آیا کشتار گسترده مردم توسط امام زمان (عج) بعد از ظهور صحیح است؟

امام زمان(ع)

در بعضی از روایات مطالبی از کشتار گسترده امام زمان (عج) بیان شده است. که بسیاری از آنها  به شخصی به نام محمدبن علی الکوفی می رسد که فردی بدنام و دروغ گو است و تمام علمای رجال بر بی اعتباری روایات او حکم کرده اند. فضل بن شاذان که هم عصر او و از علمای بزرگوار است درباره او می گوید: «رجل کذاب؛ مردی بسیار دروغ گوست. و در جایی دیگر اظهار داشته است:  «کدت أقنت علیه؛ نزدیک بود در قنوت نماز لعن و نفرینش کنم»

گذشته از اشکالات سندیت این دسته از روایات، از جهت دلالت نیز ناتمام اند و قابل پذیرش نمی باشند؛ زیرا مفاد بسیاری از آن ها با ضروریات مذهب و شریعت در تعارض است و به هیچ عنوان نمی توان آن ها را توجیه کرد.
اصولا امام مهدی (علیه السلام) می آید که عدالت را بیاورد و بساط جور و جفا و ستم را برچیند. بنابراین، امکان ندارد که بخواهد از راه ظلم به عدل برسد و یا با ایجاد بدعت، سنت جدش حضرت محمد (صلی الله علیه واله) و امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را زنده کند.

 

از سویی نیز روایات دیگری شیوه امام مهدی (عج) را بیان کرده اند که خلاف ادعای مطرح شده درباره کشتار گسترده است. چرا که سیره ایشان را مانند سیره پیامبر (ص) معرفی کرده و مردم را شادمان از این واقعه معرفی می کنند. به عنوان نمونه:

راوی از امام باقر (علیه السلام) سؤال می کند که حضرت حجت (علیه السلام) پس از ظهور، چه سیره و روشی در حکومت خواهد داشت؟ امام پاسخ می دهد همان طور که رسول خدا (صلی الله علیه واله) پس از بعثت تمام آن چیزهایی را که پیش از ایشان به عنوان دین مطرح بود، مثل یهودیت، نصرانیت و مجوسیت، همه را بی اعتبار اعلام کرد، مهدی (علیه السلام) نیز پس از ظهور آن چه که به نام اسلام بر دنیا حاکم است، اما با اساس اسلام مخالف است، از میان خواهد برد و اسلام واقعی را دوباره بر پا خواهد کرد.[۱]

پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) به فرموده ی قرآن  با نرمی و عدم خشونت باورها و عقاید پیش از خود را بی اعتبار کرد.

«فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ  وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ[آل عمران/۱۵۹] به (بركت) رحمت الهى، در برابر آنان [مردم‏] نرم (و مهربان) شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراكنده مى‏ شدند.»

این سیره ی پیامبر با همه ی مردم بود و حتی با کافران هم این گونه رفتار می کرد و تنها اختصاص به مسلمان ها نداشت. امام زمان (علیه السلام) نیز درباره کافران هم همان سیره و همان نرمی و لطافت را به خرج خواهد داد، که سیره رسول الله بود، مسلمانان که جای خود دارند.

نیز در روایتی دیگر از رسول خدا (صلی الله علیه واله) آمده است:

مردی از امت من قیام می کند که مردم زمین و آسمان او را دوست دارند.[۲]

و از حضرت علی (علیه السلام) نیز نقل شده است که فرموده است:

چون مردی از فرزندانم ظهور کند چنان گشایشی در کار مردم ایجاد می شود که حتی مردگان به دیدار یکدیگر می روند و ظهورش را به هم مژده می دهند.[۳]

 

[۱]. الغیبة( للنعمانی)، النص، ص: ۲۳۲.
[۲]. احقاق الحق، ج ۱۹، ص ۶۶۳.
[۳]. صدوق، کمال الدین  ج۲، ص ۶۵۳؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۵۲، ص ۳۲۸.

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

فکر میکنم بهتره واقع بینانه تر به عمق فاجعه ظهور بنگریم. نمی دانم با این مطلب چه چیزی را می خواهید ثابت کنید اما مطالب از این دست که لحظه ظهور را یک اتفاق رویایی و زیبا و بهشت گونه توصیف می کنند مردم را به گناه کردن حریص می کنند و جنبه خوف را از آنان می گیرد. مردم ما قرنهاست در بی خبری به سر می برند. آنها باید واقعیت ها را بدانند. وقتی همه بدانند که لحظه ظهور چه لحظه وحشتناکیست که تمام مردم از ترس، قلبشان به حلقشان می آید و از ترس اینکه کشته نشوند به پناهگاهها فرار می کنند آنوقت اینقدر ساده انگارانه به موضوع نگاه نمی کردید. چون در آن لحظه همه خود را گناهکار می دانند و حاضرند تمام زندگیشان را بدهند که کشته نشوند. برای اینکه کشته شدن نزدیکانشان را به چشم می بینند. تنها کسانی از این فاجعه نمی ترسند که تمام اعمال و رفتارشان به قرآن نزدیک باشد و تقوا را در زندگی سرلوحه قرار داده اند. این جور توصیف های شما و برنامه های رادیو تلویزیون از امام زمان بیشتر مردم را یاد عیاشی های زمان شاه می اندازد.

تصویر soalcity

سلام
فرموده اید که واقع بینی داشته باشیم. حال واقع بینی چگونه حاصل می شود؟ قطعا شما به آینده علم ندارید و راه آن اطلاع یافتن از طرق الهی است و ما در این نوشتار بحثی حدیثی داشته ایم. حال آنکه سخنان مطرح شده توسط شما هیچ پایه و سندی ندارد. و اصلا قرار نیست که هر کس گناه کرده کشته شود. و استقرار عدل به فرماندهی امام زمان (عج) و به دست مردمی است که تحت امر ایشان قرار دارند. که قطعا همین مردم باید جمعیت قابل توجهی باشند که بتواند حکومت مهدوی را مستقر نمایند.
البته ما لحظه ظهور را تنها یک شروع می دانیم که انسان ها را به سمت استقرار حکومت عدل می برد. نه آنکه این حکومت یک شبه مستقر شود.

نظرات