دین ساختگی بهاییت چگونه شكل گرفت؟

دین بهاییت

بهائیت انشعابی از بابیگری است و بابیت انشعابی از شیخیگری است.
در اوائل قرن نوزدهم شیخ احمد احسائی و سید كاظم رشتی، (شخصیت و اندیشه‏های كاشف الغطاء كتاب (الایات البینات) مؤلف آیت الله العظمی كاشفالغطاء به كوشش دكتر احمد بهشتی، كانون نشر اندیشه اسلامی) مدعی رابطه مستقیم با امام زمان(عج) شدند و خود را واسطه میان مردم مسلمان و آن حضرت معرفی كردند" از همین‏جا راه و رسم شیخی پدید آمد و جمعی از افراد ساده ‏لوح و گروهی از فرصت ‏طلب‏ها به آن گرایش پیدا كردند.
شیخ ملاحسین بشرویه، پس از سید كاظم رشتی، رهبری فرقه را به عهده می‏گیرد و در سفری به شیراز با سید علی محمد شیرازی(محمد باب) ملاقات نموده و مرید و سرسپرده او می‏شود.
محمد باب بعد از ادعای بابیت امام زمان(عج)، ادعا می‏كند كه خود امام زمان است و كار را تا ادعای نبوت پیش می‌‏برد و بعد از محاكمه و زندان در تبریز اعدام می‏شود. بعد از اعدام سید باب عده‌‏ای ازفریب‏ خوردگان و به تشویق و تحریك فرصت‏ طلبان و توطئه استعمار، عده‌‏ای به میرزا یحیی نوری (صبح ازل) و عده‌‏ای دیگر به میرزا حسینعلی نوری (بهاءالله) گرویدند، بهاء خود را پیامبر نامید و از همینجا فرقه بهایی پدید آمد.
میرزا حسینعلی نوری و میرزا یحیی نوری دو فرزند میرزا عباس بودند كه در شهر نور مازندران زندگی می‏كرد. "بهاء" همراه با برادرش در تهران پرورش یافت و مقدمات علوم را آموخت. بهاء و برادرش در ابتدا متمایل به تصوف شدند و به مسلك درویش‏ها درآمدند. سپس به باب گراییدند. این دو برادر ضمن ملاقات با علی محمد باب، تصمیم گرفتند كه از طریق تلاش در راه بابیت به آبو نان و مقامی برسند، لذا بهاء و صبح ازل در تهران كار تبلیغات بابیت را آغاز می‏‌كنند آنگاه به مازندران و جاهای دیگر رفتند و همهجا گرد و غبار و فتنه را بر می‌‏انگیختند و باب هم به هنگام مرگ وصیت نامه‌‏ای نوشت و صبح ازل را جانشین خود كرد و بهاء را به محافظت او گماشت.

عقاید بهاییت:
به چند مورد از عقاید آنها اشاره می‏شود.

۱- این فرقه می‏گوید، سید علی محمد باب امام زمان است كه ظهور كرده و با ظهور او اسلام پایان گرفته و اینك دین جدید ظهوركرده و مردم باید همگی بهایی شوند، (شخصیت و اندیشه‏های كاشف الغطاء كتاب (الایات البینات) به كوشش دكتر احمد بهشتی، ص ۱۰۹، كانون نشر اندیشه اسلامی)
۲- پنهان كردن دینشان را ضروری می‌‏دانند به اصطلاح قائل به تقیه هستند.
۳- روزه نوزده روز است قبل از عید شروع و به عید نوروز ختم می‏شود.
۴- نماز جماعت باطل است مگر در نماز میت.
۵- قبله آنها مرقد بهاءالله است در عكا.
۶- حج برای مردان واجب است و بر زنان واجب نیست، آن هم (حج) در خانه‌‏ای است كه بهاء در آن اقامت داشته، یا درخانه‌‏ای كه سید علی محمد باب در شیراز در آن سكنی داشته است به جا آورده می‏شود.
۷- چند تا اعیاد دارند:
الف- عید ولادت باب، اول محرم.
ب- عید ولایت بهاء، دوم محرم.
ج- عید اعلان دعوت باب، پنجم جمادی.
د- عید نوروز.[۱]
۸- نماز پنج تكبیر دارد و در دو وقت خوانده می‌‏شود یكی هنگام تولد و یكی هم هنگام مرگ. و مطهرات پنج تا است: آب، هوا، آتش، خاك، بیان. همه چیز نجس است مگر آنچه آیه (الله اطهر) بر آن خوانده شود و عبادتگاه‏ها طبق وصیت بهاء باید از نه كناره و یك گنبد تشكیل بشود و این عبادتگاه‏ها در فرانكفورت در آلمان و سیدنی در استرالیا و كامپالا در اوگاندا، لیمیت در شیكاگو و پاناماسیتی در پاناما و دهلی نو در هندوستان است.[۲]

فرقه‏‌های بابیه و بهائیه:
بعد از اعدام سید علی محمد باب بابیت به سه فرقه تقسیم شد و بعد از مرگ بهاءالله نزاعی كه بین دو برادر عباس افندی و محمد علی به وجود آمد دو فرقه دیگر اضافه شد، مجموعا پنج فرقه شدند.
۱- ازلیه (به رهبری میرزا یحیی نوری، صبح ازل)
۲- بهائیه (به رهبری میرزا حسین علی، بهاءالله)
۳- بابیه خالص (فقط رهبری سید علی محمد را قبول دارند)
۴- بابیه بهائیه عباسیه (رهبری عبدالبهاء عباس افندی)
۵- ناقضون (اتباع میرزا محمد علی برادر عبدالبهاء).[۳]
 
برای آگاهی بیشتر ر.ك:
۱- شخصیت و اندیشه‏‌های كاشف الغطاء (الایات البینات) آیت الله العظمی جعفر كاشف الغطاء، دكتر احمد بهشتی، نشر اندیشه‌‏های اسلامی.
۲- بهائیت چگونه پدید آمد، نورالدین چهاردهی، انتشارات فتحی.
۳- ارمغان استعمار، محمد محمدی اشتهاردی، انتشارات نسل جوان.

منابع:
[۱]. المدخل الی دراسة الادیان والمذاهب، العمید عبدالرزاق محمد اسود، ج ۳، صص ۳۱۱ - ۳۰۸، انتشارات الدار العربیة للموسوعات.
[۲]. شخصیت و اندیشه ‏های كاشف ‏الغطاء، ص ۱۱۱ و ۱۳۹، دكتر احمد بهشتی.
[۳]. المدخل الی دراسة الادیان والمذاهب، ج ۳، ص ۳۱۲، العمید عبدالرزاق محمد اسود.

دیدگاه‌ها

سلام
خواستم تذکر بدهم که بهاییت دین نیست و در عنوان مطلب بهتر است از واژه ی دیگری مثل فرقه استفاده کنید باتشکر

تصویر پاسخگو

با سلام و تشکر از تذکر شما
بهائیت در حقیقت یک فرقه خودساخته و انگلیس پرداخته است .
اما تیتر بالا با توجه به ادعای خودشان که بهائیت را یک دین می دانند گذاشته شده و در متن هم به نقد این تفکر پرداخته شده .
موفق باشید

بزرگان دین وسران مملکت بایستی ریشه پیدایش این گونه فرقه های منحرف را در فقر مادی ومعنوی وفقر فرهنگی مردم جستجو کنند .بایستی تبعیض وبیعدالتی های گسترده ای که متاسفانه در کشور رواج یافته ومتاسفانه سیاستهای کلان مملکت هم به ان دامن میزند را از بین برد .بایستی جلوی زیاده خواهی برخی عناصر که خود را مالک کشور وحتی ملت می دانند گرفته شود .بایستی جلوی رشوه خواری ها زد وبند ها باند بازیها وهرگونه فساد رایج در مملکت گرفته شود تا کسی به اینگونه فرق منحرف گرایش پیدا نکند .با تشکر

تصویر soalcity

سلام
دوست گرامی علت یابی امور، به شکل احساسی ممکن نیست. بهائیت فرقه ای است که بیش از صد سال از عمر آن می گذرد. بعد شما مسائل احساسی امروز را علت به وجود آمدن آن می شمارید.
بله باید با زیاده خواهی و ... هم مقابله کرد، اما نمی توان حقایق را ندید و در مقابل هر چیزی شعار داد که فقر علت همه چیز است! آن هم فقر در جامعه ای که ارقام هنگفتی صرف لوازم آرایشی و جراحی زیبایی و ... می کند. و اتفاقا انحرافات هم در اقشار مرفه گسترده تر است.

نظرات