عقد موقت(صیغه) چگونه خوانده می شود؟ وچه شرایطی دارد؟

صیغه عقد موقت چگونه خوانده می شود؟
من شنیده بودم همین که مرد بگوید باقیمانده مدت عقد را بخشیدم همین طلاق حساب می شود!اگر نخوانند و وقتش تمام شود فرقی می کند؟
اگر مرد به زن گفته باشد من بقیه مدت عقد را بخشیدم کفایت می کندیاباید صیغه طلاق با شرایط آن جاری شود؟ چنانچه صیغه طلاق جاری نشده باشد، زن ومرد هنوز به یکدیگر محرم هستند؟

پاسخ این مساله توضیحاتی دارد که به تفصیل طبق  فتوای مراجع عظام تقلید، خدمت شما عرض می گردد؟

اگر خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد غیر دائم را بخوانند، بعد از آن كه مدّت و مهر را معیّن كردند:

.[۱]

اگر مدت زمانی که برای عقد موقت مقرر کرده اند به پایان برسد ویا مرد باقیمانده مدت عقد را ببخشد، زن دیگر در عقد مرد نیست واگر بخواهد با مرد دیگری ازدواج کند در صورتی که نزدیکی داشته اند، زن باید عده نگه دارد.

خواندن عقد چه دائم چه موقت شرایط دارد از جمله:

الف) از شرایط عقد ازدواج آن است كه به عربى صحیح خوانده شود. و اگر خود مرد و زن می توانند صیغه را به عربى صحیح بخوانند بنابر احتیاط واجب باید به عربی صحیح بخوانند و اگر نمی توانند چنانچه عقد را به فارسی یا با هر زبان دیگری بخوانند باید لفظى بگویند كه معناى زَوَّجْتُ و قَبِلْتُ را بفهماند.

اگر در عقد یک حرف اشتباه خوانده شود که معنا را عوض کند عقد باطل می شود. (۲)

ب) کسی که صیغه را می خواند قصد انشاء داشته باشد. یعنى اگر خود مرد وزن صیغه را مى‏ خوانند، زن به گفتن «زَوَّجْتُكَ نَفْسِى» قصدش این باشد كه خود را زن او قرار دهد اگر مرد وکیل می شود باید با گفتن «زَوَّجْتُ مُوَكِّلَتِى (فلانا) لِنَفْسى فِى المُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعلُومقصد ش این باشد که اورا همسر خود قرار داده است و با گفتن قبلت قصدش پذیرش این ازدواج باشد. (۳)

ج) كسى كه صیغه عقد را می‌خواند باید مفهوم لفظى را كه مى گوید دقیقاً بداند و اگربه عربی بخواند در صورتی که هر کلمه را صحیح بخواند و معنای هر کلمه را جدا گانه بداند . صحیح است.(۴)

د) در عقد موقت باید مهریه و مدت تعیین شود و بدون تعیین مهریه و مدت عقد، عقد موقت صحیح نیست.(۵)

ها) اگر دختر باکره باشد به نظر اکثر مراجع بنا بر احتیاط واجب(به نظر اکثر مراجع) باید پدر دختر اجازه بدهد(۶)

پی نوشت:

۱. توضیح المسائل ۱۶ مرجع- جلد۲ - مسأله ۲۳۶۹

۲. توضیح المسائل مراجع ج۲ مسئله۲۳۶۹

۳. همان، مسئله ۲۳۷۰

۴. همان، مسئله ۲۳۷۲

۵. همان مسئله ۲۴۲۱ ذیل مسئله نظر آیت الله مکارم.

۶. همان، مسئله۲۳۷۶

 

 

 

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

سلام مقلد ایت الله بهجت و مقام معظم رهبری هستم سی و شش سالمه قرار بود با پسری ازدواج کنم گفتم برای اینکه به گناه نیفتیم تا درست شدن شرایط ازدواج بدون اطلاع خانواده ها صیغه محرمیت بخوانیم، در رساله بهجت خواندم که اگر سن دختری از حد ازدواج گذشته و دارای عقل کامل و بالغ باشد میتواند بدون اذن پدر صیغه محرمیت بخواند من هم خواندم ولی امشب در سایت شما خواندم اینجور صیغه خواندن در صورتی صحیح است که پسر هم مقلدایت الله بهجت باشن در غیر اینصورت عقد باطل است و رابطه شما غیر شرعی بوده ،دچار عذاب وجدان شدم یعنی عقد ما صحیح نبوده و من یک رابطه غیر شرعی داشتم؟ در ضمن وقتی پدرم فهمید که صیغه خواندیم مخالفتی نکرد و به اینکه تا زمان عقد دایم صیغه موقت بخوانیم راضی بود،تو رو خدا کمکم کنید ایا من گرفتارگناه شده ام اگر گناه کرده ام چجوری توبه کنم که خدا ازم بگذره

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- طبق نظر آیت الله بهجت عقد دختر باکره بدون اذن پدر صحیح است (چنانچه در تقلید با اجازه امام خامنه ای باقی بر آیت الله بهجت باشید باز هم می توانید از این فتوای آیت الله بهجت برای ازدواج بدون اذن پدر استفاده کنید)
۲- در ازدواج هر کدام (دختر و پسر) باید به فتوای مرجع تقلید خود عمل کند و چنانچه مرجع دختر ازدواج بدون اذن را صحیح ولی مرجع پسر باطل می داند، ازدواج دختر صحیح است ولی ازدواج پسر باطل است و همچنین بالعکس ولی به هر صورت کسی که ازدواجش صحیح است گناهی مرتکب نشده است.
۳- چنانچه مرجع تقلید دو طرف ازدواج دختر باکره بدون اجازه پدر را باطل بداند، اگر بدون اجازه پدر ازدواج کرده باشد و بعدا پدر بگوید به این ازدواج راضی هستم عقد آنها صحیح است.
۴- در هر صورت اگر انسان مرتکب گناهی شده باشد باید از آن کار توبه و استغفار نماید و توبه کردن شرایط دارد:
اول آنکه از کار خود پشیمان باشد. دوم آنکه دیگر قصد انجام دادن آن گناه را نداشته باشد. و سوم استغفار کند(استغفرالله ربی و اتوب الیه).
موفق باشید.

سلام
اگر دختر باکره ای که بالغ است بدون اذن پدر صیغه کند و قصدشان لذت بردن نباشد .فقط اشنایی برای ازدواج .ایا صیغه شان درست است؟مقلد ایت الله خراسانی.(۱۸ ساله)

تصویر شهر سوال

با سلام
طبق نظر ایشان اذن پدر لازم است. و اگر اذن پدر نباشد عقد صحیح نیست.

«دخترى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خودرا تشخيص مى دهد ـ اگر بخواهد شوهر كند ، چنانچه باكره باشد ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد ، و اجازه مادر و برادر لازم نيست.»

توضیح المسائل ایشان، مسئله ۲۴۴۰

سلام خسته نباشید.مقلد مکارم شیرازی هستم الان ۲۱ سالمه به پسری علاقه دارم که مطمئنم منو خیلی دوست داره خیلی هم مذهبیه دقیقا کسی هست که تو ذهنمه وقصدمون ازدواج هست مادرم مادرش خواهرامون همه میدونن جز پدر ولی الان شرایطمون برا ازدواج خوب نیست باید چند سالی بگذره من الان باید صیغه موقت بخونم؟چون نمیخوام به گناه بیوفتم هرچند مادرم درجریان هست اما اجازه پدر لازمه از این جهت میپرسم.لطفا راهنمایی کنید خیلی ممنونم

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

نمی توانید بدون اجازه پدرتان با آن پسر عقد کنید و تا وقتی که ازدواج نکرده اید رابطه خودتان را قطع کنید حتی پیامکی و ...

نظرات