چرا موسیقی غنا در اسلام حرام است؟ و اصولا موسیقی حرام از نظر اسلام چیست؟

موسیقى

فتواى فقها و مراجع عظام در مورد موسیقى این است كه: موسیقى هاى مستجهن و مهیج شهوت و مناسب با مجالس لهو و لعب و عیاشى حرام است ، ولى موسیقى هاى عادى كه انسان را از حالت عادى خارج نمى كند اشكالى ندارد.[۱]

پیامبر(ص) فرمود: «ایّاكم واستماع المعارف و الغنا فأنّها یبنیان النفاق فى القلب كما ینبت الماء البقل؛[۲] از شنیدن و گوش دادن به موسیقى و غنا پرهیز كنید زیرا آن ها در قلب نفاق مى رویاند چنان كه آب سبزى را مى رویاند».

شنیدن موسیقى و آوازه خوانى ضررهاى فراوانى دارد (البته مقصود غنا و موسیقى حرام است):

۱- ضعف اعصاب و اختلال حواس: موسیقى مخصوصاً موسیقى هاى تند و هیجان زا تحریكاتى در اعصاب سمپاتیك و پاراسمپاتیك به وجود مى آورد كه در نتیجه تعادل این اعصاب را به هم مى ریزد و انسان را دچار ضعف اعصاب و اختلاف حواسّ و گاهى دچار سكته هاى مغزى مى كند. دكتر «ولف آدلر» پرفسور دانشگا كلمبیا مى گوید: «بهترنى و دلكش ترین نواهاى موسیقی، شوم ترین آثار را بروى سلسلة اعصاب انسان باقى مى گذارد. [۳]

۲- ضررهاى اخلاقی: موسیقى سهم بزرگى در به وجود آوردن ناپسندى ها و پلیدى ها دارد و لطمه هاى اخلاقى بر پیكر فرد و اجتماع وارد مى كند. نغمات موسیقى اجتماع را به فساد و انحراف مى كشاند خصوصاً اگر مختلط با زنان و به ویژه اگر خواننده زن باشد. كسى كه تحت تسلط موسیقى قرار گرفته جز شهوت رانی، عشق بازى و جمال پرستی، چیزى در برابر دیدگان او مجسم نمى گردد. در نتیجه مفاهیم ارزشى و مقدسى چون رحم، مروت،‌ حیا، عفّت، امانت، برادری،‌ فعّالیّت و مبارزه در راه هدف یكباره فراموش مى شوند.

۳- بزرگ ترین ضرر موسیقی، دورى از خدا است. اساس سعادت ها یاد خدا است. هر قدر توجه به خدا در اجتماعات بیشتر باشد مردم به سعادت واقعى نزدیك تر مى شوند و از انحرافات و طغیان ها دورتر. هر قدر توجه به پروردگار كم شود به همان نسبت مردم از سعادت دور مى شوند و به درندگى و خشونت و وحشیگرى نزدیك تر مى گردند.

قرآن از موسیقى به عنوان لهو الحدیث(كار لغو و بیهوده) نام برده است. مسعده بن زیاد مى گوید: در خدمت امام ششم(ع) بودم شخصى گفت: در همسایگى من كسانى هستند كه كنیزهاى آوازه خوان دارند و گاه و بیگاه مى خوانند و مى نوازند. گاهى كه براى كارى به طرف خانة آنان مى روم بیشتر توقف مى كنم تا آواز آنان را بهتر و بیشتر بشنوم.
حضرت فرمود: «دیگر این كار را تكرار مكن». قرآن مى فرماید: «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً[اسرا/۳۶] گوش و چشم و دل، همه ‏ى اينها مورد بازخواست قرار خواهد گرفت»[۴]

[۱]. آیت الله فاضل، جامع المسائل،‌ج۱، ص ۲۴۵.
[۲]. محمدى رى شهری، میزان الحكمه، عنوان ۳۱۲۱.
[۳]. هیئت تحریریه در راه حق، بیست پاسخ، ص ۱۸۳ به بعد.
[۴]. هیئت تحریریه مؤسسة در راه حق، بیست پاسخ، ص ۱۸۳ به بعد، با تلخیص و اضافات.

دیدگاه‌ها

موسیقی ها برای دجال خوانده می شوند و باعث پرستش شیطان و دجال می شوند...
مرگ بر دجال و هر کسی که حقیقت را می داند و ان را پنهان میکند....

موسیقی جزوی از هنر و هنر غذای روح انسان است. همان طور که به غذای جان نیاز است به غذای روح نیز باید رسید.
بهتر است بجای شعار دادن. مطلق گرایی و تعصب بی مورد هم جنبه مثبت و هم منفی هرچیز را در نظر بگیریم.

تصویر soalcity

با عرض سلام و تائید فرمایش شما
اما باید نکته ای به آن اضافه کرد. و آن اینکه هر موسیقی ای نمی تواند جنبه مثبت داشته باشد. و ما باید مراقب باشیم، غذای سالم به روح خود برسانیم. چرا که غذای فاسد، تباهی به وجود می آورد. اسلام به بعضی وجوه موسیقی تشویق نیز کرده است. مثل آنکه قرآن را با صوت بخوانیم. همچنان که گوش دادن به صدای پرندگان و صدای آب و ... هیچ مشکلی ندارد. بلکه به عنوان تفریحاتی است که باید به آنها اقبال شود، تا نشاط لازم برای زندگی را کسب کنیم. اما موسیقی غنا، سمی مهلک برای روح انسان است که آن را تباه می کند.
و قطعا هیچ کس موسیقی را به عنوان مطلق نمی پذیرد. مثلا کسانی که اهل غنا هستند، کافیست چند لحظه صدای مداحی را بشنوند! سریع از آن فرار می کنند و مدعی هستند که افسردگی می گیرند! در حالی که آن مداحی نیز یک نوع موسیقی است! و اگر موسیقی مطلقا خوب است، نباید از آن پرهیز کنند.

اقا یا خانم محترم غذای روح نمازه نه موسیقی .
در ضمن تا حالا چه چیزه اشتباهی از پیامبر شنیدی؟

هنر غذای روح نیست. علاقه و لذت بردن از زیبایی خصوصیتی از روح است. منتها هر زیبایی ای مفید نیست. بحث حرام بودن غنا هم جای تحقیق و مطالعه دارد و علاقه درست و غلط بودن کاری رو توجیه نمیکنه. ضرر غنا هم مناسب با تعریف غنا توی احادیث توضیح داده شده و مطمانا اگر ضررش ثابت شده نبود حرام اعلام نمیشد

خواهش میکنم بگید که موسیقی غنا یا حرام دقیقا چه نوع موسیقی هستش ؟ آیا موسیقی هایی که در تلویزیون و رادیو پخش میشن هم حرام هستن ؟

تصویر شهر سوال

با سلام و احترام
در این مورد استفتائاتی از مقام معظم رهبری شده که از اجوبه الاستفتائات ایشان ذکر میشود:

س ۱۱۲۸: ملاک تمييز موسيقى حلال از حرام چيست؟ و آيا موسيقى کلاسيک حلال است؟ بسيار مناسب است که معيار آن را بيان فرماييد.
ج: هر موسيقى که به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب که مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مى‏شود و فرقى نمى‏کند که موسيقى کلاسيک باشد يا غير کلاسيک. تشخيص موضوع هم موکول به نظر عرفى مکلّف است و اگر موسيقى اين گونه نباشد بخودى خود اشکال ندارد.

س ۱۱۲۹: گوش‌دادن به نوارهايى که توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حکمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل کمان، وِيولون و نَى چه حکمى دارد؟
ج: جواز گوش‌دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مکلّف است که اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش‌دادن به آن اشکال ندارد بنا بر اين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بکارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نمى‏باشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلايى اشکال ندارد و تشخيص مصاديق هم موکول به نظر خود مکلّف است.

س ۱۱۳۰: منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟
ج: موسيقى مطرب و لهوى آن است که به سبب ويژگيهايى که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‏بندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.

س ۱۱۳۱: آيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حکم موسيقى تأثير دارد؟
ج: موسيقى حرام، موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصيت نوازنده يا کلام همراه آهنگ يا مکان و يا ساير شرايط در اينکه موسيقى تحت عنوان موسيقى مطرب و لهوى حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.

س ۱۱۳۲: آيا معيار حرمت موسيقى فقط مطرب و لهوى بودن آن است يا اينکه ميزان تحريک و تهييج آن هم تأثير دارد؟ و اگر باعث حزن و گريه شنونده شود، چه حکمى دارد؟ خواندن و شنيدن غزلهايى که به‌صورت سه ضرب و همراه با موسيقى خوانده مى‏شوند، چه حکمى دارد؟
ج: ملاک آن ملاحظه کيفيت نواختن موسيقى با در نظر گرفتن همه خصوصيات و ويژگيهاى آن است و اينکه از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسيقى که به حسب طبيعت خود از نوع موسيقى لهوى باشد، حرام است اعم از اينکه مهيّج باشد يا خير و موجب ايجاد حزن و اندوه و حالات ديگر در شنونده بشود يا خير و هرگاه غزل‏هايى که همراه با موسيقى خوانده مى شوند به‌صورت غنا و آواز لهوى مناسب مجالس لهو و لعب در آيند، خواندن و شنيدن آنها حرام است.

س ۱۱۳۳: غنا چيست؟ آيا غنا فقط شامل صداى انسان است يا اينکه شامل صداهاى حاصل از آلات موسيقى هم مى‏شود؟
ج: غنا عبارت است از صداى انسان در صورتى که با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به اين صورت و گوش‌دادن به آن حرام است.

س ۱۱۳۶: آيا گوش‏دادن به غنا در خانه جايز است؟ اگر در فردى تأثير نداشته باشد چه حکمى دارد؟
ج: گوش‌دادن به غنا به‌طور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهايى شنيده شود و يا در حضور ديگران و چه در او تأثير بگذارد يا خير.

س ۱۱۳۷: بعضى از جوانان که تازه به سن بلوغ رسيده‏اند از مراجعى تقليد مى‏کنند که فتوا‏ به حرمت موسيقى به‌طور مطلق داده‏اند هرچند از راديو و تلويزيون دولت اسلامى پخش شود، حکم اين مسأله چيست؟ و آيا اگر ولىّ فقيه گوش‌دادن به موسيقى حلال را اجازه داده باشد، آيا تجويز او به خاطر احکام حکومتى براى جواز آن کافى است يا اينکه آنان بايد به فتواى مرجع تقليد خود عمل کنند؟
ج: فتوا‏ به جواز يا عدم جواز گوش‌دادن به موسيقى از احکام حکومتى نيست، بلکه حکم شرعى فقهى است و بر هر مکلّفى واجب است در اعمالش به فتواى مرجع تقليد خود مراجعه کند. ولى موسيقى اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، دليلى بر حرمت آن وجود ندارد.

س ۱۱۳۸: مقصود از موسيقى و غنا چيست؟
ج: غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى‌نفسه جايز است و اشکال ندارد.

س ۱۱۴۰: موسيقى که از راديو و تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مى‏شود، چه حکمى دارد؟ آيا اين گفته که حضرت امام(قدّس سره) موسيقى را به‌طور مطلق حلال اعلام کرده‏اند، صحيح است؟
ج: نسبت حلال دانستن موسيقى به‌طور مطلق به راحل عظيم الشأن حضرت امام خمينى(قدّس سرّه) کذب و افتراء است. امام(قدّس سرّه) معتقد به حرمت موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت بودند و نظر ما هم همين است، ولى اختلاف در ديدگاهها از تشخيص موضوع نشأت مى‏گيرد زيرا تشخيص موضوع موکول به نظر خود مکلّف است. گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پيدا مى‏کند که در اين صورت موسيقى که به تشخيص مکلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش‌دادن به آن حرام مى‏باشد و امّا صداهاى مشکوک محکوم به حليّت هستند و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايى دليل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمى‏شود.

س ۱۱۴۱: گاهى از راديو و تلويزيون آهنگهايى پخش مى‏شود که به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آيا بر من واجب است که از گوش‌دادن به آنها خوددارى نموده و ديگران را هم از آن منع کنم؟
ج: اگر آنها را از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو مى‏دانيد، جايز نيست به آنها گوش دهيد، ولى نهى ديگران از باب نهى از منکر منوط به اين است که احراز نماييد که آنان هم آهنگهاى مزبور را از نوع موسيقى حرام مى‏دانند.

س ۱۱۴۲: گوش‌دادن و توزيع غنا و موسيقى لهوى که محصول کشورهاى غربى است، چه حکمى دارد؟
ج: در عدم جواز گوش‌دادن به موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقى بين زبانها و کشورهاى محل توليد وجود ندارد. بنا بر اين خريد و فروش و گوش‌دادن و توزيع اين نوارها در صورتى که محتوى غنا يا موسيقى لهوى حرام باشند جايز نيست.

س ۱۱۴۳: خواندن به‌صورت غنا توسط هر يک از مرد يا زن چه از طريق نوار کاست باشد و يا از طريق راديو و چه همراه موسيقى باشد و يا نباشد، چه حکمى دارد؟
ج: غنا حرام است و خواندن به‌صورت غنا و گوش‌دادن به آن جايز نيست اعم از اينکه توسط مرد باشد يا زن و به‌طور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه.

س ۱۱۴۶: گوش‌دادن به صداى زن هنگامى که شعر و غير آن را با آهنگ و ترجيع مى‏خواند اعم از اينکه شنونده، جوان باشد ياخير، مذکر باشد يا مؤنث چه حکمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چيست؟
ج: اگر صداى زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقى بين موارد فوق نيست.

س ۱۱۴۷: آيا موسيقى سنّتى که ميراث ملى ايران مى‏باشد، حرام است يا خير؟
ج: چيزى که از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، به‌طور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غير ايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.

س ۱۱۴۸: گاهى از راديوهاى عربى بعضى ازآهنگهاى موسيقى پخش مى‏شود، آيا گوش‌دادن به آنها به خاطر علاقه به شنيدن زبان عربى جايز است؟
ج: گوش‌دادن به موسيقى لهوى متناسب با مجالس لهو و معصيت به‌طور مطلق حرام است و علاقه به شنيدن زبان عربى مجوّز شرعى براى آن محسوب نمى‏شود.

س ۱۱۴۹: آيا تکرار اشعارى که بصورت آواز و بدون موسيقى خوانده مى‏شوند جايز است؟
ج: غنا حرام است هرچند همراه بانواختن آلات موسيقى نباشد و منظور از غنا ترجيع صدا به نحوى است که مناسب با مجالس لهو و فسق باشد، ولى صرف تکرار شعر اشکال ندارد.

س ۱۱۵۱: آيا غنا در مثل قرآن و دعا و اذان جايز است؟
ج: غنا صوتى است که با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد که به‌طور مطلق حرام است حتّى اگر در دعا و قرآن و اذان و مرثيه و غيره باشد.

س ۱۱۵۳: گوش‌دادن به غنا اگر باعث تمايل بيشتر انسان به همسرش شود، چه حکمى دارد؟
ج: مجرّد افزايش تمايل به همسر مجوّز شرعى براى گوش‌دادن به غنا محسوب نمى‏شود.

س ۱۱۵۴: اجراى کنسرت توسط زن براى زنان با علم به اينکه گروه نوازندگان نيز زن هستند، چه حکمى دارد؟
ج: اگر اجراى کنسرت به‌صورت ترجيع مطرب(غنا) نباشد و موسيقى هم که نواخته مى‏شود از نوع لهوى حرام نباشد، اين امر فى‏نفسه اشکال ندارد.

س ۱۱۵۵: اگر معيار حرمت موسيقى، لهو بودن و مناسبت آن با مجالس لهو و گناه است، پس آوازها و سرودهايى که باعث ايجاد طرب در بعضى از مردم حتّى کودک غير مميّز مى‏شوند، چه حکمى دارند؟ و آيا گوش‌دادن به نوارهاى مبتذلى که در آنها زنان به‌صورت غنا مى‏خوانند ولى طرب‏آور نيستند جايز است؟ همچنين مسافرينى که سوار اتوبوس‏هاى عمومى که غالباً از اين نوارها استفاده مى‏کنند مى‏شوند، چه تکليفى دارند؟
ج: چنانچه موسيقى يا آوازى که با ترجيع و طرب همراه است از لحاظ کيفيت يا مضمون يا حالت خاص شخص نوازنده يا خواننده در خلال نواختن يا خواندن از نوع غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشد، گوش کردن به آن حرام است حتّى براى کسى که او را به طرب نيندازد و تحريک نکند و اگر در اتوبوس‏ها و ماشين‏هاى ديگر نوار غنا يا موسيقى لهوى پخش شود، مسافرين بايد از گوش‌دادن به آن خوددارى نموده و نهى از منکر کنند.

س ۱۱۵۶: آيا جايز است مردى غناى زن اجنبيه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آيا غناى زن براى شوهر و برعکس جايز است؟ و آيا اين گفته صحيح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحريم غنا ناشى از تحريم آن مجالس است؟
ج: گوش‌دادن به غنا که عبارت است از ترجيع صدا به نحوى که طرب‏انگيز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمى‏کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شيعه محسوب مى‏شود و دائر مدار ملاکات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمى‏باشد، بلکه تا زمانى که اين عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به‌طور مطلق است.

س ۱۱۵۸: بعضى از ترانه‏ها در ظاهر انقلابى هستند و عرف هم آنها را انقلابى مى‏داند ولى نمى‏دانيم که آيا خواننده، قصد خواندن يک ترانه انقلابى را داشته يا يک ترانه طرب‏آور و لهو را، با توجه به اينکه خواننده مسلمان نيست ولى ترانه‏هاى او ملّى و متضمّن جملاتى برضد اشغال و همچنين تحريک مردم به مقاومت است، گوش‌دادن به اين ترانه‏ها چه حکمى دارد؟
ج: اگر کيفيت آنها از نظر شنونده عرفاً، طرب‏آور و لهوى نباشد، گوش‌دادن به آنها اشکال ندارد و قصد و نيّت خواننده و مضمون چيزى که مى‏خواند در اين‌باره تأثيرى ندارد.

س ۱۱۶۱: آيا نواختن موسيقى همراه قرائت قرآن با غير از آلاتى که استفاده از آنها در مجالس لهو و لعب معمول است، جايز است؟
ج: تلاوت قرآن کريم با صداى زيبا و صوت مناسب با شأنِ قرآن کريم اشکال ندارد، بلکه امر راجحى است مشروط براينکه به حدّ غناى حرام نرسد، ولى نواختن موسيقى با آن، وجه شرعى ندارد.

س ۱۱۶۴: آيا ساخت سنتور که از آلات موسيقى محسوب مى‏شود و کسب درآمد با آن به عنوان شغل جايز است؟ آيا بهره‏گيرى از اموال و کمک به ساخت سنتور به منظور توسعه و تکميل صنعت سنتورسازى و تشويق نوازندگان به نواختن آن جايز است؟ و آيا آموزش موسيقى سنتى ايرانى به قصد نشر و احياى موسيقى اصيل جايز است؟
ج: استفاده از آلات نوازندگى موسيقى براى اجراى سرودهاى ملّى يا انقلابى يا هر امر حلال و مفيدى تا زمانى که به حد طرب و لهو مناسب با مجالس لهو و معصيت نرسيده است اشکال ندارد. همچنين موسيقى و تعليم و يادگرفتن و ساختن آلات آن براى اهداف مذکور فى‏نفسه اشکال ندارد.

س ۱۱۶۵: چه آلاتى لهو محسوب مى‏شوند و استفاده از آنها به هيچ وجه جايز نيست؟
ج: آلاتى که نوعا در لهو و لعب بکار مى‏روند و منفعت حلالى دربرندارند.

ترجیع ینی چی؟ من اصلا متوجه نمیشم . یه جا نوشته بود چرخاندن صدا در گلو یا کشیدن کلمات یا صدا؟.. خب من میخوام بدونم غیر این چجوری بخونن خواننده ها پس؟ صدارو نباید کشید ینی؟ پس این دیگه خوندن نمیشه حرف زدن میشه . جز چهچه زدن و کشیدن خب چیکار کنیم پس؟ یهو بگین خوندن و خوانندگی حرامه دیگه کلاو ادم فقط میتونه دکلمه گوش بده!!! (اگه امکانش هس یه توضیحی دراین باره از غنا یا همون ترجیع بدین و بفرمایین موسیقی غنایی با غیر غنایی چه فرقی داری.اصلا موسیقی غیر غنایی داریم مگه؟)
یه چیز دیگه ، اینکه فرمودین مجالس لهو و لعب و شادی و طرب و اینجور داستانا الان سوالی که پیش میاد اینه که منظور اهنگ های شاد و ۶&۸ هستش؟؟ ینی اهنگ غمگین ایرادی نداره ؟ میشه واضح تر توضیح بدین درمورد این ؟متشکرم

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

مرجع تقلید شما کیست؟

منظور از موسیقی لهو و لهب که چیه؟چرا موسیقی که باعث طرب میشه حرامه؟مگه طرب به معنای شادی نیست خب چه اشکالی داره اگه موسیقی باعث شادی و نظاط بشه؟....آیا موسیقی که درش طرب و لهو وجود داره اما باعث غفلت و گناه نمیشه هم حرامه؟... ممنون میشم اگه پاسخ بدید.
سوال دیگم اینه که صرف غنا دقیقا به چه معناست و صرف چرخوندن صدا در گلو موسیقی رو غنایی میکنه؟... یعنی اگه حتی اون موسیقی محتوای بدی نداشته باشه فقط و فقط به خاطر غنایی بودنش حرامه؟ با تشکر از سایت.

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

هر موسیقى که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقى لهوى مضلّ عن سبیل الله باشد، حرام است اعم از اینکه مهیّج باشد یا نباشد و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا نشود، و درصورتى که موسیقى مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، دلیلى بر حرمت آن وجود ندارد.

غنا يعنی ترجيع صدا به نحوی که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است وگوش دادن به غنا به طور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهايی شنيده شود و يا در حضور ديگران و چه در او تأثير بگذارد يا خير.

نظرات