اگر کسی قطع کننده ی صله ارحام کسی دیگری شود حکمش چیست؟

صله رحم

اگر کسی باعث شود که دیگری قطع رحم بکند گناه کرده و باید توبه کند زیرا از نظر اسلام قطع رَحِم (عدم ارتباط با وابستگان) گناه کبیره است و در هیچ وضعی روا نیست. امام صادق(ع) می‌فرماید: "حق الرحم لا یقطعه شیء؛ حق رحم را هیچ چیزی قطع نمی‌کند.(۱)
امام صادق‌می‌فرمایند: "پیوند خویشاوندی خویش را حتی با جرعه‌ای از آب محکم کن . بهترین راه برای خدمت به آنان این است که (لااقل‌) از تو آزار و مزاحمتی نبینند."!(۲)

کسی که قطع رحم و پیوند خویشاوندی نماید، مورد لعنت خدا و دور ماندن از رحمت اوست‌:
"فَهَل‌ْ عَسَیْتُم‌ْ إِن تَوَلَّیْتُم‌ْ أَن تُفْسِدُواْ فِی الاْ َرْض‌ِ وَتُقَطِّعُوَّاْ أَرْحَامَکُم‌ْ أُوْلَـََّئِکَ الَّذِین‌َ لَعَنَهُم‌ُ اللَّه‌ُ.; (۳)) شما که در زمین فساد می‌کنید و قطع رحم می‌نمایید، مشمول لعنت خدا هستید و از رحمت او دور."!
پس هیچ‌چیز نباید مانع از انجام دادن این فریضه الهی شود; و تا حدی که ممکن است نباید ترک شود، هر چند طرف مقابل قطع رحم کرده باشد; چنان‌که پیامبراکرم می‌فرماید:
"قطع رحم نکن هر چند رحم از تو ببرد."(۴)

مردی خدمت امام صادق ‌آمد و از بستگان خود شکایت نمود، حضرت به او فرمود: در عین حال به آنان نیکی کن‌! آیا تو هم می‌خواهی مثل آنان باشی و قطع رحم کنی‌؟ اگر چنین کنی خدا نظر لطفش را از همه شما خواهد برداشت‌.(۵)
از آن جایی که صلة رحم واجب است و قطع رحم حرام است لذا کسی نباید باعث قطع رحم دیگری شود. (۶)
البته باید روشن باشد که منظور از صلة رحم،‌ رفت و آمد روزانه نیست؛ صله رحم حد مشخصی ندارد، و می تواند با تلفن، نامه یا پیام از طریق واسطه و مانند آن باشد، ولی باید طوری باشد که قطع رحم گفته نشود. بعضی از فقها فرموده اند: "مراد از صلة رحم این است که فرق گذارده شود بین رحم و اجنبی. صلة ارحام متوقف بر مراوده و رفت و آمد با ایشان نیست. با احوال پرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق می شود".(۷)

پی نوشت ها:
۱. بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۱۳۱.
۲. سفینة‌البحار، ج ۱، ص ۵۱۴.
۳. سوره محمّد، ۲۲ـ۲۳.
۴. میزان الحکمة‌، ری‌شهری‌، حدیث شماره ۷۰۶۱.
۵. همان‌، حدیث شماره ۷۰۶۷.
۶. سوال از دفتر آیت الله سیستانی به شماره ۷۸۳۶۵۶۵.
۷. همان .

facenama

نظرات