آیا منظور از اجنه، همان میکروب هاست؟

 اجنه

اجنه موجوداتی مادی هستند هر چند برای ما قابل رویت نیستند و امروزه نیز روشن تر شده است که هر ماده ای برای ما قابل رویت نیست:
وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ؛(الرحمن/۱۵) و جنّ را از شعله‌‏هاى مختلط و متحرّك آتش خلق كرد!

و اینکه ما بخواهیم تمام هستی را در مادیاتی که دیده ایم؛ خلاصه کنیم و همه چیز را به همان بازگردانیم، اشتباه بزرگی است. موجودات بسیاری بوده اند که در گذشته، کشف نشده بودند، و امروزه وجودشان روشن شده است. و ممکن است این اتفاق در آینده بسیار تکرار شود. حال اگر ما بخواهیم همه چیز را در همان هایی که دیده ایم، خلاصه کنیم، عمل صحیحی انجام داده ایم؟

گذشته از اینکه ما به غیر از حواس، ادراکات دیگری نیز داریم. ما با عقل خود به عوالم دیگری پی می بریم که حسی و مادی نیستند. مثل عالم خیال و عالم مجردات که در مباحث فلسفی اثبات شده اند.
و می توانیم از وحی الهی نیز برای گسترش معلومات خود استفاده کنیم. زمانی که با دلایل عقلی، اصول دین را پذیرفته ایم، می توانیم حقیقت جن و نظیر آن را با توجه به وحی دریابیم. و طبق مطالب دینی، اجنه موجودی هستند که شباهت های بسیاری به انسان دارند. آنها نیز مثل ما مکلف به تکالیف الهی هستند و اختیار دارند:
وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ؛(ذاریات/۵۶) من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینكه عبادتم كنند.

آنها در روز قیامت حاضر می شوند و به ثواب و عقاب محکوم می شوند:
وَ یَوْمَ یَحْشُرُهُمْ جَمیعاً یا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ؛(انعام آیه ۱۲۸) و روزى كه همگان را گرد آورد و گوید: اى گروه جنیان، شما بسیارى از آدمیان را پیرو خویش ساختید.
و شیطان نیز یکی از اجنه بوده که در قرآن مطالب بسیاری درباره آن بیان شده و آنچه بسیار روشن است، اینکه شیطان، موجودی گمراه کننده است که روح انسان را به تباهی می کشاند. در حالی که میکروب و نظیر آن، آفاتی برای جسم انسان هستند. پس روشن است که با توجه به نصوص دینی، به هیچ عنوان نمی توانیم، اجنه را همان میکروب ها بدانیم.

دیدگاه‌ها

سلام
اینکه شما میگید جن ها شبیه انسان هستند که هیچ آیه قرآنی نداره شبیه انسان نیستند فقط مثل انسان خدا رو پرستش میکنند کافر و مومن هستند . بعدشم مگه اسلام نمیگه روح انسان در جسمش تنیده شده پس روح ما در درون جسم ماست البته در این دنیا مگر نه ما وقتی بدنمون زخمی میشه روحمون احساس درد میکنه یا وقتی قرص آرام بخش میخوریم احساس راحتی روح میکنیم خوب
مگر حدیثی نیست که حضرت محمد میگه ناخن هایتان را بزنید چون زیر آنها محل زندگی شیطان است
مگر اسلام نمیگه اجنه ها به صورت انبساط هستند یعنی پراکنده هستند و وقتی منقبض بشن و به یک جا جمع بشن ما میتونیم اونا رو ببینیم
خوب حالا میریم به میکروب ها میکروب ها موجودات زنده ای هستند در هوا . آب . خاک در غذای ما در بدن ما خلاصه در همه جا حضور دارند و اگه میکروب ها رو هم جمع کنیم یه جا ما میتونیم اونا رو ببینیم این یه اثبات و بعد این که میکروب ها
دو دسته هستند میکروب های خوب و میکروب های بد میکروب های خوب به ما کمک میکنند در عمل کرد مغز معده و... و میکروب های بد هم باعث بیماری های میشوند مثل بیماری روحی قلبی و.. . و یا افکار بهم ریخته و بد میشوند که روح انسان هم به طب آزرده میشود .
یه اثبات دیگه مشروب خوردن چرا حرامه ولی مواد مخدر حرام نیست اکثر قرص هامون از مواد مخدره . علم میگه مشروب خوردن باعث مرگ میکروب های موجود در سر میشوند حالا میکروب های خوب موجود در سر انسان کشته میشن حالا اگه میکروب های خوب رو اجنه های مومن فرض کنیم پس انسان قاتل موجودات مومن خدا میشه و این گناه بزرگیه و خدا هم واسه همین گناه چهل روز نمازه بنده اش رو قبول نمیکنه . جدیدا دانشپندان فرانسه عکس حالت سجده ما مسلمان ها رو تو سایت علمی خود گذاشته بودن و نوشته بودن انجام دادن این حرکت در عرض چند دقیقه باعث تخلیه بار منفی از بدن میشود . پس میشه گفت حضرت محمد خیلی علم داشت و اشرف مخلوقات بوده و قرآن در ۱۴۰۰ سال پیش آن گونه تفسیر شده . و متاسفانه الان امام زمان ما در ظهور نیستند تا قرآن رو برای ما تفسیر متناسب زمان ما بکنند .انشالله بعد ظهور امام زمان که احکام جدید و بروزی خواهد آورد و باعث پیشرفت ما خواهد شد
الهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

تصویر پاسخگوی اعتقادی

سلام
الف - کسی نگفته که جن شبیه انسان است باید توجه نمایید : جنّیان مثل آدمیان موجودات صاحب درک و شعور و مکلف‌اند، و به لحاظ اعتقادی گروهای مختلف مؤمن، کافر، شیعه و سنی دارند که در آیات قرآن در این باره مسایلی آمده است.(۱) تفاوت‌های بسیاری میان آن دو وجود دارد که به برخی اشاره می‌شود:
۱ـ جنّیان از آتش آفریده شده و آدم از خاک. قرآن کریم درباه خلقت جن فرمود: «وخلق الجانّ من مارجٍ من نار؛(۲) جن را از آمیخته‌ای از آتش آفرید». درباره خلقت انسان فرمود: «وبدَأَ خلق الإنسان مِن طین؛(۳) آفرینش انسان را از گِل آغازید».
۲ـ جن موجودات نامحسوس‌اند، ولی انسان با حس قابل درک است، یعنی جن را هر کس نمی‌تواند با چشم ببیند و یا صدای او را بشنود، ولی انسان را با هر کدام از حواس ظاهری می‌توان درک نمود مثلاً دید، لمس کرد.
۳ـ جن موجودات لطیف‌اند که توان انبساط و انقباض دارند .در حال انبساط قابل دیدن نیست، ولی در حال انقباض می‌توان جن را دید و یا لمس کرد.(۴)
۴ـ جن سرعت شگفت‌انگیزی دارند . می‌توانند در دورترین جاها در کمترین زمان ممکن خبردار شوند و یا از موانع به آسانی عبور نمایند،
ب- انسان از حقیقتی به نام روح و بدن ترکیب گردیده و ترکیب آنها به اصطلاح فلسفی ترکیب اتحادی است و نه ترکیب انضمامی ،یعنی روح و بدن دو حقیقت متحد است و نه ضمیمه شده.(۵)
ج- نکته دیگر این که بر خلاف تصور شما مواد مخدر نیز حرام است . دلیل اصلی حرمت شراب، زیان‌های متعدد آن است که از جمله آنها زایل شدن یا کم فروغ شدن عقل انسان در حال مستی است. عقل مهم‌ترین و اساس‌ترین نیرو و قوّة انسانی است که با زوال آن، آدمی از شرم و حیا بازمانده، امکان ارتکاب هر نوع جرم و گناهی از او هست، به همین خاطر قرآن کریم، شراب را پلید و نوشیدن آن را عملی شیطانی دانسته است.(۶)
نوشیدن شراب در تمام دوره‌ها و زمان‌ها در میان ملت‌ها بوده، یک مرض همگانی و گسترش یافته است و این مسئله نیز می‌تواند دلیل دیگر بر تأکید قرآن بر حرمت آن باشد.
اما مواد مخدر مانند سیگار یا تریاک، شایع نیست و چه بسا در صدر اسلام وجود نداشته، الآن نیز در برخی جوامع زیاد شیوع ندارد و چه بسا ضررهای آن کم‌تر باشد یا حداقل مانند شراب و مست شدن به عقل آسیب نرساند، به همین خاطر در قرآن به طور صریح از حرمت آن سخن نرفته است. در عین حال در روایات آمده، آنچه که برای انسان ضرر قابل توجه و زیاد به همراه دارد، حرام است. بسیاری از فقها و مراجع نیز با توجه به زیان‌های فردی و اجتماعی به حرمت آن فتوا داده‌اند، حتی اگر سیگار ضرر زیاد داشته باشد، حرام دانسته شده است.(۷)
پی‌نوشت‌ها:
۱. ذاریات (۵۱) آیه ۵۶)؛ جن (۷۲) آیه ۱۱ ، ۱۴ و ۱۵.
۲. رحمن (۵۵) آیه ۱۵.
۳. صافات (۳۷) ۱۱.
۴. معارف قرآن، ص ۳۱۶.
۵- گوهر مراد، ص ۹۷، نشر کتاب فروشی اسلامیه، تهران ۱۳۷۷ق.
۶. مائده (۵) آیه ۹۱.
۷. آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج ۲، س ۹۴۲ و ۹۴۴؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید، ج ۱، ص ۵۶۰ و ۵۶۱، س ۴۹۳ ـ ۴۹۷؛ آیت الله نوری همدانی، هزار و یک مسئله، ج۱، ص ۴۳۹.

نظرات