاسخ مثبت به تقاضای مردان بدهد، پس مردان نیز نمی توانند تقاضای خود را برآورده کنند.

علاوه بر اینکه اسلام یک مکتب جامع است و دستورات آن زمینه های مختلف را شامل می شود. و کسی که به اسلام معتقد است، باید به این گزاره نیز توجه کند که دشمن ترین دشمن او نفس اماره اش است! و حق ندارد تمام همت خود را مصروف درخواست های نفس اماره کند.

یک نکته قابل توجه دیگر اینکه

یک نکته قابل توجه دیگر اینکه اگر اینگونه بود هیچ گاه در طول تاریخ با تعدد زوجات یک مرد مواجه نبودیم.

تصویر soalcity

سلام

سلام
کلمه تقریبا برای همین مطلب است.

برادر یا خواهر گرامی به محض

برادر یا خواهر گرامی به محض شروع عده یک نفر اتمام عده دیگری شروع می شود پس یک مرد هر وقت اراده کند می تواند یک یا چند زن صیغه ای اختیار کند
از طرفی اکثر زنهایی که تن به صیغه می دهند هیچ گونه پایبندی به عده ندارند و این موضوع هیچ فرقی با فاحشگی ندارد. در فاحشگی زمان و مکان و پول قبل از هرکاری طی می شود در صیغه هم روش کار به همین صورت است فقط صیغه عربی گفته می شود.
من خودم مددکار اجتماعی هستم و روزانه با دهها نفر از این قشر سروکار دارم. موارد خیلی زیادی از تزلزل خانواده قتل اعتیاد خودکشی به دنبال صیغه به وجود آمده که بنظر من هیچ گناهی بالاتر از این کار نیست. قبل از تایید و تکذیب یک موضوع ان را برای خود یا عزیزترین فرد زندگیت تصور کن اگه مناسب بود بپذیر اگر نه سعی در نشر آن نکن.

تصویر مشاور شهر سوال

باسلام و تشکر بابت اظهار نظر

باسلام و تشکر بابت اظهار نظر شما در شهر سوال؛
مطلب شما از چند جهت صحیح نیست!
اول این که عده، به لحاظ شرعی آنچیزی نیست که شما فرمودید. در بانوان نگهداشتن عده شرایط و مدت خاصی دارد (مراجعه به حکم شرعی http://www.soalcity.ir/node/2565)، و برای آقایان، اگرچه ظاهرا محدودیتی ندارد، اما باتوجه به تقاضای زیادتر ارتباط از سوی آقایان، در صورت رعایت حکم شرعی، محدودیت بانوان در ازدواج، باعث محدودیت مردان هم خواهد شد.
دوم این که بحث پایبندی، هیچ ارتباطی به ازدواج موقت ندارد! در هر مسئله و حکمی فرض بر پایبندی به آن دستور است. مگر در ازدواج دائم همه افراد پایبند هستند؟ متاسفانه شما که مددکار هستید میدانید که در حال حاضر بسیاری از موارد اختلافات و مشکلات به دلیل عدم پایبندی افراد به ازدواج دائم و تعهدات آن است. همانطور که ممکن است به راستگویی پایبند نباشیم، به حرمت رباخواری پایبند نباشیم و ...
پس چون عده ای پایبتد نیستند نمیتوانیم اصل یک مسئله را زیر سوال ببریم.
اگر احکام شرعی به درستی و با پایبندی کامل (بدون سوء استفاده) اجرا شود، نه تنها برای شما و دیگران، که برای عزیزترین افراد زندگیمان و خودمان و همه انسانهای آزاده جهان می پسندیم و توصیه می کنیم.
موفق باشید.

با اگر نتوان نشست

با اگر نتوان نشست
اگر همه پایبند باشند
اگر عده رعایت شود
اگر ...
اگر...
این اگرهایی که شما میفرمایین تو جامعه الان بشری وجود ندارد.
عده ای که من در بالا عرض کردم عده ۴۵ روزه زن بود وگرنه هر کودک دبستانی می داند مرد عده ندارد. یک زن صیغه ای وقتی مدت صیغه اش تمام می شود بدون توجه به عده دوباره صیغه می شود. چندین مورد من دیدم که میگم. صیغه نیازی نیست که جایی ثبت شود پس مشخص نیست مردی که میخواهد زنی را صیغه کند آن زن در دوره عده هست یا نه
اکثر زن های صیغه ای برای امرار معاش دست به این کار می زنند و عده مانع از این امر می شود.پس به عده توجه نمی کنند.

تصویر مشاور شهر سوال

دوست عزیز،

دوست عزیز،
شما که اهل دقت و مطالعه هستید، خوب میدانید که همه قوانین و مقرات بشری و غیر بشری، بقول شما با "اگر" همراه هستند. و اگر همه آنها را بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم می شود "اگر قانون رعایت شود، اجتماع نظم پیدا میکند" (مثال: این یعنی، اگر شما میخواهید تحصیلات داشته باشید باید دوره قبل را بگذرانید، اگر میخواهید فارغ التحصیل شوید، باید پایان نامه تحویل دهید و در آزمون پذیرفته شوید، اگر میخواهید رانندگی کنید، برای هر وسیله نقلیه باید گواهی مربوط به آن را بگیرید، اگر میخواهید گرسنه نمانید باید غذا بخورید، اگر میخواهید غذا بخورید باید آن را تهیه کنید، اگر میخواهید غذا تهیه کنید باید یا آن را بخرید یا مواد آن را بخرید، اگر بخواهید این کار را بکنید باید پول پرداخت کنید، و ....) تمام زندگی من و شما مملو از این اگر هاست).تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...
این یعنی چه که با اگر نتوان نشست؟
طبیعی است اگر مقررات یک بازی فوتبال رعایت نشود، بی نظمی حاکم می شود و ممکن است بازی بهم بخورد. این ما هستیم که بایستی به قواعد بازی پایبند باشیم.

بنظرم وقتی چیزی رو بیش از

بنظرم وقتی چیزی رو بیش از اندازه توضیح میدی نتنها اثربخش نیست بلکه سر از ناکجا آباد هم در میاورد..هیچ چیز به خودی خودش نه خوب و نه بد است..در ابتدا خوب و بدی وجود ندارد..این رفتار و نحوره برخورد ما انسانهاست که خوب و بد را میسازد..عده ای با نگاه کردن جلو سریشان حرکت می کنند بدون اینکه بدانند به کجا می رود و عده ای هم بدون قضاوت و با تکیه به قوه ی عقلانی و درک و شهود خود پیش میروند.. کل جامعه رو فساد گرفته چون فقط یاد گرفتیم از هرچیز سوءاستفاده کنیم هیچکس بفکر درست استفاده کردن و درست زندگی کردن نیست در چنین حالتی انتقاد کردن از هر موضوعی آسان است و میشه هر چیزی رو به گند کشید.فکر میکنم سوءاستفاده برخی انسانهای قدرتمند و تنوع طلب از برخی موضوعات همچون صیغه بقدری ناراحت کننده و عذاب آور است که دید هر شخصی را بکل راجب آن موضوع تیره میگرداند حتی اگر آن موضوع در صورت استفاده صحیح مفید باشد. عطایش را ب لقایش میبخشند تا از حجم تشویش و جنگ و مصائب ناشی شده از وجه تاریک آن موضوع اجتناب کنند.(هر چیزی در دنیا از دوبار ضد هم تشکیل شده بنظرم منظور اینست که میتواند در عین حال که خوب باشد بد هم باشد و تاثیر انسانها از وجه خوب و روشن هر موضوع با تاثیرش از وجه تاریک و بد آن یکی نخواهد بود)و تنها زمانی می توان به حقیقت هرچیز بسته به تواناییه هر شخص پی برد که بدون قضاوت و تعصب یا پیش داوری به آن چیز نگریست.

در صورتی که زن یائسه باشد

در صورتی که زن یائسه باشد نیازی به عده ندارد پس باز هم یک زن میتواند با چندین مرد ارتباط پیدا کند حتی در یک روز در صورت یائسگی و باز هم تشابه به فحشا دارد

تصویر مشاور شهر سوال

با سلام و احترام.

با سلام و احترام.
قطعا اینطور نیست و اگر هم به قول شما ظاهرا تشابه به فحشا باشد، به فحشا منجر نخواهد شد! به شما توصیه میکنیم مطالعات خود را در زمینه مسائل فقهی ازدواج بالا ببرید.
موفق باشید.

سلام دوست عزیز صیغه از لحاظ

سلام دوست عزیز صیغه از لحاظ شرعی که نه از لحاظ مزایایی که برای خانم ها داره بهتر از بی بند و باری هستش مثلا یکی از بزرگترین مزایای صیغه اینه که اگر بچه ای بدنیا بیاد مرد موظف هست براش شناسنامه بگیره و نمیتونه بزنه زیرش...باید نفقه فرزند و مسکن مناسب براش تهیه کنه...زن میدونه که فاحشه نیست و قابل توجه دوستان که ازدواج داٸم رو میپرستن بگم که عزیزان:خدایی که گفته ازدواج داٸم کنید بعدش ازدواج موقت هم گفته...پس شما حق ندارید بگید خدا در جایی درست گفته و جای دیگر اشتباه کرده....مشکل اینجاس ما از دین اینو یاد گرفتیم جایی که دوست داریم درسته و جاییش رو که دوس نداریم غلطه....من با تحقیق متوجه شدم بیشتر صیغه بنفع خانم هاس تا اقایون لذت جنسی میبرن و نفقه میگیرن و تعهد نسبی هم که هست و گناه هم نکردن....شما بعد سکس چرا غسل میکنین؟ خب فقط برین حمام و تمام ولی تو همین اینترنت بخونین تا متوجه شین خدا بیشتر میداند نه شما احساساتیا موفق باشید

باسلام

باسلام
میتونید بفرمایید خدای متعال در کجای قران کریم از صیغه یا ازدواج موقت نامبرده؟
که اگر اینچنین بود ۴ زن عقدی نامبرده نمیشد که بیان کند برای شما همان یکی بهتر است در طول تاریخ به دلیل حاکمان فاسد و مبلغین فاسدتر برای شهوت رانی و تنوع طلبی کلام خدا را به نفع خود تفسیر کردند و احادیث و روایات جعلی ساختن که به خوش خدمتی شهوت رانی و منافع خودشون برسن و اگر نه چنین چیزی در اسلام وجود ندارد چه در به اصطلاح اهل سنت یا شیعه

تصویر soalcity

سلام

سلام
فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُن (۲۴ نساء)
جسارتا همان گونه که می توان دیگران را متهم کرد که به دلیل خواسته های خود حکم خدا را تغییر داده اند و تحریف کرده اند، می توان این اتهام را نسبت به شما هم مطرح کرد. چرا که هیچ دلیلی نیاوردید و فقط فرموده اید که به نظر شما این حکم نمی تواند صحیح باشد.
پس بیایید برای حل مساله با ابزارهای علمی و منطقی مساله را حل کنیم. برای بررسی حدیث و تشخیص جعلی بودن یا نبودن آن، علومی مثل رجال و درایه وجود دارد. برای شناختن تاریخ صحیح نیز معیارهایی وجود دارد مثل یافتن اقوال متواتر و بررسی شواهد و کنار هم گذاشتن اقوال و ...
آن چه در بررسی های علمی مجتهدان مبرز است، اینکه این حکم الهی است. حال اینکه شما چرا آن را نمی توانید بپذیرید، در تصور شما از این حکم و شناخت اغراض و حکمت های الهی است.
مطمئن باشید کسی که بخواهد شهوت رانی کند، برای خودش حرمسرا و امثال آن می زند و کاری به صیغه و ... ندارد. کما اینکه امروز می بینیم در جامعه افراد هوسران، عمدتا زنا می کنند نه ...

سلام

سلام
آیه ای رو که بیان کردین معنی اش به هیچ عنوان بیان کننده صیغه نیست. که خدای متعال قطعا از بنده و شما آگاهتر است که گناه بزرگی همانند زنا در بین جامعه رواج پیدا نکند؛ پس اگر چنین چیزی باعث فساد نمیشد قطع مسلم به صراحت از صیغه یا عقد موقت نامبرده میشد. مقصود از استمتاع در آیه شریفه: "فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً"؛ هر گاه آنها را به عقد متعه درآوردید، اجرتشان را بپردازید، درآمیختن و کسب لذت است، بنابراین معناى جمله این است: هر گاه از زنان لذت بردید، مهرشان را بدهید.اصحاب امامیه و عده ای از صحابه و تابعان می گویند: ««منظور ازدواج موقت است.»» که برداشت کردند ازدواج موقت است بله همین طور که آیاتی رو برداشت کردند و منسوب کردند به ائمه و چیزهای دیگر میبینید ساده میشود برداشت و منظور ذهنی خود را به خورد دین داد.به قول ناپلئون که می گوید تاریخ را فاتحان می نویسند. مثلا در مورد اسکندر مقدونی که به ایران حمله کرده و تخت جمشید رو به آتش کشیده تاریخ نگارهای غربی معتقد بر این هستند که اسکندر کبیر ایران و بخشهایی از هند را مالک خود کرد ولی تاریخ نگاران روسیه بانظرشون مخالفن و می گویند اسکندر نه تنها به هند بلکه به ایران نیز حمله نکرده وبه سمت عراق کنونی به پیش رفته ویکی از باستان شناسان ایرانی بیان میکند که ستونهای تخت جمشید از یک نوع سنگ آهک ساخته شده که اگر اسکندر واقعا حمله کرده و تخت جمشید را به اتش کشیده این آهک در اثر حرارت آتش باید میشکفته که بر اثر بارش اولین باران از آسمان تمامی ستونها باید شسته میشده و دیگر اثری از ستونها باقی نمیماند. هردو تاریخ متواتر بوده و با استفاده از تجهیزات معاصر تحقیق و بررسی شده که البته هنوز به ۱-۲ قرن هم نمیرسه که در تاریخ بیان شده پس ظاهرا حرف ناپلئون درسته بله از قدیم هم گفتن حرف باد هواست در ضمن کتاب قران کریم کتابی است برای هدایت پرهیزگاران نه کتاب علم پس ما چیزی به نام علوم اسلامی و یا دینی نداریم در تمام ادیان ابراهیمی پس مسائلی که به دین مربوط میشه رو با علم ودانش بشری مخلوط نکنید. اگر منظورتان علم الهی است که خداوند به هرکس که به خواهد علمش را عطا می کند پس لطفا بیان نکنید که مجتهدان وعلمای ساختگی شما از علم خدا بهره بردند و به آنها الهام شده که درست را از غلط تمیز بدهند و به رموز قران کریم اشنا هستند که این حرفی کاملا دروغ و بی پایه و اساس است. در ضمن از کلمه منطق هم استفاده نکنید چون اگر حتی یکبار به کتب علمای یونان مراجعه کرده بودید متوجه میشدید فیلسوف بزرگ ارسطو پایه گذار منطق بود که او خود به خدایان یونان باستان عقیده داشت علوم امروزی نه با منطق بلکه با مشاهدات و آزمایشات به نتیجه قطعی دست پیدا میکند.حالا از کدام ابزار علمی استفاده