احکام

فلسفه حجاب زن‏ان در اسلام چیست؟

با توجه به مطالب فوق مى ‏توان گفت: حجاب در اسلام از يک مسئله کلّى و اساسى ريشه گرفته است. اسلام مى‏ خواهد انواع لذت‌هاي جنسى (چه بصرى و لمسى و چه نوع ديگر) به محيط خانواده و در چهارچوب شرع و قانون اختصاص يابد و اجتماع تنها براى کار و فعاليت باشد، بر خلاف سيستم غربى که حضور در جامعه را با لذت جويى جنسى به هم مى‏آميزد و تعديل و تنظيم امور جنسى را به هم مى ‏ريزد.

چه رابطه ای میان حجاب و پوشش وجود دارد؟

حجاب و پوشش

آن چه از قديم به ويژه نزد فقها در بحث نماز و ازدواج رواج داشته، واژه ستر و ساتر به معناى پوشش و وسيله پوشش در مقابل نامحرم بوده است. بنابراين وظيفه پوشش اسلامى بانوان به معناى حبس و در خانه و پستو قرار دادن آنان نيست، در نتيجه عدم مشارکت اين گروه عظيم در فعاليت ‏هاى اجتماعى منظور نيست، بلکه اين وظيفه بدان معنا است که زن در معاشرت با مردان، بدنش را بپوشاند و به جلوه گرى و خودنمايى نپردازد و مشارکتش در فعاليت‏ها بر اصول انسانى و اسلامى استوار باشد.

محدوده واجب پوشش بانوان چه مقدار است؟

تمام بدن زن به استثنای کف و روی دست ها تا مچ و گردی صورت باید از نامحرم پوشانده شود؛ به شرطی که دست و صورت آرایش و زینت نداشته باشد و گرنه باید قسمت آرایش شده یا زینت دار را هم از نامحرم پوشاند.

آیا می توان حجاب را اجباری دانست؟

حجاب

شهر سوال ـ برای این گام شناخت روحیه مرد و زن و احتیاجات آنها لازم است و روشن است که: زن و مرد باید در کانونی به نام خانواده کنار یکدیگر قرار گرفته و نیازهای عاطفی و جسمی یکدیگر را برطرف کرده و در عین حال محیط پرورش نسل های بعدی را به بهترین نحو ممکن بسازند. همچنین وفاداری زن و شوهر به یکدیگر سبب سلامت کانون خانواده و گرمی بیشتر آن است.

آیا حجاب توصیه خدا برای مومنان است یا حکم لازم برای مسلمانان که همه را به آن مجبور کنیم؟

حجاب از ضروریات دینی است که دلایل متعددی وجوب آن را اثبات می کند و در همین آیه نیز علاوه بر الفاظ امری، باید به این حقیقت توجه کنیم که تمام فروعات اسلام بر همه انسان ها لازم است.

آیا همان گونه که ما حجاب را قانونی می کنیم، غرب نمی تواند حجاب را ممنوع کند؟

حجاب

شهر سوال ـ پاره کردن شکم یک بیمار توسط جراح، عملی نیک است، آیا می توانیم به دلیل شباهت ظاهری کار یک قاتل، با عمل این جراح، آن را تائید کنیم؟ پس باید فارغ از شباهت ابتدایی به عمق مساله بنگریم و با معیارهای ثابت حق و حقیقت به آن نگاه بیفکنیم. رواج بی عفتی و بی حیایی در جامعه عملی زشت با مفاسد بزرگ است. اگر این مطلب را بپذیریم، همانگونه که در کشور ما بی حجابی عملی زشت است، در کشورهای غربی نیز بی حجابی عملی زشت است.

چرا این قدر به بحث حجاب پرداخته می شود؟ آیا مشکل کشور ما بحث حجاب است؟

 حجاب

شهر سوال ـ تعارض و تقابل این دو گروه در بسیاری از مسائل می تواند خودنمایی کند. اما یکی از آشکارترین مسائلی که اختلاف این دو گروه را نشان می دهد، بحث پوشش و حجاب است. چرا که پوشش افراد در ابتدایی ترین گام، فرهنگ آنها را به نمایش می کشاند. و از سویی نیز موضع گیری فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی در این زمینه تضاد شدید دارد. برهنگی جزء جدایی ناپذیر فرهنگ غربی است در حالی که فرهنگ اسلامی هرگز اجازه چنین امری را نمی دهد.

آیا در زمان حكومت اسلامی پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) نیز حجاب اجباری بوده و برخورد می شد؟

حجاب اجباری

تردیدی نیست كه حجاب یكی از ضروریات دین اسلام و بی حجابی جزء منكرات شمرده می شود و آیات و روایات فراوانی كه در زمینه فریضه امر به معروف و نهی از منكر آمده، بر این تأكید دارند كه باید با تظاهر گناه و فساد با شرائطش مبارزه شود. یكی از آن ها پدیده بی حجابی است. و این دستور به صورت یك قضیه حقیقی و قانون ملی الهی بیان شده و همگان را در گستره خود قرار می دهد، پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) نیز از این قانون مستثنی نیستند.

صله رحم با كساني كه در مالشان نزول وارد شده یا خمس نمی دهند، چه حکمی دارد؟

صله رحم

در ارتباط با ارحام، اگر کسی یقین دارد که صاحب خانه از عین مال حرام برای او غذا تهیه می کند ،خوردن آن غذا هم برای صاحب خانه و هم برای کسی که یقین به حرمت آن دارد، حرام است و اگر کسی یقین ندارد که از عین مال حرام غذا تهیه شده است و احتمال می دهد که از مال حلال تهیه شده است، خوردن غذا و سایر چیزها اشکال ندارد. اما در هر حال صله رحم باید ترک نشود.

صله رحم و رفت و آمد با كسي كه نماز نمي خواند و به اعتقادات اسلامي چندان پايبند نيست و به موسيقي مبتذل گوش مي دهد، چه حكمي دارد؟

صله رحم

نمي توان به دليل نماز نخواندن يا عدم رعايت موازين شرعي توسط خويشاوندان،‌قطع رابطه كرد.البته در جائی که خود انسان دچار گناه نشود مثلا ممکن است بستگان مذکور اصلا حجاب اسلامی را رعایت نکنند که باید نهی از منکر کرد ؛ حضرت امام خميني فرمود:‌قطع رحم جايز نيست و رفت و آمد اشكال ندارد و با مراعات شرائط مقرره، ‌امر به معروف و نهي از منكر نماييد.

در چه مواردی می توان ترک صله رحم نمود؟ مثلا آیا تارک الصلاه یا شارب خمر دائمی بودن یک خویشاوند (از قبیل برادر یا خواهر و..) جوازی بر ترک صله رحم، هست؟

صله رحم

ارتباط با ارحام، به هيچ وجه قطع نشود. اگر ارحام مانند: برادر، خواهر یا مثل عمو و عموزاده باشد و امثال آن ها تارک الصلاه و یا شراب خوار باشند، به مقدار متعارف در حد يک صحبت کردن و امثال آن، ارتباط را با اخلاق نيک حفظ کنيد و در عين حال، در صورت امکان سعي کنيد امر به معروف و نهي از منکر کنيد تا اعمال خود را اصلاح نمایند.

در صورت منع شدن فرزند از سوي والدين براي داشتن صله رحم و يا ارتباط با يكي از ارحام، آيا فرزند از لحاظ شرعي حق داشتن اين ارتباط را ندارد؟

صله رحم

اطاعت از والدین و گوش کردن به حرف آن ها لازم است تا جایی که دستورات آن ها مخالف دستور خداوند نباشد. و دستور به قطع رحم دادن ،از طرف والدین ،دلیل نمی شود تا ما رابطه را قطع کنیم و در این جا اطاعت از آن ها لازم نیست و باید ولو به سلام و احوال پرسی ارتباط را ادامه داد. چون ما در روایات داریم پیامبر به حضرت علی (ع) فرمود:« َ سِرْ سَنَةً صِلْ رَحِمَک(۳) یک سال مسافرت کن و صله رحم کن.»

صفحه‌ها