چگونه ممكن است خانمی برای مدت کوتاهی با فردی محرم شود و بعد از آن با شخص دیگری صیغه شود؟

به نظر می رسد شما ذهنیت و شناخت‌تان از صیغه(ازدواج موقت) صحیح و كامل نیست؛ زیرا اوّلاً ازدواج موقت، همانند ازدواج دائم، نوعی ازدواج است كه زن و مرد با هم پیمان می‌بندند تا زمانی كه در ازدواج و عقد یكدیگر هستند، حقوق هم را مراعات نموده و تكالیفی را كه بر عهده دارند، به انجام رسانند،‌ نیز در پیمان زناشویی وفادار بوده و به همدیگر خیانت نكنند،‌ چنان كه نیازهای جسمانی و روحی همدیگر را تأمین كرده و نقص‌های همدیگر را تكمیل كنند. این هدف اساسی ازدواج است كه در هر دو نوع ازدواج تأمین می‌شود. نیز همان گونه كه آیات قرآن بیان كرده، موجب آرامش و ایجاد محبت در زن و شوهر می‌شود. زن و مرد،‌ هر یك در ازدواج موقت یا دائم، حقوق و وظایفی دارند كه باید به انجام برسانند. چنانچه فرزندی متولد شود، تمام شرایط و حقوق آن در ازدواج دائم و موقت یكسان است زیرا در ازدواج موقت بعد از تمام شدن مدت آن، نیاز به نگه داشتن عِدّه است كه حداقل چهل و پنج روز و حداكثر شصت روز است، بنابر این اگر خانمی حتی اگر چند دقیقه به ازدواج فرد دیگری درآمد، تا چهل و پنج یا شصت روز دیگر نمی‌تواند به ازدواج دیگری در آید؛ در پاسخ از این پرسش كه فلسفه ازدواج موقت چیست، توجه شما را به مطالب ذیل جلب می‌كنیم:

خدای تعالی بر طبق حكمت و مصلحت بالغه خویش، غرایز متفاوتی را در وجود انسانی به ودیعت نهاده است. وجود شهوت و غریزه حیوانی در نهاد آدمی امری طبیعی و غیر قابل انكار است. از ابتدای تاریخ تا به حال سه دیدگاه كلی در مواجهه با این غریزه پدید آمده است :

۱. كمونیسم جنسی: بعضی را عقیده بر این است كه باید جلوی این قوه را باز گذاشت و به افراد اجازه داد هر چه می ‏خواهند بكنند و در ارضای قوه شهوانی محدودیتی نداشته باشند. هر پسری می ‏تواند از صدها زن كام جوید و هر دختری می ‏تواند از ده‏ها مرد بهره گیرد. این دیدگاه طبق موازین تمام شرایع آسمانی مردود است. و اصولاً ادیان الهی یكی از محورهای رسالتشان، دور نگاه داشتن مردم از شهوترانی است، هم چنین با اصول روانشناسی و نیازهای روحی و معنوی و اساسی و بنیاد خانواده و جامعه، نیز عقل و منطق سازگاری ندارد، اما مكاتب مادی كه در باتلاق فساد و پوچ‏گرایی گرفتارند، تابع این دیدگاه می‏ باشند.

۲. رهبانیت موقت: آیا به راستی انسانی كه شهوت در درونش موج می ‏زند و در وجودش شهوت قرار داده شده است، این سخن را می‏ پذیرد كه در صورت عدم وجود شرائط ازدواج دائم مدتی چند ساله رهبانیت پیشه كند و به ارضای این غریزه اقدام نكند؟! این راه نیز فرضی بیش نیست و تحققش ممكن نمی‏باشد، چرا كه دین مبین اسلام آن را نفی نموده است: "لیس فی امتی رهبانیة". نیز با نیاز غریزی كه خداوند در وجود انسان قرار داده است سازگار نیست. علاوه بر این عوارض روانی و جسمی فراوانی بر انسان وارد می‏شود كه در كتب مربوطه بحث شده است.

۳. ازدواج موقت: وقتی بی‏ بندوباری و رهبانیت موقت قابل قبول نیست، از دیگر سو ازدواج دائم برای برخی اشخاص به دلایل متعدد میسر نمی‏باشد، چه باید كرد؟ وقتی دانشجویی به علت عدم امكان ازدواج دائم و نداشتن پول لازم و مسكن و سایر امكانات با فشار شهوت مواجه می‏شود، چه باید كرد؟ آیا سفارش به عفت و نگاهداری نفس برای همه آدم‏ها كارساز خواهد بود؟

دین اسلام كه خاتم ادیان الهی است، باید راه حلی صحیح در اختیار نسل بشری قرار دهد و قانونی وضع نماید كه مستلزم بی بند و باری نباشد، از دیگر رو نیازهای غریزی انسان را به ساده ‏ترین صورت دفع نماید. اگر بگوئید ازدواج موقت باعث رواج فساد می‏شود و عامل سوءاستفاده شهوترانان است، باید گفت كه:
اولاً: با توجه به سخنان گفته شده به هیچ عنوان عامل رواج فساد نمی ‏باشد، بلكه باعث روشمند شدن و قانونمندی می ‏شود. ازدواج موقت نیست كه در زمان حال موجب گسترش فساد در جامعه شده بلكه، بالعكس اگر این مسئله مورد توجه قرار می‏ گرفت، از فساد و بی‏ بند و باری و روابط آزاد و گسترده و بدون هیچ قاعده و قانون جلوگیری می‏ كرد، اگر به وضع جامعه نگاه كنیم، به خاطر مسائل بسیاری از جمله موضوع اقتصادی، فرهنگی، بلوغ و اجتماعی و... .
مسئله ازدواج دائم فراهم نیست اما روابط بی حد و حصر و بدون قانون این همه گسترش یافته است.

ثانیاً: چه قانونی سراغ دارید كه عده‏ ای از آن سوء استفاده نكنند؟ اصلاً سوء استفاده از قانون ربطی به اصل قانون ندارد و شرائط ازدواج موقت در مقایسه با ازدواج دائم بسیار سهل می‏باشد كه به مواردی از آن اشاره می‏كنیم:

۱ - در ازدواج موقت مدت زندگی مشترك به طور موقت و با توافق زوجین تعیین می‏شود و قابل كم و زیاد شدن است. این امر آزادی فراوانی برای زوجین ایجاد می‏ كند.
۲ - در ازدواج موقت مرد عهده دار مخارج روزانه و لباس و مسكن و سایر احتیاجات زن از قبیل دارو و طبیب نیست مگر این كه طرفین شرط كنند.
۳ - در ازدواج دائم، خروج زن از منزل بدون اجازه شوهر جائز نیست، به خلاف متعه، كه زن آزاد است مگر این كه شرط ضمن عقد شود.
۴ - در ازدواج دائم، زن و شوهر از هم ارث می‏ برند، ولی در متعه چنین نیست.

پس ماهیت ازدواج موقت، بر سهولت و آزادی بیشتر است، حتی موقت بودن آن نوعی آزادی است. اساساً روح وضع متعه در اسلام به سهولت و آزادی برمی‏ گردد كه حقیقتاً بین همه مصالح جمع شده است. از سویی حریم‏ ها و حرمت‏ها كاملاً محفوظ نگاه داشته شده و از سوی دیگر ضمن رعایت حقوق كامل طرفین، دفع غریزه جنسی را به همراه دارد. می‏توان گفت نیاز جوامع امروزین به این نسخه اسلامی بسیار بیشتر احساس می‏ گردد چرا كه با فاصله افتادن بین بلوغ طبیعی و بلوغ اجتماعی امكان ازدواج دائم فراهم نیست. زنان و مردان می‏توانند با رعایت شرایط شرعی متعه از این طریق به كاهش غرایز اقدام نمایند و در هیچ گناهی واقع نشوند. برای ازدواج موقت حكمت‏های دیگری ذكر شده كه می‏توانید به كتاب نظام حقوق زن در اسلام تألیف استاد شهید مطهری

دیدگاه‌ها

جدا مگه ميشه؟

تصویر soalcity

سلام
فقط سوال را خواندید؟

اسلام خوب گفته

نظرات