آیا انگشتر در دست کردن (به جز زینت) فایده ای برای انسان دارد؟

 انگشتر

انسان علم بسیار محدود و ناقصی دارد. و نسبت به عوامل موثر در عالم، اطلاع کاملی ندارد. و با توجه به این نکته، شرط عقل این است که اگر از چیزی اطلاع نداشتیم، آن را انکار نکنیم.
از سویی نیز در روایات ما نیز فواید و اثراتی برای بعضی از نگین ها ذکر شده است. البته توجه به این نکته لازم است که این خواص، مثل اثر سایر عوامل طبیعی است. یعنی از سویی با اراده الهی منافاتی ندارد. و از سویی ممکن است با اسباب دیگری تعارض کند و اثرش از بین برود و یا ...
در ذیل به ذکر بعضی از این روایات می پردازم که فضیلت این نگین ها و انگشترها را ذکر کرده است:

انگشتر عقیق
امام صادق علیه السّلام فرمود: كسى كه انگشترى به دست خود كند كه نگین آن عقیق باشد، (به بركت آن) تنگدست ‏نخواهد شد، و حاجتهایش برآورده نمى‌‏شود مگر به بهترین صورت.
عبد الرحیم قصیر نقل مى‏كند كه: حاكمى، مردى از خاندان ابو طالب را به اتهام جرمى احضار كرد، به امام صادق علیه السّلام برخورد، حضرت فرمود كه: انگشترى عقیق همراه او باشد، فرمان بردند و گزند حاكم به آن مرد نرسید.
عمرو بن ابى مقدام نقل كرده است: مردى كه تازیانه خورده بود، به امام محمد باقر علیه السّلام برخورد، حضرت فرمود: انگشترى عقیق او كجا بود؟ همانا اگر با او بود، تازیانه نمى‌‏خورد.
از امام صادق علیه السّلام روایت شده است كه: عقیق ایمنى است در سفر.
امام صادق علیه السّلام فرمود: انگشترى عقیق به دست كنید كه خدا شما را بركت دهد، و از بلا در امان باشید. كه مردى نزد رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم شكایت كرد كه راهزنان راه را بر او گرفته‏‌اند، حضرت به او فرمود: چرا انگشترى عقیق در دست نداشتى؟ زیرا انگشترى عقیق انسان را از هر گزندى مصون مى‌‏دارد.

و در حدیث دیگرى امام محمّد باقر علیه السّلام فرموده است: كسى كه انگشترى عقیق در دست كند،- تا زمانى كه آن را در دست داشته باشد- همواره نیكى مى‌‏بیند، و پیوسته نگهبانى از جانب خداوند او را محافظت مى‌‏كند.

علىّ بن محمد از امام صادق علیه السّلام روایت كرده است كه فرمود: هیچ دستى كه به درگاه خداوند دراز مى‌‏شود محبوبتر از دستى كه بر آن انگشترى عقیق باشد، نیست.
حسن بن على بن بنت الیاس خزّاز از امام رضا علیه السّلام روایت كرده است كه فرمود: كسى كه با عقیق در قرعه شركت كند (قرعه را با دستى كه انگشترى عقیق در آن است، درآورد) بهره بیشترى نصیب او خواهد شد.
زیاد قندى از حضرت موسى بن جعفر، از پدران بزرگوارش علیهم السّلام از حسین بن على علیه السّلام روایت كرده است كه فرمود: هنگامى كه خداوند، موسى بن عمران را آفرید و در طور سینا با او سخن گفت، بر زمین نظرى افكند و از نور روى خود، عقیق را آفرید، آنگاه فرمود: بحقّ خودم بر خود لازم كردم كه كسى را كه (انگشترى) عقیق دست كند، به آتش عذاب نكنم، به شرط آنكه على علیه السّلام را دوست داشته باشد.[۱]
حضرت علی (ع) می فرمایند: دو ركعت نماز با نگین عقیق، مساوى است با هزار ركعت بدون آن[۲]

انگشتر فیروزه
 امام صادق علیه السّلام ه مى‏‌فرمود: دستى كه در آن انگشترى فیروزه باشد، فقیر نمى‌‏شود.[۳]
خداوند مى‌‏فرماید: من حیا مى‌‏كنم از بنده‌‏اى كه دستش را به سوى من بلند كند در حالى كه در انگشتش نگین فیروزه هست و او را مایوس سازم.[۴]
روایات در این باب بسیار است که به همین تعداد اکتفا می کنیم.

[۱]. روایات این بخش از کتاب ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: ۱۷۳- ۱۷۵ است.
[۲]. عدة الداعی و نجاح الساعی، ص: ۱۳۰.
[۳]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: ۱۷۵.
[۴]. الجواهر السنیة-كلیات حدیث قدسى، ص ۳۲۴.

نظرات