دلیل زشت شمردن صیغه چیست؟

اصل و اساس مخالفت با صیغه در چند مطلب است:

۱- عده ای تصور می کنند هر نوع رابطه جنسی یک نوع پلیدی و خباثت است. و صیغه را با همین معیار محکوم می کنند چرا که در آن اغراض جنسی وجود دارد. این در حالی است که با اندک توجهی می توانند بیابند که در ازدواج دائم نیز اغراض جنسی وجود دارد. و زوجین با یکدیگر ارتباط جنسی دارند. و بسیاری نیز با همین امیال و برای پاسخگویی به آن ازدواج کرده اند. پس نمی توان وجود غرض جنسی و ارضای شهوت را عامل پلیدی و خباثت دانست. خصوصا که بدون روابط جنسی، نسل بشر منقرض می شود و تولید مثل محقق نمی شود.

۲- عده ای شباهت ها را می بینند و از درک تفاوت ها عاجر هستند. به تعبیری هر گردی را گردو می بینند و به محض دیدن چند شباهت، صیغه را با فاحشگی یکسان می کنند. در حالی که برای نگاه معقول باید علاوه بر شباهت ها، تفاوت ها را نیز مد نظر قرار داد. اگر در فاحشگی مرد به زن پول می دهد یا اینکه با او رابطه جنسی برقرار می کند، و این امور در صیغه نیز وجود دارد، باید توجه کنیم که این امور در ازدواج دائم نیز وجود دارد. در فرهنگ ما مرد به زن نفقه می دهد. و زوجین با یکدیگر ارتباط جنسی دارند. ایا می توانیم به دلیل وجود شباهت فاحشگی و صیغه، صیغه را محکوم کنیم؟ ایا دو شباهت ذکر شده در ازدواج دائم نیز وجود ندارند؟ پس روشن می شود که وجود این شباهت ها نیز سبب قبح و پلیدی صیغه نمی شود. و از این حیث صیغه با ازدواج دائم فرقی ندارد.

۳- عده ای صیغه را با توجه به چند مصداق آن مد نظر قرار داده و آن را نقد می کنند. در حالی که سوء استفاده از یک قانون نمی تواند، سبب بد دانستن قانون شود. و روشن است که از بهترین امور نیز سوء استفاده می شود. آیا بلوک شرق به اسم عدالت، مردم را به فلاکت نینداخت؟ آیا نظام استکبار، به اسم دموکراسی، جنگ ها و کشتارها ایجاد نکرده است؟ آیا استعمار (ایجاد عمران و آبادانی) بد بوده است که با شعار آن ثروت های جوامع را غارت کرده اند؟ 

بنابراین رویکردهایی که علیه قانون متعه و ازدواج موقت هجمه می کنند، با دیدگاههای غلط و ناروا به این هجمه دست می زنند.

زشتی و قباحت فاحشگی در غیر منضبط بودن روابط و عدم مسئولیت پذیری طرفین است. و با فهمیدن این معیار می توان فرق صیغه با فاحشگی را دریافت که صیغه با احکام و ضوابط روشن و از پیش تعیین شده این بی انضباطی را از بین برده و طرفین با خواندن خطبه اولیه، خود را ملتزم به رعایت تعهدات می کنند.


و نکته ای که باید بدان توجه جدی کرد؛ این است که هجمه ها علیه صیغه، بدون درک حقایق جامعه و در نظر گرفتن واقعیت هاست. از همین رو، می بینیم که با مطرود شدن اموری نظیر صیغه، دوستی های نامشروع و روابط زشت فراگیر می شود. کسانی که به صیغه حمله می کنند، غالبا از درک این واقعیت عاجر هستند که نیروی شهوانی انسان، نیرویی قوی است و اگر در بستر مناسب خود قرار نگیرد، مانند سیلی ویرانگر خواهد شد. و بهترین کار برای جلوگیری از زیان های این سیل، بستر سازی برای رویه ای منطقی و معقول است. نمی توان همگان را مجبور به ریاضت کرد و در جامعه ای که سن ازدواج به دهه سوم زندگی می رسد، افراد را تا آن سن وادار به سرکوب غریزه کرد. همچنان که نمی توان کمونیسم جنسی را پذیرفت و اجازه داد روابط کثیف و خیانت بار در جامعه رایج شود.

دیدگاه‌ها

عزیزم من کاملا مخالفم چرا چون فرق صیغه دایم با موقت اینه که تو موقت هر دو طرف در یک وهله ی زمانی با چند نفر مختلف امیزش دارن که موجب ابتلا به امراض روحی و جسمی میشه و فاحشه گری رواج بیدا میکنه ولی تو نوع دایمش زنو مرد به هم بایبندن وبی بندو باری به حداقل میرسه طولی نمیکشه .................بیخیال

تصویر شهر سوال

با عرض سلام
اولا تردیدی نیست که ازدواج دائم نسبت به ازدواج موقت اولویت و مزیت هایی دارد. و تجویز ازدواج موقت برای مواردی است که ازدواج دائم ممکن نیست.

ثانیا ازدواج موقت برای جلوگیری از کمونیسم جنسی و به فرمایش شما ارتباط همزمان با چند نفر است. کسی که به عقد موقت دیگری در می آید نمی تواند بلافاصله با کس دیگری عقد کند و در صورت ارتباط جنسی باید به اندازه ۴۵ روز صبر نمایند و بعد از آن مجاز خواهند بود که ازدواج موقت دیگری داشته باشند.
در واقع ضوابطی که در ازدواج موقت وجود دارد اجازه نمی دهد که در جامعه روابط جنسی دچار هرج و مرج باشد.

زن نمی تواند.مرد که می تواند دوباره صیغه کند...پس باز هم هرج و مرج به وجود می آید.

تصویر شهر سوال

سلام
به این نکته دقت کنید که تعداد زنان جامعه تقریبا مساوی مردان است. پس وقتی زنان محدود شوند، بالتبع مردان نیز محدود می شوند.
یعنی تقاضا و طلب باید متعلقی داشته باشد. وقتی زن به دلیل ایام عده نمی تواند تا مدتی پاسخ مثبت به تقاضای مردان بدهد، پس مردان نیز نمی توانند تقاضای خود را برآورده کنند.

علاوه بر اینکه اسلام یک مکتب جامع است و دستورات آن زمینه های مختلف را شامل می شود. و کسی که به اسلام معتقد است، باید به این گزاره نیز توجه کند که دشمن ترین دشمن او نفس اماره اش است! و حق ندارد تمام همت خود را مصروف درخواست های نفس اماره کند.

یک نکته قابل توجه دیگر اینکه اگر اینگونه بود هیچ گاه در طول تاریخ با تعدد زوجات یک مرد مواجه نبودیم.

تصویر soalcity

سلام
کلمه تقریبا برای همین مطلب است.

برادر یا خواهر گرامی به محض شروع عده یک نفر اتمام عده دیگری شروع می شود پس یک مرد هر وقت اراده کند می تواند یک یا چند زن صیغه ای اختیار کند
از طرفی اکثر زنهایی که تن به صیغه می دهند هیچ گونه پایبندی به عده ندارند و این موضوع هیچ فرقی با فاحشگی ندارد. در فاحشگی زمان و مکان و پول قبل از هرکاری طی می شود در صیغه هم روش کار به همین صورت است فقط صیغه عربی گفته می شود.
من خودم مددکار اجتماعی هستم و روزانه با دهها نفر از این قشر سروکار دارم. موارد خیلی زیادی از تزلزل خانواده قتل اعتیاد خودکشی به دنبال صیغه به وجود آمده که بنظر من هیچ گناهی بالاتر از این کار نیست. قبل از تایید و تکذیب یک موضوع ان را برای خود یا عزیزترین فرد زندگیت تصور کن اگه مناسب بود بپذیر اگر نه سعی در نشر آن نکن.

تصویر مشاور شهر سوال

باسلام و تشکر بابت اظهار نظر شما در شهر سوال؛
مطلب شما از چند جهت صحیح نیست!
اول این که عده، به لحاظ شرعی آنچیزی نیست که شما فرمودید. در بانوان نگهداشتن عده شرایط و مدت خاصی دارد (مراجعه به حکم شرعی http://www.soalcity.ir/node/2565)، و برای آقایان، اگرچه ظاهرا محدودیتی ندارد، اما باتوجه به تقاضای زیادتر ارتباط از سوی آقایان، در صورت رعایت حکم شرعی، محدودیت بانوان در ازدواج، باعث محدودیت مردان هم خواهد شد.
دوم این که بحث پایبندی، هیچ ارتباطی به ازدواج موقت ندارد! در هر مسئله و حکمی فرض بر پایبندی به آن دستور است. مگر در ازدواج دائم همه افراد پایبند هستند؟ متاسفانه شما که مددکار هستید میدانید که در حال حاضر بسیاری از موارد اختلافات و مشکلات به دلیل عدم پایبندی افراد به ازدواج دائم و تعهدات آن است. همانطور که ممکن است به راستگویی پایبند نباشیم، به حرمت رباخواری پایبند نباشیم و ...
پس چون عده ای پایبتد نیستند نمیتوانیم اصل یک مسئله را زیر سوال ببریم.
اگر احکام شرعی به درستی و با پایبندی کامل (بدون سوء استفاده) اجرا شود، نه تنها برای شما و دیگران، که برای عزیزترین افراد زندگیمان و خودمان و همه انسانهای آزاده جهان می پسندیم و توصیه می کنیم.
موفق باشید.

با اگر نتوان نشست
اگر همه پایبند باشند
اگر عده رعایت شود
اگر ...
اگر...
این اگرهایی که شما میفرمایین تو جامعه الان بشری وجود ندارد.
عده ای که من در بالا عرض کردم عده ۴۵ روزه زن بود وگرنه هر کودک دبستانی می داند مرد عده ندارد. یک زن صیغه ای وقتی مدت صیغه اش تمام می شود بدون توجه به عده دوباره صیغه می شود. چندین مورد من دیدم که میگم. صیغه نیازی نیست که جایی ثبت شود پس مشخص نیست مردی که میخواهد زنی را صیغه کند آن زن در دوره عده هست یا نه
اکثر زن های صیغه ای برای امرار معاش دست به این کار می زنند و عده مانع از این امر می شود.پس به عده توجه نمی کنند.

تصویر مشاور شهر سوال

دوست عزیز،
شما که اهل دقت و مطالعه هستید، خوب میدانید که همه قوانین و مقرات بشری و غیر بشری، بقول شما با "اگر" همراه هستند. و اگر همه آنها را بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم می شود "اگر قانون رعایت شود، اجتماع نظم پیدا میکند" (مثال: این یعنی، اگر شما میخواهید تحصیلات داشته باشید باید دوره قبل را بگذرانید، اگر میخواهید فارغ التحصیل شوید، باید پایان نامه تحویل دهید و در آزمون پذیرفته شوید، اگر میخواهید رانندگی کنید، برای هر وسیله نقلیه باید گواهی مربوط به آن را بگیرید، اگر میخواهید گرسنه نمانید باید غذا بخورید، اگر میخواهید غذا بخورید باید آن را تهیه کنید، اگر میخواهید غذا تهیه کنید باید یا آن را بخرید یا مواد آن را بخرید، اگر بخواهید این کار را بکنید باید پول پرداخت کنید، و ....) تمام زندگی من و شما مملو از این اگر هاست).تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...
این یعنی چه که با اگر نتوان نشست؟
طبیعی است اگر مقررات یک بازی فوتبال رعایت نشود، بی نظمی حاکم می شود و ممکن است بازی بهم بخورد. این ما هستیم که بایستی به قواعد بازی پایبند باشیم.

بنظرم وقتی چیزی رو بیش از اندازه توضیح میدی نتنها اثربخش نیست بلکه سر از ناکجا آباد هم در میاورد..هیچ چیز به خودی خودش نه خوب و نه بد است..در ابتدا خوب و بدی وجود ندارد..این رفتار و نحوره برخورد ما انسانهاست که خوب و بد را میسازد..عده ای با نگاه کردن جلو سریشان حرکت می کنند بدون اینکه بدانند به کجا می رود و عده ای هم بدون قضاوت و با تکیه به قوه ی عقلانی و درک و شهود خود پیش میروند.. کل جامعه رو فساد گرفته چون فقط یاد گرفتیم از هرچیز سوءاستفاده کنیم هیچکس بفکر درست استفاده کردن و درست زندگی کردن نیست در چنین حالتی انتقاد کردن از هر موضوعی آسان است و میشه هر چیزی رو به گند کشید.فکر میکنم سوءاستفاده برخی انسانهای قدرتمند و تنوع طلب از برخی موضوعات همچون صیغه بقدری ناراحت کننده و عذاب آور است که دید هر شخصی را بکل راجب آن موضوع تیره میگرداند حتی اگر آن موضوع در صورت استفاده صحیح مفید باشد. عطایش را ب لقایش میبخشند تا از حجم تشویش و جنگ و مصائب ناشی شده از وجه تاریک آن موضوع اجتناب کنند.(هر چیزی در دنیا از دوبار ضد هم تشکیل شده بنظرم منظور اینست که میتواند در عین حال که خوب باشد بد هم باشد و تاثیر انسانها از وجه خوب و روشن هر موضوع با تاثیرش از وجه تاریک و بد آن یکی نخواهد بود)و تنها زمانی می توان به حقیقت هرچیز بسته به تواناییه هر شخص پی برد که بدون قضاوت و تعصب یا پیش داوری به آن چیز نگریست.

در صورتی که زن یائسه باشد نیازی به عده ندارد پس باز هم یک زن میتواند با چندین مرد ارتباط پیدا کند حتی در یک روز در صورت یائسگی و باز هم تشابه به فحشا دارد

تصویر مشاور شهر سوال

با سلام و احترام.
قطعا اینطور نیست و اگر هم به قول شما ظاهرا تشابه به فحشا باشد، به فحشا منجر نخواهد شد! به شما توصیه میکنیم مطالعات خود را در زمینه مسائل فقهی ازدواج بالا ببرید.
موفق باشید.

سلام دوست عزیز صیغه از لحاظ شرعی که نه از لحاظ مزایایی که برای خانم ها داره بهتر از بی بند و باری هستش مثلا یکی از بزرگترین مزایای صیغه اینه که اگر بچه ای بدنیا بیاد مرد موظف هست براش شناسنامه بگیره و نمیتونه بزنه زیرش...باید نفقه فرزند و مسکن مناسب براش تهیه کنه...زن میدونه که فاحشه نیست و قابل توجه دوستان که ازدواج داٸم رو میپرستن بگم که عزیزان:خدایی که گفته ازدواج داٸم کنید بعدش ازدواج موقت هم گفته...پس شما حق ندارید بگید خدا در جایی درست گفته و جای دیگر اشتباه کرده....مشکل اینجاس ما از دین اینو یاد گرفتیم جایی که دوست داریم درسته و جاییش رو که دوس نداریم غلطه....من با تحقیق متوجه شدم بیشتر صیغه بنفع خانم هاس تا اقایون لذت جنسی میبرن و نفقه میگیرن و تعهد نسبی هم که هست و گناه هم نکردن....شما بعد سکس چرا غسل میکنین؟ خب فقط برین حمام و تمام ولی تو همین اینترنت بخونین تا متوجه شین خدا بیشتر میداند نه شما احساساتیا موفق باشید

باسلام
میتونید بفرمایید خدای متعال در کجای قران کریم از صیغه یا ازدواج موقت نامبرده؟
که اگر اینچنین بود ۴ زن عقدی نامبرده نمیشد که بیان کند برای شما همان یکی بهتر است در طول تاریخ به دلیل حاکمان فاسد و مبلغین فاسدتر برای شهوت رانی و تنوع طلبی کلام خدا را به نفع خود تفسیر کردند و احادیث و روایات جعلی ساختن که به خوش خدمتی شهوت رانی و منافع خودشون برسن و اگر نه چنین چیزی در اسلام وجود ندارد چه در به اصطلاح اهل سنت یا شیعه

تصویر soalcity

سلام
فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُن (۲۴ نساء)
جسارتا همان گونه که می توان دیگران را متهم کرد که به دلیل خواسته های خود حکم خدا را تغییر داده اند و تحریف کرده اند، می توان این اتهام را نسبت به شما هم مطرح کرد. چرا که هیچ دلیلی نیاوردید و فقط فرموده اید که به نظر شما این حکم نمی تواند صحیح باشد.
پس بیایید برای حل مساله با ابزارهای علمی و منطقی مساله را حل کنیم. برای بررسی حدیث و تشخیص جعلی بودن یا نبودن آن، علومی مثل رجال و درایه وجود دارد. برای شناختن تاریخ صحیح نیز معیارهایی وجود دارد مثل یافتن اقوال متواتر و بررسی شواهد و کنار هم گذاشتن اقوال و ...
آن چه در بررسی های علمی مجتهدان مبرز است، اینکه این حکم الهی است. حال اینکه شما چرا آن را نمی توانید بپذیرید، در تصور شما از این حکم و شناخت اغراض و حکمت های الهی است.
مطمئن باشید کسی که بخواهد شهوت رانی کند، برای خودش حرمسرا و امثال آن می زند و کاری به صیغه و ... ندارد. کما اینکه امروز می بینیم در جامعه افراد هوسران، عمدتا زنا می کنند نه ...

سلام
آیه ای رو که بیان کردین معنی اش به هیچ عنوان بیان کننده صیغه نیست. که خدای متعال قطعا از بنده و شما آگاهتر است که گناه بزرگی همانند زنا در بین جامعه رواج پیدا نکند؛ پس اگر چنین چیزی باعث فساد نمیشد قطع مسلم به صراحت از صیغه یا عقد موقت نامبرده میشد. مقصود از استمتاع در آیه شریفه: "فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً"؛ هر گاه آنها را به عقد متعه درآوردید، اجرتشان را بپردازید، درآمیختن و کسب لذت است، بنابراین معناى جمله این است: هر گاه از زنان لذت بردید، مهرشان را بدهید.اصحاب امامیه و عده ای از صحابه و تابعان می گویند: ««منظور ازدواج موقت است.»» که برداشت کردند ازدواج موقت است بله همین طور که آیاتی رو برداشت کردند و منسوب کردند به ائمه و چیزهای دیگر میبینید ساده میشود برداشت و منظور ذهنی خود را به خورد دین داد.به قول ناپلئون که می گوید تاریخ را فاتحان می نویسند. مثلا در مورد اسکندر مقدونی که به ایران حمله کرده و تخت جمشید رو به آتش کشیده تاریخ نگارهای غربی معتقد بر این هستند که اسکندر کبیر ایران و بخشهایی از هند را مالک خود کرد ولی تاریخ نگاران روسیه بانظرشون مخالفن و می گویند اسکندر نه تنها به هند بلکه به ایران نیز حمله نکرده وبه سمت عراق کنونی به پیش رفته ویکی از باستان شناسان ایرانی بیان میکند که ستونهای تخت جمشید از یک نوع سنگ آهک ساخته شده که اگر اسکندر واقعا حمله کرده و تخت جمشید را به اتش کشیده این آهک در اثر حرارت آتش باید میشکفته که بر اثر بارش اولین باران از آسمان تمامی ستونها باید شسته میشده و دیگر اثری از ستونها باقی نمیماند. هردو تاریخ متواتر بوده و با استفاده از تجهیزات معاصر تحقیق و بررسی شده که البته هنوز به ۱-۲ قرن هم نمیرسه که در تاریخ بیان شده پس ظاهرا حرف ناپلئون درسته بله از قدیم هم گفتن حرف باد هواست در ضمن کتاب قران کریم کتابی است برای هدایت پرهیزگاران نه کتاب علم پس ما چیزی به نام علوم اسلامی و یا دینی نداریم در تمام ادیان ابراهیمی پس مسائلی که به دین مربوط میشه رو با علم ودانش بشری مخلوط نکنید. اگر منظورتان علم الهی است که خداوند به هرکس که به خواهد علمش را عطا می کند پس لطفا بیان نکنید که مجتهدان وعلمای ساختگی شما از علم خدا بهره بردند و به آنها الهام شده که درست را از غلط تمیز بدهند و به رموز قران کریم اشنا هستند که این حرفی کاملا دروغ و بی پایه و اساس است. در ضمن از کلمه منطق هم استفاده نکنید چون اگر حتی یکبار به کتب علمای یونان مراجعه کرده بودید متوجه میشدید فیلسوف بزرگ ارسطو پایه گذار منطق بود که او خود به خدایان یونان باستان عقیده داشت علوم امروزی نه با منطق بلکه با مشاهدات و آزمایشات به نتیجه قطعی دست پیدا میکند.حالا از کدام ابزار علمی استفاده کردید که مثلا حضرت زهرا پهلویشان به چارچوب درب برخورد کرده و عمر و ابوبکر در مرگ ایشان نقش داشته اند و اراجیفی که بسیاری از آخوندها پای مبرشان بیان می کنند البته تا آنجاییکه بسیاری از عموم مردم جهان می دانند چیزی به نام دوربین مخصوصا از نوع هندیکم وجود نداشته که اینگونه روایات و اتفاقات رو دقیق ثبت و ضبط بکند. دلیلی دیگر بر خزعبلات این جامعه به اصطلاح روحانی؛ البته افراد بسیاری بودند که ضمن تحقیق و پژوهش در طبیعت و مراجعه به قران کریم و بیان نظریات علمی در طول تاریخ اسلام که آنها را علما و دانشمندان ایرانی - عربی اسلامی می دانستند چون هم اهل تفکر و تحقیق و آزمایش بودند و قران کریم را آنچه که از آن برداشت می کردند به صورت نوشتار در می آوردند که حتی بیانات علمیشان متاثر از آیات خدا و قوانین طبیعت بود که امروز شاهد ثبت شدن نظریات ایشان در عصر نوین هستیم که رجوع به سخنان چنین افرادی و استفاده کردن از نظریاتشان در امر برداشت بهتر از قران کریم بسیار مفید است اما در ابتدا خود طرف مهم است که اول باید تفکر کرده و مطالعه و تحقیق و بررسی کند سپس به کلام این افراد رجوع کند بعد آن چیزی که معقول تر است را برداشت کرده و بکار بندد. «لَقَدْ أَنزَلْنَا آیاتٍ مُّبَینَاتٍ وَاللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» (النور، ۴۶)
ترجمه: قطعا آیاتى روشن‌گر فرود آورده‏ ایم و خدا هر كه را بخواهد به راه راست هدایت مى‏كند.
در جایی دیگر می فرمایند: «وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِنْ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» (نحل، ۹۳)
ترجمه: و اگر خدا می‌خواست همه بشر را یک امت قرار می‌داد و لیکن هر که را بخواهد به گمراهی وا می‌گذارد و هر که را بخواهد هدایت می‌کند، و البته آنچه می‌کرده‌اید از همه سؤال خواهید شد. که در این آیه نشان از این دارد که هرکه میخواهد راه یابد و هدایت پیدا کند باید برای آن تلاش کند نه فقط در مساجد نماز بخواند و فقط دعا کند بلکه در طلب هدایت باید تلاش کنی و به تفکر و تحقیق و پژوهش و کنکاش بپردازی.
و آیات بسیاری درباره هدایت و گمراهی بیان شده است.
«وَ قالَ رَبُّکمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ إِنَّ الَّذِینَ یسْتَکبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ» (غافر، ۶۰)
ترجمه: پروردگار شما گفته است مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، کسانی که از عبادت من تکبر می ورزند به زودی با ذلت وارد دوزخ می شوند.
عبادت فقط شامل نماز خواندن نیست. بلکه روزه، زکات، خمس، واجب خدا که از نماز واجب تر است طلب علم بر هر مرد وزن مسلمانی واجب است چون در این آیه ی مبارکه تاکید به امر فریضه الهی شده است. که شما و همه ی مردم میدانید در تاریخ در تمام ادیان الهی زنان را محروم از آموختن و طلب علم میکردند در همین دین اسلام دلیلی دیگر بر تفسیر سرخودی و به نفع خودشان چه در سنی و شیعه و چه در مکاتب و مذاهب دیگر.
و فرمود: « لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَت»
ترجمه‏ : خداوند هيچ كس را، جز به اندازه توانش، تكليف نمیكند. هر كار را انجام دهد براى خود انجام داده؛ و هر كار كند به زيان خود كرده است‏. » (البقرة ۲۸۶) .
و در آیه ای دیگر از قران کریم آمده که همانا ما ذکر را نازل کردیم و همانا خود از او محافظت می کنیم. یعنی ایمان داشتن به صفات خداوند در قدرت، حکمت، عالم بودن و فاتح بودن و... که هیچ کسی یارای مقابله با ایشان را ندارد.
مگر همین اقایانی مانند جنتی نبودند که تا دیروز دست فرح رو می بوسیدن که عکسش کاملا معلوم هست و انتشار هم یافته و یا مصباح یزدی که پای خامنه ای رو بوسید مثلا طرف مجتهد بود مگر جز این هست که این عمل شرک محسوب شده فیلم آن در اینترنت موجود هست؛ همین آقای مکارم شیرازی "مکتب اسلام" را در قم زیر نظر آقای شریعتمداری و در واقع با بودجه ایشان منتشر کرد. این ماهنامه تنها نشریه‌ حوزوی بود که به راحتی در کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها پیدا می‌شد، به مباحث فقه اسلامی مثل اخلاق و اصول می‌پرداخت، و کاری به کار سیاست نداشت؛ به خاطر همین از نظر ساواک مورد تایید بود. همین آقا در سن ۲۹ سالگی از دست شاه جایزه میگیره به خاطر بهترین کتاب سال حالا از نظر این آقا شاه میشود عنصر نامطلوب، فردی کثیف و جنایتکار و دوران ستم شاهی تو اگر در سن ۲۴ سالگی به درجه اجتهاد رسیدی حتی خودت رو فردی مومن ومبلغ میدانستی برای چه با ساواک همکاری میکردی تا نشریه ات چاپ شود یا از دست شاه جایزه گرفتی بهانه میاوردی که مریض هستی.
در حکومت کنونی طرف به صراحت در قرآن کریم دست برده و آیات را هرطور خواسته معنی کرده و حتی در لغات عربی آن دست برده و کلمات را تغییر داده که کلا معنی آیه بی ربط شده اسم چنین افرادی را چه می گذارید؟ طرف نمیدانست ایمان نداشت که آیات خدا را نمیتوان تغییر داد غربی ها هم سعی کردند ولی نشد؛البته فقط به لغات در آیات اکتفا کرده چون میداند اکثر مردم ایران اهل مطالعه نیستند حتی در باب دین خودشان. میتوانید قرآن به ترجمه مکارم شیرازی را گرفته و بخوانید این نشان میدهد حتی نظام هیچ مشکلی در نوشتن هرچه دل بخواه این افراد هست ندارد.حال بازهم می گویید مجتهدین مبارز؟؟!!
امامتاسفانه بعد از عصری با سفسته بازی و مبارزه علیه دانشمندانی که در بالا ذکر شد، تعدادی آخوند و مفتی متظاهر به دین و پایه گذاری چیزی به نام علوم دینی همچون کشیشهای کلیسا و خاخام های یهودی در کنیسه ها برای چپاول دست رنج مردم و قدرت طلبی و تثبیت کردن جایگاه خودشان در کنار پادشاهان و خلفا و دین فروشی و حتی بعضا فروش بهشت و جهنم بالا گرفت که میتوان گفت این امر از اوایل دوران اسلامی وجود داشت. در دوران معاصر که همین مثلا علمایی که شما نام میبرید(که البته تعداد معدودی علمای واقعی هنوز باقی مانده اند که در عصر امروز ما هستند که نام و فعالیت آنان در علوم طبیعی ((امروزی)) به چشم میخورند.) همین علوم مثلا دینی را فقط پذیرفته و دیگر علوم همچون ریاضیات و هندسه، علم هیت(نجوم آماتوری) و... را از حوزه خارج کردند که آخرین فردیا تنها بازمانده که امروز تنها علم هیت را از آن آگاه هست شیخ حسن زاده آملی است. ناگفته نماند که حوزه مثلا علمیه ی قم چیزی در حدود یک قرن از آن نمیگذرد که با جمع آوری برخی شیوخ و بسیاری از آخوندها شروع بکار کرد در حالیکه حوزه نجف اشرف در آن زمان هنوز از بزرگترین حوزه های تشیع محسوب میشد. حال به فلسفه اسلامی برسیم. بنیانگذار فلسفه اسلام بوعلی سینا بود که نه در عصر پیامبر و حتی خلفای راشدین و ائمه ی ما حضور نداشتند که بعدا علمایی از فیض این فلسفه و فهم همچون ملاصدرا، شیخ بهایی و دیگران استفاده کردند. در مورد احادیث و روایات بعد از وفات پیامبر چیزی در حدود ۴۰۰ کتاب روایی نوشته شد که کسانیکه بعدا اهل سنت نامیده شدند با فیلترهای بسیاری تنها شش کتاب از آن را جمع آوری کردند و مورد قبول دانستند. در واقع چیزی که ما امروزه به عنوان مکتب شیعه می نامیم به خاطر وجود امامجعفرصادق(ع) هست که بسیاری از بنیانگذاران شاخه های سنی مذهب شاگردان امام صادق بودند.البته نه شاخه های افراطی همچون سلفی و وهابی و... که بعدها بوجود آمدند. شما که میفرمایید متواتر همین شاخه های بوجود آمده هم شاگردان امام بودند پس راحت میشود به نفع خود مکتب و مذهب ساخت. حدیثی از امام :علما امانت داران پیغمبر هستند تا زمانی که به دیدار حاکمان نرفته‌اند. چقدر از این علما چه شیعی چه سنی در نزد خلفا و پادشاهان بودند در اعصار مختلف بعد از رحلت پیامبر بیشترین ثروت دست کیست علما یا حکام؟ خلفا و پادشاهان آن روز به وسیله همین مثلا علمای شما به دلیل در اختیار داشتن بیت المال و خراج مسلمین در ترویج اباطیل و اراجیف خود و نسبت دادن آن به پیامبر و نشر آن در طول تاریخ و ساختن بزرگترین کتابخانه هایی در ضمینه های مختلف دینی بسیار وسیع وقدرتمندتر و پیشتازتر از علمای سالم عمل می کرده اند. در ضمن خلفا و پادشاهان سنی مذهب قرون حکومتی بسیاری از تاریخ اسلام را در سرزمین های اسلامی به خود اختصاص داده اند.
از پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه طاهرین (ع) مکرر روایت شده است که فرمودند:"هرگاه از ما حدیثی به شما رسید آنرا بر کتاب خدا عرضه نمائید پس آنرا که موافق قرآن بود بگیرید (بر طبق آن عمل کنید) و آنرا که مخالف قرآن بود کنار بگذارید یا به ما برگردانید(درستی و نا درستی آنرا از ما بپرسید). تهذیب‏ الأحکام ج : ۷ ص : ۲۷۵ رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ (ص) وَ عَنِ الْأَئِمَّةِ (ع) أَنَّهُمْ قَالُوا إِذَا جَاءَکُمْ مِنَّا حَدِیثٌ فَاعْرِضُوهُ عَلَى کِتَابِ اللَّهِ فَمَا وَافَقَ کِتَابَ اللَّهِ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَهُ فَاطْرَحُوهُ أَوْ رُدُّوهُ عَلَیْنَا.
اینکه امثالی مثل شما اگر ارزش زن را در حد موجود جنسی،کنیزی و بچه داری وشیردهی و... بدانید جایی بس نتنها تاسف بلکه به داشتن عقل و احساس و یا روح انسانی نیز باید شک کرد. البته ممکن هست با این دلایل هم ان قولت بیاورید. اگر بازهم دلایل خواستید بگویید تا برایتان بیاورم فقط اگر اندیشه شما به صراط راه خودش هست وقت بنده را تلف نکنید چون افرادی بدین گونه را بسیار دیدم که اهل جدل اند و با دیدگاه وحس و تقلید افرادی که می شناسند و یا مدنظرشان هست پیش می روند.

تصویر soalcity

سلام
بخش قابل توجهی از نوشته شما ارتباط خاصی به موضوع اصلی اینجا ندارد و بخش دیگری هم دروغ های عجیب و غریبی مثل بوسیدن دست فرح است، در حالی که اگر کمی دقت کنید، معلوم است آن عکس هیچ ربطی به ادعای شما و شخصی که از آن نام برده اید، ندارد.
آنچه درباره موضوع اصلی نوشته اید نیز یک نوع تعصب و لجاجت است که نشان می دهید بدون بیان هر گونه دلیل مشخص و واضحی می خواهید شدیدا مطلب را انکار کنید.
به هر حال اگر انسان بخواهد نظر خدا را کشف کند، اول باید تمایلات و خواسته های خودش را کنار بگذارد و بعد با انصاف و دقت علمی، ادله را بنگرد. اما شما پیشاپیش اعلام کرده اید که به هیچ عنوان این مطلب را نمی پذیرید.

فرق علوم اسلامی با علوم انسانی این است که در علوم انسانی شما به آمار و وضعیت عینی جامعه از طریق نظرخواهی و بررسی آماری جامعه هدف مراجعه می کنید و وقتی تکرار یک پدیده و یا روش فرضی بررسی شد و از نظر تاثیرات و آمار آن قابل قبول بود آن را تجویز می کنید. اما در علوم انسانی به آیات و احادیث مراجعه می کنید و آن مسئله را بدون رعایت مسائل روز دیکته می کنید. بعضا به خود زحمت می دهند و عبارات و بقول دوستان گزاره ها را کمی به روز می کنند و هما مطلب را توصیه می کنند. فکر می کنم در خصوص مطلب شما و این سایت بهتر است از بررسی میدانی و تهیه آمار صحیح و کارشناسی استفاده کرد تا معلوم شود حرف شما درست است یا توصیه دوستان. البته این احتمال هم متصور است که شاید اگر امام زمان عج تشریف بیاورند کلا حرف دیگری بزنند

بزرگترین فرق علوم اسلامی با علوم انسانی این است که علوم انسانی حاوی خطای انسانی است ولی علوم اسلامی علوم بی‌خطاست. بسیاری از آمارها و کارشناسی‌ها حتی برای خود انجام دهنده هم مضحک هستند.
ما در درس آمار اولین چیزی که آموختیم این بود که درعلم آمار « مشت نشانه ی خروار نیست» چراکه نمونه‌ی آماری از هرجایی که برداشته شود، ویژگی‌های آنجا را دارد نه کل دنیا را.
بسیاری از پرسشنامه‌ها، هدف پرسش را برای پاسخگو نشان می‌دهند و پاسخگو براحتی می‌تواند دروغ پاسخ دهد که نظر خود را به کرسی بنشاند.

اینکه زنی به دلیل فقر مالی تن به صیغه می دهد ربطی به صیغه ندارد. آن یک مشکل و آسیب اجتماعی است. و مسول ان هم دولت و مردم هستند. کار صیغه رفع فقر نیست.

بالام جان مرد در ازدواج دائم هم می تواند دوبارع ازدواج کند

خداییش ب نکته ی ظریفی اشاره فرمودی عااافریییییین........

این استدلال شما منطقی نیست چون در ازدواج دائم هم پس مرد می تواند ازدواج مجدد کند

مرد می تونه هر چند تا که خواست صیغه کنه ولی بین زن هاش باید عدل و اعتدال قرار بده پس این جمله قرآن به خوبی می گه که اگه زن داری زنت / زن هات برای ازدواج مجدد باید راضی باشن و ازدواج مجدد با وجود زن داشتن نباید به زن اول آسیب بزنه و بیشتر باید قصد کمک (بیشتر مال) به زن دوم یا بعدی رو داشته باشه و تشکیل خانواده فقط باید یکبار انجام بگیره همانطور که پیامبر با بیوه ها برای رفع نیاز مالیشان با آن ها ازدواج می کرد نه از روی شهوت و قوانینی که ملا ها در آوردن اشتباه هست و البته در قرآن به داشتن یک زن تاکید شده و امامان ما هم عقد موقت نداشتن چون صیغه مکروه هستش البته اگر مرد ناتوانی(مثلا مالی) برای ازدواج دایم داشت بر او موقت واجب می شود البته نباید به زن آسیب بزند پس بهتر است با زن باکره ازدواج نکند. من خودم مرد هستم ولی با ازدواج موقت مخالف شدید هستم چون زن لطمه می بینه و لطمه زدن به دیگران گناهه بزرگی هستش با تشکر

تصویر شهرسوال

سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

اگر شرط بذاره برای دخول که میتونه عده نگه نداره!!!lمیشه خود ف ا ح ش ه!

تصویر soalcity

سلام
عده تنها یک فرق، از فرق های صیغه با فحشاست. و فرق های دیگری نیز وجود دارد. مثل اینکه اگر فرزندی از این رابطه به وجود آمد، پدر و مادرش چه جایگاهی دارند و ...

با عرض سلام
در پست قبلی، دوست عزیزمون یه حرفی رو زدن که صحت این حرف برام مورد سوال شد اینکه ایشون گفتند "شرط ضمن عقد مبنی بر نگه نداشتن عده"
حال آیا این حرف درسته؟ اگر این طور باشد که عملا استدلال های مبنی جلوگیری کردن صیغه از تنوع طلبی به واسطه ی ممنوعیت زمانی محلی از اعراب ندارن! اگه میشه جواب رو به میلم ارسال کنید.
با تشکر و آرزوی توفیقات روز افزون

تصویر پاسخگو

با سلام
برای نگه داشتن عده در ازدواج چیزی نیست که با شرط گذاشتن برداشته شود .
اگر در حین محرمیت زن و مرد ، نزدیکی صورت گرفته باشد ، حتما و حتما باید بعد از تمام شدن مدت عقد ازدواج ، عده نگه داشته شود .
اگر در زمان ازدواج موقت نزدیکی صورت نگرفته باشد ، زن می تواند بعد از تمام شدن مدت ازدواج موقت ، بدون نگه داشتن عده ، مجدد ازدواج نماید .

اگر شرط برای عدم دخول بگذارد می تواند عده نگه ندارد نه اینکه برای دخول ضمنا علاوه بر تعهد زن بعد مدت صیغه در طی مدت رابطه هم فرق دیگه صیغه با فحشا اینه که در فحشا و یا روابط دوستی خارج ازدواج در آن واحد زن میتونه با چندین نفر رابطه داشته باشه ولی در صیغه در طی مدت صیغه نمیتونه

دوست عزیز اگه زن یائسه باشد ، عده ای درکارنیست وزن میتوانددریک روز به چند متعه شود.

سلام. این چیزی که شما فرمودین نگه داشتن عده است که مختص زن است. آیا این قوانین برای مرد هم صادق است؟ نمی تواند همزمان چند نفر را صیغه کند؟ یک سوال: آیا تعددات و کثرت صیغه کردن جایز است؟ آسیب زا نیست؟ رواج چنین کاری آیا به شهوترانی و .... عده ای نمی انجامد؟ من با نظر شما موافقم . فردی نمی تواند ازدواج دایم داشته باشد ، از طرفی خوف به گناه افتادن نیز دارد، بین این دو به شخصه نوع شرعی ارضا شدن را ترجیح می دهم. ولی فکر می کنم شاید دلیل مخالفت عده ای همه گیر شدن این قضیه و اینکه عده ای با تکیه بر این برای خود هراز گاهی صیغه ای انجام دهند. شاید فردی متاهل هم باشد و در زندگی مشکلی هم نداشته باشد، ولی روحیه تعدد طلبی و تنوع طلبی برخی مردان ایجاب نماید که تعدد صیغه داشته باشند. این مشکل من است.

تصویر soalcity

سلام
تمام اسلام در یک مجوز صیغه خلاصه نمی شود. بلکه آموزه های دیگری هم دارد که این آموزه ها مثل حلقات زنجیر به هم متصل هستند مثل آنکه اسلام می گوید بدترین دشمن انسان ، نفس اماره اوست. پس اسلام تنوع طلبی را نهی کرده و با آن موافق نیست.
و مشخص است که تنوع طلبی خصوصا به نوع افراطی آن پر از آسیب است و انسان نباید تمام استعدادهای خود را فدای شهوات کند.
البته همان گونه که افراط جایز نیست، تفریط نیز جایز نیست و بحث صیغه آن است که اگر کسی به ازدواج دائم دسترسی ندارد بتواند با شرایط سهل تری ازدواج کند. البته کمی هم فضای باز قرار داده شده تا اگر کسی شهوتش بیشتر بود، ترک گناه برایش خیلی دشوار نشود.

سلام من خودم یه خانومم فکر می کنم مشکل گاهی از اونجا نتیجه می گیره که خانومای ما قدر خودشون رو نمی دونن و با افرادی معاشرت می کنند که لایق اونها نیستند و شخصیت بیمار گونه ای دارند. فکر کنید وقتی خدا میگه عده نگه داریم یعنی چی یعنی ای بنده لطیف من تو روحت لطیف تر و پاک تر از اونیه که بتونی هرکسی رو تحمل کنی باید دو ماه یا سه ماه به خودت مهلت بدی تا فرد دیگه ای رو در کنار خودت تحمل کنی. و هم اینکه کسی رو با دقت انتخاب کنی شاید روح مردان اونقدر لطافت و حساسیت نداره و میتونن زود همنشین پیدا کنن و درثانی طبق گفته دوستمون وقتی زنها عده رو نگه دارند مردها با کدوم زنها میخواند ارتباط داشته باشند و واقعا بی بند و باری از همیشه در دسترس بودن زنها در یک جامعه شکل می گیره و ارزش اونها رو کم میکنهه و چه لطمه هایی به خاطر این موضوع می بینند

کل ضوابطش همین ۴۵ روز بود!!! این هرگز مانع از فحشا نمیشه بلکه فقط وجه شرعی دروغین بهش میده ؛ من ک فقط. آدمای کثیف رو سراغ دارم ک طرفش رفته باشن،عاقلی بر آن نبود. غیرت اگه باشه هیچکی واسه ناموسش راضی ب صیغه نیست،بخدا با اصل فطرت انسان نمیسازه،توجیه ش بی فایده س...

با عرض سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

برخی که به ازدواج موقت هجمه می‌کنند با دین و فطرت بشری بیگانه هستند؛ باید با کسانی به ازدواج موقت هجمه می‌کنند پرسید آیا زنا که خانمان‌سوز و مورد غضب خداست از ازدواج موقت که توصیه دینی است بهتر است؟

ازدواج موقت برای رفع نیاز جنسی و عاطفی توصیه شده است نه اینکه برخی افراد متاهل با این کار استحکام خانواده خود را از بین ببرند؛ ازدواج موقتی که خدای‌ناکرده به طلاق و عدم تحکیم خانواده منجر شود به لحاظ اجتماعی درست نیست.

موفق باشید.

دستورات اسلام کلی هست و برای یک جامعه و یک زمان نیومده برخی دستورات مربوط به زمان زندگی پیامبر بوده مثلا در اون زمان کنیز داشتند ایا ما الان میتونیم بگیم پیغمبر و ائمه داستن و ما هم الان در خانه کنیز بگیریم نگه داریم؟؟؟ اون زمان چند همسری در جامعه عادی بوده و همسر هیچ کس از این که شوهرش زن دیگری دارد و از او بچه دار شده احساس نگرانی نمی کرد ولی الان اینطوری نیست من به چشمم بارها اختلافات ناشی از این رو دیدم. مثلا به پسری که پدرش زن دوم صیغه ای داشت دختر مورد علاقه اس رو نمیدادن چون چند همسری شاید شرعی باشد ولی در عرف اون فرد رو هوسران وغیرپایبند به اخلاقیات می دانن!! ایا شما حاضرید برای پسرتون دختری که نتیجه ی ازدواج ضیغه ای بوده حتی از پدرش ارث نمیبره و معمولا رابطه بدی با خواهر و برادرای ناتنی خود دارد را انتخاب کنید؟؟ حتی اگه شما مشکلی نداشته باشید بسیاری از افراد مشکل دارند و معمولا تغریف افراد از یک خانواده سالم پدر و مادری نیست ک ازدواج موقت انجام میدن یا کسی که حاصل از این ازدواجه.. به نظر من در وضعیت فعلی مملکت ما اثلا درست نیست و اثرات زیانباری برای تمایل افراد به ازدواج دائم خواهد داشت و بی مسئولیتی رواج پیدا میکنه ولی ممکنه در اینده شرایط طوری باشه که حتی مفید هم باشه!!! به هرحال دستورات اسلام اجباری برای این کار در تمام زمانها نداشته .... بهتره روی تمایل افراد به ازدواج در سنین مناسب و فراهم کردن شرایر برای ازدواج سالم و به هنگام جونها ایجاد بشه نه یه بستری که فرار از ازدواج یا دررفتن از زیربار مسئولیت خانواده و سست کردن بنیان خانواده رو اسانتر کنه!!!!!

پرسشگر گرامی،
ما هم با شما معتقدیم که اگر ازدواج موقت در مسیر خودش قرار نگیرد، عوارض و پیامدهای جدی خواهد داشت، اما باز هم معتقدیم که نمی توان به صورت کلی این مسأله را حتی در این زمان ندید گرفت.
** پيش از پرداختن به پاسخ اين سوال، لازم است به اين نكته توجه داشته باشيم كه اگر به غرايز طبيعي انسان، به صورت صحيحي پاسخ گفته نشود، براي اشباع آنها متوجه راه‏هاي انحرافي خواهد شد؛ زيرا اين حقيقت قابل انكار نيست كه غرايز طبيعي را نمي‏ توان از بين برد و فرضا هم بتوانيم از بين ببريم، چنين اقدامي عاقلانه نيست و به نوعي، مبارزه با قانون آفرينش است. بنابراين راه صحيح آن است كه آنها را از طريق معقولي اشباع نموده و از آنها در مسير سازندگي بهره‏برداري كنيم.
اكنون اين پرسش پيش مي ‏آيد كه در بسياري از شرايط و محيط‏ ها، افرادي قادر به ازدواج دائم نيستند، يا افراد متأهل در مسافرت‏ هاي طولاني و يا مأموريت‏ ها با مشكل عدم ارضاي غريزه جنسي رو به رو مي‏ شوند. اين موضوع به خصوص در عصر حاضر به شكل حادتري رخ نموده است؛ چرا كه سن ازدوج، بر اثر طولاني شدن دوره تحصيل و مسائل پيچيده اجتماعي، بالا رفته و كمتر جواني مي‏تواند در سن پايين ـ يعني در داغ‏ترين دوران غريزه جنسي ـ اقدام به ازدواج كند. با اين وضع، چه بايد كرد؟
آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه (همانند رهبان‏ ها و راهبه‏ ها) تشويق كرد؟ يا اينكه آنان را در برابر بي‏بند و باري جنسي، آزاد گذاشت و شاهد صحنه‏هاي زننده بود؟ و يا آنكه راه سومي را در پيش بگيريم كه نه مشكلات ازدواج دائم را به بار آورَد و نه آن بي‏بند و باري جنسي را؟
ازدواج موقّت از نيازهاي ضروري جامعه اسلامي است كه اگر در غياب نكاح دائم تجويز نشود، افراد براي ارضاي روحي و جنسي خويش به روابط آزاد و نامشروع روي مي‏آورند و بديهي است كه اين روابط آزاد از هيچ انضباط و نظم و تعهدي برخوردار نيست. عدم وضع و تبيين قوانين كارآمد و در نتيجه عدم اطلاع كافي از مسئوليت ها و احكام از دواج موقت به طوري كه برخي فكر مي كنند با صرف خواندن يك صيغه كار تمام است ،باعث شده فرهنگ اجتماعي امروز جامعه ما هنوز پذيراي آن نباشد.
از آنجا كه مسلماً ازدواج موقّت از نظر هزينه و نيازهاي ديگر، همانند ازدواج دائم نيست و طبيعتاً براي اكثر جوانان قابل دسترسي خواهد بود،اگر بدون اتخاذ تدابير و قانونمندي ‏هاي لازم صورت پذيرد، بي‏ شك عوارض نامطلوب بهداشتي و روحي براي جامعه در بر خواهد داشت.

+موفق باشید.

با سلام
لطفا به اين سوال عنايت داشته باشيد. اگر در جامعه يك ناهنجاری ترویج پیدا کند عقل سلیم به ما می گوید برای اینکه از مخالفت احتمالی آن گزندی نبینیم با آن همراه شویم؟
مثلا اگر ربا همه گیر باشد و کسی که ربا نگیرد مورد هجمه قرار گیرد. حال ما باید چه کنیم باید تسلیم ربا شویم؟
یا اگر زنا همه گیر شود و دیگر افراد فراموش کنند که هر انسانی نسبت به دیگری دارای تعهدی است. آیا این تعهد در شرایط فعلی با زنا میسر می شود؟
صیغه حامل این پیام بزرگ و کلیدی است که هر فردی نسبت به دیگری حتی در کوتاه مدت دارای تعهد می باشد. این پیام بزرگ صیغه را متاسفانه هیچ یک از افراد مخالف صیغه به آن عنایت ندارند. این تفاوت بین صیغه و زنا است.
حال آیا زنا و صیغه یکی است؟ و آیا صیغه با فاحشگی فرقی ندارد؟
جای تعجب است که با وجود همه گیر شدن زنا در جامعه و این بی بند و باری گسترده همچنان تصورات بعضی دوستان حول خود و زندگی شخصیشان می چرخد. اینکه بنده و شما چیزی را نپسندیم یک موضوع است و اینکه چه چیزی برای ما و جامعه ما و جوانان ما مفید است چیز دیگری.
جمعبندی بنده این است که صیغه ارتباط جنسی همراه با تعهد است و برای مقابله با زنا که یک رفتار بی بند و بار گونه می باشد تنها شیوه ایمن سازی افراد است. با صیغه و تعهدی که طبق آن ایجاد می شود ظریب نامردیها پایین می آید. با این تعهد ضریب بیماری های مقاربتی جنسی پایین می آید. چون افرا احساس مالکیت همسر گونه نسبت به یکدیگر پیدا می نمایند و چه بسا منجر به ازدواج دائم گردد. با این تعهد ظریب ظلم به طرفین در رابطه جنسی پایین می آید و این دلیل اصلی صیغه است.
برسد به گوش نمایندگان محترم مجلسی که با آراء اشتباه خود در خصوص قوانین صیغه، زمینه سازی زنا را در جامعه گسترش دادند. و وای به روز قیامت افرادی که بدون علم لازم برای جامعه و مردم تصمیم نابخردانه گرفتند.
متشکرم

عزيز من چرا جواب هاي مستدل و منطقي رو درست نميخوني و چشمهاتو ميبيندي و فقط حرف ميزني . دارن ميگن اسلام دستوراتش فقط و فقط تو صيغه كه خلاصه نشده و اصلا اسلام نگفته كه آهاي مردم بريد صيغه كنيد خيلي خوفه بلكه صيغه رو به عنوان يه راهكار و يك سوپاپ براي مواقع خاص بخاطر جلوگيري از گناه قرار داده مثلا مواقعي كه امكان ازدواج دايم نيست .
حالا اگر يه عده از اين حلال سوء استفاده ميكنند و شور قضيه رو در ميارن بفرماييد اين چه ربطي به اسلام داره ؟!!
اگر كسي از يك امر مباح سو استفاده كنه به نظر شما اون چيز حرام و بد ميشه مثلا با چاقو ميشه آدم كشت ميشه سيب زميني هم خورد كرد اگر كسي با اون چاقو آدم كشت شما نتيجه ميگيري كه چاقو كلا چيز بديه عايا ؟!؟!؟

ازدواج موقت بهترین گزینه نیست . در اسلام مجوز آن داده شده ولی این به معنای بهترین راهکار بودن آن نیست بلکه یک نوع تساهلی است برای جلوگیری از بی بندوباری برای کسانی که نمیتونند از گناه دوری کنند . باید این اصل رو بپذیریم همانطور که همه دنیا پذیرفته اند که در کل نمیشه از روابط جنسی و فحشا جامعه رو به طور کامل پاک کرد و همانطور که جوامع غربی برای عدم گسترش این بی بندوباری ها به کل جامعه و شیوع انواع بیماریهای جنسی حالا به درست یا غلط اومدند مکان هایی رو دائر کردند تا افرادی که نمیتونند خودشونو نگه دارند نیازهای جنسیشو اونجا به صورت کنترل شده تر و بهداشتی تر به قول خودشون تامین کنند ولی در اسلام روش خیلی بهترو به مراتب سالم تری برای این کار در نظر گرفته که صیغه هست. نه این صیغه و نه روش غربیها بهت ین روش نیست وسالم سالم نیست ولی اگه بی بندوباری و فحشای کنترل نشده خیلی خیلی بد است روش غربی ها هم روش بدی البته با یک درجه کمتر بوده و صیغه هم روش متوسطی است

این ۴۵ روز که میفرمایید در باره زنان یائسه رعایت نمی شود به نظرشما در اینجا هرج ومرج جنسی بوجود،نمیاد?

تصویر soalcity

ضوابط صیغه متعدد است و منحصر به عدد ایام عده نیست. بلکه در ابعاد مختلف حق و وظایف طرافین را مشخص کرده است. ضمن آنکه احکام اسلام مانند حلقات یک زنجیر است و یک مسلمان باید به همه آنها پایبند باشد. نه آنکه هر جا به نفع او بود، را بپذیرد و باقی را رد کند. اسلام از تنوع طلبی و شهوت رانی و مسائلی از این دست نهی کرده و پرهیز داده است.

ختم کلام؛ صیغه همان فاحشگی شرعی ست.

١. علت انجام صیغه « فقط و فقط» ارضای نیازهای جنسیست و نه هیچ عامل دیگری پس اصلا قابل قیاس با ازدواج دایم نیست! پس کاملا مصداق فاحشه گری دارد.

٢. در صیغه زمان معین و غالبا بسیار کوتاهی مشخص میشود یعنی از ابتدای امر دو نفر وارد رابطه جنسی« بی تعهد و پایبندی » میشوند. پس دوباره کاملا مصداق فاحشه گریست.

٣. در صیغه، زن دریافت کننده پول است. بابت رابطه جنسی در زمانی کوتاه و معین و بدون تعهد و قصد تشکیل خانواده. و دوباره مصداق کاملی از تن فروشی و هوسرانی.

۴. عده فقط مخصوص زنان است. پس مردان چه؟!!! آیا واژه های بی بند و باری، هرزه گری، هوسرانی، فاحشگی و روسپی گری تنها مختص« زنان » است؟!!! در حالی که مردان میتوانند ده ها بار با ده نفر مختلف« در یک روز » رابطه جنسی داشته باشند؟!!! لقب این مردان چیست؟! پس صیغه میتواند راه هرزه گری مردان را به راحتی هموار کند با یک کلاه شرعی!

۵. و در نهایت، دوست عزیزی که مدافع صیغه هستی چشمانت را لحظه ای بر هم بگذار و خواهرت یا مادر بیوه شده ات را در حالی تصور کن که گاه به گاه دست به دست مردان گوناگون است... حالا چه؟!! هنوز هم موافقی؟!!!!
صیغه همان تن فروشی شرعیست.

تصویر soalcity

قطعا حقیقت با شعار دادن و تکرار مطلب غلط تغییر نمی کند.
مطالب اول تا سوم شما در اصل پست جواب داده شده است. و گفته شده باید فرق ها را دید.
اما درباره عده:
وقتی زنان محدود شوند، به شکل غیر مستقیم مردان نیز محدود می شوند. چون تعداد زنان بی نهایت نیست. و البته کسی نگفته مرد مجاز است هر قدر خواست تنوع طلبی کند.

و درباره مطلب چنجم که عده ای سعی می کنند با تحریک کردن غیرت دیگران، آنها را مخالف صیغه کنند.
اگر من بگویم جامعه به نانوا نیاز دارد، یعنی خودم حتما باید بروم نانوایی راه بیندازم؟
طبیعتا شان و جایگاه افراد مختلف است و صیغه را برای کسانی که به صلاح خودشان می دانند، حلال می دانیم. نه آنکه بر همگان واجب بشماریم.

مشکل اینجاست که خودتون این کار رو در شان خودتون نمیدونید و انتظار دارید بقیه به عنوان یک مسئله عادی بپذیرند!!! شما اگر نگران این مسئله هستید میتونید دست به کار خیر بشید و شرایط رو برای ازدواج درست و عقلانی جوانها فراهم کنید!!! نه اینکه یک عده رو انقدر به چشم تحقیر ببینید که بگید اینها باید ملعبه دست پسران ما باشند تا زمانی که همسری در شانشان پیدا کنیم و مثل دستمال الوده این فرد رو دور بیاندازیم!! انسانها رابطه جنسی مثل گربه ندارن که با یکی باشند و بعد دور بیاندازند رابطه جنسی هم بعد شرعی داره که حلال باشه هم بعد عاطفی داره که ممکنه از در طرف مسیله عاطفی بوجود بیاد هم بعد عرفی داره که کسی از لحاظ اجتماعی اسیب نبینه شما بقدری در بعد شرعی افراط میکنید که مسائل دیگر به کل فراموش میشه!! اگر وابستگی عاطفی و دل شکستگی بوجود امد چه؟ درسته شرعا برلی عشق یا وابستگی عاطفی دستور نداریم ولی از نظر انسانی درست هست؟؟؟ ایا اگر ابروی زن بره و همه بفهمن که بارها صیغه شده دستور شرعی نداریم ولی درسته؟؟ ما مسئولیت های انسانی هم داریم که نمیشه نادیده گرفت وصرفا چون شرع حرام نکرده مردم رو تشویق کنیم که انجام بدن!!!!

تصویر soalcity

مشکل اصلی مخالفان صیغه این است که همه چیز را صفر یا صد می بینند. فکر می کنند یا همه چیز باید مثبت باشد، یا اصلا چیزی وجود نداشته باشد. حال آنکه در دنیا در مقاطع زیادی ناچاریم بین بد و بدتر، یکی را انتخاب کنیم.
بحث صیغه برای آن است که با فحشا مقابله کنیم.
شما اگر کمی به اطراف خود نگاه کنید، می فهمید که امروز در جامعه صیغه پذیرش ندارد. اما فحشا به طور گسترده ای به وجود آمده. امروز نمی توان نشست و گفت فقط ازدواج دائم! همین رویه که جز ازدواج دائم راه مشروع دیگری چندان مهیا نیست، سبب شده که فحشا گسترده شود و همین مفاد فرمایش امیر المومنین ع است که فرمودند اگر صیغه را حرام نمی کردند جز انسان های پست کسی دیگری مرتکب زنا نمی شد.
به هر حال اگر آب مسیر همواری نداشته باشد، سیل به راه می افتد. و مخالفان صیغه باید بفهمند که مخالفتشان کمک به توسعه فحشاست. شماها با مخالفت سبب نمی شوید که عده ای عفت پیشه کنند یا در شرایط سخت ازدواج کنند. بلکه فقط آنها را به سمت فحشا هل می دهید.

خیلی جالبه از اون احادیث جعلی بودا
بنده ی خدا در زمان امام علی که عربها با عقد و بی عقد زن میگرفتن ان هم چندتا چندتا بعد از فوت پیامبر بدعتها گذاشته شد و روایات و احادیث ساختگی زیادی بوجود امد از همون زمان هم صیغه به شکل و اسم دیگه ای بوجود اومد ولی خودت رو خوب گول میزنیها همین دست فرمون رو بری جهنم که هیچی با ابلیس محشور میشی

تصویر soalcity

بندگان خدا سعی می کنند با موازین صحیح، دستورات الهی را کشف کنند. نه آنکه افکار و نظرات خود را به جای دین الهی معرفی کنند. اینکه شما بدون بررسی علمی تاریخ، فقط به خاطر تمایلات خود، مطالبی را تاریخی قلمداد می کنید، اصلا صحیح نیست. و با تهمت زدن هم قرار نیست بنده در بیان نظر دین تسامح کنم.
اگر من دنبال هوی و هوس بودم، هیچ نیازی نبود در جامعه ای که عده زیادی مثل شما تهمت می زنند، خود را در معرض حملات شما قرار دهم.

یک موضوع خیلی جالب که دارم توی این پست ها میبنم این هست که بیشتر نظرات توسط خانم ها است و به خاطر تعصب به جنستشون نمی تواند درست قضاوت و تفکر کنند!
اول اینکه در پاسخ این خانم باید عرض کنم با توجه به نحوه ی نگراش شما انگار صیغه موقت یک امر اجباری است که توسط مرد بر علیه زن انجام میشود در صورتی که این عمل توسط خود زن پذیرفته شده و کاملا اختیاری هست و اگر شما بگین که عده ای به خاطر نداشتن وضعیت مالی و غیره مجبور به این کار هستن پس عده ای هم باید به خاطر نداشتن وضعیت مالی دست به سرقت بزنن ؟؟
+نیاز جنسی یک عمر طبیعی است نه یک کار قبیح مثل اینکه ما بگوییم به خاطر اینکه ما احساس گرسنگی یا تشنگی میکنیم پس حتما مشکلی در ما هست, به صورت طبیعی هر فردی برای نیازهای فطری ای مانند جنسی تنهایی عاطفی اجتماعی باید اونطور که در نظام افرینش برایش امر ازدواج قرار گرفته است اقدام کند حال اگر عده ای این شرایط رو نداشته پس گناه کار محسوب میشن یا شاید هم ما ارزشمون از این افراد بیشتره به خاطر داشتن این شرایط و اون افراد باید اصلی ترین نیاز هایی که خودشون توی بوجود اوردنشون دستی نداشتن باید مورد توهین عده ای قرار بگیرن .در ضمن ما خودمون شرایط ازدواج دایم رو سخت کردیم بله خود ما که این جا خیلی با روشن فکری شروع به نوشتن نظرات میکنیم اینکه عده ای از افراد میگن چون فرد توانایی مالی ایده ال برای ازدواج نداره ردش میکنم خب دوست خوبم تو خودت داری این شرایط رو بوجود میاری تو مختار هستی ولی خودت هم توی این گردش های علت و معلول میسوزی پس تلاش برای داشتن زندگی خوب وظیفه زن و هم مرد هست اگر به صورت واقع بینانه نگاه کنیم هیچ کس در دنیای واقعی به تو وظیفه ای ندارد.
اما واقعا این رو من متوجه نمیشم توی اسلام هزاران بار هوسرانی و هوسران ها رو سرزنش کرده این که شما نمیتونین تمام موضوعات شرعی رو در کنار هم استدلال کنین مشکل شماست !!! اینکه یه عده افراط میکنن چه ربطی به شرع داره همون طور که یکی از دوستان گفت با چاقو هم میشه میوه پوست کند هم ادم کشت + عده ای رو دارم میبنم که مباحثی مثله عده رو میارن این که عده ای رعایت نمکین تقصیر دین هست؟؟ یا مثلا اقایی به قول یکی دوستان تمام استعدادش رو خرج مسائل اینطوری میکنی تقصیر کیست ؟؟ و بیشتر یه عده دارن به اصطلاح غلط املایی میگرن ما بین کلمات و اصل موضوع رو فراموش کردن.
این نکته رو عرض کنم همونطور که انسان با یک بار رفع گشنگی تا اخر عمر سیراب نمیشه نیاز جنسی نیز به همین صورته و امیدوارم این قانون طبیعت رو هم زشت و قبیح ندونید و الویت با ازدواج دائم هست ولی شاید به دلیل شرایط امکان پذیر نباشد
این نکته رو عرض کنم دختر و اقا پسر عزیز وقتی توی ازدواج دیدیت فقط مادیات است(مادیات توی هرچیزی میتونه باشه) , زیرکی نکردی در حقیقت چیز هایی رو دادی و چیزی دیگری رو گرفتی ...
و در اخر اینکه دید یک فردی رو داشته باشید که قرار است به انسانیت کمک کند نه اینکه فقط به خاطر مسائل شخصی و جنستی شروع به حکم دادن کنید از این افراد زیاد هست افراد بزرگ دل کم هستن پس نبایدنیاز های یک انسان به خاطر مسائل ناچیز مالی سرکوب شه ای بزرگ دلان !!

یا علی

انقده دیده شده از این مخالفای صیغه که وقتی شوهرشون فوت شده یا طلاق افتاده و تنها شدن دنبال مرد پولدار می گردن برای صیغه. خانم تصور کن یک روز شما بیوه شدی و نیاز جنسی داشتی اون وقت باز هم مخالفت می کنی؟

راهکار شما چیست . شمایی که فقط انتقاد می کنید آیا راهکاری هم دارید در شرایط خاص؟ برای صیغه رضایت طرفین شرط است و رضایت خدا لحاظ شده اما در زنا چه ؟ عجیب است که بعضی زنا را بر صیغه که شخص خود تصمیم گیرنده است و به اجبار به کسی نمی گویند صیغه دیگری شو ترجیح می دهند!!!!!

باسلام مگه عده زن چهارماه و ده روز نيست؟ ۴۵ روز چرا؟

تصویر شهرسوال

سلام
عده وفات چهار ماه و ده روز است.

سلام من کاملا با این متن موافقم کاملاااااا.

بهتره به جامعه نگاه جدی بکنی.
کاش این صیغه رایج بشه تو دردجوانو چه دانی اگه صیغه بد بود هیچ وقت خداوند تو قران نمی فرمود.

من كل قرآن كريم رو چندين بار بامعني خواندم هيچ جاي قرآن درمورد ازدواج موقت چيزي نديدم اگر شما حساب شده اين حرفو زده ايد لطفا بگيد كدام آيه وسوره است؟

تصویر soalcity

با عرض سلام
آنچه در قرآن مرتبط به صیغه است، آیه ذیل است:
َ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً وَ لا جُناحَ عَلَيْكُمْ فيما تَراضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَريضَةِ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً حَكيماً (۲۴ نساء) زنان ديگر غير از اينها (كه گفته شد)، براى شما حلال است كه با اموال خود، آنان را اختيار كنيد در حالى كه پاكدامن باشيد و از زنا، خوددارى نماييد. و زنانى را كه متعه [ازدواج موقت‏] مى ‏كنيد، واجب است مهر آنها را بپردازيد. و گناهى بر شما نيست در آنچه بعد از تعيين مهر، با يكديگر توافق كرده ‏ايد. (بعداً مى ‏توانيد با توافق، آن را كم يا زياد كنيد.) خداوند، دانا و حكيم است.

در این آیه مبارکه کلمه صیغه آورده نشده.. حدیث و روایاتی داریم که این آیه رو اینطور تفسیر میکنند ولی معنی لغویش این نیست پس لطفا قران رو تحریف نکنید.. در آیه شریفه کلمه متعه آورده نشده و استمعتم آورده شده که یک فعل است به هیچ عنوان معنی اسم نمیدهد

تصویر شهر سوال

با عرض سلام و احترام؛
اولا: كلمه متعه كه (استمتعتم) از آن گرفته شده است در اسلام به معنى ازدواج مـوقـت اسـت، و بـه اصـطلاح در اين باره حقيقت شرعيه مى باشد، گواه بر آن اين اسـت كـه اين كلمه (متعه) با همين معنى در روايات پيامبر صلى الله عليه وآله و كلمات صحابه مكرر به كار برده شده است.

ثـانـيـا: اگـر ايـن كـلمـه بـه مـعنى مزبور نباشد بايد به معنى لغوى آن يعنى (بهره گـيـرى ) تـفـسـيـر شـود در نـتـيجه معنى آيه چنين خواهد شد: (اگر از زنان دايم بهره گـرفـتـيـد مـهـر آنها را بپردازيد). در حالى كه مى دانيم پرداختن مهر مشروط به بهره گـيـرى از زنـان نـيـسـت بـلكـه تـمـام مـهـر بـنـا بـر مـشـهـور يـا حداقل نيمى از مهر به مجرد عقد ازدواج دائم ، واجب مى شود.

ثـالثـا: بـزرگـان (اصحاب ) و (تابعين) مانند ابن عباس دانشمند و مفسر معروف اسـلام و ابن ابى كعب و جابر بن عبدالله و عمران حصين و سعيد بن جبير و مجاهد و قتاده و سـدى و گـروه زيـادى از مـفـسـران اهـل تـسـنـن و تـمـام مـفـسـران اهـل بـيـت عـليـهم السلام همگى از آيه فوق، حكم ازدواج موقت را فهميده اند تا آنجا كه فـخـر رازى بـا تـمـام شـهـرتـى كـه در مـوضـوع اشـكـال تـراشـى در مـسـائل مربوط به شيعه دارد بعد از بحث مشروحى درباره آيه مى گويد: ما بحث نداريم كـه از آيـه فـوق حـكـم جـواز متعه استفاده مى شود بلكه ما مى گوييم حكم مزبور بعد از مدتى نسخ شده است!

رابـعـا: ائمـه اهل بيت عليهم السلام كه به اسرار وحى از همه آگاهتر بودند، متفقا آيه را بـه هـمـيـن مـعـنـى تـفـسـيـر فـرمـوده انـد، و روايـات فـراوانـى در ايـن زمـيـنـه نقل شده از جمله:
از امـام صـادق عـليـه السـلام نـقـل شـده اسـت كـه فـرمـود: المـتـعـة نـزل بـهـا القـرآن و جـرت بـهـا السـنـة مـن رسـول الله؛ حـكـم مـتـعـه در قـرآن نازل شده و سنت پيغمبر (صلى الله عليه وآله ) بر طبق آن جارى گرديده است.

و از امـام بـاقـر عـليـه السـلام نـقـل شـده كـه در پـاسـخ سـؤ ال ابو بصير راجع به متعه فرمود: نزلت فى القرآن فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجـورهـن فـريـضة ...؛ قرآن مجيد در اين باره سخن گفته آنجا كه مى فرمايد: (فما استمتعتم ...).
و نـيـز از امـام بـاقر عليه السلام نيز نقل شده كه در پاسخ شخصى بنام عبدالله بن عـمـيـر ليـثـى در مـورد مـتـعـه فـرمـود: احـلهـا الله فـى كتابه و على لسان نبيه فهى حـلال الى يـوم القـيـامـة ؛ خـداونـد آن را در قـرآن و بـر زبـان پـيـامـبـرش حلال كرده است و آن تا روز قيامت حلال مى باشد.

جهت اطلاع بیشتر به تفسیر نمونه مراجعه نمائید.

با سلام آورده شده حتما به سوره ی مورد نظر ی سر بزنید.
با تشکر همرا با تفسیرش

دمت گرم
صیغه یک فحشای محترمانست
هر کی می گه خوبه، دوست داره خواهر مادر خودش به اسم صیغه دست به دست بشه؟؟؟؟؟؟؟؟

تصویر soalcity

سلام
نظر شما درباره ازدواج چیست؟ چون در آن هم رابطه جنسی وجود دارد؟ آن یک فحشای محترمانه نیست؟
ضمنا چه کسی گفته صیغه به این معناست که هر لحظه با یک نفر باشد؟

در ازدواج دو نفر تا آخر عمر به هم متعهد می شوند. ملاک رابطه جنسی نیست . فحشا از این نظر بد است که بدون تعهد و با بی بندو باری . ... صورت می گیرد. در صیغه می توان مدت کم را در نظر گرفت و در سال با چندین نفر رابطه داشت. این منزجر کننده است.

تصویر soalcity

سلام
ملاک رابطه جنسی نیست اما آن هم وجود دارد. پس اگر صرفا به خاطر رابطه جنسی بخواهیم محکوم کنیم، باید ازدواج را هم محکوم کنیم.
و در صیغه به هر حال تعهداتی مشخص وجود دارد.

ببخشید پس ملاک چیه؟صیغه می کنن که رابطه جنسی داشته باشن .یعنی شما میگی کسانی که با هم ازدواج دائم می کنن و تا آخر عمر با هم زندگی می کنند.بچه دار می شن و فرزندانشون رو به کمال می رسونن با صیغه یکیه؟میشه تعهدات صیغه موقتو برای من مشخص کنین؟

تصویر پاسخگو

اولا تردیدی نیست که ازدواج دائم نسبت به ازدواج موقت مزیت هایی دارد. و تجویز ازدواج موقت برای مواردی است که ازدواج دائم ممکن نیست.

ثانیا ازدواج موقت برای جلوگیری از کمونیسم جنسی و ارتباط همزمان با چند نفر و پاسخگویی صحیح به یک نیاز غریزی است.
از تعهدات ازدواج موقت این است که کسی که به عقد موقت دیگری در می آید نمی تواند بلافاصله با کس دیگری عقد کند.
زن در صورت ارتباط جنسی باید به اندازه ۴۵ روز صبر نمایند و بعد از آن مجاز خواهند بود که ازدواج موقت دیگری داشته باشند.
وظیفه شرعی مرد است که مهریه ای که قبل از عقد موقت مشخص شده را تمام و کمال به زن بپردازید .
اگر در اثر رابطه جنسی فرزندی به وجود بیاید ، مرد تعهد شرعی دارد که نیازهای ضروری زن را در دوره حاملگی پرداخت نماید و بعد از زایمان هم همه مخارج فرزندی که متولد می شود را تقبل نماید .
همچنین مادر فرزند می تواند در قبال شیردهی و نگه داری فرزند ، از پدر بچه دستمزد و اجرت بگیرد و مرد هم موظف است که آن را بپردازد .
در واقع ضوابطی که در ازدواج موقت وجود دارد اجازه نمی دهد که در جامعه روابط جنسی دچار هرج و مرج شود.

تا آخر عمر به هم متعهد می شوند؟؟؟فکر کنم شما زیاد فیلم هندی نگاه می کنین.اگه دو نفر تا آخر عمر به هم متعهد میشوند پس این آمار افسار گسیخته طلاق که در بعضی جاها مثل شمال تهران از آمار ازدواج پیشی گرفته برای چیه؟؟؟
اگه دو نفر تا آخر عمر به هم متعهد میشوند پس چرا گناه بزرگ زنای مردان و زنان متاهل در جامعه بطور گسترده مشاهده میشه؟؟؟

متاسفم برای هر زن و وای به حال دختری که صیغه می کند.نمونه ش زیاد به الان فکر نمی کنند ولی حال بعدش که احساس بازیچه بودن وپوچ بودن میکنندافسردگی و خودکشی را در پی داره

مگر لذت رابطه جنسی بکطرفه و فقط برای مرد است رابطه دو طرفه و زن هم لذت می برد حال زن چرا احساس بازیچه بودن و پوچی بکند پس مرد هم باید این احساس را داشته باشد!

سلام به نظر من ازدواج موقت یکی از بروز ترین دستورات شرع مقدس میباشد در صورت نبودن چنین موضوعی برای اشباع غریزه جنسی مجبور به خود ارضایی میشوند که اثرات سو در اجتماع دارد یا فساد و فحشا زیاد میشود

اقای محترم
کل اسلام به روز است اثار پزشکی روزه اثار روحی نماز و بسیار مهمتر اجتناب از چشم چرانی که او را از صیغه و خودارضایی بی نیاز میکند

کاملا با نظرتون موافقم. مشکل از جایی شروع میشه که نگاه های مسموم داریم.و بعد دنبال چاره می گردیم

عزیزمن. ما انسانیم . من جوونی که ۱۶ سالمه شاید تا ۱۰ سال دیگه که بخوام ازدواج کنم چجوری باید این فشار میل جنسیمو تحمل کنم ، میدونی چه قدر سخته؟ شما میگی ایمان داشته باشیم تا نیاز به صیغه نباشه ، دحالی که اگر صیغه تو جامه رایج بود حداقل از نظر جنسی چه قدر میتونست به افزایش ایمان مرد کمک کنه؟
من یک انسان معمولی ، شما به من معمولی یه نسخه بده که تا ۱۰ سال دیگه سالم بمونم؟

شما فرض کنید صیغه در جامعه رواج پیدا کرده و شما در طول این ده سال با دختران متعدد صیغه کردید ایا بعد از ده سال حاضری با دختری که چندین بار صیغه این و ان بوده ازدواج دایم کنید؟

تصویر soalcity

سلام
اصل صحت و فایده صیغه موقت به این معنا نیست که این امر به صلاح هر کسی است.
بعید می دانم شما با اصل ازدواج مخالف باشید. با این حال آیا ازدواج را برای بچه دو ساله تجویز می کنید؟
پس توجه نمایید آنان که جواز یا لزوم صیغه را می گویند، منظورشان آن نیست که هر دختر باکره ای خود را در معرض صیغه قرار دهد. و اتفاقا از صیغه دختر باکره نهی هایی شده و آن را مکروه گفته اند.

چه جالب،پس طبق منطق شما افرادی که از نعمت بینایی محرومند و نابینا هستند هیچ نیاز و غریضه جنسی ندارند.

حفظت شيئا و غابت عنك اشياء، خانم محترم اولا در ازدواج موقت نميتواند يك خانم با چند مرد ارتباط داشته باشد ثانيا بايد ملاحظه جهات بهداشتي رو داشته باشند اگه كسي سرما خورده باشه حق نداره بطرف ديگران عطسه كنه.

به گمانم تصور نادرستی از ازدواج موقت دارید. امیدوارم که با تفکر انتقادی به این مساله بنگرید.
به طور کلی، تفکر انتقادی ایجاد و پرورش یک فاصله احساسی و عقلانی بین خودتان و ایده ها و نظرات است.

خانم ندا اگه ترس شما از فاحشه گری هستش که الان کاملا روشنه که همه جا وجود داره با اینکه صیغه در جامعه بسیار کمه. پس معلومه ترس امثال من و شما از این موضوع بخاطر چیزای دیگش.در موقت زن نمی تونه در یه وهله ی زمانی با چند نفر باشه و فرق فاحشه گری با موقت همینه که زن فاحشه در یه روز می تونه با ۱۰ نفر یا بیشتر باشه و اینجاس که امراض و ... خودشو نشون میده. ولی در موقت جدای از اینکه فقط باید با یک مرد باشه حتما باید بعد از تمام شدن مدت، عده هم نگه داره که این خودش باعث میشه امراض روحی و جسمی سراغ شخص نیاد. در ازدواج دائم هم کم نیستن زن و مردایی که به هم پایبند نیستن و حتما اطرافت زیاد دیدی. پس بهتره خودمون رو به ندیدن نزنیم و با بهانه های واهی موضوع رو زیر سوال نبریم.

مردا نمی تونن اهل فحشا باشن؟ همزمان با چند زن باشن؟ فقط این زنا ان که اینگونه اند؟

درسته ولی موقت دلیل بر فاحشه گری نیست.یکم تحقیق کن متوجه میشی که گاهی اقات جلوی فاحشه گری می ایسته

سلام
کجای اسلام آمده که زن میتواند در آن واحد به عقد بیش از یک نفر در بیاید ؟
ضمنا درصورت همبستری و نزدیکی حتماه بر زن واجب است عده نگهدارد
اما در ازدواج دایم هم برای مردان تا چهار همسر مجاز است

دوست عزیز : درصیغه موقت، زن در یک فاصله زمانی مشخص با چند نفر مختلف آمیزش جنسی ندارد!بلکه پس از طلاق از یک مرد و نگه داشتن عده می تواند به عقد موقت مرد دیگر درآید.

اما تو صیغه هم عده نگه داشتن وجود دارده که اونو مثل ازدواج دائم متعهدلنه می کنه و زن نمیتونه خیلی سریع و بی فکرانه همسرش رو عوض کنه و اگه زنها عده رو رعایت کنند مردها هم باطبع به این راحتی نمی تونند با چند نفر باشند. اما نمی دونم چرا هیچ کس این فرق بزرگ رو نمی بینه

بابا مرد ها یه عامل بازدارنده بزرگتر دارن: پـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــول
آخه مفتی که نمیتونه با چند نفر باشه. چقدر از مردهای ما الان توان مالی گردوندن یه خانواده رو دارن که برن همزمان چند تا رو با هم بدارند؟
اتفاقا این مهلت ۴۵ روزه ای باعث میشه که زن هم قیمت رو نیاره پایین. بالاخره روزهایی که با طرف هست و روزهای عده رو با هم حساب می کنه، نمیتونه بیکار باشه و پول هم نگیره که! فکر کن مرد باید ۴۵ روز عده رو هم خشکه حساب کنه.
اگه به کنه مسأله عمیقا فکر کنید میفهمید که چقدر قوانین اسلام به نفع زنهاست.

شما خودتون را جای زنان و مردان بی همسر قرار دهید و بعد اظهار نظر نمایید. اگر چه عده ای شاید از این جریان سوءاستفاده نمایند همانطور که نسبت به همه مسائل اسلام می شود سوء استفاده نمود. اما این دلیلی برای ترک این عمل مستحب، بویژه در این دوره فساد و فحشاء و گرفتاریهای مالی به عنوان یک راهکار عملی دوری از گناه، نمی باشد.

این مردان و زنان بی همسر به خاطر نیاز جنسی هست که به ازدواج تمایل دارند اگر نیاز جنسیشون رفع بشه چرا باید ازدواج کنن؟؟؟ نه مرد دیگه دوست داره خرج یک ادم رو در تمام زندگیش بده (وقتی طرف صیغه بیمار بشه ناتوان بشه فلج بشه زیباییش رو از دست بده سرطان بگیره و....) نه زن !! کلا میشه یک ازدواج بدون مسئولیت!!! دیگه ازدواج رسمی خیلی کمتر میشه به علت مشکلات در جامعه بهاندازه کافی سن ازدواج بالا هست من الان اطافم رو نگاه میکنم طرف فشار بی همسری رو تحمل میکنه که همسر بهتره پیدا کنه حالا اگه نیاز جنسی نداشته باشه قطعا خیلی بیشتر صبر میکنه و تشکیل خانواده رو یا بیخیال میشه یا به سنین بالاتر موکول میکنن!!!

چرا نگفتید که اولین کسی که صیغه را، که سنت پیامبر بود و ظاهرا خود پیامبر زنان صیغه داشتند را حرام کرد، عمر ابن الخطاب، خلیفه ثانی بود. حتی حج (حالا نمی دانم کدام یک را) حرام اعلام کرد همانطور که صاف نماز خواندن را به دست بسته نماز خواندن تغییر داد.......... این یک واقعه تاریخی است. دلیلی ندارد که سانسور کنید. خود اهل سنت هم قبول دارند ولی به جای تحریف، کلمه سنت را به کار می برند.

اصلا هم اینطور نیست. زنی که در عقد موقت کسی است اجازه ارتباط با شخص دیگری را ندارد چون شوهر دارد و تازه پس از تمام شدن مدت عقد موقت باید عده شرعی(که زمان آن در رساله ها آمده است) را نگهدارد و تازه پس از آن می تواند با شخص دیگری ازدواج کند.

اشتباه این شخص که گفته است من کاملاً مخالفم این است که دقت نکرده است در صیغه موقت در یک وهله ی زمانی زن با چند نفر آمیزش ندارد عزیزم اگر احکام را خوانده باشی متوجه خواهی شد که زن در ازدواج موقت باید عده نگه دارد یعنی اگر با یک شخصی به صورت موقت ازدواج کرد بعد از اتمام وقت حق ندارد با شخص دیگری رابطه جنسی داشته باشد و زمان عده در ازدواج موقت بعد از تمام شدن مدت در صورتی که عادت ماهانه می بیند، به مقدار دو حیض کامل است و اگر عادت نمی بیند چهل و پنج روز تمام است در حالی که در فاحشگی در بعد از اتمام رابطه جنسی زن و مرد زن همان روز یا ساعت بعد با مرد دیگری ارتباط دارد گاهی یک زن فاحشه در آنِ واحدبا چند مرد رابطه دارد. پس دقت کن

چرا چرت میگی؟
اولا صیغه باعث فاحشه گری نمیشه و یک زن تا وقتی مهلتش تموم نشده نمیتونه صیغه کس دیگه بشه تازه وقتیم مهلتش تموم شد باید چند ماه عده نگهداره که حرف شما که بی تحقیق حرف میزنی نقض میشه
دوما منم با صیغه مرد های متاهل مخالفم (فقط اگه ضروری بود) اما واسه یه پسر مجرد که نمیخواد گناه کنه چه اشکالی داره؟ هر دو طرف (پسر مجرد و زن مطلقه) وارد یک رابطه جنسی چارچوب دار میشن و دیگه سراغ خود ارضایی نمیرن چون میدونن یه رابطه منظم دارن

سلام به شما
در این مورد شما کاملاً اشتباه می کنید و گویا به احکام صیغه و متعه چندان آگاهی ندارید. باید بدانید مطابق نص شرع مبین اسلام، کسی که در صیغه فرد دیگری می باشد حق ندارد با شخص دیگری در همان وهله ارتباط داشته باشد و در غیر این صورت مساله صیغه شرعی معنا ندارد. باتشکر

سلام در جواب شما باید بگم لازم نیست یک نفر با چند نفر صیغه کنه تا به قول شما دچار مریزی بشه.
به جاش تا زمانی که موقعیت ازدواج نداره میتونه با یک نفر محرم بشه.
وکسی که با یک نفر محرم بشه باعث ایجاد فحشا و فساد در جامعه نمیشه.
توی دین هم گفتن اگر موقعیت ازدواج ندارید و ممکنه به گناه دست بزنید می توانید ازدواج موقت(صیغه)کنید

این چه حرفیه کی گفته تو ازدواج موقت در آن واحد طرفین با چند نفر آمیزش دارند اگه اینطوری باشه که صیغه نیست و صیغه باطله در ازدواج موقت هم طرفین در طی مدت صیغه به هم متعهد میشوند و ضمنا علاوه بر اون حتی با فسح صیغه یا اتمام آن یا فوت شوهر باز هم زن باید عده نگهدارد و فردای آن روز نمیتونه به صیغه یا نکاح کس دیگه ای دربیاد یه کم برادر من اطلاعاتتو بالا ببر بدون اینکه احکام رو بشناسی قضاوت نکن

سلام
شما مخالف قران و خدا نظر دادی اگر صیغه و ازدواج موقت چیز بدی بود خدا اجازه اونو نمیداد در ایه ۲۹ سوره نسا دلالت بر ازدواج موقت داره پس انسان باید مطیع دستورات خدا باشه نه اینکه حرفی مخالف حرف خدا بزنه ازدواج موقت برای کسانی است که به انهای مختلف دسترسی به ازدواج دایم ندارن و یا مشکلات دیگه دارند نه ترویج فحشا و شهوترانی

آخه وقتی هنوز نمیدونی دقیقا صیغه حالا چه دایم و چه موقت چیه، چرا اصرار داری اینجا واسه ملت روشنگری کنی

یکم مطالعه بد نیست. عده چیه به نظرتون؟

این حرف برای مرد میتونه درست باشه ولی زن فقط میتونه همسر یک نفر باشه

کسی که پایبند باشه فرقی نمیکنه دائم یا موقت باشه
آدم خراب خرابه چه متاهل باشه چه مجرد

تو ازدواج موقت هم قوانین عده حاکمه . یعنی این طوری نیست یک خانمی صبح با یک نفر صیغه کنه و بعداز ظهر با یک نفر دیگه . ولی تو فاحشگی این مسائل نیست .

صیغه بسیار امر پسندیده و انسانی و خدایی است و آن کسانی که که باهاش مخالفت می کنند زنانی هستند که با اغراض و بر هم زدن جو جامعه دست به این کار میزنند چرا مهریه که تقریبا یک چیز من درآوردی است و به گردن مردان می اندازند حرفی ازش نمی زنند و به روی خودشان نمی آورند ولی یک کار دینی و خدایی رو می خوان با حیله های زنانه منکر بشن و جو جامعه رو بهم بزنن

ایا بهتر نیست که ضوابط صیغه را که لازمالزعایه بوده و باعث روشن شدن تفا وت ان با فحشا میباشد در سایت های مختلف انتشار یابد

تصویر شهر سوال

با عرض سلام
در این سایت به قدر توان در این زمینه کوشیده شده است.

سلام.در مورد شماره ۱،آن کسی که صیغه را محکوم می کند خودش هم خوب می داند در ازدواج اول هم اغراض جنسی هست پس نیازی به یاد آوری شما نبود لیک این که بخواهیم اغراض جنسی را در ازدواج دائم و صیغه یکی بدانیم جای تعجب است.این چیزی است که شما می گویین نه مخالفان صیغه!!!
۲.بله هم در ازدواج موقت و هم در دائم مرد به زن پول یا همان نفقه میدهد،منتها فرقش در ازدواج دائم با موقت این است که پس از مدتی که کار مرد تمام شد و شهوتش خالی شد به زن نمی گوید برو دیگر من را با تو کاری نیست...آن نفقه ای که در ازدواج دائم است،یک نوع پذیزش مسئولیت در مقابل کسی است که مرد در کنارش به رسیده است نه پولی که به ازای خالی شدن شهوت موقتَش!!!دقت کنید موقتش به آن زن می دهد.
۳.بله با این حرف شما موافقم اما صیغه در عمل هم با همین دوستی ها و روابط ازاد فرقی ندارد فقط و فقط خواندن چند کلمه عربی به آن اضافه می شود و حیثیت و شعور انسانی که چیزی فراتر از تخلیه جنسی در تن یک انسان دیگر که برای ازدواج دائم متعلق به کسی دیگر است،زیر سوال می برد.من نمی دانم چرا شما برای تایید حرف خودتان،می گویید رواج فحشا در جامعه بهتر است یا صیغه؟خب معلوم است که در این جامعه بی و بند باری زیاد شده و این خیلی بد است ولی ایا این توجیهی برای درست بودن صیغه است؟!!!البته انتخاب بین بد و بدتر است ولی وقتی صیغه در جامعه عرف شود دیگر همان افرادی که غریزه جنسی خود را کنترل می کنند نیز به راحتی با این تعبیر که صیغهذ شرعی است پس من گناهی نکرده ام،تن به آن می دهند....
البته من مخالف صیغه نیستم چون خودم به شدت با آزادی جنسی موافقم و در واقع صیغه را آزادی جنسی قانونی می دانم که در آن حقوق زن کمتر پایمال می ود.بحث اصلی من سر این قانون است که مرد متاهل می تواند زن صیغه ای داشته باشد...این عین ظلم و زن ستیزی اسلام است!!!هم این قانون و هم قانون چند همسری!!!!

تصویر شهر سوال

با عرض سلام
نکاتی که در سه بند ذکر شده، صرفا برای این است که شباهت های بخشی بدون در نظر گرفتن تفاوت ها، سبب قضاوت نشود.
واقعا شهوتی که در ازدواج دائم وجود دارد، چه فرقی با شهوت موجود در ازدواج موقت دارد؟ دقت کنید سخن تنها از این است که بخش شهوت یکسان است و الا روشن است که بین ازدواج دائم و موقت فرق هایی وجود دارد. و ما با این سخن در صدد آن هستیم که قضاوت روشن تر شود و معلوم گردد که به صرف وجود انگیزه شهوانی نمی توان یک امر را محکوم کرد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که آن چند کلمه که در صیغه وجود دارد به مثابه امضای کردن یک تفاهم نامه است! آیا می توانید بفرمایید امضاء صرفا خط خطی کردن کاغذ است؟ در صیغه نیز مرد نسبت به زن تعهدات و مسئولیت هایی دارد هر چند میزان مسئولیت از میزان مسئولیت در ازدواج دائم کمتر است. به فرض اگر زن در ازدواج موقت باردار شود، مردی که به دلیل اجازه دین با این زن رابطه داشته، باید به وظایفی که دین در قبال این فرزند به گردنش گذاشته، عمل کند. نه اینکه تنها بخشی از دین که به نفع او بوده مد نظرش باشد و صیغه را تنها برای بخش منافعش بخواهد.

و اینکه از سویی می فرمایید با آزادی جنسی موافق هستید و از سویی نگران هستید که مبادا با مقبولیت یافتن صیغه، عده ای دست از کنترل خود بردارند، علاوه بر اینکه نوعی تناقض گویی است نشان می دهد که در لایه های پنهان ذهن شما، اصل رابطه جنسی مذموم است و ترجیح می دهید تا جایی که ممکن است وجود نداشته باشد. در واقع همان نکته اول مقاله که شما در مقابل آن جبهه گیری کردید، مطلب لازمی جهت دقت برای شماست.

و باید این را در نظر داشت که اولا زن در مقابل درخواست صیغه مجبور نیست که او را مظلوم بدانیم! ثانیا شهوت امری مختص به مردان نیست و زن نیز می تواند برای همین گونه اغراض نیز با صیغه موافقت کند.

و تاکید می کنم که نمی توان این صورت مساله را با بی توجهی و نادیده انگاشتن از بین برد! جامعه ای که سن ازدواج آن به یک دهه بعد از بلوغ رسیده، در بین دو راهی ریاضت جنسی و کمونیسم جنسی گیر افتاده! و با توجه به موج قوی برهنگی و تشنگی جنسی که از فرهنگ غربی صادر می شود، آنچه عمل اتفاق خواهد افتاد کمونیسم جنسی است مگر اینکه راه مشروع و کنترل شده ای برای پاسخگویی به نیاز اصیل انسان فراهم شود تا این نیاز، زمینه ساز رواج فرهنگ مبتذل غربی نشود.

سلام
ممنون از مطلبتون
خواستم بگم این قسمتی که از نظر مهتاب خانم نتیجه گرفتید لایه های پنهان ذهن و... فکر می کنم منظور ایشون صبر کردن بوده که برای افرادی که این صبر کردن رو توی خودشون می بینن بهتره صبر کنن(وأن تصبروا خیر لکم..) اما با رواج صیغه دیگه اون تحمل و تلاش برای فراهم شدن شرایط ازدواج دائم رو برای خودشون شیرین نمی دونن و همه اجتماع به سمت صیغه که مسئولیت کمتری داره روی میارن اونم با این وضع مشکلات اقتصادی و حمایت های شدید مسئولین که فقط میگن ازدواج کنید و بچه بیاریدولی هیچ پشتیبانی نیست..........رواج صیغه درجامعه به این شکلی که هست باعث ایجاد آسیب جدی به کانون خانواده و همچنین روح و روان جوونا میشه..
چراکه از نظربنده صیغه فقط رابطه جنسی و خالی شدن نیست .. کلی بازی شدن احساسات و ... پشتش خوابیده و شاید برای بعضی افراد اگه از قبل مزایا ومعایب رو، منطقی و بدور از تعصبات خاص بطور یکجا بدونن، بنتیجه برسن که شاید برای اون شخص خاص، معایبش بیشتر از مزایاش باشه وباعث شه از اول وارد همچین راهی نشن
متاسفانه افراد دو نوع دیدگاه درمورد صیغه دارن یا کاملا مخالفن و بدون اینکه دلایل حلال بودنش رو بشنون فقط اون رو مذموم میدونن- یاکاملا موافقن و عواقب منفیش رو نادیده میگیرن و اگرم منفی ها رو بدونن ازش صحبتی نمیشه
در اینکه از نظر اسلام متعه حلال و حتی از نظر برخی مراجع مستحب هست شکی نیست اما اگه مطلبی در این باره گفته میشه بهتره کامل باشه تا باعث مشتبه شدن امر بر دیگران و برداشت های غلط و به تبع اون فرهنگ سازی نادرست نشه
متشکرم

تصویر soalcity

با عرض سلام
ظاهرا در کلیت مطلب اختلاف نظری نداریم. قطعا ازدواج موقت نسبت به ازدواج دائم اولویتی ندارد. و کسانی که توانایی ازدواج دائم را دارند، بهتر است به همان روی آورند. همچنان که اصرار می کنیم عده ای نیاز به ازدواج دارند، و قادر به ازدواج دائم نیستند و بهتر است ازدواج موقت کنند.
و آنچه روشن است، در ازدواج دائم مزایایی وجود دارد که افراد دیر یا زود، به آن روی می آورند. مثلا قاطبه مردم، میل ندارند که فرزندشان از همسر موقت باشد! و برای میل به فرزند داری به سراغ ازدواج دائم خواهند رفت.

نظرات شما رو بنده قبول دارم.یعنی چی مرد متاهل زن صیغه ای هم می تواند داشته باشد؟خنده داره!!!

البته باید می نوشتند نیما خانم . بعضی ها فکر می کنند مردم هالو هستند که صغری و کبری را تبدیل به نیما می کنند تا نظرشان را به جامعه مردان نسبت دهند .

نه عزیزم منم مرد هستم و با صیغه مخالف!!صیغه عین فحشاست!مطالب نویسنده این مطلب هم سراسر مغالطه است!صیغه یکساعته(که مجاز و شرعی هم هست)با فحشا چه فرقی داره؟؟!!

تصویر soalcity

سلام
دوست گرامی آنچه روشن است اینکه با تکرار یک ادعا نمی توان، آن را ثابت کرد. اگر تمام مردم جمع شوند و شعار دهند که خورشید به دور زمین می گردد، واقعیت تغییری نمی کند. پس لطفا اگر نقد منطقی ای دارید، آن را بیان کنید.
فرق های صیغه با فحشا نیز در لابه لای مباحث مطرح شده بیان شده است. خلاصه آن این است که در صیغه ضوابط مشخص است در حالی که زشتی فحشا، به بی ضابطگی آن است.

گرچه ازدواج موقت بیشتر به ازدواج دائم شباهت دارد تا زنا مثلاً در زنا محدودیتی از لحاظ تاهل وتجرد جنس مونث وجود ندارد- با این وجود حتی اگر مراکزی برای فحشا دایر شود بهتر از آن است که تمام جامعه آلوده شود -حال شما می خواهید با امر خداپسندانه صیغه مخالفت کنید نمی دانم چرا؟

دوست عزیز فرقش توی بی مطالعه بودن شماست! اگه توی کارهای دیگه تون هم اینقدر سطحی و بدون مطالعه نظر میدید بهتون اعلام خطر می کنم که با شکست های بزرگ روبرو می شید!!
از فرقی که شما می گید بین زمین تا آسمون هستش!
اولا صیغه یک ساعته نداریم! یعنی این که اگه زنی رو یک ساعت صیغه کنند زن باید ۴۵ روز صبر کنه بعدش بره با کسی دیگه صیغه کنه (البته به شرط دخول)
اینی که گفتم فقط برای جواب به شما بود وگرنه بحث صیغه اونقدر فرعیات داره که نیاز مند ساعت ها مطالعه است!

تقوای الهی پیشه کنید عده زن ۴۵ روزه نیست در قران کریم ۴ ماه و ۱۰ روز است چطور برای خودتان میبافید و میدوزید و همه اسلام شناس شده اید

تصویر soalcity

سلام
آنچه شما به آن اشاره کرده اید، عده وفات است. و عده طلاق ، عده متعه با آن فرق می کند:
وَ الَّذينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً (۲۳۴ بقره) و كسانى كه از شما مى‏ميرند و همسرانى باقى مى‏گذارند، بايد چهار ماه و ده روز، انتظار بكشند (و عدّه نگه دارند)

ضامن عده نگهداشتن زن چه کسی است؟
فردی یک زن را بمدت ۱۰ روز در شهر الف صیغه موقت میکند. پس از اتمام مدت صیغه زن به شهر ب رفته و در روز یازدهم مجددا" بدون نگهداشتن عده ۴۵ روزه صیغه فردی دیگر میشود.

این در صورتیست که جریان فوق عین ف ا ح ش ه گیست.

تصویر soalcity

سلام
آنچه در دین آمده، قانونی برای سعادت بشر و تضمین مصالح اوست. حال اگر کسی به این قانون عمل نکند، اشکال دین نیست. کما اینکه ممکن است این شخص بدون هر گونه عقدی، تن به رابطه جنسی بدهد.

سلام. ضامن آن كسي است كه بايد نگه دارد اين كه واضحه -زن بايد يادداشت كنه كه تا اين تاريخ متعه بودم واز تاريخ نيستم -ضامن واجبات هر كسي خودش است -اين موضوع هم مثل ساير موضوعات وواجبات واز واجبات براي زنه -براي زن واجب شده ،پس ضامن هم خودشه -كار خيلي راحتي هم هست -نميتونيد هم ۲۰ هزار تومن بدين به من تا من براتان انجام بدم

چهار ماه و ده روز عده وفات است دقت كنيد .

مشخصا اگر همسر دائمی یک مرد بتونه امیال و غرایز جنسی مردش رو در حد احسنت برآورده کنه با جلب توجه از طرقی مثل معطر کردن و مهر بیشتر و حرکات موزون که ثواب بسیاری هم براش در اسلام شمرده شده دیگر خود مرد نیازی به چشم داشتن به سایر زنان و در نتیجه ازدواج موقت و از این دست نخواهد دید .
چیزی که در دنیای امروز دقیقا برعکس شده و دختران صرفا تا زمان مجردی و برای جلب توجه مردان به آرایش و .... میپردازند و پس از ازدواج این زیبا سازی ها به حد اقل خودش میرسه......... و همینه عامل اصلی افزایش فحشا که اسلام با گذاشتن یک خرج اضافه بر گردن مردان و دادن حکم "صبر" بر زنان به بکاهش این عمل اقدام کرده و این همان است که به آن صیغه گفته میشه......

چی می گی بابا! دختر و پسر که تو بغل هم میلولن به اسم عشق فحشا نیست؟

فرقش اینه که صیغه را خدا و پیامبرش گفتن ولی فحشا رو نه . شما بین صیغه و زنا تفاوتی نمی بینی ؟ من تفاوتش رو تو حکم و رضایت خدا میدونم گرچه عقلم درک نکنه. ضمنا صیغه هم بالاختیار هست و کسی رو مجبور نکردن . واجب شرعی که نیست که حتما باید انجام بشه کسی دوست نداره و نمی پسنده میتونه انجام نده ولی زنا حرامه ونباید تحت هیچ شرایطی انجام بشه

سلام خنده دار نیست مرد میتواند هم زن موقت و زن دائم داشته باشد

تصویر soalcity

سلام
اگر چه اصل بر ازدواج دائم است. همچنان که اصل بر عدم انجام صیغه از جانب مردان متاهل است.
اما مواردی رخ می دهد که مردان متاهل، به ازدواج موقت نیاز پیدا کنند. مثل جایی که همسر کسی نمی تواند نیازهای غریزی او را تامین کند. و با توجه به این موارد، مساله حکمت آمیز خواهد بود. نه آنکه خنده دار باشد.

سلام دوست عزیز چی این مطلب خنده داره ؟

سلام
ببینید زن ها و مرد ها از نظر تشابه حقوق با یکدیگر تفاوت دارند سیستم بدنی زن متفاوته و این که مرد می تونه زن صیغه ای داشته باشه دلیل نمیشه که زن هم بتونه.
البته به نظر من در مورد مرد هم چندان درست نیست.

سلام به همه دوستان
اول از همه باید گفت که کسانی که در مورد متعه نظر میدهند باید دید به چه دین و مذهبی تعلق دارند.
اگر مسلمان و شیعه هستید و به مذهب خود ایمان دارید خطاب بنده با شماست .
من مردی هستم ۳۲ ساله متاهل و دارای فرزند . از موافقان متعه هستم اما تا الان دست به ای کار نزدم . متعه شرایطی دارد که طبق ان شرایط میشود متعه نمود . در مذهب شیعه که مولای ان حضرت علیست باید دید ایشان با زن خود چگونه برخورد داشته است و بعد قضاوت کرد . در هیچ دینی جز اسلام به این اندازه به زن ارزش نداده اند. در فمنیست ازادی زنان مطرح میشود که اکنون این ازادی به اوج خود در دنیای مدرن رسیده و الگویی برای همه شده است . انها میگویند در اسلام به زن بهایی داده نشده و زن در اسارت است . حال چند سوال دارم .
مرد در اسلام از زن برتر است ؟
چرا زن مهریه دارد و مرد ندارد ؟ ایا خانمی حاضر است جهت ازدواج با مردی مهریه بدهد ؟
چرا جهاد و جنگ در اسلام برای مرد است و زن نباید در خط مقدم بجنگد ؟
چرا شما وقتی یک اتومبیل میخرید در پارکینگ یا زیر چادر برزنتی پنهان میکنید تا مبادا خط و خشی روی ان بیندازند ولی زن را که در اسلام ناموس خوانده و از جان مهمتر است را تشویق به ازادی جنسی میکنید ؟
چه دلیلی دارد که زن کارهای سخت کند تا با مرد برابر باشد ؟
در هر جامعه ای برای افراد وظیفه خواصی تعریف شده و اگر ان وظیفه به خوبی انجام نشود جامعه واکنش منفی نشان میدهد حال در مقابل وظایف تعریف شده دین همه جبهه گیری میکنند ؟
اگر دین و مذهبی را قبول داریم باید تمام ان را قبول کنیم و نه گزینشی .
و حرف اخر اینکه در مورد جایگاه زن در اسلام خوب است تحقیق کرد و نظر داد نه از روی عرفی که در جامعه و خودمان ابداء کرده ایم

like

سلام مهتاب خانم .
در زمان پیغمبر هم کسانی بوده اند که فکر میکردند بیشتر و بهتر از پیغمبر فکر میکنند برای مثال: زمانی که در ماه رمضان پیغمبر اسلام با تنی چند از یاران وصحابه به مسافرتی که در ماه رمضان رفتند حد ترخص (برای افطار روزه ) را گذراند و خود افطار کرد دستور داد دیگران هم افطار کنند و فرمود این حکم خداست اما چند نفر از یارانش از شکستن روزه امتناع کردند و گفتند ما حیفمان می اید روزه مان را بشکنیم و ما دلمان میخواهد روزه بگیریم و از ثواب ان بهره مند شویم . با این طرز تفکر از دستور پیغمبر سر پیچی کردند . و همینطور در زمان پیغمبر کسانی بودند که در حج که خود پیغمبر هم حضور داشت از صیغه امتناع میکردند و در پرهیزکاری میخواستند از پیغمبر هم پیشی بگیرند .
مهتاب عزیز من هم دربعضی از احکام خدا که از رساله چندین مرجع تقلید نوشته شده بود پیشی گرفتم و تفکرات خودم را بهتر دانستم و از همسرم به خاطر ازدواج موقتی که داشت طلاق گرفتم و برای اینکه ثابت کنم باید آدمها پاک زندگی کنند و شهوت و هوس را از زندگی حذف کنند رو پای خودم ایستادم ولی در اخر کار بعد از ۷ سال تنهایی (که ارزو داشتم همسر سابقم دوباره سراغم بیاید ونیامد) در شرایطی قرار گرفتم که به مردی که زن داشت علاقه مند شدم و یکی از ارزوهایم این شد که با این مرد که توانایی اداره دو خانواده را دارد (چه اشکالی دارد) از من خواستگاری کند و با او زندگی کنم . خدا رو شکر الان زندگی خوبی دارم و در کنار همسر همسرم که زن منطقی و خوش قلبی است با خوبی و خوشی زندگی میکنم
میدانی چرا الان خدا رو شکر میکنم چون چند سال با مخالفت پیشنهاد مکرر مردانی مواجه بودم که توان اداره یک زندگی راهم نداشتند و فقط ارزویم این شده بود که خدا منو از به دام افتادن بعضی مردان هوس باز نجات دهد . مردان مسولیت پذیر کم است.
الان به این نتیجه رسیده ام تمام احکام اسلام که در رساله مراجع تقلید وجود دارد و همگیشان در یک سمت و سو قرار دارند همگیشان برای تعالی انسان ها ست .
به کارخانه هایی که مردها و زنها کنار یکدیگر کار میکنند یه سر بزنید زنهای مطلقه زیادی برای تامین معاش زندگیشان کار میکنند و برای بدست اوردن مردها به عنوان کسی که پشتیبان و پناهشان بشود رقابت میکنند من از نزدیک اشنا شدم . اگر همه اینها با احکام اسلام آشنایی داشتند و یا اگر قبول داشتند محیط مسموم آنجا تبدیل به محیط کاملا امن و الهی میشد . اکثر مردها و رنها که وارد کار میشوند بخدا خیلی خوب و نجیب هستند ولی بعد از چند سال اتفاقات بدون تفکر و هرج و مرج که میان انها میفتد اوضاع عوض میشود
علتش زیر پا گذاشتن احکام اسلام است . احکام اسلام امنیت اخلاقی و اجتماعی می اورد . پافشاری و مخالفت کورکورانه نکنید

احسنت . تشکر که تجربه واقعی مفید فرمودید . تئوری ۵ زارم نمی ارزه . این تجربه که به اشتراک گذاشتید خیلی راه گشاست .

با سلام
با کسب اجازه از عزیزان
متاسفانه امر صیقه به شدت در جامعه مورد ظلم واقع شده که این امر نشات گرفته از چندعامل هست
اول اینکه متاسفانه غالب جوامع اسلامی گه سنی هستن این امر را ناپسند میدانن که این غالبیت رای به سبب غالبیت جمعیت به داخل تشیع که عقیده به مباح بودن و چه بسا مستحب بودن صیغه دارن. شده است
در طرفی هم حس غریضی که در زن وجود دارد(منظور خصوص زنان شوهر دار است) این امر بسیار منفور است که شوهرش دست به چنین کاری بزند
خوب بعد از گذشت مدت زمانی این امر تقبیح شده و در جامعه کم کم رواج پیدا میکند که صیغه ولو اینکه حرمتی ندارد اما ناپسند تلقی میشود
جا دارد در اینجا به چند مسئله پرداخته شود
بنده در جایی شاهد مناظره یک شخص که طرفدار صیغه بود و یک شخص که مخالف بود.بودم
بعد از کلی حرف و بحث جناب عالم مخالف این حرف را زدن البته با تمسخر:جناب فلانی آیا حاظرید من دخترت را صیغه کنم؟متاسفانه شخص مقابل ناراحت شد و جوابی نداد
دوستان در اینجا نکته مهمی نهفته است
اول اینکه در صیغه دختر اگر مجرد باشد باید پدرش رضایت بدهد دوما این امر امری اختیاری ست پس چه معنی دارد کسی بگوید ایا حاضری دخترت را به صیغه من در آوری؟
اما آیا من خودم این کار را میکنم؟
جواب مشخص است نه چون شرایطش را برای صیغه مناسب نمیبینم
اما آیا همه می گویند نه؟چرا؟
اتفاقا بحث همین جاست که ارزش صیغه مشخص میشود!
صیغه برای کسانی ست که بگویند بله حالا چه دختر باکره باشد(با اجازه ولی) یا نه زن بیوه باشد آهم با شرایطش
اضطرار-یکی از اصلی ترین دلایل صیغه همین هست
آضطرار مالی و جسمی
خدا شاهد است که این خاطره که نقل میکنم عین حقیقت است
بنده در جایی با یک عالم سنی مذهب شافعی بحث میکردم
وقتی به بحث صیغه رسیدیم ایشان گفتن در اینجا سوالی ندارم
گفتم چرا؟ایشان گفتن جواب این را الان به وضوح در جامعه میبینم و به حقانیت امر صیقه موقت مدتهاست پی برده ام...
عزیزان به این حدیث نبوی(ص) دقت کنید:لا ضرر و لا ضرار فی السلام..
در اسلام ضرر و ضرر کننده نیست(البته حدیث در ادامه به به جوانب ضرر و ضرر کننده میپردازد)اما مقصود؟
مقصود اینکه خداوند کریم دینش را ناقص رها نمیکند
که جوانی که نمیواند ازدواج کند دست به سرکوب قوه جنسی یزند که هزار عواقب دارد آنهم یه در حضار که بتوانند سرکوبش کنند
خداوند راه داد به درستی
تا الان به این امر دقت کرده اید که برادران سنی مذهب همیشه برای استدلا میگویند فقط ظاهر کتاب(قرآن)
الان چه شده که ظاهر قرآنر ا نمی پذیرند؟؟؟؟؟
در جایی هم میگوییند آيه شريفه إِلاّ عَلى أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ{; «مگر بر جفت هايشان يا كنيزان ملكى آن ها كه هيچ گونه ملامتى در مباشرت اين زنان بر آنان نيست مؤمنون (۲۳): ۶» را ناسخ آيه فوق قلمداد كنند.

کمی دقت کنید میفهمیدكه سوره مؤمنون، سوره مكى و سوره نسا سوره مدنى است. از آنجا كه سوره هاى مكى از نظر زمانى مقدم بر سوره هاى مدنى مى باشند; لذا ناسخ نبايد قبل از منسوخ باشد.
خداوند به ما قدرت قبول حقیقت به دور از تعصب را بدهد.
مع السلام.

بحثی نیست که برای افراد مجرد گاهی مشکل ازدواج هست پس صیغه یه راه شرعی برای مشکل غریضه جنسی است ولی فقط برای آقایان. شما کدوم دختری را دیدید یا شنیدید که بره به باباش بگه بابا من س ک س لازم دارم بی زحمت اذن بدید وگرنه من به گناه میافتم؟در نتیجه بی تعارف این امکان فقط وفقط مال آقایان است.به علاوه دین داره به آقایون متاهل جواز صیغه موقت را میده (اگه لازم داشتن!)ولی همون دین هیچ راهی را برای زنان متاهلی که مشکل مشابه را دارن قرار نداده.پس زنها وقتی مشکل دارن برن بمیرن؟اگه زنها باید با مشکلات بسازن پس بی زحمت مردهای متاهل هم بی صدا و بدون خیانت به زنهاشون با آرامش کامل با این مشکل بسازن و هوس صیغه را از سرشون بیرون کنن.این عادلانه تره

تصویر شهر سوال

با عرض سلام
اولا باید دقت کرد که فرق مهمی بین زن و مرد در غریزه جنسی وجود دارد. و حیای بسیار قوی ای که در وجود زن نهاده شده و نوع متفاوت غریزه جنسی در او، احکام متفاوتی را ایجاب می کند تا عدالت رعایت شود.
ثانیا کسی که متاهل است (خصوصا در زنان) عموما مشکلی از بابت نیاز جنسی ندارد. توضیح اینکه نیاز جنسی انسان را مدام مشغول نمی سازد. همان گونه که برای رفع گرسنگی نیازی نیست تمام روز مشغول غذا خوردن باشیم. و همینکه انسان گهگاهی راهی برای رابطه جنسی داشته باشد، نیاز او برآورده می شود و دین به همین دلیل بر شوهر واجب کرده که در هر دوره زمانی یک بار با همسر خود همبستر شود. البته دوره زمانی ای که توجه به این نیاز لازم است در زن و مرد متفاوت است و از همین رو احکام دینی نیز تفاوت ها را در نظر گرفته و احکام خاص برای هر کدام دارد.
ثالثا اگر به صیغه به این شکل نگریسته شود که راهی برای تنوع طلبی است باید توجه کرد که اسلام این مطلب را برای مردان نیز نمی پسندد! چه برسد به زنان که حیای شدید نهاده شده در وجود او باید از ابراز چنین سخنانی نیز جلوگیری کند. و روایات نهی از صیغه برای مردان متاهل بابی از اصول کافی را به خود اختصاص داده اند.

خیلی قانع شدم مرسی!!!!

سلام. بنظر با زیرکی سیاستمداران از پاسخ دررفتید! مومن خدا، قبول که لازم نیست ۲۴ ساعت مشغول رفع نیاز جنسی بود! اما همانطور که اگر مردی در سفر باشد مجاز است به صیغه، خانمش چه راهکاری برای رفع این نیاز خواهد داشت!؟ اگر خانم مجبور به حفظ خود است، چرا مرد نباشد!؟
بنظرم بی تعصب باید پذیرفت که بطور کلی ادیان مردانه اند! تا زنانه!!

تصویر soalcity

با عرض سلام
به نظر می رسد کمی بدبینانه نگاه می کنید!
کافیست به تفاوت زن و مرد نگاه کنید. نیاز جنسی مرد و زن از یک نوع و در یک سطح نیست.
اگر دوری از شوهر در حدی باشد که نیاز جنسی حقیقی زن، او را دچار مشکل کند، شرع برای او نیز راهکار در نظر گرفته است. عدم مجاز بودن رها کردن زن به طور کلی، وجوب مجامعت با زن در فاصله زمانی خاص، و مجاز بودن طلاق زن به دست حاکم شرع در صورت مفقود شدن شوهر و ... همه راهکارهایی است که برای زن در نظر گرفته شده است.
حال شما تعصب را کنار بگذارید! آیا این احکام به نفع مرد جعل شده اند یا آنکه شرع برای سعادت انسان است؟

سلام.
حتی نیاز جنسی دو زن، یا دو مرد هم ممکن است شباهتی به هم نداشته باشد! این یک حس مشترک است و کلا نمی توان کیفیت احساسات افراد را با هم قیاس کرد (مگر در قالب برداشت نتیجه). پس فکر میکنم تفاوت نیاز جنسی در زن و مرد یک پوشش یا توجیه بنظر می رسد! درثانی، اگر نام این حقیر، یک نام زنانه بود، شاید (تنها شاید) تعصب صدق میکرد! ولی ...
در آخر شما بهتر از من می دانید، که راهکار بانوان (طلاق در صورت ناپدید شدن شوهر در مدت طولانی قابل اثبات با شاهد و ...)، به هیچ عنوان قابل مقایسه با راهکار صیغه در مورد مردان نیست! چون آنها نه زن را طلاق می دهند، و نه نیازی به حکم دادگاه و مسیر اثبات زنان دارند! خواهش میکنم، حالا شما بگوید: من متعصبم!؟

تصویر soalcity

با عرض سلام و تشکر از پیگیری شما
آیا شما تفاوت دو فرد از یک صنف، با تفاوت دو صنف را یکسان می پندارید؟ مثلا دو آرایشگاه شبیه یکدگیر نیستند! اما آیا تفاوت این دو، در حد تفاوت آرایشگاه با قصابی است؟
پس دقت بفرمایید نوع زن، تفاوت های اساسی با مرد دارد. و این تفاوت ها، قابل مقایسه با تفاوت های دو زن با یکدیگر نیست.
و اینکه راهکار بانوان با راهکار آقایان متفاوت است نیز ریشه در همین فرق های اساسی دارد. برای توضیح اگر دقت کنید: غالب زنان هرگز غریزه جنسی را در ازدواج اولویت شان قرار نمی دهند. بلکه مسائلی دیگر برایشان مهم است. در حالی که غالب مردان، اولویت شان در ازدواج، همان مساله غریزی است!

بزرگترین مشکلی که بخاطر آن در رفع نیاز جنسی زن محدودیت ایجاد شده ،مسئله اختلاط میاه می باشد در جوامع بشری وحتی غیر بشری مشخص بودن پدر مولود بسیار با اهمیت است ؛حتی در حیوانات هم ملاحظه می کنید که پس از درگیریهای خونین فقط یک حیوان مذکر که این نبردها را فتح کرده است حق برقراری رابطه جنسی با حیوانات ماده گله دارد.پس قانون گزار مجبور است در وضع قانون تمام جوانب را مورد ملاحظه قرار دهد اگرچه ممکن است به حسب ظاهر یک گروهی نفع بیشتری عایدشان شود .بنابراین تهمت مردانه بودن دین بسیار نارواست.

"روایات نهی از صیغه برای مردان متاهل بابی از اصول کافی را به خود اختصاص داده اند". خوب پدر بیامرز این روایات رو در اول بحثت می آوردی ، این همه به زحمت نمینداختی ملت رو . وقتی در مورد یه همچین مساله بحث برانگیزی صحبت می کنید، لطفا تمام شرایط و ... را بیان کنید. از ائمه و پیامبر هم مثال بیارید. آیا جایز می دونستن؟ تحت چه شرایطی و .... اینجوری مجبور نبودید خیلی از کامنتها رو هم بخونید چون اصلا وجود نمی داشت. تا جایی که اسلام رو شناختم هیچ جوره به نفس جواز آزادی مطلق و بی بند و باری و سلطه نداده . نگفته که یک فرد رام نفسش باشه. گفته کنترلش کنید. من اگه مخالفم تنها به این دلیله که به نظرم همه گیر شدنش می تونه جواز یک عده فرصت طلب باشه.

تصویر soalcity

سلام و عرض احترام
ما از تفریط نهی کرده ایم. نه آنکه به افراط تشویق کرده باشیم. ضمن آنکه این تنها مطلب این سایت درباره صیغه نیست.

سلام؛ آقایان خانمهای عزیزاولاصیغه بارضایت طرفین هست ونه اجبار؛ثانیاجامعه وهمه شهراوافرادرانگاه کنید همه که متاهل نیستن این همه زن مطلقه وجوان بی همسردارن عذاب میکشن به همون زناکه میفرماییددچارشدن صبرخوبه اماهمه که یوسف پیامبر‏(ع‏)نیستن که ده بیست سال کنترل کنن خودشون راحالاکه خداوندیه راه حلال گذاشته خانمای متاهل وشکم سیرازروی حسادت زنونه باش مخالفت میکنن؛چرا؟صیغه بده امازناخوبه؟؟حضرت علی‏(ع‏)‏ فرموداگرپسرخطاب متعه راحرام نمیکردزنانمیکردکسی جزشقی وبدبخت؛صیغه ازجانب همه امامان‏(ع‏)حلال شمرده شده وبسیاربهتراززناست.

جناب آقای سجاد بیگی
با سلام و احترام

من نظر شما را خواندم و متوجه شدم که میزان تفقد شما در دین قابل تحسین است. از عنایت شما سپاسگزارم.

نویسنده محترم به نظر می رسد برای آموزش مفاهیم در مورد مسائل پیچیده و ظریفی همچون صیغه یا ازدواج موقت، نیاز به مطالعه بیشتری در حوزه علوم جامعه شناسی (علم اصول در اسلام) و روانشناسی فطرت انسان (علم اخلاق در اسلام) و علوم حقوقی (علم فقه در اسلام) است. در غیر این صورت مباحثه بدون مطالعه و دانش کافی و کامل در این مورد این مسائل ظریف، خواه ناخواه تبدیل به مجادله خواهد شد. من نیز دانش بسیار اندکی داشتم. اما خداوند سبحان به من توفیق داد که پاسخ بسیاری از سئوالات خود را پیرامون چند همسری، دو برابر بودن سهم ارث زنان نسبت به مردان، طاعونی به نام ربا در بانکهای فعلی، علت بریدن دست دزد در اسلام و سیاست گذاری های اهل کتاب و سفاهت جوامع مسلمان و نیز سایر سئوالاتی که هرگز برایشان پاسخ عقلانی نمی یافتم که مرا قانع کند، در کتاب "بررسی های اسلامی" علامه طباطبائی یافتم و قانع شدم. اصولاً لزومی ندارد که مخاطب آثار علامه طباطبائی معتقد به اسلام باشد یا خیر، همین که انسان باشد و از عقل و فطرت سالمی برخوردار باشد، کافی است که سر تسلیم عقل در برابر تمامی استدلالات منحصر به فرد ایشان فرود آورد.

تنها نکته ای که راجع به صیغه می توانم عنوان کنم این است که صیغه شرایط مخصوص به خود را دارد که در صورت رعایت آن، هرگز در جامعه حالت همه گیر نخواهد داشت! صیغه در حکم چرخ زاپاس ماشین است؛ جایی که ماشین چهارچرخ کامل برای به راه افتادن دارد، استفاده از چرخ زاپاس ابلهانه و سفیهانه است. افراد بوالهوس و خود کامه شرایط آن را فراموش نموده و به نفع خود از آن بهره مند می گردند و با منگنه کردن خود به اسلام به دنبال توجیهی برای کار نادرست خود هستند. در مورد عدم هوسرانی در اسلام همین بس که پیامبر اسلام کسانی را که "تنها" برای "تذوق" زنان با آنان به مباشرت بپردازند، لعن فرموده است. برای ازدواج دائم "علاوه بر ارضای غریزه" هزاران هدف دیگر بایست نیت شود و نیز برای ازدواج موقت هم سایر اهدافی به جز از تنگنا درآوردن غریزه بایست مراعات شوند. اسلام به راحتی راهی برای هرج و مرج آقایان مدعی باز ننموده است؛ مگر آنکه آنان از بی اطلاعی عوام نسبت به قوانین اسلام سوء استفاده کنند که این امر جدیدی نیست: خلفای اموی و عباسی نیز مدتهای مدیدی همین کار را کرده اند...

و در آخر مایلم عنوان کنم پیاده سازی دین ظریف و جامعی همچون اسلام تنها و تنها و تنها کار فردی معصوم و بی عیب همچون امامی از تبار آل محمد (ص) است. وقتی که مردم به دلیل بی لیاقتی (عدم تشخیص درست از نادرست) شایسته برخورداری از حکومت حقه امام معصوم نیستند تا با عزت و سرفرازی زندگی کنند و بر اساس اصل فطرت خود رشد کنند و به آرامش و سرور باطنی رسند، دین بازیچه ای برای مردم هوسران و دستاویزی برای استعمار و استضعاف عقلی و مالی سایر عوام خواهد بود.

اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک

تصویر شهر سوال

با تشکر از شما
باید توجه کرد که پیاده سازی دین، عملی نیست که از یک فرد ساخته باشد! حتی زمانی که امام معصوم در مصدر امور قرار می گیرد، به نیروها و کادر گسترده ای نیاز دارد تا شئون مختلف حکومتی را بر عهده بگیرند. از همین رو ائمه افراد را به سمت های مختلف منصوب می کردند حتی در مسائل علمی نیز برای خود جانشین تعیین می کردند که مردم به جای مراجعه به امام، به آنها مراجعه کنند.
بنابراین منحصر کردن عمل به دین و پیاده سازی آن به معصوم، اشتباه است علاوه بر آنکه چنین نظری به معنای تعطیلی چند صد ساله دین می باشد.

صیغه=زنا چون:
۱=بچه ی به وجود آمده فاقد پدر است.چون پدرش معلوم نیست پس اسمش توی شناسنامه ی باباش نیست از باباش ارث نمیبرند چون باباشون معلوم نیست.
۲ صیغه زناست چون با یک دعایی که بدون شاهد خوانده میشود به هم محرم میشوند.
۳=صیغه زناست چون مرد هیچ حقی بر او نیست که زندگی زن را فراهم بکند.تنها پول توافقی هست حتی شاید کفاف زندگی زن را هم ندهد.بعد از اتمام مدت صیغه،زن رها میشود.مقام زن و مادر چقدر بی ارزش است.....بهشت زیرپای مادران است....
تحقیق کنید و ببنید.........
خداوند ازدواج رو قرار دادن در صورتی که توانمند بودی ....اگر توانمند نبودی باید عفت پیشه کنید.

تصویر شهر سوال

سلام
مطالعه متنی که نوشته اید، نشان می دهد که با احکام صیغه آشنایی صحیحی ندارید و به همین جهت آن را مساوی زنا معرفی میکنید.
۱-در صیغه فرزند پدر مشخص دارد و زنی که به عقد موقت درآمده پس از اتمام مدت عقد باید به اندازه دو پاکی یا ۴۵ روز، عده نگاه دارد. (یعنی حق هیچ گونه رابطه جنسی در این مدت ندارد.) و همین امر سبب روشن شدن پدر می شود و پدر طفل نیز مطابق احکام شرعی وظایف روشنی دارد و فرزند نیز از پدر خود ارث می برد.
۲-آنچه برای صیغه خوانده می شود، دعا نیست بلکه عقدی است که حقوق و وظایف دو طرف را مشخص می کند و به مثابه امضایی است که در ذیل توافق نامه ثبت می شود. صیغه عقد موقت فرق چندانی نیز با عقد دائم ندارد و برای عقد دائم نیز شاهد لازم نیست (از نظر شرعی هر چند قانون لازم دانسته)
۳- در عقد موقت تعیین مهریه لازم است در حالی که در عقد دائم می تواند مهریه ای نداشته باشد. بنابراین از جهت وظایف مالی مرد نیز شباهت بین عقد دائم و موقت برقرار است.

و نکته ای که زیاد مورد غفلت واقع می شود اینکه زن با اختیار و رضایت خود صیغه را می پذیرد. و اگر کسی تشخیص دهد که موضوع به ضرر اوست، جبری برای پذیرش آن ندارد.

چرا خودتونو می زنید به راه چپ!؟ وقتی شاهد عقدی وجود ندارد، ممکن است ۴۵۰۰ روز هم برای به گردن گرفتن پدر کافی نباشد! بعلاوه اینکه، یک آمار از ثبت احوال در مورد مشکلات فرزندانی که دقیقا به دلیل صیغه بدنیا آمده اند و علاوه بر نداشتن نام پدر در شناسنامه از بسیاری حقوق خود محرومند، بگیرید!! متاسفم که هر ایرادی را به بی اطلاعی ایرادگیرنده می چسبانید! حال آنکه از فهوای کلامتان پیداست، گاه اطلاعات کافی هم ندارید! سپاس

تصویر soalcity

با عرض سلام
هیچ کس نگفته صیغه باید مخفی باشد و بدون شاهد و ثبت و ... برقرار گردد.
و آنان که به سبب حکم الهی، صیغه می کنند، و سپس به احکام شرعی آن ملتزم نمی شوند، باید منتظر عقوبت سنگین خدای متعال باشند که:
ْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (۸۵ بقره) آيا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ايمان مى‏ آوريد، و به بعضى كافر مى‏ شويد؟! براى كسى از شما كه اين عمل (تبعيض در ميان احكام و قوانين الهى) را انجام دهد، جز رسوايى در اين جهان، چيزى نخواهد بود، و روز رستاخيز به شديدترين عذابها گرفتار مى‏ شوند. و خداوند از آنچه انجام مى‏ دهيد غافل نيست.
البته زنی که خود را در معرض چنین سوء استفاده ای قرار می دهد، نیز مقصر است. چرا که حتی اگر از فراهم کردن شاهد و ... کوتاهی کرده است، یکی از حقوق زن در صیغه (بر خلاف عقد دائم) ممانعت از حامله شدن است.

سلام.
در مورد اول، داشتن شاهد، جزو شرایط صیغه نیست! آیا اینطور نیست؟!
شمایی که با حمایت از این قوانین، این اجازه را می دهید که شاهدی نباشد، فردا که مشکلی پیش آمد، بنظرم ایرادی بر گردن پیرو نیست! بنظرم ایراد اصلی آنجایی ست که در صیغه کسی ملزم به حضور شاهد نشده! اما چه فایده که نمی پذیرید، و به راحتی از مواردی سخن می گویید، که خود نیز بهتر می دانید بسادگی عملی نیست!

تصویر soalcity

با عرض سلام
اگر عدم نیاز به شاهد را مساله ای شرعی می دانید، دقت کنید که در ازدواج دائم نیز از نظر شرعی، نیازی به شاهد نیست. و اگر بحث را از جنبه قانونی مطرح می کنید، در قانون برای صیغه نیز ثبت (نوعی شاهد از منظر شما) لازم است.
اما اینکه ممکن است مشکلی پیش آید، اولا انسان باید با تدبیر و درایت خود، احتمال مشکلات را به حداقل برساند! یعنی کسی که می خواهد صیغه را قبول کند، به تمام جوانب آن توجه کند، ثانیا آیا شما به مشکلات آن طرف ماجرا نیز توجه دارید؟ آیا تبعات منحصر بودن رابطه مشروع، به ازدواج دائمی را مد نظر قرار داده اید؟ قطعا اگر چنین کرده باید، این گونه ابراز نظر نمی کردید.
البته دقت فرمایید که داشتن گواه نیز به سادگی عملی است! اگر کسی نمی خواهد صیغه را در محضر ثبت رسمی کند، می تواند به یکی از علمای شهر مراجعه کند تا علاوه بر خواندن صیغه، برگه ای مختصر نیز برای آنان بنویسد، که مانع بسیاری از تبعات منفی است.

درود برتو!

خاک توسرت رضا متعه عده داره و در عده بارداری زن مشخص میشه .

من یک سوال دارم : آیا خواهر شما بخواهد برای چند مدتی به مردی صیغه کند وجدان شما اجازه میدهد .
صیغه همان زنای است که تا مدت معین صورت میگیرد
- یک مرد زمانیکه بخواهد صیغه کند به نظر شما وی میتواند که زن صیغه ای اش را بعد از مدت معین رها کند و با کسی دیگر صیغه نماید یعنی این مرد در طول حیات خویش به ازدواج دایمی نیاز نداشته و میتواند به ده ها و صدها زن ازدواج کند و ممکن صدها دختر باکره را بی عفت کند.
- ای مردم صیغه دوست شما به خواهران و مادران خود و به زنان ارزش قایل نیستید و بخاطر عیاشی خود صیغه را دستور میدهید در حال که این چنین اعمال در دیگر مذاهب و ادیان زناست و در مذهب شما نامش تغیر خورده .
- سوال میکنم آیا امامان و آل و بیت صیغه کرده اند و یا دستوری برای صیغه کردن نموده اند . اگر است مستند از قرآن و حدیث بگویید. در غیر آن در گمراهی هستید

تصویر شهر سوال

با عرض سلام

اینکه اگر کسی صیغه را عملی درست دانست در پاسخش بگوییم، آیا خواهر خودت را به صیغه می دهی، یک اشکال دارد!
مثل اینکه کسی بگوید جامعه به نانوا نیاز دارد و دیگری بلافاصه در پاسخ بگوید پس خودت نانوا شو!!

درست بودن یک مساله به این معنا نیست که در هر موضع و موقعیتی باید اجرا شود.

همان گونه که در پاسخ مطالب دیگر بیان شده است، ازدواج دائم قطعا به ازدواج موقت ارجحیت دارد. بنابراین برای کسی که شرایط ازدواج دائم مهیا است، سخن گفتن از ازدواج موقت صحیح نیست. اما این مساله منافاتی ندارد با اینکه کسانی در جامعه گزینه ای جز صیغه یا ازدواج موقت نداشته باشند.

و اینکه می فرمایید یک مرد ممکن است ازدواج دائمی نکند، و با صدها زن ازدواج موقت کند، ناشی از دور شدن از واقعیت هاست! مردان علاوه بر نیازهای جنسی، نیازهای دیگری نیز دارند. مثل نیاز به همدم و مونسی که در تمام شرایط زندگی کنار آنها باشد. مثل نیاز به فرزند و ... و به طور طبیعی مردان برای تامین چنین نیازهایی به سراغ ازدواج موقت نمی روند. بلکه ترجیح می دهند که ازدواج دائم داشته باشند.

و اینکه بفرمایید صیغه یعنی بی عفت کردن دختران یا زنا تا زمان معین و ... متاسفانه کلامی است که شعار را جایگزین منطق کرده است. ما به صورت منطقی در اصل مطلب، تفاوت صیغه و زنا را بیان نموده ایم. بنابراین یا باید منطق طرح شده رد شود یا اینکه منطقی مقابل آن ارائه شود. نه آنکه با شعار دادن، مقابل حقیقت بایستیم.

و بحث مشروعیت صیغه و ایات قرآنی مرتبط به آن نیز در جای خود مطرح شده است که به اجمال می توان به آیه ۲۴ سوره نساء اشاره کرد.

چه منطقی بهتر از این که "چرا صیغه یکطرفه است!؟" بخصوص در مورد مرد زن دار، و اگر مدتی از همسرش دور باشد ... چرا زن باید خود را حفظ کند؟ اما مرد می تواند با توجیهاتی، برخلاف زن عمل کند!؟
هرکسی گفت: "آیا خواهر خودت را به صیغه می دهی،.."، یک پاسخ مشخص دادید! بنظرم پاسخ بهتر اینست: آنهایی تن به صیغه بدهند، که خود نیز آنرا برای همسر و فرزندان خود می پذیرند!! آنگاه خواهید دید، که شاید حتی به یک نانوایی هم نیازی نباشد!!! و خودبخود این بحث خاتمه یابد!!
فکر نمی کنید اگر پیامبران یا مراجع بعد از ایشان خانم بودند، الان قوانین ((شاید)) برعکس می بود؟!!؟

تصویر soalcity

با عرض سلام
نکته اساسی تفاوت های زن و مرد است! که ظاهرا غفلت بعضی از این تفاوت ها بسیار عمیق است. و اگر کسی به این تفاوت ها توجه کند، بسیاری از شبهاتش حل خواهد شد.
اما اینکه بگویید آیا خواهر خود را به صیغه می دهی، می گویم، بستگی دارد که شرایط خواهر من چه باشد! آیا خواهرم دختری باکره است، یا آنکه قبلا ازدواج کرده و همسرش نیز مرده است و خواستگاری نیز برای ازدواج دائم ندارد و نیاز جنسی نیز دارد!!
قطعا در فرض دوم، هیچ عاقلی از پذیرش صیغه ابا نمی کند. مگر آنکه تعصب بیجا کورش کرده باشد.
اما اظهار نظر ناروا و زشتی که درباره قوانین دینی کرده اید، نشان دهنده عدم توجه به اساسی ترین اصل دین است که پیامبران هیچ سخنی از خود نداشته اند:
وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ * لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ * ثمُ‏َّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ * فَمَا مِنكمُ مِّنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِينَ(۴۴ الی ۴۷ حاقه) اگر پيامبر پاره ‏اى سخنان را به افترا بر ما مى ‏بست، با قدرت او را فرومى‏ گرفتيم، سپس رگ دلش را پاره مى‏ كرديم، و هيچ يك از شما را توان آن نبود كه مانع شود.
پیامبر مکرم اسلام قوانینی آورد که قبل از همه و بیش از همه، جگر گوشه او، که بانویی بود؛ بدان پایبند بود.
همچنین فقها نیز شانی ندارند، جز فهم و بیان نظر اصلی قرآن و سنت، که دستورات خدای متعال است.

سلام بسمه تعالی نظر موافق و مخالف را دیدم ادامه این کار چندان مناسب نیست وقت تلف کردن است و اختلاف ساز می باشد حکومت وظیفه دارد برای اداره امور مردمش آنچه مفید است در اختیار بگذارد بوسیله نمایندگان مجلس به تصویب براساند ودر اجرای آن بکوشد تا کشور آسیت نبیند . ای بحث ها در کوچه وبازار جز ناراحتی و زو د خورد و کار داد گاهارا زیاد کردن می باشد . باید دولت با تصویت مجلس اسلامی محلی ثابت در هر شهر بسازد و زنان یائسه وزنان بدون رحم استخدام وحتا زنان رباط را در سازمانی منظم زیر نظر پزشک و اجرای صیقه برای آرامش روح وروان اجراکند تا آنهائی که نیاز شرعی پیدا می کنند رجوع کنند و سرگردان نباشند . دیگر نه مشکل فرزند ونه ارث وغیره می باشد وناموس مردم هم از گزند حوادث در امان هستند . موفق باشید یاعلی مدد

تصویر شهر سوال

سلام
به نظر می رسد بحث و گفتگو تا جایی که به رفع ابهام ها و شبهات کمک می کند، مناسب باشد و رویه موجود در این گفتگوها نیز همین بوده است که شبهات مختلف جواب داده شده است.
اما اینکه تصور کنیم رفع مشکل به عهده مجلس و قانون گذاری است، تصور درستی نیست. هر چند این امر می تواند موثر باشد، اما بدون زمینه های فرهنگی مناسب، وجود قوانین کمکی به رفع مشکل نخواهد کرد. و این گفتگوها در جهت بستر سازی فرهنگی می باشد.

منظورت اینه که فاحشه خانه درست کنند؟ صیغه یعنی سوئ استفاده از دین.یعنی به نام دین گناه توجیه کردن.یعنی راه را برای هوس بازان باز کردن

تصویر شهر سوال

با عرض سلام
به نظر می رسد شما هنوز متن اصلی مقاله را مطالعه ننموده اید. و الا چه چیز صیغه آن را زشت و قبیح نموده که حتی مجوز خدا برای این عمل، دیده نمی شود و شما آن را سوء استفاده می خوانید؟
ظاهرا شما تلقی خاصی از این حکم دارید و آن را منحصر در هوس بازی عده ای نموده اید! در حالی که اگر چه در صیغه رابطه جنسی وجود دارد، اما هر رابطه جنسی به معنای هوس بازی نیست. و الا باید ازدواج دائم را نیز سوء استفاده از دین بخوانیم!

"چه چیز صیغه آن را زشت و قبیح نموده که حتی مجوز خدا برای این عمل، دیده نمی شود و شما آن را سوء استفاده می خوانید؟"
در کلاس دوم ابتدایی حدیثی از امام حسن مجتبی (ع) خواندیم: "هرآنچه برای خود می پسندید، برای دیگران هم بپسندید و ..."
حالا چگونه است که مروجان آن حکمت متعالی، در پاسخ به اینکه آیا صیغه را برای خود و فرزندانتان می پذیرید، بلافاصله می گویند: به شرایط من نمیخورد! --- درست است که در شهر نانوایی نیست! اما من هم نانوا نمی شوم!!! ---
چگونه آنچه برای دختران خود نمی پسندید، برای دیگران تبلیغ می کنید!؟ فکر نمی کنید، همین مطلب باعث دین زدگی جوانان شده است!؟ وقتی می بینند آنچه می گویید تنها برای دیگران است! یا به نفع خودتان!!؟

تصویر soalcity

با عرض سلام
اولا آنچه بیان شده است، این نیست که نویسنده جواب، به عنوان یک شخص خاص، گفته باشد، صیغه برای نزدیکان من درست نیست! بلکه یک مساله کلی بیان شده است که اصل درست بودن یک چیز، با مصلحت بودن آن در تمام مصادیق یکسان نیست. و این ربطی به منفعت بنده و آنچه برای خود می پسندم و ... ندارد.
ثانیا ما صیغه را برای دختران باکره، توصیه نمی کنیم. و به هیچ عنوان آن را تبلیغ نکرده ایم. مگر اینکه دختری شرایط خود را به گونه ای کرده باشد که اگر صیغه نکند، دچار گناه عظیم زنا می شود.
ثالثا دین گریزی، عموما زائیده هوای نفس و شهوات افراد است. بَلْ يُريدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ (۵ قیامت) هر چند دین گریزان مانند سایر خلافکاران، به توجیهاتی روی می آورند.

سلام. بنده نیز در مورد همان کلیت صحبت کردم. قبول دارید، آنچه برای زن و فرزند خود نمی پسندید، برای دیگران تجویز می کنید!؟
درضمن، نوشتید: "... مگر اینکه دختری شرایط خود را به گونه ای کرده باشد که اگر صیغه نکند، دچار گناه عظیم زنا می شود ..."
همه میدانیم که پس از سن بلوغ این نیاز همراه هر بشری (چه زن و چه مرد) هست. پس جدا کردن عده ای که اگر صیغه نکنند دچار گناه عظیم می شوند، پذیرفتنی بنظر نمیرسد! در کل قبول بفرمایید چیز قشنگی نیست!
در پایان ایکاش بجای پرداختن به موارد فرعی (بی حاصل و شاید حتی خرابتر کردن وضع موجود)، به سراغ دلایل چند برابر شدن طلاق ظرف چند سال گذشته، و نیز پیگیری حقوق جوانان تحصیلکرده و بیکار میرفتید، تا این بحث ...

تصویر soalcity

با عرض سلام
اگر دقت بفرمایید مساله روشن است! زن شوهر دار، و دختر باکره، خصلت هایی دارند که با مفهوم عام زن متفاوت می شوند. یعنی اینها تنها بخشی از زنان جامعه هستند. ما به هیچ عنوان صیغه را برای زن شوهر دار نگفته ایم! همچنان که برای دختران باکره نیز توصیه نمی کنیم. (مگر در شرایط خاصی مثل سن بالا و ...)
و این گونه نیست که هر دختری، بدون صیغه دچار گناه شود! بسیاری از افراد، درگیر مسائل مهم تری هستند و آنچنان مشغول شده اند که غریزه جنسی آنها را اسیر نکرده است! یا آنکه عفت و حیای خود را آنچنان پررنگ نگاه داشته اند که حتی فکر گناه نیز به ذهن آنها خطور نمی کند.
اما اینکه صیغه چیز قشنگی نیست، نمونه ای از همان افراط و تفریط هاست که در قبال مساله نیاز غریزی انسان بیان می شود. و جالب آنکه به تعبیر شهید مطهری،در قبال هیچ مساله ای بشر این قدر دچار افراط و تفریط نبوده است. از رهبانیت تا کمونیسم جنسی، گوشه ای از افراط و تفریط های بشر در این مساله است. و شما نیز اگر حقایق را با دقت مد نظر قرار دهید، متوجه می شوید، همین چیزی که از نظر شما قشنگ نیست، می تواند مانعی برای معضلات جدی باشد.
و همین گونه نگاه شما که طرح مساله صیغه را سبب خراب تر شدن وضع می دانید، جامعه را به اینجا رسانده که فحشا در آن چنین رایج شده است! اگر نگاه امثال شما، زودتر رخت برمی بست، اکنون جامعه این گونه آلوده نشده بود. و هر چقدر این نگاه دیرتر کنار رود، تبعات سوء آن بیشتر خواهد شد.
و اتفاقا یکی از دلایل طلاق نیز ریشه در همین رابطه های بی ضابطه پیش از ازدواج دارد که صیغه می تواند مرهمی بر بخشی از آن باشد. هر چند مباحث طلاق نیز در جای خود بایسته و شایسته است که منافاتی با این مباحث ندارد.

موافقم
اما تکلیف دختران مجردی که نیاز جنسی دارن و شرایط ازدواج ندارن چی میشه؟
البته تا بخواد این چیزی که فرمودید در ایران جا بیوفته ما ۷۰ تا کفن پوسوندیم!
الان چاره چیه؟

تصویر soalcity

سلام
در دنیا همیشه این گونه است که بسیاری از خواسته های ما عملی نمی شود. و نمی توانیم برای عملی کردن خواسته هایمان هر راهی را مجاز بدانیم. همان گونه که هیچ کس مجاز نمی داند انسانی به محض گرسنگی، دست به اموال دیگران دراز کرده و دزدی کند.
پس اگر راهی منطقی و مشروع وجود ندارد، باید صبر پیشه کرد. که طبیعتا صبر کردن برای دختران در این زمینه با توجه به عفت خدادادی بسیار راحت تر است:
وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ (۳۳ نور) و كسانى كه امكانى براى ازدواج نمى ‏يابند، بايد پاكدامنى پيشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏ نياز گرداند.

و صبر فقط برای بانوان است ...

تصویر soalcity

با عرض سلام
موقعیت ها متفاوت است. و این مساله ربطی به جنسیت ندارد. بله طبیعتا دختران باکره، برای به دست آوردن موقعیت بهتر و مطلوب تری، شایسته است که صبر کنند.

به راستی که چقدر زیبا و منطقی، چقدر آزدای بخش و انسانی!! برای زن ها همیشه شایسته تر است صبر کنند، سکوت کنند، توی بقچه پیچیده شوند تا مثلا حجاب داشته باشند، برای تمام مصیبت ها و خشونت هایی که بر آنها روا میشود باز صبر پیشه کنند که خداوند بر همه چیز آگاه است لابد! چرا مردم رو احمق فرض می کنید؟! ابزار دین برای مردم بی شعور کارایی داره، برای آدمهای رشد یافته داشتن خرد و انسانیت، متعالی و کافیه. دین چیزیه که با طبیعت انسانی سازگار باشه. ولی دین شما ( بله دین شما و امثال شما) نمی دونم چرا فقط با روحیات و احلاقیات و صفات مردانه سازگاری داره!! این اسلام واقعی تون اذیتتون نمی کنه؟! ولی پدر همه رو درآورده!

تصویر soalcity

سلام
گرامی نمی دانستم جمله ام این قدر سبب رنجش شماست.
پس بهتر است شما اصلا صبر نکنید. و کاملا آزاد و رها و بدون هیچ گونه قیدی، برای آنکه با شعور کامل و اوج خرد و انسانیت عمل کنید، هر نوع محدودیتی را کنار بگذارید. و برای آنکه از مصیبت ها و خشونت ها رهایی یابند، عفت را رها کرده و کاملا باب میل تمایلات جنسی تان عمل کنید.
(امیدوارم کمی به خودتان بیایید و یک بار دیگر نوشته خود را بخوانید و در معنایش تامل کنید. و توجه کنید که با عصبانیت و توهین دردی دوا نمی شود. )

با سلام
من هم مثل شما صیغه را امری مناسب نمیدانم من خودم ۵ سال است که شوهرم فوت شده با وجود اینکه ۲۳ سال سن دارم اما تا حالا این کار را نکردم شاید این شرایط زندگی کردن برایم سخت باشد ولی حاضر به چنین کاری نیستم چون وقتی امروز صیغه این شدی فردا صیغه یکی دیگه میشی و برای دفعات بعدی میگی نیازی به صیغه نیست و این امر به صورت یک عادت خواهد شد و ببینید که چقدر جایگاه زن بی ارزش می شود.

تصویر شهر سوال

سلام
اینکه صیغه برای شما مناسب نیست از نظر منطقی به این معنا نیست که برای هیچ کس مناسب نخواهد بود.
علاوه بر اینکه کسی که به حرام و حلال معتقد است، پس از چند حلال، حرام برایش عادی نمی شود.

با سلام .
یک سوال
شما اگر از نانوایی محل چند بار نان بگیری بعد از مدتی که عادت شد دیگه به نانوا پول نمیدی ؟

صیغه شرایطی دارد که لازم هستش همش اجرا بشه مگر نه امثل هر قرار داد و معامله ای مشروعیتش رو از دست میده
از کلامتون معلومه خانم نجیبی هستید . شما شرایط ازدواج دائم را دارید پس نگران متعه کردن نباشد
سربلند و پیروز باشید

سارا خانم به نظر من قبل از انجام صیغه باید فرد قابل قبولی رو انتخاب کرد
صیغه به معنی هرشب با کسی بودن نیست!! این کار توی اسلام هم بد هستش که زنان یا مردان به دنبال چشیدن هم دیگه باشن فقط!
به نظر من شما اول ی فرد خوب و قابل اطمینان پید کنید که خودتون رو بخواد اون وقت نیاز نیست برید سراغ افراد متفاوت!

سلام
صیغه برای افرادی مناسب است که شروع زندگیشان است وبرای شناخت یکدیگر نیاز به صیغه است که همدیگر را بهتر بشناسند ولی برای افرادی مثل من به عقیده من نیازی به صیغه نیست چون از موقعیتشان سوء استفاده می شود و همچنین برای آقایانی که متاهل هستند به نظر من صیغه امر پسندیده ای نیست چون زمانی که میخواهند صیغه بکنند به دروغ می گویند خانم مریض است یا به من نزدیک نمی شود من این حرف رو ازخودم درنمیارم بلکه خودم شاهد چنین مسائلی بودم اتفاقا خیلی هستند که دختر هستند به صیغه کس دیگر در میان منظور من از مناسب نبودن صیغه اینه که صیغه به صورت درست جا نیفتاد

تصویر شهر سوال

با عرض سلام
قطعا مجاز بودن صیغه به این معنا نیست که برای هر کس و در هر موقعیتی مناسب است. و نمونه روشن آن نیز نهی صیغه (که به معنای عدم مطلوب بودن یا کراهت است) برای مردان متاهل است که بابی از کتاب اصول کافی به این بحث اختصاص داده شده است. (الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏۵، ص: ۴۵۲)

سلام علیکم

سوال و جواب ها رو خوندم. واقعا حرف حق جواب نداره. استدلالتون بی نظیره. اجرتون با آقا امیرالمومنین(ع).
جالب اینجاست کسانی که پرچمدار آزادی جنسی رو به دست گرفتند و دارند تمام تلاششون رو میکنند تا جوانان و بخصوص جوان شیعه رو به فساد و بی بند و باری بکشونند و متاسفانه این کارو کردند اونوقت اشک تمساح می ریزند و می گویند ازدواج موقت که در مکتب شیعه وجود داره باعث افزایش بی بند وباریه!
در حالی که سالیان ساله جوانان ما رو به هر نحوی به فساد کشوندند و جوامع خودشون که دیگه أظهر من الشّمسه. درحالی که اسلام و شیعه ازدواج موقت رو در شرایطی قرار داده و این همه شرط تعیین کرده تا مبادا حق هیچ یک از دو طرف به خصوص زن ضایع نشه.
برداشت من از ازدواج در اسلام اینه (اگه اشتباه می کنم بگید):
خدای مهربان غریزه جنسی رو در ما قرار داده که دلیلش هم مشخصه. اسلام با سرکوب غریزه جنسی مخالفه چون این غریزه مثل سایر غرایز خدادادی است و باعث تکامل انسان میشه. اما با افراط هم مخالفه و دلایلش هم مشخصه. در اسلام میگه اول باید پاک دامنی پیشه کنی تا به گناه آلوده نشی تا در وقت مناسب ازدواج کنی.
بعد اگر فرد (زن یا مرد فرقی نمیکنه) سخته پاک دامنی کنه و اگه ارضا نشه به گناه آلوده میشه گفته ازدواج دائم. و بعد اگر واقعا دیگه هیچ راهی براش نموند میگه ازدواج موقت. به قول استاد رحیم پور ازدواج موقت مثل پله های اظطراری می ماند برای یک ساختمان.
متاسفانه در جامعه ما ازدواج موقت به مثابه فساد و بی بند و باری شمرده میشه که این کاملا غلطه و خواسته و ناخواسته دارند از دشمنان شیعه پیروی می کنند. بسیار خرسندم که شما دارید روشنگری می کنید خصوصا برای قشر جوان که متاسفانه تحت تاثیر حرف ها و ادعاهای دروغین رسانه های دشمن قرار می گیرند.
فقط نمیدونم چرا این بحث ها در رسانه رسمی (صداوسیما) تنها حکومت شیعه جهان پخش نمیشه؟
تا همه ی کسانی که به هر نحوی میخوان به احکام اسلام و شیعه ضربه بزنند دستشون رو بشه.
البته زیاد هم نباید تعجب کرد از مسئولان(!) فرهنگی(!) که همیشه در خواب به سر می برند (اگه نگم خودشونو به خواب زدند که اگه اینجوری باشه غیر ممکنه بشه بیدارشون کرد).
در کل از شما و همکاران زحمتکشتان مراتب سپاس گزاری رو دارم. اجرکم عندالله
خدایا ما را از گمراهی های فتنه های آخرالزمان نجات بده.آمین
اللهم عجل لولیک الفرج
التماس دعا
یا علی

تصویر شهر سوال

با سلام
از نظر لطف شما و عنایتتان سپاسگزاریم.

سلام
بنظر می رسد یکی از مواردی که در قواعد شرعی ازدواج (چه دائم و چه موقت!) دیده نشده،
بحث احساسات و عشق و علاقه طرفین به یکدیگر است!
در احکام شرعی، نه تنها از عشق و علاقه (که شاید از پایه های اصلی رابطه ی ازدواج است)،
هیچ سخنی به میان نیامده، بلکه ظاهرا اصالت به رضایت از معامله داده شده است!
در این مورد چه پاسخی دارید!؟
(درضمن اینکه اهل جدل نیستم! تنها تناقضات بسیاری دیده ام که نوشتم! و بدنبال پاسخ درستم!)

تصویر soalcity

با عرض سلام
وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً (۲۱ روم) و از نشانه ‏هاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد.
و اصلا کجای شرع، ازدواج را فارغ از محبت دیده است!
حتی آنجا که زوجین سر ناسازگاری می گذارند و می خواهند، پیوند ازدواج را قطع کنند، نگاه حقوقی را حاکم نمی کند و بحث دخالت اقوام را لازم می داند، تا شاید رشته های عاطفی، این پیوند را حفظ کند. (رک: آیه ۳۵ سوره نساء)
مطالب در روایات نیز بسیار است. آنجا که ابراز محبت و عشق به همسر را توصیه می کند و ...
با این حساب چگونه می توان این مساله شرعی را با این همه آمیختگی با محبت و عشق، جدای از آن دانست؟
البته اگر منظورتان این است که زوجین قبل ازدواج عاشق هم نشده اند، باید عرض کنم که اولا آن از ملزومات ازدواج شرعی نیست. ثانیا خوش به حال کسانی که عشق شان بعد از ازدواج شکل می گیرد. که چنین عشقی در بستر حقیقی شکل گرفته و باقی خواهد ماند. بر خلاف عشق های خیابانی که حقیقت آن، بیشتر به نوعی صیادی شبیه است که خودشان نام مخ زنی را بر روی آن می گذارند. و اگر هم به ازدواج منتهی شود، تازه طرفین واقعیت پنهان یکدیگر را درک می کنند.

سلام. نوشته بودم: بنظر می رسد یکی از مواردی که در قواعد شرعی ازدواج (چه دائم و چه موقت!) دیده نشده،
بحث احساسات و عشق و علاقه طرفین به یکدیگر است! ...
فکر میکنم، به عبارت: ... در قواعد شرعی ازدواج (چه دائم و چه موقت!) ... پاسخ ندادید! آنچه گفتید، قبول، ولی منظور این بود که همانگونه که مابه ازاهایی مانند مهر و نفقه و ... (کلا ابعاد معاملاتی موضوع) به دقت دیده شده، اما اثری از بحث بحث عشق و علاقه در این قوانین نیست!
(با توجه به سوالاتم و جوابها، تصور میکنم یا شما سوالات را دقیق نخواندید، و یا نکات سوال را در بخشی دیدید که منظور نویسنده نبوده! سپاس از پاسخ)

تصویر soalcity

با عرض سلام و احترام
بنده به سوال شما توجه کرده ام. و اختلاف نظر ناشی از آن است که قواعد شرعی ازدواج، عام تر از چیزی است که شما مد نظر قرار داده اید. و باید به این نکته نیز دقت کرد، که توجه به مسائل مادی و مالی، با توجه به مسائل روحی و عاطفی، دو سنخ متفاوت دارند! و نمی توان راهکارهای ایجاد آنها را مانند هم قرار داد!
برای بیان مساله مالی می توان با زبان محاسبه گر، از میزان مهریه و نفقه و ... سخن گفت. اما زبان محاسبه گر، برای مسائل عاطفی کارآیی ندارد. آنجا نیاز به بیان متفاوتی است. به بیانی، در یک بخش ما با مساله ای کمی مواجه هستیم و در بخش دیگر با مساله ای کیفی مواجه هستیم. و شاید واضح تر بودن معیارهای کمی سبب شده است که شما تصور کنید، مسائل کیفی (عاطفی و روحی) مورد توجه قرار نگرفته اند.

عالی بود پاسختون...منطقی و موشکافانه...متاسفانه اکثر ما خیلی سطحی و بدون تعقل درباره هرچیزی اظهار نظر میکنیم.دین خدا که جای خود داره

باعرض سلام
واقعادرست گفتی/. خوش به حال کسانی که عشق شان بعد از ازدواج شکل می گیرد. که چنین عشقی در بستر حقیقی شکل گرفته و باقی خواهد ماند. بر خلاف عشق های خیابانی که حقیقت آن، بیشتر به نوعی صیادی شبیه است که خودشان نام مخ زنی را بر روی آن می گذارند. و اگر هم به ازدواج منتهی شود، تازه طرفین واقعیت پنهان یکدیگر را درک می کنند.که من را ازنزدیک مشاهد نمودم یکی ازفامیل مابرایشان این اتفاق افتاد.که بعداز گذشت ۵سال ازازدواجشان ماجرا به طلاق کشیده شد.
باتشکرازشماوهمکارانتان

صيغه خوب هست اما بستگي داره به موقعيت انسانهاو شرايطش .من ۲۷ سال دارم موقعيت ازدواج ندارم با يك دختر ازدواج كنم چون بارها دم در دختر هي رفتن خانوادم اولين حرفشون اين بود كه پسره چي داره ماشين خونه داره كار مناسب داره در اين موقعيت من با يك نفر اشنا شدم كه ۵سالاز خودم بزرگتر بود شوهرش فوت كرده بود يك پسر كوچيك هم داشت با اشنايي همديگه نسبت به هم عاشق شديم چون اين وسط هم من نياز جنسي داشتم هم اون پس بهترين را اين بود كه صيغه كنم هم من نيازم رو برطرف كنم هم اون خانم از راه درست و شرعي حالا خودتون قضاوت كنيد ......صيغه خوبه يا نه ؟

با سلام و احترام
از شما که اینقد با متانت و با ارائه استدلالات عقلی و شرعیٰ پاسخ های قانع کننده ای میدن (البته واسه کسانی که دنبال حقیقت اند و حب و بغض ها مانع دیدشون نمیشه )بسیار تشکر کنم.
بنده چند سالی هست که در دانشگاه های مختلف شهرمون تفسیر موضوعی قرآن تدریس می کنمٰ یکی از داغ ترین و همیشگی ترین بحث ها در کلاسهام همین بحث ازدواج موقته.
امیدوارم همه ما مخصوصا خانوم ها اطلاعاتشون رو درباره ازدواج موقت بیشتر کنیم که نکنه خدای ناکرده جاهلانه باعث مخالفت کردن با یک امر مسلم شرعی و اسلامی بشیم و به عبارتی مخالف دستور خدای حکیم و علیمی بشیم که ما رو خلق کرده و خیلی بهتر از همه ما از وضعیت و نیازهای جسمی و روحی ما آشناست و اگه دستوری رو داده مطابق نیاز و شرایط جسمی و روحی ما (زن و مرد) است.
پس اگه ما خدا رو قبول داریم که حکیمه یعنی کارهاش بیهوده و بی برنامه نیست و همش از رو حساب و کتابه و همه چیزها رو هم میدونه و علیمه نباید به خاطر اینکه مخالف خواسته های ماست یا اینکه بعضی آدما از اون قانون درست خدا دارن سوء استفاده می کنن با دستورات اون خدای با حکمت دانشمند و مهربان مخالفت کنیم.

تصویر شهر سوال

با عرض سلام و تشکر از شما

سلام.به نظر من دلیل به وجود آمدن صیغه در اسلام پاسخ به شرایطی هست که آقا وحید داشت. من جز این حالت که دو نفر امکان ازدواج ندارن و به شدت نیاز جنسی دارن باید صیغه شن. وگرنه صیغه تحت هیچ شرایط دیگه ای نه تنها پسندیده نیست بلکه یک کار غیر انسانی و به قولی "کالاه دینی سر عمل زنا گذاشتنه"... کاش به جای راه در روی دینی(صیغه) مسولین ذی ربط کشوری با راهکارهای بی نهایتی که وجود داره راه ازدواج اسان رو برای جوونا باز میکردن که کسی مثل آقا وحید تو سن ۲۷ سالگی یعنی بعد از حدود ۱۲ سال بعد از سن بلوغ نگه امکان ازدواج ندارم! به امید روزی که هیچکس دغدغه ی ازدواج(دایم)رو نداشته باشه....

تصویر شهر سوال

سلام
آسان کردن ازدواج اگر چه عملی لازم است اما
اولا نباید همیشه توپ را در زمین دیگران بیندازیم و بهتر است از ایفای نقش خودمان شانه خالی نکنیم
ثانیا همیشه موقعیت هایی ممکن است که صیغه در آن راهگشا باشد
ثالثا اگر چه سوء استفاده از یک مطلب صحیح غلط است، اما نباید سوء استفاده ها را به حساب یک حق و حقیقت گذاشت.

سلام. فرمودید: "آسان کردن ازدواج اگر چه عملی لازم است اما اولا نباید همیشه توپ را در زمین دیگران بیندازیم و بهتر است از ایفای نقش خودمان شانه خالی نکنیم..." -- فکر کنم صداتون از جای گرم درمیاد! والا با درنظر گرفتن وضعیت امروز یک جوان (متکی به خود و نه ثروت پدر یا ...)، به راحتی مشاهده می شود که با حقوق کارگری، کارمندی، و حتی با تحصیلات عالی، نمی توان حتی در ۵۰ سال آینده هم خانه ای داشت! چه رسد به ... یک نگاه به آمار طلاق (بخصوص در اثر وضع بد اقتصادی و حکم خنده دار مهریه در این دوره و زمانه) بیاندازید، شاید مطلب را گرفتید ...

جوانی که پس از ۲۰ سال درس خواندن، شغلی برایش نیست، آیا آن جوان کم کاری کرده!؟ .. در پایان، چرا از پذیرش ایرادها اباء دارید، و بجای پرداختن به آنها (که بنظرم به مراتب مفیدتر از بحث صیغه است)، به حواشی می پردازید!؟ شاید چون وضعیت شغل و درآمد اینچنین است، صیغه را تایید کرده و رواج می دهید!؟ - - فکر نمی کنید بهتر است به عوامل پایه ای تر بپردازید!؟ اگر مشکل مالی کمتر باشد، ازدواج دائم بیشتر و با دوامتر خواهد بود!
پس بنظر شما توپ را به زمین جوانان می اندازید! نه جوان درمانده ای که به حق، پس از سالها تلاش، به حداقل های زندگی هم قانع است و محروم!

تصویر soalcity

با عرض سلام
آنچه شما نقل فرموده اید، این است که "از ایفای نقش خودمان شانه خالی نکنیم" حال اگر خودمان در ازدواج هیچ نقشی نداریم، اعتراض شما درست است!
قطعا ما نیز از مسئولین می خواهیم تلاش خود را برای رفع معضلات اقتصادی به کار برند! همچنین از پدران جامعه می خواهیم که نسبت به مسائل ازدواج جوانانشان حساس باشند. کما اینکه واسطه گری در امر ازدواج را بسیار نیکو می دانیم.
اما با این همه، حقیقت فعلی را چه کنیم؟ آیا مقصر دانستن فلک و هستی، مشکلی را دوا می کند؟ یا آنکه هر کس باید سعی کند در هر شرایطی (هر چند بسیار دشوار) راه موفقیت را برای خود هموار کند.
و اگر دقت بفرمایید، بحث این نیست که ایرادها و مشکلات را نپذیریم! بلکه بحث آن است که در مقابل حقیقت مشکلات چه باید کرد؟
اینکه فرموده اید به عوامل پایه ای تر بپردازیم، منظورتان چیست؟ طبیعتا سایت ما، تناسبی با بیان راهکارهای اقتصادی و مالی ندارد. و اگر بخواهیم چنین بکنیم، تقسیم کار در جامعه، بی معنا خواهد بود.

سلام. نگفتم اشکالات را نپذیریم! بلکه مقصودم آن بود که راه را کج نرویم! من هم به تقسیم کار معتقدم، ولی چه کاری برای حل چه مشکلی!؟ صیغه را راهکار مناسبی برای وضع موجود نمی بینم! (بگذریم که کل آن زیر سوال است! و با نگاه بی طرف، عادلانه بنظر نمی رسد!)
اما فکر میکنم مثلا شما در همین سایت می توانستید بر سر دلایل افزایش بی حد طلاق (چه رسمی و چه عاطفی) و چگونگی برطرف کردن موانع ازدواج دائم و ... بحث کنید، تا با همفکری افراد (با دانش متفاوت) اگر به نتایج مثبتی رسیدید، بتوانید راهکاری ارائه دهید.
در پایان، ازحوصله و پاسخ های شما بسیار سپاسگزارم. مانا باشید و پایدار، خدانگهدار.

تصویر soalcity

ضمن سلام و تشکر از توجه شما
قطعا بحث از طلاق و مسائل آن نیز، مبحث لازمی است. و البته منافاتی با این بحث ندارد. و ما جازمانه معتقدیم، صیغه یکی از مهم ترین راهکارهای حفظ جامعه ما از فحشا است. طبیعتا در جامعه ای که سن ازدواج تا ۲۸ سالگی نیز بالا رفته است، و ریاضت کشیدن نیز برای بسیاری از افراد بی مفهوم است، تنها دو گزینه در پیش روی داریم: کمونیسم جنسی یا صیغه که نوعی رابطه با حفظ حدود و ضوابطی است.

با سلام مجدد... من قبلش عذر خواهی کنم کنم که اوایل متن قبلیم باید اصلاح میشد و یادم رفت و یه تشکر از شما که انقدر زود جواب دادید.من نگفتم جوون باید بشینه ببینه دولت مردا واسش کاری میکنن یا نه...! منظورم این بود که تسهیلات واسه ازدواج بیشتر و بیشتر از این چیزی که هست بشه تا جوونا با یه دل گرمی بیشتر برن خواستگاری .خودشونم قبلو بعد ازدواج ثابت کنن چقدر واسه آیندشون ارزش قالنو تلاش میکنن ...راجع به ثانیانتونم عرض کردم که صیغه فقط زمانی صحیح که(البته به نظر من) دو نفر آدم بالغ که حالا حالاها امکان ازدواج ندارن و فشار جنسی شدیدی رو تحمل میکنن و واقعا چاره ای ندارن میتونن ازدواج موقت کنن.نه این که دفتر خونه ای به عنوان ازدواج موقت باز شه و جوونامون بدون عذاب وجدان هر وقت دلشون خواست رفع نیاز کنن. که به قول خیلی از دوستان بر خلاف شان انسانیه... و اما راجع به ثالثنتون متاسفانه تا حدودی متوجه نشدم... به هر حال اینم مثل بقیه نیازهای آدم طبیعیه و از اونجام که خدا همیشه واسه بنده هاش مهربونه این راهو باز گذاشته( ولی مطمنم نه به این شکلی تو جامعه ی الان میبینیم) خب ببخشید پر حرفی کردم دوستان. منم مثل همه نظرمو گفتم. درستو غلطش رو خودتون بهتر تشخیص میدید. *موفق باشید*

تصویر شهر سوال

سلام و تشکر از لطف شما
ضمن ابراز آرزوی ازدواج آسان برای تمام جوانان، باید فرمایش شما را تائید کنم که اسلام با تنوع طلبی و غرق شدن در شهوات مخالف است و دشمن ترین، دشمن انسان را نفس اماره خودش معرفی می کند و درباره ثالثا باید عرض کنم که در جواب نوشته شما بود که صیغه را به نوعی کلاه شرعی بر سر زنا معرفی کرده بودید! در حالی که زنا به رابطه بی ضابطه می گویند و صیغه این گونه نیست.

به نام خدا
با سلام
کاملا ضروریست که در جامعه ما رواج پیدا کنه
من انجام دادم
در شرایط ضروری انسان را از ابتلای به بی بند و باری و گناه حفظ میکنه

سلام منم موافقم آنهایی که میگن زشته خیلی خیلی چیزا را نمی دونن.

با سلام
دوستان بهتر نیست یکی واضح و کامل شرایط ازدواج موقت رو بگه به جای این همه بحث؟!
من یکی هنوز دقیقا نمیدونم این شراط ضروری که گفته میشه چیه ؟ هر کسی دید خودش رو نست به شرایط ضروری و احتیاج جنسی میگه ،در حالی که مطمئنم اسلام همانطور که این حکم رو قرار داده اون رو مناسب و لازم برای هرکسی و با هر شرایطی قرار نداده.
با اوصاف کنونی جامعه و مسائل پیش روی جوانان برای ازدواج دائم ، اگر بخواد ازدواج موقت برای هر کسی که خودش رو واجد شرایطش میدونه رواج پیدا کنه ، ضرر واقعی متوجه دختران پاکدامنی میشه که با وجود نیاز جنسی بنا به دلایل بسیاری باید عفاف پیشه کنند در حالی که پسران از این حکم خیلی راحتتر بهره بگیرند .چه بسا که وقتی یک پسر میل جنسیش به طور مشروع و از طریق متعه(با خانم های مطلقه یا...) ارضا بشه کمترو یا دیرتر به سراغ ازدواج دائم خواهد رفت.
خوهشا قبل از هر پاسخی شرایط برای ازدواج موقت رو که دین اسلام بیان کرده ومورد پذیرش شیعیان هست علمالی شیعه هست ، بیان کنید . ممنون

تصویر شهر سوال

سلام
صیغه یا نوعی از ازدواج که شرایط آن نسبت به ازدواج دائم؛ سهل تر است، برای جامعه ضروری است. یعنی اینکه قانون ازدواج دائم به تنهایی مشکلات و نیازهای جامعه را حل نمی کند.
و ضرورت صیغه برای جامعه به معنای ضرورت آن برای افراد نیست. در واقع صیغه برای افراد مجاز است و هر فرد، با توجه به سبک و سنگین کردن مصالح خود، باید نسبت به انتخاب آن تصمیم بگیرد. و اگر در مجموع آن را برای خودش نیک می بیند، انتخابش کند. نه اینکه بگوییم صیغه برای افراد ضروری است.
و باید توجه کرد که در زندگی واقعی هرگز صیغه جایگزین ازدواج دائم نمی شود. یعنی مثلا پسر جوانی که با زنی مطلقه و مسن تز از خود، صیغه می کند، بخش زیادی نیازهایش با صیغه مرتفع نمی شود (مثل نیاز به همدم و نیاز به فرزند و ...) و به همین دلیل خودش مایل است به محض آماده شدن شرایط ازدواج دائم، ازدواج دائم داشته باشد.

من طرفدارحقیقتم خداوند راستگویان را نیکو پاداش دهد.

سلام علیکم.
یک نفر سولاتی پرسید که ازتون می خوام اون ها رو با منطق و استدلال جواب بدید. در مورد ازدواج موقت نیست در مورد حجاب هست. متن سوالها اینه:

۱-چرا ما كه اينقدر ارج و قرب زن را بالا مي دانيم اما در عمل بر عكس آن است شما قوانين كار را مشاهده كنيد، وضعيت استخدامي زنان، در موارد طلاق ......
۲-زنان ما از حداقل امكانات و تفريحاتي كه در كشور وجود دارد نمي توانند استفاده كنند مثلا استاديوم بروند
۳- در دنيا ۶ ميليارد جمعيت وجود دارد و فقط ما ۷۰ ميليون نفر اين موضوعات را درك كرديم و براي زنانمان تعيين تكليف مي كنيم

تصویر شهر سوال

با عرض سلام
در سایت مطالب زیادی درباره زنان و حجاب وجود دارد که با جستجو می توانید آنها را بیابید و مطالعه نمایید.
اما به طور اجمال در پاسخ به مطالب شما عرض می کنم، انسان نباید لزوما خود را در چهارچوبی که دیگران ساخته اند، معنا کند. تفریح صرفا با استادیوم ورزشی رفتن و ... نیست. و شایسته است زنان به تفریحی بپردازند که شان و منزلتشان نیز حفظ شود. شما تصور می کنید با این وضعیت استادیوم ها و بعضی از تماشاگران که حتی به شیشه های اتوبوس ها نیز رحم نمی کنند، حضور زنان در آنجا چه نتایجی در پی دارد؟
اما اینکه از بین ۶ میلیارد فقط ما تعیین تکلیف کرده ایم، اگر منظورتان حکم حجاب است، اتفاقا در اکثر قریب به اتفاق تاریخ زنان پوشیده بوده اند. و برهنگی محصول تمدن منحط امروزی غرب است. پس اگر اکثریت ملاک باشد، پوشش زن باید متناسب با عفت و حیا باشد. و اگر هم اکثریت را معیار حقانیت ندانید (که همین گونه است) انسان باید رفتاری عاقلانه داشته باشد. و مساله پیچیده ای نیست که منضبط کردن روابط دو جنس با یکدیگر، و منحصر کردن آن در کانون خانواده، سبب استحکام نظام خانواده و جامعه می شود و هرج و مرج در روابط زن و مرد که از همین جلوه گری های عمومی شروع می شود، تبعات بسیار زیان بخشی برای جامعه دارد. و کافیست نیم نگاهی به وضعیت اسف ناک غرب در این زمینه ها بکنیم. تا به حقانیت آن اذعان کنیم. آمار بالای فرزندان نامشروعی که از داشتن والدین محروم هستند، آمار بالای طلاق، سستی نظام خانواده و ....

سلام
صیغه بسیار خوب است اگر صیغه نباشد مریضی و فساد تمام جامعه را فرا می‌گیرد خواهشاً انقدر بسته فکر نکنید دین اسلام همه چیز رو برای ما آسان نموده ما خود انقدر آن را سخت می‌گیریم کافی است انسان نیتش پاک باشد دیگر خود شما تکلیفتان با خودتان مشخص است به نظر اینجانب اگر کسی این عمل را قبیح می‌داند اولاً به خاطر درک نکردن صحیح دین مبین اسلام است ثانیاً اگر وجدانش قبول نمی‌کند خوب این کار را نکند بارها در مطالب بالا بر اختیاری بودن این مسئله اشاره شده و چیز عجیبی هم نیست انشاالله خداوند به همه ما توفیق درک دین زیبای اسلام را عنایت کند.
«الهم عجل لولیک الفرج»

سلام من نظرتون رو قبول ندارم پس حقوق زن چی میشه. چرا دین اسلام راحتی و آسانی آن فقط برای مرد هاست؟

تصویر شهر سوال

سلام
آیا اینکه مرد باید نفقه زن را بدهد، و زندگی او را تامین کند، به معنای راحتی و آسانی برای مردهاست؟
آیا اینکه مرد باید در جنگ ها شرکت کند و جان خویش را در راه دفاع از ناموس و ... در دست بگیرد، به معنای راحتی و آسانی برای مردهاست؟
و ...
نکته مهم این جاست که تفاوت زن و مرد، احکام متفاوتی را می طلبد تا عدالت برقرار شود. و کسی که می خواهد قضاوت کند، باید نگاه جامعی داشته باشد.

و حتی در مساله صیغه نیز، فروض مختلفی وجود دارد که زن خود راغب به صیغه بوده و این کار به نفعش است که آن را می پذیرد.
هر چند در زمانه ما، مشکلات اجتماعی، سبب شده که تضییقاتی پیش بیاید. و شما نیز ظاهرا ناظر به همان ها سخن می گویید. ثروت باد آورده عده ای که همزمان با به فلاکت کشیدن عده بسیاری است، تبعات دراز دامنه ای دارد و سبب به وجود آمدن نوعی استثمار می شود و این مساله مختص زنان نیز نیست. و راه حل مشکل نیز عوض کردن نظام حقوقی اسلام نیست. بلکه باید با فقر، فساد و تبعیض مقابله نمود.

هر کسی هر کری بکند اختیاری است حالا می تونه دزدی باشه دروغ باشه کفر باشه یا زنا.پس اختیاری بودن ملاکی برای توجیه گناه نیست

آیا با انجام صیغه ارزش زن پایین نمی آید؟بازیچه دست مرد نمی شود؟ آیا همسر صیغه ای حق و حقوقی دارد؟

تصویر شهر سوال

با عرض سلام
تشخیص این مسائل به مصادیق مرتبط است. و در هر مصداقی باید جداگانه قضاوت نمود. در واقع تائید حکم صیغه به این معنا نیست که انجام آن برای هر کسی در هر موقعیتی خوب است. بلکه تائید این حکم به معنای جواز است و تشخیص مصلحت بودن یا نبودن به دست خود افراد است.
آنچه ما شدیدا از آن دفاع می کنیم این است که روابط زن و مرد باید تحت ضوابط شکل بگیرد و از هرج و مرج در روابط جنسی جلوگیری شود. و اگر بنا به برقراری رابطه جنسی است این رابطه تحت یک نظام حقوقی و با ضوابط مشخص شکل بگیرد. و صیغه نیز تامین کننده همین نیاز است.
به هر حال زنی که صیغه می شود، حقوقش کاملا مشخص است و احکام خاصی برای موقعیت های مختلف او بیان شده، مثل زمانی که بچه دار می شود و ...

سلام
ببخشید اگه میشه امر صیغه رو با منابع ، آیات و قرآن که بدان اشاره شده مطلع کنید!
درود به شما!

تصویر شهر سوال

با عرض سلام
اگر منظور شما دلیل جواز صیغه از قرآن است به آیه ۲۴ سوره نساء و تفاسیر مرتبط مراجعه بفرمایید.

فقط همین؟اونم ازروی تفسیرش براورد میشه؟عجب ادله محکمی!!!!!!!

تصویر soalcity

سلام
ادله صیغه متعدد است اما در قرآن این آیه به آن اشاره کرده است. و حتی اگر همین آیه هم نبود، ادله روایی برای این مطلب کافی بود.

با سلام
از صيغه نبايد سوءاستفاده بشه من به موردي كه باهاش برخوردم و زياد هم تو جامعه ما اتفاق مي افته اشاره ميكنم دقت كنين كه مرگ زن يا شوهر هست كه بعد از اين اتفاق اگر طرفين براي رفع نياز جنسي و عاطفي خودشون ازدواج دايم بكنن فرزندان انها بايستي زير بار ناپدري يا نا مادري يك عمر سختي بكشن و زياد بوده كه فرار دختران يا حتي قتل به دليل ناسازگاري با نامادري و يا ناپدري با بچه ها اتفاق مي افته در اينگونه مواقع صيغه موقت با رعايت اخلاق ميتونه به رفع نيازهاي زوجين بيانجامه بدون صدمه زدن عواطف و احساسات بچه ها

لطفا" جر و بحث الکی نکنید. اسلام یک دین کاملا مترقی و بروز است که هیچ یک از نیازها و سوالات بشر را بدون پاسخ نگذاشته است. آن هایی که ازدواج موقت را مذموم می دانند و منکر وجود غرایز طبیعی انسان هستند، چون به خلوت میر سند آن کار دیگر می کنند....
حقایق اسلام و حکمت و فلسفه احکام اسلامی با ظهور آقا (عج) برای کل دنیا مشخص خواهد شد. البته نباید فراموش کرد که ازدواج موقت نیز شرایط خاصی دارد که باید رعایت شود
یا حق

با سلام و تشکر فراوان
من راجع به مطالب ازدواج موقت و مسایل شرعی ان بسیار مطالعه و دقت کردم اما نتوانستم این سوال را پاسخ دهم که بالاخره برای یک مرد متاهل آیا اشکال دارد یا خیر ؟ لطفا اگر می توانید راهنمائی بفرمائید . ضمنا ادرس اون باب اصول کافی که راجع به کراهت ازدواج موقت مردان متاهل هست رو بگید . ممنون

تصویر soalcity

سلام علیکم
ضمن تشکر از توجه شما
درباره مطلوب بودن صیغه برای یک مرد متاهل، باید شرایط او را در نظر داشت. طبیعتا اگر غرض از انجام این کار، نوعی تنوع طلبی باشد، نمی توان آن را تائید کرد. اما اگر دلیلی معقول و موجه برای آن وجود داشته باشد، مطلب فرق می کند. مثل مردی که از همسرش برای مدتی طولانی دور است یا ...
و درباره آدرس کتاب کافی در بحثی که مورد اشاره قرار گرفته است: الكافی (طبع - الإسلامیة)، ج‏۵، ص ۴۵۲

شما اگر هزار تا استدلال هم بیاورید به علت اینکه زنان ایرانی از محدودیت جنسی داخل ایران نهایت سوء استفاده مالی را می کنند تحت هیچ شرایطی زیر بار این حرفها نمی روند چون خود زنان مکارترین موجودات هستند و خوب می دانند که اگر ازدواج موقت وجود داشته باشد دیگر کسی مهریه های کلان به آنها نمی دهد و آنان نمی توانند به سر و گردن مردان سوار شوند . هر وقت محدودیت جنسی در ایران برداشته شود همه این مسائل خود به خود حل می شود و دیگر نیازی به ارائه استدلال هم نیست .

تصویر soalcity

سلام
نباید خود را بین افراط و تفریط دید. و درمان هر یکی را در پناه بردن به دیگری دانست.
تجربه ای که غرب در زمینه برداشتن محدودیت جنسی داشته در پیش روی چشمان همه قرار گرفته است. بی قید و شرط کردن روابط جنسی، مانند نوشیدن آب شور است که تنها عطش انسان را بیشتر می کند. غریزه جنسی باید به دور از افراط و تفریط و در بستری معقول پاسخ داده شود.

زن از امتیاز مهریه و نفقه برخوردار است درمقابل مرد هم از امتیاز تعدد ازدواج . زنان اگر می خواهند با مردان مساوی شوند قبل از مبارزه با تعدد ازدواج مردان ، ابتدا با مفت خوری خودشان (مهریه و نفقه ) مبارزه کنند . قانون به اندازه کافی راه را بر ازدواج مجدد بسته ، پس لازم نیست برای دلخوشی زنان ، برای ازدواج موقت شرط و شروط بگذارید که اگر مرد فلان شرایط را داشت آری وگرنه ، نه . مگر شما خدا هستید که حلال خدا را مشروط یا ممنوع می کنید ؟؟؟؟؟؟

تصویر soalcity

با عرض سلام
رابطه زن و شوهر رابطه عاطفی است و کمتر شوهری، زن خود را به چشم یک مفت خور نگاه می کند! همان گونه که هیچ پدری، فرزند خود را مفت خور نمی داند. و روشن است که در زندگی مشترک نوعی تقسیم کار بین زن و مرد صورت می گیرد.
و درباره شروطی که برای صیغه قرار داده شده است، اگر منظور شما قرار دادن شرطی در عقدنامه هاست، باید دقت کرد که آن شروط با قبول شوهر، لازم می شوند و اگر شوهر نخواهد، می تواند آن ها را قبول نکند. و این از احکام الهی است که اگر کسی در مقابل شرطی متعهد شود، رعایت آن برایش لازم است.

با سلام و خسته نباشید
میخاستم ببینم اگه که مرد توی یه مسافرت نیاز پیدا میکنه و راحت صیغه میکنه پس تکلیف خانومه بیچارش چی میشه ؟خب اونم نیاز پیدا میکنه شاید شدیدتر از مرد/ حالا زن چیکار کنه؟

تصویر soalcity

با عرض سلام
نوع خلقت زن با خلقت مرد متفاوت است و نیازهایشان نیز تفاوت می کند. هر چند که زن نیز غریزه جنسی دارد. و این مساله ای است که خانم ها به خوبی آن را درک می کنند. از همین رو، مجوزهایی که برای مرد و زن صادر شده است، متفاوت است.
البته در این مساله فرق های دیگری نیز اثر گذار است. که در جواز چند همسری برای مرد، و عدم جواز آن برای زن بیان کرده ایم. مراجعه بفرمایید:
http://www.soalcity.ir/node/2072

سلام و متشکر از پاسختون
اما عرض میکنم که من به ادرسی که گفته بودید در کتاب اصول کافی مراجعه کردم ولی چون طبع اسلامی نداشتم و طبع کتاب در اختیار من طبع انتشارات اسوه هست طبیعتا جلد و صفحه آن متفاوت است لذا خواهشمندم که ادرس دقیق را ذکر کنید مثل باب چی و حدیث چی که بتوانم دقیق مطالعه کنم .

تصویر soalcity

با عرض سلام
در باب ۹۶ کتاب النکاح است. در چاپ دارالحدیث ج ۱۱، ص ۱۷ می شود.
در این باب ۴ حدیث نقل شده است:
در حدیث اول شخصی از متعه می پرسد و امام می گوید، متعه چه ربطی به تو دارد در حالی که خدا تو را از آن بی نیاز کرده است.
در حدیث دوم امام می فرمایند متعه حلال است برای کسی که با ازدواج بی نیاز نشده است. اما اگر با ازدواج بی نیاز شده است در صورت عدم دسترسی به همسرش برایش حلال است.
در حدیث سوم امام از اصرار بر متعه نهی می کند. و ازدواج دائم را مورد تاکید قرار می دهد. که از ازدواج دائم به سمت متعه روی نیاورید.
در حدیث چهارم نیز امام می فرماید آن را رها کنید.

با سلام .
من ۳۱ سالمه چن سال پیش (سال ۸۷) ازدواج دائم کردم ولی متاسفانه تو دوران عقد از هم جدا شدیم . خیلی افسرده بودم و زندگی خوبی از لحاظ روحی نداشتم. دانشجوی دکترا و کارمند یکی از نهادهای معتبر هم هستم و از ظاهر خوبی هم برخوردارم.. اما با تمام این تفاسیر نتونستم موقعیت مناسبی برای ازدواج مجدد داشته باشم. (_ با اینکه خواستگارانی هم داشتم اما به نتیجه نرسید)نیازهای شدید عاطفی و روحی دارم . بعلاوه جنسی که ازارم میده اما از اون جایی که خودمو جز قشر روشنفکر می دونم و یه فمینیست از صیغه و این حرفها متنفرم .همیشه خودم رو قدرتمند نشون میدم . آقایون همیشه تحسینم می کنم که دختر خوب و محکمی هستم . اما درونم چیز دیگری هست . واقعا دارم میبینم که توان ادامه دادن به این روش رو ندارم .میل جنسی و عاطفی از من قوی تره . این یک نیاز طبیعیه که نمیشه انکارش کرد. تموم تفکراتم با خودم در جنگن . از یه طرف با ازدواج موقت مخالفم از طرف دیگه نیاز شدید عاطفی و جنسی ازارم میده. واقعا درگیر شدم با خودم. به تازگی یکی از آشنایان که به نوعی همکار من هم محسوب میشه و با خانمش مشکلات داره به من پیشنهاد عقد موقت داد. حالم بد شد اگر چه در درون خودم از این موضوع استقبال کردم. انسان خوبیه و کاملا مراقبمه همیشه و در مورد کار و زندگی هم کمک و هم نصیحتم می کنه که بتونم مراقب خودم باشم. ۲ سالی هست که ازش شناخت دارم. اما واقعا نمی دونم چیکار کنم. خیلی روزگار بدی دارم. لطف منو راهنمایی کنید.

تصویر شهر سوال

با سلام و تحیت محضر شما خواهر گرامی، از حسن اعتمادتان سپاسگزارم.
به نوبه خود شرایط شما را درك می‌كنم و از تجربه جدایی شما متاسفم. اما فرهیخته‌ای چون شما خوب می‌داند كه ناكامیها علاوه بر اینكه بخش لاینفك زندگی هستند، پلی هستند برای رسیدن به موفقیتها.
موفقیتهای علمی و اجتماعی شما ستودنی است و طبعا این موفقیتها در كنار سایر نقاط قوت و برجسته جنابعالی، سبب تحسین دیگران شده است.
ضمن اینكه توصیه‌ای به ازدواج موقت شما نداریم اما این نقاط قوت و حتی اینكه نگاه فمینیستی داشته باشید منافاتی با ازدواج موقت ندارد! چرا كه قرار نیست از راه ازدواج موقت استثمار شوید كه البته این موهم به تدبیر شما بستگی دارد.
در صورتیكه شما بتوانید از راه ازدواج موقت بخشی از نیازهای خود را برطرف كنید، به نظر می‌رسد تنفر از ازدواج موقت توجیه چندانی ندارد. مگر اینكه بگوییم ازدواج موقت سراسر هزینه است. كه البته عرض كردم فرایند هزینه و یا نفع در ازدواج موقت، به شخص و اهداف، توقعات، شرایط، موقعیت و مدیریت وی بازگشت دارد. بنابراین همانطور كه نمی‌توان گفت ازدواج موقت همواره با موفقیت و رضایت قرین است، به همان منوال نیز نمی‌توان گفت ازدواج موقت همیشه مذموم است!

به هر حال با توجه به موقعیت سنی و جایگاه اجتماعی شما، ازدواج دائم شما دور از انتظار نیست، لذا در صورت ازدواج موقت لازم است، علاوه بر مدیریت ارتباط عاطفی و جلوگیری از وابستگی، از سرمایه دوشیزگی حراست نمایید.
مستحضرید ازاله دوشیزگی در ازدواج موقت، علاوه بر اینكه آثار روانی منفی را به دنبال دارد و شانس ازدواج را كاهش می‌دهد، ضمن اینكه در صورت ارتباط كامل جنسی، عده نگه داشتن نیز واجب است و این نیز خود مانعی برای ازدواج دائم در زمان عده است.
برای شما خواهر گرامی، نشاط و خوشبختی را از درگاه الهی مسئلت دارم.

سلام میتونی تاپیدا شدن همسری مناسب بااین شخص عقد موقت مشروط داشته باشی یعنی همه ی عقد منهای دخول

با سلام
خانم محترم متعه برای زنیست که شرایط ازدواج دائم نداره نه شما
شما اگر کمی خواسته هاتون رو متعادلتر کنید میتوانید ازدواج دائم داشته باشید
متاسفانه در جامعه ما بخاطر طرز فکرهای غلط با متعه شرایط ازدواج دائم رو بیش از بیش از دست میدهید .
به متعه به عنوان اخرین راه خود نگاه کنید

مشکل اصلی اینه: "الناس علی دین ملوکهم"(مردم بر همان سنت و روش حاکمانشان زندگی می کنند)
تا زمانی که هنوز بعضی از روحانیون محترم مخالف صیغه هستند از مردم عادی انتظاری نیست.
ان شاالله خداوند نسل بدعت گذاران در اسلام را بردارد. همان ها که زمانی در صدر اسلام فقط به دلیل سلایق شخصی خودشان صیغه را حرام کردند.
و ما كان لمومن و لا مومنه اذا قضى الله و رسوله امرا ان يكون لهم الخيره من امرهم و من يعص الله و رسوله فقد ضل ضللا مبينا(۳۶ احزاب)

تصویر soalcity

با عرض سلام
اگر کسی به طور مطلق با صیغه مخالف باشد، قطعا نظر او بدعت است. اما نباید در قضاوت شتاب کنیم. و مراقب باشیم که مخالفت با صیغه در شرایط و مواضع خاص، مخالفت مطلق با آن شمرده نمی شود.
همچنین به این نکته توجه داشته باشیم که فرافکنی دوای درد مشکلات جامعه نیست. زمانی از سویی بعضی از مسئولین نظام، نظراتی راجع به صیغه ابراز شد که می توانست نیاز جامعه را تامین کند که عده ای با راهپیمایی مانع هدایت جامعه به سمت صحیح شدند.

عالمی که با راهکار خدا مخالفت نماید جاهل است لذا بیایید برای اقامه معروف ونابودی منکر این تابو را بشکنیم وبه بیوگان جامعه کمک نماییم این ازواج مقدس موقت مرسوم شود

شما زن نیستید و نمیدونید. زنها هم میل جنسی قوی دارن، نگویید فرق داره چون فرق نداره

به نظر من یه پله باید بالاتر نگاه کنیم کسی که خودش رو مومن و متعهد میدونه باید عفیف باشه .مثال می زنم مردی که مومن و متعهد هست هیچ وقت با یک زن همکلام نمی شه , چه برسه به جایی که صحبت رو به جاهای باریک و پیشنهاد صیغه بکشونه و بالعکس . حالا من موندم این مومنین چطور این مرحله رو رد می کنن . دیگه اینجا بحث واسطه و خواستگار و اینا نیست پس مومنین چگونه این رابطه رو بر قرار می کنن من که تو فکرش هم موندم.

تصویر soalcity

با عرض سلام
عفت و مومن بودن، با جواب دهی به نیاز غریزی منافاتی ندارد. و این خود یکی از دلایل تاکید دین بر ازدواج است. تا فرار از افراط در توجه به غریزه شهوانی، سبب تفریط نشود. و انسان به صورت متعادل به نیاز غریزی خود توجه کند.
و اینکه مراحل پیدا نمودن کسی برای ازدواج موقت چگونه طی می شود، می تواند کاملا شبیه مراحل پیدا نمودن کسی برای ازدواج دائم باشد. و قطعا مومن (یا توجه به تقوا) ابتدا به رابطه های کلامی غیر مشروع و ... روی نمی آورد تا در گام های بعدی به پیشنهاد صیغه برسد.
و البته تصور اینکه مومن هرگز زنی را نمی بیند و با آن سخن نمی گوید نیز غلط است. هر چند مومن از رابطه های بیجا پرهیز می کند. و ممکن است پس از ارتباطی که به قصد غیر شهوانی و حلال بوده، تمایل به ازدواج (اعم از دائم یا موقت) به وجود آید.

با سلام . اگر در ازدواج موقت زن از مرد باردار شود آیا اسم فرزند و والدین در شناسنامه های یکدیگر ثبت می شود؟ آیا مرد موظف به پرداخت خرجی زن و فرزندش می شود؟

تصویر شهر سوال

سلام علیکم
ثبت نام همسر موقت در شناسنامه مرد، با توافق طرفین است؛ ولی ثبت فرزند بوجود آمده در شناسنامه مرد، الزامی می باشد.
نفقه این فرزند بر مرد واجب است ولی نفقه مادر این فرزند که همسر موقت مرد می باشد ، لازم وواجب نیست.

امام خمینى (ره )، تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۳۱۳و ۳۱۹.

شرع مقدس اسلام این امر را حلال شمرده و بانظر بنده ودیگران حرام نمی شود ولی یک مسئله وجود دارد و آن فرهنگ جامعه است که برای نسوان مخصوصاً دختران این امر بسیارسنگین تمام میشود.درحال حاضر کدام پسر حاضر است با دختری که قبل از ازدواجش شاید چندین بار به عقد غیردائم این وآن درآمده ازدواج کند واگر هم چنین کاری انجام شودازکجامعلوم که تاابد برای دختر بدبخت مایه سرکوب وسرکوفت نباشد.

نظر کلی من قرآن در ایه ای که در مورد صیغه می فرماید سنی نفرموده.
کاش همه با این صیغه آشنا بشن همه
خدا خودش به احترام این ماه محرم به داد جوان ها برسه پسر جوان واقعا چه کنه !؟

با سلام بنده چند سوال دارم که هنوز جواب قانع کننده ای برای آنها پیدا نکرده ام، این فرصت را غنیمت می شمرم.
۱- چرا اسلام تمام پیش بینی های لازم را در مورد رفع نیاز های جنسی زنان کرده است، فرمودید اگر مردی همسرش شرایط رفع نیاز های شوهرش را نداشته باشد اسلام به او اجازه داده است که صیغه کند، آیا اگر مردی شرایط تامین نیاز های جنسی همسرش را نداشته باشد آیا زن هم می تواند صیغه شود؟احتمالا مباحث مربوط به تفاوت زنان و مردان مطرح خواهید کرد، لازم می دانم که در توضیح این عدله بگویم شرایط اجتماع و نوع تربیت باعث تفاوت ها می شود(به گفته دانشمندان) به عنوان مثال در جوامع غربی زنها هم تمایل به ارتباط جنسی با افراد مختلف را دارند گرچه ازدواج کرده باشند و رابطه عاطفی با همسرانشان داشته باشند.
۲- جایگاه عشق در اسلام چه تعریفی دارد؟ آیا عموما خواسته و احساس زن ها در این قانون دیده شده است؟کدام زن عاقل و بالغی حاضر است به شوهرش که عشق می ورزد او را مال فرد دیگری هم بداند؟ احساس زن ارزش چندانی ندارد با رفع نیاز جنسی مرد ارزش زیادی دارد؟ آیا امامان شیعه ما به احساس زنهای قبلشان توجه می کردند و بعد ازدواج مجدد می کردند؟شاید بگویید فرهنگ آن دوره این رویه را پذیرفته باشد، ولی آیا اساسا اسلام برای رفع این ناهنجاری ها پا به عرصه نگذاشته است؟

تصویر soalcity

با عرض سلام
۱- همان گونه که خودتان اشاره کرده اید، زن و مرد فرق می کنند. و نیاز جنسی زن مانند نیاز جنسی مرد نیست. البته باید توجه داشت که دلیل مجاز بودن صیغه، صرف بحث نیاز جنسی مرد نیست، بلکه نهایتا می توان این را یکی از فواید صیغه به شمار آورد. اما اینکه می فرمایید نوع تربیت ها فرق می کند، درست است! اما باید برای تربیت صحیح و فطری اهمیت قائل بود. نه هر تربیتی! اگر به شما بگویند فلانی طوری تربیت شده که دزدی کند پس نباید قانون او را مجازات کند، چه واکنشی نشان می دهید؟ البته بنده تصور می کنم تلقی شما از غرب چندان صحیح نیست. زنی که به شوهرش علاقه دارد، به سراغ مرد دیگر نمی رود! حتی در غرب
۲- اسلام اساس رابطه بین زن و شوهر را محبت و مودت گذاشته است:
وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً (۲۱ روم) و از نشانه‏ هاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد.
در اسلام نیز ظاهرا اصل بر تک همسری است. پیامبر (ص) تا زمانی که حضرت خدیجه زن بودند، با هیچ زن دیگری ازدواج نکردند. همچنین حضرت علی (ع) تا زمانی که حضرت فاطمه (س) زنده بودند، با هیچ زن دیگری ازدواج نکردند.
و ازدواج های متعدد دلایل خاص خود را داشته و ضرورت هایی آن را ایجاب کرده است.
فراموش نکنید که دنیا دار تزاحمات است و باید مصلحت های بزرگ تر را به دست آورد. هر چند مصلحت های کوچک تری قربانی شود.

مجددا سلام، ممنونم از وقتی که در قبال سوال های بنده قرار دادید.ظاهرا بر تک همسری؟ استفاده با تردید شما از این واژه قابل تامل است.در هر صورت ج سوال من داده نشد، احساس و خواسته زن در قبال این مباحث(به خصوص در تعدد زوجین) ارزش چندانی داده نشده است( حق الناس )، مصلحت اندیشی؟ متشکرم از ج قانع کننده شما!!!اگر بر مصلحت است می توان اینگونه همه چی را توجیه کرد. آیا در زمان بقیه امامان هم همین رویه اتخاذ شده است؟! اگر این مسئله دلایل خاص خودش را داشته چرا بدعت شده است، و یا چراامامان ما دیگران را از اینکار منع نکرده اند، چرا در هیچ حدیتی و روایتی توصیه به تک همسری نشده است؟ اینها همه چراهایی است که یا دوستان دنبال آن نبودند و یا باید همچون بسیاری مسائل دیگر چشم بر روی حقایق بست

تصویر soalcity

ضمن عرض سلام
۱-ظاهرا به معنای تردید نیست. بلکه به معنای آن است که شواهد و قرائن چنین مطلبی را نشان می دهد. هر چند متن صریحی در این باره نداریم.
۲-با مصلحت اندیشی نمی توان همه چیز را توجیه کرد! بلکه تنها می توان اهمیت امور مصلحت دار را درک کرد.
۳- شما از مصلحت بودن چه برداشتی کردید که تصور می کنید در زمان های بعدی بدعت بوده است؟!
۴- باید چشم را به روی حقیقت همان گونه که هست باز کرد! و همه چیز را هم در نظر داشت. و از نگاه ناقص، قضاوت ناآگاهانه نیز پرهیز کرد.
۵-برای توضیحات بیشتر توصیه می کنم، مطالب ذیل را مطالعه بفرمایید:
http://www.soalcity.ir/node/2072
http://www.soalcity.ir/node/372
http://www.soalcity.ir/node/2215

با سلام به شما دوست عزیز
در همین علم امروزی که اشاره کردید اگر کمی تحقیق کنید متوجه خواهید شد که به دلایل هورمنی و جسمی مردان تحریک پزیریه بیشتری نسبت به زنها دارند . یعنی اینکه زنان در فاصله های غریزه جنسی نیاز به تحریک بیشتری نسبت به مردان دارند .
نکته بعدی اینکه امامان شیعه در مورد تساوی در بین همسرانی که مردان میتوانند اختیار کنند تاکیدات بسیاری داشتنی و از عدم تساوی بین زنان به عنوان حق الناس نام برده اند .
نکته بعدی اینه که در متعه رضایت طرفین اساس کاره . پس خانمهایی که قبول میکنند نسبت به شرایطشون قبول میکنند و زوری در کار نیست .
پیامبر و امام اول ما در طول مدت حیاط همسر اول هیچ گاه همسر دوم یا متعه اختیار نکردند . و این به دلیل عشق و جایگاه ان بانوان بوده است . و در مورد باقی امامان اینکه ایشان همیشه به همسران خود عشق میورزیده اند و مشکلی با امامان نداشتند اما ما شده ایم کاسه داغتر از اش و خود را شیعه میدانیم و پیرو ان امام اما برای گرفتن حق زن امام با خود امام در جنگیم

متاسفانه اصول اولیه پرسش و پاسخ از جانب شما رعایت نشده است، جمله آخر شما ناشی از نگاه تعصب آمیز شماست و این نقض هر گونه مباحثه علمی است، بنده فقط چند سوال مطرح کردم و هیچ قضاوتی در این خصوص نداشته ام، خوشحال میشدم در صورت عدم توانایی علمی لازم جناب عالی در توضیخ مورد فوق به جای حاشیه رفتن سخن را کوتاه می کردید، بنده هم از سر تکلیف به دنبال جواب سوالم همچنان خواهم بود.موفق باشید.

در کتاب وسایل الشیعه باب نکاح هیجده حدیث در فضیلت واستحباب متعه واردشده است پس به حرف من وشما نیست ضمنا در همان کتاب مرقوم است امام علی (ع) با زنی از قبیله بنی نهشل ازدواج موقت داشته اند .عبودیت را از بنده برگزیده خدا یاد بگیریم که مامور شد بچه اش را قربانی کند چشم گفت ومثل برخی ما فلاسفه بافی نکرد.

تصویر soalcity

با عرض سلام
البته باید همه احادیث را کنار یکدیگر مد نظر قرار داد. نه آنکه اگر بخشی از آنها به نفع ما بود، آن را در دست بگیریم و به باقی پشت پا بزنیم!
صیغه در جای خود فضیلت دارد. و در مواردی نیز نهی شده است. مثل صیغه کردن مرد متاهلی که نیازی به صیغه ندارد.

سلام من در رابطه با صیغه دو سوال داشتم البته یک شبه است که یک خانوم پرسیدش ازمن و اون اینه که اولا اسلام بن بست ندارد پس چرا یک مرد متاهل در صورت نیاز(هرچه که بخواییم بگوییم .سردی همسر.مریضی همسر....هرچی و هرچی)میتواند عقد موقت نماید اما یک زن در صورت نیاز جنسی زیاد و براورد نشدن این نیاز از سمت شوهرش نمی تواند این امر را انجام دهد چه باید بکند ایا این بن بست اسلام نیست ؟(شاید بگویید به طبیب مراجعه کنه اما مرد هم میتونه مراجعه کنه)

ثانیا*بر فرض انجام این عمل از سوی یک دختر مجرد برای سرکوب لذات جنسی از راه شرعی حتی با حفظ شرط بر باکره بودن بعد از مدتی که ازدواج نمود همسرش از این موضوع اطلاع پیدا کند ایا باعث برهم خوردن زندگی زناشویی نمی شود مثلا خود شما به عنوان یک مرد بعد از مدتی زندگی با همسرتان شخصی پیدا شود و بگوید من در مجردی با خانوم شما ارتباط جنسی داشتم یا خودتان اطلاع پیدا کنید شما چه عکس العملی انجام میدهید ایا بازبا او زندگی میکنید یابا او یا دچار کشمکش میشوید من فک نکنم مردی راضی به ادامه زندگی با چنین دختری شودمن به عنوان یک زن وقتی بدانم شوهرم با زنی دیگر بوده وقتی که با او معاشقه میکنم این همش برایم تداعی میشود کهایا او با ان زن هم چنین کرده یا نه و......ودچار حس بد و حال بهم زنی میشوم وراهی جز جدایی از او به فکرم نمی رسد ایا باز این بن بست اسلام نیست

تصویر soalcity

برای شناخت بن بست های واقعی، باید توان واقعی انسان ها را در نظر بگیریم! و از سویی نیز خود را ناگزیر به گناه نکنیم.
انسانی که در شیب تند کوه، شروع به دویدن می کند، پس از چند لحظه قادر به ایستادن نیست، اما این ناتوانی، مانع مذمت دیگران نمی شود، چون خودش سبب این ناتوانی شده است. حال کسانی که با دیدن تصاویر شهوانی، تصورات و خیالات شهوانی و ... خود را در لبه پرتگاه گناه قرار می دهند، ضعف و سستی شان امری است که خودشان آن را درست کرده اند. و این ناتوانی عذری برای آنان نخواهد بود.
همچنین بسیاری توان خود را کمتر از آنچه هست، تصور می کنند. مثلا کسی که تصور می کند دیگر قادر نیست خود را کنترل کند و مثلا خدای ناکرده خودارضایی می کند، اگر فردی خلوت او را به هم بزند، و این رویه تا چندین روز نیز ادامه داشته باشد، به خوبی می بیند که شهوت خود را کنترل کرده است. و بر آن قادر بوده است.
حال باید توجه کنیم که ذات مرد با زن متفاوت است و نیازهای غریزی این دو هرگز به یک نحو نیست. تا نسخه های یکسان برای آنها تجویز شود. و اگر مردی به گونه ای باشد که نتواند نیازهای غریزی معمولی یک زن را پاسخ دهد، شرع برای آن راه حل گذاشته است و عقد نکاح آنها را فسخ می کند. تا زن بتواند به عقد دیگری درآید.
و در نظر داشته باشیم که طبیعت منحرف و بیمار، نیاز به درمان دارد، نه آنکه هر گونه راهی را در مقابل او بازکنیم! خیانت ها و روابط نامشروعی که به گوش می رسد، نشان دهنده یک نوع مرض است که باید آن را درمان کرد نه آنکه تمام سدها را در مقابل آن بشکنیم!
اما درباره دختری که قبلا صیغه شده، در نظر بگیرید که در جامعه افراد نسبتا زیادی هستند که با زنان بیوه و مطلقه ازدواج می کنند. و مشکلی نیز ندارند. پس اصل رابطه مشکل ندارد. مشکل از آنجاست که کسی خود را در موقعیت کاذبی قرار داده است و بعدا کاذب بودن موقعیتش (بکر بودن به معنای عام نه صرف داشتن پرده بکارت) هویدا می شود. و اگر کسی طالب آن موقعیت است، باید بهایش را (صبر کردن) بپردازد.

دقیقا درست میفرمایید این بن بست اسلام است و چند شوهری باید رسمی شود. زنان مگر ادم نیستند؟ انها هم تنوع را دوست دارند

تصویر پاسخگو

ظاهرا شما دوست عزیز مطالب کارشناس محترم را نخوانده اید !
بعد از مطالع پاسخها چنانچه سوال یا نقدی داشتید مطرح بفرمایید .

با سلام
همه حرفهایی که زدید قبول و بالای سر.اما کو؟کجا اجرا میشه؟چند مورد بوده که زن و شوهر رو تو خیابون گرفتن بردن کلانتری حالا چه رسد به ازدواج موقت.اون چیزی که ما میدونیم و تو رساله ها هم نوشته شده اینه که با خوندن همون یه خط خطبه عقد موقت زن و مرد به هم حلال میشن و هیچ جا هم صحبتی از ثبت و این حرفا نبوده.پس چرا میان تو خیابون دختر وپسرها رو می گیرن؟مگه باخوندن خطبه کار تموم نمیشه؟از کجا میدونن که اونا خطبه نخوندن.در کل عزیز من قانون در این مورد سکوت کرده.و در خیلی از مسائل دیگه .هر جا که نفع مالی و این حرفا در میون باشه با تمام قدرت واردش میشن اما در این مسائل اصلا دخالتی نمی کنن و همون سیاست چماقی رو دارن.یه مثال بزنم.تو رساله های عملیه نوشته که اگر کسی گنج پیدا کنه و خمسش رو بده گنج مال خودش میشه ولی در عمل همچین چیزی اتفاق نمیفته هر کی گنج پیدا کنه عین اجل معلق میریزن سرش مال خودش رو هم ازش میگیرن.این بحثا همش الکیه برادر من.

تصویر soalcity

سلام
آنچه به بنده و دوستان مربوط است، فرهنگ سازی صحیح است. با این حال، ماموران قانون نیز نباید دچار افراط یا تفریط شوند. چشم بستن بر منکراتی که قابل توجیه نیستند، یا سخت گیری بی مورد ، هر دو مذموم است.
درباره گنج نیز دقت کنید، اگر کسی گنج را در زمین خود بیابد، می تواند نسبت به آن ادعایی داشته باشد! نه اینکه در هر سرزمینی حفاری کند و گنج بیابد و نسبت به آن ادعای مالکیت داشته باشد.

با سلام ممنون از پاسختون.ولی جواب من این نبود برادر من.این بحث در قالب چند تا کامنت نمی گنجه.اگه مایل به گفتگو در این زمینه باشین خوشحال میشم باهاتون صحبت کنم.
اگه جوابتون مثبت بود لطفا آیدیتون رو برام میل کنید.
با تشکر

تصویر soalcity

رواج صیغه فرهنگسازی صحیح نیست، معلمومه خیلی در برزخ و فشار جن س ی قرار داری شهر سوال جان و گرنه چنین مسأله ای رو با این همه اصرار بیان نمی کردی. فرهنگ سازی صحیح همونی هست که خدا توی قرآن گفته: ان تصبروا خیر لکم؛ اگر صبر پیشه کنید برای شما بهتر است؛
وَلْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لَا یَجِدُونَ نِکَاحًا حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ و کسانی که [وسایل] ازدواج را نمی‌یابند، باید پاکدامنی و عفت پیشه کنند تا خداوند از کرم خود، آنان را بی‌نیاز کند.

این فرهنگسازی صحیحه نه چیزی که شما داری رواج میدی. مطمئن باش باید در مقابل خداوند پاسخگو باشی

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
در پاسخ به این مساله باید نگاهی جامع و کلان به حقیقت وجودی انسان و نیازهای او انداخت ؛ اما قبل از ورود در این بحث بد نیست اشاره ای به روح فرهنگ اسلامی و نگاه معرفتی اسلام به اصل ازدواج و ازدواج موقت بنماییم و این مساله را از این زاویه مورد بررسی قرار دهیم :
از منظر اسلام ازدواج قراردادی است که دو نفر زن و مرد با هم می‌بندند . متعهد می‌شوند که در کنار هم زندگی کرده ، نیازهای جنسی و روحی و روانی همدیگر را برآورده سازند . در این مسیر به تکامل و تعالی برسند ؛ در این قرارداد هر دو محتاج یکدیگرند و از همدیگر بهره می‌برند. در رفع نیازهای یکدیگر می کوشند ؛ به علاوه ازدواج بستر شکل گیری نسل جدید و تربیت انسان های آینده ساز جامعه و تشکیل کانون پراهمیت خانواده با همه کارکردهای گوناگونش است .
تعابیر متعدد قرآن به خوبی بیانگر نگاه عمیق اسلام به مساله ازدواج و زندگی زناشویی است : «ومِن آیاتهِ أنْ خلَقَ لکُم مِنْ أنفسکُم أزواجاً لتسکُنوا إلیها؛(۱) از نشانه‌های خداوند این که از جنس شما برای تان همسران و جفت‌هایی آفرید تا در کنار آن ها آرامش بیابید».
«هُنّ لباسٌ لکُم وأنتُم لباسٌ لهنّ؛(۲) زنان لباس شما و شما لباس آنانید».
یقینا حقیقت تشبیه زیبای همسر به لباس، یعنی پوشاننده عیب‌ها سبب زینت و آرامش انسان و مانع از متاثر شدن از گزندهای گوناگون، زمانی وجود پیدا خواهد کرد که زن و مرد به هم متعهد باشند . در بین خود تعاملی سازنده برقرار کرده ، مهر و محبت و علاقه خود را نثار یکدیگر کنند . برای آسایش و آرامش همدیگر فداکاری نمایند. علاوه بر این آیات ، تعابیر مختلف بزرگان دین در روایات گوناگون بیانگر نگاه خاص و متعالی اسلام به مساله رابطه زوجین وزندگی زناشویی است .
اما در این میان ازدواج موقت نیز مورد تجویز و تایید اسلام قرار گرفته ؛ چرا ؟
ازدواج موقت به عنوان راهکاری برای مواقع غیر عادی و ضروری قرار داده شده ، هم ‌چنان که طلاق حرام نشده و راهکاری برای مواقع خاص و اجتناب ناپذیر قرار داده شده است.
به همین خاطر در روایات ، ازدواج موقت و چند همسری تشویق نشده است. اگر در مواردی نسبت به متعه تشویق شده ،به جهت مبارزه با بدعتی بود که افرادی گذاردند و حلال خدا را حرام شمردند.(۳) و گرنه ازدواج موقت به خودی خود مورد تشویق نیست، بلکه در روایاتی از ازدواج موقت بدون لزوم و ضرورت نهی شده است.
در برخی روایات آمده امامان معصوم در برابر سوال برخي از اصحاب خود در مورد ازدواج موقت فرمودند :
« تو را با نكاح متعه چه كار و حال انكه خداوند تو را از آن بي نياز كرده است ؟ » (۴)
در روایت دیگر ضمن نهی از ازدواج موقت غیر ضروری می‌فرماید: «بر ازدواج موقت اصرار نداشته باشید. بر شما لازم است بر ازدواج دائم، به عنوان سنت رسول خدا؛ پس با مشغول شدن به ازدواج موقت، از همسران خود غافل نگردید که آنان کافر شوند و از این حلال و حکم خداوند بیزاری بجویند و اجازه دهنده آن (یعنی ما امامان) را نفرین کنند و دشنام دهند».(۵)
نگاه کلی اسلام در این خصوص نگاهی خاص و در مقام اضطرار و ضرورت های خاص است ؛ اما آیا این مشکل راه حل دیگری نداشت ؟ چرا اسلام راهکار دیگری برای این امر را قرار نداد ؟
اسلام دینی است که دستور آن بر اساس فطرت انسان ها و ضرورت های جوامع دسته بندی و عرضه شده ، در تعالیم آن واقعیت ها و حقیقت های اجتماعی بر احساسات و نگاه های سطحی ترجیح داده شده است .
نمی‏توان انکار کرد که نیاز جنسی در مردان کاملا متفاوت از نیاز جنسی در زنان است، به گونه ای که در اغلب مردان انگیزه اصلی در ازدواج و ارتباط با جنس مخالف خواسته یا نا خواسته، ارضای نیاز جنسی است، در حالی که در اغلب زنان این انگیزه عاطفی و روحی است. حتی بخش نیاز جنسی در آن ها هم ماهیتی دوگانه یعنی عاطفی جنسی دارد؛ یعنی در ماهیت و حقیقت این نیاز هم تفاوت آشکاری بین زنان و مردان وجود دارد. اکثر آنچه برخی از زنان در دوران تجرد به عنوان نیاز جنسی احساس می کنند، بیش تر ماهیت تجربه جنسی دارد که با ارتباط با همسر برآورده می شود. پس از ازدواج کم رنگ می شود، در حالی که در مردان این نیاز، امری مداوم و کاملا مستقل و قدرتمند باقی می ماند.
در شدت و قدرت این نیاز بین زنان و مردان تفاوت آشکاری وجود دارد، به گونه ای که حتی در جوامع غربی که بیش ترین تحریکات و بیداری های جنسی وجود دارد و عدم تمایلات جنسی عامل اجتماعی ندارد، تفاوت بین زنان و مردان در نیاز جنسی امری کاملا آشکار است تا حدی که در اکثر این کشورها میزان سرد مزاجی جنسی زنان تا حدود ۳۵ درصد جمعیت زنان را تشکیل می دهد، در حالی که این امر در مردان شاید به ۱۰ درصد هم نرسد .
همچنین نمی‏توان انکار کرد که بقای غریزه جنسی مردان از زنان طولانی‏تر است، زیرا غالب زنان در سن معینی(یائسگی)، آمادگی جنسی خود را از دست می‏دهند، در حالی که در مردان چنین نیست، هم چنین زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتی از دوران حاملگی، عملاً هم ممنوعیت آمیزش دارند و هم تمایل هورمونی به این امر ندارند، در حالی که در مردان این ممنوعیت ها وجود ندارد.
همه این موارد نشان می دهد که نمی توان شرایط زن و مرد را در خصوص نیازهای جنسی یکسان دید و برای هردو جنس به یک گونه قضاوت کرد، از طرف دیگر مردان در حوادث گوناگون زندگی، بیش از زنان در خطر مرگ قرار دارند. در جنگ‏ها و حوادث دیگر، قربانیان اصلی را آن‏ها تشکیل می‏دهند. در نتیجه همواره میزان زنان در جامعه بیش از مردان خواهد بود و زنان بسیاری در جامعه بدون همسر و سر پرست باقی می مانند.
بديهي است كه اين عدم توازن جمعيتي بين زنان و مردان به هيچ وجه منحصر در مساله جنگ ها و نبردها نبوده و حتي در جامعه امروز ايران هم از نظر آماري به وضوح اين عدم توازن ديده مي شود. آمارهاي رسمي كشور خودمان در همين سال ها هم در سايت هاي گوناگون موجود مي باشد (۶). شهيد مطهري آمارهاي جهاني ميان زنان و مردان را از منابع رسمي سازمان ملل به طور مشروح نقل كرده و تفاوت آمار زنان و مردان آماده ازدواج را به روشني تبيين مي نمايد (۷).
پس چه ما قبول کنیم و چه نکنیم غریزه جنسی یکی از نیرومندترین غرائز انسانی است، از سوی دیگر این یک قانون کلی است که اگر به غرایز طبیعی انسان به صورت صحیحی پاسخ داده نشود، برای اشباع آن متوجه طریق انحرافی خواهد شد، زیرا غرایز طبیعی را نمی‌توان از بین برد.
بر فرض بتوان آن را به طور موقت سرکوب کرد، اما این به هیچ وجه پاسخی مناسب به یک نیاز اساسی و نیرومند نیست ، زمینه سرخوردگی و توقف در مسیر تعالی و کمال را به دنبال خواهد داشت ؛ بنابر این راه صحیح آن است که غرائز را از طریق معقولی اشباع کرده و از آن‏ها در مسیر زندگی بهره‌برداری نمود.
از جهت دیگر باید بپذیریم که چه در گذشته و چه در حال به دلایل گوناگون، امکان ازدواج دائم برای بسیاری از افراد فراهم نبوده و نیست ؛ در بسیاری از محیط ها و فرهنگ ها افراد در سنین خاصی قادر به ازدواج دائم نیستند، یا افراد متأهل در مسافرت‏های طولانی و یا در مأموریت‏ها و یا به علل دیگری با مشکل عدم ارضای غریزه جنسی رو به رو می‏شوند؛ یا افراد متعدد به خصوص بانوان بعد از از دست دادن همسران شان به رغم نیاز شدید به همدم و همسر ، توان ورود در این عرصه را در خود نمی بینند و از برخوردهای بد جامعه هراس دارند .
در واقع زنانی که به هر دلیل ازدواج نکرده اند ، ولی نیاز جنسی و عاطفی دارند ، همچنین زنانی که همسر خود را از دست داده اند و امکان یا تمایل ازدواج مجدد و دائم ندارند و بخش عمده نیازهایشان با یک ازدواج درجه دو و کم مسئولیت برطرف می گردد، همچنین مردان یا جوانان مجردی که در موقعیت و وضعیت مالی و اجتماعی ازدواج نیستند و یا دسترسی به همسران خود ندارند و یا به هر دلیلی نیاز جنسی شان با همسر خودشان ارضا نمی شود ، ارتباط مستقیم و جدی با مساله ازدواج مجدد دارند که به نظرمی رسد ازدواج مجدد تنها راهکار منطقی در برابر این افراد است .
مثلا در خصوص مردانی که نیاز جنسی شان با همسرشان برآورده نمی شود ( که البته بر اساس سرد مزاجی طبیعی در بانوان این مردان در همه جای دنیا کم هم نیستند) با در نظر گرفتن همه آنچه گفته شد ، به علاوه این واقعیت که به دلایل گوناگون تعادل میان مرد و زن همواره به هم می‏خورد و زنان بدون همسر بیش تر از مردان در جامعه می مانند ، ناچاریم یکی از سه راه ذیل را انتخاب کنیم :
أ) مردان تنها به یک همسر دائم در همه موارد قناعت کنند . زنان بیوه تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند . تمام نیازهای فطری و خواسته‏های درونی و احساسی خود را سرکوب کنند.
ب) مردان فقط دارای یک همسر قانونی باشند، ولی روابط آزاد و نامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده‏اند، به شکل های گوناگون برقرار سازند.
ج) کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند و از نظر جسمی و مالی و اخلاقی مشکلی برای آن‏ها ایجاد نمی‏شود، نیز قدرت بر اجرای کامل عدالت میان همسران و فرزندان دارند، به آن‏ها اجازه داده شود که بیش از یک همسر انتخاب کنند یا ازدواج موقت داشته باشند .
حال اگر بخواهیم راه اول را انتخاب کنیم، باید گذشته از مشکلات اجتماعی که به وجود می‏آید، با فطرت و غرائز و نیازهای روحی و جسمی بشر به مبارزه برخیزیم. هم چنین عواطف و احساسات این گونه زنان را نادیده بگیریم. اما این مبارزه‏ای است که پیروزی در آن نیست. به فرض که این طرح عملی بشود، جنبه‏های غیر انسانی آن بر هیچ کس پوشیده نیست.
اگر راه دوم را انتخاب کنیم، باید فحشا را به رسمیت بشناسیم . انواع مشکلات روحی و فرهنگی و اجتماعی که دامنگیر این گونه روابط آزاد می شود ، بر جامعه بپذیریم؛ تازه زنانی که به عنوان معشوقه مورد بهره برداری جنسی قرار می‏گیرند، نه تأمین مالی و اجتماعی و... دارند و نه آینده‏ای در خور و سرنوشتی معین. چنان که شخصیت آن‏ها در این فرایند پایمال شده است . وجدانی سرخورده و احساسی سرشار از ملامت خود دارند . این‏ها اموری نیست که انسان آگاه آن را تجویز کند.
بنابراین تنها راه سوم می‏ماند که هم به خواسته‏های فطری و نیازهای غریزی زنان در موقعیت های خاص پاسخ مثبت داده شده ، هم از عواقب شوم فحشا و نابسامانی زندگی این دسته از زنان جلوگیری شود و جامعه نیز از گرداب گناه در امان بماند.
پس در این میان دو ضرورت مهم اجتماعی وجود دارد :
یکی آن که وجود زنان بی سرپرست و بیوه در جامعه به دلایل گوناگون اقتصادی و روحی و غریزی می تواند موجب مفاسد و مشکلات فردی و اجتماعی هم برای خودشان و هم برای مردان جامعه و هم فرزندان شان گردد ، در حالی که با یک ازدواج موقت یا دائم اما کمرنگ تر از ازدواج اول ، بخش عمده این نیازها برطرف شده و خطرات بسیاری در این زمینه برطرف می گردد .
دیگر آن که انگیزه های موجه جنسی در مردان آن هم در شرایط خاصی که معمولا از طریق همسر خود توان برآورده ساختن آن را ندارند ، در پاره ای موارد تعدد زوجات را کاملا منطقی می‏کند . با ازدواجی مشروع از فشارهای ویرانگر روحی که ممکن است همه توان مفید اجتماعی یک مرد را گرفته و او را وادار به رفتارهای بسیار پر خطر و پر آسیب نماید، جلوگیری می شود .
اگر واقع بینانه بنگریم می بینیم در وضعیت احساس نیاز ، با توجه به قدرت این نیرو در مردان و تاثیرگذاری آن در تصمیمات و رفتارهای فردی و اجتماعی شان و توانایی مردان در برآورده ساختن تمایلات خود از طریق ابزارهای مالی و اجتماعی که دارند، در بسیاری از موارد این نیاز اگر از طریق مشروع ارضا نشود، مردان را وادار به اقدام از طریق نامشروع می‏کند. که تبعات منفی فردی و اجتماعی و خانوادگی آن بسیار بیش تر و خطرناک تر است .
به علاوه برای ارضای نیاز جنسی انواع و اقسام انحرافات و راهکارهای نامشروع هم وجود دارد ، اما اسلام ورود در حوزه های انحرافی برای ارضای نیازهای جنسی را بسیار خطرناک به حال فرد و جامعه دانسته، آن را خروج از مرز و نوعی عدوان و تعدی قلمداد نموده است ؛ تنها راهکارهای اسلام برای برخورد منطقی با این حقیقت وجودی ، طبیعی ترین وجامع ترین راهکار ممکن یعنی ازدواج است که علاوه بر برخورد منطقی با این نیاز درونی زمینه ارضای سایر نیازهای روحی و روانی انسان و رشد و تعالی فردی و اجتماعی او و ایجاد جامعه ای بالنده و پیشرو را نیز فراهم می نماید ؛
اما اگر زمینه ازدواج دائم با این همه نتایج مثبت وجود نداشت، آیا می توان نیازهای جنسی را با همه شدت و قدرتش به حال خود رها کرد و به آن توجه ننمود؟ تجربه انسان در طول تاریخ نشان داده که این امر به طغیان ها و خسارات وحشتناکی منتهی می گردد ؛ به همین خاطر اسلام راهکار دومی برای پاسخگویی به برخی از این نیازها معرفی کرده که ازدواج موقت باشد تا لااقل بستر ناقصی برای فروکش کردن این نیاز شدید فراهم شده ،زمینه تمرد و عصیان انسان در برابر دستور خداوند را سد نماید .
البته در منظر اسلام شروط و قیود خاصی برای این رابطه خاص در نظر گرفته شده ، چنانچه این شرایط و مقررات تعیین شده از سوی شرع رعایت گردد،علاوه بر پاسخگویی طبیعی به یکی از غرایز انسانی ، حقی هم از کسی پایمال نمی‏گردد . همچنین از فساد اخلاقی و رابطه بی حد و حصر و بدون ضابطه مردان و زنان جلوگیری می‌شود .
اگر مختصر ارتباطی با فضای مجموعه های فرهنگی و اجتماعی داشته باشید ،خواهید دانست که مشکل اصلی و پایه ای در بسیاری از مسایل و معضلات جامعه ما را عدم ارضای درست همین نیاز تشکیل می دهد . سرخوردگی از آن بحران های پیدا و پنهانی را به وجود آورده است .
البته قبول داریم ممکن است افراد متخلفی پیدا شوند که از این قانون سوء استفاده نمایند، و زمینه برخی ناهنجاری های خاص را درجامعه به وجود آورند ؛ ولی باید توجه داشت اولا در تمام یا اکثر قوانین،به نوعی تخلف و سوء استفاده وجود دارد ، اما این نشانه نقص قانون نیست،
چه ما بپذیریم و چه نپذیریم در طول تاریخ نیاز جنسی انسان زمینه ارتباطات گوناگون او با جنس مخالف را در شکل های گوناگون به وجود آورده است و خواهد آورد ، اما اگر در این مسئله با دقت بنگریم، متوجه می‌شویم ازدواج موقت، نه تنها عامل توسعه و تشدید این امر نبوده مسبب تجویز هوسرانی نیست، بلکه راهکاری برای محدود کردن، قانونمند کردن و جلوگیری از بی حد و حصر بودن آن است .
در انتها نباید این حقیقت اجتماعی را نیز از یاد برد که ازدواج موقت در بسیاری از موارد هم رابطه مستقیمی با روابط و نیازهای جنسی ندارد .واقعا راهکاری در خصوص رعایت حدود شرع در روابط با جنس مخالف است . در ابعاد گوناگون کارکردهای مختلف و بسیار مفیدی مانند آشنایی های پیش ازازدواج و محرمیت های خانوادگی و حل مشکلات فرزند خواندگی و مانند آن را دارد که از ذکر موارد و جزییات آن خوداری می کنیم .
در پایان به چند نکته مهم در مورد تعدد زوجات اشاره می‏کنیم :
۱ - روشن است که تعدد زوجات در اسلام یک قاعده نیست، بلکه یک استثنا است و تنها حکم به جواز داده شده، نه الزام؛ یعنی برای برخی که مشکلاتی پیش آمده و مجبور یا نیازمند به ازدواج مجدد هستند، این اجازه داده شده است، چنان که برای آن شرطی گذاشته شده و آن هم اطمینان مرد به این که می‏تواند میان زنان به عدالت در نفقه و توجه و رفع نیازها رفتار کند.
۲ - جواز تعدد زوجات با این که در بعضی موارد یک ضرورت اجتماعی است و از احکام مسلم اسلام محسوب می‏شود، اما شرایط آن با گذشته تفاوت بسیار کرده است، زیرا زندگی درگذشته، یک شکل ساده داشت. رعایت عدالت بین زنان آسان بود و از عهده غالب افراد برمی‏آمد، ولی در زمان ما باید کسانی که می‏خواهند از این قانون استفاده کنند، مراقب عدالت همه جانبه باشند. اگر قدرت بر این کار دارند، چنین اقدامی بنمایند. اساساً اقدام به این کار از روی هوی و هوس نباید باشد.
۳- ازدواج مجدد امری مشتمل بر رعایت برخی اصول و ضوابط خاص است . یقینا زمینه های اجتماعی و فرهنگی و برخی فشارهای روحی و روانی که ممکن است در این مسیر به درست یا غلط بر همسر اول و فرزندان وارد آید ، در معقول و ممدوح بودن این امر تاثیر گذار است .
چه بسا بتوان گفت اجازه و مشروعیت طبیعی این امر در شرایط عادی منطبق بر رسوم و فرهنگ های رایج در مناطق مختلف است، چنان که در برخی کشورهای عربی این امرکاملا متداول و طبیعی است ، اما اگر در برخی مناطق این امر -حتی بر فرض رسم و فرهنگی غلط - مذموم شمرده می شود .ممکن است تبعات منفی و مضری برای فرد یا دیگر اطرافیان داشته باشد ، در شرایط عادی باید این گونه مسائل مورد توجه قرار بگیرد ؛ مگر آن که وضعیت و شرایطی ویژه حاکم باشد که مساله به گونه دیگری است .
دستورات اسلام که در قالب دستورات فقهی بیان می شود ، غالبا تبیین چارچوب قانونی و از منظر خشک ضرورت های اجتماعی است که به اصطلاح کف دستورات و ضوابط اسلامی محسوب می شود . هیچ گاه بیان نشده که ما بر اساس این ضوابط و دستورات زندگی کنیم و تنها این امور کلی و حداقلی را معیار قرار دهیم ، بلکه در اسلام دستورات گوناگون اخلاقی و تربیتی هم وجود دارد که شیوه ائمه و حتی مومنان ، زندگی براساس آن مبانی بوده است .
در نتیجه هر چند اجازه تعدد زوجات در وضعیت های خاصی به مردان داده شده ، اما این تنها بیان معیار و میزان قانونی است که در شرایط ویژه مورد استناد و عمل قرار بگیرد، نه آن که می توان بلکه باید در هر حال این گونه عمل شود ؛ اگر این گونه باشد، زن هم موظف نیست کم ترین کاری در منزل انجام دهد حتی در برابر شیر دادن به فرزند خود هم می تواند از شوهرش مزد دریافت کند . اگر بنا باشد زندگی بر این مبنا به پیش برود ، چیزی از کانون گرم خانواده مورد نظر اسلام باقی نمی ماند .
اصولا حتی زندگی معصومان هم بر این اساس نبود . نمونه های نقل شده از زندگی این بزرگواران حاکی از آن است که ایشان مبنای زندگی خود را بر اساس خطوط قرمز قانونی و فقهی (حقوق حداقلی) بنا نمی کردند ، بلکه معیار و مبنا را سنت ها و دستورات اخلاقی(حقوق حداکثری) قرار می دادند .
در روایات نقل شده که بعد از ازدواج امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهماالسلام ، ایشان از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درخواست نمودند وظایف و مسئولیت هرکدام را در زندگی تعیین نمایند ؛ حضرت فرمودند : امور داخل خانه با زهرا و کارهای بیرون با علی .
پس از تقسیم کار حضرت فاطمه (س) فرمود: « خدا می داند چقدر از این تقسیم خرسند شدم که پدرم مرا از رنج معاشرت با مردان معاف داشت » .(۸)
بر این اساس روشن است که مرد هم هر چند از نظر قانونی اختیار رفتارهایی مانند تعدد زوجات را دارد ، اما باید اقتضائات و ضرورت ها و پیامدهای گوناگونی که بر این امر مترتب می شود ، مد نظر قرار دهد. تنها به قانون و اجازه شرع توجه ننماید . البته طبیعی است که زن هم باید ضرورت هایی را که برای همسر و جامعه به شکل منطقی و طبیعی وجود دارد، مورد ملاحظه قراردهد . توقع نداشته باشد مرد در فشارهای سخت جنسی و تمایل به ازدواج مجدد ، یا میل به سرپرستی زن یا خانواده ای دیگر-که در مواردی واقعا ضروری است- تنها به احساسات زنانه او توجه نماید ..

پی‌نوشت‌ها:
۱. روم (۳۱) آیه ۳۰.
۲. بقره (۲) آیه ۱۸۷.
۳. نظام حقوق زن در اسلام شهيد مطهري مرتضي ص ۸۲ ، مجموعه آثار ، انتشارات صدرا ، تهران ۱۳۷۴ش .
۴. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة ج ۲۱، ص ۲۲، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام قم، ۱۴۰۹ هجرى قمرى .
۵. همان، ج ۲۱، ص ۲۳.
۶. مانند پايگاه جامع زنان ايران : http://www. parswoman.‎ com/view/2488.‎ aspx
۷. مجموعه آثار شهید مطهری ،انتشارات صدرا، تهران ، ۱۳۷۴ ش ، ج ۱۹ ص ۳۲۶.
۸ . وسائل الشیعه همان ، ج ۱۴ ص ۱۲۳.

حال این سوال پیش میاد در جواب شما که بسیار مبهم بود.این سوال که چرا زن درصورت نیاز. اسلام راهی جز جدا شدن از همسرش نذاشته خوب مرد هم همین عمل را انجام دهد چرا باید در صورت داشتن همسر عقد موقت نماید؟ .لطفا یک بار دیگر به سوال من توجه کنید و یک پاسخ صریح و در خور سوالم جواب دهید چون فک میکنم جواب سوال من با موضوعی که شما جواب داده اید اصلا تناسب ندارد با تشکر از وقتی که گذاشتید سپاسگزارم

تصویر soalcity

با عرض سلام
مبنای اصلی شما برای این اشکال، یکسان دانستن مرد و زن است، در حالی که بسیار روشن است این دو یکی نیستند! و همین مساله برای اشتباه بودن دیدگاهتان کافیست. عفت زن و مرد یکی از فرق های آنهاست، غیرت مردن و زن یکی دیگر از فرق های آنهاست، جایگاه زن و مرد در تولید مثل یکی دیگر از فرق های آنان است و نیازهای روحی آنان نیز بسیار با هم متفاوت است. با این همه چگونه می توان هر نسخه ای که برای مرد صحیح است را برای زن نیز تجویز کرد؟
اگر یک مرد، چندین زن داشته باشد، هرگز مشکلی در انتساب فرزند، به والدین خود پیش نمی آید. در حالی که اگر زن چند همسر داشته باشد، پدر او روشن نیست. مرد نمی تواند با غیرت خویش اجازه دهد که زنش با دیگری رابطه داشته باشد. و زن نیز بیش از آنکه نیاز جنسی داشته باشد، نیاز عاطفی و روحی دارد.
فکر می کنم به اندازه کافی مطلب روشن شده باشد.

باید دید نهی معصوم از متعه متاهلین ازباب تقیه نباشد چون در جامعه انروز اکثریت با اهل سنت وحکومت های جائربوده وشیوع و ترویج ان از سوی معصوم ممکن است پر مخاطره بوده ونیز این نهی شاید حمل بر کراهت شود علاوه انکه وقتی متاهل می تواند تا چهار همسر دائم اختیار کند ولو بدون نیازباشد و کنیزان نامحدود مالک باشد زنان متعه هم احتمالا چنین باشد ضمنادر فتاوای فقها ندیده ام متعه بر متاهل حرام باشد مثلا به سایت ایه الله روحانی مراجعه کنید

تصویر soalcity

با عرض سلام
همان گونه که شما نیز اشاره کرده اید، نهی در این باب، به معنای حرمت نیست. بلکه از آن کراهت فهمیده اند. و در این بحث، تقیه نیز جای ندارد. چرا که اگر تقیه بود، نیازی نبود که صرفا نسبت به متاهلین بیان شود.
البته توجه داشته باشید که دین در کنار نظام حقوقی، نظام اخلاقی نیز دارد. هر کار جایزی، ممدوح نیست. دین به روشنی با هواهای نفسانی مبارزه می کند و مانع تنوع طلبی شهوانی می شود. و با این حساب داشتن چند همسر و کنیز نامحدود اگر به قصد شهوانی باشد، صحیح نیست.

اما هر زنی که اطلاع پیدا کنه که شوهرش با زن دیگری ارتباط داشته هرچند که عفیف و مومن باشه غرور.احساس و عواطفش جریحه دار میشه و میشکنه و نا خداگاه دچار تنش و افسردگی میشه. پس جواب این احساسات زن رو کی میده .از خدا هم با این عظمت علمی بسیار بعیده که فکر این مسائل نباشه و اینکه چرا به غیرت مرد توجه میشه ولی به احساس زن توجه نمیشه .و چرا یک زن باید عده نگهداره که امر درستیه ولی یک مرد میتونه باچند نفر باشه ایا این باعث تنوع طلبی مرد نمیشه و باعث تزلزل کانون خانواده نمیشه .ایا این امر باعث این نمیشه که مرد دیگه به همسرش دل نبنده و به عنوان یک عمل شرعی به هر بهانه ای بخواد خارج از کانون زناشوی اش عمل کنه .من یک طلبه هستم با بساری از این مواردی که میگین اشنایی دارم اما وقتی تحقیقاتم رو در خارج از این محدوات کتابی دنبال میکنم وپای صحبت بسیاری ار بانوان میشینم میبینم این امر بسار براشون ازار دهنده هست خیلیا میگفتن اگه ما بفهمیم حتی یک ثانیه هم با شوهرمون زندگی نمی کنیم چون حس مالکیت در زنان بسیار شدیده وعوامل دیگر باز ممنونم

تصویر soalcity

با عرض سلام
در وجه ضرورت دین و نیاز ما به وحی الهی بیندیشید! و اینکه آیا می توانیم به نسخه غیر قابل تردیدی برسیم که مشکل را حادتر نکند؟ آیا توانسته اید مساله را با تمام جوانب آن دریابید؟
اگر با نظام اخلاقی و موعظه نتوانیم، تنوع طلبی مردی را مهار کنیم و بخواهیم بر او سخت بگیریم، و ازدواج با زنی دیگر را تنها مشروط به جدا شدن از زن اول بکنیم، به نظر شما واکنش مرد چیست؟ آیا اگر این گونه به طلاق ها دامن بزنیم، ثمرات بهتری دارد؟ و این گونه نظام خانواده متزلزل نمی شود؟
در جایی که مرد بدون قصد تنوع طلبی، و برای داشتن فرزند بیشتر به سراغ ازدواج متعدد می رود، احساس غرور و غیرت زن را چه کنیم؟
مشکل زنان بیوه و دختران بدون شوهری که هرگز شانس اول ازدواج کسی نخواهند بود را چگونه حل کنیم؟
آیا در صحنه خارج، هر زنی که از رابطه شوهرش با یک زن دیگر مطلع می شود، فوری به زندگی مشترک خود خاتمه می دهد یا آنکه سعی می کند جایگاه خود را در نزد شوهر تثبیت کند؟
آیا همه زنان مومن غیرت دارند؟ پس این طایفه با احادیثی که غیرت زن را به شدت محکوم کرده، چه می کنند؟
به هر حال کافیست به یک نکته دقت کنیم که بشر با تجربه چند هزار ساله، هنوز نمی تواند یک نسخه روشن برای حل مشکلات و روابط زن و مرد بنویسد! یک روز از مردان مریخی و زنان ونوسی سخن می گویند که این دو ذاتا دو موجود متفاوتند! و یک روز از برابری زن و مرد در پوشیدن کت و شلوار سخن می گویند! آیا عقل بشری قادر به درک کاملی از این مسائل است که شما می خواهید با آن مشکلات را حل کنید؟

کاملا با نظرتون و این نوشته مخالفم.صیغه همون فاحشگیه به چند دلیل: ۱-ما حتی صیغه ی ساعتی هم داریم یعنی یه مرد میتونه در یه روز با چند نفر صیغه کنه به این شکل که یه صیغه ی ۲-۳ ساعتی با کسی انجام بده بعد که مدت این تموم شد چند ساعت بعد بره سراغ نفر بعدی و..... به این شکل یه مرد میتونه در یه هفته بارها و بارها رابطه ی جنسی با چندین زن مختلف داشته باشه.حالا سوال من اینه این چه فرقی با فاحشگی داره؟
۲-کسی که اهل زناست ممکنه به دلیل روابط مختلفش با زنان مختلف انواع بیماری های مقاربتی رو بگیره.کسی هم که با انواع زن ها صیغه میکنه هم ممکنه همون بیماری هارو بگیره.حالا این دو تا چه فرقی با هم دارن؟
۳-کسی که اهل زناست به دلیل رابطه های مختلف تنوع طلب میشه و به احتمال خیلی زیاد حتی بعد از ازدواج هم باز میره سراغ این کارا.کسی هم که انواع زنها رو صیغهمیکنه مطمئنا تنوع طلب میشه و بعد از ازدواج باز همون مسیر صیغه رو پیش میگیره با انواع و اقسام بهونه هایی که شماها دادین دستش!!!حالا سوال اینه این دوتا چه فرقی با هم دارن؟
۴-کسی که اهل زناست به دلیل اینکه نیازهاش تامین شده و مسئولیتی نداره و با خیلی ها هست و بیشتر بهش خوش میگذره ممکنه هیچ وقت طرف ازدواج نره.کسی هم که صیغه میکنه ممکنه به همین دلیل و رابطه ی زیاد و تامین نیازهاش دیگه طرف ازدواج دائم نره.این دوتا چه فرقی با هم دارن؟
نتیجه گیری=صیغه فقط و فقط کلاه شرعی به سر خود گذاشتن است وگرنه اگه فقط یه کم عقل رو کار بندازیم میبینیم هیچ فرقی با فاحشگی نداره و هر دو به یه اندازه فساد رو در جامعه گسترش میدن
شما هم به جای اینکه جوونارو به سمت صیغه سوق بدین سعی کنید با اطلاع رسانی و واسطه گری زمینه ازدواج دو جوون رو فراهم کنید و بهشون یادآوری کنید که تا اون موقع خویشتن داری و عفت پیشگی رو یاد بگیرنو انجام بدن.به خدا اگه جوونی با این حرفای شما بره طرف صیغه و دیگه میلی به ازدواج دائم نداشته باشه شما هم در این دنیا هم اون دنیا باید جواب گوی اون و کسی که میتونست با اون ازدواج کنه و خوشبخت بشه باشید.مگه ما دخترا آدم نیستیم نیاز نداریم فقط آقایون آدمن و نیاز دارن که راه حل های زیبا!!!!واسشون ارائه میدین؟شما که این همه ادعای دین و ایمانتون میشه یه راه حل هم واسه ما دخترا که فرصت ازدواج نداریم ارائه بده.نگید که مردا و زنها نیازاشون با هم فرق داره و زنها کمتره که اصلا قبول ندارم شما خودت مردی از کجا میدونی من و همه دخترا نیازامون از شما کمتره؟؟؟؟اتفاقا زن نیازاش از مرد بیشتره فقط حیا داره وگرنه ما دخترا بیشتر آسیب میبینیم و در عذابیم

تصویر soalcity

ضمن عرض سلام
تصور می کنم متن نوشته شده را به دقت مطالعه نفرمودید. و الا با شمردن چند شباهت، به یکی بودن این دو نمی رسیدید! چون در کنار این شباهت ها، تفاوت هایی هم وجود دارد.
به عنوان مثال در نظر بگیرید که زن صیغه شده، باید بعد از صیغه ۴۵ روز، عده نگاه دارد و در این ایام حق ازدواج با کسی را ندارد. با این وصف اگر صیغه در جامعه، جایگزین زنا شود، به نظرتان ممکن است یک مرد، در یک روز، با چندین زن صیغه کند؟ این همه زن که راضی به صیغه باشند و شرایط آن را داشته باشند، از کجا آمده اند؟ پس در نظر داشته باشید، آنچه شما می گویید در بستری ممکن است که کمونیسم جنسی حاکم شده است.
البته جان کلام در نوشته اصلی بیان شده و آن اینکه فرق صیغه و فاحشگی در بی ضابطه بودن یک و روشن بودن ضوابط دیگری است. که صیغه یک عقد حقوقی و شرعی است و برای حالت های مختلف همه چیز از قبل مشخص است.
اما اینکه فرموده اید از جوانان بخواهیم صبر کنند تا زمان ازدواج شان فرا برسد، مثل آن است که از یک رودخانه طغیان کرده، خواهش کنیم تا صبر کند، مسیر رود باز شد و بعدا جاری شود! نه آنکه سیل آسا روانه خانه و کاشانه ما شود.
اگر بتوان با توصیه این کار را کرد، مشکلی نیست. اما بنگرید آنان که چنین تفکراتی داشته اند و مانع از عملی شدن صیغه در جامعه شده اند، تنها به روابط نامشروع در جامعه دامن زده اند! نه آنکه ازدواج را رونق داده باشند.
همچنین صیغه هرگز جایگزین ازدواج دائم نمی شود، ازدواج دائم ویژگی هایی دارد که هر انسان عاقلی آن را بر سایر رابطه ها ترجیح می دهد. چون انس و الفتی که در ازدواج دائم است در صیغه وجود ندارد. معمولا کسی میل فرزند داشتن را در صیغه جستجو نمی کند و ...
و دختران نیز باید از همان سرمایه عظیم عفت و حیا که خدا در وجودشان قرار داده، استفاده کنند تا زمان ازدواجشان فرا رسد .

با سلام متاسفانه متاسفانه ما از دین و قرآن فقط نماز و روزه را میدونیم در حالی که در قران صیغه آمده و اگه صلاح نبود به هیچ عنوان خدا این را نمی فرمود.

سلام.درسته در قرآن اومده اما امروزه و با توجه به اینکه مردان معصوم نیستند متاسفانه صیغه وسیله ای برای گسترش فساد در جامعه شده.خدا به نیت آدما توجه داره مطمئن باش اکثر مردانی که به طرف صیغه میروند فقط و فقط به علت ذات تنوع طلبیه که دارن و هیچ گونه نیت خیری ندارند حتی کسانی که شرایط ازدواج دائم دارند هم طرف صیغه میروند چرا واقعا؟به همون دلیلی که گفتم.شما هم اگه خیلی به صیغه معتقدی و اونو به صلاح جامعه میدونی جواب سوالامو بده شاید منم اومدم جز طرفداران صیغه شدم!!!!!!همین شما که طرفدار صیغه ای وقتی بعد ۴۰ سال ان شاا... تصمیم به ازدواج دائم گرفتی حاضر نیستی زنی رو که صیغه ات بوده به عنوان زن دائمیت بگیری میدونی چرا؟چون از نظر تو چنین زنی که دست خورده ی انواع مردان هست به درد ازدواج دائم نمیخوره و فقط وسیله ای واسه دفع شهوت شما بوده.پس بیخودی اینقدر سنگ صیغه رو به سینه نزنید و برید نیتتونو صاف کنید

تصویر soalcity

با عرض سلام
همان گونه که قبلا نیز مکررا در پاسخ به کامنت ها ذکر کرده ایم، صحیح بودن اصل صیغه، به معنای صلاح بودن آن در هر مصداقی نیست. بلکه در هر صیغه ای طرفین باید صلاح خود را بسنجند. همان گونه که در ازدواج دائم کسی به دلیل استحباب آن، از بررسی شرایط طرف مقابل و صلاح بودن ازدواج در وضعیت سنی و ... خود خوداری نمی کند و نباید بکند.

نگین خانم فایده نداره .هرچی بگی فایده نداره چون اصلا نمی خونن فقط حرفهای تکراری رو مثل طوطی تکرار می کنن .فقط پاسخ هاشونو ببین .اصلا به سوالات جواب نمی دن !تا الان این کلمه رو صد بار خوندم (صیغه ضابطه دارد رابطه آزاد بی ضابطه است).خودشونم می دونن دارن حق زنها رو پایمال می کنن اما خودشونو زدن به اون راه.فکر نکنم نظرم پخش بشه اما لااقل مدیرای سایت که می خونن

تصویر شهر سوال

با سلام
با زور و اجبار که با خانمی ازدواج موقت نمیکنند. خودش تمایل و رضایت دارد. و صرفا به نفع مردان که نیست.

ببین صیغه واجب شرعی نیست که بدوی بری انجامش بدی، یک امر مکروه شرعیه، آیه قرآن هست که میگه اگه صبر کنید تا شرایطتتون مهیا بشه و زن آزاد و دائم بگیرید خیلی بهتر از صیغه و کنیزه.
حتی آیه داریم که اگر کسی شرایط ازدواج براش مهیا نشد، صبر کنه و خویشتن داری کنه تا خدا بهش عوضش رو بده.

صیغه صلاح نیست، صیغه برای اون افرادیه که نتونستن جلوی خودشون رو بگیرن و از آب رود نخورن، اما خدا گفت خب کسایی که نمیتونن اصلا نخورن یه مشت بخورن هم اشکالی نداره، اما یه عده کارشون از یه مشت آب گذشت و اونا رو خدا کنار گذاشت. اونایی که یه مشت آب خوردن هم شدن جزء تک ماده ای ها که خیلی فرق دارن با قبولی های خرداد...
خواهشا صیغه رو اینقدر راحت رواج ندید، صیغه تک ماده ای مکروه هست که ضعیف النفس ترین انسان ها سراغش میرن.

تصویر پاسخگو

با سلام خدمت شما
همان گونه که افراط کار پسندیده ای نیست ، تفریط هم از سوی دیگر نکوهیده و نادرست است .
درست است که گفته شد اصل در ازدواح ، ازدواج دائم هست و ازدواج موقت برای موارد و مواقع خاص برنامه ریزی شده است ، اما از آیات قرآن و روایات چنین برداشتی نمی شود که ازدواج موقت ، مطلقا مکروه است !
توجه داشته باشید که کراهت یکی از احکام شرعی پنجگانه است و برای اثبات آن باید دلیل داشته باشیم .
دوست عزیز شما هم اگر چنین برداشتی از ازدواج موقت دارید باید مستند به منابع دینی باشد ، نه این که چون از کاری خوشتان نمی آید آن را مکروه شرعی بنامید .

سلام بسمه تعالی دین اسلام کامل است وبرای آیندگان هم برنانه دارد اگر ما ناراحتی داریم از عمل نکردن به دستورات اسلام هستیم شما دختران باید از پسران مهریه زیاد طلب نکنید برای اینکه در زمان ما مردان بیمه هستند واگر فوت کردند مستمری به شما می رسد درگذشته مردان بیمه نبودند ودرصورت فوت همسر می باید از مهریه امرار معاش می کرد . در این زمان هستند زنانی که خودشان برای همسر خود زن صیغیه فراهم می کنند واز طلاق گرفتن متنفرند بعضی از مردها اززنای چشم لذت می برندبعضی اززنای دست ما باید دردام وتله دشمن نیفتیم در زمان جنگ یادمان بود وفتی آژیر خطر زده می شد همه به پناهگاه می رفتیم وفقط کمی لوازم ضروری باخود داشتیم بعداز خطر مجدد به کار خود برمیگشتیم صیقه هم درزمان خودش طبق شرایط خودش برای تکامل انسان مفید است پزشک وقتی دستور ترزیق سرم رامی دهد که بیمار محتاج باشد . یاعلی مدد.

خب باید بگم که صیغه اگر در اسلام و قران هست پس چرا اهل تسنن قبولش ندارن و در ثانی پیغمبر خدا و امامان ما نمیرفتن دنبال ناموس مردم بعد با اون دوست بشن و رابطه برقرار کنن و ولش کنن یا مثل یک دستمال مچالش کنن بندازنش بیرون اونها بیشتر جنبه های معنوی و خدمت به خلق را در نظر میگرفتن نه شهوت به نظر من جا انداختن صیغه به این شکل جز رواج فاحشگی چیزی را در پی نخواهد داشت به جای این چرت و پرت ها باید از مسئولین خواست که شرایط ازدواج را برای جوانها فراهم کنن من همین جا از مقام معظم رهبری می خوام که بیشتر به فکر ما جوونا باشن و دست ما رو بگیرن اخه چرا باید در یک کشور به این همه ثروت مندی این همه مشکلات برا ما جوونا باشه چرا یکی باید مازراتی و پورشه سوار بشه ولی یک نفر که میخواد ازدواج کنه و به سنت پیامبرش عمل کنه نتونه من همین جا از ایشون ملتمسانه میخوام که با این مسائل برخورد کنن و ما را از این طوفان سهمناک مثل همیشه نجات بدن و من به ایشون امیدوارم میدونید چرا
ای دل ار سیل فنا بنیاد هستی برکند چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور

تصویر soalcity

با عرض سلام
ملاک حقانیت قبول داشتن و قبول نداشتن اهل سنت نیست! خصوصا در جایی که اهل سنت، اصل مشروع بودن صیغه در صدر اسلام را می پذیرند! اما مدعی تغییر این حکم الهی هستند و شواهد تاریخی نشان می دهد تغییر این حکم الهی به دست خلیفه ثانی انجام گرفته است در حالی که او حقی برای عوض کردن احکام الهی نداشته است.
در ثانی، تصویر زشتی که شما از صیغه ترسیم کرده اید، قطعا در شان ائمه و بزرگان ما نیست. اما آیا صیغه واقعا همین است؟ یا آنکه شیطان با رواج همین گونه سخنان، زمینه روابط حلال، و هدایت غریزه در مسیر صحیح را از بین برده و در عوض، روابط نامشروع به راحتی آب خوردن انجام می گیرد!
آیا شما خود را شیعه امیر المومنین (ع) می دانید در حالی که ایشان می فرمایند : اگر عمر صیغه را حرام نمی کرد، هیچ کس مرتکب زنا نمی شد، مگر آنکه بسیار پست باشد! ( الكافي -ط: الإسلامية-، ج‏۵، ص ۴۴۸) در حالی که شما نقطه مقابل ایشان، خود صیغه را رواج فاحشگی می دانید!!
ضمنا کسی که توقعات خود را معقول نکند، باید خود را آماده نرسیدن به توقعاتش نیز بکند! شما می خواهید رهبری برای شما چه کار کنند؟ تمام ماشین های گران قیمت را مصادره کنند؟ یا آنکه با یک حکم چند خطی ریشه فساد را بخشکانند؟ اصلاح جامعه و اداره حکومت، نیازمند کادر و افراد مومن و زبده به قدر کافی است. و الا که امام زمان (عج) نباید منتظر یاران خویش می ماند!

انقدر وضع جامعه خراب شده باید برای زنها اثبات کنیم چند شوهر بودن درست نیست!!!
از این زنها چه بچه های کفتار صفتی بدنیا میان خدا میدونه
ازدواج موقع هیچ اشکالی نداره و من اگر از لحاظ مالی مشکلی نداشته باشم آن را انجام میدهم
وقتی کسی نمیتواند ازدواج دائم کند بهترین راه همین است

خیر وقتی کسی نمیتواند ازدواج کند، بهترین راه، صبر است و حفظ عفت و پاکدامنی:
طبق گفته خداوند: ان تصبروا خیر لکم اگر صبر کنید برای شما بهتر است

یا و کسانی که [وسایل] ازدواج را نمی‌یابند، باید پاکدامنی و عفت پیشه کنند تا خداوند از کرم خود، آنان را بی‌نیاز کند.

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
در بسیاری مواقع عدم امکان ازدواج مشکل بودن آن، از طرف خودمان است، یعنی دختران یا پسرانی که می‌خواهند ازدواج کنند، سخت گیری‌های بی موردی دارند که با توجه به اهمیت این مسئله باید تعدیل شده و آرزوها و خواسته‌ها را کمتر نمایند.
بعضی از مشکلات مربوط به فرهنگ جامعه است یا از طرف پدر و مادر و خواسته‌های غیر منطقی که دارند، تحمیل می‌شود و یا به نوعی در ذهن اشخاص القا می‌شود که رفع این مسائل نیز نیاز به تلاش جوانان دارد تا زمینه‌های مناسب و مساعد را آماده سازند.
در هر حال جوانان هستند که باید برای خود چاره‌ای بیندیشند که آیا خویش را تسلیم گناه با همة عواقب و دور شدن از رحمت الهی کنند، یا این که زمینه و شرایط ازدواج را فراهم آورند و یا اگر در مدتی که این زمینه فراهم نیست، عفت و پاکدامنی را پیشه سازند، در عین حال که به فکر ایجاد زمینه و آمادگی هستند.
پیامبر فرمود: « جوانان، هر یک از شما که قدرت ازدواج دارد، حتماً اقدام کند، زیرا بهترین وسیله است که چشم را از نگاه‌های آلوده و عورت را از بی‌عفتی محافظت می‌کند».(۱)
در عین حال قرآن مجید راه مقابله با طغیان غریزة جنسی را در صورت فراهم نبودن زمینة ازدواج، عفت‌پیشگی و یا خویشتن‌داری در امور جنسی می‌داند و می‌فرماید: «آنها که وسیلة ازدواج ندارند، باید عفت پیشه کنند تا خداوند آنان را به فضلش بی نیاز کند».(۲) البته این امر، نیاز به مقاومت سرسختانه دارد که در روایات به عنوان جهاد اکبر مطرح شده است.
تسهیل کنترل غریزة جنسی در گرو اموری است:
۱ـ طرد افکار شیطانی:
مشکل‌ترین مرحلة رویارویی با انحراف جنسی، سالم سازی اندیشه و پرهیز از افکار شهوانی است. امام علی(ع) می‌فرماید: «کسی که در اطراف گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن کشیده خواهد شد».(۳)
۲ـ پر کردن اوقات فراغت با مطالعه، تفریح، مسافرت و غیره.
۳ـ کنترل چشم:
نگاه راهبر دل و دام شیطان و بذر شهوت است.برای مهار غریزة جنسی باید از دیدن آن چه که میل جنسی را تحریک می‌کند خودداری کرد. امام علی(ع) می‌فرماید: «بهترین عامل روگردانی از شهوات، فروبستن چشم‌ها است».(۴)
۴ـ عدم آمیختگی زن و مرد:
همنشینی زن و مرد و هم‌سخن شدن و خلوت کردن با یکدیگر زمینة لغزش را فراهم می‌کند.
۵ـ کم‌خوری:
یکی دیگر از راه‌های کنترل غریزة جنسی، دوری از پرخوری است. از این رو در روایات اسلامی از روزه‌داری به عنوان عامل تعدیل غریزة جنسی یاد شده است.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «ای جوانان، هر یک از شما قدرت ازدواج دارد، ازدواج کند و اگر قدرت ندارد روزه بگیرد، زیرا روزه گرفتن برای کنترل شهوت مفید است».(۵)
۶ـ یکی از راه‌های آرام کردن طوفان غریزة جنسی در انسان، ورزش و فعالیت بدنی است، زیرا ورزش مقدار فراوانی از انرژی‌های بدنی و فکری انسان را به خود اختصاص می‌دهد و از مسایل دیگر کم می‌کند.
۷ـ آخرت گرایی:
توجه به پاداش اخروی دربارة کسانی که دامن خود را از گناه پاک داشته اند. امام علی(ع) می‌فرماید: «کسی که به بهشت علاقه دارد، خواهش‌های نفس و شهوات را فراموش کند».(۶)
۸ـ یاد مرگ:
رسول خدا(ص) اصحاب خود را دربارة مرگ بسیار سفارش می‌کرد و می‌فرمود: «زیاد مرگ را یاد کنید، زیرا یاد مرگ شکنندة لذات نفسانی و مانع میان تو و شهوات است».(۷)
برای کنترل غریزه خود راهکارهای عملی زیر را مورد توجه قرار دهید:
۱- هفته‏ای یکی دو روز روزه مستحبی بگیرید.
۲- هر روز به منظور تخلیه انرژی جسمانی خود به مقدار زیاد ورزش کنید.
۳- اوقات فراغت خود را با انجام کارهای هنری، فنی، و... پر کنید.
۴- در خوردن مواد غذایی انرژی‏زا و محرک مثل، خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ و... به حداقل لازم اکتفا کنید.
۵- از تماشای رفتارها و برجستگی‏های بدن خود و دیگران و صحنه‏های تحریک کننده جدا خود داری کنید.
۶- برای تمام اوقات شبانه روز خود برنامه‏ای منظم و تدوین کنید . هیچ زمانی را بدون برنامه قبلی سپری نکنید زیرا برای آن اوقات شیطان برنامه‏ریزی می‏کند.
۷- با شرکت در مجالس مذهبی، دعا، خواندن نمازهای نافله و نافله شب پیوسته در صدد تقویت نیروی ایمان خود باشید.
۸- پرهیز از فکر و ترسیم صحنه‏های محرک در ذهن و خیال.
۹- گوش ندادن به آوازها و موسیقی‏های تحریک‏کننده و مبتذل.
۱۰- اجتناب شدید از نشست‏های غفلت‏زا و معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحریک‏آمیز.
۱۱- تلاوت قرآن. بی‏شک انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفکر در مضامین آن، خود شفای هر دردی است که به سرعت کار هر پریشانی را رو به سامان می‏برد . زخم‏های پنهان را التیام می‏دهد و همت‏ها را تا آسمان‏ها بالا می‏برد. بشر را از فرو رفتن در عالم حیوانات را نجات می‏بخشد.
نکات قابل توجه:
۱- راه حل دین در خصوص نوع مقابله و مواجهه به غریزه جنسی نخست ازدواج و نکاح مشروع است . در صورت عدم امکان، تسهیل و کنترل آن تا فراهم شدن شرایط ازدواج است.
۲- برای نجات از این وضعیت لازم است با عزمی راسخ و اراده‏ای محکم به راه‏کارهای فوق پای بند باشید . در پرتو عمل به آن نکات و بدون هیچ گونه تنبلی، سستی، اهمال‏کاری موفقیت خود را تضمین خواهید کرد و گرنه دردی دوا نخواهد شد.
۳- اگر موردی برای ازدواج موقت پیدا کردید می توانید تا فراهم شدن ازدواج دایمی ازدواج موقت بکنید. این راه مناسبی است.
این نوشتار را با این جمله به پایان می‏بریم که بزرگان گفته‏اند: «نفس را مشغول بدار وگرنه او تو را به خود مشغول خواهد ساخت».
پی نوشت ها:
۱. مکارم الاخلاق، ص ۱۰۰.
۲. نور (۲۴) آیه ۳۳.
۳. غررالحکم، ج ۵، ص ۳۲۱.
۴. همان، ج ۶، ص ۱۶۴.
۵. بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۲۰.
۶. نهج البلاغه، قصار ۳۰.
۷. بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۳۸۸.

جالب اينجاست اين اخونده مثل همه اخوندا فقط جواب زنهارو ميده به مردا كاري نداره.......................

تصویر soalcity

ضمن عرض سلام
حقیقت بنده برای بیان جواب توجه زیادی به اسامی نویسندگان نداشتم اما با مطلب شما اندک نگاهی کردم و تصور می کنم اسامی ای مانند میلاد، رضا، فیروز، محمد و سعید و ... اسم مردانه است!
بگذریم از اسامی ای مانند ناشناس که اصلا ربطی به جنسیت ندارد و اینکه در فضای مجازی، اسم ها عموما غیر واقعی هستند.
حال اینکه از چنین تهمت هایی چه نتیجه ای برای شما حاصل می شود نیز مساله دیگری است.

در عفاف نامه منعکس شد

تصویر soalcity

ضمن عرض سلام و تشکر
البته اگر در وبلاگ خود منبع را ثبت می کردید، بهتر بود.

سلام .خیلی ممنون ازصبروحوصله تان که مفصل پاسخ می فرمایید.مطالب عالی و زیبابود. می دانید ترس یه خانم متاهل از ازدواج موقت همسرش به نظر اولا حساسیت به آلودگی جنسی و امراض مرتبط با آن و شکست عاطفی خود و ازهم گیسختن مهرو محبت زندگی است.اینکه گفته شده که ازدواج موقت برای مردانی که مشکلی درمنزل برای مسایل عاطفی و جنسی ندارند،جایز نسیت، نکته ای بسیار حائز اهمیت است یعنی ای خانمها خوب به شوهراتون برسید و حسن التبعل کنید تا اگراو بی مورد به هوس افتاد او ظالم محسوب شود و مذموم باشد نه شما. دراینصورت خیالتان راحت خواهد بو که اسلام هم حکم به امری ظالمانه ننموده است.باتشکر

تصویر soalcity

سلام
از نظر لطف تان سپاس گذارم.

با سلام. من با تمام نظرات شما موافقم ومطمئنم اگر دین اسلام چیزی را گفته حتما به صلاح بشریت هست حتی اگر ما از درک آن عاجز باشیم. ما اگر اینجا نظر میدهیم فقط بخاطر توجیه خودمان است.
چیزی که مرا توجیه نکرده اینکه مگرنه اینکه نیاز جنسی مرد چیزی انکار ناپذیر و جز فیزولوژیک بدن مرد است و اگر بستر مناسب نداشته باشد سبب بفساد کشیدن جامعه میشود خب پس چرا نیاز زن که بعداز بمیان امدن زن دیگر در زندگیش که باعث دل آزاری و حتی افسردگی یا طلاق او میشود نادیده گرفته شده!!!؟
مگر نه اینکه زن مظهر احساس هست و این خصلت را خدا در وجود او نهادینه کرده پس چرا این بعد زن مورد توجه قرار نگرفته!؟
حتما دین میگه میخواستی زن خوبی برای شوهرت بودی که جای دیگه نره!‏ خب درست اما واقعا تاوان همسر بد بودن هوو دار شدنه!‏ چرا برای مردها همچین تاوانی در نظر گرفته نشده!‏
درکل احساس میکنم تو امر صیغه ب احساسات زن هیچ توجهی نشده .

تصویر soalcity

سلام
لطفا مراجعه بفرمایید:
http://www.soalcity.ir/node/2215
http://www.soalcity.ir/node/372

به نام خدا

می‌خوام براتون یک داستان تعریف کنم نتیجه گیری به عهد خودتون

رزی روزگاری در یک جای از دنیا تعدادی در یک قبیله تعداد ده زوج بود ده زن و ده مرد .

و خدا برای آنها مقرراتی گذشته بود و کارها را بین آنها تقسیم کرده بود مردها به کارهای بیرون مشغول بودن و زنها به کارهای دخل منزل و نگهداری بچه‌ها .

و دیگر مقررات این بود که مردها حق نگاه کردن به زنان نامحرم را نداشتند و زنها حجاب خود را حفظ میکردند جامعه ایده‌آلی بود و خدا از آنها خشنود بود چون اطاعت خدا را میکردند و از قوانین سر پیچی‌ نمی‌کردند و شیطان عاجز از گمراه کردن آنها بود

تا وقتی‌ که یکی‌ از مردها در اثر حادثه‌ای مورد و تعادل مرد و زن در آن جامعه بهم خورد آن زن از خدا خواست تا کمکش کند خدا به او گفت صبر کن تا من حکمی صادر کنم آن زن اطاعت خدا کرد و صبر اختیار کرد تا خدا به یکی‌ از مردان آن قبیله که از همه مردانه دیگر داناتر بود گفت حکم خدا این است که یکی‌ از مردان قبیله با این زن ازدواج کند ولی‌ باید رضایت همسر را داشته باشد

آن مرد به دستور خدا این حکم را به مردان ابلاغ کرد ولی‌ زن آن مرد دانا شروع به مخالفت کرد شیطان به آن زن گفت اگر مخالفت نکنی‌ شوهر تو آن زن را به عقد خود در میاورد او که به حرف شیطان گوش دادا شروع کرد دیگر زنان را هم در مقابل این حکم قرار دهد و آنها اجازه به شوهرا نش ندادند تطع با آن زن ازدواج کند آن زن بیچاره هم چنان صبر کرد شیطان زن را وسوسه میکرد به زنا اما زن از شیطان و نفسش پیروی نمیکرد آن زن به خدا گفت پس تکلیف این کودکانه یتیمم چه میشود خدا گفت نگران نباش‌ای بنده من من حکم دیگری می‌آورم

داستان هم چنان ادامه دارد

در این قبیله همه نیاز‌های جنسی‌ خود را دارند به جز آن زن

این زن در اینجا چند راه دارد ۱ یا خود ارضایی کند ۲ یأ زنا ۳ یأ تا مدتها طولانی میل جنسی‌ خود را سرکوب کند

حال به تک تک این گزینه می‌پردازیم

ابتدا با یاد در نظر بگیریم اینجا صحبت از یک زن در آن قبیله هست و چون جامعه ایده‌آلی هست باید از خدا اطاعت کند و نمی‌تواند خود ارضایی و یأ زنا کند که این دو کار هم با فرمان خدا در تضاد هست پس باید تا مدت‌ها میله خود را سر کوب کند و یأ حتا تا آخر عمر حال در این قبیل با توجه به حکم خدا به آن زن ظلم نشده است آیا راه منطقی‌ که حکم خدا را نقض نکند وجود دارد اگر خدا

در صورت خود ارضایی باعث میشود آن زن عتشش به میله جنسی‌ بیشتر شود و همچون آبه شوری هست که به یک تشنه بدهند است که بد از آن رو به زنا بیاورد که به واسطه آن همه مردهای قبیله را آلوده به گونه کند

ادامه داستان خدا بخاطر صبر آن زن حکم ازدواج موقت را به آن مرد دانا میدهد و برای آن مقرراتی قرار میدهد و به آن مرد دانا میگوید به مردان و زنأ قبیل این حکم را ابلاغ کن زن مرد دانا چون از ابتدا مخالفت کرده بود و از شیطان اطاعت کرده بود نمی‌تواند این حکم را به پذیرد و شیطان به او میگوید بهتر است شوهرت را بکشی تا این حکم به مردان و زنان ابلاغ نشود آن زن که اسیر شیطان شده بود شوهر خود را به قتل میرساند

و بد از مدتی‌ میفهمد که چه کرده هست‌ها که بیوه شده است حال آن زن را بیشتر درک می‌کند از طرفی‌ هم به حکمت حکم ازدواجه موقت پی‌ میبرد ولی‌ حالا چگونه میتواند این حکم را به دیگران ابلاغ کند در صورتی‌ که خود مخالف با ازدواجه مجدد مرد بود و از طرفی‌ چون مرتکب گونه شده بود قلبش سیاه شد کنترل میله جنسی‌ برایش سخت شد ابتدا شیطان به او خود ارضایی را آموخت که این کار بس شدت میله جنسیش شد و زن دیگر کنترل برایش سخت شده بود شیطان به او گفت چرا سخت میگیری تنها راه نجات تو مرد هست او گفت چگونه این کار را کنم شیطان گفت تو میتوانی‌ در جاهایی‌ که مردان حضور دارند باشی‌ و خودنمایی کنی‌ زیبایی‌های خود را به آنها نشان دهی‌ تا آنها ترا بهتر ببینند آن زن به حرف شیطان عمل کارد و بیشتره مردهای آن قبیله را فریب داد بعد از مدتی‌ بردار شد و به واسطه‌ این کار که از آن راه پول در می‌آ‌ورد دیگر نتوانست پولی‌ در بیاورد و مخارج خود را تامین کند و از طرفی‌ مردانی که با آن زنا کرده بودند مسولیت آن بچه را قبول نکردند و به واسطه‌ بارداری پیش دیگر افراد قبیله رسوا شد آن جامعه ایدال دیگر ایدال نبود حل مردانه زنا کار که آن زن دیگر نمیتوانست با آنها باشد با رای آلوده شدن به گونه شروع به چشم چرانی و فریب دادن دیگر زنان قبیل کردند زنان که فهمید بودند شوهرانشان به آنها خیانت کرده بودند بعضی‌ از آنها برای تلافی شروع به خیانت کردند و دیگر آثاری از خوبی‌ در آن قبیله نبود و حتا یک مرد زن خود را در هنگام ارتکا به زنا بقتل رسند

که همه این اتفاقت فقط برای اجرا نکردنه یک حکم بود حال خود قضاوت کنید

من این داستان را از خودم نوشتم امیدوارم باعث شده باشه حق مطلب را عدا کند و خدا همه ما را به راه راست هدایت کند

فرق بين زنا و ازدواج موقت، چيست؟ آيا فقط به اينكه يك جمله را ذكر كنيد زن و مرد به يكديگر حلال مي شوند؟
فرق ازدواج موقت بازنا برخي از تفاوت‏هاى عقد موقت و زنا به شرح ذيل است:
۱. صيغه موقّت يك نوع ازدواج است؛ همان طور كه ازدواج دائم نوع ديگرى از ازدواج است و هر دو شرايط و احكام خاص خود را دارد كه از جمله آن ذكر صيغه عقد، مهريه و مدت است. اما زنا بدون توجه به اين شرايط (مثل نخواندن صيغه عقد) كارى صورت مى‏گيرد.
۲. در ازدواج موقّت نسبت به دختر باكره، اجازه پدر و يا جد پدرى او لازم است؛ در نتيجه اين كار با اطلاع خانواده و به دور از احساسات و پنهان‏كارى‏ها صورت مى‏پذيرد.
۳. در ازدواج موقت، زن بايد بعد از تمام شدن مدت عقد، عده( ومدت عده بستگي به موارد خاص دارد و حداقل از دو ماه كمتر نيست) نگه دارديعني بعد از هر صيغه موقت بايد مدت نسبتا تقريبا طولاني را از صيغه شدن خودداري كند ؛ ولى در زنا اين قانون وجود ندارد.
۵. در ازدواج موقت، مرد مسئوليت‏پذير است و توابع اين ارتباط را از جهت فرزنددار شدن احتمالى مى‏پذيرد؛ در حالى كه در عمل نامشروع اين امر وجود ندارد.
۶. در ازدواج موقت «روابط» براساس «ضوابط» شكل مى‏گيرد و ارضاى جنسى به صورتى نظام‏مند و قانونى، پاسخ داده مى‏شود، در حالى كه در زنا ضابطه‏اى وجود ندارد و غيرقانونى است.
۷. اعتبار زن در زنا از بين می رود واو به موجودی بی ارزش ودر دسترس تبديل می گردد در حالی که ازدواج موقت شرايط خاص را دارد که اين شرايط موجب آبرومندی زن می گردد
۸. در زنا فرزند نا مشروع به وجود می آيد ولی در صيغه فرزند حلال زاده است
۹. در زنا فرزندی اگر متولد شد والدين مسئوليت تربيت او را عهده دار نمی شود مگر اينکه او را نيز وسيله ای برای شهوت های بعدی خود قرار دهند درحالی که فرزند حاصل از صيغه در خانواده ای پاک قابل تربيت است
۱۰. احتمال بيمار بودن فرزند حاصل از زنا بيشتر از صيغه است
۱۱. در زنا چون احساس گناه وجود دارد پرده های حائل ميان انسان وخداوند از بين می رود وانسان شقی می گردد در حالی که در ازدواج موقت چون اين عمل مطابق با قوانين الهی است اين خطر وجود ندارد
۱۲. صيغه چون محدوديت هائی دارد باعث جلوگيری از هم پاشيدگی خانواده می گردد در حالی که زنا بنيان خانواده را متزلزل می کند
بنابرای, متعه (صيغه ) با زنا فرق های اساسی دارد. چون در زنا نه عده اي وجود دارد و نه از نظر شرعي طرفين حقي بر گردن هم دارند و نيز اگر فرزندي از زنا متولد شد حرام زاده است و ارث نيز نمي برد. ولي متعه در حقيقت يك نوع ازدواج محدود است و داراي ضوابط و حقوق مشخص شده براي زوجين است . هم چنين در زمان عقد و يا عده , زن حق هيچ گونه مباشرتي يا ازدواج با شخص ديگر ندارد. پس ازدواج موقت مانند ازدواج دائم داراي عده - تعيين مهريه - اجراي عقد و صيغه - اذن پدر در صورت باکره بودن و بسياري از شرايط ديگر است و حکم فرزندان متولد از اين ازدواج نيز کاملا مشخص است فقط در زمان محدود مي باشد.
در مورد سؤال دوم شما که آيا با يک جمله زن و مرد با هم حلال مي شوند در جواب مي گوييم. بلي، در صورتي که شرايط موجود باشد و با قصد ازدواج موقت صيغه آن خوانده شود با هم حلال مي شوند و اين حکم تعبدي است که از طرف شارع مقدس اين حليت حاصل مي شود. در ساير نظام های حقوقی نيز همين اعتبارات که در قالب عقود و ایقاعات و قرادادها صورت می پذیرد منشا اثر است.
البته عده‏اي اين نوع ازدواج را راهي براي سوء استفاده دانسته‏اند. اين عده هميشه پيرمرد پول داري را تصور مي‏كنند كه براي خوش‏گذراني، دختري را صيغه مي‏كند و بعد از ارضاي شهواتش، او را رها مي‏سازد، يا مرد زن‏داري كه بي‏اعتنا به خانواده‏اش هر روز به دنبال يك زيبارويي است كه بتواند او را اسير كند و كام گيرد و...!! در جواب اين عده همين بس كه همة آزادي‏هاي قانوني و تأسيس‏هاي حقوقي، مي‏توانند مورد سوء استفاده قرار گيرند براي مثال حق رانندگي ـ كه يك حق مشروع و پسنديده‏اي است ـ از سوي عده‏اي به بدترين نحو مورد استفاده قرار مي‏گيرد و حتي منجر به وارد آمدن خسارت جاني و مالي مي‏شود. پس بدين ترتيب بايد گفت: حق رانندگي امري مذموم و پليد است!؟ در حالي كه چنين نيست. پس اگر عده‏اي از اين نهاد حقوقي به جهت سوء استفاده بهره‏برداري كنند اين امر خدشه‏اي به اصل آن وارد نمي‏كند؛ بلكه ايراد به خود اين افراد يا گريزگاه‏هاي قانوني و... وارد است.
برخی دیگر با تشبيه نكاح منقطع به كرايه و اجاره، سعي دارند كه وانمود كنند زني كه صيغه مي‏شود، در واقع به اجارة زوج خويش درمي‏آيد و اين را خلاف شأن زن و سوء استفاده از او دانسته‏اند. در پاسخ گفتني است آنچه خلاف شأن زن است، اين است كه زن همچون كالايي بدون هيچ حق و حقوقي و بدون هيچ ضابطه‏اي، مورد بهره‏برداري جنسي قرار گيرد؛ يعني، دقيقاً آنچه كه در دنياي غرب اتفاق مي‏افتد و يا آنچه كه در نزد افراد لاابالي و بي‏بند و بار در مشرق زمين مي‏گذرد! حال اينكه زن اين چنين مورد سوء استفاده قرار گيرد، خلاف شأن زن است يا اين كه او به طور قانوني و مشروع با حفظ حقوقش به استمتاعاتش دسترسي يابد؟ به فرض كه عقد نكاح منقطع در مواردي شبيه عقد اجاره باشد، آيا اين دليل مي‏شود كه اين دو عقد يكي باشند؟ در حالي كه مي‏دانيم اين دو عقد در خيلي از اوصافش با يكديگر تفاوت دارند.
http://porseman.org/q/show.aspx?id=121626

مقاله ی فرهنگ تفریح جنسی در اسلام را هم ملاحظه فرمائید:
http://www.alef.ir/vdcg.u9urak9w7pr4a.html?‎7378

سلام
تکلیف بچه ای که از ازدواج موقت حاصل میشه بعد از اتمام مدت صیغه چی میشه؟؟؟؟ حتما تربیتش به تنهایی توسط مادر کافیه؟یا حتی مخارج اون؟ اگر اون مرد توانایی مالی بزرگ کردن اون بچه رو داشت که برای فرار از مخارج زندگی زناشویی دست به ازدواج موقت نمیزد.
بهتره به جای اینکه به پسرای امروزی راحت طلبی رو یاد بدید بهشون مسئولیت پذیری و مرد بودن مثل پدر هاشون رو یاد بدید.

تصویر soalcity

سلام و احترام
تکلیف فرزند روشن است. پدرش مشخص و تمام تکالیف یک پدر را دارد. و تاکید بر انجام صیغه در جایی که نیاز به رابطه یا قصد رابطه وجود دارد، به همین خاطر است که شخص در ابتدای امر مسئولیت هایش را به نحو کامل پذیرفته باشد. در واقع صیغه مهاری در مقابل راحت طلبی ها و تنوع طلبی ها، با روشن کردن مسئولیت هاست. خواندن خطبه صیغه به منزله امضایی است که خدای متعال ما را در مقابل آن مسئول می داند. و البته در کل مسئولیت های صیغه نسبت به ازدواج دائم کمتر است. و ممانعت از فرزند دار شدن نیز در اختیار طرفین است. و بر خلاف عقد دائم، زن نیز می تواند تصمیم خود بر جلوگیری از بارداری را قطعی نماید.

سلام مجدد و تشکر مزید
می خواستم سوال کنم کتابی که سیخ مفید در باره ازدواج موقت نوشتن رو کجا میشه پیدا کرد هر چی میگردم نایاب تره حتی اگه نسخه الکترونیکیش هم باشه ممنون میشم اگه اصلش هم باشه که چه بهتر لطفا راهنمائی بفرمائین .

تصویر soalcity

سلام و عرض احترام
بعید می دانم که این رساله جایی به صورت کتاب مستقل چاپ شده باشد. چون تنها ۴۳ روایت است که مجموعا در حدود ده صفحه می شود. و البته دسترسی به آن نیز بسیار ساده است. کافی است در موتور های جستجو عبارت شیخ مفید المتعه را بنویسید.

با سلام
اگر صیغه در جامعه رواج یابد دیگر هیچ پسری حاضر به ازدواج دائم و پذیرفتن مشکلات ومسئولیتهای آن نمیشود.بخاطر تنوع طلبی مردها و راحت بودن بدست اوردن ان در صیغه بسراغ ان خواهند رفت . از پسر های امروز کی حوصله داره که بچه بزرگ کنه .در کنار این خاستن فرزند با بی حوصلگی و هزینه های زیاد این خواسته نیز به افول میرود.

تصویر soalcity

سلام و عرض احترام
شما وقتی کودک بودید از غریزه جنسی چه می دانستید؟ چند سال بعد هم چیزهای جدیدی مثل علاقه به فرزند و داشتن مونس همیشگی و ... در شما و سایر جوانان به همین شکل خود را نشان خواهد داد.

با سلام
معذرت میخوام من دختر ۲۴ساله هستم.نیاز جنسی دارم.اصلا روم نمیشه با پدرم صحبت کنم راجع به صیغه.جواب دین واسه من چیه که به گناه نیفتم.
اگه با همین سن پسر بودم به راحتی نیازمو برطرف میکرد.تو این موقعیت که شوهر نیست(مرد باشه.لایق زندگی)تکلیفم چیه آقایون و خانومایه دین شناس

تصویر شهر سوال

باعرض سلام و تشکر خدمت شما
از اینکه وارد باتلاق و گرداب مسیرهای انحرافی برای برآورده کردن نیازهای زیستی خود نشده اید بسیار خرسندیم. نیاز جنسی یک نیاز خدادادی و فطری است که باید در شرایط مناسب برآورده شود. از طرفی نیاز جنسی اگر چه با سرکوبی و فشار شخصیت و روان فرد را دچار انواع اختلالات روانی می کند اما قابل به تأخیر انداختن و مدیریت است. نیاز جنسی از طریق تمرکز زدایی از این نیاز و توجه به موضوعاتی مانند درس و کلاس های خاص ورزشی، افزایش تعاملات مناسب و ارتباط با دیگران، و حتی سیستم غذایی مناسب و کم کالری و حتی دارو های کاهش نیاز جنسی و افزایش احساسات معنوی و مذهبی مناسب در درون خود این مدیریت انجام می شود.
خدمت شما عرض کنم وارد شدن به ارتباطات موقت باعث آلودگی های ذهن و روان شده و مسیرزندگی زناشویی آینده را در موقعیت های مختلف زندگی دچار اختلال می کند. در ضمن دین اسلام شرایطی برای ازدواج دارد که حتی فرد با کمترین اضطراب و استرس و فشار روانی باید نیاز خودش را برآورده کند اما با توجه به تغییرات فرهنگی در جامعه ایرانی این وضعیت موجود به وجود آمده است و دین اسلام نیز راضی به این وضعیت جامعه اسلامی – ایرانی نیست نکته دیگر با به وجود آوردن رفتارهای اجتماعی مناسب و فعال و خوشرفتاری در جامعه می توانید زمینه ازدواج خود را فراهم کنید موفق باشید.

سلام.عقل بنده اصلن صيغه ي موقت رو نمي پذيره.جنابعالي اگه شخصي بيادبگه ميخوام بيام خواستگاري خواهرتون شما به راحتي يا اونو ميپذيريد يا اينكه اونو براحتي رد ميكنين......حالا فكر كن يه نفر بياد دم خونتون بگه اقا خواهرتو بده ببرمش خونمون يه ساعت صيغه اش كنم بعد بيارمش خدمتتون.......چه حالي بهتون دست ميده؟مسلمآ با چوب وچماق ميوفتين دنبالش.صيغه چون با عقل جور در نمياد بنابر اين حرامه وشرع اونو رد ميكنه.

تصویر soalcity

سلام
عقل قضاوت های خود را بر مبنای تصوری که دارد، انجام می دهد. و شما نیز تصور خود را از صیغه بیان نموده اید و این گونه مشخص است که چرا عقل شما صیغه را نمی پذیرد. شما تصور نموده اید که صیغه برای دختری باکره آن هم برای مدتی بسیار کوتاه است. در حالی که صیغه می تواند مدت های طولانی را شامل شود. و انجام آن (به مانند ازدواج دائم) برای هر کسی صلاح و مصلحت نیست.و غیر صلاح بودن آن در یک جا به معنای زشت بودنش در همه جا نیست. مثلا شما دختر سه ساله خود را به عقد پسری سه ساله در نمی آورید، آیا این کار به معنای آن است که ازدواج بد است؟ یا آنکه در هر ازدواج باید شرایط و مصلحت طرفین را در نظر داشت.
با این حساب باید توجه داشته باشید که صیغه در بعضی موارد می تواند به مصلحت زن و مرد باشد و آنها راضی به انجامش باشند. کما اینکه قطعا بدون رضایت چنین عقدی صحیح نیست.
همچنان که صرف ازدواج دائم نمی تواند پاسخگوی تمام نیازهای جامعه باشد. و توجه ننمودن به بخشی دیگر از نیازها، عملی حکیمانه نیست.

و برای آنکه زیادی به نظر خود مغرور نشویم و نام بررسی های ناقص خود را عقل نگذاریم، بد نیست تاریخ بشر را توجه کنیم که درباره ازدواج همیشه دچار افراط و تفریط بوده اند. از کمونیسم جنسی امروز و بی ضابطگی روابط تا رهبانیت و کناره گیری از زن همه چیزهایی هستند که بشر نام آن را در دوره های خود عقلانی گذاشته است. و چگونه ممکن است که عقل نظریه های متناقض داشته باشد و بتوان همه آنها را درست دانست؟

و کسانی که این قدر بی مهابا به جای دین اظهار نظر می کنند، و صیغه را شنیع نشان می دهند، باید به این مساله نیز فکر کنند که راه حل در جامعه ای که سن ازدواج به ده سال بعد از بلوغ رسیده، جوانان در این دوران چه باید بکنند؟
آیا پاک کردن صورت مساله هنر است؟ یا آنکه باید برایش جواب معقول یافت؟ آنان که صیغه را محکوم می کنند، راه حلشان چیست؟ کمونیسم جنسی یا رهبانیت و ریاضت؟

نظرات