فرق زنا با صیغه موقت چیست؟ با یک لفظ چه چیز عوض می شود؟

غریزة جنسی یكی از نیرومند ترین غرائز انسانی است، تا آن جا كه پاره ای از روانكاوان آن را تنها غریزه اصیل انسان می دانند و تمام غرائز دیگر را به آن باز می گردانند. از سوی دیگر این یك قانون كلی است كه اگر به غرایز طبیعی انسان به صورت صحیحی پاسخ گفته نشود، برای اشباع آن متوجه طریق انحرافی خواهد شد، زیرا غرایز طبیعی را نمی توان از بین برد. و اگر بتوانیم آن را سركوب كنیم، عاقلانه نخواهد بود، زیرا مبارزه با قانون آفرینش، تبعات منفی بسیاری دارد. بنابراین راه صحیح آن است كه غرائز را از طریق معقولی اشباع كرد و از آن ها در مسیر زندگی بهره برداری نمود.
از سویی در مواردی ازدواج دائم مقدور نیست. مثل اینکه دو طرف توانایی پذیرفتن مسئولیتهای گسترده ازدواج دائم را ندارند، یا افراد متأهل درمسافرت های طولانی و یا به علل دیگری با مشكل عدم ارضای غریزة جنسی رو به رو می شوند. یا عوامل دیگری، نیاز به ازدواج موقت را به وجود می آورد.
و  اسلام كه قوانینش مطابق مصالح و مفاسد حقیقی و متناسب با ذاتیات انسان است، در کنار ازدواج دائم، ازدواج موقت را نیز تشریع کرده و آن را مجاز می داند. البته باید متوجه این نکته بود که قوانین اسلام، همانند قطرات زنجیر به یکدیگر متصل می باشند. و نباید به صورت بخشی و جزئی دیده شوند. یک جزء در یک سیستم می تواند زیبایی بخش باشد، در حالی که اگر از آن سیستم خارج شود و جدا در نظر گرفته شود، جز زشتی نداشته باشد. مثل خال بر روی گونه که سبب زیبایی آن می شود، اما اگر آن خال جدا از گونه باشد، امری قبیح و کریه خواهد بود.

«أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ [بقره/۸۵] آیا به بعضى از كتاب ایمان مى‌‏آورید و بعض دیگر را انكار مى كنید؟ پاداش كسى كه چنین كند در دنیا جز خوارى نیست و در روز قیامت به سخت‏ترین وجهى شكنجه مى‏شود و خدا از آنچه مى‌‏كنید غافل نیست.»

بنابر این باید در نظر داشت که همان دینی که ازدواج موقت را تشریع کرده است، مجوزی برای تنوع طلبی و هرزگی نمی دهد و نفس اماره انسان را دشمن ترین دشمنان انسان معرفی می کند:
«قَالَ النَّبِیُّ ص أَعْدَى عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْك‏[۱] پیامبر (ص) فرمودند: دشمن ترین دشمنان انسان، نفس میان دو پهلوی اوست. (کنایه از شکم و شهوت جنسی)»

با این نگاه روشن می شود که ازدواج موقت در جای خود بسیار مناسب و حتی ضروری است. که مقابله با آن، تبعات منفی بسیاری در جامعه ایجاد می کند. حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند:
«لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ الْخَطَّابِ فَلَوْلَاهُ مَا زَنَى إِلَّا شَقِیٌّ أَوْ شَقِیَّةٌ- لِأَنَّهُ كَانَ یَكُونُ لِلْمُسْلِمِینَ غَنَاءٌ فِی الْمُتْعَةِ عَنِ الزِّنَا[۲] خدا پسر خطاب را لعنت کند ، اگر او نبود، کسی مرتکب زنا نمی شد، به جز انسان پست! چون مسلمانان به واسطه متعه، نیازی به زنا نداشتند.»

و مطلبی دیگری که باید به آن توجه نمود، این است که ازدواج موقت، مانند ازدواج دائم، یک رابطه با ضوابط خاص و روشن است. و بیان یک جمله ساده، به منزله امضای یک قرار حقوقی است. قراری که به تبع آن حق و حقوق طرفین در حالات و شرایط مختلف تعیین شده است. پس نباید گمان نمود که ازدواج موقت، تنها چند لفظ است و تفاوت دیگری با روابط نامشروع ندارد. چون هرگز امضای یک چک، به خط خطی کردن کاغذ تشبیه نمی شود، اگر چه ممکن است، ظاهر آن ها تفاوت چندانی نداشته باشند.
ازدواج موقت شبیه همان است كه امروزه در كشورهای دیگر به نام ازدواج توافقی مطرح می شود كه زن و شوهری توافق می كنند تا مدت چند سال با هم زندگی مشترك داشته باشند و در صورت موافق بودن علایق و سلیقه ها در روحیات یكدیگر، با هم عقد ازدواج دائم ببندند. ازدواج توافقی ممكن است تا پایان عمر هم طول بكشد و كاملاً مشخص است كه این عمل با آنچه در كشورها به نام فحشا وجود دارد، متفاوت است.

[۱]. بحار الأنوار ج‏۶۷  ص ۶۴.
[۲]. بحار الأنوار ج‏۵۳ ص ۳۱.

دیدگاه‌ها

ازدواج موقت راهي مناسب جهت

ازدواج موقت راهي مناسب جهت آدمهايي كه پياده هستند يا مركبشون تناسب باهاشون نداره.

والا مسولیین ما باید در فکر

والا مسولیین ما باید در فکر این مساله باشن . امروز در تلویزیون شاهد رزمایش نیروهای زمینی و هوایی و دریایی و... بودم که سلاح های جنگیشونو به قول خودشون به رخ جهانیان نشون و پز می دادن . بابا این جنگ های فیزیکی دیگه اصلا صورت واقعی نداره . خیلی وقته که این نوع جنگ ها از بین رفته . اگه مردید بیاید این جنگ های سرد و ریشه کن کنید که طرف مثل من جوونه و با یه کلیک و یه اینتر ، کل توپ تانک هایی رو هم که ساختن بیارن نمی تونن جلوی اون جوونو بگیرن و جوون بدبخت که راهی برای ارضای خودش نداره میاد و دست به اعمالی میزنه که بعدها براش هم افسردگی میاره و هم مشکلات بعد از ازدواج . مرد هستید بیاین این جنگ ها رو خنثی کنید . دشمن از شما خیلی جلوتره و شماها در همون جنگ آتش و خمپاره و سلاح موندید و فکر می کنید که فقط همون جنگه .نه خیر برادر .دارن میزنن از اونور شماهارو .شما اکثرا تعصبی های عقب مونده نمی بینید . اثرش و ترکش هاشم به مرور زمان به خودتون باز می گرده . به و الله قسم راست می گم .

تصویر soalcity

با عرض سلام

با عرض سلام
شکی نیست که جنگ درونی و مقابله با هواهای نفسانی بسیار مهم تر از جنگیدن با دشمن بیرونی است. از همین رو، رسول اکرم (ص) مبارزه با هوای نفس را جهاد اکبر خواندند.
اما باید به این نکته دقت کرد که، هر کس موظف است، به اصلاح خویش بپردازد. و اگر کسی به ساماندهی امور خود بپردازد، گمراهی تمام جهان نیز برای او ضرری نخواهد داشت:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ (۱۰۵ مائده) اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! مراقب خود باشيد! اگر شما هدايت يافته ‏ايد، گمراهى كسانى كه گمراه شده ‏اند، به شما زيانى نمى‏ رساند.
همچنین اگر کسی خود به دنبال اصلاح خویشتن نباشد، حتی فرزندی یا همسری پیامبر خدا نیز برایش سودی نخواهد داشت. مثل آنکه آب ریختن در چاله، سبب ایجاد چشمه نمی شود، و تا زمانی که فردی خود نخواهد، اقدامات دیگران هیچ فایده ای نخواهد داشت.
پس نباید فرافکنی کنیم و تصور کنیم که در مساله هدایت غریزه، مسئولیت اصلی بر دوش مسئولین حکومتی است!
و درباره پایان جنگ های فیزیکی، اگر چه این سخنان در زمان کلینتون مطرح شد، اما جنگ های عراق و افغانستان، پوچ بودن آن را نشان داد.

دقیقا حرف این دوستمون درسته

دقیقا حرف این دوستمون درسته
من که جوونم چه جوری باید خودم و ارضاء کنم؟
یا باید اینکار رو بکنم یا اینکه ...

تصویر soalcity

سلام

سلام
مساله اینجاست که ما سه گزینه در پیش روی داریم! ازدواج حلال - صبر و عفت - گناه
آیا کسی که گرسنه است می تواند بگوید یا باید الان به من پول بدهید یا باید دزدی کنم؟
انسان با قوت ایمانش در سختی ها، از گناه پرهیز می کند. و همین ها، مزد و پاداش الهی را برای او به ارمغان می آورد.

غریزه جنسی یک نیاز طبیعی است

غریزه جنسی یک نیاز طبیعی است که باید ارضا شود.
گرسنگی را فرض کنید که با غذا برطرف، عطش با آب سیراب می گردد.
مثل این است که در جامعه آب فراوان باشد و عطش بسیار و بگویند آب ننوشند و روزه بگیرند.
همه مسئولین و همه پدر و مادرهایی که با بی تدبیری و یا بی اهتمامی نسبت به نیاز فرزندانشان شرایط ازدواج را برای آن ها تسهیل نمی کنند از نظر من گناهکار و در قیامت باید پاسخ گو باشند!!!

برادر یا شما در آسمونا سیر می

برادر یا شما در آسمونا سیر می کنید و یا اینکه خودتونو از جامعه کشیدید بیرون اوضاع رو خبر ندارید به اون صورتی که باید داشته باشید ! صحبت های شما درست . یه جوونی که به اصطلاح تازه از تخم بیرون اومده و پشت لباش سبز شده چه می دونه از منطق و فلسفه و از اینکه گمراهی کسانی که گمراه شدند ، آسیبی به مومنین نمیزنه ! مگه آدمیزاد معصوم هستش؟ اون حرفی که میزنین مصداقش در مومنینی هست مثل آیت الله بهجت برادر من که دیگه مومن واقعی شدند و هیچ آسیبی بهشون وارد نمیشد از طرف دشمنان . منظور بنده رو متوجه که میشید ؟ اون آیه رو با این مسایل قاطی نکنین . ما وقتی دو به علاوه دو رو به بچه یاد ندادیم . وقتی زیر ساخت های فرهنگی ما در حد صفره . چطور شما جرات کردید این آیه رو در این مساله مختلط کنید ؟ وقتی مهندسین ما توانایی این رو ندارن که سایت های غیر اخلاقی رو تا حد ۱۰۰ درصد فیلتر کنن و بچه های مردم به راحتی در اینترنت گشت و گذار کنن ، چه طور اونوقت شما انتظار دارید یک جوان خام به این مسایل رو نیاره . یه کم واقع بین باشید و از تعصب های افراطی به دور شید .بیشترین درصد بد بختی ما مردم ایران به خاطر وجود همچین آدمایی در این مملکته که تعصب جلوی چشمانشون رو گرفته و روی واقعیت ها چشم پوشی می کنن و به نوعی صورت مساله رو به راحتی آب خوردن پاک می کنن . وای بر همچین آدمایی . یه روز باید جواب پس بدن . وقتی هزینه ها بالاست . وقتی وام برای ازدواج فقط کفاف چند روز عروسی و بعد عروسی رو میده ، تازه باید از هفت جاش در بیارن و بانک های محترمه به اصطلاح نزول اسلامی بگیرن از این دو گل نوشکفته ،ضامن کارمند و برو و بیا و برو پایین و برو بالا و ... دیگه جوون با چه جراتی پا پیش بذاره برای امر مهم ازدواج ؟ برادر یکم واقع بین باش . در پاسخ به نکته دیگر سخنان شما ، اگه کمی دقیق و تیزبین بودید متوجه این منظور میشدید که کشور های قدرتمند و ابر قدرت دیگه نمی خوان با هم درگیر بشن و حملات نظامی داشته باشن .چون میدونن صدماتی که بر اثر این جنگ ها بهشون وارد میشه میشه گفت تقریبا غیر قابل بازگشت هستش، این جنگ هایی رو هم که می بینین روی کشور هایی ایجاد شده که به لحاظ اقتصادی و فقر سلاح و ... توان مبارزه با کشور هایی نظیر آمریکا رو ندارن و بایدم به این کشور ها تجاوز بشه و جنگ نظامی علیه شون صورت بگیره .شما نگاه کنید می خواستن به سوریه حمله کنن اما دیدن اگر به سوریه حمله کنن ، ایران و روسیه و حزب الله حامی سوریه هست و به خاطر همین غنی بودن سلاح برای سوریه عقب نشینی کردن و گرنه اگر این کشور ها حامی سوریه نبودن آمریکا به غروب نکشیده همون روزی که اعلام کرده بود حمله می کرد و با خاک یکسان می کرد سوریه رو . حالا وقتی که نمیشه از جنگ نظامی وارد شد چی کار باید کرد ؟؟؟ آ بارک الله

تصویر soalcity

با عرض سلام

با عرض سلام
واقعیاتی که شما مورد اشاره قرار داده اید، از دیده نویسنده مطلب، پوشیده نبوده اما باید توجه کرد که آن واقعیات چه ارتباطی به سخن حاضر دارد!
آیا شما معتقدید که تکلیف الهی، و لزوم حفظ عفت و پاکدامنی، تنها برای جایی است که حکومتی تمام زمینه های ابتلا به فساد را از بین برده است؟ در حالی که خدای متعال خود به شیطان اجازه داده، تا در مقابل راه صحیح، بیراهه ها فراهم کند و این گونه زمینه اختیار و انتخاب انسان را ایجاد نماید. و اگر زمینه مبتلا شدن به فساد وجود نداشته باشد، آن گاه عفت و پاکدامنی بی معنا خواهد بود.
همچنین اگر واقعا آن قدر وضعیت فرهنگی جامعه را خراب معرفی کنیم که به فرمایش شما زیر ساخت های فرهنگی در حد صفر باشد، آیا این مجوز ارتکاب گناه است در حالی که هر کس با ندای فطری خویش، خوب و بد را می شناسد:
فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها (۸ شمس) پس راه معصيت و گناه و تقوى و پرهيزكاريش را باو شناساند.
آیا شما با گفتن این جمله که "مگه آدمیزاد معصوم هست" می خواهید نعوذ بالله بفرمایید که ارتکاب گناهان جایز است؟ آیا خدا نیز واقع بین نبوده که چنین تکالیف و اوامری صادر فرموده است؟ یا اینکه تصور می کنید خدای متعال احکام خود را فقط برای امثال آقای بهجت بیان نموده است؟
به هر حال بنده معتقدم حتی اگر مزیت نسبی کشور خود را نسبت به کشورهای فاسد نبینیم، هیچ کس هیچ مجوزی برای ارتکاب گناه ندارد.
و درباره بخش دوم نوشته نیز، ظاهرا شما سخن خود را فراموش کرده اید و همان سخن خود را نقد می فرمایید. همان گونه که شما در این نوشته فرموده اید، اگر کشورهای زیاده خواه، مانعی بر سر راه خویش نبینند، حتما با خوی تجاوز گری خویش، اقدام می کنند و ما باید با تجهیز خود، آنها را از این کار بازداریم. و بر خلاف نوشته اول شما، نمی توان گفت که دوران جنگ های فیزیکی به اتمام رسیده است.

خندم می گیره برادر از این آیه

خندم می گیره برادر از این آیه هایی که از قرآن تیکه تیکشو می بری و می ذاری ... مثل این آیه نماز نخوانید ... در حالی که مستید . شما تیکه اولی رو می ذارین و کلی هم به خودتون می بالید . فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها منظورش همون قرآن هست که بهش راه و بیراه رو توش نشونش دادیم . حالا یه جوون خام رو حساب کن که تا حالا قرآن نخونده ... یا در حد کم خونده . خیلی داریم از این جوونا . فطرت پاک دارند اما نی دونن چه خبره . یا به درک واقعی نرسیدن . یا ایمانشون تازه گل کرده و هنوز اول راهن . برادر ببخشید ها . بذار راحت بگم . شما روحانی هایی که درس طلبگی می خوانید خیالتون راحته . چون واسه شما یه لیست میارن از قیافه های مختلف و شما انتخاب می کنید به وقتش . وقتش کیه . همون وقت ازدواجتون یا وقت صیغتون ... یعنی برای شما آماده هست . یا از طریق خانواده و یا ازطریق کسبه ای که امامه شما رو دیدن و ... اما یه جوون بیکار وقتی که مسولین بستر کار رو براش فراهم نمی کنن . یا افراد دارایی که دارن و هی انبار می کنن و پول رو پول نمی ذارن و خمس و زکاتشون و نمیدن و ... انتظار شما بی مورد است از یک جوان تشنه و پر عطش ... منظورمو که متوجه می شید . برگردید به وجدان خودتون . نمی خواد پاسخ فلسفی بدید ...

تصویر soalcity

با عرض سلام

با عرض سلام
دوست گرامی، شاید علاقه و گرایش شما، برای سخنی، آنچنان شدید است که هر سخنی غیر آن را انکار میکنید که در این صورت، حقیقتا گفتگو بی فایده خواهد بود.
آیه ای که شما به استفاده از آن اشکال کرده اید و مدعی شده اید، که منظور آن قرآن است، بعد از این آیه آمده است:
وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها (۷ شمس) و قسم به جان آدمى و آن كس كه آن را (آفريده و) منظّم ساخته
و اگر قواعد ادبیات زبان عربی را بدانید، متوجه خواهید شد که حرف "ف" در اول فالهمها، این معنا را می رساند که خوبی و بدی در وجود انسان قرار داده شده است! حتی اگر قرآنی نازل نشده باشد. و این همان وجدانی است که در درون خود می یابیم و در مقابل بدی هایمان ما را سرزنش می کند!
البته این مطلب در آیات دیگری از قرآن نیز آمده است مثل آیه ۳۰ سوره روم، پس جای انکار این مطلب نیست.
اما قضاوت شما درباره طلبه ها، و تصورات غلطی که از زندگی آنها دارید، حتی بر فرض درست بودن نیز ربطی به گفتگوی ما ندارد. چرا که مغالطه خلط اندیشه با انگیزه است و نمی توان با این گونه سخنان، حرف منطقی را رد کرد.
اما برای اینکه از فضای ذهنی ای ساخته شده توسط خودتان بیرون بیایید، توصیه می کنم نامه شهیدی به نام امیر را بخوانید تا بیابید، یک جوان چگونه می تواند رفتار کند و دقت کنید که این جواب فلسفی نیست. :
http://www.irdc.ir/fa/content/9150/default.aspx
گوشه ای از نامه شهید: حدود ۱۰ ساعت از روز را با دختر خاله ام در خانه تنها هستم و همانطور که گفتم دختر خاله ام یک لحظه من را تنها نمی گذارد،دائما در سرم فکر گناه را می اندازد. بارها در طول روز از من درخواست گناه می کند. البته من پسری نیستم که تسلیم خواهش و حرفهای او شوم ، همیشه سعی می کنم از او خودم را دور کنم ولی او مانند شیطان است که سر راه هر انسان ظاهر شود او را درون قعر جهنم پرتاب می کند و برای همین است که من از او احتراز می کنم ولی او دست از سرم برنمی دارد

عزیزم برادر گرامی ... خیلی از

عزیزم برادر گرامی ... خیلی از جونها هستند که وقتی با یک خانمی می خوان حرف بزنن و رو به رو تماس داشته باشن خجالت می کشن . اما در خفا و با یک کامپیوتر و اینترنت ممکنه همون خانم رو در اینترنت دید بزنن. خیلی از جوونها با من در این باره صحبت می کنن و کردن . منظور بنده رو متوجه میشید ؟ اگه تماس فیزیکی باشه ( حداقل دست دادن ) ممکنه رد کنن و خجالت و حیا بهشون اجازه نمیده ، ولی در اینترنت و یا تماشای فیلم غیر اخلاقی راغب ترند و هیچ نگرانی در خودشون نمیبینن و به راحتی به این کار دست میزنن . برای اصلاح اینگونه افراد چی کار باید کرد به نظرتون؟ باید به حال خودشون رهاشون کرد تا در گناه بیفتن و هی غلط بزنن یا نه یه کاری باید کرد براشون ؟ این نامه شهیدی که خلاصشو عرض کردید معلوم بود که دختر خالش می خواست باهاش تماس فیزیکی داشته باشه . اما بحث ما سر تماس فیزیکی نبود . بلکه به گناه افتادن دختر و پسر در نبود همدیگه و با دیدن فیلو عکس و تماشای نامحرم در فضای مجازی هست . به طور مثال عرض می کنم ، توی دانشگاه ها و خواب گاه ها اگه چند سال برید متوجه میشید که حتی اون بچه های مثبت هم که در نگاه و رفتار خوب به نظر میان ۹۵ درصدشون ناخالصی دارن و این گناه خود ارضایی را بیش از چند بارم توی زندگیشون کردن و بیشترشون هم که غالب بر ۹۰ درصد خوابگاهی ها هستند می کنن . به نظر شما نباید راهکارهایی رو برای این مسایل در نظر گرفت . چرا مثلا در گوگل با زدن کلمه هایی شبیه به کلمات غیر اخلاقی - فقط شبیه - باید به راحتی تصاویر شهوت انگیز نمایش داده بشه . آیا به نظر شما آن مفت خور هایی که توی بخش اینترنت فعال هستند نباید جلوی این مسایل رو بگیرن تا زمینه برای گناه جوانها فراهم نشه . آیا ما می تونیم جامعه رو رها کنیم و بگیم که باید هر کس به فکر اعمال خودش باشه . آیا ما در این زمینه کوتاهی ای نکردیم . آیا به طور مثال خدا از کار و رفتار یک پدری که جلوی فرزندش رو در جوانی نمیگریه تا زمینه برای گناه براش فراهم نشه خوشش میاد . مهندسین آی تی و حوزه فناوری اطلاعات یعنی نباید زمینه گناه کردن و در فضای مجازی کم کنند . آیا می تونیم به همین استناد کنیم که باید هر کسی بنا بر آیه هایی که فکر نکنم ۸۰ درصد جوونایی که تو این زمینه دارن گناه می کنن خبر نداشته باشن ازش ، استناد کنیم و بگیم باید خودش مواظب اعمال خودش و وسوسه های شیاطین جن و انس باشه ؟ قبول کنید برای یک جوون خیلی سخته این شرایط براش فراهم باشه و خودش هم تشنه و عطش شهوت تمام وجودشو فراهم کرده و حتی زمینه برای ازدواجش هم فراهم نباشه به این کار رو نندازه . خدایی که خیلی براش سخته . خداوند خودش هم گفته که برید ازدواج کنید . چون شما نمی تونید تحمل شهوت خودتون رو بکنید . آیش یادم نیست . ولی محتواش یادمه که همین بود . وقتی شرایط ازدواج برای جوون فراهم نیست و فرهنگ رو طوری بر مردم قالب کردن که حتما باید جوون خانه و ماشین و فلان و بیسار رو داشته باشه تا بهش زن بدیم و وحتی شغل و کار هم براش فراهم نباشه چی کار باید کنه . باید خیلی معذرت می خوام این حرفو دارم میزنم . باید بذاره خودش در بیاد و بریزه ؟ خوب دست به اعمالی میزنه که نباید بزنه برادر . من چی بگم به شما که ... اصلا بیخیال برادر ... ما گذشتیم از حرفامون و پس گرفتیم . در پناه حق

تصویر soalcity

دوست گرامی

دوست گرامی
در اینجا دو مساله داریم که باید از خلط شدن آن جلوگیری کرد.
اول وظیفه همه افراد جامعه، در مبارزه با منکرات است.
و دوم وظیفه خود شخص، برای دوری از گناه است.
اگر همه مردم نسبت به وظیفه خود بی اعتنایی کنند، زمینه گناه بیش از آن نخواهد شد که در داستان امیر به آن اشاره کردم. و در این حال نیز تکلیف از دوش فرد برداشته نمی شود و قوت ایمان می تواند مانع گناه شود.
در کنار این شکی نیست که همه افراد جامعه، وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارند. این وظیفه می تواند در فیلترینگ سایت ها باشد. می تواند در تسهیل امر ازدواج باشد و ...
پس دو مساله جدا از یکدیگر داریم. به فرض که هیچ فیلتری وجود نداشته باشد، خود شخص چرا باید در جستجوی عکس های نامناسب باشد، تا شهوتش قوی تر شده، و تاب تحمل از کف بدهد؟

در گوگل با زدن کلمه هایی شبیه

در گوگل با زدن کلمه هایی شبیه به کلمات غیر اخلاقی (((( فقط شبیه ))))

تصویر soalcity

سلام

سلام
بله با این فرمایش شما موافق هستم. اما انسان می تواند به جای دقیق شدن، در عکس ها و مطالب ناروا، سریع از آنها چشم بپوشد! و قطعا کسی که شهوت را در گام های ابتدایی مهار می کند، متوجه می شود که با یک غول غیر قابل مهار، مواجه نیست.
کسی که در شیب تند کوه شروع به دویدن می کند، ممکن است پس از چند لحظه دیگر قادر به توقف نباشد که در اینجا قطعا ملامت متوجه خودش است که از ابتدا روندی غلط را شروع کرده است. پس سهمگین شدن فشار شهوت، به خاطر خود شخص است که چشم و خیال و گوشش را از ابتدا کنترل نکرده است.

با سلام

با سلام
من سوالم این هست :آیا دخترو پسری که همدیگر رودوست دارند ولی بنا به شرایطی نمی توانند با هم ازدواج دائم کنند آیا برای ارضای غریزه جنسی برای چند ساعتی که پیش هم هستند میتواندد جهت نبودن گناه بین خود صیغه موقت بخوانند حتی اگر ولی دختر اجازه ندهد، این امکان وجود دودارد دونفر خود برای خو صیغه موقت بخوانند؟

تصویر soalcity

سلام علیکم

سلام علیکم
لطفا مراجعه بفرمایید:
http://www.soalcity.ir/node/1117
http://www.soalcity.ir/node/1112

با عرض سلام به همگي حميد جان

با عرض سلام به همگي حميد جان علكي خون خودتو كثيف نكن كسي به فكر منو تو نيست!
تا ميشيني پيش ي آخوند و شروع ميكني به صحبت كردن فقط ياد دارن بگن كه حضرت يوسف زليخا جلوش لخت شد آن حضرت روشو برگردوند، ديگه نميگن كه آن حضرت پيامبر بود، معصوم بود، اين قضيه يك بار اتفاق افتاده بود!
ما ژي كه هر روز بايد تو كوچه بازار ، دانشگاه و انواع مراكز با هزارتا زليخا روبرو بشيم!
جوبشون چيه اونوقت؟؟؟!!!!
ميگن بايد نفستو كنترل كني و نگاه نكني، آخه وقتي شهوت بهت غالب شه اصلا مخ كار ميكنه؟
قربونش برم هم كه ي كاري كردن با تمدن و فرهنگشون كه فك كنم سر ۵۵-۶۰ سالي فرصت ازدواج پيدا كنيم!
مسولين بند رو به آب دادن اساسي هيچ كاري هم نميتونن بكنن!
فقط از خدا مي خوام كه به خودمو خودت صبر بده

در پناه حق، يا علي....

تصویر soalcity

با عرض سلام

با عرض سلام
اولا تنها مطلبی که آخوندها می گویند، کنترل نفس نیست. بلکه از ازدواج نیز زیاد می گویند و جالب آنکه شما این انتقاد را در جایی نوشته اید که بحث صیغه است.
ثانیا اتفاقی که بین حضرت یوسف و زلیخا افتاد، یک بار نبود! بلکه بارها و بارها تکرار شده است. نمونه قدیمی اش، ابن سیرین و نمونه جدیدش شهیدی به نام امیر که می توانید داستانش را بخوانید تا یقین کنید این چیزها مخصوص پیامبری نبوده است:
http://www.irdc.ir/fa/content/9150/default.aspx
ثالثا پیامبران هم مانند ما بشر بودند. و مانند ما تمایلات بشری داشتند. و فرقشان در این بود که همت الهی شان زیاد بوده است.
رابعا اگر شما بند را آب ندهید و نگاه خود را کنترل کنید و ... کار به آنجا نمی رسد که شهوت غالب شود و عقل کار نکند.
خامسا آنچه بر سر فرهنگ و تمدن آمده؛ سوغات تمدن غرب است. مثل همین وضعیت کوچه و بازار که شما به آن اشاره کرده اید مرهون ماهواره هاست و ...

من واقعا از شما ممنونم به

من واقعا از شما ممنونم به خاطر چند مسئله :
- اول اینکه توی این سایت به سوال ها جواب میدید
- دوم اینکه با احترام و استدلال زیبا بحث میکنید
- سوم اینکه منو با یه الگوی واقعا زیبا چون امیر ۱۷ ساله آشنا کردید وقتی خوندمش واقعا متاثر شدم ، انشاا... ماهم یکم از معرفت ایشون رو پیدا کنیم...
امیدوارم دو دوست خوبم آقا حمید و آقا محمد هم یکم بیشتر و با تامل تر فکر کنن ما نباید تقصیراتو گردن کسای دیگه بیندازیم و ناتوانایی هامونو با استدلالهای به ظاهر درست ولی در باطن پوچ مجاب کنیم هر کس مسئول کار خودشه و مسئولین اگه نمیتونن کاری بکنن ما که هستیم خب ما یه کاری بکنیم باید اول خودمون دست به کار شیم و خودمونو بسازیم و از خودمون شروع کنیم بعد به فکر کوتاهی بقیه باشیم شما هم در حد خودت وظایفی داری مطمئنی درست انجام دادی؟؟یا اصلا انجام دادی؟؟(( حتی اگه یه نفرو نجات دادی انگار همه رو نجات دادی ...)) این جمله یادت باشه...
شهوت هدف ما نیست تو زندگی ، هدف ما رسیدن به کماله ،که رسیدن به این کمال به این راحتی ها هم نیست ، تو این راه به یه موانع و عامل های سختی برمیخوریم که یکیش شهوته حالا اگه بعضیا جرات و توانایی برطرف کردن یا حل کردن درستشو ندارن باید یه سری به خودشون بزنن، ببینن کجای کارشون اشکال داره ...زرنگ اونیه که این مانع یا عاملو پله رسیدن خودش به هدفش بکنه نه طناب دارش!!! اگه اینجوریه که هر کسی که توانایی ارضاء نیازهاشو نداره بره از راه حرام که در ظاهر راحت تره برطرف کنه بعدم با این توجیه که تو ، توی شرایط من نیسی منو درک نمیکنی کارشو توجیه کنه ، پس اون خانمی که در زمان کشف حجاب چندین سال از خونه بیرون نیومد چی ؟؟! اون آدم نبود؟؟نکنه اونم پیغمبر بود؟؟! اونم میتونست بگه من که نمیتونم یه عمر تو خونه بپوسم پس مجبورم برم بیرون؛ اون زمان اگه کسی هم دلش میخواست چادر بپوشه نمیذاشتن بپوشه ؛ فکر میکنی حالا بدتر از اون موقع است؟؟!
امیدوارم ناراحت نشده باشی و این صحبت منو هم بی احترامی تلقی نکنی دوست عزیزم من یک پسر ۱۸ ساله با رشته علوم انسانی از اصفهان هستم که طلبه هم نیستم که بگید آخوندم که اینجوری دارم صحبت میکنم ، نه ؛ من داخل محلمون کار فرهنگی میکنم از طریق مسجد وپایگاه محله و تا بتونم میخوام به جوونای و نوجوونای محلمون، حداقل کمک کنم ،شما هم بسم ا... شروع کن ؛ انتقادو و حرف زدنو همه بلدن ، عمل مهمه باید همه شروع کنیم به کمک کردن ساختن فرهنگ هر چند کم یا کوچیک از هیچی و دست رو دست گذاشتن و غر زدن خیلی بهتره !!!از بس انتظارات بالا داریم چشمامونو بستیم رو حقیقت ما برا خوشی تو این دنیا نیومدیم برا رسوندن بار امانت اومدیم تا به دنیای خالد برسیم ؛اگه میشه تو صحبت ظریف تر باش و از مغلطه کردن هم دست بردار !!! دعا کن صاحبمون بیاد اونوقت همه چیز درست میشه ان شاا...
حاج آقا میخواستم بدونم غیر از سایت هم میشه یه طور دیگه باهاتون در ارتباط باشم برا مشورت توی بعضی امور ؟؟ازتون ممنون میشم جوابمو به ایمیلم بفرستید.
ومن ا... توفیق

تصویر soalcity

سلام

سلام
ضمن تشکرا از نظر لطف شما
درباره مسائل دینی می توانید به صورت تلفنی نیز با شماره ۰۹۶۴۰۰ در تماس باشید.
همچنین می توانید برای گفتگوی آن لاین به سایت ذیل مراجعه فرمایید:
http://www.javab.ir/09640

اگر صیغه خوب است چرا در بین

اگر صیغه خوب است چرا در بین مردم هنوز به عنوان یک عمل خوب جا یگاهی ندارد مردم نمی پذیرند

تصویر soalcity

سلام

سلام
دلایل مختلفی دارد. یکی از آنها موارد نا به جای صیغه است که عده ای برای تنوع طلبی خود، صیغه را بهانه کرده اند.

من میخواهم بدانم در صورتی که

من میخواهم بدانم در صورتی که مرد در سفر باشد وزنش نیاز جنسی داشته باشد آن وقت چگونه باید غریزه اش را مهار کند؟

جواب که روشن است زن اصلا نباید چنین غریزه ای داشته باشد.

سوال دیگر اینکه من به عینه بسیاری از زنان مذهبی وحتی زنانی که تحصیلات حوزری دارند را دیده ام که علی رغم اینکه حکم صیغه وتعدد زوجات را

می دانند صراحتا باآن مخالفت می کنند.خوب حالا اگر گفتید علتش چیه؟

تصویر soalcity

با عرض سلام

با عرض سلام
اسلام هرگز نگفته به محض نیاز باید همه چیز مهیا باشد. و انسان از هر راهی نیاز خود را برآورده کند. حتی در بعضی موارد باید به نیاز خود بی اعتنایی کند. مثل آنکه شخص روزه دار، نباید غذا بخورد.
پس اصل جواب دادن به هر غریزه ای نیست. بلکه اصل مدیریت غرایز است. و با توجه به تفاوت زن و مرد و غرایز آنها، برنامه مدیریتی آنها متفاوت است.
و اینکه صیغه جایز است، به این معنا نیست که هر کسی به دنبال این حکم برود. و الا مثل این است که بگوییم چون ازدواج خوب است پس برای پسر بچه های ۵ ساله نیز زن بگیریم!
صیغه خود با توجه به موقعیت و شرایط می تواند مصلحت باشد.
همچنین این نکته قابل ذکر است که زنان مذهبی و ... معیار کشف قوانین دینی نیستند. مگر آنکه شما معصوم را ملاک قرار دهید.

علتش این هست که زن غریزتن از

علتش این هست که زن غریزتن از داشتن زن دیگری(هووووو) در کنارش متنفر است و حال هر چه می خواهید اسمش را بگوییید، مثلن اسمش را حسادت و یا غیره بگذارید ،ولی اگر هم کسی باشد که ظاهرن قبول دارد واقعن به این حکم مجبوران تن داده است و شاید هم به خاطر قبول دین از غریزه ی حتمی اش کناره می گیرد
راستی چرا مرد نمی تواند در کنار خود مرد دیگری را برای همسرش حتی متصور شود؟آها اسمش را غیرت می گذارید
آخر زنان بیچاره !!! مرد با زن دوم همان کارهایی را می کند که زن مثلن با شوهر دوم خود می کند
چرا برای زن می شود حسادت و برای مرد می شود غیرت
هیچ تفاوتی نیست
جز پر کردن مغز بشر از ابتدای خلقت با مسایلی پوچ

تصویر soalcity

سلام

سلام
فرق که وجود دارد. مثلا اگر چند شوهری باشد، نسل ها به هم می ریزد اما چند زنی سبب به هم ریختن نسل ها و گم شدن نسب ها نمی شود. و روشن است که مسائلی نظیر آزمایش DNA نیز این مشکلات را حل نمی کند و الا در غرب این همه مشکل فرزندان نامشروع وجود نداشت. چون غالبا وقتی که از ابتدا دغدغه ای نسبت به این امور نبوده، بعدا نیز کسی آن را پیگیری نمی کند.
یا یکی از دیگر فرق ها این است که زن ها به خوبی می دانند که خودشان اصلا میلی به چند شوهری ندارند و این با فطرت آنها ناسازگار است.

البته صیغه نیز به طور معمول برای کسانی است که قادر به ازدواج دائم نیستند. نه آنکه این حکم برای تنوع طلبی و هوسرانی وضع شده باشد.

همجنس بازی که مد شده و

همجنس بازی که مد شده و بنابراین نیازی نیست که بگین این واقعیت وجود نداره. اما از همجنس بازی چه عاید انسان ها میشه تحقیق کنین به جواب خواهید رسید. در مورد تفاوت زنا با صیغه موقت حرف زده شده و آن را عقلی بعضی از دوستان تشریح کردند و کسی که با خود اسلام مشکل داره یقیناً احکامش هم برای او قابل پذیرش نیست. کسی که دین زرتشت را قبول ندارد نمیتوان از او انتظار داشت که آتش پرستی رو تشریح منطقی بکنه. بنابراین بحث در مورد احکام اسلامی یک بحث بسیار ریز و تخصصی است و نمیتوان با چند کلمه و جمله قد و نیم قد از آن صحبت کرد. همه دنیا از افکارشون خسته شده اند و بهمین خاطر تنها راه تمسک به اسلام است و احترام به قوانین آن.

به شما نیز سلام

به شما نیز سلام

آقا ماکه نگقتیم زن به محض نیاز چه بایدکند خیلی واضحه که این سوال صورت کلی دارد،اصلا فرض می گیریم که شرایط زن هم اضطراری باشد،بعد تازه آن وقت می توانید جواب بدهید که خب زن به دلیل تفاوتهایش با مرد باید مثل آن روزه دار عمل کند.
در مورد مقایسه ی شما ازجایز بودن صیغه با خوب بودن ازدواج و زن گرفتن برای پسر پنج ساله باید بگویم که این قیاس کاملا غیر منطقی وناصواب است چرا که در صورت جواز یک حکمی آن هم مثل صیغه یا بهتر بگریم متعه که به معنی بهره بردن ،تمتع ولذت جویی است ،هر مرد عذب وحتی متاهلی در صورتی که امکان وعرضه ی آن را داشته باشد می تواند نسبت به آن اقدام کند، در حالیکه که اساسا ازدواج برا ی یک بچه پنج ساله جایز نیست.
آنچه به خصوص در شرایط فعلی جامعه به آن نیاز دارد تبیین درست وجلوگیری ازاجحاف وسوءاستفاده هایی است که انجام می شود.
در هر صورت به نظر من به قول بزرگی که می گفت جواب به سوالات وشبهات دینی دست کم باید قانع کننده باشد سعی کنید اگه جواب قانع کننده ای ندارید لااقل جوابتان ناصواب وغیر منطقی هم نباشد. با تشکر وخداحافظ

تصویر soalcity

سلام

سلام
بنده عرض نکردم که خوب است برای بچه ۵ ساله زن بگیریم! فکر می کنم اگر یک بار دیگر مطلب را بخوانید سوء تفاهم رفع می شود.

آقا از خانه عفاف خبر تازه اى

آقا از خانه عفاف خبر تازه اى نيست؟ نميخوان چندتا ديگه بزنن؟ :)

سلام

سلام
حاج آقا من با نظر این که به تنوع طلبی نباید بینجامد موافقم چون شهوت یک تمع بی پایان است فکر می کنم همه این جمله رو درک میکنیم .
اما
۱-اگر کسی نمی تونست شهوتشو کنترل کنه و تمام سعی خودشو در جلوگیری از گناه می کنه ولی می دونه دباره به گناه می افتد و شرایط ازدواج رو ندارد باید چی کار کنه؟
۲-اگر کسی بخواد صیغه کنه باید به کی مراجعه کنه بگه نیاز دارم؟
۳-گفتن یک نکته فکر می کنم خوبه صیغه باعث می شه نظام خانواده سست نشه مرد های جوان به گناه نیفتن وشهوت خود را کنترل کنن از آن جایی که مرد نیاز به یک همدم همراه واقعی دارد و دختران جوان هم همین طور حال که مردها نیازشان کنترل شده اگر دختران جوان شرایط تشکیل خانواده را سخت بگیرند (نه شرایط اخلاقی و...همسر)به ضرر خود کار کردن و رفته رفته شرایط تشکیل زندگی راحت تر می شود که این مبیین این است که نظام خانواده محکم تر می شود(چرا که گناه در جامعه رواج پیدا نمی کند) به علاوه پسران و مردان جامعه به دنبال استفاده از سوء نیت خود به دنبال چشم چرانی و سعی برای رابطه بر قرار کردن با ناموس مردم نمی افتند (چرا که یک امر نا پسند پزیرفته [واهد شد)
منتها یک جای حلقه خالی است:
۱-این که این نمی تواند به عنوان شغل برای خانوم های صیقه ای تلقی شود چرا که ۱-عده۲-می زان پرداخت فکر کنم کم باشد
اما فکر می کنم با یک سری کارهای تغیری مثل شرایط دادن شغل برای این افراد راحتتر بشه یا دادن تسحیلات یا داد مکانی
برای زندگی شرایط را برای استغبال آن ها فراهم کنند
۲-مکانی برای مراجعه فراهم باشد حتی مثل یک سایت (نه حتما مکان فیزیکی)چرا که صیقه کردن مثل خاستگاری نمی شود رفت
جلو و شاید هم فرهنگ سازی لازم داشته باشد.
منتها در آخر می خواهم بگویم که باز هم آدم باید جلوی نفس خود را بگیرد اما این ها فکر کنم کنترل کننده و جهت دهنده جامعه به سمت خوبی و رستگاری باشد این ها نظر من است شاید خیلی جاهیش مشکل داشته باشد اما خواهشم از شما واین سایت این است که روش فکر کنید و پاسخی در این رابطه بگید.

با سلام

با سلام
میخواستم بدونم وقتی ازدواج موقت نیازمند ذکر زمان است در عقد و میتواند یک روز باشد یا ۹۹ سال یا فراتر.خب این خود زمینه ی هرزگی و انحراف را
فراهم نمیکند؟! تا کسانی که فقط یکم بخاطر فشارهای عقیدتی خودداری میکنند این فشار هم از انها برداشته شود و راه یکباره هموار شود که فرد به
این صورت ازدواج کرده و هر روز کسی را به عقد موقت خود دراورد و روز بعد خاتمه یابد؟ عقد یک روزه و در دسترس و راحت. این یه نوع هرزگیه مشروع
یا روسپیگریه موجه نمیباشد؟ ایا بهتر نبود برای عقد موقت هم معیار و ضوابطی تعیین میشد؟ایا امکان این ازدواج برای یه فرد متاهل بنیان خانواده را
سست نمیکند؟ تنها حالتی که به فرد درین هنگام دست میدهد رهایی از عذاب وجدان ناشی از زنا است چون کلاه شرع بر سر آن رفته و وجدانش
اسوده گشته. وگرنه شخصی که هر روز با کسی عقد موقت میکند و روز بعد این مدت پایان میابد با یک زانی یا زانیه چه فرقی کرده؟ جز اینکه عقلش و
وجدانش را در غالب شرع توجیه کرده؟ اثار حقوقی که بر این ازدواج بار میشود در مدت یک روز یا حتی چند ساعت چیست؟ نفقه ای که یک روزه
پرداخت میشود؟
و یا صرفا اینکه فرزندان ناشی از این رابطه یک روزه منتسب به اوست؟این تمام مشکلات را حل کرد؟ اینکه تازه اول تمام مشکلاته, فرزند ناشی از یک
رابطه ی یک روزه با سرنوشتی نامشخص و بعد اثار ناشی از تحمل چنین وضعیت و مشکلات روانی انبوهی که بر هر ۳ نفر زن و مرد و بچه بار میشود. واویلاااااااااا
این کدامین چاره ی درویش بود؟! که ارزش ایمان انسان.... ریش بود؟!! واقعا چنین فرد بی وجدانی مشکلش با صیغه موقت حل میشه؟میشه یه فرد خدا دوست و با معرفت؟
بهتر نبود مرزبندی برای نکاح موقت به وجود میومد تا کسانی که واقعا ناچارند و تمام راه ها را رفته و موفق نشدند به عنوان اخرین راهکار به این سمت بروند؟
یک نفر اید به من پاسخ دهد
ممنون

تصویر soalcity

ضمن عرض سلام و تشکر از توجه

ضمن عرض سلام و تشکر از توجه شما
در یک جمله کوتاه برای جواب باید عرض کرد که افراط و تفریط هر دو ناپسند است.
از سویی نباید راه آنچنان بسته شود که افراد به خاطر غریزه خود راهی جز گناه نداشته باشند و از سویی نیز قرار نیست که افراد اسیر غرایز خود شوند.
بنابراین اصل صیغه قرار داده شده است و برای آن نیز ظوابط و توصیه هایی طرح شده است. مثلا این کار را برای افراد متاهل نهی کرده اند و احادیث متعددی در این باب داریم. همچنان که مکرر به ما گوشزد کرده اند که بدترین دشمن ما، نفس اماره ماست و نباید به سراغ تنوع طلبی برویم.
علاوه بر آنکه برای دفع مفاسد رابطه نامشروع، ضوابطی برای صیغه قرار داده شده است.

رعایت عدالت در روابط زناشویی

رعایت عدالت در روابط زناشویی یک اصل اسلامیست و خداوند هم در قرآن به آن دستور فرموده است. برخلاف نظر عموم هرکس نمیتونه بدون هیچ حدو مرزی دست به ازدواج دائم دوباره یا موقت بزند. در اسلام گفته شده اگر نمیتوانید میان زنان به عدالت رفتار کنید شما مجوز چند همسری ندارید. بنابراین لزوم تفسیر ناصحیح دیگران نمی تواند معیاری باشد که یک حکم اسلامی را مردود دانست. ازدواج موقت هم حد و حدودی دارد و اگر شرایط ازدواج را واقعاً به خطر بیندازد و قانون به این خطر اذعان نماید فرد باید جوابگو باشد و تمامی خسارات را جبران نماید. بنابراین نه مردها و نه زن ها اینقدر به خودشون حق ندهند که از احکام اسلامی سوء استفاده و افراط نمایند. مثلاً در مورد مهریه چه کسی گفته که مردی که درآمد ماهیانه او به اندازه یک سکه است همسرش انتظار داشته باشه به اندازه تاریخ تولدش مهریه باید ثبت گردد!!!!!!! احکام اسلامی چیزی نیستند که اگر مثلاً به ضرر کسی باشه آن را غیر مقبول احساس کند و اگر به نفعش باشد آن را از احکام بسیار عالی معرفی نماید. قصاص یک حکم اسلامیست ولی شما بیاید از قاتل در مورد قصاص نظر خواهی کنی ببینی چطور به راحتی این امر رو زیر سئوال می بره!!! بنابراین احکام اسلامی کاملاً منطقی هستند و کسی نمیتواند آنها را نقض کند ما باید افکار خودمونو پرورش بدهیم البته در قانون هم مشکلاتی است و باید قانونگذاران هم با جدیت و ریزبینی بیشتری مسائل را نگاه کنند.

در ضمن یکم منصفانه تر نگاه

در ضمن یکم منصفانه تر نگاه کنید به مسیله اگه اقایون یکم به طرف دیگه ی قضیه نگاه کنن و انقد خودخواهانه خودشون و تمایلاتشونو محور همه چی قرار ندن به انسانیت نزدیک تره. اگه اسلام انقد به نیازهای فطری و درونیه انسان ها اهمیت میده و تا ریز این مسایلو بیان کرده که اقایون مجتهد ازش صیغه ی موقتو استنباط کردن به این نیاز زن ها که حس مالکیت به همسرانشان دارند توجه نکرده؟میشه از نیاز یه طرف چشم پوشی کرد برای ارضای نیاز طرف دیگه ؟ زنی که تمام وجودش رو برای همسرش میذاره متقابلا انتظار داره شوهرش تماما چه روحا و چه جسما برای اون باشه و این یه خواست شدید روحی و قلبی برای خانوماست و کوچیکترین لغزشی درین زمینه دلسردی در زندگی مشترک و اختلاف و نزاع میاره و بنیان خانواده از هم میپاشه.واسیب روحی عمیقی به هر ۲ طرف مخصوصا خانوما وارد میکنه.ازاد گذاشتن مردان متاهل به داشتن زنان صیغه ای در کنار همسر دایمی جز داشتن یه حرمسرا چیز دیگه ای نیست و نتیجه ش جز فساد درونی و از هم پاشیدن یه خانواده نمیتونه باشه.گرچه چنین ادمی لیاقت مهر همسرشو نداره . خانوما حاضرا شوهرشون هرکاره باشه اما دنبال این مسایل چه غیر شرعی چه با بهانه ی شرع نباشه. این تنها چیزیه که یک زن نمیتونه تحمل کنه و دلشو واقعا سرد میکنه. این یه هشدار جدیه به اقایون که اگه زندگیشونو دوست دارن بخاطر خودخواهی و شهوت پرستی خودشون بهم نریزنش, اونی که داره باهاشون زندگی میکنه و از جون مایه میذاره دلش به وجود تو اقای محترم خوشه, اونم ادمه. یکم انصاف داشته باشید.
و سوال دیگه ای که مطرحه اینه ایا یه خانومی که با همسرش ارضا نمیشه یا شوهرش توانایی امیزش جنسیو نداره میتونه صیغه باشه با کسی؟ در حین زندگی با همسرش از لحاظ جنسی جای دیگه تامین شه؟ مطمینم هیچ اقایی موافق این مسیله نیست و با دیده ای غضب الود به این مسیله نگاه میکنه و حاضره زنش بمیره ولی باهاش چنین کاری نکنه.انتظار تحمل ازش داره و انگار میل جنسی در خانوما حرامه . اصلا این چه حرفیه نعوذوا بالله . خب تا مسیله برعکس میشه تازه اقایون متوجه وخامت کاری که با خانومشون میکنن بخاطر هوای نفسشون میشن. اما من جواب منطقیه این سوالمو میخام بدونم.
اجازه ی داشتن همسر صیغه ای بدون گذاشتن یه حد و مرز مشخص و شرایط و ضوابط نه تنها جلوی هرزگی و فسادو نمیگیره بلکه به فساد رنگ موجه میبخشه و از قبح میندازدش.دیگه این حدو مرزی که بین خوب و بد بود و میخانه و حرمسرا از کعبه جدا میشد یکی میشه.حالا یکی به اسم شرع دیگری لااقل شجاع تره زیر بار جنایتی که به نفسش میکنه میره و بالاخره به اسم زنا تمومش میکنه.

تصویر soalcity

عمده جواب لازم در ذیل کامنت

عمده جواب لازم در ذیل کامنت قبلی شما بیان شد. فقط این نکته را اضافه می کنم که زن و مرد از لحاظ روحی و جسمی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و همین تفاوت ها باید برایمان روشن کند که قرار نیست همه چیز مساوی باشد. هر چند عدالت امری لازم است که با تقابل حقوق و وظایف برآورده می شود.
همچنین باید توجه کرد که زنا و صیغه با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند و کسی که خود را هلاک می کند، شجاع خوانده نمی شود.

فرق زنا با ازدواج موقت

فرق زنا با ازدواج موقت
۱- در ازدواج موقت شرط اذن پدر در بیشتر موارد لازم است ولی در زنا این قضیه بی معنی است.
۲- در ازدواج موقت اگر باعث ایجاد فرزند شود مرد میتواند مسئولیت پذیر باشد ولی در زنا این مسئولیت بی معنی است چرا که دقیقاً معلوم نیست آیا از نطفه این مرد است یا مردی که یک ساعت قبل با زن آمیزش داشته است. وقتی مسئله نگهداری عده برای زن در ازدواج موقت مطرح می شود بخاطر همین است.
۳- در ازدواج موقت زن نمی تواند همزمان با چند مرد همبستر باشد
۴- زن بعد از اتمام ازدواج موقت باید یک زمانی بعنوان عده نگهدارد تا بتواند بسمت ازدواج دیگری سوق پیدا کند و این یعنی کنترل غرایض جنسی لجام گسیخته.
۵- در زنا بعضاً با زور زنان را مجبور می کنند در حالی که در ازدواج موقت شرط رضایت کامل زن الزامیست.
۶- فرزندی که از ازدواج موقت ایجاد می شود حلال زاده است ولی در زنا این فرزند حرام زاده است.
۷- در ازدواج موقت بصورت ساماندهی شده مرد نسبت به تعهدات خود از نظر حقوقی مسئولیت دارد ولی در زنا به دلیل پنهان کاری و نبود شواهدی مرد به راحتی میتواند تعهدات خود را کتمان نماید.
۷- در ازدواج موقت زن میتواند به ازدواج دائم در آید ولی در زنا ازدواج تا ابد حرام می باشد.
۸- زنا تنها برای ارضای لذت جنسی هست ولی در ازدواج موقت می تواند بدون روابط جنسی تنها برای محرم شدن و یا رفع نیازهای دیگر زن و مرد ایجاد شود.
۹- ازدواج موقت فقط مخصوص زنان بیوه و مجرد است ولی در زنا زنان متاهل هم گرفتار این قضیه خواهند بود و به پاشیده شدن ازدواج ها و خانواده ها منجر خواهد شد.
۱۰- ازدواج موقت برای هر مرد و زنی نمیتواند تجویز شود و باید دارای شرایطی باشند ولی در زنا داشتن شرایط بی معنی خواهد بود.
۱۱- وضعیت فرزندان در ازدواج موقت مشخص است و می شود به راحتی فهمید که پدر فرزند چه کسی هست و در زنا این وضعیت نامشخص خواهد بود و بنابراین داشتن پدری مسئول برای فرزندان زنا امری ناممکن است.
۱۲- در ازدواج موقت یک مرد بعد از اتمام مدت عقد در صورتی که زن بعد از نگهداری عده به ازدواج موقت یا دائمی دیگری درآمده باشد نمی تواند به سراغ ازدواج موقت دوباره با او برود و این یعنی کنترل شهوات و ارضاء آن منوط به شرایط خاص.
۱۳- در ازدواج موقت زن بعد از ازدواج دائم دیگر نمی تواند با مردی دیگر ازدواج موقت داشته باشد ولی در زنا هیچ شاید و بایدی وجود ندارد.

با سلام. ممنون از پاسخ شما.

با سلام. ممنون از پاسخ شما.
من منکر تفاوت های زنان و مردان نیستم.و اتفاقا همین تفاوت هاست که باید در نظر گرفته شه تا به کسی ظلم نشه. من چشم پوشی از نیاز یک طرف برای ارضای نیاز طرف دیگه رو ظلم میدونم.تمام حرف من همینه.
فرمودید صیغه هم ضوابط و معیاری داره و افراط و تفریط هردو ناپسنده و مردان متاهل ازین کار نهی شده اندو اینا همه درست و منطقیه اما این راه باز شده که بدون توجه به این مسایل مردان متاهل با زنان مجرد یا بیوه یا طلاق داده شده صیغه میکنند و توجه ای به این نهی ها هم ندارند.همینکه راه بازه شرعا خودشونو مجاز به این کار میدونن و خب میبینیم که عواقب واقعا وحشتناکی روی خانواده شون میذاره. مخصوصا فرزندانی که در اون خانواده تربیت میشوند. میبینید که این نهی هیچ ضمانت اجرایی نداره. مخصوصا وقتی کانون یه خانواده به راحتی از هم میپاشه.
جلوی این مفسده چطور گرفته میشه؟؟!!
با تشکر

تصویر soalcity

سلام

سلام
ضمانت های اجرایی لزوما در استفاده از قوه قهریه و به کارگیری پلیس و ... نیست. خصوصا در مسائل خانواده که این گونه نظارت ها مشکل و دارای نتایج نامطلوب است. به نظرم یکی از بهترین ضمانت های اجرایی پایبندی یک مرد به همسر خود، در دست خود آن زن است. زنی که نیاز روحی و جسمی شوهرش را در خانه برآورده کند، می تواند او را مدیریت کند. ضمن آنکه انتخاب اولیه در ازدواج و دقت داشتن در اخلاق مرد نیز خود نکته بسیار مهمی است.

جهت جلوگیری از سوء استفاده از

جهت جلوگیری از سوء استفاده از احکام اسلامی قانونگذار باید نکات ریز زیادی رو تشخیص بده بنابراین بعضی از مشکلات که بخاطر افراط در بعضی مسائل ما شاهد آن هستیم یقیناً باید قانونگذار برای محدودیت آن قوانینی لحاظ کرده باشه و اگر نقصی هست در اسلام نیست بلکه در قانون یک مملکت اسلامی است. یقیناً هر گونه ظلم واقعی که به خانواده در باب ازدواج موقت ایجاد شود در آخرت باید فرد جوابگو بود ولی نباید گفت هر کس ازدواج موقتی دارد حتماً به خانواده اش ظلم میکنه و این را هم نمیتوان گفت که هر کس ازدواج موقتی دارد حتماً به خانواده اش ظلمی نمی کند. در اسلام هم رعایت عدالت بین همسران تاکید شده و کسی که توان اجرای عدالت در مورد زنان را ندارد نباید چند همسر داشته باشد. ولی همه ما نباید به راحتی قضاوت کنیم و فکر کنیم آن چیزی که ما می گوییم عدالت و آن چیزی که دیگران می گویند و می خواهند ظلم می باشد. حکم ازدواج موقت برای اصلاح فسادهاست نه ایجاد فساد. همانطور که افراط در غذا خوردن باعث امراض مختلفی می گردد نمی توان غذا را بد دانست. با تشکر

سلام . احسنت, این درست است که

سلام . احسنت, این درست است که زن نقش مهمی در این زمینه ایفا میکند و در ان جای هیچ شک و بحثی نیست اما این امری پیچیدست و جز با ورود در زندگی نمیتوان شناخت لازم کسب کرد و به همه ی ظرافت ها پرداخت. منظورم اینه راه برای بهانه جویی ها و هرزگی ها نباید باز باشد که با کوچکترین کوتاهی دراین زمینه حال از روی غفلت یا برخی مشکلات روحی مقطعی که بسیاری از ان موارد اگر ریشه یابی شوند به عامل اصلی یعنی خود مرد برمیگردد؛ او از این فرصت استفاده کرده و به جست و جوی ارضای تمایلات خود در جای دیگری باشد, قبل ازین که به فکر اصلاح وضعیت براید خود را با یه ازادی بی قید و شرط درین زمینه مواجه ببیند و مسلما به سمت راهی خواهد رفت که میلش میگوید و اسان تر و بی دغدغه تر است. یا فکر کند شاید اسمان جای دیگر ابی تر است.یا برخی مواقع ممکن است خانومی کم نذاشته باشد اما ذهن مرد بیمار است و راه برای انتقال این بیماری به صورت شرعی باز است.
کلا حقوق زمانی کاربرد دارد که با سازش و صلح و تفاهم نشه با مشکل کنار اومد. مهریه و شروط ضمن عقد هم نمیتواند ضمانت اجرای دوام یه زندگی باشد اما وجودش برای برخی این فرصت را به وجود میاورد که بیشتر راجب زندگیشون تامل کنن و به رفع مشکل بیندیشند حال شاید این مهر یا برخی شروط بهانه ای شده که به جای زود تصمیم گرفتن کمی تامل کنند, یعنی نهایت تلاش خود را کرده اند و پیش وجدان خود شرمنده نیستند که چرا به راحتی از هم گذشتند.
برای صیغه هم میتوان شروطی اورد که ضمانت اجرا داشته باشد مثلا مردان متاهل فقط در صورتی بتوانند با شخص دیگری صیغه کنند که اول مشکلات ناشی از براورده نشدن نیازهای جنسی و روحی شان ناشی از کم کاری خودشان درین زمینه نباشد که مشاور میتواند این مسیله را تایید کند. شاید یک مشاوره برای هردو طرف برای همیشه مشکل دو طرف را حل کند و این عدم ارضا ناشی از نااگاهی زوجین به نیازها و احساسات یکدیگر باشد و این شرط زمینه را برای این پیگیری فراهم میکند چون شاید خیلی ها از رویی کاهلی یا غفلت به سمت ان نروند ولی همینکه تصمیم جدی به ازدواج موقت میگیرند برای گرفتن تایید روانشناس باید به مشاوره بروند و اینجا تلنگری برایشان میشود و یه مکث , یکبار بازنگری و تامل و این امر هم به حفظ نظام خانواده کمک میکند هم راه را برای انحراف و هرزگی یا ذهن های بیمار میبندد در غیر این صورت ضمانت اجرایش هم بگوییم ازدواج موقت او حکم زنا خواهد داشت و ترتیب اثر داده نخواهد شد و مجازات خاص خود را در قانون مجازات دارد.یا بگوییم درین صورت زن رسمی او حق درخواست طلاق را دارد و غیره.
یا مدت صیغه جز در مواقع ضروری یک روزه نباشد که فردی هر روزه با کسی باشد. و بسیاری موارد دیگر که کارشناسان یا کانون های حمایت از خانواده یا کارشناسان اجتماعی تشخیص میدهند. تمام تلاش برای رسیدن به این مقصود است که گناه و فساد ریشه کن شود و جامعه ای سالم داشته باشیم با این دستورات و اگر کسی بیمار روحی ست یا مشکلات دیگری دارد به گونه ای دیگر مشکلش رفع شود نه راه برای فساد به شکل شرعی فراهم شود.
با سپاس فراوان

سلام. من یک مسلمان هستم. با

سلام. من یک مسلمان هستم. با بسیاری از احکام اسلام در مورد زنان مخالفم و تا به حال هیچ کسی نتوانسته مرا متقائد کند. اما دوست دارم به سوالاتم جواب بدهم ببینید من یک دختر هستم صحبت کردن راجع به مسائل زنان بایستی در حضور آن ها باشد چون همون طور که شاهد بودم متدین ترین زن ها هم در مورد این احکام مشکل دارند شاید برای مردان مهم نباشد و تازه برخی از آن ها از این موارد خوشحالند و در مواردی سوء استفاده هم می کنند ولی من اعتقاد دارم یک قانون درست به شکلی باید باشد که امکان هیچ گونه سوء استفاده را به کسی ندهد به عنوان مثال در قرآن سوره نسا آیه سوم خطاب به مردان آمده می توانید یک، دو، سه یا چهار زن اختیار کنید فقط به شرط عدالت. این عدالت رو چه کسی تضمین میکنه؟ ایا این حکم مجوزی برای بیوفایی و خیانت نیست؟ ایا اگر از لحاظ مالی همه زنان را تامین کند مسئله حل می شود؟ ایا زن شعور و احساس ندارد ؟ این احکام مثل یک ابزار با زن رفتار می کنند. به نظر من این احکام مربوط به شرایط و موقعیت های خاصی است که وظیفه مفسران قرآن است که برای مردم آنرا مشخص کنند ولی از آنجا که مفسران کشور ما مرد هستند نه تنها این احکام را محدود به شرایط خاص نمی کنند بلکه حکمی مثل صیغه رو که اصلا برای من قابل درک نیست به اون اضافه می کنند. الان کسانی که صیغه می کنند تنها دو دلیل دارد یا زن میخواهد حقوق بازنشستگی پدرشو از دست نده و ازدواج هم کرده باشه و در شناسنامش وارد نشه صیغه می کنه و یا اینکه دو طرف می خواهند به دور از چشم خانواده با هم باشند مجوزی برای گناه فقط با یک امضاء. برای هر گناهی در قانون بایستی جریمه و مکافاتی باشد آیا برای دل شکستن هم جریمه ای هست . وقتی مردی برای صرفا ارضای جنسی و تنوع طلبی افراطی خودش به همه عهد و پیمانی که با همسرش بسته پشت پا میزنه محکوم نیست؟ نه با عقل سازگاره نه با احساس. کمی فکر کنید. زن با احساسش زندگی می کنه. اگر زن نیستید احساس که دارید.

تصویر soalcity

سلام

سلام
احتمالا رمز مخالفت شما این جاست که به دنبال تساوی هستید. حال آنکه معیار اسلام در بحث زن و مرد تساوی نیست. بلکه عدالت است که در مواردی با تساوی معارضت دارد. از جمله وظیفه کسب معیشت، کارهایی نظیر جهاد و ... که با نگاه زنانه و مردانه، به نفع زن است و امور دیگری که زنان فکر می کنند به نفع مرد است! حال آنکه در اسلا تنها بحث تناسب حقوق و وظایف و رابطه آنها با توانایی ها و نیازهای ذاتی زن یا مرد است.

باسلام

باسلام
من فکر میکنم شما خیلی عجولانه در مورد همه زنان صحبت می کنید و آمارتون کاملاً اشتباس اتفاقاً خیلی از زنان مذهبی که ریشه ای دیندارند نه بالاجبار جامعه یا خانواده از وضعیت و حق و حقوق خود کاملاً راضی هستن. اولا وقتی شما خودتون را مسلمان قلمداد میکنی یعنی بهترین دینی که به تشخیص شما بوده انتخاب کردید ولی اینکه میگید با خیلی از قوانین اسلامی مخالفم این نشانه مشکل داشتن اسلام نیست بلکه نشانه اطلاعات ناچیز شما یا همون کسایی هست که شما بعنوان راهنمایی با آنان صحبت می کنید. اسلام جایگاه ارزنده ای برای زنان ایجاد کرده که تا کنون هیچ مکتبی نتوانسته به زن در چنین جایگاهی نگاه کنه. اگر شما برای ازدواج دوم یک مرد لفظ خیانت رو اطلاق می کنید بهتر است کمی در رفتار زنانی که مردشون ازدواج دوم کرده هم نگاه کنید شاید قضیه اینجوری نبود که شما تصور می کنید. البته این به معنی این نیست که تمامی مردان دو زنه یا بیشتر حق دارند نه بلکه به این معنی است که یکسویه و با یک آمار ناقص نباید یک قضیه را تعمیم جهانی داد. اگر طبق نظر شما باشه که مردی که بخاطر ندادن مهریه همسرش به زندان میره زن او باید یک خیانت کار و بی رحم باشه که آبرو و احساسات مرد توجه نکرده!!! نه اینطور نیست طرفین یک حق و حقوقی دارند و در صورت لزوم میتوانند از آن استفاده کنن یا گذشت نمایند و استفاده از حقی که برای طرفین موجود هستش به معنای خیانت نیست. موفق باشید

نظرات