تغییر مرجع تقلید

مرجع تقلید

قبلا مرجع تقلیدم آیت الله سیستانی بود ولی به دلیل اینکه من به خاطر مسئله ایی نمی توانستم از ایشان تقلید کنم به همین دلیل سراغ مرجعی رفتم که این مسئله را آسان تر گرفته باشد از این رو تنها مجتهدی که می‌شد این مسئله را از او تقلید کرد آیت الله وحید خراسانی بود. به همین علت مرجعم را تغییر دادم. ایا این تغییر مرجع من درست بوده است؟

از نظر آیت الله سیستانی عدول از مجتهد به مجتهد دیگر که مساوی هم باشند جایز است.[۱]
از نظر آیت الله وحید خراسانی، عدول جایز نیست مگر مجتهدی که به آن عدول شده اعلم باشد. با توجه به مسئله های فوق و با عنایت به اینکه شما از آیت الله سیستانی که عدول را تجویز می کند به آیت الله وحید خراساني، عدول کرده اید، مانعی به نظر نمی رسد.

[۱]. سوال تلفنی از دفتر ایشان.
[۲]. منهاج الصالحین ، ج ۲، ص۳ ،مسئله۱۴.

دیدگاه‌ها

من مرجع تقلیدم اقای اردبیلی بود.بنا به دلایلی مرجع تقلیدم را به اقای صافی تغییر دادم.میدانم که باید اقای صافی را اعلم تر از اقای اردبیلی بدانم که این عدول درست باشد.اما من شک دارم.لطفا راهنمایی کنید

تصویر شهر سوال

با سلام
ما در باره اعلم بودن آقایان اظهار نظر نمی کنیم. می توانید از طرق دیگر تحقیق نمایید.

با سلام من دوران دبیرستان بدون تحقیق و چون یکی از مراجع را از تلویزیون اسمشونو شنیده بودم انتخاب کردم.حتی اون موقع نمیدونستم چند تا مرجع داریم.الان با توجه به اینکه علاقه شدیدی نسبت به رهبری دارم و باتوجه به اینکه مراجع دیگر نیز احترام خاصی نسبت به ایشون دارند و از نظر علمی هم ایشون رو قبول دارن میتونم از ایشون تقلید کنم؟

تصویر شهر سوال

با سلام
مرجع اعلم را از سه راه می توان شناخت:

۱- آن که خود انسان یقین کند؛ مثل آنکه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد.

۲- آن که دو عالم و عادل که می توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، مجتهد یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند ؛ به شرط آن که دو نفر عالم عادل دیگر با گفته ی آنان مخالفت نکنند.

۳- آن که عده ای از اهل علم (مانند جامعه مدرسین) که می توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند و از گفته ی آنان اطمینان پیدا می شود، مجتهد یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند.

بنابراین اگر از شیوه های یاد شده استفاده کردید و آیت الله خامنه ای را به عنوان مرجع تقلید اعلم انتخاب نمودید، تقلید شما صحیح خواهد بود.

با سلام من خوندم که اگر مرجع تقلید اعلم باشه نمیشه تغییرش داد حالا نمیدونم اگر اعلم بدون تحقیق انتخاب کرده باشیم میتونیم یا خیر خواهشا نظرم درج کنید من نمیدونم درسته یا نه ولی هر کس خود تحقیق کند ولی درج کنید چون بحث شرعی بسیار مهم است ممنون

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

تغییردادن مرجع درصورتی که انتخاب مرجع باتحقیق وباعلم به اعلمیت اوبوده جائزنیست، مگردرصورتی که:۱-ازطریق شرعی یقین کنیدمرجع قبلی شرایط لازم برای اعلمیت راازدست داده یاازابتدا نداشته است.۲-تشخیص دهید که مرجع دیگری از اواعلم وباسوادتراست .

سلام
بنده چند سوال دارم:
۱.اگر کسی بخواهد در مسئله ازدواج موقت مرجع خود را تغییر دهد، ازین ب بعد فقط درمسائل مربوط ب ازدواج موقت باید از مرجع جدید تقلید کند یا مسائل ازدواج( اعم از دائم و موقت) یا کلا در همه زمینه ها باید از مرجع جدید تقلید کند!!؟
لطفا نظر ایت الله مکارم و خامنه ای را ذکر کنید
۲.ایا ایت الله خامنه ای ،مکارم شیرازی و روحانی باهم مساوی هستند؟؟ و میشود مرجع خود را ازیکی از این ایات ب دیگری تغییر داد؟؟
* من خودم اهل علم نیستم ونمیتوانم یقین کنم ک کدام یک از مراجع اعلم است همچنین ب دونفر عالم عادل هم دسترسی ندارم و نظر عده ای از اهل علم ( مانند جامعه مدرسین) را نمیدانم
از شما ک ب این ها دسترسی دارید خواهش میکنم لطفا ب من بگویید کدام مرجع اعلم است ؟ ایا مراجع فوق باهم مساویند؟؟

تصویر پاسخگو

با سلام
پاسخ پرسش های شما به ترتیب :

۱- اگر انتخاب مرجع تقلید از روی موازین و معیارهای شرعی انجام گرفته باشد ، تغییر مرجع تقلید جایز نبوده و انسان موظف است که از فتاوای همان مرجع تقلید کند . البته در مواردی که مرجع تقلید فتوا نداده باشد و مثلا احتیاط واجب داشته باشند ، می توان در همان مساله بخصوص به فتوای مرجع تقلید دیگری که همرتبه یا در مرحله بعدی ایشان در اعلمیت هست ، رجوع کرد .

۲- در اطلاعیه معرفی مراجع جایز التقلید که از طرف جامعه مدرسین صادر شده ، تقلید از هر یک از آیات عظام خامنه ای و مکارم شیرازی مجزی و کافی اعلام شده . ( در این اطلاعیه اسمی از آیت الله روحانی نیست ) .
اما وقتی شخص مکلف یکی از این دو بزرگوار را به عنوان مرجع تقلید انتخاب کرد ، باید تا آخر بر تقلید ایشان باقی بماند .

سلام و خسته نباشید.
من در دوره نوجوانی با به پیشنهاد معلم دینی آیت الله مکارم شیرازی رو برگزیدم. (یعنی تحقیق نکردم)
ولی الان من خودم آیت الله خامنه ای رو اعلم تر میدونم. هم از نظر فقهی هم علمی و هم سیاست . البته از چند نفر هم که انسان های مومنی بودند پرسیدم و هم عقیده بودیم.
آیا الان من میتنم مرجعم رو تغییر بدم؟
در مورد اعمالی که قبلا انجام دادم چی؟ عمره مفرده هم رفتم. آیا با مشکل بر میخورم؟

تصویر شهر سوال

با سلام
اگر بعد از تحقیق به این نتیجه رسیدید که مقام معظم رهبری از بقیه مراجع اعلم تر هستند باید از ایشان تقلید نمائید.
اعمالی هم که قبلا طبق نظر آیت الله مکارم انجام دادید صحیح است.

من ۲۵ سال دارم
در زمان تکلیف به پیشنهاد پدرم بدون نحقبق آیت الله مکارم را انتخاب کردم ولی در حال حاظر از نظرم آقای خامنه ای از لحاظ دینی و سیاسی اعلم هسنن. آیا امکان تغییر بین ایشان هست؟
در موردی هم نظر ایشان منفاوت بود و من با این که میدانستم از تظر آقای خامنه ای را اجرا کردم آیا این عمل صحیح است؟ قبل از اینکه اقدام به تغییر کنم.

تصویر پاسخگو

با سلام حضور شما دوست گرامی
پاسخ ۱ : اگر شما برای شناخت اعلم راه صحیح را رفته اید و به این نتیجه رسیده اید که آیت الله خامنه ای اعلم هستند ، تقلید از ایشان بر شما لازم است . ( منظور از راه صحیح سوال از دو شخص عالم عادل خبره است نه این که خودتان چنین تشخیصی داده باشید ) .
پاسخ ۲: طبیعتا تا زمانی که شما مقلد آیت الله مکارم هستید باید از فتاوای ایشان تقلید کنید و تقلید شما از فتوای آیت الله خامنه ای صحیح نبوده است .

با سلام و احترام
اینجانب در زمان تکلیف به تقلید از والدین آیت الله خامنه ای را به عنوان مرجع تقلید انتخاب کرده ام لکن اکنون قصد دارم آیت الله سیستانی را به عنوان مرجع تقلید خود انتخاب کنم. نمی دانم کدام یک از حضرات اعلم تر هستند. آیا امکان تغییر مرجع برای من وجود دارد؟

تصویر شهر سوال

با سلام
ما نمی‌توانیم در مورد اینکه کدام یک از آیات عظام اعلم تر هستند اظهار نظر نمائیم. تشخیص فرد اعلم در پاسخ به نظر دومی ذکر شده است.

سلام خسته نباشید
من ۲۵ سالمه اما خودم توی مرجع تقلیدم نظری نداشتم،خانوادم انتخاب کردن،حالا میخوام خودم انتخاب کنم
پدرم به اصرار مرجع تقلید منو اقای خامنه ای انتخاب کرده اما من میخوام مرجع تقلیدم آقای صادقی تهرانی باشه
آیا میتونم تغییر بدم؟ چون مرجع تقلیدم به انتخاب خودم نبوده
ازتون خواهشمندم پاسخم رو توی gmaliام بدین،چون من اینجا یه دفعه ای اومدم
با تشکر

تصویر پاسخگو

با سلام
۱- متاسفانه امکان فرستادن پاسخ به جی میل تان وجود ندارد .
۲- آیت الله صادقی تهرانی مرحوم شده اند و تقلید از مجتهد میت جایز نیست .
۳- شما الان می توانید با تحقیق و پرس و جو از چند نفر خبره و اهل اطلاع بپرسید ، اگر به این نتیجه رسیدید مرجع تقلید دیگری ، از آیت الله خامنه ای اعلم هستند ، می توانید مرجع تقلیدتان را عوض کنید .

سلام علیکم
خود مرحوم آیت‌الله العظمی محمد صادقی تهرانی در رساله توضیح‌المسائلشان فرموده‌اند که تقلید ولو ابتدایی از میت جائز است.

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

من نتوانستم رساله ایشان را پیدا کنم.

سلام من مرجع تقلیدم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی است. قبل از اینکه ایشون فوت کنند من مقلدشان بوده ام . شنیده ام که برای ادامه تقلید از این مرجع باید از یکی از مراجع عظام اجازه گرفته بشه ولی من تا حالا این کار رو نکردم می خواستم بدونم این حرف درسته؟ آیا اعمالی رو که من انجام دادم مشکل داره؟
الان باید چکار کنم؟
با تشکر

تصویر شهر سوال

با سلام
شما نخست بايد يکي از مراجع زنده را براي تقليد انتخاب نمايید که اعلم باشد يا احتمال اعلميت او را بدهید و در صورت تساوي و يا مشخص نبودن اعلم از هر کدام تقليد کنید اشکال ندارد. آن گاه نظر او را در باره بقاء بر تقليد مرجع از دنيا رفته جويا شوید كه آيا بقاء را واجب مي داند يا جايز، آنگاه بر اساس آن عمل كنید.

سلام. من قصد تغییر مرجع تقلیدم رو دارم. مثل بقیه دوستان، مرجع تقلید قبلی رو بدون تحقیق انتخاب کردم. در حال حاضر، از امام جماعت مسجد محل مون و امام جمعه شهرمون سؤال کردم که اعلم چه کسی است که از او تقلید کنم فرمودن: چون مرجع تقلید قبلیم جزو مراجع معرفی شده از طرف جامعه مدرسین هست، تقلید از ایشون رو ادامه بدم و حتی امام جمعه هم، نگفتن که چه کسی اعلم هست یا چه کسانی مساوی هستن فقط گفتن که «من ایشون رو تأیید میکنم. تشخیص اعلمیت برای شما سخته و نباید از روی هوای نفس مرجع رو تغییر داد» اصلاً نگفتن که اعلم کیه یا حداقل کیا مساوین. ولی من با وجودی که خودم اهل علم فقه نیستم ولی یکی از مراجع رو اعلم تشخیص میدم. تکلیف من چیه؟ واقعاً سردر گم شدم.

تصویر پاسخگو

با سلام
در رساله های مراجع راه تشخیص مرجع اعلم گفته شده است .
شما اگر خودتان متخصص این مساله نیستید باید به گفته دو نفر خبره با تقوا استناد کنید و اگر چنین کسانی رو نمی شناسید ، بزرگان جامعه مدرسین این ویژگی رو دارن و می تونید به حرف اونا استناد کنید .
مراجع معرفی شده جامعه مدرسین هم که مشخص هستند .

سلام. مرجع تقلید من آقای سیستانی است ولی چون آقای خامنه ای را بیش تر قبول دارم، میخواهم ایشان را مرجع تقلید خود قرار دهم. می توانم؟

تصویر پاسخگو

با سلام
اگر تشخیص دو یا چند نفر خبره این باشد که آیت الله خامنه ای در مجموع از آیت الله سیستانی اعلم هستند ، می توانید مرجع تقلیدتان را عوض کنید .

با سلام ميخواستم بدونم آيا آيت الله محمد صادقي تهراني در زمان حياتشان جزو مراجع تقليد بوده اند؟

تصویر پاسخگو

با سلام
ایشون عالم و مجتهد بودن ، اما در زمان حیاتشان جزو مراجع تقلید مطرح نبودند .

با سلام
يکي از مراجع تقليد را به عنوان مرجع تقليد انتخاب نموده ولي به خاطر ندارم در موضوعي از ايشان تقليد نموده باشم . مي خواهم آيت اله جوادي آملي
را به عنوان مرجع تقليد انتخاب کنم . مي توانم

تصویر سید پاسخگو

باسلام
تغییردادن مرجع در صورتی که انتخاب مرجع با تحقیق و با علم به اعلمیت او بوده است جائز نیست، مگر در صورتی که:
۱-از طریق شرعی یقین کنید مرجع قبلی شرایط لازم برای اعلمیت را از دست داده یا از ابتدا نداشته است.
۲- بارعایت شرایط انتخاب مرجع تقلید، تشخیص دهید که مرجع دیگری از او اعلم و با سوادتر است.

سلام من مرجع تقلیدم آیت الله مکارم شیرازی است و میخواهم بنا به دلایلی از امام خامنه ای تقلید کنم و مرجع خود را عوض کنم مانعی نداره؟

تصویر سید پاسخگو

باسلام
تغییردادن مرجع در صورتی که انتخاب مرجع با تحقیق و با علم به اعلمیت او بوده است جائز نیست، مگر در صورتی که:
۱-از طریق شرعی یقین کنید مرجع قبلی شرایط لازم برای اعلمیت را از دست داده یا از ابتدا نداشته است.
۲- بارعایت شرایط انتخاب مرجع تقلید، تشخیص دهید که مرجع دیگری از او اعلم و با سوادتر است.
موفق باشید.

با سلام
در تکميل سوال قبلي که در باره تغيير مرجع تقليد بود اين مطلب را اضافه مي کنم که هيچ گونه تحقيق خاصي در باره مرجع تقليدي که قبلا انتخاب کرده بودم انجام نداده بودم فقط به صرف داشتن مرجع تقليد يکي از مراجع تقليد را انتخاب کردم در ضمن در آن زمان آيت اله جوادي آملي جزء مراجع تقليد نبودند مگرنه آن موقع ايشان را انتخاب مي کردم . اين مطلب که به مقلدين ثابت شود يک مرجع از يک مرجع ديگر اعلم تر باشد تا بتوانند مرجع خود را تغيير دهند کار ساده اي نيست .
آيا بهتر نيست مقلد کسي باشم که او را سالهاي سال قبولش داريم .

تصویر سید پاسخگو

با سلام
باید از مجتهد اعلم تقلید کرد و تعیین مجتهد اعلم سه راه دارد:
۱-آن که خودانسان دارای شرائط(خود شخص در حوزه علمیه و از فضلا باشد)، یقین کند فلان شخص اعلم است.
۲-آن که با سوال از دو نفر عالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند.
۳-عده ای از اهل علم که مى توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند و در صورتی که از این راه به مرجع تقلید نرسیدید با تماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته ومرجع خودرا مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰
چنانچه از راه های گفته شده مرجع تقلید را انتخاب نکرده باشید باید با استفاده از یکی از راه های گفته شده مرجع اعلم را تشخیص داده و چنانچه مرجعی را که قبلا از ایشان تقلید کرده اید را به عنوان اعلم به شما معرفی کردند، باید به تقلید از ایشان باقی بمانید مگر اینکه شخص دیگری غیر از ایشان را به عنوان اعلم معرفی کنند.
موفق باشید.

با سلام شما فرمودید نحوه اطلاع از اعلمیت مرجع تقلیدی که میخایم انتخاب کنیم پرسیدن از افراد عالمه ولی عحیب اینجاست که هرکس درباره ب اعلمیت مرجع مورد نظرش سوال میکنه شما میفرمایید ما نمیتونیم بگیم اعلم هستن یانه ضمنا هدف مقلدین گرامی از طرح کردن سوال دراین سایت حصول همین امر هست والا دبگه از کجا میشه افراد عالمی پیدا کرد وازش برای مراجع تحقیق کرد؟ سوال بنده هم اینه که بین ایا الله خامنه ای و ایت الله شاهرودی کدومشون تساوی وجود داره؟ واین تساوی موجب میشه که از یکیشون به دیگری عدول کرد؟ تشکر

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- باید از مجتهد اعلم تقلید کرد و تعیین مجتهد اعلم سه راه دارد:
اول-آن که خودانسان دارای شرائط(خود شخص در حوزه علمیه و از فضلا باشد)، یقین کند فلان شخص اعلم است.
دوم-آن که با سوال از دو نفر عالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند.
سوم-عده ای از اهل علم که مى توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند و در صورتی که از این راه به مرجع تقلید نرسیدید با تماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته ومرجع خودرا مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰.
۲- با عرض معذرت این مرکز نمی تواند شخص خاصی را به عنوان مرجع اعلم معرفی کند ولی همچنان که دربالا عرض کردم می توانید به جامعه مدرسین جهت معرفی اعلم مراجعه نمایید.
۳- در قسمت سوم سوال شما از اینکه بین این دومرجع بزرگوار کدام تساوی وجود دارد، سوالتان نامفهوم و مبهم است، لطف کنید منظور خود از این قسمت سوال را توضیح دهید تا پاسخگو باشیم.
موفق باشید.

با سلام
من ۲۸ سال دارم. تا قبل از ازدواج مرجعی نداشتم و بعد از ازدواج حدود ۴و۵ سال پیش بدون تحقیق و تنها با توجه به نظر دوستان ایت الله مکارم را به عنوان مرجع انتخاب کردم. ما ساکن تهران بوده و خانواده پدری و مادری من و همسرم ساکن مازندران میباشند. و تقریبا هر دو سه هفته ای دو سه روز به انجا میرویم.
اخیرا متوجه شدم که ایت ااه مکارم این شرایط را جزو وطن محسوب نمیکنند.
برایم خیلی سخت است که در جایی که به ان تعلق خاطر دارم و به احتمال زیاد حتی در اینده دور به انجا بر خواهم گشت، نمازم را شکسته بخوانم
تا کنون نیز به نظر ایشان عمل نکرده ام و در این مورد و همچنین موارد دیگر به نظر ایشان عمل نکرده ام و تنها احتیاط را عمل کردم.
ایا میتوانم مرجع خود را عوض کرده و ایت ااه خامنه ای را مرجع خود قرار دهم؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- اگر مرجعی را بدون رعایت شرایط (مجتهداعلم راازسه‌راه مى توان شناخت۱-آن که خودانسان دارای شرائط،یقین کندفلان شخص اعلم است۲-آن که دونفرعالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند۳-عده ای ازاهل علم که مى توانند مجتهداعلم راتشخیص دهندودر صورتی که ازاین راه به مرجع تقلیدنرسیدیدباتماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته ومرجع خودرا مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰) انتخاب کرده باشید و بعد از تشخیص مرجع اعلم ایشان را به عنوان مرجع تقلید خود قرار دهید.(چنانچه آیت الله العظمی مکارم مرجع تقلید اعلم باشد نمی توانید از دیگری تقلید نمایید.)
۲- اگر مرجع تقلیدی که از ایشان تقلید می کنید اعلم شناخته شود و بخواهید که مرجع تقلید خود را تغییر دهید، برای دریافت جواب این قسمت به لینک زیر مراجعه نمایید... http://www.soalcity.ir/node/1756
۳- اگر بخواهید که به احتیاط عمل کنید باید نماز را هم شکسته بخوانید و هم کامل در این صورت بوده که شما در این ایام به احتیاط عمل کرده اید.
اگر سوالی باقی مانده بپرسید تا پاسخگو باشیم.
موفق باشید.

با سلام
من ۱۵ سال دارم و مرجع تقلید قبلی من هم آیت الله مکارم شیرازی بود اما به دلیل اینکه آیت الله خامنه ای رهبر جامعه ما هستند و به نظر خود بنده از استدلال های بهتری در مواقع ضروری و مسائل سیاسی برخوردار هستند میخواهم که مرجعم را تغییر بدهم
آیا جایز است؟
با تشکر

تصویر سید پاسخگو

باسلام
تغییردادن مرجع در صورتی که انتخاب مرجع با تحقیق و با علم به اعلمیت او بوده است جائز نیست، مگر در صورتی که:
۱-از طریق شرعی یقین کنید مرجع قبلی شرایط لازم برای اعلمیت را از دست داده یا از ابتدا نداشته است.
۲- بارعایت شرایط انتخاب مرجع تقلید، تشخیص دهید که مرجع دیگری از او اعلم و با سوادتر است.
با این فرض که به نظر من ایشان بهتر هستند یا نه؛ نمی شود امثال ما که سواد دینی کمی هم داریم از روی احساسات یا مسائل سیاسی مرجع انتخاب کنیم و ملاک انتخاب مرجع تقلید اعلمیت ایشان است نه تصورات ذهنی ما از ایشان به همین علت سعی کنید احساساتی برخورد نکنید و با رعایت مسائل شرعی آن مرجع خود را انتخاب یا تغییر دهید.
موفق باشید.

با سلام.
مرجع تقلیدم لنکرانی بود بعد از فوتش خامنه ای را انتخاب کردم.ایا صحیح است؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
باید از مجتهد اعلم تقلید کرد، مجتهد اعلم را از سه‌راه مى توان شناخت:
۱-آن که خود انسان دارای شرائط، یقین کند فلان شخص اعلم است
۲-آن که دو نفر عالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند
۳-عده ای از اهل علم که مى توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند و در صورتی که از این راه به مرجع تقلید نرسیدید با تماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته و مرجع خود را مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰.
اگر حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای را با رعایت این شرایط انتخاب کرده اید تقلید از ایشان صحیح است.
موفق باشید.

من ۱۴سالمه و عاشق بازی کلش هستم و مرجع تقلیدم که مکارم شیرازی هستش این بازی رو حروم کرده ابا جایزه که من مرجع تقلیدمو عوض کنم

تصویر سید پاسخگو

با سلام
صرف انجام یک بازی نمی شود مرجع تقلید را تغییر داد، مگر اینکه مرجع تقلید فوت کند یا اعلمیت خود را از دست بدهد یا اعلم تر از ایشان پیدا شود.
اما نظر آیت الله مکارم شیرازی راجع به بازی کلش این است:
در صورتي که داراي محتواي فاسدي نباشد به خودي خود اشکال ندارد. و در صورتی که مفسده ای داشته باشد حرام می باشد.
اما خرید و فروش اکانت و مراحل این بازی جایز نیست و اکل مال بالباطل می باشد، بنابراین نمی تواند در آن تصرف نماید.
کد استفتاء: ۹۴۰۶۱۰۰۰۳۲ می باشد.
موفق باشید.

باسلام
من
مرجع تقلیدم آیت الله مکارم شیرازی هست.و طبق فتوای ایشون پوشاندن زیر
چانه واجبه که عمل به این فتوا برای من خیلی سخته (البته من خودم حجابمو
کامل رعایت میکنم بجز زیر چانه) باتوجه به اینکه آیت الله سیستانی نپوشاندن
مقداری از زیرچانه رو جایز میدانند میخواستم ببینم میشه فقط در این مورد
از آیت الله سیتانی تقلید کنم؟ و اگه آره آیا درمورد کل موضوع حجاب باید از
سیستانی تقلید کنم یا فقط همینی که توضیح دادم رو رعایت کنم کفایت میکنه؟
لطفا جواب بدین

تصویر سید پاسخگو

با سلام
طبق نظرآیت الله مکارم پوشاندن زیر چانه بنابر فتوا واجب است و در این مسأله نمی توانید به آیت الله سیستانی رجوع کنید.
http://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21
موفق باشید.

سلام .
من مرجعم ایت الله خامنه ایه
و برای صیغه فرمودن احتیاط واجب اینه که از پدر دختر باکره اجازه داشته باشم
حالا من میتونم به اقای روحانی که گفتن اجازه لازم نیست رجوع کنم؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
چنانچه با تحقیق به این امر برسید که مجتهد اعلم بعد از امام خامنه ای آیت الله سید صادق روحانی هستند می توانید در هر جایی که ایشان احتیاط واجب دارند چنانچه نخواهید به آن احتیاط عمل کنید به ایشان رجوع کنید.
موفق باشید.

ببخشید پس من بخاطر همین موضوع پوشاندن زیر چانه میتونم کلا مرجع تقلیدمو تغییر بدم به آیت الله سیستانی؟آخه مکارم شیرازی رو هم بدون تحقیق انتخاب کردم و فقط بخاطر اینکه شنیده بودم خیلی سخت گیر نیستن!! ...........من واقعا برام پوشاندن زیر چانه خیلی مشکله..میتونم مرجعمو تغییر بدم؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
باید از مجتهد اعلم تقلید کرد، مجتهد اعلم را از سه‌راه مى توان شناخت:
۱-آن که خود انسان دارای شرائط، یقین کند فلان شخص اعلم است
۲-آن که دو نفر عالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند
۳-عده ای از اهل علم که مى توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند و در صورتی که از این راه به مرجع تقلید نرسیدید با تماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته و مرجع خود را مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰.
اگر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی را با رعایت این شرایط انتخاب کرده اید تقلید از ایشان صحیح است و صرف سخت بودن یک مساله نمی شود مرجع تقلید را تغییر داد، مگر اینکه مرجع تقلید فوت کند یا اعلمیت خود را از دست بدهد یا اعلم تر از ایشان پیدا شود.
موفق باشید.

با سلام
مرجع بنده نیز آیت الله سیستانی است ،اگر بخواهم به مقام معظم رهبری تغییر دهم ، آیا صحیح است ؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
باید از مجتهد اعلم تقلید کرد، مجتهد اعلم را از سه‌راه مى توان شناخت:
۱-آن که خود انسان دارای شرائط، یقین کند فلان شخص اعلم است
۲-آن که دو نفر عالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند
۳-عده ای از اهل علم که مى توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند و در صورتی که از این راه به مرجع تقلید نرسیدید با تماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته و مرجع خود را مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰.
اگر حضرت آیت الله العظمی سیستانی را با رعایت این شرایط انتخاب کرده اید تقلید از ایشان صحیح است و صرف سخت بودن یک مساله نمی شود مرجع تقلید را تغییر داد، مگر اینکه مرجع تقلید فوت کند یا اعلمیت خود را از دست بدهد یا اعلم تر از ایشان پیدا شود.
موفق باشید.

سلام.من وقتی بچه بودم مرجعی انتخاب کردم.تا اینکه حدودا چن سال پیش فهمیدم ایشون فوت شده اند.بعد از اون برای انتخاب مرجع جدید فاکتوری در نظر گرفتم و شنیدم که ایت الله مکارم شیرازی اون فاکتور را دارد.و به همین خاطر ایشون رو انتخاب کردم تا اینکه چن وقت پیش فهمیدم نه ایشون در مورد اون موضوع نظرشون اون نظر مطلوب من نبوده و برا همین مرجعم رو دوباره به اقای همدانی تغییر دادم.حالا حکم من چیه اجازه ی همچین کاریو دارم؟با توجه به اینکه موضوع اختلافی بین این دو مرجع هم بسیار مهم است؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
باید از مجتهد اعلم تقلید کرد، مجتهد اعلم را از سه‌راه مى توان شناخت:
۱-آن که خود انسان دارای شرائط، یقین کند فلان شخص اعلم است
۲-آن که دو نفر عالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند
۳-عده ای از اهل علم که مى توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند و در صورتی که از این راه به مرجع تقلید نرسیدید با تماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته و مرجع خود را مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰.
اگر حضرت آیت الله العظمی مکارم را با رعایت این شرایط انتخاب کرده اید تقلید از ایشان صحیح است و صرف سخت بودن یک مساله نمی شود مرجع تقلید را تغییر داد، مگر اینکه مرجع تقلید فوت کند یا اعلمیت خود را از دست بدهد یا اعلم تر از ایشان پیدا شود.
موفق باشید.

با سلام مرجع تقلید من ایت ا... سیستانی هستن اما من ۲۸سالمه ودختر هستم ونیاز به صیغه بدون اذن پدر دارم وتغییر مرجع تقلید دارم ومیخواهم ایت ا...محمد صادق روحانی رو انتخاب کنم جایز هست؟؟؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
باید از مجتهد اعلم تقلید کرد، مجتهد اعلم را از سه‌راه مى توان شناخت:
۱-آن که خود انسان دارای شرائط، یقین کند فلان شخص اعلم است
۲-آن که دو نفر عالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند
۳-عده ای از اهل علم که مى توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند و در صورتی که از این راه به مرجع تقلید نرسیدید با تماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته و مرجع خود را مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰.
اگر حضرت آیت الله العظمی سیستانی را با رعایت این شرایط انتخاب کرده اید تقلید از ایشان صحیح است و صرف سخت بودن یک مساله نمی شود مرجع تقلید را تغییر داد، مگر اینکه مرجع تقلید فوت کند یا اعلمیت خود را از دست بدهد یا اعلم تر از ایشان پیدا شود.
موفق باشید.

با سلام، سوالی دارم اینکه آیا میتوانم از آقای سیستانی مرجع تقلیدم را به آقای جناتی تغییر دهم با توجه به اینکه آقای سیستانی.در خیلی از مسایل احتیاط کرده اند ولی آقای جناتی فتوا داده اند؟ و آیا این میتواند دلیل بر اعلمیت ایشان باشد؟

تصویر سید پاسخگو

سلام
باید از مجتهد اعلم تقلید کرد، مجتهد اعلم را از سه‌راه مى توان شناخت:
۱-آن که خود انسان دارای شرائط، یقین کند فلان شخص اعلم است
۲-آن که دو نفر عالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند
۳-عده ای از اهل علم که مى توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند و در صورتی که از این راه به مرجع تقلید نرسیدید با تماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته و مرجع خود را مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰.
اگر حضرت آیت الله العظمی سیستانی را با رعایت این شرایط انتخاب کرده اید تقلید از ایشان صحیح است و صرف داشتن احتیاط در بعضی از مسائل نمی شود مرجع تقلید را تغییر داد، مگر اینکه مرجع تقلید فوت کند یا اعلمیت خود را از دست بدهد یا اعلم تر از ایشان پیدا شود.
موفق باشید.

با سلام مرجع تقلید بنده ایت الله سیستانی است که والدینم برایم انتخاب کردن اما الان من میخواهم مرجع تقلیدم را عوض کنم وایت الله خامنه ای را انتخاب کردم ایا میتوانم اینکار را بکنم چون خودم قبلا مرجع تقلیدم را انتخاب نکردم و خامنه ای را اعلم تر میدانم

تصویر سید پاسخگو

با سلام
باید از مجتهد اعلم تقلید کرد و تعیین مجتهد اعلم سه راه دارد:
۱-آن که خودانسان دارای شرائط(خود شخص در حوزه علمیه و از فضلا باشد)، یقین کند فلان شخص اعلم است.
۲-آن که با سوال از دو نفر عالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند.
۳-عده ای از اهل علم که مى توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند و در صورتی که از این راه به مرجع تقلید نرسیدید با تماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته ومرجع خودرا مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰
چنانچه از راه های گفته شده مرجع تقلید را انتخاب نکرده باشید باید با استفاده از یکی از راه های گفته شده مرجع اعلم را تشخیص داده و چنانچه مرجعی را که قبلا از ایشان تقلید کرده اید را به عنوان اعلم به شما معرفی کردند، باید به تقلید از ایشان باقی بمانید مگر اینکه شخص دیگری غیر از ایشان را به عنوان اعلم معرفی کنند.
موفق باشید.

با سلام، از کجا میتونم بفهمم ایت الله روحانی از مکارم اعلم تر یا مساوی است؟؟؟؟ نظر شخصی خودم این است ک اقای روحانی درباره عقد موقت نظر کامل تری دارم. سوال دیگرم این است ک مرجع تقلیدم مکارم است اگر بخام درباره ازدواج از روحانی تقلید کنم، روحانی بایدب طور کلی اعلم تر باشد،؟؟؟؟؟؟ ممنون

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

تقلید و تشخیص اعلم سلیقه ای نیست و مجتهداعلم راازسه‌راه مى توان شناخت۱-آن که خودانسان دارای شرائط،یقین کندفلان شخص اعلم است۲-آن که دونفرعالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند۳-عده ای ازاهل علم که مى توانند مجتهداعلم راتشخیص دهندودر صورتی که ازاین راه به مرجع تقلیدنرسیدیدباتماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته ومرجع خودرا مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰

من به گفته خواهر و مادرم که گفتن اقای مکارم اسونگیره ایشونو انتخاب کردم اما الان به خاطر دو مشکلی که پیدا کردم اقای مکارم اونارو جایز نمیدونه ولی اقای صادق روحانی جایز دونسته میتونم بگم که اقای روحانی از نظر من اعلمه مرجعمو تغیر بدم؟لطفا کمکم کنید ممنونم

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

تغییردادن مرجع درصورتی که انتخاب مرجع باتحقیق وباعلم به اعلمیت اوبوده جائزنیست، مگردرصورتی که:۱-ازطریق شرعی یقین کنیدمرجع قبلی شرایط لازم برای اعلمیت راازدست داده یاازابتدا نداشته است.۲-تشخیص دهید که مرجع دیگری از اواعلم وباسوادتراست .

با سلام من وقتی تازه به سن تکلیف رسیده بودم بدون تحقیق و استفاده از سه روش گفته شده و صرفا طبق گفته مادرم اقای مکارم رو انتخاب کردم و الان ۱۷سال دارم و تازه فهمیدم که روش انتخابم درست نبوده همچنین مسایلی برام پیش امده که میخام مرجعی که این مسله را قبول داره انتخاب کنم که این مرجع اقایروحانی هستن ایا میتونم با توجه به اینکه انخابم از روش شرعی نبوده این کار رو انجام بدم و این که تکلیف اعمال قبلیم چیه؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اگر مادرتان بر اساس همان روش ها انتخاب کرده باشد و شما هم با توجهب ه گفته مادرتان یقین به اعلم بودن آیت الله مکارم پیدا کرده اید تقلیدتان صحیح است و الا باید
خودتان با رعایت شرائط مجددا مرجع تقلید انتخاب کنید.

باسلام
تقلید بر میت از دیدگاه آیت الله صادقی تهرانی چگونه است. آیا من میتوانم ایشان را به عنوان مرجع تقلید انتخاب کنم.

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

نظر ایشان را در مورد این مسأله نمی دانم.

تقلید از میت ولو ابتدایی باشد از نظر مرحوم آیت‌الله العظمی محمد صادقی تهرانی، جائز است و اگر قول آن میت، احسن القول باشد، بنابر آیه قرآن که پیروی از احسن القول را امر کرده، واجب است.

با سلام مرجع تقلید من آیت الله وحید خراسانی هستن میخواستم ک از رهبر تقلید کنم و درست نمیدونم ک رهبر دانا تر از آیت الله خراسانی هستن یا مساوین میشه راهنماییم کنید؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

مجتهداعلم راازسه‌راه مى توان شناخت۱-آن که خودانسان دارای شرائط،یقین کندفلان شخص اعلم است۲-آن که دونفرعالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند۳-عده ای ازاهل علم که مى توانند مجتهداعلم راتشخیص دهندودر صورتی که ازاین راه به مرجع تقلیدنرسیدیدباتماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته ومرجع خودرا مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰

سلام من وقتی ۱۳ سالم بود تو کلاس ازمون خواستن که در مورد مرجع تقلید مون تحقیقی تهیه کنیم و معلممون سر کلاس ازمون درمورد مجع تقلید سوال کرد که من تا اون موقع هنوز انتخابی نکرده بودمو هیچ اطلاعی نداشتم اکثرا گفتن ایت الله سیستانی منم چون هیچ انتخاب از پیش تعیین شده ای نداشتم نفهمیده اسم ایشونو به عنوان مرجع تقلیدم به معلم گفتم و تحیقیقم هم در مورد ایشون بود ولی دو سه سال بعد به انتخاب خودم ایت الله مکارم شیرازی رو انتخاب کردم و تا الان از ایشون تقلید کردم حالا شک کردم که انتخاب من مشکلی داره و نباید ایشون رو انتخاب میکردم؟ چون انتخاب ااول از روی اطلاعات و میل شخصی نبوده به نوعی اجبار بوده. من باید چیکار کنم؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اگر انتخاب شما با رعایت شرائط بوده کارتان اشکالی ندارد والان هم از آیت الله مکارم تقلید کنید.

مجتهداعلم راازسه‌راه مى توان شناخت۱-آن که خودانسان دارای شرائط،یقین کندفلان شخص اعلم است۲-آن که دونفرعالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند۳-عده ای ازاهل علم که مى توانند مجتهداعلم راتشخیص دهندودر صورتی که ازاین راه به مرجع تقلیدنرسیدیدباتماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته ومرجع خودرا مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰

با سلام مرجع تقلید من اکنون اقای مکارم می باشد اما من ایت الله خامنه ای را اعلم تر از ایشان میدانم بی اینکه از فقهای دیگر سوالی پرسیده باشم اما ایشان را اعلم تر میدانم ایا میتوانم مرجعم را عوض کنم

تصویر پاسخگو

با سلام
ضمن احترام به نظر شما باید عرض کنم ملاک تشخیص اعلمیت یک مجتهد این هست که یا خود انسان خبره و کارشناس این امر باشد و به آن درجه علمی رسیده باشد که تشخیص دهد از میان مراجع کدام یک از نشر علمی و عملی ، اعلم هستند . یا این که اعلمیت یک مجتهد را از دو نفر انسان خبره و امین تایید کنند .
حال اگر شما بعد از طی این مراحل به چنین نتیجه ای رسیده اید ، می توانید مرجعتان را عوض کنید .

با سلام من موقع سن تکلیف با نظر خانواده آیت الله خامنه ای را برای مرجع تقلید انتخاب کردم اما تا کنون برای مسائل شرعی اصلا به رساله ایشان مراجعه نمیکردم و هر دم از مرجع تقلید دیگری کمک میگرفتم اما اکنون میخواهم مرجع تقلیدم را انتخاب کنم و میخواهم آیت الله روحانی را انتخاب کنم چون به نظرم ایشان در همه امور روشن فکر اند.به دو نفر عادل هم دسترسی ندارم.آیا این انتخاب من درست است و مشکلی ندارد؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

تغییردادن مرجع درصورتی که انتخاب مرجع باتحقیق وباعلم به اعلمیت اوبوده جائزنیست، مگردرصورتی که:۱-ازطریق شرعی یقین کنیدمرجع قبلی شرایط لازم برای اعلمیت راازدست داده یاازابتدا نداشته است.۲-تشخیص دهید که مرجع دیگری از اواعلم وباسوادتراست .

سلام خسته نباشید
به علت سختی حکم مایل به تعویض مرجع تقلید از ایت الله سیستانی به ایت الله خامنه ای هستم.
ایا امکان تعویض هست؟ باید نیت و یا کار خاصی انجام داد؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

تغییردادن مرجع درصورتی که انتخاب مرجع باتحقیق وباعلم به اعلمیت اوبوده جائزنیست، مگردرصورتی که:۱-ازطریق شرعی یقین کنیدمرجع قبلی شرایط لازم برای اعلمیت راازدست داده یاازابتدا نداشته است.۲-تشخیص دهید که مرجع دیگری از اواعلم وباسوادتراست .

سلام ببخشید من به صورت زبانی و بدون تحقیق مرجع تقلیدم رو آیت الله سیستانی انتخاب کردم.الان به دلیل مسئله ی شرعی میخوام آیت الله مکارم شیرازی و انتخاب کنم،اشکال شرعی داره یا خیر؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

تغییردادن مرجع درصورتی که انتخاب مرجع باتحقیق وباعلم به اعلمیت اوبوده جائزنیست، مگردرصورتی که:۱-ازطریق شرعی یقین کنیدمرجع قبلی شرایط لازم برای اعلمیت راازدست داده یاازابتدا نداشته است.۲-تشخیص دهید که مرجع دیگری از اواعلم وباسوادتراست .

با سلام، سوالی در زمینه مرجع تقلید دارم که ممنون می شوم پاسخ دقیق بدهید.
سوال اول:
- فردی در سن ۱۱ سالگی مرجع تقلیدش فوت می کند
- خانواده او با رجوع به یک مرجع زنده که اجازه تقلید از مرجع فوت شده را میدهد به تقلید از مرجع قبلی و فوت شده ادامه می دهند و او نیز به تبعیت از خانواده همین کار را میکند.
-ایا این فرد که اکنون به سن تشخیص کامل رسیده میتواند مرجع خود را که در قید حیات نیست تغییر دهد و یک مرجع زنده انتخاب کند؟
- اگر پاسخ مثبت است ایا باید همان مرجع زنده ای که با رجوع به او بر تقلید از مرجع فوت شده باقی مانده را برگزیند یا می تواند بر اساس شاخص های انتخاب مرجع از کس دیگری نقلید کند؟
سوال دوم: ایا این شخص می تواند به مرجع فوت شده دیگری که بر اساس شاخص های انتخاب مرجع اعلم تر از مراجع زنده است رجوع کند؟ یعنی از یک مرجع فوت شده به یک مرجع فوت شده دیگر رجوع کند؟ در فرض مثال از یک مرجع فوت شده به ایت ا... بهجت رجوع کند. ایا امکانش هست؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اگر اعضای خانواده با تحقیق و شرائط مرجع تقلید زنده را انتخاب کرده باشند و شما هم بر اساس اعتماد به این تحقیق آنها مرجع زنده را انتخاب کرده و بعد با اجازه او از مرجع فوت شده تقلید می کنید تقلیدتان صحیح است و نمی توانید مرجعتان را تغییر دهید و تغییردادن مرجع درصورتی که انتخاب مرجع باتحقیق وباعلم به اعلمیت اوبوده جائزنیست، مگردرصورتی که:۱-ازطریق شرعی یقین کنیدمرجع قبلی شرایط لازم برای اعلمیت راازدست داده یاازابتدا نداشته است.۲-تشخیص دهید که مرجع دیگری از اواعلم وباسوادتراست.
نمی تواند به مرجع فوت شده دیگر رجوع کند.

آیا می توان در یک مساله ای مانند خمس به فتوای مرجع دیگری عمل کرد؟چون دیده ام آقایان دیگر(مانند: مکارم، صافی) برای جوانی که وسائل ازدواج خود را فراهم می کنند مستثنیاتی را قائل شده اند، چون از این نظر در مذیقه هستم می خواستم در این موضوع از فرد دیگری تقلید کنم(مرجع:آقای سیستانی)

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اگر مرجع تقلید خودتان در مسأله ای احتیاط واجب داشته باشد می توانید این احتیاط را به مرجع تقلید اعلم بعدی که فتوی دارند رجوع کنید.

آیا تغییر مرجع تقلید به دلیل فوت شدن صحیح است؟مرجع من آقای بهجت بوده که به نظرم اعلم ترین مرجع هست ولی آیا الان می تونم به دلیل فوت شدن ایشان تغییر مرجع دهم؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

تقلید ازمجتهد فوت شده صحیح نیست وبایدبا تحقیق از دو عالم عادل ازمیان مراجع زنده ،مرجع اعلم را انتخاب کنیدونظر ایشان رادرباره باقی ماندن برتقلید میت جویا شوید مرجع زنده تکلیف شما را نسبت به مرجع فوت شده و تکالیفی که انجام داده اید مشخص می کند.

آیا کسی که توبه کرده باشد باید نمازهای قضا را هم ادا کند؟ و اگر بله کیفیت آن چگونه است ؟ آیا سود بانکی حرام است؟ آیا تراشیدن روی گونه ها و زیر گلو حرام است؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

۱: بله باید نمازهای قضا شده را در هر صورت بخواند.یعنی برنامه ریزی کند و در طول شبانه روز نمازها را بخواند. یعین در همه ساعات از شبانه روز می توانید نماز قضا ها را بخوانید.
۲: به نظر آیت الله بهجت: گذاشتن پول دربانک وگرفتن سودبانکی جایزنیست،ولی جایز است پول رابه بانک دادومقدار سود توافقی رابا فروش چیزی به بانک،از بانک گرفت،مثلا اگر سودبانکی پول شما دریک سال دویست هزارتومان می شود، بانک یک خودکار را ازشمابه مبلغ دویست هزار تومان خریداری کند،به شرط آن که به مدت یک سال،یک میلیون تومان به عنوان قرض در بانک بگذارید.
۳: اشکالی ندارد.
۲:

اگر این مسئله برعکس باشه یعنی مرجع تقلید من آیت الله مکارم است و میخواهم از ایت الله سیستانی تقلید کنم؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اگر منظورتان در تغییر دادن مرجع تقلید است فرقی ندارد و حکم همان است.

تغییردادن مرجع درصورتی که انتخاب مرجع باتحقیق وباعلم به اعلمیت اوبوده جائزنیست، مگردرصورتی که:۱-ازطریق شرعی یقین کنیدمرجع قبلی شرایط لازم برای اعلمیت راازدست داده یاازابتدا نداشته است.۲-تشخیص دهید که مرجع دیگری از اواعلم وباسوادتراست .

سلام، با توجه به سنت و آثار نیک گذاشتن ریش و سفارشات ائمه (ع) در جواب کسانی که گذاشتن ریش را برای کسی که ریش گذاشته و از گذشته ی خود توبه کرده و قبلا ریش خود را می تراشیدن چه جواب محکم و دندان شکنی بدهیم؟ ممنون

تصویر soalcity

سلام
شاید لازم باشد از کنار متلک های بعضی با بزرگواری عبور کرد و اعتنایی به آن نکرد.
اما اگر بخواهید می توانید این را بیان کنید که ریش برای فرق بین زن و مرد است.

سلام
بنده مدتی مقلد آیت الله سیستانی بوده ام... اما بعد از مدتی با خود گفتم چون آیت الله سیستانی در عراق تشریف دارند بهتر است مرجعی انتخاب کنم که به مسایل اقتصادی و بانکداری ایرانی مشرف باشد. همانطور که شما فرمودید از نظر آیت الله سیستانی عدول از مجتهد به مجتهد دیگر که مساوی هم باشند جایز است و چون در آن زمان تمامی مراجع در نظرم یکسان بودند به دو دلیل تصمیم به تقلید آیت الله نوری همدانی گرفتم اول اینکه فتاوای ایت الله نوری همدانی رو به فتاوای امام خمینی نزدیک دیدم (به هر حال خیلی از ما ایرانی ها امام خمینی را در زمان حیات مرجع اعلم میدانستیم) و از طرفی ایت الله نوری در مسایل بانکداری سهل گیر هستند. اما اخیرا متوجه شدم اسم ایت الله نوری در فهرست جامعه مدرسین قم قرار ندارد و در اعلمیت ایت الله نوری شک پیدا کردم... اکنون تکلیف بنده چیست؟ باید مرجع خود را تغییر دهم با میتوانم بر تقلید خود ادامه دهم؟ با تشکر

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

باید با رعایت شرائط انتخاب مرجع تقلید مرجع انتخاب کنید و این دلیل هایی که برای انتخاب آیت الله نوری آورده اید کافی نیست.

مجتهداعلم راازسه‌راه مى توان شناخت۱-آن که خودانسان دارای شرائط،یقین کندفلان شخص اعلم است۲-آن که دونفرعالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند۳-عده ای ازاهل علم که مى توانند مجتهداعلم راتشخیص دهندودر صورتی که ازاین راه به مرجع تقلیدنرسیدیدباتماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته ومرجع خودرا مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰

اگر کسی بین وفای به عهد و ادای نمازی که با رفتن سر وعده قضا شود سرگشته شود کدام عمل انجام دادنشان ارجحیت دارد؟ و سوال بعدی با توجه به این که در منابع ما شیعیان هیچ گاه زمین خالی از حجت خدا نمی باشد در زمان های انبیا (ع) یا اعمه(ع) در مناطق دور دست از آنان مانند مثلا کشورهای آمریکای شمالی یا جنوبی و یا در خاور دور چگونه آن مردمان راهنما و هدایت می شدند؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

۱: باید نمازش را بخواند.
۲: برای این سوال با ۰۹۶۴۰۰ قسمت اعتقادی تماس بگیرید.

خسته نباشيد من فقط به دليل همين اختلاف روز هاي ماه رمضان ميخوام مرجع مو عوض كنم از اقاي سيستاني به اقاي خامنه اي ايا ميتونم ؟
هر سال براي اين قضيه مشكل پيدا ميكنم اقاي سيستاني يك روز بعد اول رمضان و اعلام ميكنن

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تغییردادن مرجع درصورتی که انتخاب مرجع باتحقیق وباعلم به اعلمیت اوبوده جائزنیست، مگردرصورتی که:۱-ازطریق شرعی یقین کنیدمرجع قبلی شرایط لازم برای اعلمیت راازدست داده یاازابتدا نداشته است.۲-تشخیص دهید که مرجع دیگری از اواعلم وباسوادتراست .

با سلام و خسته نباشين
من چند وقته دنبال جواب اين سوالم ك آقاي سيستاني اعلم تر هستند يا آقاي محمد صادق روحاني؟
از اونجايي كه خودم نميتونم تشخيص بدم ممون ميشم راهنماييم كنيد.

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
اینکه واقعا أعلم از علما چه کسی هست، کسی جز خداوند متعال به آن آگاه نیست.
اما وظیفه ما که میخواهیم تقلید کنیم، این است که از راه های تشخیص مرجع تقلید اعلم، به نتیجه برسیم.
راه های تشخیص مرجع تقلید أعلم عبارتند از:
۱-این که انسان (شخصی که می خواهد تقلید کند) خودش اهل علم و خبره باشد و بتواند شخصا أعلم را تشخیص بدهد.
۲-دو نفر عالم عادل که می توانند مجتهد أعلم را تشخیص بدهند، أعلم بودن کسی را تصدیق کنند،
به شرط اینکه دو نفر عالم عادل دیگر، با گفته ی آنان مخالفت نکنند.
۳-عده ای از اهل علم که می توانند مجتهد أعلم را تشخیص دهند، و از گفته ی آنان اطمینان پیدا می شود،
أعلم بودن کسی را تصدیق کنند.
--------------------
- راه اول که برای همگان ممکن نیست. زیرا همه مردم در علم دین متخصص و خبره نیستند تا شخصا و رأسا بتوانند أعلم علما را تشخیص دهند.
- راه دوم هم، تحقق آن بسیار سخت هست. زیرا در این زمان به واسطه تعدد مجتهدین و معروفیت انها، و همچنین تعدد اهل علم و خبره، نظرات نیز متعدد و گوناگون هست.
- پس تقریبا فقط راه سوم باقی می ماند و آن اینکه: جمعی از اهل علم و خبره که می توانند اعلم را تشخیص دهند، و از گفته ی آنها اطمینان حاصل می شود،
اعلم بودن فرد یا افرادی را تعیین کنند.

با سلام و احترام تورو خدا منو راهنمایی کنید من مرجع تقلیدمو بدون هیچ تحقیق و پرسشی آیت الله مکارم انتخاب کردم و حالا می خواهم بنا بر دلایلی مرجعمو به آیت الله نوری همدانی تغییر دهم آیا می توانم یا نه؟

تصویر شهرسوال

سلام عليکم
تقليد قبلي شما که بدون تحقيق بوده صحيح نيست. براي انتخاب مرجع تقليد بايد از دو نفر عادل آگاه سؤال کنيد و اگر آنها يک مرجع را به عنوان اعلم معرفي کردند مي توانيد از ايشان تقليد کنيد.

سلام عليكم من مقلد ايت اله بهجت (ره) بودم بعداز فوت ايشان با اجازه ايت اله سيستاني بر مقلدي از ايت اله بهجت باقي ماندم ايا اكنون مي توانم مرجع تقليدم را عوض كنم وازخود ايت اله سيتاني راتقليد كنم. يا يك مرجع ديگر انتخاب كنم .سپاس

تصویر شهرسوال

سلام
تا با تحقيق از دوعالم خبره براي شما ثابت نشودکه فردي ديگر نسبت به آيت الله سيستاني اعلم است نمي توانيد مرجع خود را تغيير بدهيد.وبايد طبق نطر بقا برتقليدميت آيت الله سيستاني عمل نماييد.

سلام وقت بخیر من مقلد آقای سیستانی هستم و ایشان در کشور عراق زندگی میکنن من برای مسائلم یکم به مشکل خوردم و میخوام آیت الله خامنه ای رو به عنوان مرجع تقلید انتخاب کنم مثلا اولین مشکلم که مثلا در ایام عید فطر ایشان یک روز دیرتر اعلام عید میکنن و اینکه الان برای من مشکلی به وجود آمده و بیماری ناخن هایم گرفته که هرچی درمان دکتر هم رفتم خوب نشده قریب به یکسالی میشه اصلا ظاهر خوبی در عموم نداره و من خیلی آزار میبینم از این بابت و میخوام کاشت ناخن انجام بدم و ایشان مطلقا قبول ندارن این کار رو با شرایط و جو ایران و مردمش اصلا آگاه نیستن و فوقالعاده قدیمی و عربی فکر میکنن آیا میتونم مرجعم رو تغییر بدم ترجیح میدم مرجی رو انتخاب کنم که ایشان در کشوری که خودم زندگی میکنم باشن؟ ممنون میشم به سوالم پاسخ بدین

تصویر شهرسوال

سلام عليکم مواردمذکور در سؤال مجوزي براي تغيير مرجع تقليد نيست. اگر آيت الله سيستاني را از روش صحيح به عنوان مرجع اعلم انتخاب کرده ايد (يعني اعلميت آيت الله سيستاني را از دو نفر عادل آگاه سؤال کرده ايد) نمي توانيد مرجع خود را عوض کنيد مگر اينکه اعلميت مرجع ديگر از راه های معتبر براي شما ثابت شود.

با سلام
من ابتدا به دلیل اینکه اطلاعاتی درباره مراجع نداشتم مرجع پدر و مادرم یعنی آیت الله مکارم رو انتخاب کردم ولی هیچ حکم خاصی تا الان نبوده که برای آن به نظر مراجع رجوع کنم آیا الان میتونم مرجعم رو به آیت الله خامنه ای تغییر بدم؟ خودم فکر میکنم ایشان اعلم هستند اما نظر متخصصی رو نپرسیدم

تصویر شهرسوال

سلام
اگر از گفته پدر و مادر به اعلميت مرجع خود وثوق پيدا کرده بود با فرض اينکه آنها از اهل خبره تحقيق کرده اند و به اعلميت آن مرجع رسيده اند جايز نيست از تقليد خود عدول کنيد تا اعلميت مرجع ديگر ثابت شود و اگر اين طور نبود لازم است از اعلم تفحص کنيد و از آن مرجع تقليد کنيد بايد تحقيق کنيد ويک مرجع تقليد اعلم انتخاب کنيد.

ببخشید ،من حدود ۱۷ ساله بودم که مرجع خود را از آیت الله سیستانی به دلیل سخت گیری در بعضی از مسائل به آیت الله مکارم آن چون پدرم گفتند می توانم تغییر دهم و با مرجع مادرم یکی باشد انتخاب کردم و نمی دانستم نمی توانم بعدا تغییر دهم الان سوالم این است من اطلاع نداشتم و می توانم مرجع خود را به آیت الله خامنه ای تغییر دهم؟

تصویر شهرسوال

سلام

تغيير دادن مرجع تقليد در صورتي که انتخاب مرجع با تحقيق و با علم به اعلميت او بوده جايز نيست و اين کار تنها در صورتي جايز است که:۱- از طريق شرعي يقين کنيد مرجع قبلي شرايط لازم براي اعلميت را از دست داده يا از ابتدا نداشته است.۲- با شرايطش تشخيص دهيد که مرجع ديگري اعلم است و اين مرجع اعلم نيست.

/۴۲۱۴۳۲/

سلام. من وقتی به سن تکلیف رسیدم، طبعا خودم در سن ۹ سالگی قدرت تشخیص مرجع تقلید اعلم را نداشتم و برا همین پدرم منو به مرجع تقلید خودش سوق داد و مرجع پدرم شد مرجع تقلید من. بدون اینکه هیچ تحقیقی انجام داده باشم و یا اینکه از گفته پدرم یقین و علم به اعلمیت مرجع تقلید او پیدا کرده باشم. الان به سنی رسیدم که خودم میتونم برای اعلمیت مرجع تقلیدم از راه های معتبری که در تمام رساله ها اومده، اقدام کنم. آیا با توجه به اینکه اون زمان تکلیف من قدرت تصمیم گیری نداشتم و پدرم برا من تصمیم گرفت و من هم از گفته ی پدرم به یقین نرسیدم و فقط همینطوری گوش دادم، الان میتونم با تحقیق از راه های معتبر، مرجعم را عوض کنم؟

تصویر شهرسوال

سلام
الآن از دو روحاني خبره ومرجع شناس در مورد مرجع اعلم تحقيق نماييد وتا اعلميت مرجع ديگري ثابت نشود تغيير مرجع جايز نيست.

/۴۲۴۲۵۳/

با سلام بنده چند سال قبل بدون شرایطی که فرمودین برای تشخیص اعلمیت و فقط به دلبخواه خود آیت الله سیستانی رو به عنوان مرجع انتخاب کردم ولی الان با توجه به مطالعه روی فتواها آیات عظام خامنه ای و مکارم رو بهتر میدونم و همچنین اجرای برخی احکامش واقعا مقدور نیست ،آیا میتوانم مرجع تقلیدم رو به یکی ازین دو نفر تغییر بدم؟

تصویر شهرسوال

باسلام
براي انتخاب مرجع تقليد بايد از دو عالم عادل خبره سوال بفرماييد و خودتان که در فقه تخصصي نداريد نمي توانيد تشخيص دهيد که کدام اعلم هست يا نه ؟مي توانيد در اين رابطه از امام جماعتتان که مورد اطمينان شما هست کمک بگيريد و او براي شما تحقيق کند.

/۴۳۳۵۹۱/

باسلام اینکه میگویید در صورتی میتوانید مرجع تقلیدتان را عوض کنید که اعلم تر را پیدا کنید ، من که خودم مجتهد نیستم، از هرکسی هم که میپرسم مثل جامعه مدرسین جواب درست و حسابی نمیدهد چرا جای مشخصی برای تحقیق قطعی امثال من وجود ندارد که جوابگو باشد؟ ، حالا من دو نفر عادل و مجتهد رو از کجا پیدا کنم که شهادت بدهند مرجع دوم که میخواهم انتخاب کنم اعلم تر است یا نه؟تازه اونم میگن درصورتی که به فرض محال من او دونفر رو هم پیدا کنم نباید دو نفر عادل دیگه برخلاف نظر دو تای اول حرف بزنه؟ بخدا گیج شدیم ،خواهش میکنم راهنمایی کنید.مرجع فعلی من آیت الله مکارم است میخواهم به آیت الله خامنه ای تغییر دهم

تصویر شهرسوال

سلام.
انتخاب مرجع بايد به شيوه ي شرعي باشدکه يک شيوه ي آن پرسيدن ازدوعالم که قدرت تشخيص اعلم را دارند(مثل کساني که مدرس درس خارج حوزه علميه هستند..)
از دو نفر عالم که قدرت تشخيص عالم را داشته باشند بپرسيد و همان شخص را به عنوان مرجع خود تعيين کنيد و لازم نيست که از چند عالم ديگر هم بپرسيد،به همان اول که پرسيديد اطمينان کنيد.
تغييردادن مرجع درصورتي که انتخاب مرجع با تحقيق وباعلم به اعلميت اوبوده جائزنيست، مگردرصورتي که:۱-ازطريق شرعي يقين کنيدمرجع قبلي شرايط لازم براي اعلميت را ازدست داده يا از ابتدا نداشته است.۲-ويا اينکه مرجع بعدي را از طريق شرعي فهميديد که اعلم از مرجع شما شده است ،بايد مرجع را عوض کنيد.

/۴۴۰۹۶۶/

سلام من میخاهم مرجع تقلید خود را از اقای سیستانی ب اقای خامنه ای یا خراسانی تغییر دهم . اقای سیستانی را بدون تحقیق و از کودکی با نظر خانواده برایم انتخاب شده میخاهم بدانم با توجه ب اینکه اسم اقای خامنه ای یا خراسانی در حوزه مدرسین علمیه ی قم میباشد میتوانم ب انها عدول کنم و انها با اقای سیستانی میتوانند مساوی یا برتر باشند در اعلمیت؟

تصویر شهرسوال

سلام دوست گرامی و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

نظرات