حکم کسی که نماز نمی خواند، چیست؟

نماز

نماز ستون و اساس دین است. امام باقر (ع) به نقل از رسول خدا (ص) می­فرماید: «مَا بَیْنَ الْمُسْلِمِ وَ بَیْنَ الْكَافِرِ إِلَّا أَنْ یَتْرُكَ الصَّلَاةَ الْفَرِیضَةَ مُتَعَمِّداً أَوْ یَتَهَاوَنَ بِهَا فَلَا یُصَلِّیَهَا[۱] بین مسلمان و كافر فاصله‏اى نیست، مگر این كه مسلمان نماز واجب را عمدا ترك كند یا آن را بى ‏اهمیت بداند و نخواند.»

حرمت ترک نماز، از انجام بسیاری از اعمال حرام سنگین تر است. چون انسان در ارتکاب بعضی از اعمال حرام، قصد بی حرمتی به خدای متعال و دین را ندارد، بلکه جنبه حیوانی انسان بر او غلبه کرده  و چه بسا بعد از مبتلا شدن به فعل حرام، به شدت از خدای متعال می ترسد و توبه می کند. در حالی که رها کردن نماز، موثر از غلبه شهوات بر انسان نیست. بلکه ناشی از ضعف ایمان و بی توجهی به دستور الهی است.

از حضرت صادق (ع) سؤال شد كه چرا زانى كافر نیست ولى كسى كه نماز نمى ‏گذارد كافر مى ‏باشد، امام (ع) فرمود: چون زناكار براى‏ شهوت این كار را مى‏ كند ولى آن كس كه نماز را ترك مى‏ كند براى این است كه به آن اهمیت نمى ‏دهد. زناكار براى لذت دنبال زنى را مى ‏گیرد و از او كامجوئى مى ‏كند، ولى آن كس كه نماز را ترك كرده و آن را انجام نمى ‏دهد قصدش لذت نیست بلكه فقط نظرش بى‏ اهمیت شمردن آن مى ‏باشد و هر گاه كسى نظرش استخفاف باشد كافر مى ‏گردد.[۲]

البته این کفر تا زمانی که همراه با انکار نماز نباشد، سبب جاری شدن احکام کافر، مثل عدم طهارت، عدم پاک بودن ذبایح او و حرمت ازدواج با او و ... نمی شود. و تنها در جایی که انکار نماز به شکل انکار ضروری دین باشد، این احکام برای شخص لازم است. اما به هر حال ترک نماز، مساله ای سبک نیست. و شخص در صورتی که نسبت به نماز سهل انگاری کند، مشمول نفرین الهی می شود:
«فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ* الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ[ماعون/۴و۵] پس واى بر نمازگزارانى كه در نماز خود سه ل‏انگارى مى ‏كنند.»

سهل انگاران در نماز با هم تفاوت هایی دارند، بعضی نماز را به طور كلی ترک می کنند و علت این کارمسامحه و كم اعتنایی به امور اخروی است. بعضی نماز را در بعضی اوقات ترک می کنند و آن را سبک می شمارند، بعضی نماز را انجام می دهند اما نسبت به شرایط و واجبات آن (مثل طهارت، غصبی نبودن محل و ...) بی اعتنا هستند، همه این ها با تفاوت هایشان، در نفرین الهی شریک هستند. هر چند هر کدام به میزان سهل انگاری اش در نماز، بهره ای از این قهر و غضب خواهد داشت.

به هر حال باید توجه داشت که ایمان باید در زبان، قلب و عمل انسان، نقش آفرینی کند. پیامبر (ص) می فرمایند: «الْإِیمَانُ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ[۳] ایمان شامل اقرار زبانی، عقیده قلبی و عمل اعضا است.»

پس کسی که ایمان او تنها در زبانش است، و تاثیری در اعمال او ندارد و اساسی ترین عبادت را انجام نمی دهد، از ایمان واقعی بهره نبرده و این گونه ایمان فایده ای به حال او نخواهد داشت. مگر اینکه زمینه ساز و مقدمه ای برای سیر مراحل دیگر ایمان باشد تا شخص به لوازم قطعی ایمان پایبند شود. و حقیقتا خود را بنده خدا بداند.

[۱]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص۲۳۱.
[۲]. بحار الأنوار، ج‏۶۶، ص: ۶۶.
[۳]. أمالی الصدوق، ص۲۶۸ ، المجلس الخامس و الأربعون‏.

facenama

دیدگاه‌ها

ایا اجبار به نماز خواندنن کسی

ایا اجبار به نماز خواندنن کسی که نماز نمیخواند و یا کتک زدن واجب است؟

تصویر شهر سوال

با سلام و احترام

با سلام و احترام
خیر واجب نیست.

خدا خیرتون بده. التماس دعا

خدا خیرتون بده. التماس دعا

با سلام

با سلام
بنده حقير گاهي نماز صبح ام قضا ميشود . به دليل سنگيني خواب و اين حرفها و گاهي به خاطر مشغله زياد نماز را فراموش ميكنم بخوانم مثلا نماز ظهر و عصر را . آيا اين هم مشمول سبك شمردن نماز است؟
لطفا جواب را به ايميلم ارسال نماييد .

تصویر شهر سوال

باسلام خدمت شما و تشکر از

باسلام خدمت شما و تشکر از سوالی که مطرح فرمودید
چون از روی عذر نمازتان قضا می‌شود ، مشمول سبک شمردن نماز نمی شود ولی سعی کنید این امر برایتان عادت نشود بلکه برای نمازتان برنامه ریزی کنید ، مثلا از دیگران بخواهید وقت نماز را برایتان یادآوری کنند، و مساله نماز برایتان واقعا جدی باشد، چون همان طور که بدنمان نیاز به غذا دارد ، روحمان هم نیازمند به غذا است و نماز بهترین غذای معنوی روحمان می‌باشد .
موفق باشید

با سلام و خسته نباشی

با سلام و خسته نباشی

آیا کسی که نماز نمی خواد به طور کل غذای او خوردن حلال است و آیا دست دادن با او چطور،حلال است یا حرام؟!

تصویر پاسخگو

سلام علیکم

سلام علیکم
کسی که نماز نمی خواند ، اگر منکر اصل نماز نباشد ، دست دادن با او و خوردن غذای او نیز اشکالی ندارد .
مگر این که از جای دیگری یقین داشته باشید که غذای او از پول حرام تهیه می شود که به دست آوردن چنین یقینی هم کار بسیار مشکلی است .

نماز اول قبز رکوغ و سجده دارد

نماز اول قبز رکوغ و سجده دارد؟

تصویر پاسخگو

نماز شب اول قبر دو رکعت هست و

نماز شب اول قبر دو رکعت هست و طبیعتا رکوع و سجده هم داره .
در رکعت اول حمد و ده مرتبه سوره قدر .
در رکعت دوم حمد و آیة الکرسی

با سلام و عرض خسته نباشید

با سلام و عرض خسته نباشید
مطالب بسیار زیبا و آموزنده بودند ولی یه سوال دارم پس چرا کسانی که نماز نمی خوانند و کسانی را که نماز می خوانند را مسخره می کنند در این دنیا اینقدر راحت زندگی می کنند و به همه خواسته هایشان می رسند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تصویر شهر سوال

با سلام واحترام

با سلام واحترام
امام صادق عليه السلام مى ‏فرمايد:

انَّ اللَّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى‏ اهْبَطَ مَلَكاً الَى الْأَرْضَ فَلَبِثَ فيها دَهْراً طَويلًا ثُمَّ عَرَجَ الَى السَّماءِ فَقيلَ لَهُ: ما رَأَيْتَ؟ قالَ: عَجائِبَ كَثيرةً وَ اعْجَبُ ما رَأَيْتُ أَنّى‏ رَأَيْتُ عَبْداً مُتَقَلِّباً فى‏ نِعْمَتِكَ يَأْكُلُ رِزْقَكَ وَ يَدَّعِى الرُّبُوبِيَّةَ فَعَجِبْتُ مِنْ جُرْأَتِه‏ عَلَيْكَ وَ مِنْ حِلْمِكَ عَنْهُ، فَقالَ اللَّهُ جَلَّ جَلالُهُ: فَمِنْ حِلْمى‏ عَجِبْتَ؟ قالَ: نَعَمْ، قالَ: قَدْ امْهَلْتُهُ ارْبَعَمِأئَةِ سَنَةٍ لايَضْرِبُ عَلَيْهِ عِرْقٌ وَ لايرُيدُ مِنَ الدُّنْيا شَيْئاً الَّا نالَهُ وَ لايَتَغَيَّرُ عَلَيْهِ فيها مَطْعَمٌ وَ لامَشْرَبٌ. «۱»

خداوند متعال فرشته‏ اى را به زمين فرستاد و او مدّتى در آن جا زندگى كرد و بار ديگر به طرف آسمان بالا رفت، از آن فرشته سؤال كردند: در زمين چه ديدى؟ فرشته گفت: در آن جا شگفتى‏ هاى زيادى را مشاهده‏ كردم، يكى از عجايب، بنده ‏اى در نعمت‏هاى تو غوطه ور بود، او روزى تو را مى‏ خورد، و ادّعاى خدائى هم مى‏كرد و من از اين جرأت او و صبورى و حلم تو در شگفت بودم، خداوند فرمود: تو از حلم من در شگفت شدى؟ گفت: آرى، خداوند فرمود: من او را چهارصد سال مهلت دادم و در اين مدّت هرگز بيمار هم نشد، و هر چه از دنيا خواست به او رسيد و از خوردنى‏ها و آشاميدنى‏ها بهره‏مند گرديد.

پس كفّار از اين كه در خوشى دنيا غرق شده، و به زرق و برق دنيا مغرورند، خوشحال نباشند و اين را حمل بر خوشبختى خود نكنند و به مؤمنان طعنه نزنند، افراد مؤمن هم از خوشحالى كفّار و مخالفان نگران نباشند، چرا كه خداوند به اين‏ها مهلت داده و فرموده:

وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِى لَهُمْ خَيْرٌ لِاَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِى لَهُمْ لِيَزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ» «۲»

و كسانى كه كافر شدند، گمان نكنند مهلتى كه به آنان مى‏دهيم به سودشان خواهد بود، جز اين نيست كه مهلتشان مى‏دهيم تا بر گناه خود بيفزايند، و براى آنان عذابى خوار كننده است.

۱- بحار الأنوار: ۷۰/ ۳۸۱، باب ۱۳۹، حديث ۱؛ الخصال: ۱/ ۴۱، حديث ۳۱.
۲- آل عمران (۳): ۱۷۸.

نظرات