فرق ازدواج موقت با زنا در چیست؟

فرق ازدواج موقت با زنا

فرق ازدواج موقت با زنا آن گونه است که حضرت امیر المومنین (ع) می فرمایند: اگر عمر نبود (عمر متعه را حرام نمود.) تنها انسان های پست و شقی مرتکب زنا می شدند.[۱]

پس یک فرق زنا با عقد موقت همین است که یکی فعل انسان های پست است بر خلاف دیگری که پستی و لئامتی در آن وجود ندارد. البته منظور این نیست که این فرق، امری تعبدی است و چون حضرت فرموده، آن را می گوییم و راهی به فهمیدن آن نداریم! بلکه ما با عقل خویش نیز می توانیم فرق این دو را تا حدودی دریابیم. کما اینکه در خود سوال نیز به یکی از فرق ها اشاره شده است.

و آن اینکه ازدواج موقت دارای عقد است و زنا هیچ عقدی ندارد. البته منظور از عقد، صرف چند کلمه ای که در ابتدای رابطه می گویند نیست. و اگر کسی تنها آن چند کلمه را مصداق عقد می داند، مانند این است که کسی تصور کند، ارزش یک چک چند صد میلیونی، به خاطر خطوط کج و معوجی (= امضاء) است که در انتهای آن وجود دارد. در حالی که آن چند کلمه، یک بار حقوقی ای مفصلی دارد. و با قوانین مفصلی که در پی خواندن الفاظ، خواهند آمد، حقوق و وظایف دو طرف و احکام شرایط مختلف، مشخص خواهد شد. و رابطه یک رابطه کاملا ضابطه مند خواهد شد. همان گونه که فرق ازدواج دائم با زنا، در ضابطه مند بودن یکی و بی ضابطه بودن دیگری است. و با وجود ضابطه، از مشکلات بسیاری جلوگیری خواهد شد.

 
طبیعی است که این مشکلات و درک آنها نیاز به عمیق دیدن مسائل دارد و افراد با نگاه سطحی نمی توانند چنین معضلاتی را درک کنند. همان گونه که تجربه غرب در روابط جنسی بی ضابطه، در پیش روی عده ای قرار دارد، اما آنها به جای درک کردن مشکلات ایجاد شده در پی این روابط، تنها خود مساله را می بینند. و چه بسا از آن تنها سادگی ایجاد رابطه را دریابند و آرزوی آن را بکنند!!

کسانی که می خواهند مساله را به طور منطقی ببینند، می فهمند که اگر در سر راه سیلاب مسیر مناسب ایجاد نکنند، سیل متوقف نخواهد شد! بلکه حرکت خود را انجام خواهد داد و به جای عبور از بستر مهیا شده، هر چه در سر راه خود بیابد، ویران می کند!

چون غریزه جنسی قوی در انسان، با چند توصیه و نصیحت، رام نخواهد شد و کسانی که تصور می کردند در جامعه ای با سن ازدواج بیش از ۲۵ سال، توصیه به عفت کارآمدی کافی دارد، باید چشم باز کرده و ببینند، روابط جنسی بی ضابطه چگونه در جامعه در حال گسترش است. البته قطعا توصیه به عفت لازم و ضروری است. اما تنها راهکار اسلام در این توصیه نیست. بلکه اسلام در کنار این توصیه، مسیری مهیا کرده تا اگر کسی قادر به حفظ خویش نبود، از مسیری ایمن گذر کند.

و یک فرق بزرگ دیگر ازدواج موقت با زنا در این است که یکی با مجوز خدای متعال است و دیگری مبغوض خدای متعال قرار گرفته، و کسانی که این فرق را نمی بینند یا آن را کوچک می شمارند، شاید در طیف کسانی باشند که با خدای متعال سر جنگ دارند! چون ربا خواران، فرقی بین کار خود و معامله نمی دیدند علیرغم اینکه یکی حلال و دیگری حرام بود و خدا آنها را طرف جنگ خود اعلام نمود:

«قالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا[بقره/۲۷۵] گفتند: «داد و ستد هم مانند ربا است» در حالى كه خدا بیع را حلال كرده، و ربا را حرام!»
«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ[بقره/۲۷۹] و هر گاه چنین نكنید (ربا خواری را ترک نکنید)، پس جنگ با خدا و رسول او را اعلام كنید.»

[۱]. بحار الأنوار، ج‏۵۳، ص ۳۱.

دیدگاه‌ها

فرق زنا با ازدواج موقت
۱- در ازدواج موقت چند مرد همزمان نمی تواند با یک زن ازدواج موقت داشته باشد.
۲- در ازدواج موقت مرد نسبت به زن تعهدات خاصی دارد و نمی تواند از آن شانه خالی نماید.
۳- فرزند ازدواج موقت حلال زاده است ولی در زنا حرام زاده است.
۴- یک زن بعد از ازدواج موقت نمی تواند فوراً به ازدواج موقت فردی دیگر در آید و باید مدتی بعنوان عده نگهدارد که این امر باعث کنترل غرایض لجام گسیخته شهوات برای زن و مرد می شود.
۵- یک ازدواج موقت می تواند به یک ازدواج دائم ختم شود و از نظر اسلام این ارتقاء روابط از موقت به دائم حلال است ولی در زنا تا ابد ازدواج حرام می شود.
۶- زنا تنها برای لذت جنسی است در حالی که بعضی از ازدواج های موقت می تواند برای محرم شدن زن و مرد باشد و لذت جنسی در پی نداشته باشد.
۷- زنا قابل کنترل نیست و هر زن میتواند همزمان باچند مرد همبستری کند و یا میتواند هر ساعت در بستر مردی جدید باشد و این یعنی عبور از چهار راه بدون چراغ قرمز و با شخصیت و فطرت زن کاملاً متناقض و اثرات روحی جبران ناپذیری به همراه دارد.
۸- در ازدواج موقت مرد نسبت به فرزند احتمالی زن مسئولیت دارد ولی در زنا این امر غیرممکن است.
۹- ازدواج موقت با توجه به نیازهای ضروری تجویز می شود و نمیتوان بدون هیچ قید و شرطی هرکس این اختیار را داشته باشد ولی در زنا شرایط ملاک نیست.
۱۰- در ازدواج موقت سازماندهی شده مرد نمی تواند از نظر حقوقی و شرعی نسبت به زن بی تکلیف باشد ولی در زنا به دلیل نبود شاهد مرد به راحتی از بار مسئولیت فرار می کند.
۱۱- ازدواج موقت تنها برای زنان بیوه و مجرد است و زن متاهل را شامل نمی شود ولی در زنا این احکام بی معنی است.
۱۲- زنا باعث پاشیده شدن زندگی زنان متاهل می شود ولی در ازدواج موقت زن متاهل قابلیت ازدواج موقت ندارد و صدمات جدی بر پیکره خانواده او وارد نمی شود و هدفمند بسوی زنان بیوه و مجرد جهت اصلاح سوق داده می شود.

مردی که بچه دار نمیشه نطفه یه مردد دیگه رو تو شکم زنش میزارن این یه شکل از زنا اگاهانه نیست؟؟؟؟ ایا شرعا جایزه؟ لطفا نظر همه مراجع بیان شود

تصویر سید پاسخگو

با سلام
لطفا نام مرجع تقلید خود را ذکر نمایید تا پاسخگو باشیم.
موفق باشید.

در مورد گزینه ۳ انگار معلول قبل از علت ظاهر شده است. بحث بر سر درست یا نادرست بودن صیغه است، سپس حلالزاده یا حرامزاده بودن مطرح میشود.
گزینه ۵ برای زنای محصنه درست است نه زنا با یک زن بیوه.از هر دری سخن مران
در گزینه ۴ و۶ و۹ میگید که کنترل شهوت از لجام گسیختگی؟؟؟؟ مگر خود صیغه موقت برای ارضای جنسی نیست؟؟؟؟چون داخل خود متن ذکر شده که ((چون غریزه جنسی قوی در انسان، با چند توصیه و نصیحت، رام نخواهد شد و کسانی که تصور می کردند در جامعه ای با سن ازدواج بیش از ۲۵ سال، توصیه به عفت کارآمدی کافی دارد، باید چشم باز کرده و ببینند، روابط جنسی بی ضابطه چگونه در جامعه در حال گسترش است. البته قطعا توصیه به عفت لازم و ضروری است. اما تنها راهکار اسلام در این توصیه نیست. بلکه اسلام در کنار این توصیه، مسیری مهیا کرده تا اگر کسی قادر به حفظ خویش نبود، از مسیری ایمن گذر کند.))
از تعهدات مرد نسبت به زن صیغه ای چند مورد را نام ببرید. اگر صرفا در باب فرزند باشد میتوان از آن جلوگیری کرد.
تنها مورد منطقی که آقای حسینی ذکر کردند نبودن همزمان زن با چند مرد است که در ارتباط بین دختر و پسر این مورد بر حسب عشق و علاقه طرفین نسبت به یکدیگر تضمین میشود.
حرف را در دهانتان زیاد میچرخانی برادر حسینی

نظرات