سایر مسائل

صله رحم و رفت و آمد با كسي كه نماز نمي خواند و به اعتقادات اسلامي چندان پايبند نيست و به موسيقي مبتذل گوش مي دهد، چه حكمي دارد؟

صله رحم

نمي توان به دليل نماز نخواندن يا عدم رعايت موازين شرعي توسط خويشاوندان،‌قطع رابطه كرد.البته در جائی که خود انسان دچار گناه نشود مثلا ممکن است بستگان مذکور اصلا حجاب اسلامی را رعایت نکنند که باید نهی از منکر کرد ؛ حضرت امام خميني فرمود:‌قطع رحم جايز نيست و رفت و آمد اشكال ندارد و با مراعات شرائط مقرره، ‌امر به معروف و نهي از منكر نماييد.

در چه مواردی می توان ترک صله رحم نمود؟ مثلا آیا تارک الصلاه یا شارب خمر دائمی بودن یک خویشاوند (از قبیل برادر یا خواهر و..) جوازی بر ترک صله رحم، هست؟

صله رحم

ارتباط با ارحام، به هيچ وجه قطع نشود. اگر ارحام مانند: برادر، خواهر یا مثل عمو و عموزاده باشد و امثال آن ها تارک الصلاه و یا شراب خوار باشند، به مقدار متعارف در حد يک صحبت کردن و امثال آن، ارتباط را با اخلاق نيک حفظ کنيد و در عين حال، در صورت امکان سعي کنيد امر به معروف و نهي از منکر کنيد تا اعمال خود را اصلاح نمایند.

در صورت منع شدن فرزند از سوي والدين براي داشتن صله رحم و يا ارتباط با يكي از ارحام، آيا فرزند از لحاظ شرعي حق داشتن اين ارتباط را ندارد؟

صله رحم

اطاعت از والدین و گوش کردن به حرف آن ها لازم است تا جایی که دستورات آن ها مخالف دستور خداوند نباشد. و دستور به قطع رحم دادن ،از طرف والدین ،دلیل نمی شود تا ما رابطه را قطع کنیم و در این جا اطاعت از آن ها لازم نیست و باید ولو به سلام و احوال پرسی ارتباط را ادامه داد. چون ما در روایات داریم پیامبر به حضرت علی (ع) فرمود:« َ سِرْ سَنَةً صِلْ رَحِمَک(۳) یک سال مسافرت کن و صله رحم کن.»

پاسخی بر شبهات و اعمال خرافی پایان ماه صفر

چندسالی است که بمناسبت آخرین روز ماه صفر برخی از افراد پشت در مساجد می‌روند و آنجا شمع روشن می‌کنند و معتقدند هرکس پایان صفر را خبر دهد بهشت بر او واجب می‌شود! اما آیا این موضوع چقدر سندیت دارد؟

آیا مراجعه به افراد برای باطل کردن سحر و جادو اشکال دارد؟

سحر و جادو

اگر مستلزم کار حرامی نباشد، مراجعه کردن برای باطل کردن سحر و جادو نزد کسی که واقعا می تواند باطل کند و واقعا سحری درکار باشد، اشکال ندارد.

قمه زدن در عاشورا، چه حکمی دارد و اگر کسی نذر کرده باشد حکم آن چیست؟

قمه زنی

اما این که اگر کسی نذر کرده باشد قمه بزند ، چون باید متعلق نذر از افعال راجح و مستحب و یا لااقل مباح باشد، نیز با توجه به فتوا به حرمت توسط برخی مراجع، همچنین با توجه به بازتاب منفی این کار، چنین نذری از نظر شرعی صحیح نیست و نباید بدان عمل نمود؛ زیرا از شرایط صحت نذر برخوردار نیست.

آیا استفاده از آلات موسیقی مانند دف و چنگ در عزاداری ها صحیح است؟

عزاداری

آیت الله خامنه ای در این زمینه فرموده اند : استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود.

اگر کسی نذر کند که در روز تاسوعا و عاشورا در حسینیه یا مسجدی به عزاداران غذا بدهد، آیا می تواند پول آن را به مصرف دیگر برساند؟

چنانچه اصل نذر بدین صورت انجام شود، به هر کیفیتی که نذر کرده، باید به جا آورد ونمی تواند پول آن را بدهد. اما اگر صیغه نذر طبق شرایط نباشد،‌ آن نذر اعتبار ندارد، ولی می تواند به دلخواه خود با توجه به عهد و نیتی که کرده،‌ گوسفندی قربانی کند یا کار خیر دیگری انجام دهد یا غذایی به عزاداران بدهد.

نظر مراجع قدیم و جدید و روش برخورد آنان با تعزیه چگونه بوده است؟

تعزیه

شبیه خوانی و تعزیه، از دیدگاه فقهی و اعتقادی مورد بحث و بررسی عالمان شیعه قرار گرفته، برخی آن را تحریم و بعضی تجویز کرده اند. از نظر علمای شیعه، خدمتی برای حفظ اسلام بالاتر از این نیست که بدعت ها از بین بروند و افکار موهوم، خرافی و مضامین سست از متون نوحه ها و شبیه نامه ها حذف شوند. در صورتی که جهات شرعی در تعزیه خوانی رعایت گردد و تعزیه پیراسته از وهن و خرافات برگزار شود، بر آن اشکالی مترتب نمی باشد.

خندیدن در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟

خندیدن در ماه محرّم و صفر از نظر شرعى حرام نیست، اما چون ماه هاى اندوه و حزن اهل بیت وخاندان نبوّت، خصوصاً در دهه عاشورا است، بهتر است شیعیان و دوستان اهل بیت در حزن و اندوه باشند. حضرت على(ع) فرمود: «خدا به زمین توجّهی کرد، پس ما را اختیار و انتخاب کرد، و براى ما، شیعیان ما را اختیار نمود. آنان ما را یارى مى کنند و در شادى ما شادى مى‌نمایند و در حزن و اندوه ما محزون وغمناک هستند. آن ها اموال و جان هاى خود را در راه ما بذل مى‌کنند.»

صفحه‌ها