آیا طبق نظر همه مراجع خواندن دعا در قنوت به زبان فارسی جایز است؟

 دعا در قنوت

به فتوای اكثر فقها خواندن دعا، به زبان فارسى و غیر فارسى در قنوت چه در نماز واجب و چه در نماز مستحبی مانند نماز وتر جائز است،[۱] البته برخى از مراجع آن را خلاف احتیاط مى دانند و احتیاط را در خواندن به عربی می‌دانند. آیت الله مکارم شیرازی جایز ندانسته[۲] و آیت الله فاضل لنکرانی(ره) خلاف احتياط وجوبى می دانند.[۳] البته در مسئله احتیاطی میتوان به مراجع دیگر عدول کرد که جایز می دانند.

خواندن به زبان فارسی از این جهت كه انسان به معنا و مفهوم آن بیشتر آگاه می­شود، بهتر است. اما خواندن آن به زبان عربی از این جهت كه الفاظ عربی، مفهوم دعاها را بهتر می­رسانند و نیز از این جهت كه همان كلمات معصومین(ع) است، بهتر است و ثواب آن نیز بیشتر است.
بهترین صورت آن است كه انسان دعاها را به همراه فهم معنای آن و آگاهی از ترجمه آن به صورت عربی بخواند كه مطمئناً هم ثواب بیشتری دارد و هم تاثیر عمیق­تری بر جای می­گذارد.

[۱]. عروة الوثقى، فصل فى القنوت؛ آیت اللّه بهجت، مسئله ۹۲۲؛ آیت اللّه خامنه‌­اى، اجوبة الاستفتائات، ج ۱، ص ۴۹۷. توضیح المسائل مراجع ج۱، مسئله ۱۱۳۵.
[۲]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکار شیرازی بخش استفتائات.
[۳]. آیت اللّه فاضل، جامع المسائل، ج ۱، ص ۱۰۳.

facenama

دیدگاه‌ها

بسیار عالی

بسیار عالی

بسمه تعالی

بسمه تعالی
آیا سنتهای خدا همان دین خدا نیست؟آیا سنت خدا نیست تا پیامبر نفرستد قومی را عذاب نمی فرماید؟آیا قانون(قانون عطف به ما سبق نمی شود از این سنت خدا گرفته نشده است؟آیا آنکه بدان عمل نکند به دین خدا عمل کرده است؟

تصویر soalcity

سلام

سلام
دین بخشی از سنت های الهی را بیان کرده اما بین دین و سنت ها فرق هست. سنت ها عموما مربوط به امور تکوینی است یعنی قوانینی که عالم با آن اداره می شود. و دین عموما مربوط به امور تشریعی است یعنی قوانینی که با آن رضایت خدا کسب می شود و خلاف آن عمل کردن هم ممکن است.
البته بین دو مطلبی که شما فرموده اید، ارتباط هست. و عطف به ما سبق کردن قانون، می تواند اشکال داشته باشد همان گونه که عذاب بدون اتمام حجت اشکال دارد.

با سلام،من گاهی لباسهای

با سلام،من گاهی لباسهای خواهرم را که ازدواج کرده،در نماز میپوشم،اما نمیدانم که راضی است یا خیر؟؟آیا همسرش هم باید راضی باشد؟؟حکم نماز من چیست.با تشکر

تصویر پاسخگو

با سلام

با سلام
یکی از شروط لباس نماز گزار این است که لباسی که استفاده می کند برای او مباح باشد . یعنی این که یا برای خودش باشد و یا اگر برای کس دیگر هست ، مطمئن باشد که او راضی است .
شما اگر نمیدانید که خواهرتان راضی هست یا نه ، نمی توانید از لباس او برای نماز استفاده کنید .
همین که خود خواهرتان اجازه استفاده از لباس را بدهد کافی است و نیاز به اجازه از شوهر او نیست .

منظورتون از اکثر چیه؟

منظورتون از اکثر چیه؟
سوال: اگر ذکر قنوت به غیر عربی خوانده شود، وظیفه اداء می‌شود؟

* امام خمینی(ره):

در تحقق و عدم تحقق قنوت تأمل است. (احتیاط کند و به عربی بخواند یا به اعلم بعدی رجوع کند.)

عروة الوثقی، ۱۴۲۰ه ق، ج۱، ص ۵۴۴، م۳

* آیت‌الله اراکی(ره):

جایز است و قنوت محقق می‌شود.

عروة الوثقی، ۱۴۲۰ ه ق، ج۱، ص ۵۴۴، م۳

* آیت‌الله بهجت(ره):

جایز است و قنوت محقّق می‌شود.

وسیلة النجاة، ۱۴۲۳ه ق، ج۱، ص ۲۲۰، م ۷۶۶

* آیت‌الله تبریزی(ره):

ظاهر این است وظیفه قنوتی به غیر عربی ادا نمی‌شود؛ اما اگر به غیر عربی خواند، نمازش صحیح است.

المسائل المنتخبة، ۱۳۸۲، ص ۱۱۸، م ۳۲۲

* آیت‌الله خویی(ره):

ظاهر این است وظیفه قنوتی به غیر عربی ادا نمی‌شود اما اگر به غیر عربی خواند نمازش صحیح است.

المسائل المنتخبة، ۱۴۱۲ ه ق، ص ۱۱۸، م ۳۲۲

* آیت‌الله سیستانی(دام ظلّه):

در تحقق وظیفه قنوتی به غیر عربی اشکال است اما اگر به فارسی دعا کرد نمازش صحیح است.

المسائل المنتخبة، ۱۴۲۵، ه ق، ص ۱۵۴، م ۳۲۵

* آیت‌الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

وظیفه قنوتی انجام نمی‌شود ولی مبطل نماز نیست.

جامع الاحکام، ۱۴۱۸ه ق، ج۱، ص ۷۲، س ۲۲۴

* آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره):

وظیفه قنوت به غیر عربی ادا نمی‌شود.

عروة الوثقی، مع التعلیقات، ج۱، ص ۵۲۰ م ۳

* آیت‌الله گلپایگانی(ره):

وظیفه قنوت به غیرعربی ادا نمی‌شود.

عروة الوثقی، ۱۴۲۰ه ق، ج۱، ص ۵۵۴ م ۳

* آیت‌الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

وظیفه قنوتی به غیر عربی محقق نمی‌شود.

عروة الوثقی، ۱۳۸۶، ج۱، ص ۵۹۳ م ۳

* آیت‌الله نوری همدانی(دام ظلّه):

ظاهر این است وظیفه قنوتی به غیر عربی ادا نمی‌شود؛ اگر چه ضروری به صحت نماز نمی‌زند.

منتخب المسائل، ۱۴۲۰ ه ق، ص ۱۲۴، م ۳۲۲

آیت‌الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

ظاهر این است وظیفه قنوتی به غیر عربی ادا نمی‌شود؛ اگر چه ضروری به صحت نماز نمی‌زند.

تصویر سید پاسخگو

با سلام

با سلام
سوال از جواز یا عدم جواز دعا به زبان فارسی در نماز است که به تصریح فقهاء جایز است به غیر از دو مرجعی که نام آنها آمد و در این مساله سوال از اینکه وظیفه قنوتی انجام شده است یا نه نمی باشد.
موفق باشید

نظرات