آیا اهل سنت حدیث - من کنت مولاه فهذا علی مولاه - رو قبول دارند؟ اگر قبول دارند چرا با خلافت حضرت علی مخالفت کردند؟

خلافت حضرت علی

در رابطه با نظر اهل سنت نسبت به واقعه غدیر،نظر شما را به مطالب زیر جلب می کنم:

تمام مسلمانان رخداد عظیم غدیرخم را كه در آخرین سفر حج رسول الله(ص) اتفاق افتاد را قبول داشته  و می‏گویند در سال دهم هجری در روز هیجدهم ذی‏حجه در محل غدیرخم در منزلگاهی به نام جحفه - محل انشعاب خطوط كاروان‏ها به مدینه و مصر و شام و مكه - كه حجّاج از آن جا از یكدیگر جدا شده هر كدام به شهر و دیار خود باز می‏گشتند، رسول خدا(ص) در آن جا به كاروانیان دستور توقف داد و مقرر داشت تا در همان جا فرود آیند. فرمود تا پیش رفتگان را فراخوانده از راه رفته با گردانند و منتظر بمانند تا واپس ماندگان نیز از راه برسند آن گاه فرمان داد تا آن جمعیت بسیار كه بنا به قولی بر یك صد و بیست هزار نفر بالغ می‏شدند متفرق نشوند.

سپس مقرر داشت تا مردم را به ادا نماز جماعت فرا خوانند یاران رسول خدا(ص) با انداختن پارچه‏هایی بر سرشاخ و برگ درختان سایبانی برای آن حضرت فراهم كردند تا او را از گزند تابش آفتاب محفوظ دارند. رسول خدا(ص) نماز ظهر را با انبوه جمعیت حاجیان در آن گرمای طاقت‏فرسا به جای آورد و سپس برخاست و به سخنرانی پرداخت. در آغاز حمد و ثنای خدا به جای آورد و در پند و نصیحت و ذكر و موعظه نهایت سعی مبذول داشت و سخن بسیار طولانی بفرمود كه در واقع می‏توان گفت طولانی‏ترین سخنرانی پیامبر(ص) است.

در آن روز آن حضرت بیش از یك ساعت از فضایل علی(ع) سخن گفت و زمانی نیز دست علی(ع) را گرفت و بلند كرد تا آن جا كه همه مردم سپیدی زیر بغل آن حضرت را دیدند سپس فرمود «من كنت مولاه فهذا علی مولاه»، هر كس كه من مولی و سرپرست او هستم پس این علی هم مولی و سرپرست او است. و بعد از آن در حق حضرت علی(ع) چنین دعا فرمودند: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله»، خدیا دوست بدار كسی را كه علی را دوست می‏دارد و دشمن باش با دشمنان علی(ع) و یاری كن كسی را كه یار و یاور حضرت علی است و واگذار - كمك مكن - كسی را كه علی(ع) را واگذارد و همه حاضران آمین گفتند.

این خلاصه ‏ای از وقوع حادثه تاریخی بسیار عظیم غدیرخم بود كه همه اهل اسلام تحقق و وقوع آن را قبول دارند. و آن را به طریق‏های مختلف روایت كردند.[۱]

طبری مورخ مشهور اهل سنت حدیث غدیر را از هفتاد و پنج طریق روایت كرده و برای آن كتابی مستقل به اسم «الولایه» نوشته است.« ابن عقده» یكی از علمای معروف اهل سنت حدیث غدیر را از صد و پنج طریق روایت كرده و برای آن كتابی مستقل قرار داده كه آن را «الموالات» نام نهاده است.

دلیل اختلاف اهل سنت با خلافت امام علی(ع) به این مطلب بر می گردد که: اهل سنّت در معنای حدیث غدیر «من كنت مولاه فهذا علی مولاه» اختلاف كردند. بعضی از اهل سنت می‏گویند پیامبر اكرم(ص) در روز غدیرخم حضرت علی(ع) را به عنوان دوست خویش معرفی كردند. اگر چنان‏ چه بپذیریم حدیث غدیر دلالت بر امامت حضرت علی(ع) می‏كند نمی‏پذیریم كه حدیث غدیر دلالت بر امامت بلافصل حضرت علی می‏كند تا موجب شود خلافت سه خلیفه منتفی شود.[۲] به اعتقاد شیعه با توجه به مجموع گفتار رسول خدا(ص) در غدیر، معنای مولا در جمله «من كنت مولاه فهذا علی مولاه» دارنده قدرت ولایت در دین و امور مسلمانان است، نه معانی دیگر - دوست، یاری كننده، همسایه و...

معنا ندارد كه پیامبر اسلام(ص) در آن هوای گرم و سوزان طاقت‏فرسا در میان آن همه مسلمان و در آن هوای گرم و نامناسب حضرت علی(ع) را به عنوان دوست خویش معرفی كرده باشند آن چه كه فهمیده می‏شود این است كه پیامبر(ص) در آن هوای نامساعد یك مسأله دینی بسیار با اهمیتی را به مسلمانان معرفی كردند كه آن هم مسأله با اهمیت جانشینی و امامت است چون پیامبر(ص) تا آن وقت اصول و فروع دین و احكام آن‏ها را بیان كرده بودند به جز این كه مسأله بسیار مهم جانشینی و امامت بعد از خودشان به نحو مراسم نصب و تبریك برگزار نكرده بودند لذا در روز غدیرخم مراسم نصب و تبریك حضرت علی(ع) بود كه در غدیرخم برگزار شد.[۳]

از طرفی دعایی را كه پیامبر اسلام(ص) در غدیرخم در حق حضرت علی(ع) داشتند كه فرمودند: «اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله» این دعا مناسب و شایسته شخصیتی است كه زعامت و رهبری ملت اسلام را بر عهده داشته باشد و قرینه است بر اینکه پیامبر اسلام(ص) در آن روز حضرت علی(ع) را به عنوان خلیفه و زعیم مسلمانان تعیین كردند.[۴]

آن چه جای تأمل دارد این است كه، پس از رحلت رسول خدا(ص) چون عده‏ای از تصاحب كنندگان حكومت ادعا كردند كه رسول خدا(ص) آن چه درباره علی(ع) فرموده در آستانه وفات نسخ كرد، در واقع یاد كردن از واقعه غدیر كم ارزش شد.

از نظر شیعه، این قضیّه مورد تأیید است و حتّی همه مفسّران شیعه و حدود ۳۶۰ نفر از علمای اهل سنت معتقدند كه آیه «تبلیغ»؛ «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ[مائده/۶۷] ای پیامبر(ص) آن چه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده، به مردم ابلاغ كن و اگر نكنی، رسالت خود را به طور كامل انجام نداده‏ای و خداوند تو را از مردم بدخواه حفظ می‏كند.»

 دراین جا به دیدگاه برخی از مفسّران اهل سنّت اشاره می‏كنیم:

۱. واحدی نیشابوری در كتاب اسباب النّزول، صفحه ۱۵۰ می‏گوید: «یا ایها الرسول...»، روز عید غدیر درباره علی بن ابی‏طالب نازل شده است

۲. سیوطی در كتاب الدر المنثور، جلد ۲، صفحه ۲۹۸ می‏نویسد: «یا ایها الرسول...»، روز عید غدیر درباره علی بن ابی‏طالب نازل شده است.

۳. فخر رازی در كتاب تفسیر[۵] خود می‏گوید: «مفسّران ده وجه و سبب برای نزول این آیه بیان كرده‏اند»؛ سپس در ادامه می‏گوید: «دهم این كه این آیه در مقام فضیلت علی بن ابی‏طالب نازل شده است و هنگامی كه این آیه نازل شد، پیامبر اسلام دست حضرت علی را گرفت و فرمود: هر كه من مولا و سرپرست و حاكم او هستم، علی هم مولای او است».

[۱]. در كتاب‏های اهل سنت نام ۱۴۶ نفر از صحابیانی كه در غدیر حضور داشته‏ اند یاد شده است. در این‏ باره ر.ك: الغدیر، ج ۱ .
[۲]. دلایل الصدق، ج ۲، ص ۱۰۱؛
[۳]. دلایل الصدق، ج ۲، ص ۹۳؛
[۴]. دلایل الصدق، ج ۲، ص ۹۵
[۵]. ذیل آیه ۹۷ سوره مائده.

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

چرا ما باید مسلمان زاده باشیم؟
در حالی که خداوند گفته لا اکراه فی دین
حال که ما مسلمانیم البته اغلب مسلمان زاده اگر به این نتیجه برسیم که نمیخواهیم مسلمان باشیم یا حتی به خاطر همسرمان دینمان را عوض کنیم مرتد هستیم؟
این با اصل دین منافات ندارد؟

تصویر شهر سوال

سلام لطفا مراجعه کنید به:
http://www.soalcity.ir/node/40

مسلمان زاده..........!!!
شما فرمودید دینمون رو عوض کنیم
مثلا چی مسیحیت یا یهودیت شایدم وهابیت
اگر دین نداری آزاده باش
اگر هم دین داری بررسی کن ببین کدوم راه حق رو نشون میده
و من الله توفیق

سلام.دوستی که گفته چرا ما مسلمان زاده ایم هیچ اجباری در دین نیست شما میتوانید با مطالعه کتابهای ادیان مختلف به تمام زوایای دیگر ادیان پی ببری وخود تصمیم بگیری ولی این را بدان همانطور که انسان دنبال بهترینها هست بهترین و کاملترین دین دین اسلام و مذهب شیعه عالیترین مذهب برای سعادت بشر میباشد.ومن الله توفیق

من با نظر شما کاملا موافقم

ممنون.
از مطالبتون در وب خودم با نام شما استفاده مي کنم....

لطفا مطالب جديد مي گذاريد خبرم کنيد.
مايه سرافرازي است مطالب خواندني شما را مطالعه نمايم...

من نوجوان سني بودم (قبل از شيعه شدنم) هميشه ذهنم درگير بود كه اگر رسول اكرم (ص) منظورش در غدير (هر كس كه من مولاي او هستم علي هم مولاي اوست ) جانشيني نيوده است و از انجايكه شيعيان به اين روايت استناد ميكنند بعنوان قوي ترين روايت دال بر ولايت و جانشيني بعد رسول خدا و اگر چنانكه اين موضوع سوتفاهم براي شيعيان باشد كه به اشتباه افتاده اند پس مقصر والعياذ به الله شخص نبي مكرم ص ميباشد چرا اين بزرگوار منظور خودش را شفاف بيان نكرده تا بقول اهل سنت شيعيان به انحراف كشيده نشوند و دودستگي در اسلام بوجود بيار
و از ان جايي كه همه ما شخص رسول اكرم را ميشناسينم ان مرد امي كه توانست بهترين امپراطوري تاريخ جهان را با قوانين اسماني الهي تشكيل دهد كسي كه با علمي غيبي ميدانست در اينده چه رويداد هاي رخ خواهد داد و ميدانيم رسول خدا نداشته جاي حرفي را بيان كنند و متوجه نشود كه ممكن است تعدادي نتوانند منظورش را بفهمند لزا به نحوي ايراد سخن گفته اند تا منظورش بر همگان اشكار و واضح شود

تصویر soalcity

منم چند وقتی بود به دین خودم شک داشتم نتنها دین بلکه شیعه بودنم
پس نشستم و دوباذه تحقیق کردم و دیدم راه درست همین بود که داشتم میرفتم اشتباه از من بوده

سلام من دین پاک زرتشت را دارم ولی مطالب و دین شمارو هم دوست دارم و مطالعه میکنم ایشالا موفق باشین خیر پیش همتون

تصویر پاسخگو

سلام هموطن گرامی
ما نیز برای شما سلامت و سعادت از درگاه ایزد منان خواستاریم .

سلام دوست عزیز. من هم به دین زرتشت فکر کرده ام اما چرا ما همیشه در همه چیز دنبال آخرین ورژن هستیم و با وجود مذهب شیعه که حتی الان نیز قائل به بودن و رهبری حضرت مهدی عج ا... تعالی فرجه الشریف است دنباله رو دینهای منسوخ شده و ورژن پایین تری مثل زرتشت باشیم؟ آیا واقعا وقت آن نرسیده که به جای تسلیم امر دل بودن تسلیم امر خدا باشیم؟ آیا استفاده از دینهای گذشته به سبب راحتی خودمان نیست؟

تصویر p_qurani

سلام.من هم با شما در این که دین زرتشت نسخ شده موافقم. اصولا در باره این که دین زرتشت از ادیان الهی بوده یا نه، اختلاف نظر وجود دارد، اما از تاریخ ادیان الهی و برخی روایات اسلامی به دست می‌آید: زرتشت از ادیان الهی و این دین منسوب به زرتشت می باشد. زرتشت، پیامبری از پیامبران الهی است؛ هر چند محل و تاریخ تولد وی روشن نمی باشد. این ابهام تا حدی است که عده‌ای ظهور او را در قرن یازدهم قبل از میلاد و برخی در قرن ششم یا هفتم ذکر کرده‌اند. در مورد محل تولد او نیز، برخی محققان او را آذربایجانی و عده‌ای او را اهل خوارزم و بلخ می‌دانند.اما به هر حال با آمدن دین اسلام دین زرتشت نیز منسوخ شده است .

از متن شما بسیار متشکرم و باید بگم که من فقط فقط برای این این متن رو خوندم که ببینم چرا اون سنیا منحرف شدن باز هم سپاس گذارم
و اون کسی که نوشته زرتشتی هستم .... او دروغ می گه زرتشتی نیست چون زرتشتی ها ایشاله ندارند ان شاء الله یک کلمه ی عربی است که مسلمانان برای دعا و نفرین به کار می برند . از هم سپاس گذارم.

السلام علیکم ورحمه الله
ببخشید شما چرا اینقدر به مردم دروغ میگید؟!!

کجا ۳۰۰ نفر از علمای اهل سنت نزول آیه ۶۷ مائده در غدیر رو قبول دارند؟!!

نه سیوطی و نه واحدی در کتابشون شرط صحت نگذاشتند که بیایید روایات کتابشون رونظر خودشون قلمداد کنید. مثل اینکه من از بحارالانوار روایت بیارم بگم این نظر مجلسی هست! آیا این تدلیس و خیانت نیست؟!

اما در مورد چیزی که از امام فخر رازی نقل کردید، باید گفت که وقتی خودتان هم معترف هستید ۱۰ وجه آورده است دلیلش مشخص میشود. خود فخر رازی بعد از اینها میگوید: «وَاعْلَمْ أَنَّ هَذِهِ الرِّوَايَاتِ وَإِنْ كَثُرَتْ إِلَّا أَنَّ الْأَوْلَى حَمْلُهُ عَلَى أَنَّهُ تَعَالَى آمَنَهُ مِنْ مَكْرِ الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى، وَأَمَرَهُ بِإِظْهَارِ التَّبْلِيغِ مِنْ غَيْرِ مُبَالَاةٍ مِنْهُ بِهِمْ، وَذَلِكَ لِأَنَّ مَا قَبْلَ هَذِهِ الْآيَةِ بِكَثِيرٍ وَمَا بَعْدَهَا بِكَثِيرٍ لَمَّا كَانَ كَلَامًا مَعَ الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى امْتَنَعَ إِلْقَاءُ هَذِهِ الْآيَةِ الْوَاحِدَةِ فِي الْبَيْنِ عَلَى وَجْهٍ تَكُونُ أَجْنَبِيَّةً عَمَّا قَبْلَهَا وَمَا بَعْدَهَا.»

یک روایت صحیح هم وجود ندارد که نزول این آیه در غدیر را تأیید کند!

تصویر پاسخگوی تاریخی

وعلیکم السلام و رحمة الله برکاته

جای تأسف است که اینقدر راحت به دیگران تهمت دروغگویی می زنید.

متوجه منظور شما از مطلبی که در مورد سیوطی و واحدی گفته اید نشدیم.

در مورد فخر رازی هم مانگفتیمایشان فقط یک قول بیان کرده است تا مرتکب دروغ شده باشیم.

برای اطلاع از سخنان علمای اهل سنت پیرامون واقعه غدیر و رابطه آن با اعلان جانشینی امام علی(علیه السلام) به کتاب الغدیر مراجعه فرمایید.

باسلام. دوستی که میگویید اینها دروغ. ما یک پیامبر بیرونی داریم یک پیامبر درونی. اصلا هیچ یک از اهل سنت نگفته اند که این واقعه مربوط به خلافت حضرت علی است. بیایم خودمون فکر کنیم که در ان گرمای طاقت فرسای وحشتناک پیامبر باستد بگویند اونها که رفتند برگردند صبر کنیم عقب افتاده ها برسند. که بگویند علی دوست من؟؟ اینکارو که در خود حج هم میتونستند انجام بدن. اما چرا اینجا؟؟ که اهمیت موضوع رو مادرک کنیم که وسط بیابون این امر مهم و گوشزد کردن. یا باید بگیم پیامبری که در قران میفرماید من کلمه ای به اذن خودم صحبت نمیکنم زبانم لال خدا من رو ببخشه مشکل عقلی داشتن. که در وسط بیابان اینکارو انجام دادن. که در کل رسالت و اسلام و باید رد کنیم. واگر بپذیریم ایشون فقط از طرف خدا صحبت میکردن پس برای ابلاغ امر مهمی در وسط بیابان سوزان مردم و جمع کرد. و در ضمن ابوبکر برای خودش جانشین انتخاب کرد چطور پیامبر برای نهال نو پای اسلام جانشین انتخاب نکنه. با پیامبر درونی فکر کنیم. یا حق.

سلام . دقیقاً اهل سنت آنچنان نمیگویند که شما نوشته اید . مطابق نوشته شما این سؤال پیش می آید که چرا پیامبر باید بگوید علی عموزاده و دوست من است ؟ آیا مردم نمی دانستند که علی عموزاده پیامبر و دوست پیامبر بوده است ؟ بنابراین بدون ارائه دلیل ، این کار خیلی خنده دار به نظر میرسد (یعنی اعلام علی به عنوان دوست و عموزاده)
اصل ماجزا از دیدگاه اهل سنت (با کمال احترام به برادران شیعه) : در هنگام بازگشت از حج بسیاری از اهالی سایر شهرها هر یک به شهر و دیار خود تغییر مسیر داده و بازگشتند و عده کمی (طبق روایت اهل سنت) در محلی به نام خُم اطراق کردند (خم همچنان که از تصاویر آن بر می آید جایی پر از آب و درخت بوده و خوش آب و هواست که محل اطراق کاروانها بوده است) در آن هنگام به پیامبر خبر میدهند که عده ای از مسلمانان با علی بر سر غنائم فلان جنگ اختلاف نظر نموده اند که پیامبر بعد از بررسی ماجرا حق را به علی میدهد که این است که دست علی را بلند کرده و میفرمایند : علی عموزاده من و دوست و عزیز من است و تقصیری در این اختلاف نداشته است .
در این میان مهمترین سؤالاتی که پیش می آید این است که :
(۱) پیامبر چرا در مکه و هنگامیکه تمامی مسلمانان دور هم جمع شده بودند جانشینی علی را اعلام نکردند ؟
(۲) چرا در قرآن صراحتاً به این اعلام جانشینی اشاره ای نشده است ؟
(۳) چرا حتی روایاتی کاملاً صحیح در این باره وجود ندارد ؟ (توجه داشته باشید پی بردن به روایت صحیح فرمول و سواد خاص خود را می طلبد و شیوه های متعددی برای پیدا کردن احدایث صحیح وجود دارد)
(۴) چرا خود علی اعلام می نمایند که خلافت از آب دهان بز برای من کم ارزش تر است ؟ (آیا حکم خداوند کم ارزش است؟!!!)
(۵) چرا حضرت علی خود چنین ادعایی نداشته اند ؟
اینها سوالاتی هستند که اهل سنت را از قبول جانشینی علی منع میکند .
بنابراین خواهشمند است اگر میخواهید درباره اعتقادات اهل سنت بنویسید ؛ دلیل و برهان آن عقاید را نیز بازتاب دهید .
همواره اهل سنت ایران (همچنان که حقیر سنی ایرانی هستم) این تقاضا را داشته اند که جریان وهابیت را به اهل سنت متصل نفرمایید ، چون به راستی آنها منحرف و کج اندیش و از دایره اسلام خارجند .
در شهر من با وجود اینکه اهل سنت معتقد به عزاداری برای سیدالشهداء نیستند ، اما دسته ها و گروههای سینه زنی برادران و خواهران شیعه را گلباران میکنند تا اعلام نمایند ؛ « شیعه و سنی دو بال حقیقی اسلامند و باید به اعتقادات هم احترام بگذارند. »
درود بر شرف تمامی شیعیان و سنی های سرزمین من .

تصویر پاسخگوی تاریخی

علیکم السلام.

اولاً آدرس همه مطالب نقل شده از علمای اهل سنت،ذکر شده است.مگر اینکه شما این افراد را از اهل سنت ندانید.

ثانیاً شما بگونه ای در مورد خطبه غدیر و سخنان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در روز غدیر خم سخن می گویید که هر کس نداند تصور می کند،پیامبر مردم را در آن وضعیت جمع کرد تا فقط بگوید علی(علیه السلام) داماد و پسرعموی اوست. خوب وقتی بقول خودتان مردم که این را می دانستند،چه لزومی داشت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آن مردم خسته را برگرداند و صبر کند تا بقیه هم بیایند؟؟!!
اگر یک فرد معمولی چنین کاری کند،شما در سلامت عقل و منطقش شک نمی کنید؟؟؟!!!!

ثالثاً شما واقعاً معتقدید اعلان این موضوع ک علی(علیه السلام) داماد و پسر عموی پیامبر(صلی الله علیه و آله) می باشد،آنقدر مهم و حیاتی و حساس بود که خداوند عدم اعلان آن را عدم انجام رسالت توسط پیامبرش بداند و بفرماید: « یا اَیُّها الرَّسول بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلیکَ مِن رَبِّکَ وَ اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ یَعصِمُکَ مِن النّاس اِنّ اللهَ لایَهدی القَومَ الکافرین.»[سورة مائده آیه ۶۷.]

ترجمه: ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملاً ( به مردم) برسان و اگر ( این کار را) نکنی، رسالت او را انجام نداده­ای و خداوند تو را از ( خطرات احتمالی) مردم نگاه می­دارد و خداوند جمعیت کافران ( لجوج) را هدایت نمی­کند.

هیچ کس از شیعه و سنی نمی تواند نزول این آیه در مورد ماجرای غدیر را منکر شود. اینکه اشخاصی با وجود این آیه و تصریح بسیاری از علمای اهل سنت مبنی بر اینکه این آیه در روز غدیر خم در شأن علی بن ابیطالب ( علیه السلام) نازل شده است،بخواهند منکر آن شوند،فقط بیانگر لجاجت و تعصبات کورکورانه و جهل و عناد آنهاست. کدام انسان عاقل و اهل درک و شعور و با وجدان و منصفی می تواند بگوید این آیه برای این نازل شد که فقط پیامبر به مردم بگوید که علی داماد و پسرعموی من است او را دوست داشته باشید.

از جمله علمای اهل سنت که تصریح کرده اند،این آیه در روز غدیر خم در شأن علی بن ابیطالب ( علیه السلام) نازل شده است:

در المنار ج۶، صفحه ۴۶۳ آمده:و روی ابن ابی حاتم و ابن مردویه و ابن عساکر عن ابن سعید خدری: انها نزلت یوم غدیر خم فی علی بن ابیطالب ( علیه السلام).
ترجمه: روایت کرده اند ابن ابی حاتم و ابن مردویه و ابن عساکر از ابن سعید خدری که همانا این آیه ( ۶۷ مائده) در روز غدیر خم در شأن علی بن ابیطالب ( علیه السلام) نازل شده است.

تفسیر اسباب النزول امام واحدی نیشابوری[۱]، تفسیر کبیر فخر رازی[۲]، تفسیر درالمنثور[۳]، تفسیر روح المعانی آلوسی[۴]، تفسیر طبری[۵]، تفسیر غرائب القرآن نیشابوری[۶]، تفسیر فتح البیان[۷]، تفسیر قرآن العظیم ابن ابی حاتم[۸]، تفسیر المنار[۹]، شواهد التنزیل[۱۰]، مناقب علی بن ابی طالب ابن مغازلی[۱۱]، تفسیر الکشف و البیان ثعلبی[۱۲]، ترجمة امام علی (علیه السلام) از ابن عساکر[۱۳]، ... نام برد.

دقت داشته باشید اینها همه از علمای اهل سنت هستند و تا کنون کسی نگفته که اینها شیعه هستند.

خداوند همه را از خواب غفلت و تعصبات کورکورانه و لجاجت نجات عنایت کند و همه ما را به راه راست هدایت فرماید.

پی نوشتها:
.[۱] اسباب النزول، ص ۱۵۰ ذیل آیه بنقل المراجعات، ص ۲۸۷.

[۲] .تفسیر کبیر، ج ۱۲، ص ۴۰۱ ذیل آیه.

[۳]. در المنثور، ج ۲، ص ۲۹۸ ذیل آیه.

[۴] .روح المعانی، ج ۶، ص ۱۹۳ و ج ۳، ص ۱۸۶ ذیل آیه.

[۵]. تفسیر طبری، ج ۱۲، ص ۴۹.

[۶]. تفسیر غرائب القرآن، ج ۴، ص ۳۰۴.

.[۷] فتح البیان، ج ۴، ص ۱۹.

[۸] .تفسیر قرآن العظیم، ج ۴، ص ۳۰۴ ذیل آیه.

[۹]. تفسیر المنار، ج ۶، ص ۴۶۳.

[۱۰] .شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۲۵۰ ذیل آیه.

[۱۱]. مناقب علی بن ابی طالب، ص ۱۹ ( باب قوله من کنت مولاه).

.[۱۲] تفسیر الکشف و البیان، ج ۴، ص ۹۲.

[۱۳]. ترجمه امام علی (ع) از تاریخ دمشق ابن عساکر، ج۲، ص ۸۶.

اصلا اینکه از یکی بخوای کسی رو دوست داشته باش یه چیز مسخرس یه چیز غیر عادید دوست داشتن از یکی خوشت میاد از یکی هم خوشت نمیاد اما میشه از ادم خواسته بشه به حرف فلانی گوش کن دقیقا وضعیتی که وقتی معلم کلاس کسی رو مبسر تعیین میکنه

سنی جان سعی کن تعصب و عناد درونی با امام علی رو از بین ببری وبرای جریان ولایت وخلافتو جانشینی داستانهای دیگه نسازین همین که میگی سر غنایم جنگی واحتلاف بوده هرچند این مورد هم باز به نفع حضرت علی که ایشون در زمان حیات پیغمبر (ص) نماینده ی ایشون بودن مورد ۱چون ایه اون موقع نازل شد ۲هرچند نام نیاورده اما دلایل زیادی وایاتی به جانشینی وبرتری ایشون تصریح شده درضمن مگه برای خلافت ۳خلیفه دلیایل قران وروایاتی دارین که این همه دلایلو نمیبینین ۳ احادیثی که دراینباره رسیده خیلی هاشم نداشتن برسه همه معتبر ودرستن شما تعصب دارین ۴خلافت برای ادمهای بی وفا ومنافق زبون نفهم بی ارزشه ولی ادامه ی حدیثشو نشنیدی که میفرماین مگر اینکه حقی رو به حقدار برسونم دقیق خاطرم نیست پس حکم خداوند براش بسیار باارزشه ۵حضرت علی خلافت و حق خودشون میدونستن تو صحبتاو خطبه های دیگشون چرا فقط از بعضی از احادیث که به خیالی به نفع خودتون استفاده کنین خبر داری از بقیه خبر داری کلا اهل سنت باید ولایت حضرت علی رو قبول کنن وگرنه عقایدشون ناقصه

بسمه رب العلی علی
با سلام من چند سوال از اهل تسنن دارم می خواستم بدانم آیا آنها پیامبر رو قبول دارن؟ اگه دارن چرا وقایع غدیر رو قبول ندارن؟ من واقعا پاسخ درست و منطقی از هیچ یک از آنها دریافت نکردم

تصویر پاسخگوی اعتقادی

سلام .
اهل سنت پیامبر را قبول دارند ولی در مسله غدیر بی راهه رفته می روند
تقصیر رهبران شان است
به قول شاعر :
خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا می رود دیوار کج

تصویر پاسخگوی اعتقادی

بسمه رب العلی علی
با سلام من چند سوال از اهل تسنن دارم می خواستم بدانم آیا آنها پیامبر رو قبول دارن؟ اگه دارن چرا وقایع غدیر رو قبول ندارن؟ من واقعا پاسخ درست و منطقی از هیچ یک از آنها دریافت نکردم

با سلام
اهل سنت پیامبر قبول دارند ولی در مسله غدیر بی راهه رفته و می روند
وتقصیر از رهبران شان است که به قول شاعر :
خشت اول را گر نهد معمار کج
تا ثریا می رود دیوار کج

دوست عزیز اهل سنت چندتا نقد به صحبت هاتون میکنم...
اگر فرض کنیم که منظور دوستی بوده ..خب خلیفه اول و دوم و سوم ک از علی بقول شما بالاتر بودن یعنی اونا در طول عمرشون با هیچ کس به اختلاف نخوردن و یا حدود چند هزار صحابه پیامبر ک شما خیلی براشون احترام میذارید با کسی ب مشکل نخوردن ..احتمالا باید هر روز و هفته درباره یکی از صحابی ایه میومد ک باهاش دوست باشین..
بعدشم شما میگی حضرت علی گفته خلافت براشون بی ارزشه ک البته خلافت ظاهری بوده نه خلیفه خدا بودن . بعد میگی حضرت سر غنائم جنگی اختلاف کرده خب یعنی چی کسی ک خلافت ظاهری براش بی ارزشه سر چندتا غنیمت اختلافشون اینقد بالا میگیره ک ایه نازل بشه...
دوست من چندهزار پیامبر اومدن ک فقط بت پرستا رو هدایت کنن و خیلیام قبول نکردن ...
سخته از کسی ک هزار ساله براش جون میدادین برگردین ولی خب حق خیلی واضحه ..

نظرات