دلیل زشت شمردن صیغه چیست؟

اصل و اساس مخالفت با صیغه در چند مطلب است:

۱- عده ای تصور می کنند هر نوع رابطه جنسی یک نوع پلیدی و خباثت است. و صیغه را با همین معیار محکوم می کنند چرا که در آن اغراض جنسی وجود دارد. این در حالی است که با اندک توجهی می توانند بیابند که در ازدواج دائم نیز اغراض جنسی وجود دارد. و زوجین با یکدیگر ارتباط جنسی دارند. و بسیاری نیز با همین امیال و برای پاسخگویی به آن ازدواج کرده اند. پس نمی توان وجود غرض جنسی و ارضای شهوت را عامل پلیدی و خباثت دانست. خصوصا که بدون روابط جنسی، نسل بشر منقرض می شود و تولید مثل محقق نمی شود.

۲- عده ای شباهت ها را می بینند و از درک تفاوت ها عاجر هستند. به تعبیری هر گردی را گردو می بینند و به محض دیدن چند شباهت، صیغه را با فاحشگی یکسان می کنند. در حالی که برای نگاه معقول باید علاوه بر شباهت ها، تفاوت ها را نیز مد نظر قرار داد. اگر در فاحشگی مرد به زن پول می دهد یا اینکه با او رابطه جنسی برقرار می کند، و این امور در صیغه نیز وجود دارد، باید توجه کنیم که این امور در ازدواج دائم نیز وجود دارد. در فرهنگ ما مرد به زن نفقه می دهد. و زوجین با یکدیگر ارتباط جنسی دارند. ایا می توانیم به دلیل وجود شباهت فاحشگی و صیغه، صیغه را محکوم کنیم؟ ایا دو شباهت ذکر شده در ازدواج دائم نیز وجود ندارند؟ پس روشن می شود که وجود این شباهت ها نیز سبب قبح و پلیدی صیغه نمی شود. و از این حیث صیغه با ازدواج دائم فرقی ندارد.

۳- عده ای صیغه را با توجه به چند مصداق آن مد نظر قرار داده و آن را نقد می کنند. در حالی که سوء استفاده از یک قانون نمی تواند، سبب بد دانستن قانون شود. و روشن است که از بهترین امور نیز سوء استفاده می شود. آیا بلوک شرق به اسم عدالت، مردم را به فلاکت نینداخت؟ آیا نظام استکبار، به اسم دموکراسی، جنگ ها و کشتارها ایجاد نکرده است؟ آیا استعمار (ایجاد عمران و آبادانی) بد بوده است که با شعار آن ثروت های جوامع را غارت کرده اند؟ 

بنابراین رویکردهایی که علیه قانون متعه و ازدواج موقت هجمه می کنند، با دیدگاههای غلط و ناروا به این هجمه دست می زنند.

زشتی و قباحت فاحشگی در غیر منضبط بودن روابط و عدم مسئولیت پذیری طرفین است. و با فهمیدن این معیار می توان فرق صیغه با فاحشگی را دریافت که صیغه با احکام و ضوابط روشن و از پیش تعیین شده این بی انضباطی را از بین برده و طرفین با خواندن خطبه اولیه، خود را ملتزم به رعایت تعهدات می کنند.


و نکته ای که باید بدان توجه جدی کرد؛ این است که هجمه ها علیه صیغه، بدون درک حقایق جامعه و در نظر گرفتن واقعیت هاست. از همین رو، می بینیم که با مطرود شدن اموری نظیر صیغه، دوستی های نامشروع و روابط زشت فراگیر می شود. کسانی که به صیغه حمله می کنند، غالبا از درک این واقعیت عاجر هستند که نیروی شهوانی انسان، نیرویی قوی است و اگر در بستر مناسب خود قرار نگیرد، مانند سیلی ویرانگر خواهد شد. و بهترین کار برای جلوگیری از زیان های این سیل، بستر سازی برای رویه ای منطقی و معقول است. نمی توان همگان را مجبور به ریاضت کرد و در جامعه ای که سن ازدواج به دهه سوم زندگی می رسد، افراد را تا آن سن وادار به سرکوب غریزه کرد. همچنان که نمی توان کمونیسم جنسی را پذیرفت و اجازه داد روابط کثیف و خیانت بار در جامعه رایج شود.

facenama

دیدگاه‌ها

عزیزم من کاملا مخالفم چرا

عزیزم من کاملا مخالفم چرا چون فرق صیغه دایم با موقت اینه که تو موقت هر دو طرف در یک وهله ی زمانی با چند نفر مختلف امیزش دارن که موجب ابتلا به امراض روحی و جسمی میشه و فاحشه گری رواج بیدا میکنه ولی تو نوع دایمش زنو مرد به هم بایبندن وبی بندو باری به حداقل میرسه طولی نمیکشه .................بیخیال

تصویر شهر سوال

با عرض سلام

با عرض سلام
اولا تردیدی نیست که ازدواج دائم نسبت به ازدواج موقت اولویت و مزیت هایی دارد. و تجویز ازدواج موقت برای مواردی است که ازدواج دائم ممکن نیست.

ثانیا ازدواج موقت برای جلوگیری از کمونیسم جنسی و به فرمایش شما ارتباط همزمان با چند نفر است. کسی که به عقد موقت دیگری در می آید نمی تواند بلافاصله با کس دیگری عقد کند و در صورت ارتباط جنسی باید به اندازه ۴۵ روز صبر نمایند و بعد از آن مجاز خواهند بود که ازدواج موقت دیگری داشته باشند.
در واقع ضوابطی که در ازدواج موقت وجود دارد اجازه نمی دهد که در جامعه روابط جنسی دچار هرج و مرج باشد.

زن نمی تواند.مرد که می تواند

زن نمی تواند.مرد که می تواند دوباره صیغه کند...پس باز هم هرج و مرج به وجود می آید.

تصویر شهر سوال

سلام

سلام
به این نکته دقت کنید که تعداد زنان جامعه تقریبا مساوی مردان است. پس وقتی زنان محدود شوند، بالتبع مردان نیز محدود می شوند.
یعنی تقاضا و طلب باید متعلقی داشته باشد. وقتی زن به دلیل ایام عده نمی تواند تا مدتی پاسخ مثبت به تقاضای مردان بدهد، پس مردان نیز نمی توانند تقاضای خود را برآورده کنند.

علاوه بر اینکه اسلام یک مکتب جامع است و دستورات آن زمینه های مختلف را شامل می شود. و کسی که به اسلام معتقد است، باید به این گزاره نیز توجه کند که دشمن ترین دشمن او نفس اماره اش است! و حق ندارد تمام همت خود را مصروف درخواست های نفس اماره کند.

یک نکته قابل توجه دیگر اینکه

یک نکته قابل توجه دیگر اینکه اگر اینگونه بود هیچ گاه در طول تاریخ با تعدد زوجات یک مرد مواجه نبودیم.

تصویر soalcity

سلام

سلام
کلمه تقریبا برای همین مطلب است.

برادر یا خواهر گرامی به محض

برادر یا خواهر گرامی به محض شروع عده یک نفر اتمام عده دیگری شروع می شود پس یک مرد هر وقت اراده کند می تواند یک یا چند زن صیغه ای اختیار کند
از طرفی اکثر زنهایی که تن به صیغه می دهند هیچ گونه پایبندی به عده ندارند و این موضوع هیچ فرقی با فاحشگی ندارد. در فاحشگی زمان و مکان و پول قبل از هرکاری طی می شود در صیغه هم روش کار به همین صورت است فقط صیغه عربی گفته می شود.
من خودم مددکار اجتماعی هستم و روزانه با دهها نفر از این قشر سروکار دارم. موارد خیلی زیادی از تزلزل خانواده قتل اعتیاد خودکشی به دنبال صیغه به وجود آمده که بنظر من هیچ گناهی بالاتر از این کار نیست. قبل از تایید و تکذیب یک موضوع ان را برای خود یا عزیزترین فرد زندگیت تصور کن اگه مناسب بود بپذیر اگر نه سعی در نشر آن نکن.

تصویر مشاور شهر سوال

باسلام و تشکر بابت اظهار نظر

باسلام و تشکر بابت اظهار نظر شما در شهر سوال؛
مطلب شما از چند جهت صحیح نیست!
اول این که عده، به لحاظ شرعی آنچیزی نیست که شما فرمودید. در بانوان نگهداشتن عده شرایط و مدت خاصی دارد (مراجعه به حکم شرعی http://www.soalcity.ir/node/2565)، و برای آقایان، اگرچه ظاهرا محدودیتی ندارد، اما باتوجه به تقاضای زیادتر ارتباط از سوی آقایان، در صورت رعایت حکم شرعی، محدودیت بانوان در ازدواج، باعث محدودیت مردان هم خواهد شد.
دوم این که بحث پایبندی، هیچ ارتباطی به ازدواج موقت ندارد! در هر مسئله و حکمی فرض بر پایبندی به آن دستور است. مگر در ازدواج دائم همه افراد پایبند هستند؟ متاسفانه شما که مددکار هستید میدانید که در حال حاضر بسیاری از موارد اختلافات و مشکلات به دلیل عدم پایبندی افراد به ازدواج دائم و تعهدات آن است. همانطور که ممکن است به راستگویی پایبند نباشیم، به حرمت رباخواری پایبند نباشیم و ...
پس چون عده ای پایبتد نیستند نمیتوانیم اصل یک مسئله را زیر سوال ببریم.
اگر احکام شرعی به درستی و با پایبندی کامل (بدون سوء استفاده) اجرا شود، نه تنها برای شما و دیگران، که برای عزیزترین افراد زندگیمان و خودمان و همه انسانهای آزاده جهان می پسندیم و توصیه می کنیم.
موفق باشید.

با اگر نتوان نشست

با اگر نتوان نشست
اگر همه پایبند باشند
اگر عده رعایت شود
اگر ...
اگر...
این اگرهایی که شما میفرمایین تو جامعه الان بشری وجود ندارد.
عده ای که من در بالا عرض کردم عده ۴۵ روزه زن بود وگرنه هر کودک دبستانی می داند مرد عده ندارد. یک زن صیغه ای وقتی مدت صیغه اش تمام می شود بدون توجه به عده دوباره صیغه می شود. چندین مورد من دیدم که میگم. صیغه نیازی نیست که جایی ثبت شود پس مشخص نیست مردی که میخواهد زنی را صیغه کند آن زن در دوره عده هست یا نه
اکثر زن های صیغه ای برای امرار معاش دست به این کار می زنند و عده مانع از این امر می شود.پس به عده توجه نمی کنند.

تصویر مشاور شهر سوال

دوست عزیز،

دوست عزیز،
شما که اهل دقت و مطالعه هستید، خوب میدانید که همه قوانین و مقرات بشری و غیر بشری، بقول شما با "اگر" همراه هستند. و اگر همه آنها را بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم می شود "اگر قانون رعایت شود، اجتماع نظم پیدا میکند" (مثال: این یعنی، اگر شما میخواهید تحصیلات داشته باشید باید دوره قبل را بگذرانید، اگر میخواهید فارغ التحصیل شوید، باید پایان نامه تحویل دهید و در آزمون پذیرفته شوید، اگر میخواهید رانندگی کنید، برای هر وسیله نقلیه باید گواهی مربوط به آن را بگیرید، اگر میخواهید گرسنه نمانید باید غذا بخورید، اگر میخواهید غذا بخورید باید آن را تهیه کنید، اگر میخواهید غذا تهیه کنید باید یا آن را بخرید یا مواد آن را بخرید، اگر بخواهید این کار را بکنید باید پول پرداخت کنید، و ....) تمام زندگی من و شما مملو از این اگر هاست).تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...
این یعنی چه که با اگر نتوان نشست؟
طبیعی است اگر مقررات یک بازی فوتبال رعایت نشود، بی نظمی حاکم می شود و ممکن است بازی بهم بخورد. این ما هستیم که بایستی به قواعد بازی پایبند باشیم.

بنظرم وقتی چیزی رو بیش از

بنظرم وقتی چیزی رو بیش از اندازه توضیح میدی نتنها اثربخش نیست بلکه سر از ناکجا آباد هم در میاورد..هیچ چیز به خودی خودش نه خوب و نه بد است..در ابتدا خوب و بدی وجود ندارد..این رفتار و نحوره برخورد ما انسانهاست که خوب و بد را میسازد..عده ای با نگاه کردن جلو سریشان حرکت می کنند بدون اینکه بدانند به کجا می رود و عده ای هم بدون قضاوت و با تکیه به قوه ی عقلانی و درک و شهود خود پیش میروند.. کل جامعه رو فساد گرفته چون فقط یاد گرفتیم از هرچیز سوءاستفاده کنیم هیچکس بفکر درست استفاده کردن و درست زندگی کردن نیست در چنین حالتی انتقاد کردن از هر موضوعی آسان است و میشه هر چیزی رو به گند کشید.فکر میکنم سوءاستفاده برخی انسانهای قدرتمند و تنوع طلب از برخی موضوعات همچون صیغه بقدری ناراحت کننده و عذاب آور است که دید هر شخصی را بکل راجب آن موضوع تیره میگرداند حتی اگر آن موضوع در صورت استفاده صحیح مفید باشد. عطایش را ب لقایش میبخشند تا از حجم تشویش و جنگ و مصائب ناشی شده از وجه تاریک آن موضوع اجتناب کنند.(هر چیزی در دنیا از دوبار ضد هم تشکیل شده بنظرم منظور اینست که میتواند در عین حال که خوب باشد بد هم باشد و تاثیر انسانها از وجه خوب و روشن هر موضوع با تاثیرش از وجه تاریک و بد آن یکی نخواهد بود)و تنها زمانی می توان به حقیقت هرچیز بسته به تواناییه هر شخص پی برد که بدون قضاوت و تعصب یا پیش داوری به آن چیز نگریست.

در صورتی که زن یائسه باشد

در صورتی که زن یائسه باشد نیازی به عده ندارد پس باز هم یک زن میتواند با چندین مرد ارتباط پیدا کند حتی در یک روز در صورت یائسگی و باز هم تشابه به فحشا دارد

تصویر مشاور شهر سوال

با سلام و احترام.

با سلام و احترام.
قطعا اینطور نیست و اگر هم به قول شما ظاهرا تشابه به فحشا باشد، به فحشا منجر نخواهد شد! به شما توصیه میکنیم مطالعات خود را در زمینه مسائل فقهی ازدواج بالا ببرید.
موفق باشید.

سلام دوست عزیز صیغه از لحاظ

سلام دوست عزیز صیغه از لحاظ شرعی که نه از لحاظ مزایایی که برای خانم ها داره بهتر از بی بند و باری هستش مثلا یکی از بزرگترین مزایای صیغه اینه که اگر بچه ای بدنیا بیاد مرد موظف هست براش شناسنامه بگیره و نمیتونه بزنه زیرش...باید نفقه فرزند و مسکن مناسب براش تهیه کنه...زن میدونه که فاحشه نیست و قابل توجه دوستان که ازدواج داٸم رو میپرستن بگم که عزیزان:خدایی که گفته ازدواج داٸم کنید بعدش ازدواج موقت هم گفته...پس شما حق ندارید بگید خدا در جایی درست گفته و جای دیگر اشتباه کرده....مشکل اینجاس ما از دین اینو یاد گرفتیم جایی که دوست داریم درسته و جاییش رو که دوس نداریم غلطه....من با تحقیق متوجه شدم بیشتر صیغه بنفع خانم هاس تا اقایون لذت جنسی میبرن و نفقه میگیرن و تعهد نسبی هم که هست و گناه هم نکردن....شما بعد سکس چرا غسل میکنین؟ خب فقط برین حمام و تمام ولی تو همین اینترنت بخونین تا متوجه شین خدا بیشتر میداند نه شما احساساتیا موفق باشید

باسلام

باسلام
میتونید بفرمایید خدای متعال در کجای قران کریم از صیغه یا ازدواج موقت نامبرده؟
که اگر اینچنین بود ۴ زن عقدی نامبرده نمیشد که بیان کند برای شما همان یکی بهتر است در طول تاریخ به دلیل حاکمان فاسد و مبلغین فاسدتر برای شهوت رانی و تنوع طلبی کلام خدا را به نفع خود تفسیر کردند و احادیث و روایات جعلی ساختن که به خوش خدمتی شهوت رانی و منافع خودشون برسن و اگر نه چنین چیزی در اسلام وجود ندارد چه در به اصطلاح اهل سنت یا شیعه

تصویر soalcity

سلام

سلام
فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُن (۲۴ نساء)
جسارتا همان گونه که می توان دیگران را متهم کرد که به دلیل خواسته های خود حکم خدا را تغییر داده اند و تحریف کرده اند، می توان این اتهام را نسبت به شما هم مطرح کرد. چرا که هیچ دلیلی نیاوردید و فقط فرموده اید که به نظر شما این حکم نمی تواند صحیح باشد.
پس بیایید برای حل مساله با ابزارهای علمی و منطقی مساله را حل کنیم. برای بررسی حدیث و تشخیص جعلی بودن یا نبودن آن، علومی مثل رجال و درایه وجود دارد. برای شناختن تاریخ صحیح نیز معیارهایی وجود دارد مثل یافتن اقوال متواتر و بررسی شواهد و کنار هم گذاشتن اقوال و ...
آن چه در بررسی های علمی مجتهدان مبرز است، اینکه این حکم الهی است. حال اینکه شما چرا آن را نمی توانید بپذیرید، در تصور شما از این حکم و شناخت اغراض و حکمت های الهی است.
مطمئن باشید کسی که بخواهد شهوت رانی کند، برای خودش حرمسرا و امثال آن می زند و کاری به صیغه و ... ندارد. کما اینکه امروز می بینیم در جامعه افراد هوسران، عمدتا زنا می کنند نه ...

سلام

سلام
آیه ای رو که بیان کردین معنی اش به هیچ عنوان بیان کننده صیغه نیست. که خدای متعال قطعا از بنده و شما آگاهتر است که گناه بزرگی همانند زنا در بین جامعه رواج پیدا نکند؛ پس اگر چنین چیزی باعث فساد نمیشد قطع مسلم به صراحت از صیغه یا عقد موقت نامبرده میشد. مقصود از استمتاع در آیه شریفه: "فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً"؛ هر گاه آنها را به عقد متعه درآوردید، اجرتشان را بپردازید، درآمیختن و کسب لذت است، بنابراین معناى جمله این است: هر گاه از زنان لذت بردید، مهرشان را بدهید.اصحاب امامیه و عده ای از صحابه و تابعان می گویند: ««منظور ازدواج موقت است.»» که برداشت کردند ازدواج موقت است بله همین طور که آیاتی رو برداشت کردند و منسوب کردند به ائمه و چیزهای دیگر میبینید ساده میشود برداشت و منظور ذهنی خود را به خورد دین داد.به قول ناپلئون که می گوید تاریخ را فاتحان می نویسند. مثلا در مورد اسکندر مقدونی که به ایران حمله کرده و تخت جمشید رو به آتش کشیده تاریخ نگارهای غربی معتقد بر این هستند که اسکندر کبیر ایران و بخشهایی از هند را مالک خود کرد ولی تاریخ نگاران روسیه بانظرشون مخالفن و می گویند اسکندر نه تنها به هند بلکه به ایران نیز حمله نکرده وبه سمت عراق کنونی به پیش رفته ویکی از باستان شناسان ایرانی بیان میکند که ستونهای تخت جمشید از یک نوع سنگ آهک ساخته شده که اگر اسکندر واقعا حمله کرده و تخت جمشید را به اتش کشیده این آهک در اثر حرارت آتش باید میشکفته که بر اثر بارش اولین باران از آسمان تمامی ستونها باید شسته میشده و دیگر اثری از ستونها باقی نمیماند. هردو تاریخ متواتر بوده و با استفاده از تجهیزات معاصر تحقیق و بررسی شده که البته هنوز به ۱-۲ قرن هم نمیرسه که در تاریخ بیان شده پس ظاهرا حرف ناپلئون درسته بله از قدیم هم گفتن حرف باد هواست در ضمن کتاب قران کریم کتابی است برای هدایت پرهیزگاران نه کتاب علم پس ما چیزی به نام علوم اسلامی و یا دینی نداریم در تمام ادیان ابراهیمی پس مسائلی که به دین مربوط میشه رو با علم ودانش بشری مخلوط نکنید. اگر منظورتان علم الهی است که خداوند به هرکس که به خواهد علمش را عطا می کند پس لطفا بیان نکنید که مجتهدان وعلمای ساختگی شما از علم خدا بهره بردند و به آنها الهام شده که درست را از غلط تمیز بدهند و به رموز قران کریم اشنا هستند که این حرفی کاملا دروغ و بی پایه و اساس است. در ضمن از کلمه منطق هم استفاده نکنید چون اگر حتی یکبار به کتب علمای یونان مراجعه کرده بودید متوجه میشدید فیلسوف بزرگ ارسطو پایه گذار منطق بود که او خود به خدایان یونان باستان عقیده داشت علوم امروزی نه با منطق بلکه با مشاهدات و آزمایشات به نتیجه قطعی دست پیدا میکند.حالا از کدام ابزار علمی استفاده کردید که مثلا حضرت زهرا پهلویشان به چارچوب درب برخورد کرده و عمر و ابوبکر در مرگ ایشان نقش داشته اند و اراجیفی که بسیاری از آخوندها پای مبرشان بیان می کنند البته تا آنجاییکه بسیاری از عموم مردم جهان می دانند چیزی به نام دوربین مخصوصا از نوع هندیکم وجود نداشته که اینگونه روایات و اتفاقات رو دقیق ثبت و ضبط بکند. دلیلی دیگر بر خزعبلات این جامعه به اصطلاح روحانی؛ البته افراد بسیاری بودند که ضمن تحقیق و پژوهش در طبیعت و مراجعه به قران کریم و بیان نظریات علمی در طول تاریخ اسلام که آنها را علما و دانشمندان ایرانی - عربی اسلامی می دانستند چون هم اهل تفکر و تحقیق و آزمایش بودند و قران کریم را آنچه که از آن برداشت می کردند به صورت نوشتار در می آوردند که حتی بیانات علمیشان متاثر از آیات خدا و قوانین طبیعت بود که امروز شاهد ثبت شدن نظریات ایشان در عصر نوین هستیم که رجوع به سخنان چنین افرادی و استفاده کردن از نظریاتشان در امر برداشت بهتر از قران کریم بسیار مفید است اما در ابتدا خود طرف مهم است که اول باید تفکر کرده و مطالعه و تحقیق و بررسی کند سپس به کلام این افراد رجوع کند بعد آن چیزی که معقول تر است را برداشت کرده و بکار بندد. «لَقَدْ أَنزَلْنَا آیاتٍ مُّبَینَاتٍ وَاللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» (النور، ۴۶)
ترجمه: قطعا آیاتى روشن‌گر فرود آورده‏ ایم و خدا هر كه را بخواهد به راه راست هدایت مى‏كند.
در جایی دیگر می فرمایند: «وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِنْ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» (نحل، ۹۳)
ترجمه: و اگر خدا می‌خواست همه بشر را یک امت قرار می‌داد و لیکن هر که را بخواهد به گمراهی وا می‌گذارد و هر که را بخواهد هدایت می‌کند، و البته آنچه می‌کرده‌اید از همه سؤال خواهید شد. که در این آیه نشان از این دارد که هرکه میخواهد راه یابد و هدایت پیدا کند باید برای آن تلاش کند نه فقط در مساجد نماز بخواند و فقط دعا کند بلکه در طلب هدایت باید تلاش کنی و به تفکر و تحقیق و پژوهش و کنکاش بپردازی.
و آیات بسیاری درباره هدایت و گمراهی بیان شده است.
«وَ قالَ رَبُّکمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ إِنَّ الَّذِینَ یسْتَکبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ» (غافر، ۶۰)
ترجمه: پروردگار شما گفته است مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، کسانی که از عبادت من تکبر می ورزند به زودی با ذلت وارد دوزخ می شوند.
عبادت فقط شامل نماز خواندن نیست. بلکه روزه، زکات، خمس، واجب خدا که از نماز واجب تر است طلب علم بر هر مرد وزن مسلمانی واجب است چون در این آیه ی مبارکه تاکید به امر فریضه الهی شده است. که شما و همه ی مردم میدانید در تاریخ در تمام ادیان الهی زنان را محروم از آموختن و طلب علم میکردند در همین دین اسلام دلیلی دیگر بر تفسیر سرخودی و به نفع خودشان چه در سنی و شیعه و چه در مکاتب و مذاهب دیگر.
و فرمود: « لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَت»
ترجمه‏ : خداوند هيچ كس را، جز به اندازه توانش، تكليف نمیكند. هر كار را انجام دهد براى خود انجام داده؛ و هر كار كند به زيان خود كرده است‏. » (البقرة ۲۸۶) .
و در آیه ای دیگر از قران کریم آمده که همانا ما ذکر را نازل کردیم و همانا خود از او محافظت می کنیم. یعنی ایمان داشتن به صفات خداوند در قدرت، حکمت، عالم بودن و فاتح بودن و... که هیچ کسی یارای مقابله با ایشان را ندارد.
مگر همین اقایانی مانند جنتی نبودند که تا دیروز دست فرح رو می بوسیدن که عکسش کاملا معلوم هست و انتشار هم یافته و یا مصباح یزدی که پای خامنه ای رو بوسید مثلا طرف مجتهد بود مگر جز این هست که این عمل شرک محسوب شده فیلم آن در اینترنت موجود هست؛ همین آقای مکارم شیرازی "مکتب اسلام" را در قم زیر نظر آقای شریعتمداری و در واقع با بودجه ایشان منتشر کرد. این ماهنامه تنها نشریه‌ حوزوی بود که به راحتی در کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها پیدا می‌شد، به مباحث فقه اسلامی مثل اخلاق و اصول می‌پرداخت، و کاری به کار سیاست نداشت؛ به خاطر همین از نظر ساواک مورد تایید بود. همین آقا در سن ۲۹ سالگی از دست شاه جایزه میگیره به خاطر بهترین کتاب سال حالا از نظر این آقا شاه میشود عنصر نامطلوب، فردی کثیف و جنایتکار و دوران ستم شاهی تو اگر در سن ۲۴ سالگی به درجه اجتهاد رسیدی حتی خودت رو فردی مومن ومبلغ میدانستی برای چه با ساواک همکاری میکردی تا نشریه ات چاپ شود یا از دست شاه جایزه گرفتی بهانه میاوردی که مریض هستی.
در حکومت کنونی طرف به صراحت در قرآن کریم دست برده و آیات را هرطور خواسته معنی کرده و حتی در لغات عربی آن دست برده و کلمات را تغییر داده که کلا معنی آیه بی ربط شده اسم چنین افرادی را چه می گذارید؟ طرف نمیدانست ایمان نداشت که آیات خدا را نمیتوان تغییر داد غربی ها هم سعی کردند ولی نشد؛البته فقط به لغات در آیات اکتفا کرده چون میداند اکثر مردم ایران اهل مطالعه نیستند حتی در باب دین خودشان. میتوانید قرآن به ترجمه مکارم شیرازی را گرفته و بخوانید این نشان میدهد حتی نظام هیچ مشکلی در نوشتن هرچه دل بخواه این افراد هست ندارد.حال بازهم می گویید مجتهدین مبارز؟؟!!
امامتاسفانه بعد از عصری با سفسته بازی و مبارزه علیه دانشمندانی که در بالا ذکر شد، تعدادی آخوند و مفتی متظاهر به دین و پایه گذاری چیزی به نام علوم دینی همچون کشیشهای کلیسا و خاخام های یهودی در کنیسه ها برای چپاول دست رنج مردم و قدرت طلبی و تثبیت کردن جایگاه خودشان در کنار پادشاهان و خلفا و دین فروشی و حتی بعضا فروش بهشت و جهنم بالا گرفت که میتوان گفت این امر از اوایل دوران اسلامی وجود داشت. در دوران معاصر که همین مثلا علمایی که شما نام میبرید(که البته تعداد معدودی علمای واقعی هنوز باقی مانده اند که در عصر امروز ما هستند که نام و فعالیت آنان در علوم طبیعی ((امروزی)) به چشم میخورند.) همین علوم مثلا دینی را فقط پذیرفته و دیگر علوم همچون ریاضیات و هندسه، علم هیت(نجوم آماتوری) و... را از حوزه خارج کردند که آخرین فردیا تنها بازمانده که امروز تنها علم هیت را از آن آگاه هست شیخ حسن زاده آملی است. ناگفته نماند که حوزه مثلا علمیه ی قم چیزی در حدود یک قرن از آن نمیگذرد که با جمع آوری برخی شیوخ و بسیاری از آخوندها شروع بکار کرد در حالیکه حوزه نجف اشرف در آن زمان هنوز از بزرگترین حوزه های تشیع محسوب میشد. حال به فلسفه اسلامی برسیم. بنیانگذار فلسفه اسلام بوعلی سینا بود که نه در عصر پیامبر و حتی خلفای راشدین و ائمه ی ما حضور نداشتند که بعدا علمایی از فیض این فلسفه و فهم همچون ملاصدرا، شیخ بهایی و دیگران استفاده کردند. در مورد احادیث و روایات بعد از وفات پیامبر چیزی در حدود ۴۰۰ کتاب روایی نوشته شد که کسانیکه بعدا اهل سنت نامیده شدند با فیلترهای بسیاری تنها شش کتاب از آن را جمع آوری کردند و مورد قبول دانستند. در واقع چیزی که ما امروزه به عنوان مکتب شیعه می نامیم به خاطر وجود امامجعفرصادق(ع) هست که بسیاری از بنیانگذاران شاخه های سنی مذهب شاگردان امام صادق بودند.البته نه شاخه های افراطی همچون سلفی و وهابی و... که بعدها بوجود آمدند. شما که میفرمایید متواتر همین شاخه های بوجود آمده هم شاگردان امام بودند پس راحت میشود به نفع خود مکتب و مذهب ساخت. حدیثی از امام :علما امانت داران پیغمبر هستند تا زمانی که به دیدار حاکمان نرفته‌اند. چقدر از این علما چه شیعی چه سنی در نزد خلفا و پادشاهان بودند در اعصار مختلف بعد از رحلت پیامبر بیشترین ثروت دست کیست علما یا حکام؟ خلفا و پادشاهان آن روز به وسیله همین مثلا علمای شما به دلیل در اختیار داشتن بیت المال و خراج مسلمین در ترویج اباطیل و اراجیف خود و نسبت دادن آن به پیامبر و نشر آن در طول تاریخ و ساختن بزرگترین کتابخانه هایی در ضمینه های مختلف دینی بسیار وسیع وقدرتمندتر و پیشتازتر از علمای سالم عمل می کرده اند. در ضمن خلفا و پادشاهان سنی مذهب قرون حکومتی بسیاری از تاریخ اسلام را در سرزمین های اسلامی به خود اختصاص داده اند.
از پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه طاهرین (ع) مکرر روایت شده است که فرمودند:"هرگاه از ما حدیثی به شما رسید آنرا بر کتاب خدا عرضه نمائید پس آنرا که موافق قرآن بود بگیرید (بر طبق آن عمل کنید) و آنرا که مخالف قرآن بود کنار بگذارید یا به ما برگردانید(درستی و نا درستی آنرا از ما بپرسید). تهذیب‏ الأحکام ج : ۷ ص : ۲۷۵ رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ (ص) وَ عَنِ الْأَئِمَّةِ (ع) أَنَّهُمْ قَالُوا إِذَا جَاءَکُمْ مِنَّا حَدِیثٌ فَاعْرِضُوهُ عَلَى کِتَابِ اللَّهِ فَمَا وَافَقَ کِتَابَ اللَّهِ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَهُ فَاطْرَحُوهُ أَوْ رُدُّوهُ عَلَیْنَا.
اینکه امثالی مثل شما اگر ارزش زن را در حد موجود جنسی،کنیزی و بچه داری وشیردهی و... بدانید جایی بس نتنها تاسف بلکه به داشتن عقل و احساس و یا روح انسانی نیز باید شک کرد. البته ممکن هست با این دلایل هم ان قولت بیاورید. اگر بازهم دلایل خواستید بگویید تا برایتان بیاورم فقط اگر اندیشه شما به صراط راه خودش هست وقت بنده را تلف نکنید چون افرادی بدین گونه را بسیار دیدم که اهل جدل اند و با دیدگاه وحس و تقلید افرادی که می شناسند و یا مدنظرشان هست پیش می روند.

تصویر soalcity

سلام

سلام
بخش قابل توجهی از نوشته شما ارتباط خاصی به موضوع اصلی اینجا ندارد و بخش دیگری هم دروغ های عجیب و غریبی مثل بوسیدن دست فرح است، در حالی که اگر کمی دقت کنید، معلوم است آن عکس هیچ ربطی به ادعای شما و شخصی که از آن نام برده اید، ندارد.
آنچه درباره موضوع اصلی نوشته اید نیز یک نوع تعصب و لجاجت است که نشان می دهید بدون بیان هر گونه دلیل مشخص و واضحی می خواهید شدیدا مطلب را انکار کنید.
به هر حال اگر انسان بخواهد نظر خدا را کشف کند، اول باید تمایلات و خواسته های خودش را کنار بگذارد و بعد با انصاف و دقت علمی، ادله را بنگرد. اما شما پیشاپیش اعلام کرده اید که به هیچ عنوان این مطلب را نمی پذیرید.

فرق علوم اسلامی با علوم

فرق علوم اسلامی با علوم انسانی این است که در علوم انسانی شما به آمار و وضعیت عینی جامعه از طریق نظرخواهی و بررسی آماری جامعه هدف مراجعه می کنید و وقتی تکرار یک پدیده و یا روش فرضی بررسی شد و از نظر تاثیرات و آمار آن قابل قبول بود آن را تجویز می کنید. اما در علوم انسانی به آیات و احادیث مراجعه می کنید و آن مسئله را بدون رعایت مسائل روز دیکته می کنید. بعضا به خود زحمت می دهند و عبارات و بقول دوستان گزاره ها را کمی به روز می کنند و هما مطلب را توصیه می کنند. فکر می کنم در خصوص مطلب شما و این سایت بهتر است از بررسی میدانی و تهیه آمار صحیح و کارشناسی استفاده کرد تا معلوم شود حرف شما درست است یا توصیه دوستان. البته این احتمال هم متصور است که شاید اگر امام زمان عج تشریف بیاورند کلا حرف دیگری بزنند

بزرگترین فرق علوم اسلامی با

بزرگترین فرق علوم اسلامی با علوم انسانی این است که علوم انسانی حاوی خطای انسانی است ولی علوم اسلامی علوم بی‌خطاست. بسیاری از آمارها و کارشناسی‌ها حتی برای خود انجام دهنده هم مضحک هستند.
ما در درس آمار اولین چیزی که آموختیم این بود که درعلم آمار « مشت نشانه ی خروار نیست» چراکه نمونه‌ی آماری از هرجایی که برداشته شود، ویژگی‌های آنجا را دارد نه کل دنیا را.
بسیاری از پرسشنامه‌ها، هدف پرسش را برای پاسخگو نشان می‌دهند و پاسخگو براحتی می‌تواند دروغ پاسخ دهد که نظر خود را به کرسی بنشاند.

اینکه زنی به دلیل فقر مالی تن

اینکه زنی به دلیل فقر مالی تن به صیغه می دهد ربطی به صیغه ندارد. آن یک مشکل و آسیب اجتماعی است. و مسول ان هم دولت و مردم هستند. کار صیغه رفع فقر نیست.

خب همه که صیغه نمی کنن که

خب همه که صیغه نمی کنن که بخواد تعداد زنان جامعه محدود بشه. همیشه تعداد زنان به اندازه ای هست که فرصت برای عیاشی مرد باز باشه

بالام جان مرد در ازدواج دائم

بالام جان مرد در ازدواج دائم هم می تواند دوبارع ازدواج کند

خداییش ب نکته ی ظریفی اشاره

خداییش ب نکته ی ظریفی اشاره فرمودی عااافریییییین........

این استدلال شما منطقی نیست

این استدلال شما منطقی نیست چون در ازدواج دائم هم پس مرد می تواند ازدواج مجدد کند

اگر شرط بذاره برای دخول که

اگر شرط بذاره برای دخول که میتونه عده نگه نداره!!!lمیشه خود ف ا ح ش ه!

تصویر soalcity

سلام

سلام
عده تنها یک فرق، از فرق های صیغه با فحشاست. و فرق های دیگری نیز وجود دارد. مثل اینکه اگر فرزندی از این رابطه به وجود آمد، پدر و مادرش چه جایگاهی دارند و ...

با عرض سلام

با عرض سلام
در پست قبلی، دوست عزیزمون یه حرفی رو زدن که صحت این حرف برام مورد سوال شد اینکه ایشون گفتند "شرط ضمن عقد مبنی بر نگه نداشتن عده"
حال آیا این حرف درسته؟ اگر این طور باشد که عملا استدلال های مبنی جلوگیری کردن صیغه از تنوع طلبی به واسطه ی ممنوعیت زمانی محلی از اعراب ندارن! اگه میشه جواب رو به میلم ارسال کنید.
با تشکر و آرزوی توفیقات روز افزون

تصویر پاسخگو

با سلام

با سلام
برای نگه داشتن عده در ازدواج چیزی نیست که با شرط گذاشتن برداشته شود .
اگر در حین محرمیت زن و مرد ، نزدیکی صورت گرفته باشد ، حتما و حتما باید بعد از تمام شدن مدت عقد ازدواج ، عده نگه داشته شود .
اگر در زمان ازدواج موقت نزدیکی صورت نگرفته باشد ، زن می تواند بعد از تمام شدن مدت ازدواج موقت ، بدون نگه داشتن عده ، مجدد ازدواج نماید .

اگر شرط برای عدم دخول بگذارد

اگر شرط برای عدم دخول بگذارد می تواند عده نگه ندارد نه اینکه برای دخول ضمنا علاوه بر تعهد زن بعد مدت صیغه در طی مدت رابطه هم فرق دیگه صیغه با فحشا اینه که در فحشا و یا روابط دوستی خارج ازدواج در آن واحد زن میتونه با چندین نفر رابطه داشته باشه ولی در صیغه در طی مدت صیغه نمیتونه

دوست عزیز اگه زن یائسه باشد ،

دوست عزیز اگه زن یائسه باشد ، عده ای درکارنیست وزن میتوانددریک روز به چند متعه شود.

سلام. این چیزی که شما فرمودین

سلام. این چیزی که شما فرمودین نگه داشتن عده است که مختص زن است. آیا این قوانین برای مرد هم صادق است؟ نمی تواند همزمان چند نفر را صیغه کند؟ یک سوال: آیا تعددات و کثرت صیغه کردن جایز است؟ آسیب زا نیست؟ رواج چنین کاری آیا به شهوترانی و .... عده ای نمی انجامد؟ من با نظر شما موافقم . فردی نمی تواند ازدواج دایم داشته باشد ، از طرفی خوف به گناه افتادن نیز دارد، بین این دو به شخصه نوع شرعی ارضا شدن را ترجیح می دهم. ولی فکر می کنم شاید دلیل مخالفت عده ای همه گیر شدن این قضیه و اینکه عده ای با تکیه بر این برای خود هراز گاهی صیغه ای انجام دهند. شاید فردی متاهل هم باشد و در زندگی مشکلی هم نداشته باشد، ولی روحیه تعدد طلبی و تنوع طلبی برخی مردان ایجاب نماید که تعدد صیغه داشته باشند. این مشکل من است.

تصویر soalcity

سلام

سلام
تمام اسلام در یک مجوز صیغه خلاصه نمی شود. بلکه آموزه های دیگری هم دارد که این آموزه ها مثل حلقات زنجیر به هم متصل هستند مثل آنکه اسلام می گوید بدترین دشمن انسان ، نفس اماره اوست. پس اسلام تنوع طلبی را نهی کرده و با آن موافق نیست.
و مشخص است که تنوع طلبی خصوصا به نوع افراطی آن پر از آسیب است و انسان نباید تمام استعدادهای خود را فدای شهوات کند.
البته همان گونه که افراط جایز نیست، تفریط نیز جایز نیست و بحث صیغه آن است که اگر کسی به ازدواج دائم دسترسی ندارد بتواند با شرایط سهل تری ازدواج کند. البته کمی هم فضای باز قرار داده شده تا اگر کسی شهوتش بیشتر بود، ترک گناه برایش خیلی دشوار نشود.

سلام من خودم یه خانومم فکر می

سلام من خودم یه خانومم فکر می کنم مشکل گاهی از اونجا نتیجه می گیره که خانومای ما قدر خودشون رو نمی دونن و با افرادی معاشرت می کنند که لایق اونها نیستند و شخصیت بیمار گونه ای دارند. فکر کنید وقتی خدا میگه عده نگه داریم یعنی چی یعنی ای بنده لطیف من تو روحت لطیف تر و پاک تر از اونیه که بتونی هرکسی رو تحمل کنی باید دو ماه یا سه ماه به خودت مهلت بدی تا فرد دیگه ای رو در کنار خودت تحمل کنی. و هم اینکه کسی رو با دقت انتخاب کنی شاید روح مردان اونقدر لطافت و حساسیت نداره و میتونن زود همنشین پیدا کنن و درثانی طبق گفته دوستمون وقتی زنها عده رو نگه دارند مردها با کدوم زنها میخواند ارتباط داشته باشند و واقعا بی بند و باری از همیشه در دسترس بودن زنها در یک جامعه شکل می گیره و ارزش اونها رو کم میکنهه و چه لطمه هایی به خاطر این موضوع می بینند

کل ضوابطش همین ۴۵ روز بود!!!

کل ضوابطش همین ۴۵ روز بود!!! این هرگز مانع از فحشا نمیشه بلکه فقط وجه شرعی دروغین بهش میده ؛ من ک فقط. آدمای کثیف رو سراغ دارم ک طرفش رفته باشن،عاقلی بر آن نبود. غیرت اگه باشه هیچکی واسه ناموسش راضی ب صیغه نیست،بخدا با اصل فطرت انسان نمیسازه،توجیه ش بی فایده س...

با عرض سلام و تشکر از

با عرض سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

برخی که به ازدواج موقت هجمه می‌کنند با دین و فطرت بشری بیگانه هستند؛ باید با کسانی به ازدواج موقت هجمه می‌کنند پرسید آیا زنا که خانمان‌سوز و مورد غضب خداست از ازدواج موقت که توصیه دینی است بهتر است؟

ازدواج موقت برای رفع نیاز جنسی و عاطفی توصیه شده است نه اینکه برخی افراد متاهل با این کار استحکام خانواده خود را از بین ببرند؛ ازدواج موقتی که خدای‌ناکرده به طلاق و عدم تحکیم خانواده منجر شود به لحاظ اجتماعی درست نیست.

موفق باشید.

دستورات اسلام کلی هست و برای

دستورات اسلام کلی هست و برای یک جامعه و یک زمان نیومده برخی دستورات مربوط به زمان زندگی پیامبر بوده مثلا در اون زمان کنیز داشتند ایا ما الان میتونیم بگیم پیغمبر و ائمه داستن و ما هم الان در خانه کنیز بگیریم نگه داریم؟؟؟ اون زمان چند همسری در جامعه عادی بوده و همسر هیچ کس از این که شوهرش زن دیگری دارد و از او بچه دار شده احساس نگرانی نمی کرد ولی الان اینطوری نیست من به چشمم بارها اختلافات ناشی از این رو دیدم. مثلا به پسری که پدرش زن دوم صیغه ای داشت دختر مورد علاقه اس رو نمیدادن چون چند همسری شاید شرعی باشد ولی در عرف اون فرد رو هوسران وغیرپایبند به اخلاقیات می دانن!! ایا شما حاضرید برای پسرتون دختری که نتیجه ی ازدواج ضیغه ای بوده حتی از پدرش ارث نمیبره و معمولا رابطه بدی با خواهر و برادرای ناتنی خود دارد را انتخاب کنید؟؟ حتی اگه شما مشکلی نداشته باشید بسیاری از افراد مشکل دارند و معمولا تغریف افراد از یک خانواده سالم پدر و مادری نیست ک ازدواج موقت انجام میدن یا کسی که حاصل از این ازدواجه.. به نظر من در وضعیت فعلی مملکت ما اثلا درست نیست و اثرات زیانباری برای تمایل افراد به ازدواج دائم خواهد داشت و بی مسئولیتی رواج پیدا میکنه ولی ممکنه در اینده شرایط طوری باشه که حتی مفید هم باشه!!! به هرحال دستورات اسلام اجباری برای این کار در تمام زمانها نداشته .... بهتره روی تمایل افراد به ازدواج در سنین مناسب و فراهم کردن شرایر برای ازدواج سالم و به هنگام جونها ایجاد بشه نه یه بستری که فرار از ازدواج یا دررفتن از زیربار مسئولیت خانواده و سست کردن بنیان خانواده رو اسانتر کنه!!!!!

پرسشگر گرامی،

پرسشگر گرامی،
ما هم با شما معتقدیم که اگر ازدواج موقت در مسیر خودش قرار نگیرد، عوارض و پیامدهای جدی خواهد داشت، اما باز هم معتقدیم که نمی توان به صورت کلی این مسأله را حتی در این زمان ندید گرفت.
** پيش از پرداختن به پاسخ اين سوال، لازم است به اين نكته توجه داشته باشيم كه اگر به غرايز طبيعي انسان، به صورت صحيحي پاسخ گفته نشود، براي اشباع آنها متوجه راه‏هاي انحرافي خواهد شد؛ زيرا اين حقيقت قابل انكار نيست كه غرايز طبيعي را نمي‏ توان از بين برد و فرضا هم بتوانيم از بين ببريم، چنين اقدامي عاقلانه نيست و به نوعي، مبارزه با قانون آفرينش است. بنابراين راه صحيح آن است كه آنها را از طريق معقولي اشباع نموده و از آنها در مسير سازندگي بهره‏برداري كنيم.
اكنون اين پرسش پيش مي ‏آيد كه در بسياري از شرايط و محيط‏ ها، افرادي قادر به ازدواج دائم نيستند، يا افراد متأهل در مسافرت‏ هاي طولاني و يا مأموريت‏ ها با مشكل عدم ارضاي غريزه جنسي رو به رو مي‏ شوند. اين موضوع به خصوص در عصر حاضر به شكل حادتري رخ نموده است؛ چرا كه سن ازدوج، بر اثر طولاني شدن دوره تحصيل و مسائل پيچيده اجتماعي، بالا رفته و كمتر جواني مي‏تواند در سن پايين ـ يعني در داغ‏ترين دوران غريزه جنسي ـ اقدام به ازدواج كند. با اين وضع، چه بايد كرد؟
آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه (همانند رهبان‏ ها و راهبه‏ ها) تشويق كرد؟ يا اينكه آنان را در برابر بي‏بند و باري جنسي، آزاد گذاشت و شاهد صحنه‏هاي زننده بود؟ و يا آنكه راه سومي را در پيش بگيريم كه نه مشكلات ازدواج دائم را به بار آورَد و نه آن بي‏بند و باري جنسي را؟
ازدواج موقّت از نيازهاي ضروري جامعه اسلامي است كه اگر در غياب نكاح دائم تجويز نشود، افراد براي ارضاي روحي و جنسي خويش به روابط آزاد و نامشروع روي مي‏آورند و بديهي است كه اين روابط آزاد از هيچ انضباط و نظم و تعهدي برخوردار نيست. عدم وضع و تبيين قوانين كارآمد و در نتيجه عدم اطلاع كافي از مسئوليت ها و احكام از دواج موقت به طوري كه برخي فكر مي كنند با صرف خواندن يك صيغه كار تمام است ،باعث شده فرهنگ اجتماعي امروز جامعه ما هنوز پذيراي آن نباشد.
از آنجا كه مسلماً ازدواج موقّت از نظر هزينه و نيازهاي ديگر، همانند ازدواج دائم نيست و طبيعتاً براي اكثر جوانان قابل دسترسي خواهد بود،اگر بدون اتخاذ تدابير و قانونمندي ‏هاي لازم صورت پذيرد، بي‏ شك عوارض نامطلوب بهداشتي و روحي براي جامعه در بر خواهد داشت.

+موفق باشید.

با سلام

با سلام
لطفا به اين سوال عنايت داشته باشيد. اگر در جامعه يك ناهنجاری ترویج پیدا کند عقل سلیم به ما می گوید برای اینکه از مخالفت احتمالی آن گزندی نبینیم با آن همراه شویم؟
مثلا اگر ربا همه گیر باشد و کسی که ربا نگیرد مورد هجمه قرار گیرد. حال ما باید چه کنیم باید تسلیم ربا شویم؟
یا اگر زنا همه گیر شود و دیگر افراد فراموش کنند که هر انسانی نسبت به دیگری دارای تعهدی است. آیا این تعهد در شرایط فعلی با زنا میسر می شود؟
صیغه حامل این پیام بزرگ و کلیدی است که هر فردی نسبت به دیگری حتی در کوتاه مدت دارای تعهد می باشد. این پیام بزرگ صیغه را متاسفانه هیچ یک از افراد مخالف صیغه به آن عنایت ندارند. این تفاوت بین صیغه و زنا است.
حال آیا زنا و صیغه یکی است؟ و آیا صیغه با فاحشگی فرقی ندارد؟
جای تعجب است که با وجود همه گیر شدن زنا در جامعه و این بی بند و باری گسترده همچنان تصورات بعضی دوستان حول خود و زندگی شخصیشان می چرخد. اینکه بنده و شما چیزی را نپسندیم یک موضوع است و اینکه چه چیزی برای ما و جامعه ما و جوانان ما مفید است چیز دیگری.
جمعبندی بنده این است که صیغه ارتباط جنسی همراه با تعهد است و برای مقابله با زنا که یک رفتار بی بند و بار گونه می باشد تنها شیوه ایمن سازی افراد است. با صیغه و تعهدی که طبق آن ایجاد می شود ظریب نامردیها پایین می آید. با این تعهد ضریب بیماری های مقاربتی جنسی پایین می آید. چون افرا احساس مالکیت همسر گونه نسبت به یکدیگر پیدا می نمایند و چه بسا منجر به ازدواج دائم گردد. با این تعهد ظریب ظلم به طرفین در رابطه جنسی پایین می آید و این دلیل اصلی صیغه است.
برسد به گوش نمایندگان محترم مجلسی که با آراء اشتباه خود در خصوص قوانین صیغه، زمینه سازی زنا را در جامعه گسترش دادند. و وای به روز قیامت افرادی که بدون علم لازم برای جامعه و مردم تصمیم نابخردانه گرفتند.
متشکرم

عزيز من چرا جواب هاي مستدل و

عزيز من چرا جواب هاي مستدل و منطقي رو درست نميخوني و چشمهاتو ميبيندي و فقط حرف ميزني . دارن ميگن اسلام دستوراتش فقط و فقط تو صيغه كه خلاصه نشده و اصلا اسلام نگفته كه آهاي مردم بريد صيغه كنيد خيلي خوفه بلكه صيغه رو به عنوان يه راهكار و يك سوپاپ براي مواقع خاص بخاطر جلوگيري از گناه قرار داده مثلا مواقعي كه امكان ازدواج دايم نيست .
حالا اگر يه عده از اين حلال سوء استفاده ميكنند و شور قضيه رو در ميارن بفرماييد اين چه ربطي به اسلام داره ؟!!
اگر كسي از يك امر مباح سو استفاده كنه به نظر شما اون چيز حرام و بد ميشه مثلا با چاقو ميشه آدم كشت ميشه سيب زميني هم خورد كرد اگر كسي با اون چاقو آدم كشت شما نتيجه ميگيري كه چاقو كلا چيز بديه عايا ؟!؟!؟

ازدواج موقت بهترین گزینه نیست

ازدواج موقت بهترین گزینه نیست . در اسلام مجوز آن داده شده ولی این به معنای بهترین راهکار بودن آن نیست بلکه یک نوع تساهلی است برای جلوگیری از بی بندوباری برای کسانی که نمیتونند از گناه دوری کنند . باید این اصل رو بپذیریم همانطور که همه دنیا پذیرفته اند که در کل نمیشه از روابط جنسی و فحشا جامعه رو به طور کامل پاک کرد و همانطور که جوامع غربی برای عدم گسترش این بی بندوباری ها به کل جامعه و شیوع انواع بیماریهای جنسی حالا به درست یا غلط اومدند مکان هایی رو دائر کردند تا افرادی که نمیتونند خودشونو نگه دارند نیازهای جنسیشو اونجا به صورت کنترل شده تر و بهداشتی تر به قول خودشون تامین کنند ولی در اسلام روش خیلی بهترو به مراتب سالم تری برای این کار در نظر گرفته که صیغه هست. نه این صیغه و نه روش غربیها بهت ین روش نیست وسالم سالم نیست ولی اگه بی بندوباری و فحشای کنترل نشده خیلی خیلی بد است روش غربی ها هم روش بدی البته با یک درجه کمتر بوده و صیغه هم روش متوسطی است

این ۴۵ روز که میفرمایید در

این ۴۵ روز که میفرمایید در باره زنان یائسه رعایت نمی شود به نظرشما در اینجا هرج ومرج جنسی بوجود،نمیاد?

تصویر soalcity

ضوابط صیغه متعدد است و منحصر

ضوابط صیغه متعدد است و منحصر به عدد ایام عده نیست. بلکه در ابعاد مختلف حق و وظایف طرافین را مشخص کرده است. ضمن آنکه احکام اسلام مانند حلقات یک زنجیر است و یک مسلمان باید به همه آنها پایبند باشد. نه آنکه هر جا به نفع او بود، را بپذیرد و باقی را رد کند. اسلام از تنوع طلبی و شهوت رانی و مسائلی از این دست نهی کرده و پرهیز داده است.

ختم کلام؛ صیغه همان فاحشگی

ختم کلام؛ صیغه همان فاحشگی شرعی ست.

١. علت انجام صیغه « فقط و فقط» ارضای نیازهای جنسیست و نه هیچ عامل دیگری پس اصلا قابل قیاس با ازدواج دایم نیست! پس کاملا مصداق فاحشه گری دارد.

٢. در صیغه زمان معین و غالبا بسیار کوتاهی مشخص میشود یعنی از ابتدای امر دو نفر وارد رابطه جنسی« بی تعهد و پایبندی » میشوند. پس دوباره کاملا مصداق فاحشه گریست.

٣. در صیغه، زن دریافت کننده پول است. بابت رابطه جنسی در زمانی کوتاه و معین و بدون تعهد و قصد تشکیل خانواده. و دوباره مصداق کاملی از تن فروشی و هوسرانی.

۴. عده فقط مخصوص زنان است. پس مردان چه؟!!! آیا واژه های بی بند و باری، هرزه گری، هوسرانی، فاحشگی و روسپی گری تنها مختص« زنان » است؟!!! در حالی که مردان میتوانند ده ها بار با ده نفر مختلف« در یک روز » رابطه جنسی داشته باشند؟!!! لقب این مردان چیست؟! پس صیغه میتواند راه هرزه گری مردان را به راحتی هموار کند با یک کلاه شرعی!

۵. و در نهایت، دوست عزیزی که مدافع صیغه هستی چشمانت را لحظه ای بر هم بگذار و خواهرت یا مادر بیوه شده ات را در حالی تصور کن که گاه به گاه دست به دست مردان گوناگون است... حالا چه؟!! هنوز هم موافقی؟!!!!
صیغه همان تن فروشی شرعیست.

تصویر soalcity

قطعا حقیقت با شعار دادن و

قطعا حقیقت با شعار دادن و تکرار مطلب غلط تغییر نمی کند.
مطالب اول تا سوم شما در اصل پست جواب داده شده است. و گفته شده باید فرق ها را دید.
اما درباره عده:
وقتی زنان محدود شوند، به شکل غیر مستقیم مردان نیز محدود می شوند. چون تعداد زنان بی نهایت نیست. و البته کسی نگفته مرد مجاز است هر قدر خواست تنوع طلبی کند.

و درباره مطلب چنجم که عده ای سعی می کنند با تحریک کردن غیرت دیگران، آنها را مخالف صیغه کنند.
اگر من بگویم جامعه به نانوا نیاز دارد، یعنی خودم حتما باید بروم نانوایی راه بیندازم؟
طبیعتا شان و جایگاه افراد مختلف است و صیغه را برای کسانی که به صلاح خودشان می دانند، حلال می دانیم. نه آنکه بر همگان واجب بشماریم.

مشکل اینجاست که خودتون این

مشکل اینجاست که خودتون این کار رو در شان خودتون نمیدونید و انتظار دارید بقیه به عنوان یک مسئله عادی بپذیرند!!! شما اگر نگران این مسئله هستید میتونید دست به کار خیر بشید و شرایط رو برای ازدواج درست و عقلانی جوانها فراهم کنید!!! نه اینکه یک عده رو انقدر به چشم تحقیر ببینید که بگید اینها باید ملعبه دست پسران ما باشند تا زمانی که همسری در شانشان پیدا کنیم و مثل دستمال الوده این فرد رو دور بیاندازیم!! انسانها رابطه جنسی مثل گربه ندارن که با یکی باشند و بعد دور بیاندازند رابطه جنسی هم بعد شرعی داره که حلال باشه هم بعد عاطفی داره که ممکنه از در طرف مسیله عاطفی بوجود بیاد هم بعد عرفی داره که کسی از لحاظ اجتماعی اسیب نبینه شما بقدری در بعد شرعی افراط میکنید که مسائل دیگر به کل فراموش میشه!! اگر وابستگی عاطفی و دل شکستگی بوجود امد چه؟ درسته شرعا برلی عشق یا وابستگی عاطفی دستور نداریم ولی از نظر انسانی درست هست؟؟؟ ایا اگر ابروی زن بره و همه بفهمن که بارها صیغه شده دستور شرعی نداریم ولی درسته؟؟ ما مسئولیت های انسانی هم داریم که نمیشه نادیده گرفت وصرفا چون شرع حرام نکرده مردم رو تشویق کنیم که انجام بدن!!!!

تصویر soalcity

مشکل اصلی مخالفان صیغه این

مشکل اصلی مخالفان صیغه این است که همه چیز را صفر یا صد می بینند. فکر می کنند یا همه چیز باید مثبت باشد، یا اصلا چیزی وجود نداشته باشد. حال آنکه در دنیا در مقاطع زیادی ناچاریم بین بد و بدتر، یکی را انتخاب کنیم.
بحث صیغه برای آن است که با فحشا مقابله کنیم.
شما اگر کمی به اطراف خود نگاه کنید، می فهمید که امروز در جامعه صیغه پذیرش ندارد. اما فحشا به طور گسترده ای به وجود آمده. امروز نمی توان نشست و گفت فقط ازدواج دائم! همین رویه که جز ازدواج دائم راه مشروع دیگری چندان مهیا نیست، سبب شده که فحشا گسترده شود و همین مفاد فرمایش امیر المومنین ع است که فرمودند اگر صیغه را حرام نمی کردند جز انسان های پست کسی دیگری مرتکب زنا نمی شد.
به هر حال اگر آب مسیر همواری نداشته باشد، سیل به راه می افتد. و مخالفان صیغه باید بفهمند که مخالفتشان کمک به توسعه فحشاست. شماها با مخالفت سبب نمی شوید که عده ای عفت پیشه کنند یا در شرایط سخت ازدواج کنند. بلکه فقط آنها را به سمت فحشا هل می دهید.

خیلی جالبه از اون احادیث جعلی

خیلی جالبه از اون احادیث جعلی بودا
بنده ی خدا در زمان امام علی که عربها با عقد و بی عقد زن میگرفتن ان هم چندتا چندتا بعد از فوت پیامبر بدعتها گذاشته شد و روایات و احادیث ساختگی زیادی بوجود امد از همون زمان هم صیغه به شکل و اسم دیگه ای بوجود اومد ولی خودت رو خوب گول میزنیها همین دست فرمون رو بری جهنم که هیچی با ابلیس محشور میشی

تصویر soalcity

بندگان خدا سعی می کنند با

بندگان خدا سعی می کنند با موازین صحیح، دستورات الهی را کشف کنند. نه آنکه افکار و نظرات خود را به جای دین الهی معرفی کنند. اینکه شما بدون بررسی علمی تاریخ، فقط به خاطر تمایلات خود، مطالبی را تاریخی قلمداد می کنید، اصلا صحیح نیست. و با تهمت زدن هم قرار نیست بنده در بیان نظر دین تسامح کنم.
اگر من دنبال هوی و هوس بودم، هیچ نیازی نبود در جامعه ای که عده زیادی مثل شما تهمت می زنند، خود را در معرض حملات شما قرار دهم.

یک موضوع خیلی جالب که دارم

یک موضوع خیلی جالب که دارم توی این پست ها میبنم این هست که بیشتر نظرات توسط خانم ها است و به خاطر تعصب به جنستشون نمی تواند درست قضاوت و تفکر کنند!
اول اینکه در پاسخ این خانم باید عرض کنم با توجه به نحوه ی نگراش شما انگار صیغه موقت یک امر اجباری است که توسط مرد بر علیه زن انجام میشود در صورتی که این عمل توسط خود زن پذیرفته شده و کاملا اختیاری هست و اگر شما بگین که عده ای به خاطر نداشتن وضعیت مالی و غیره مجبور به این کار هستن پس عده ای هم باید به خاطر نداشتن وضعیت مالی دست به سرقت بزنن ؟؟
+نیاز جنسی یک عمر طبیعی است نه یک کار قبیح مثل اینکه ما بگوییم به خاطر اینکه ما احساس گرسنگی یا تشنگی میکنیم پس حتما مشکلی در ما هست, به صورت طبیعی هر فردی برای نیازهای فطری ای مانند جنسی تنهایی عاطفی اجتماعی باید اونطور که در نظام افرینش برایش امر ازدواج قرار گرفته است اقدام کند حال اگر عده ای این شرایط رو نداشته پس گناه کار محسوب میشن یا شاید هم ما ارزشمون از این افراد بیشتره به خاطر داشتن این شرایط و اون افراد باید اصلی ترین نیاز هایی که خودشون توی بوجود اوردنشون دستی نداشتن باید مورد توهین عده ای قرار بگیرن .در ضمن ما خودمون شرایط ازدواج دایم رو سخت کردیم بله خود ما که این جا خیلی با روشن فکری شروع به نوشتن نظرات میکنیم اینکه عده ای از افراد میگن چون فرد توانایی مالی ایده ال برای ازدواج نداره ردش میکنم خب دوست خوبم تو خودت داری این شرایط رو بوجود میاری تو مختار هستی ولی خودت هم توی این گردش های علت و معلول میسوزی پس تلاش برای داشتن زندگی خوب وظیفه زن و هم مرد هست اگر به صورت واقع بینانه نگاه کنیم هیچ کس در دنیای واقعی به تو وظیفه ای ندارد.
اما واقعا این رو من متوجه نمیشم توی اسلام هزاران بار هوسرانی و هوسران ها رو سرزنش کرده این که شما نمیتونین تمام موضوعات شرعی رو در کنار هم استدلال کنین مشکل شماست !!! اینکه یه عده افراط میکنن چه ربطی به شرع داره همون طور که یکی از دوستان گفت با چاقو هم میشه میوه پوست کند هم ادم کشت + عده ای رو دارم میبنم که مباحثی مثله عده رو میارن این که عده ای رعایت نمکین تقصیر دین هست؟؟ یا مثلا اقایی به قول یکی دوستان تمام استعدادش رو خرج مسائل اینطوری میکنی تقصیر کیست ؟؟ و بیشتر یه عده دارن به اصطلاح غلط املایی میگرن ما بین کلمات و اصل موضوع رو فراموش کردن.
این نکته رو عرض کنم همونطور که انسان با یک بار رفع گشنگی تا اخر عمر سیراب نمیشه نیاز جنسی نیز به همین صورته و امیدوارم این قانون طبیعت رو هم زشت و قبیح ندونید و الویت با ازدواج دائم هست ولی شاید به دلیل شرایط امکان پذیر نباشد
این نکته رو عرض کنم دختر و اقا پسر عزیز وقتی توی ازدواج دیدیت فقط مادیات است(مادیات توی هرچیزی میتونه باشه) , زیرکی نکردی در حقیقت چیز هایی رو دادی و چیزی دیگری رو گرفتی ...
و در اخر اینکه دید یک فردی رو داشته باشید که قرار است به انسانیت کمک کند نه اینکه فقط به خاطر مسائل شخصی و جنستی شروع به حکم دادن کنید از این افراد زیاد هست افراد بزرگ دل کم هستن پس نبایدنیاز های یک انسان به خاطر مسائل ناچیز مالی سرکوب شه ای بزرگ دلان !!

یا علی

انقده دیده شده از این مخالفای

انقده دیده شده از این مخالفای صیغه که وقتی شوهرشون فوت شده یا طلاق افتاده و تنها شدن دنبال مرد پولدار می گردن برای صیغه. خانم تصور کن یک روز شما بیوه شدی و نیاز جنسی داشتی اون وقت باز هم مخالفت می کنی؟

راهکار شما چیست . شمایی که

راهکار شما چیست . شمایی که فقط انتقاد می کنید آیا راهکاری هم دارید در شرایط خاص؟ برای صیغه رضایت طرفین شرط است و رضایت خدا لحاظ شده اما در زنا چه ؟ عجیب است که بعضی زنا را بر صیغه که شخص خود تصمیم گیرنده است و به اجبار به کسی نمی گویند صیغه دیگری شو ترجیح می دهند!!!!!

باسلام مگه عده زن چهارماه وده

باسلام مگه عده زن چهارماه و ده روز نيست؟ ۴۵ روز چرا؟

تصویر شهرسوال

سلام

سلام
عده وفات چهار ماه و ده روز است.

سلام من کاملا با این متن

سلام من کاملا با این متن موافقم کاملاااااا.

بهتره به جامعه نگاه جدی بکنی.
کاش این صیغه رایج بشه تو دردجوانو چه دانی اگه صیغه بد بود هیچ وقت خداوند تو قران نمی فرمود.

من كل قرآن كريم رو چندين بار

من كل قرآن كريم رو چندين بار بامعني خواندم هيچ جاي قرآن درمورد ازدواج موقت چيزي نديدم اگر شما حساب شده اين حرفو زده ايد لطفا بگيد كدام آيه وسوره است؟

تصویر soalcity

با عرض سلام

با عرض سلام
آنچه در قرآن مرتبط به صیغه است، آیه ذیل است:
َ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً وَ لا جُناحَ عَلَيْكُمْ فيما تَراضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَريضَةِ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً حَكيماً (۲۴ نساء) زنان ديگر غير از اينها (كه گفته شد)، براى شما حلال است كه با اموال خود، آنان را اختيار كنيد در حالى كه پاكدامن باشيد و از زنا، خوددارى نماييد. و زنانى را كه متعه [ازدواج موقت‏] مى ‏كنيد، واجب است مهر آنها را بپردازيد. و گناهى بر شما نيست در آنچه بعد از تعيين مهر، با يكديگر توافق كرده ‏ايد. (بعداً مى ‏توانيد با توافق، آن را كم يا زياد كنيد.) خداوند، دانا و حكيم است.

در این آیه مبارکه کلمه صیغه

در این آیه مبارکه کلمه صیغه آورده نشده.. حدیث و روایاتی داریم که این آیه رو اینطور تفسیر میکنند ولی معنی لغویش این نیست پس لطفا قران رو تحریف نکنید.. در آیه شریفه کلمه متعه آورده نشده و استمعتم آورده شده که یک فعل است به هیچ عنوان معنی اسم نمیدهد

تصویر شهر سوال

با عرض سلام و احترام؛

با عرض سلام و احترام؛
اولا: كلمه متعه كه (استمتعتم) از آن گرفته شده است در اسلام به معنى ازدواج مـوقـت اسـت، و بـه اصـطلاح در اين باره حقيقت شرعيه مى باشد، گواه بر آن اين اسـت كـه اين كلمه (متعه) با همين معنى در روايات پيامبر صلى الله عليه وآله و كلمات صحابه مكرر به كار برده شده است.

ثـانـيـا: اگـر ايـن كـلمـه بـه مـعنى مزبور نباشد بايد به معنى لغوى آن يعنى (بهره گـيـرى ) تـفـسـيـر شـود در نـتـيجه معنى آيه چنين خواهد شد: (اگر از زنان دايم بهره گـرفـتـيـد مـهـر آنها را بپردازيد). در حالى كه مى دانيم پرداختن مهر مشروط به بهره گـيـرى از زنـان نـيـسـت بـلكـه تـمـام مـهـر بـنـا بـر مـشـهـور يـا حداقل نيمى از مهر به مجرد عقد ازدواج دائم ، واجب مى شود.

ثـالثـا: بـزرگـان (اصحاب ) و (تابعين) مانند ابن عباس دانشمند و مفسر معروف اسـلام و ابن ابى كعب و جابر بن عبدالله و عمران حصين و سعيد بن جبير و مجاهد و قتاده و سـدى و گـروه زيـادى از مـفـسـران اهـل تـسـنـن و تـمـام مـفـسـران اهـل بـيـت عـليـهم السلام همگى از آيه فوق، حكم ازدواج موقت را فهميده اند تا آنجا كه فـخـر رازى بـا تـمـام شـهـرتـى كـه در مـوضـوع اشـكـال تـراشـى در مـسـائل مربوط به شيعه دارد بعد از بحث مشروحى درباره آيه مى گويد: ما بحث نداريم كـه از آيـه فـوق حـكـم جـواز متعه استفاده مى شود بلكه ما مى گوييم حكم مزبور بعد از مدتى نسخ شده است!

رابـعـا: ائمـه اهل بيت عليهم السلام كه به اسرار وحى از همه آگاهتر بودند، متفقا آيه را بـه هـمـيـن مـعـنـى تـفـسـيـر فـرمـوده انـد، و روايـات فـراوانـى در ايـن زمـيـنـه نقل شده از جمله:
از امـام صـادق عـليـه السـلام نـقـل شـده اسـت كـه فـرمـود: المـتـعـة نـزل بـهـا القـرآن و جـرت بـهـا السـنـة مـن رسـول الله؛ حـكـم مـتـعـه در قـرآن نازل شده و سنت پيغمبر (صلى الله عليه وآله ) بر طبق آن جارى گرديده است.

و از امـام بـاقـر عـليـه السـلام نـقـل شـده كـه در پـاسـخ سـؤ ال ابو بصير راجع به متعه فرمود: نزلت فى القرآن فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجـورهـن فـريـضة ...؛ قرآن مجيد در اين باره سخن گفته آنجا كه مى فرمايد: (فما استمتعتم ...).
و نـيـز از امـام بـاقر عليه السلام نيز نقل شده كه در پاسخ شخصى بنام عبدالله بن عـمـيـر ليـثـى در مـورد مـتـعـه فـرمـود: احـلهـا الله فـى كتابه و على لسان نبيه فهى حـلال الى يـوم القـيـامـة ؛ خـداونـد آن را در قـرآن و بـر زبـان پـيـامـبـرش حلال كرده است و آن تا روز قيامت حلال مى باشد.

جهت اطلاع بیشتر به تفسیر نمونه مراجعه نمائید.