فضائل اخلاقی

چه کنیم تا حالات معنوی و اخلاقی که ایام محرم به دست آوردیم حفظ کنیم ؟

حفظ اخلاق خوب

شهر سوال ـ انسان براي اين كه بتواند به اعتقاداتش پايبند باشد و به ارتقاء آنها بپردازد لازم است كه ايمان و دين خود را در ابعاد شناختي، رفتاري ، عاطفي و انگيزشي تقويت نمايد. البته اين ابعاد به نحوي با يكديگر مرتبط بوده و با هم تعامل دارند. مثلا هر چه شناخت انسان به خدا و به دين قوي باشد، انگيزه انسان تقويت شده و رفتار هاي مثبت بيشتري از او سر ميزند و از طرف ديگر هرچه رفتارهاي مثبت بيشتري انجام دهد زمينه رشد شناختي و انگيزشي او نيز بالا مي‌رود.

آیا بهتر نیست پولی که صرف مراسم عزاداری می شود، به فقرا بدهیم؟

کافی است که بخواهیم اندک هزینه ای برای تعظیم شعائر الهی و تقویت دین انجام دهیم، آن وقت است که وساوس شیطانی و ندای خناسان بلند می شود که پس فقرا چه! حال آنکه باید از خود بپرسیم: آیا تنها پولی که ما داریم، همین بوده که برای تعظیم شعائر الهی خرج می کنیم؟ و آیا نمی توانیم خرج دیگری را حذف کنیم، و پول آن را صرف فقرا کنیم؟

آیا عزاداری کردن آن گونه که شیعیان در محرم انجام می دهند، شیوه ای اسلامی است؟

چگونه کسی می تواند انسانیت خود را حفظ کند، و دل او از این همه فاجعه متاثر نشود؟ که اگر قساوت قلب را فرا نگرفته باشد، با یادآوری چنین مصیبتی دل هر انسانی به درد می آید. و این همان جوابی است که رسول مکرم اسلام (ص) در جواب معترضین به گریه بر فرزندشان ابراهیم دادند که : من لایرحم لایُرحم

چرا با پزشکی و مهندسی نمی توان به مقامات عرفانی رسید و عرفا همیشه از عالمان دینی هستند؟

انسان با هر لباس و شغلی می تواند مدارج قرب الهی را طی کند، هر چند بعضی مسیرها هموارتر و مفیدتر هستند.

آیا نذری دادن به این شکلی که در محرم و ... مرسوم است، صحیح است؟

نذری دادن در ایام مذهبی، دارای کارکردها و محاسن متعددی است. اطعام نیازمندان، بالا بردن روحیه تعاون در بین مردم (در تهیه مواد لازم، طبخ، توزیع و ...)، بالا بردن انگیزه افراد ضعیف الایمان جهت شرکت در مراسم، تعظیم شعائر و ایجاد تغییر در زندگی روزمره و ... اما هر امر نیکی نیز می تواند، دچار آفاتی شود که اگر توجه لازم به درمان آن آفات نشود، آفت ها می تواند اصل و اساس امر را تغییر داده و کارکردهای آن را از بین برده یا عکس نماید.

چگونه در این وضع جامعه می توان نگاه به نامحرم رو کنترل کرد ؟

کنترل نگاه

شهر سوال ـ قطعا چنین کاری سخت است و به همین خاطر است که از کنترل نفس به جهاد اکبر تعبیر فرموده اند.
اولا توجه بفرمایید که اگر کار راحتی بود، چنین اجر و پاداشی برایش منظور نمی شد.
نابرده رنج، گنج میسر نمی شود.

اگر هزینه ساخت مسجد را برای رفع فقر بدهیم، بهتر نیست؟

بعید است که در پس این گونه تفکرات و سخنان اندیشه نیکی وجود داشته باشد و تصور می شود که این گونه سخنان، بیشتر مبارزه با نیکی ها، با مخفی شدن در پشت یک امر نیک دیگر باشد که با مغالطه و مقابله سازی ناموجه، انجام می گیرد. و شاید عده ای نیز با ساده اندیشی یا فریب شیطان آن را تکرار می کنند.

آیا توبه پیامبران و امامان واقعی بوده‏؟ توبه با عصمت چگونه قابل جمع است ؟

توبه

شهر سوال ـ پیامبر(ص) و امام (ع) تنها براى تعلیم و یاددادن به دیگران توبه نمى‏ کردند، بلکه واقعاً با توبه، به دنبال بازگشت به خدا بودند، اما نه بازگشت از گناه؛ بلکه آن بزرگواران چون توجه به امور مادى را (که لازمه ضرورى زندگى مادى است) دور از شأن بندگى و مقام عصمت خود و گناه تلقى مى ‏کردند، از این امور اجتناب‏ ناپذیر توبه مى‏ کردند.

صفحه‌ها