اقوام و اشخاص

اصحاب اخدود

شهر سوال ـ

چرا خدای متعال مانند گذشته عذاب خود را بر گناهکاران نازل نمی کند؟

خدای متعال خود به شیطان مهلت داده و مسیر را برای انتخاب بشر هموار نموده و طبیعتا قرار نیست هر کسی که به گناهی مشغول می شود فورا از آسمان صاعقه ای نازل شود و او را نابود کند. بلکه بناست بشر همیشه بر سر دو راهی قرار داشته باشد. و هر کس که مسیر گمراهی را انتخاب نمود، بتواند آن را بپیماید.

اگر قرآن برای همه و همیشه است، چرا بعضی از آیات آن درباره زندگی شخصی پیامبر (ص) است؟

ناظر بودن یک آیه به شخص پیامبر (ص) و زندگی او، به معنای اتمام فایده آیه، با رحلت رسول مکرم اسلام (ص) نیست. بلکه آیات ناظر به احکام اختصاصی ایشان، آیات ناظر به شخصیت حقوقی ایشان، آیات ناظر به مسائل سرنوشت ساز تاریخی و ... همه درس های فراوان برای هدایت دارد.

آیا مطابق قرآن بیت المقدس، متعلق به یهودیان نیست؟ و مسلمانان غاصب محسوب نمی شوند؟

قرآن در هیچ جا هیچ سرزمینی را برای ابد به قومی نبخشیده است، کما اینکه به هیچ کس ضمانتی برای سرنوشتش فارغ از اعمالش نداده است. و آنچه درباره یهود از قرآن می دانیم، این است که خدا آنها را دچار خواری و مذلت نموده است.

از نظر عقلی چگونه می توان داستانی مثل طوفان نوح را قبول کرد؟

داستان حضرت نوح

در روایت قرآنی این طوفان می توان گفت، منطقه ای از زمین به زیر آب رفته و عده ای حدود ۷۰ نفر به همراه هشت جفت چهارپا و تعدادی پرنده برای مدت ۶ روز، بر روی کشتی بوده اند. و باقی انسان ها غرق شده اند. که هیچ مطلب عجیبی ندارد. و اگر هم طوفان نوح را بر مبنای نقل تورات بپذیریم، باز هم نظایری برای آن می توان دید.

معنای اعراف چیست و اعرافیان چه کسانی هستند؟

شهر سوال ـ اعراف منطقه ای است حد فاصل میان بهشت و دوزخ در سوره مبارکه اعراف می‌فرماید: «وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ وَعَلَى الأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسِيمَاهُمْ»(۱) بین دو گروه جهنمی و بهشتی حجاب، و حائلی قرار دارد و این حجاب سرزمین مرتفعی است...

آیا باید هر مشرکی را که در دنیا وچود دارد، بکشیم؟

کشتن

شهر سوال ـ کته ای که بارها مورد تاکید قرار گرفته، این است که باید برای فهم موضع دین در برابر مشرکان، اهل کتاب و ... به مجموعه آیات مرتبط با موضوع توجه کرده و با جمع بندی آن به نتیجه مشخصی رسید و سوال شما نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست. پاسخ سوال را در ضمن چند نکته بیان میکنیم:

آیا شهید مطهری داستان قرآن درباره حضرت آدم (ع) را سمبلیک می داند؟

حضرت آدم (ع)

شهر سوال ـ برای درک صحیح این مطلب باید معنای سمبلیک را مد نظر قرار دهیم. اگر بیان سمبلیک به این معنا باشد که ظاهر مطلبی که نقل می شود، هیچ واقعیتی ندارد، و تنها معنای رمزی آن مد نظر است، شهید مطهری هرگز چنین مطلبی را نمی پذیرند.

آیا خطای حضرت آدم (ع) ما را نیز گناهکار کرده است؟ چرا این قدر بر داستان آدم تاکید شده است؟

 آدم (ع)

شهر سوال ـ از دید شخصی، خطیئه آدم، قطعا بر ما اثر سوء نگذاشته و این از اصول قطعی است. و تکرار داستان آدم(ع) در باغ بهشتی، و بیان مشروح آن در همه ادیان، به جهت عبرت گیری و درس آموزی است. که فرزندان آدم بدانند، ۱-تخطی از خواست خدای متعال به ضرر آنهاست، ۲- شیطان دشمن درجه یک آنهاست، ۳- اگر خطا بکنند، خدای متعال مسیر بازگشت را نبسته است و ... .

آیا به نظر علامه طباطبایی، کوروش همان ذوالقرنین است؟

کوروش

شهر سوال ـ درباره ذوالقرنین باید توجه داشت که قرآن به هیچ عنوان مصداقی را برای آن بیان نکرده است. و مفسرین قرآن تنها با استناد به تاریخ و یافتن شباهتهایی با ذوالقرنین، احتمالاتی را درباره مصداق آن بیان کرده اند. مثلا با توجه به بحث ساختن سد توسط ذوالقرنین، کسی را می توان مصداق آن معرفی کرد که در زندگی خود چنین کاری را انجام داده باشد و ... .