چرا دیه بخشی از اندام تناسلی مرد، از دیه زن بیش تر است؟ آیا زن این قدر بی ارزش دانسته می شود؟

کسانی که دیه را نشان دهنده ارزش انسانی محاسبه می کنند، خود بی احترامی بزرگی به مقام انسانیت کرده اند. از نظر قرآن ارزش جان یک انسان، به اندازه ارزش جان تمام انسان هاست. یعنی آنکه اصلا نمی توان ارزش جان انسان، را در مقداری محدود ارزیابی کرد:

 مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً (۳۲ مائده) هر كس، انسانى را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روى زمين بكشد، چنان است كه گويى همه انسانها را كشته و هر كس، انسانى را از مرگ رهايى بخشد، چنان است كه گويى همه مردم را زنده كرده است.

و در بحث ارزش انسانی هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و خدای متعال هر دوی آنها را یکسان به شمار می آورد:

مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (۹۷ نحل) هر كس كار شايسته‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى‏داريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى‏دادند، خواهيم داد.

بنابراین در بحث دیه اصلا نباید تصور نمود که معیاری برای ارزیابی پیدا نموده ایم! و الا چه کسی می تواند بگوید ارزش یک طفل دو دقیقه ای با یک دانشمند یا آیت الله یکسان است در حالی که دیه هر دوی آنها یکی است؟

پس باید توجه نمود که تفاوت های حقوقی  جایگاه دیگری دارند. و برای برخورد حکیمانه با تفاوت ها بیان شده اند. و الا اگر بخواهیم این چیزها را با عینک نزاع بین زن و مرد بنگریم باید بگوییم که اسلام بهای بیشتری به زن داده است. چون وقتی  مردی از دنیا می رود دیه او (۱۰۰ شتر) به زنش می رسد، در حالی که با مرگ زن، نصف آن دیه به شوهر می رسد! در واقع دیه بیشتر نصیب زن می شود! چرا که دیه را به خود مرده نمی دهند بلکه به بازماندگان او می دهند.

همچنین باید توجه داشت که بیان چنین مطالبی علاوه بر بغض ورزی و کینه جویی  حاکی از  نگاه غیر واقعی است. چون مطابق احکام دینی، دیه تمام اعضای زوج انسان به اندازه یک دیه کامل است. و این قاعده در زن و مرد جاری است.  با این حال چرا در بین این همه از اعضای زوج، تنها نگاهشان به قسمت خاصی بوده است؟ مثلا چرا نگفته اند که دیه زن به اندازه دین یک چشم مرد است؟

همچنین تذکر این مطلب مفید است که  دیه زن تا یک سوم با دیه مرد هیچ تفاوتی ندارد. و این می تواند نشانگر آن باشد، در جایی که آسیب جدی نیست و دیه به خود فرد می رسد، فرقی بین زن و مرد  نیست. اما هنگامی که آسیب جدی وارد می شود و نوعی ناکارآمدی ایجاد می کند، به هر حال خسارتی اقتصادی به خانواده (در کنار سایر معضلات) وارد می شود که باید به نوعی آن را جبران کرد و طبیعتا با توجه به آنکه مرد نیروی کار است، آسیب دیدن او، خسارت اقتصادی بزرگ تری برای خانواده به دنبال خواهد داشت که باید بیشتر به جبران آن اهتمام داشت. و شاید از همین روست که دیه مرد در مواردی بیشتر از دیه زن است.

 

دیدگاه‌ها

پاسختون تا جايي قابل قبول و از يه جايي به بعد بي ربط هست.....

"چون وقتی مردی از دنیا می رود دیه او (۱۰۰ شتر) به زنش می رسد، در حالی که با مرگ زن، نصف آن دیه به شوهر می رسد! در واقع دیه بیشتر نصیب زن می شود! چرا که دیه را به خود مرده نمی دهند بلکه به بازماندگان او می دهند."
اين بخشي از پاسخ شماست...
در صورتي كه حتي با اين استدلال هم حرفتون منطقي نيست....

طبق گفته خودتون وقتي مردي از دنيا ميره اين ۱۰۰ شتر به بازماندگانش ميرسه.... نه همسرش...
يعني اگر بچه داشته باشه.. به فرزندان . مادر و قسمتي (اون هم قسمت كوچكي) به همسرش....
اما زن وقتي بميره اين طور نيست....

حالا بيايد جدا برسي كنيد...
آسيب به قسمتي از بخش تناسلي مرد....چه ديه اي داره.. و آسيب به بخش مشابه تناسلي زن چه ديه اي....

حالا اين تفاوت رو توجيه كنيد....

در صورتي كه اگه از نظر ازدياد نسل هم باشه... هر دو به يك اندازه مهم و حياتي اند....

تصویر soalcity

سلام و تشکر از توجه شما
باید دقت نمایید که عمده استدلال مطرح شده این بود که دیه بیانگر ارزش انسان نیست. و درباره دیه مرد از دنیا رفته، حتما توجه دارید که پس از مرگ پدر، معمولا سرپرستی خانواده به عهده زن قرار می گیرد. بنابراین آن دیه کمک کار همسرش است. و قسمت عمده دیه در اختیار همین همسر قرار می گیرد. حتی اگر در اسم دیه به فرزند رسیده باشد.
و در احکام اسلامی، باید متوجه باشیم که مساوات در اسلام معیار اساسی برای بیان حقوق زن و مرد نیست. چون تفاوت های ذاتی زن و مرد، مسلتزم تفاوت در حقوق و وظایف است. تا عدالت محقق شود. و الا اگر بخواهیم حتی بحث تولید مثل را مد نظر قرار دهیم، در نظر بگیرید که یک زن در ده سال چند فرزند می تواند بیاورد و یک مرد چند فرزند می تواند داشته باشد؟ که قطعا یک مرد می تواند ده برابر زن، فرزند داشته باشد. آیا این ها با یکدیگر قابل مقایسه هستند؟

لطفا در صورتی که مایل به ادامه گفتگو هستید، در یکی از جوامع مجازی که مرکز ملی در آن تالار گفتگو دارد، حضور یابید. به هر حال این سایت برای گفتگو طراحی نشده است.
مثلا می توانید به این آدرس مراجعه کنید: http://www.cloob.com/pasokh

سلام
با توجه به گفته شما این امر محسوسه که:بعد از از دست دادن مرد دیه بین اعضاءخانواده تقسیم میشودچرا؟
چون این اعضا خانواده هستن که برای گذران زندگی با بودجه ای که بهشون تعلق بگیره زندگی میکنن
اگر هم با فوت زن به مرد برسد مرد چون نان اور خانه است از ان استفاده برای اعضا خانواده میکند پس نتیجه می گیریم پول اونجا تقسیم بین همه میشه و مسئولیت با خودشونه و اگر زن بمیره دیه کامل در دست مرد قرار داره تا اعضا رو سرپرستی کند و عدالت برقراره

ببخشید مرد که خودش به تنهایی نمیتونه فرزند بیاره این یک کار مشترک است.بعدش هم بهتره توجیه رو کنار بگذارید اینطور که واضح است اسلام یک دین زن ستیز است.

تصویر soalcity

سلام
اگر اسلام دین زن ستیزی است چرا یک زن را الگو و نمونه ای برای تمام مومنان (مرد و زن) معرفی می کند؟ (آیه ۱۱ سوره تحریم) روشن است که اسلام در مقام ارزش گزاری هیچ فرقی بین زن و مرد نمی گذارد:
مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً (۹۷ نحل) هر كس كار شايسته‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى‏داريم.
این تصورات غلطی که بیان نموده اید، دو ریشه دارد:
۱-تصور کرده اید که تفاوت احکام حقوقی به معنای تفاوت ارزشی است. مثل آنکه بگوییم چون قوانین کاری راننده ها با قوانین کاری کارگرها فرق می کند پس یکی با ارزش تر از دیگری است! در حالی که جایگاه اجتماعی افراد، سبب این تفاوت ها شده و این ربطی به ارزش گذاری ندارد.
۲-تصور کرده اید که اصل مساوی بودن است در حالی که از نظر اسلام، اصل عدالت است و تساوی در بعضی موارد عین بی عدالتی است.

در این سخنان ایرادهای جدی و اساسی وجود دارد موضوع اول محاسبه توانایی تولید مثل این موضوع ممکن است برای ۱۴۰۰ سال پیش موضوع قابل قبول و منطقی باشد اما امروزه بحث ازدیاد جمعیت اساسا برعکس زمان ظهور اسلام است بنابراین اگر این قانون قانون عادلانه ای بوده باشد امروزه و در دنیای امروز این موضوع اصلا عقلانی نیست و همینطور در مورد نان آوری مرد خانواده این موضوع نیز مردود میباشد چراکه موضوع سرپرستی خانواده اساسا از انحصار مرد خارج شده در ثانی عملا در دنیای امروز امکان ارتباط یک مرد با چند زن خارج از اخلاق شمرده میشود. نکته کلی نه در مورد این موضوع بلکه بطور کل اساسا احکام اسلام مناسب شرایط امروزه نیست و اساسا برای شرایط امروز این احکام عقلانی نیستند.

تصویر soalcity

سلام
شاید اشکال اول فرمایش شما این باشد که به بخش اساسی پاسخ توجه ننموده اید و یک بخش فرعی آن را مستمسک قرار داده اید. که در همان نیز اصل سخن را به درستی مورد توجه قرار نداده اید. که همان سخن نیز اشاره ای به تفاوت های زن و مرد بود که برای همیشه تاریخ به همین منوال خواهد بود و گذر زمان آن را تغییر نمی دهد.
نکته بعدی آن است که احکام اسلام حلقه های یک زنجیر است که همه به هم وابسته هستند و نباید یک حکم را جدای از احکام دیگر بررسی کرد. آن چه روشن است اینکه هنوز هم اسلام، وظیفه نان آوری خانواده را به عهده مرد گذاشته است
و مساله بعدی آن است که شما تمدن غربی را اصل و اساس قرار داده اید و کارآیی احکام اسلام را در میانه آن تمدن جستجو می کنید. در حالی که این تمدن نقاط اشکال اساسی دارد مثل جایگاه خانواده و ... پس باید به جای پذیرفتن دربست تمدن غربی و اساس دانستن آن، تمدنی متناسب با فرهنگ صحیح ایجاد کنیم. آن وقت متوجه خواهیم شد که احکام اسلام چقدر مفید و کارگشا هستند.

این که می گویید: "در نظر بگیرید که یک زن در ده سال چند فرزند می تواند بیاورد و یک مرد چند فرزند می تواند داشته باشد؟ که قطعا یک مرد می تواند ده برابر زن، فرزند داشته باشد. آیا این ها با یکدیگر قابل مقایسه هستند؟" با توجه به امار های موجود از جمعیت همواره جعیت زنان و مردان تقریبا برابر بوده مگر در زمان جنگهای بزرگ و ادامه دار که مردها در آن کشته میشدند که ان هم در برهه کوچکی از زمان بوده است و بعدها دوباره ترکیب جمعیتی درست میشده پس ایا این امکان دارد مرد میتواند ۱۰ برابر زن فزرند داشته باشه از اساس ایراد دارد.
بگذریم که در بحث تعدد زوجات نیز نظر قران کمی با نظر حال حاضر بعضی از رجال تفاوت دارد!!!‌
اصلا نیازی به این بحثها هم نیس. با نگاهی سرانگشتی در اطرافمان میبینیم ایا مردان ۱۰ برابر زن فرزند دارند یا خیر!!!!
امیدوارم منتشر کنید و بنا بر مصلحت پنهان نفرمایید نظر این بنده حقیر را

تصویر soalcity

سلام
ظاهرا تصور نموده اید که فرزند مرد، پسر است و فرزند زن دختر است! و الا آمار زنان و مردان جهان، چه ربطی به نقش متفاوت زن و مرد در تولید مثل دارد؟

منطورم این صحبت شما در قسمت کامنتا بود:
و الا اگر بخواهیم حتی بحث تولید مثل را مد نظر قرار دهیم، در نظر بگیرید که یک زن در ده سال چند فرزند می تواند بیاورد و یک مرد چند فرزند می تواند داشته باشد؟ که قطعا یک مرد می تواند ده برابر زن، فرزند داشته باشد. آیا این ها با یکدیگر قابل مقایسه هستند؟
میگم یک مرد چند تا فرزند میتونه بیاره و به اما متمسک شدم چون شما ادعا کردین که زن در ده سال یک دهم یک مرد میتونه بچه بیاره. مرد هم نیاز به زن داره برا بچه اوردن و با ارقام گفتم اگر این قابلیت بالقوه باشه بالفعل که نیس یعنی عملا نمیشه!
ضمنا به نظر من اسلام دین زن ستیزی نیس بلکه چون اجتهاد و احکام رو مردا دستشون گرفتن خیلی راحت به نفع خودشون فتوا صادر میکنن.
من ایمان دارم که خیلی از فتاوای این شکلی اشتباهه بعضا هم خنده دار.

تصویر soalcity

سلام
روشن است که مرد و زن به مشارکت یکدیگر تولید مثل می کنند. اما بحث این است که توانایی مرد، این اجازه را به او می دهد که (با داشتن چندین زن) حتی در یک سال صاحب چندین فرزند شود.
البته این مساله تنها یک مثال بود و مناقشه در مثال نیز جایی ندارد. اصل سخن وجود تفاوت بین زن و مرد بود که با کامنت ها، آن اصل به این مثال رسید.
درباره احکام و اجتهاد نیز لازم به ذکر است که اکنون زنان مجتهد داریم. علاوه بر آنکه در طی تاریخ نیز زنان بسیاری به عنوان افراد مهم و مطرح در جامعه دینی بوده اند. که حتی در برهه هایی سمت رهبری را به دست گرفته اند. (مثل حضرت زینب و نجمه خاتون عمه امام زمان عج )
بنابراین فهم مسائل دین، یک مساله جنسیتی نیست که بگوییم منحصر به مردان است. هر وقت زنان مایل باشند، میتوانند وارد این میدان شوند و با ضوابط و معیارهای علمی در صدد کشف حقایق باشند.

پس خودتون دارین میگین که تنچه اول دلیلیتون بوده و الان شده مثال خب درست نیس و رد شد !!!! چون که این توانایی در مرد باالقوه است و بالفعل نیس پس نمیشه بهش استناد کرد.
مثالهایی که در مورد مجتهدان زن زدین بازهم صحیح نیس چون در نهایت قدرت دست مردان مجتهد هست و زنان مجتهد هم شاید ۰.۰۱ درصد از کل جامعه مجتهدین نباشن!!!!!
یکم منطقی باشین جای دوری نمیره. همین کارا مردم رو از اسلام زده کرده.

تصویر soalcity

سلام
معمولا خلافکارها، سعی می کنند بدی های خود را به نوعی توجیه کنند. سخنان کسانی که سعی می کنند دیگران را نشانه فرار از اسلام بدانند، نیز از همین سنخ است. و الا چه کسی حاضر است به خاطر بدی دیگری، خودش را آتش بزند؟ آیا شما باور میکنید کسی حاضر باشد به خاطر من به جهنم برود؟
درباره زنان مجتهد نیز دقت بفرمایید بحث قدرت نیست و سخن از فهم است. آیا همان زنان مجتهد فهمی متفاوت از دین داشته اند؟
درباره تفاوت بین زن و مرد نیز خودتان به هر حال تفاوت را پذیرفته اید! و بنده ادعای بالفعل بودن نداشتم که با این بیان شما، سخنم رد شود.

جواب بسیار ساده است بایستی کارشتاسی تر و با دلایل و استدلال محکمتر بیان شود

تصویر soalcity

سلام
بفرمایید استفاده می کنیم ...!

با سلام
من درخصوص حرف شما كه ميفرمائيد كه اسلام در بحث ديه جانب زن رو گرفته ميگم اگر اون مرد مجرد بود چي چرا باز ديه يك مرد مجرد با ديه يك زن مجرد برابر نيست؟!
۲ ـ اتفاقا همين خودش دليل بسيار بدي است اسلام انقد توجه داشته كه اگه يك زن بميره بايد پول به مرد برسه زيرا خانوده را سرپرستي ميكنه و... ولي به اين توجه نداشته كه بيان كنه زن ممكنه كار كنه و خرج خانه بياره بعد از فوت شدن زن باز هم نصف ديه مرد به بچه ها مي رسه درحالي كه اونا يتيم كامل هستن
۳ـ به اين توجه نداشته كه ديه يك بچه نبايد با ديه يك بزرگسال برابر باشه ولي توجه داشته كه چون مرد كار ميكنه بايد ديه اش بيشتر باشه چه عجيب
۴ـ چرا جرم زناي زن با مرد برابر است ولي شهادت دادن، ديه، ارث و ... همه زن نصف مرد است ولي تو قسمت مجازات برابر؟؟!!

خداوند خودش را به حالت مذكر در قرآن ياد ميكنه

آقا جون به نظر من اسلام ارزش بيشتري براي مرد قائل هست تا براي زن
چرا انقد سعي داريد توجيه كنيد كه اسلام فرقي نزاشته اصلا به همون آيه كه هميشه دليل مياريد نگاه كنيد مي فرمايد از مرد و زن
اول مرد رو اسمش آورده بعد زن
ديگه دليل از اين واضح تر

خدا من ببخشه بابت اين نظر ولي خوب بايد ميگفتم چون خيلي دلم ميخاد جوابش بفهمم

تصویر soalcity

سلام
اولا آنچه در حکمت های یک حکم بیان می شود (نظیر آنچه درباره دیه زن و مرد بیان شده) ، با علت واقعی که خدای متعال به آن سبب حکم کرده لزوما یکی نیست. در واقع حکمت چیزی است که ما انسان ها در بعضی موارد با استفاده از عقل خود از فواید حکم شرعی می فهمیم. و ممکن است ابعاد بسیار دیگری بر ما مخفی مانده باشد.

ثانیا آنچه در حکمت بیان می شود، با توجه به غالب موضوع است که اگر دقت فرمایید غالبا همین گونه است که مرد نان آور خانه می باشد.

ثالثا در بحث معیشت خانوار ما فقط یک حکم نداریم که بگوییم دیه در بعضی موارد نمی تواند مشکل را حل کند. پس مشکل باقی می ماند. چون احکام دیگری نیز وجود دارند که موارد خاص را پوشش می دهند. مثل بحث تامین نیازهای انسان های محتاج که برای زنان سرپرست خانوار و .... مصداق می یابد.

درباره بحث مذکر بودن نام خدا، دقت نمایید که بحث مذکر و مونث در زبان عربی را همان گونه که در آن زبان است متوجه شوید. در زبان عربی برای خورشید و دیوار و ... نیز لفظ مذکر و مونث داریم و این مذکر و مونث بودن به معنای زنانه یا مردانه بودن نیست. خصوصا درباره خدای متعال که شان او بسیار اجل آن است که به زنانه یا مردانه بودن توصیف شود.

احتمال ۹۹ درصد اونی که این جوابو گذاشته مرد بوده دیگه... ببخشید اون وقت اگه زنی که کشته شده مجرد بود چی؟چه توجیهی دارین؟مگه همه ی اونایی که کشته میشن متاهلند که میگین دیه به زنش یا شوهرش میرسه؟
قضیه ی ارثو چی میگین؟لابد میگین بازم چون ازدواج کرده وظیفه ی شوهرشه که نفقشو بده.برای همین ارث کمتر میبره.اون وقت اگه ازدواج نکرده بود و هیچ درآمد و سرپناهی نداشت چی؟لابد باید بره از کمیته امداد کمک بگیره؟
قضیه ی شهادت دادن چی؟لابد چون زن ناقص العقله یا احساساتیه؟همین مردای کامل العقل تو دامان همین مادرای ناقص العقلتون! بزرگ شدن دیگه...نه؟
و.... خیلی چیزای دیگه که همش توجیه پوچ براش میادین.حداقل بگین حکمتشو خدا میدونه که خیال ما زنا داحت بشه.
اگه خودتم زن بودی این توجیه ها رو قبول میکردی؟!!!!!
از زن بودن خودم خسته شدم...ای کاش پسر به دنیا اومده بودم

تصویر شهر سوال

با سلام
با توجه به اینکه شبهات مطرح شده شما بارها در سایت پاسخ داده شده اگر دنبال حقیقت هستید شما را به جستجوی در سایت راهنمایی میکنم.
اما مسئله ای که ذکرش خالی از لطف نیست اینه که شما ندانسته به خودتان و زنان توهین میکنید. چرا که خودتان را با مسائل مادی و مالی میسنجید و همچون یک کالا میپندارید. به همین خاطر است که میگوئید چرا قیمت من کمتر است.

خدا زنها رو دوست نداره. خودش پریودی گذاشته ک دین ناقص بشه. خودش قانون شهادت ۲زن برار با ۱ مرد و گذاشته ک عقل ناقص بشه. خودش زن رو آفریده بعد گفته زن جنس پس تره. خدایا برا چی مارو آفریدی؟! اگه ثوابی برای ما بود با تحمل کردن این تحقیرا و قانونا چرا تو قرآن دقیق نگفتی؟ چرا مارو مزرعه کردی ک بیان بکارن و استفاده کنن. پس ما چی؟! عدالتت کو؟! یعنی دل ما با دل مردا فرق میکنه؟؟ احساسمون که یکیه خدا! ما که بیشتر عاشقتیم. برا چی تحقیرمون می کنی؟! مگه . برا چی بهونه دادی دست مردا ک بتونن برا خودشون قانون وضع کنن. زور بگن؟! تو ک قرآن و فرستادی تو که گفتی زنده به گور نکنن چرا نگفتی با هم برابرن؟! چرا نخواستی برابر باشن
همه چیزو بالاجبار برامون گذاشتی و بعدم به مردا گفتی هر کاری میخواین بکنین که شما مالکید. خدایا چرا دیگه دل دادی؟؟؟!! چرا اشاره کردی به کمتر بودن و پست تر بودن جنس زن؟؟ من ازت جواب میخوام خدا. به هر وسیله که میتونی

تصویر soalcity

بخش عمده مطالب شما هیچ ربطی به دین و خدای متعال ندارد. و صرفا بیان احساسات غلط یا نسبت دادن مطالب دروغ به اسلام است.
از نظر خدای متعال تنها ملاک برتری انسان ها تقوا است. و آیات صریح قرآن نشان می دهد که جنسیت هیچ ربطی به ارزش انسان در نزد خدای متعال ندارد. و لزوم تفاوت در بدن مادی انسان ها، برای زندگی اجتماعی است که دو نفر در کنار هم بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند.
شاید این احساسات منفی شما، به دلیل برخورد ناپسند برخی نزدیکان شما مثل پدر و برادر و همسر باشد که هیچ ربطی به دین ندارد. من فقط به گوشه ای از تصورات غلط شما اشاره می کنم.
اگر به آیه ای که از استعاره کشت گاه برای زنان استفاده کرده است، نگاه کنید، بحث فرستادن توشه ای برای آخرت است. چون فرزند صالح می تواند توشه آخرت انسان باشد. و روشن است که زن از فرزند خود، توشه بزرگتری برای آخرت دارد و این به معنای نقیصه ای در زن نیست.
مردان حق وضع قانون ندارند و قانون گذاری به عهده خدای متعال است.
برابرای زن و مرد مساوی است با ظلم به زن، چون پتانسیل های زن و مرد متفاوت است و کمال هر کس در آن است که پتانسیل ها و توانایی های خود را فعال کند. مثلا اگر کسی استعداد شعر و نقاشی دارد و دیگری استعداد ریاضیات دارد، باید هر کس را در مسیر استعداد خود قرار داد. نه اینکه مثلا تنها ریاضی ملاک توانایی باشد.

نظرات