جهان طبیعت

آیا حضرت آدم ناف داشت؟

اگر این مطالب جهت انکار دین مطرح می شود، نشانه عجز است که به سنگ اندازی در تاریکی روی آورده اند. و باید توجه کرد که آنچه در دوران جنینی وجود دارد، بند ناف است که هیچ انسانی بعد از تولد همراه خود ندارد.

چرا خدا در دنیا این همه چیز قرار داده و بعد انسان را از نزدیک شدن به آنها نهی کرده است؟

در کنار اینکه حق انتخاب، مستلزم دو راهی است، گزینه های حلال بسیار و به اندازه کافی برای انسان قرار داده شده و هیچ نیازی از انسان بدون پاسخ مشروع و معقول رها نشده است.

چرا دین این قدر ما را محدود کرده است؟

تصور محدودیت ناشی از وسوسه های شیطان یا سبک زندگی است و البته اصل محدودیت از الزامات قطعی عقل و زندگی در عالم مادی هم می باشد

زشتی ها و نقص های دنیا، نشان دهنده ضعف نقاش آن نیست؟

آن تفاوت نگاه است که در مقابل سرمستی یزیدیان از توهم پیروزی شان، همه مصیبت ها را تابلویی زیبا می بیند و می فرماید: ما رایت الا جمیلا!

آیا ممکن است زمانی نحس باشد؟

شهر سوال ـ " نحس" در اصل به معنى سرخى شدیدى است كه گاه در افق ظاهر مى‏ شود، و همچون، شعله آتش بى دودى است كه عرب آن را "نحاس" مى‏گوید، سپس این واژه به هر چیز" شوم" در مقابل" سعد" اطلاق شده است.[۱]

آیا همه موجودات روح دارند؟ اگر روح ندارند، پس چگونه در مقابل خدا سجده می کنند و تسبیح می گویند؟

سجده

شهر سوال ـ موجودات آسمانى و زمینى (همان طور كه با آنچه از كمال دارند از كمال صانع خود حكایت مى ‏كنند همچنین) با نقصى كه در آنها است و جبران كننده آن خدا است، و با حوائجى كه دارند و برآورنده ‏اش خدا است، خدا را از هر نقص و حاجت منزه مى ‏دارند، چون هیچ حاجت و نقصى نیست مگر آن كه تنها كسى كه امید برآوردن آن حاجت و جبران كردن آن نقص در او مى ‏رود خداى تعالى است، پس خود او مسبح و منزه از هر نقص و حاجت است.[۵]

آیا مخلوقات از عدم به وجود آمدند؟

مخلوقات

شهر سوال ـ در نگاه فلاسفه اسلامی، مراد از خلق نمودن خدا، ظاهر نمودن علم و اراده خود است، نه پدید آوردن یک وجود منفک از خود تا پرسیده شود: این وجود از چه چیزی خلق شده است؟ همانگونه که در مورد انسان، مراد از خلق صور خیالی، ظاهر نمودن اراده در مملکت وجود خود انسان است؛ نه خلق صوری در خارج از وجود انسان.انسان یک اراده می کند و با یک اراده، دهها و صدها موجود خیالی در صحنه جان آدمی ظاهر می شوند.