اگر شیطان در ماه رمضان در زنجیر است، پس گناهان ما در این ماه ناشی از چیست؟
یکی از مقاطعی که فعالیت جنود شیطانی تضعیف میشود، ماه مبارک رمضان است. و در روایات این مطلب به تعابیر مختلف بیان شده است. از جمله:
پیامبر (ص) میفرمایند: در روز نخست ماه رمضان شیاطین سرکش دربند می شوند.[۱]
همچنین حضرت علی (ع) میفرمایند: وقتى ماه رمضان فرا رسید، رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله برخاست و خداوند را حمد گفت و ستایش كرد، سپس فرمود: اى مردم، خداوند شما را از دشمنان جن و انس شما حمایت كرد و فرمود: «مرا فراخوانید تا براى شما اجابت كنم، و به شما وعده اجابت داد، بدانید به راستى خداوند (عزّ و جلّ) بر هر شیطان سركش، هفت تن از فرشتگانش را گمارده است و تا زمانى كه این ماه شما [ماه رمضان] سپرى نشده است نمى توانند آزاد گردند.[۲]
اما عده بسیاری، تاثیر شیطان بر خود در این ماه را تجربه کرده و میکنند. بنابراین روشن است که جنود شیطانی به طور کامل غیر موثر نمیشوند. و همچنان توانایی ایجاد انحرافهایی دارند. و در تبیین چگونگی تاثیر شیطان، علیرغم روایات بیان کننده محبوس شدن شیطان چند احتمال میتوانیم طرح کنیم:
۱- سبب حبس شدن شیطان، عمل روزهداری است. چرا که گرسنگیِ ناشی از روزه، راه ورود شیطان را مسدود میکند کما اینکه پیامبر (ص) میفرمایند: شیطان مانند خون در انسان جارى مىشود، پس با گرسنگى، مجارى او را تنگ كنید.[۳] در واقع محدود شدن شیطان برای هر کس به میزان اثرگذاری روزه اوست. و کسانی که روزه نمیگیرند یا آداب آن را به خوبی رعایت نمیکنند، شیطان در مقابلشان محدود نیست و به همین جهت تاثیر شیطان را احساس میکنند. در واقع محبوس شدن شیاطین برای عدهای مخصوص است.
۲- شیطان برای همگان در بند میشود، اما اعمال و رفتار ما، سبب آزادی او میشود و به همین سبب میتواند بر روی ما اثرگذار باشد. و روایت ذیل میتواند بر این مطلب دلالت داشته باشد:
پیامبر (ص) میفرمایند: ای مردم در این ماه درهای بهشت باز است، از خداوند بخواهید آن را بر شما نبندد، و درهای آتش بسته است از پروردگارتان بخواهید آن را بر شما باز نگرداند، و شیاطین را بستهاند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آنها را بر شما مسلّط نگرداند.[۴]
و حتی رفتار ما در قبل از ماه مبارک رمضان نیز میتواند در این باره موثر باشد.[۵]
۳- منظور از در بند شدن شیاطین، در بند شدن همه آنها نیست. کما اینکه در بعضی از روایات تعبیر شیطان با الفاظی نظیر "مرید"[۶] مقید شده است. و سید بن طاووس نیز این احتمال را با وجوه مختلفی ذکر کرده است. از جمله اینکه شاید هر ماه، شیاطین مخصوص به خود داشته باشد و تنها شیاطین مخصوص ماه رمضان در بند میشوند اما سایر شیاطین همچنان مشغول فعالیت خویش هستند. یا اینکه اگر چه شیاطین در بند میشوند، اما ابلیس همچنان آزاد بوده و به فعالیت خویش میپردازد.[۷]
علاوه بر اینکه تنها عامل موثر در انجام گناه، شیطان نیست و انسان نباید از تاثیر نفس اماره خود غافل شود.
[۱]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۷۱، ح ۳۳۱.
[۲]. وسائل الشیعة، ج۱۰، ص ۳۰۴، ح ۱۳۴۷۷.
[۳]. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج۱۶، ص۲۲۰، ح۱۹۶۵۰.
[۴]. أمالی الصدوق، ص۹۵، المجلس العشرون.
[۵]. ر.ک: الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة،ج۱، ص ۷۳.
[۶]. وسائل الشیعة، ج۱۰، ص ۳۰۴، ح ۱۳۴۷۷.
[۷]. ر.ک: الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة،ج۱، ص ۷۳.
دیدگاهها
آیا جن ها هم خمس می دهند ؟
آیا جن ها هم خمس می دهند ؟
با عرض سلام
با عرض سلام
اظهار نظر در این عرصه ها، تیر در تاریکی انداختن است مگر اینکه کسی به غیب احاطه داشته باشد.
احسنت
احسنت
سلام
سلام
پس وسوسه شیطان در این ماه وجود دارد یا نه ؟؟
چون من بدون هیچ کار اشتباهی موقع دعا وسوسه شدم و همون جا به خدا پناه بردم خیلی واسم عجیب بود .
سلام
سلام
همان گونه که ذکر شده، تاثیر شیطان در این مقطع کم می شود و عواملی سبب توانایی او می گردد.
توضیحات قانع کننده نبود.
توضیحات قانع کننده نبود.
با عرض سلام
با عرض سلام
ما سعی در بیان جواب صحیح و منطقی و مستدل داریم.
قانع شدن یا نشدن افراد متاثر از عوامل مختلفی است که عرضه جواب قانع کننده برای همگان چندان ممکن نیست.
با سلام ممنون از جوابهای قانع
با سلام ممنون از جوابهای قانع کننده او خوبی که می دین خدا حفظتون کنه انشاالله .
dorod bar shoma
dorod bar shoma
باسلام
باسلام
باید عرض کنم
نفس انسان خود وسوسه کننده است منتهی شیطان بر این وسوسه می افزاید در ماه مبارک رمضان کنترل نفس به خاطر اینکه شیطان بر آن نمی افزاید اسان تر است
باسپاس
به نظر اینجانب فقط خط اخر
به نظر اینجانب فقط خط اخر صحیح است. این نفس اماره است که انسان را در ماه رمضان وادار به گناه میکند. و انسان به علت گناهان بسیار در ماههای گذشته در این ماه هم ادامه میدهد. شیطان در ماههای گذشته انقدر تمیز کار گرده که در این ماه که درذبند است همچنان موثر است. مثلا تنبلی را در ما نهادینه کرده است ممکن است نماز قضا شود....
آنچه که انسان ها را به بدی وا
آنچه که انسان ها را به بدی وا می دارد ، نفس اماره در وجود انسان است و اگر هم شیطان بخواهد انسان را فریب دهد ، از طریق نفس اماره است . تا آمادگی درونی در انسان به سوی گناه نباشد ، از شیطان کاری ساخته نیست.
در هر حال باید توجه داشت با توجه به وجود امیال و هواهای نفسانی و غریزی در وجود انسان و آلوده بودن روح انسان ها به برخی رذائل اخلاقی ،زمینه آلودگی به گناه و انحراف در او وجود دارد . البته در این راه وسوسه ها و مقدمه چینیهای شیطان بیتأثیر نبوده، لکن نه در آن حد که اگر شیطان نبود انسان هیچگاه میل به گناه و خطا و انحراف پیدا نمیکرد
نظرات