چرا در صلوات "آل محمد" را ذکر می کنیم در حالی که قرآن هرگز چنین چیزی نگفته است؟

قرآن

اندک آشنایی با قرآن برای هر شخص منصف این مساله را قطعی و مسلم می کند که قرآن باید در کنار کلام مفسر آن قرار گیرد و اکتفا کردن به قرآن بدون تبیین ها و تفسیرهای آن، خلاف صریح قرآن است. قرآن رسول را مربی و معلم قرآن معرفی می کند که باید با استفاده از کلام او به فهم صحیح قرآن رسید:

«أَنْزَلْنا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ[نحل/۴۴] ما این ذكر [قرآن‏] را بر تو نازل كردیم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازی

در آیه فوق، رسول (ص) باید آنچه نازل شده است را تبیین کند. و مطابق آیه ذیل بین تلاوت آیات نازل شده و تعلیم آن تفاوت وجود دارد:

«رَبَّنا وَ ابْعَثْ فیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِكَ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ[بقره/۱۲۹] پروردگارا! در میان آنها پیامبرى از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، و آنها را كتاب و حكمت بیاموزد.»

بنابراین هرگز نمی توان شعار کفایت قرآن سر داد و به تعالیم صریح رسول (ص) پشت کرد. که این مصداق بارز کفر به آیات قرآنی است:

«أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ[بقره/۸۵] آیا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ایمان مى ‏آورید، و به بعضى كافر مى‏ شوید؟! براى كسى از شما كه این عمل (تبعیض در میان احكام و قوانین الهى) را انجام دهد، جز رسوایى در این جهان، چیزى نخواهد بود، و روز رستاخیز به شدیدترین عذابها گرفتار مى‏ شوند. و خداوند از آنچه انجام مى‏ دهید غافل نیست.»

 

بنابراین برای صلوات نیز باید به تفسیر رسول (ص) مراجعه کنیم که روایات متعددی از ایشان در این باب بیان شده است: کعب بن عجزة می گوید: در محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله نشسته بودم که مردی آمد از حضرت پرسید: ای رسول خدا! ما می دانیم چگونه به شما سلام کنیم؛ ولی [نمی داینم چگونه به شما صلوات بفرستیم. به ما بگویید که] صلوات بر شما چگونه است؟ حضرت فرمود اینگونه بگویید: «اللّهمّ صَلِّ على مُحمُدٍ و على آلِ مُحمّدٍ كَمَا صَلَّیتَ عَلى آلِ اِبراهیمَ ...[۱]

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «برای من درود مقطوع و بریده نفرستید، عرض شد مقصود چیست؟ فرمود: نگویید: اللهمّ صلّ علی محمّد، و سكوت كنید، بلكه لازم است بگویید: اللّهمّ صلّ علی محمّد و علی آل محمّد.»[۲]

البته غیر از سنت خود قرآن نیز گویاست که صلوات بر غیر رسول (ص) جایز است:

«هُوَ الَّذی یُصَلِّی عَلَیْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ[احزاب/۴۳] او همان است كه بر شما درود مى‏فرستد و فرشتگانش نیز»

«أُولئِكَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ[بقره/۱۵۷] اینها (کسانی که در مصیبت صبر می کنند)، همانها هستند كه الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و آنها هستند هدایت‏ یافتگان»

همچنین مطابق آیه مباهله، حضرت علی (ع) نفس پیامبر (ص) خوانده شده است که این امر دلیلی واضح بر لزوم صلوات بر امیر المومنین (ع) است.

[۱]. صحیح بخاری ج۲ ص۱۵۹ و ج۳ ص۱۱۹ و ج۴ ص۷۲ و صحیح مسلم ج۱ ص۳۰۵.
[۲]. الصواعق المحرقه، ص ۱۴۶.

دیدگاه‌ها

با سلام و خسته نباشید و ضمن تشکر . من دوبار وارد گفتگوی آنلاین شدم و سوالی داشتم که مطرح کنم .. هر دوبار پیام میاید که چت توسط پاسخگو بسته شده است !!!!!!!!!!!! اولا چرا از لغت بیگانه چت استفاده می نید ؟؟؟؟ در ثانی بسیار مشعوف بودم که جایی را پیدا نموده ام که سوالت خودم را طرح کرده و پاسخ گیرم .. ولی متاسفانه هر دوبار چت من توسط پاسخگو بسته شد و پاسخی نیامد .. این بابت گله مند هستم .

تصویر پاسخگو

با سلام
لطفا این مشکل را با مدیر مربوط در تلگرام در میان بگذارید
ای دی ایشون :
@onlinemodir

موفق باشید

نظرات