اگر شیطان در ماه رمضان در زنجیر است، پس گناهان ما در این ماه ناشی از چیست؟

در بند شدن شیاطین

یکی از مقاطعی که فعالیت جنود شیطانی تضعیف می­شود، ماه مبارک رمضان است. و در روایات این مطلب به تعابیر مختلف بیان شده است. از جمله:

پیامبر (ص) می­فرمایند: در روز نخست ماه رمضان شیاطین سرکش در­بند می شوند.[۱]

همچنین حضرت علی (ع) می­فرمایند: وقتى ماه رمضان فرا رسید، رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله برخاست و خداوند را حمد گفت و ستایش كرد، سپس فرمود: اى مردم، خداوند شما را از دشمنان جن و انس شما حمایت كرد و فرمود: «مرا فراخوانید تا براى شما اجابت كنم، و به شما وعده اجابت داد، بدانید به­ راستى خداوند (عزّ و جلّ) بر هر شیطان سركش، هفت تن از فرشتگانش را گمارده است و تا زمانى كه این ماه شما [ماه رمضان‏] سپرى نشده است نمى‏ توانند آزاد گردند.[۲]

اما عده بسیاری، تاثیر شیطان بر خود در این ماه را تجربه کرده و می­کنند. بنابراین روشن است که جنود شیطانی به طور کامل غیر موثر نمی­‌شوند. و همچنان توانایی ایجاد انحراف­هایی دارند. و در تبیین چگونگی تاثیر شیطان، علیرغم روایات بیان کننده محبوس شدن شیطان چند احتمال می­توانیم طرح کنیم:

۱- سبب حبس شدن شیطان، عمل روزه‌­داری است. چرا که گرسنگیِ ناشی از روزه، راه ورود شیطان را مسدود می­‌کند کما اینکه پیامبر (ص) می‌­فرمایند: شیطان مانند خون در انسان جارى مى‌‏شود، پس با گرسنگى، مجارى او را تنگ كنید.[۳] در واقع محدود شدن شیطان برای هر کس به میزان اثرگذاری روزه اوست. و کسانی که روزه نمی­گیرند یا آداب آن را به خوبی رعایت نمی­‌کنند، شیطان در مقابل­شان محدود نیست و به همین جهت تاثیر شیطان را احساس می­کنند. در واقع محبوس شدن شیاطین برای عده‌­ای مخصوص است.

۲- شیطان برای همگان در بند می­شود، اما اعمال و رفتار ما، سبب آزادی او می­شود و به همین سبب می­تواند بر روی ما اثرگذار باشد. و روایت ذیل می­تواند بر این مطلب دلالت داشته باشد:

پیامبر (ص) می­فرمایند: ای مردم در این ماه درهای بهشت باز است، از خداوند بخواهید آن را بر شما نبندد، و درهای آتش بسته است از پروردگارتان بخواهید آن را بر شما باز نگرداند، و شیاطین را بسته‌اند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آنها را بر شما مسلّط نگرداند.[۴]

و حتی رفتار ما در قبل از ماه مبارک رمضان نیز می­تواند در این باره موثر باشد.[۵]

۳- منظور از در بند شدن شیاطین، در بند شدن همه آنها نیست. کما اینکه در بعضی از روایات تعبیر شیطان با الفاظی نظیر "مرید"[۶] مقید شده است. و سید بن طاووس نیز این احتمال را با وجوه مختلفی ذکر کرده است. از جمله اینکه شاید هر ماه، شیاطین مخصوص به خود داشته باشد و تنها شیاطین مخصوص ماه رمضان در بند می­شوند اما سایر شیاطین همچنان مشغول فعالیت خویش هستند. یا اینکه اگر چه شیاطین در بند می­شوند، اما ابلیس همچنان آزاد بوده و به فعالیت خویش می­پردازد.[۷]

علاوه بر اینکه تنها عامل موثر در انجام گناه، شیطان نیست و انسان نباید از تاثیر نفس اماره خود غافل شود.

[۱]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۲، ص۷۱، ح ۳۳۱.
[۲]. وسائل الشیعة،  ج‏۱۰، ص ۳۰۴، ح ۱۳۴۷۷.
[۳]. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،  ج‏۱۶، ص۲۲۰،  ح۱۹۶۵۰.
[۴]. أمالی الصدوق، ص۹۵، المجلس العشرون.
[۵]. ر.ک: الإقبال‏ بالأعمال الحسنة فیما یعمل ‏مرة فی‏ السنة،ج۱، ص  ۷۳.
[۶]. وسائل الشیعة، ج‏۱۰، ص ۳۰۴، ح ۱۳۴۷۷.
[۷]. ر.ک: الإقبال‏ بالأعمال الحسنة فیما یعمل ‏مرة فی‏ السنة،ج۱، ص  ۷۳.

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

آیا جن ها هم خمس می دهند ؟

تصویر شهر سوال

با عرض سلام
اظهار نظر در این عرصه ها، تیر در تاریکی انداختن است مگر اینکه کسی به غیب احاطه داشته باشد.

احسنت

سلام
پس وسوسه شیطان در این ماه وجود دارد یا نه ؟؟
چون من بدون هیچ کار اشتباهی موقع دعا وسوسه شدم و همون جا به خدا پناه بردم خیلی واسم عجیب بود .

تصویر شهر سوال

سلام
همان گونه که ذکر شده، تاثیر شیطان در این مقطع کم می شود و عواملی سبب توانایی او می گردد.

توضیحات قانع کننده نبود.

تصویر شهر سوال

با عرض سلام
ما سعی در بیان جواب صحیح و منطقی و مستدل داریم.
قانع شدن یا نشدن افراد متاثر از عوامل مختلفی است که عرضه جواب قانع کننده برای همگان چندان ممکن نیست.

با سلام ممنون از جوابهای قانع کننده او خوبی که می دین خدا حفظتون کنه انشاالله .

dorod bar shoma

باسلام
باید عرض کنم
نفس انسان خود وسوسه کننده است منتهی شیطان بر این وسوسه می افزاید در ماه مبارک رمضان کنترل نفس به خاطر اینکه شیطان بر آن نمی افزاید اسان تر است
باسپاس

به نظر اینجانب فقط خط اخر صحیح است. این نفس اماره است که انسان را در ماه رمضان وادار به گناه میکند. و انسان به علت گناهان بسیار در ماههای گذشته در این ماه هم ادامه میدهد. شیطان در ماههای گذشته انقدر تمیز کار گرده که در این ماه که درذبند است همچنان موثر است. مثلا تنبلی را در ما نهادینه کرده است ممکن است نماز قضا شود....

تصویر پاسخگوی اعتقادی

آنچه که انسان ها را به بدی وا می دارد ، نفس اماره در وجود انسان است و اگر هم شیطان بخواهد انسان را فریب دهد ، از طریق نفس اماره است . تا آمادگی درونی در انسان به سوی گناه نباشد ، از شیطان کاری ساخته نیست.
در هر حال باید توجه داشت با توجه به وجود امیال و هواهای نفسانی و غریزی در وجود انسان و آلوده بودن روح انسان ها به برخی رذائل اخلاقی ،زمینه آلودگی به گناه و انحراف در او وجود دارد . البته در این راه وسوسه ها و مقدمه‌ چینی‌های شیطان بی‌تأثیر نبوده، لکن نه در آن حد که اگر شیطان نبود انسان هیچ‌گاه میل به گناه و خطا و انحراف پیدا نمی‌کرد

نظرات