صیغه

آیا در قرآن آیه ای درباه ازدواج موقت آمده است ؟

ازدواج موقت

شهر سوال ـ از امـام بـاقـر عـليـه السـلام نـقـل شـده كـه در پـاسـخ سـؤال ابو بصير راجع به متعه فرمود: نزلت فى القرآن فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجـورهـن فـريـضة ...؛ قرآن مجيد در اين باره سخن گفته آنجا كه مى فرمايد: (فما استمتعتم ...).

آیا ائمه معصومین علیهم السلام هم ازدواج موقت داشته اند؟

ازدواج موقت

شهر سوال ـ بحث استحباب داشتن ازدواج موقت نکته جدیدی نیست و در کتب حدیثی هم بدان اشاره شده است .شیعه از این جهت که حرام دانستن ازدواج موقت را بدعت در دین می داند، مقابله با آن را مستحب می شمارد؛ چراکه انجام ازدواج موقت خود نوعی احیای سنت رسول الله است. این مضمون در روایات نیز بارها آمده است.

اجازه پدر برای عقد موقت دختر باکره

ازداج موقت

شهر سوال ـ در مورد ازدواج دختر باکره، این کار بدون کسب اجازۀ ولىّ دختر جایز نیست. و منظور از باکره دخترى است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه.
این قول نمی تواند جایگزین اجازه پدر برای جاری کردن عقد باشد.

برای جاری کردن صیغه محرمیت در ازدواج موقت چه مسائل شرعی، باید مراعات شود؟

ر ازدواج موقت

شهر سوال ـ به عربى صحيح خوانده شود به احتياط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى صحيح بخوانند به‏ هر لفظ‏ى كه صيغه را بخوانند صحيح است و لازم هم نيست كه وكيل بگيرند اما بايد لفظ‏ى بگويند كه معنى "زوجت و قبلت" را بفهماند.

نظر مراجع در مورد اذن پدر در ازدواج موقت چیست؟

صیغه ازدواج موقت

شهر سوال ـ به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر شرط است یا نه، چند نظر هست:

فرق زنا با صیغه موقت چیست؟ با یک لفظ چه چیز عوض می شود؟

ازدواج موقت

شهر سوال ـ غریزة جنسی یكی از نیرومند ترین غرائز انسانی است، تا آن جا كه پاره ای از روانكاوان آن را تنها غریزه اصیل انسان می دانند و تمام غرائز دیگر را به آن باز می گردانند. از سوی دیگر این یك قانون كلی است كه اگر به غرایز طبیعی انسان به صورت صحیحی پاسخ گفته نشود، برای اشباع آن متوجه طریق انحرافی خواهد شد، زیرا غرایز طبیعی را نمی توان از بین برد.

چرا ازدواج موقت برای مردان متاهل جایز است؟

ازدواج موقت

شهر سوال ـ و بحث ازدواج موقت نیز مصالح روشنی برای جوانان ازدواج نکرده و ناتوان در ازدواج دائم دارد. که انکار آن شایسته یک انسان عاقل نیست. و هر کسی اندکی چشمانش را باز کند، در می یابد که ممانعت در این مساله، تنها سبب رواج روابط بدون ضابطه و با هرج و مرج بسیار در جامعه است که علاوه بر جنبه تمرد از دستور الهی، مهم ترین و اصیل ترین کانون جامعه، یعنی خانواده را به نابودی می کشاند.