در حدیث داریم: هر پرچمی که قبل از قیام قائم برافراشته شود، طاغوت است. پس چرا در زمان غیبت امام زمان حکومت اسلامی بر پایه ولایت فقیه تشکیل شده است؟

حکومت اسلامی

سلام. در حدیثی از امام باقر(ع) داریم که: «کل رأیة ترفع قبل قیام القائم، فصاحبها طاغوت».
«هر پرچمی (اگر به این قصد باشد که مردم را به خود بخواند نه به امام معصوم) که پیش از قیام قائم (عجل الله فرجه) بر افراشته شود، صاحبش طاغوت است».
اثباة الهداة/ ج۳/ ص۵۳۲
می بینید که در این حدیث گفته که «هر پرچمی» که قبل از قیام قائم برافراشته بشه، طاغوته. پس چرا حکومت اسلامی بر پایه ولایت فقیه تشکیل دادن؟؟ مگه نگفته هر پرچمی؟؟؟
چرا در ترجمه ی حدیث یه پرانتز باز کرده و تبصره آورده شده است؟؟؟
چرا مترجم حدیث را به میل خودش تفسیر کرده است؟ نص صریح حدیث گفته هر پرچمی قبل از ظهور، طاغوت و باطله.

باسلام
در فهم و جمع بندی روایات خیلی باید دقت کرد و با دیدن یک و دو روایت سریع اظهار نظر نکرد.
اینکه روایات متعدد مردم را به علما و کسانی که در روایات اهل بیت علیهم السلام  آشنا هستند ارجاع میدهد به همین دلیل است که روایات احتیاج به توضیح و جمع بندی و تشخیص عام و خاص و صحیح و ضعیف دارد.

بیان چند نکته:
۱- در روایات متعددی حکم فقیه ،حکم امام محسوب شده است و کسانی راکه از حکم فقیه سرپیچی کنند  مانند کسی دانسته اند که از حکم امام سرپیچی کرده است آیا صدها فقیه که جمهوری اسلامی را ایجاد و حمایت می کنند طاغوت محسوب می شوند؟
۲-پرچم های زیادی در زمان اهل بیت علیهم السلام برای مبارزه با حکومت ها برافراشته شد و مورد حمایت اهل بیت علیهم السلام بودند آیا طاغوت بودند؟
۳-در روایات به قیام سید خراسانی و یمانی و حتی مردی از قم اشاره شده است که همه قبل از قیام قائم علیه السلام است و توصیه به حمایت شده اند آیا طاغوت اند؟
۴- مجموعه روایات زیادی که لزوم امر به معروف و نهی ازمنکر و حتی اجرای حدود را تاکید دارند در قالبی غیر از حکومت قابل تحقق است؟ و اگر جمعی از شیعیان قبل از ظهور بخواهند اجرای حدود کنند و حاکم داشته باشند طاغوت شده اند؟
و ادله بسیار دیگر...

و در مجموع آنچه می توان در مورد حدیثی که شما مرقوم فرمودید عرض کرد این است که :
این حدیث خبر واحد است و توان ایستادگی در مقابل این همه ادله مخالف خود را ندارد و اگر هم بخواهیم بپذیریم  تنها آن قیام هایی قبل از قیام حضرت مهدی (عج) مردود و ناروا است که بدون اجازه امامان معصوم (ع) یا بدون اذن نواب خاص و عام آن ها باشد، و به عنوان دعوت به خویشتن، صرف نظر از اجازه امامان (ع) مطرح گردد، نه آن که قیامی که در شرایط آماده ای برای جلوگیری از ظلم و جور، و برقراری عدالت و حاکمیت دین باشد.
بنابراین، قطعا قیام و تشکیل حکومت اسلامی در زیر پرچم ولایت فقیه جامع الشرایط، از آن قیام های ناروا، جدا است، و چنین قیامی از وظایف قطعی اسلام است، نه تنها ناروا نیست، بلکه لازم و واجب است.

دیدگاه‌ها

در پاسخ به پرسشهای شما باید عرض کنم که:
۱- حکم فقیه حتی اگر قرار باشد حکم امام فرض شود، در مسایلی است که امام ع هیچ دستوری نداده باشند، در چنین مساله ای که امر صریح از جانب امام ع هست حکم فقیه نافذ نیست، در فرض سوال، بله تمامی آن فقها طاغوت هستند
۲- اهل بیت ع از هیچ پرچمی حمایت نکردند حتی از قیام مختار و سلیمان بن صرد خزاعی و ... و حتی زید رو هم از قیام برحذر داشتند، لطفا به ائمه ع دروغ نبندید
۳- قیام سید خراسانی هم چندان مورد تایید نیست و سند محکمی هم ندارد
۴- هیچ روایت اجازه اجرای حدود به غیر امام ع را نمی دهد و اتفاقا کثیری از روایات از امر بمعروف و نهی از منکر همراه با قدرت زندان و شلاق و ... نهی فرموده اند، کمی دانش حدیثی خود را زیاد بفرمایید و از کسانی نباشد که به ائمه ع دروغ می بندند

سپاسگزار خواهم بود منتشر بفرمایید

تصویر پاسخگوی اعتقادی

سلام .
در زمان غیبت امام معصوم، طـبق دیدگاه شیعیان ولى فقیه حاکمیت دارد زیرا فقیه جامع الشرایط به امام معصوم نزدیک تر است. چون حاکم اسلامى باید واجد صفاتى مانند آگاهى به قوانین و مقررات اسلامى، آگاهى به مصالح اجتماعى، و صلاحیت اخلاقى که ضامن امانتدارى و رعایت مصلحت عمومى است باشد. در مـعـصـوم تـمامى این شرایط وجود دارد، زیرا معصوم به دلیل عصمتش مرتکب هیچ تخلفى از قـانـون شـرع نمى شود و به سبب علم غیبى که دارد، به قوانین شرعى و مصالح جامعه کاملا آگاه است. فقیه جامع شرایط نیز باید همین شرایط را در رتبه نازل داشته باشد، تا حاکمیتش مشروع باشد. یـعنى باید داراى ملکه فقاهت و اجتهاد باشد تا احکام اسلام را به خصوص در زمینه مسائل سیاسى و اجتماعى بهتر ازدیگران بشناسد. نیز باید داراى ملکه تقوى و عدالت باشد تا مصالح جامعه را فداى مصالح شخصى و گروهى نکند . همچنین باید به مصالح سیاسى و اجتماعى و بین المللى آگاه باشد تا دیگران نتوانند او را فریب دهند و از مسیر عدل و قسط منحرف کنند. برای اجرای احکام اسلامی که برای نمونه به برخی اشاره می‌شود: ولایت فقیه ضروری می باشد.
۱ـ اجرای حدود الهی که در آیات و روایات زیادی آمده و فقها در کتاب حدود به صورت مفصّل ذکر کرده‌اند.
۲ـ اجرای معروف ها و چیزهایی که در اسلام، انجام آن ها لازم و ضروری است.
۳ـ جلوگیری از منکرات و کارهایی که در اسلام حرام است. مانند: قماربازی، شراب‌خواری، رباخواری، رشوه‌خواری و...
۴ـ اجرای اقتصاد اسلامی، اسلام دارای اقتصاد خاص خود است که با اجرای دقیق آن، ضمن تعدیل ثروت، عدالت اقتصادی نیز اجرا شده، به محرومان و نیازمندان رسیدگی می‌شود.
۵ـ حمایت و دفاع و کمک نسبت به مسلمانان مظلوم جهان، اسلام افزون بر اصلاح مملکت اسلامی، حمایت از مسلمانان جهان در حد مقدور و با توجه و ملاحظه جهات مختلف، لازم و ضروری می‌داند و این امر به صورت مطلوب با تشکیل حکومت دینی و اسلامی امکان‌پذیر است.
۶ـ اعتلا و تقویت اسلام در جهان به عنوان یک مکتب مترقی و سازنده، این امر نیز با تشکیل حکومت دینی محقق می‌شود .در روایات زیادی نیز به ضرورت ولایت فقیه اشاره شده است. در روایتی از امام زمان(عج) و دوازدهمین رهبر معصوم درباره حوادث و مسائلی که رخ می‌دهد و مورد نیاز مردم است ، آمده که در حوادث و مسائلی که پیش می‌آید، مردم وظیفه دارند به کسانی که مراجعه نمایند که احادیث ما را نقل می‌کنند :«نسبت به احادیث ائمه(ع) آشنایی دارند، صحیح از غیر صحیح و ضعیف از غیر ضعیف، تشخیص می‌دهند و می‌توانند احکام الهی را از احادیث به دست آورند» سپس حضرت ادامه می‌دهد:« آنان حجت من بر شما مردم هستند و من حجت خدا بر آنان می‌باشم».(۱)
امام صادق(ع) می‌فرماید:
«در باره داوری و قضاوت (و به دست آوردن حکم الهی) به فردی مراجعه نمایید که با برخی از دستورهای ما آشنایی دارد . او را قاضی و داور قرار دادم».(۲)
پی‌نوشت‌ها:
۱. بحارالانوار ،ج ،۵۳ ،ص ،۱۸۱ ،حدیث ،۱۰.
۲. تهذیب الاحکام،ج۶،ص۲۱۹

نظرات