نظر اسلام و علما درباره طالع بینی چیست؟

طالع‌بینی به روشهایی گفته می‌شود که برخی باور دارند به یاری آنها می‌توان از آینده و سرنوشت هر کس آگاه شد. در واقع علم اختر گویی یا طالع‌بینی به معنای تعبیر و تفسیر آینده با توجه به وضعیت ستارگان است.

برای بیان حقیقت طالع بینی سه دلیل ذکر می کنیم: قرآنی، روایی، عقلی.
 
قرآنی:
علم به امور مربوط به آینده، یکی از انواع علم غیب است که در قرآن منحصر به ذات خدای متعال شده است و تنها کسانی که خدای متعال بخواهد، می توانند از آن بهره هایی ببرند. حتی قرآن از زبان پیامبر (ص) احاطه و اشراف به علوم غیبی را نفی می کند و پیامبر (ص) می فرماید که اگر علم غیب داشتم، اوضاع و احوالی متفاوت می داشتم:
«قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسی‏ نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ وَ ما مَسَّنِیَ السُّوءُ[اعراف/۱۸۸] بگو: «من مالك سود و زیان خویش نیستم، مگر آنچه را خدا بخواهد (و از غیب و اسرار نهان نیز خبر ندارم، مگر آنچه خداوند اراده كند) و اگر از غیب با خبر بودم، سود فراوانى براى خود فراهم مى‏ كردم، و هیچ بدى (و زیانى) به من نمى ‏رسید.»

البته شکی نیست که در مواردی خدای متعال علم غیب را به برگزیدگانش می دهد. اما ایا طالع بینان مدعی اخذ علم غیب از خدا هستند یا می گویند که آن را از وضعیت ستارگان می فهمند؟
«عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلى‏ غَیْبِهِ أَحَداً * إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُول[جن/۲۶ و ۲۷] داناى غیب اوست و هیچ كس را بر اسرار غیبش آگاه نمى ‏سازد * مگر رسولانى كه آنان را برگزیده»

باید در نظر داشت که در منطق قرآنی حتی جنیان نیز اشرافی بر غیب ندارند. بعد از رسالت حضرت خاتم (ص) که از آسمان ها منع شدند:
«وَ أَنَّا لَمَسْنَا السَّماءَ فَوَجَدْناها مُلِئَتْ حَرَساً شَدیداً وَ شُهُباً[جن/۸] و اینكه ما آسمان را جستجو كردیم و همه را پر از محافظان قوىّ و تیرهاى شهاب یافتیم.»

و قبل از آن نیز، داستان مرگ حضرت سلیمان و عدم اطلاع جنیان از آن روشن کرد که آنها اهل اطلاع از غیب نبوده اند:
«فَلَمَّا قَضَیْنا عَلَیْهِ الْمَوْتَ ما دَلَّهُمْ عَلى‏ مَوْتِهِ إِلاَّ دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْكُلُ مِنْسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَیَّنَتِ الْجِنُّ أَنْ لَوْ كانُوا یَعْلَمُونَ الْغَیْبَ ما لَبِثُوا فِی الْعَذابِ الْمُهینِ[سباء/۱۴] (با این همه جلال و شكوه سلیمان) هنگامى كه مرگ را بر او مقرّر داشتیم، كسى آنها را از مرگ وى آگاه نساخت مگر جنبنده زمین [موریانه‏] كه عصاى او را مى ‏خورد (تا شكست و پیكر سلیمان فرو افتاد) هنگامى كه بر زمین افتاد جنّیان فهمیدند كه اگر از غیب آگاه بودند در عذاب خواركننده باقى نمى ‏ماندند!»

 
حدیثی:
خطبه ۷۹ نهج البلاغه، بیان موضع امام علی (ع) در مقابل اظهار نظر یک ستاره شناس است:
(به هنگام حركت براى نبرد با خوارج، در ماه صفر سال ۳۸ هجرى، شخصى با پیشگویى از راه شناخت ستارگان گفت:  اگر در این ساعت حركت كنید، پیروز نمى‏شوید و من از راه علم ستاره شناسى این محاسبه را كردم)
امام فرمود: گمان مى ‏كنى تو از آن ساعتى آگاهى كه اگر كسى حركت كند زیان نخواهید دید، و مى ‏ترسانى از ساعتى كه اگر كسى حركت كند ضررى دامنگیر او خواهد شد
كسى كه گفتار تو را تصدیق كند، قرآن را تكذیب كرده است، ... اى مردم، از فرا گرفتن علم ستاره شناسى براى پیشگویى ‏هاى دروغین، بپرهیزید، جز آن مقدار از علم نجوم كه در دریا نوردى و صحرا نوردى به آن نیاز دارید، چه اینكه ستاره شناسى شما را به غیب گویى و غیب گویى به جادوگرى مى ‏كشاند، و ستاره شناس چون غیب گو، و غیب گو چون جادوگر و جادوگر چون كافر و كافر در آتش جهنم است.

عقلی:
هر انسانی با اندک توجهی می فهمد که سرنوشتش در اختیار خود اوست و می تواند آینده خود را تعیین کند! حال اگر شخصی بتواند اینده افراد را پیش بینی کند، راهی جز این ندارد که آینده همه اشخاص ثابت و بدون تغییر باشد! در حالی که هر کس می تواند در هر مقطعی از زندگی، با تصمیمات تمام مسیرش را عوض کند.

دیدگاه‌ها

سلام خیلی ممنون انشاءالله سربلند باشید فقط

اولی ایه ی ۱۸۸ اعراف است نه ۱۱۸

تصویر شهر سوال

سلام
با تشکر از توجه شما.

خیلی عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود
ممنون:)

با سلام و درود فراوان. اجرکم من الله. انشاالله خداوند شما را در توسعه ی بیشتر مطالب این سایت یاری فرماید . مطالب بسیار ارزشمند و پر فایده است . کمال تشکر رادارم.

منونم خیلی اموزنده بودارائه ی این جور مطالب راه سود جو ها رو می بنده

سلام من درباره درست نبودن پیشگویی و غیب گویی کاملا مطمئنم..ولی درباره طالع بینی خورشیدی کمی فکرمو مشغول کرده آخه نکته اینکه که من طالع بینی لیندا گودمن رو مطالعه کردم و چون بر اساس جامعه آماری هست حسم اینه که کمی شاید احتمالا صحت داره .. تو اطرافیان که دیدم مثلا فرودینی ها این خصوصیات رو دارن نه صد در صد ولی کمی بود و حتی قبل از اینکه طرف بگه متلود چه ماهی هست میتونم بگم از رفتارش آیا طالع بینی خورشیدی هم مثل موارد بالا حکمش هست؟؟؟

تصویر soalcity

سلام
اگر توقع تان از باطل بودن یک مطلب این است که صد در صد غلط باشد، بدانید که چنین چیزی وجود ندارد و هر باطلی برای مقبولیت خود را در پشت حق هایی مخفی می کند.

به حق خدای مهربان و بییییییییییییییینظیرمون همه بهترین بشن..خداااااااااااااااااا نووووووووووووووووووکرتم..

با سلام و تشکر‌بی پایان
لطفا به سوالم جواب بدید من یک دختر‌رو دوست دارم حالا خاله اون پیش یکی رفته و طالع بینی کرده که اره ما هم دیگرو میخایم ولی یکی پیش خانواده من از دختر بد میگویید ایا این درست است؟؟

با عرض سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

در همین ابتدا می‌گویم که طالع بینی اشتباه و بی‌پایه و اساس است. شاید تعجب کنید، ولی این موضوع کاملاً واضح و روشن است.
اساس طالع‌ بینی بر پایه‌ی نیرویی است که نمی‌توان آن را شناخت و یا شناخته نشده است، پس جای هیچ گونه تردیدی نمی‌ماند که اصلاً طالع ‌بین‌ها کاری انجام نمی‌دهند.
انسان‌های زیادی هستند که اعتقاد دارند که طالع آنها کاملاً صحیح است. آنها برای کارهای عادی و روزمره‌ی خود به پیش‌گویی‌ها روی می‌آورند و بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌کنند. اما آنها با این کارشان اشتباهات منطقی و عقلی زیادی مرتکب می‌شوند. اول اینکه چرا پیشگویی واقعاً صحیح است؟ به عنوان مثال آیا اگر کسی به ما بگوید که «امروز پول زیادی به دست خواهی آورد.» و بعد از ۱۵ دقیقه، شما پولی بر روی زمین پیدا کردید، این می‌تواند دلیلی باشد که پیش‌گویی او درست بوده است؟ دوم اینکه آیا هر آن چه که طالع‌ بین به عنوان طالع شما گفته تماماً صحیح است؟بعضی از طالع‌ها می‌گویند که «امروز دوست قدیمی‌تان با شما تماس می‌گیرد. او مشکل بسیار حادی دارد که برای رفع آن به کمک شما احتیاج دارد.» آیا واقعاً در آن روز دوست قدیمی‌تان با شما تماس گرفته است؟ یا می‌گویند که «شما امروز عشق خود را پیدا می‌کنید.» آیا واقعاً شما در آن روز عشق خود را پیدا کرده‌اید؟ به بیان دیگر چه تعداد از پیشگویی‌هایی که می‌شود برای شما به حقیقت می‌پیوندد و چه تعداد از آنها اشتباه از آب در می‌آید؟ مردم سعی می‌کنند که پیش‌گویی‌های درست را به یاد داشته باشند و آنهایی که اشتباه بوده را فراموش کنند.

طبق تحقیقات صورت گرفته:
پیش‌گویی و طالع‌ بینی بسیار خطرناک و آسیب رساننده است، زیرا که باعث می‌شود که انسان‌ها به جهان معقولانه نگاه نکنند و از توانایی‌های خوب خود برای ساختن زندگی‌شان استفاده نکنند. اگر در گوگل به دنبال واژه‌ی "astrology" (طالع‌بینی) بگردید برای شما ۳۲ میلیون آدرس می‌آورد که به جرأت می‌توانم بگویم که ۹۵ درصد آنها بی‌فایده و بی‌ارزش هستند و تنها به درد سرگرم شدن شما و پول‌دار شدن آنها می‌خورد. و آن ۵ درصد باقی‌مانده هم دارند به شما می‌گویند که پایه‌ی زندگی خود را بر فال و پیش‌گویی استوار نسازید. در آخر باز هم می‌گویم طالع بینی اشتباه و بی‌پایه و اساس است.

برای خواستگاری و شروع زندگی از راه های معقول و با اشراف والدین استفاده کنید تا موفق شوید.

موفق باشید.

می خواستم بپرسم یاد گرفتن علم سحر جادو اشکالی از نظر دین اسلام داره؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

طبق فتوای همه فقهای اسلام یاد گرفتن و انجام اعمال سحر و جادوگری حرام است.

سلام
من مدتیه که عادت کردم به آینده بینی با قرآن
مثلا واسه اینکه بفهمم توی فلان کار موفق میشم یا نه
مثل همون استخاره گرفتن عمل میکردم و اگه خوب میومد و جواب استخاره خوب میشد
اینجوری معنیش میکردم که مثلا قبول میشم و...
یک بار که واسه فهمیدن نمرم اینکارو کردم درست نمرمو آورده بود (شماره اولین آیه)
واسه رتبه کنکور هم الان اینکار رو کردم
و شماره اولین آیه خیلی شبیه اون رتبه ایی که خودم حدس میزنم
نمیدونم حالا بازم بهش اعتماد کنم یا نه؟؟

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
استخاره به معناى طلب خیر است ; یعنى انسان از خداوند بخواهد که او را به نیکى و خیر برساند. استخاره به این معنا در روایات بسیار وارد شده و مؤمنان به نماز و دعا قبل از تصمیم گیری فراخوانده شده اند . بنا بر روایات فراوان و معتبر، مستحب است که انسان قبل از تصمیم، به خصوص تصمیم های مهم به خدا متوجه شده ، قلب خود را خالص کند و به نماز بایستد . با تضرع دو رکعت نماز به جا آورد . دعاهایی که در استخاره وارد شده از جمله دعایی که در صحیفه سجادیه وارد شده یا دعایی که در مناجات های دهگانه "الوسائل الی المسائل"از امام جواد رسیده (در حاشیه مفاتیح )یا مناجات ها و دعاهای دیگری که به وفور در روایات نقل شده، بخواند . از خدا بخواهد آنچه به خیر و صلاح اوست ، به قلبش القا کند . او را بر آن عازم و مصمم و از آنچه به خیر و صلاحش نیست ، منصرف گرداند . روایات وارده در استخاره بدین معنا بسیار فراوان و معتبر است. همه عالمان به اجماع بر استحباب مؤکد آن باور دارند . عین توحید و عبودیت و بندگی است.
البته استخاره ها همراه نماز و دعا و تضرع و توسل به ذات حق هستند . به همین جهت عالمان آن ها را جایز و مصداق توسل و هدایت خواهی شمرده اند . در ادله آن تسامح کرده و ریزبینی و موشکافی را کنار نهاده اند. آنان حتی اجازه داده اند که فرد به یک عالم مومن و متقی یا شخص اهل نماز و قرآن مراجعه کرده و از او طلب استخاره کند . او هم با توسل به در گاه خدا و با هدایت طلبی از او ، قرآن را باز کند . به آیه اول صفحه نظر انداخته و با توجه به معنای آیه، به خوب یا بد بودن آن چه در نظر طالب استخاره هست ، اشاره کند .
استخاره ها را چون مصداق توسل و هدایت خواهی است ،جایز شمرده اند.
با توجه به روایات و توضیح عالمان و فقیهان، مستحب مؤکد است انسان قبل از عزم نهایی یا حتی قبل از تصمیم ابتدایی در همه کار ها به خصوص در کار های مهم ، نماز استخاره بخواند . بعد از نماز، دعا و مناجات استخاره بخواند . بعد در کاری که می خواهد انجام دهد تامل کند . پیرامون آن مشورت نماید . بعد به آنچه در نظرش خوب آمد،عمل کند . عمل به استخاره های معمول هم با توسل به خدا منع ندارد، گر چه باید سعی کرد که عادت نشود . فرد باب فکر و مشورت و تصمیم گیری را بر خود نبندد و نخواهد فقط با استخاره کار کند .
گفتنی است که استخاره به آن صورت که شما مطرح نموده اید مستند روایی ندارد .

برای مشاهده روایات به مصباح المتهجد ، شیخ طوسی ، ص۵۳۳ به بعد مراجعه کنید.

سلام من به طالع بینی چینی اعتقاد دارم چون تماما شخصیت آدم هارو درست توصیف میکنه ولی نمیگه مثلا امروز نحسه.فقط آدمارو بیشتر باشخصیتشون آشنا میکنه.خواستم بدونم این فلسفه ی من درسته وآیا همچین تفسیری از دیداسلام اشکال داره?خواهش میکنم از سردرگمی درم بیارید.

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
طالع شماری که نوعاً کار افراد شیاد است، هیچ مستند شرعی ندارد. از نظر اسلام و قرآن اعتقاد به آن صحیح نیست. آن ها معمولاً با بیان مسائل کلی که قابل انطباق با روحیات مختلف است، یا با بیان یک سری مطالب متشابه سعی در جلب نظر مشتریان دارند. یا بر اثر حدسیات چیز هایی را بیان می‌کنند که به صورت اتفاق برخی از آن ها واقع می‌شود. انسان‌ها خیال می‌کنند که پیشگویی‌های آن ها قطعی بوده است. هیچ یک از امور یاد شده از نظر عقل و شرع اعتباری ندارد. اما عقل به ما می گوید تصمیم گیری انسان باید بر اساس اندیشه و دور اندیشی و مشورت با عاقلان مؤمن صورت گیرد. سرنوشت انسان نباید از طریق طالع بینی و مانند آن تعیین شود.
در آموزه های دینی تاکید شده "تأثیر یا بی تأثیری این گونه امور در روان انسان تابع موضعی است که در مقابل آن اتخاذ می کند. اگر آن را ناچیز و بی تاثیر بداند، بی اثر خواهد بود. اگر آن را مهم بپندارد، مهم خواهد بود. اگر به آن ترتیب اثر ندهد، هیچ و بی اثر خواهد بود". (۱) بنا بر این هیچ اطمینانی به این گونه امور نمی توان داشت. تنها به صورت تفریح و تفنن از سوی عده ایی سود جو به کار برده می شود. باید توجه داشت که
این گونه کارها علم شمرده نمی شود.
برای این که مسلمانان تحت تأثیر این گونه امور و پیشگویی های شیادان قرار نگیرند، و خویشتن را تسلیم نادانی‌ها و خرافات ننمایند. اولیای دین نه تنها پیروان خود را از این قبیل کارهای موهوم و زیانبار بر حذر داشته اند، بلکه پذیرش سخنان این قبیل افراد را مخالفت با تعالیم الهی خوانده اند". (۲) از این رو از سوی مراجع معظم تقلید این امور تحریم شده و رمالی و طالع بینی و مانند آن مطلبی خرافی است. مراجعه به رمال و طالع بین و فالگیر جایز نیست. پول گرفتن و پول دادن در برابر آن جائز نیست مگر این که دهنده پول آن را به عنوان هدیه بدهد. (۳)
پی‌نوشت‌ها :
۱. محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۸۰ ق، ج ۸، ص ۱۹۷.
۲. روضة کافی، نشر پیشین، ج۸، ‌ص ۲۹۳.
۳. جامع المسائل، نشر مطبوعات امیر قم ۱۳۷۶ ش ج ۱، ص ۶۳۰، مسئله ۲۲۰۲؛ آیت الله مکارم، استفتائات

با عرض سلام خدمت شما عزیزان
یک حرزی به نام ابودجانه رو سرچ میکردم،داخل سایتی به نام چهار سوق هدایت شدم،که دعا در اون موجود بود.بعد یه قسمتی هم داره که میگه ما از طریق یک سری سوالات و اسم شما،انرژی های منفی که باعث شکست بی علت شما در زندگی میشه رو نظیر همزاد و اجنه و روح به شما معرفی میکنیم،با واریز سی هزار تومن وارد بخش سوالات میشدی،که من ترسیدم مبادا همین نیمچه آرامشم که شکر خدا داریم از بین بره!به نظر شما چنین چیزی درسته اساسا؟راجع به حرز و دعا که روایت داریم چی،خودمون میتونیم دعارو بنویسیم؟یا آدابش رعایت نشه به گفته اونا باعث طلسمو این قبیل مسائل میشه؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

به این موارد توجه نکنید و به فرموده صریح قرآن که فرمود: الا بذکر الله تطمئن القلوب آرامش و سکینه را در یاد و نام خدا پیدا کنید .

با سلام و عرض ادب
با توجه به پرسش و پاسخ های فوق الذکر، بنده متوجه شدم که اطلاعات شما با عرض معذرت ناقص است و یکطرفه به قاضی رفته اید. دلیل اول اینکه از قرآن استناد نموده اید که بسیار عالی و ماهم قبول داریم ولی به سرنوشت فرعون و موسی اشاره نکردید که همه طالع بینان جمع شدند و گفتند که نطفه ای در حال شکل گیری است که تهدیدی است برای فرعون و فرعون همه زنان آبستن و اطفال را دستور به قتل داد و خود قرآن از زبان خداوند می گوید که ما همان تهدیدگر فرعون که موسی است را در بغل فرعون بزرگ کردیم و عاقبت فرعون را در مجادله با او سرنگون کردیم. بنابراین طالع بینان درست پیش بینی نموده بودند و اینجا به صورت مستند دیدگاه شما را نقض می کند و در ثانی کتاب طالع بینی خورشیدی تألیف و تحقیقی است از رئیس انجمن اختر شناسان دنیا که از سال ۱۳۷۱ بنده آن را خریداری نمودم و در تمامی پروژه ها گفته های آن را به صورت ناشناس بر روی افراد عملاً تحقیق نمودم و ۹۵ درصد آن جواب گرفتم و این صحبت تئوریکی شما را نقض می کند. و ثالثاً اگر طالع بینی خرافه است پس علم تأویل را هم که به یوسف (ع) آموخته بود و خوابش به حقیقت پیوست و خوشه های گندم را به درستی انبار کرده بود از نظر شما زیر سوال می رود(یعنی علم غیب را با علم درایت و اشراف علمی) اشتباه گرفته اید. و رابعاً اگر این علم پایه و اساس نداشت، پس لیندا گودمن و همکاران او و همه این بشقاب پرنده ها و ماهواره ها و هوا پیماهای در حال پرواز از نظر شما هم یک دروغ است و آنها به جای تحقیق وقت خود را به بطالت گذرانیده اند و خامثاً دکتر(فرانتس آنتون مسمر) کاشف هیپنوتیزم و علم روانشناسی که اکنون پزشکان در سراسر دنیا و پلیس های بین الملل با این علم مجرمان را میابند شما آن را نقض و دروغ می پندارید. زیگموند فرووید از شاگردان (فرانتس آنتون مسمر) یک چوپان بود ولی چون کمتر رقیب داشت عاقبت توانست عملاً ثابت کند که هیپنوتیزم از شاخه های علم روانشناسی است و در کتب روانشناسی همه او را به عنوان رفرنس مقالاتشان می شناسند و تنها دکتر مسمر قربانی حسادت رفقایش شد و یک قرن بعد متوجه شدند که علم روانشناسی را عقب انداخته اند و همینطور شما با دیدگاهتان دارید علمی را نقض می کنید که مربوط به ساختار ذاتی و فیزیکی و روانی اشخاص همانند ساختار فیزیکی روانی فصول سال است و این یعنی اینکه شما در ماه بهمن باران بر سرت می بارد ولی می گویی هوا آفتابی است و در گمراهی افراد نآگاهانه نقش دارید . اگر تمام قرآن را مطالعه نمایید از موسی(ع) بیشترین سرگذشت را دارد و از عیسی هم گفته که مرده زنده می کرده به اذن خداوند و همه می دانند و شما پاسخ هایی ناقص داده اید مانند اینکه فقط خداست که زنده می کند(که البته همینطور است) ولی از عیسی نگفته اید که او هم در زنده کردن مرده ها اراده ای داشته است و علمی داشته است که سایرین نداشته اند و چون سایرین نداشته اند در حسادت به مخالفت و مصلوب کردن او برخواسته اند. بنابراین شما علم طالع بینی را مصلوب کردید و این درحالی است که یکی از شاخه های علوم غنی خداوندی است و چون عقل من و شما ظرفیت پذیرش آن را ندارد آن را نقض می کنیم. حتی خرافات هم پایه و اساس دارند. مثال می زنم نعوذ بأالله آیه مبارکه (وجعلنا من بین ایدیهم سداً . . . .) در سوره مبارکه یاسین آن را رزمندگان در جنگ می خواندند و دشمن درست در مقابل آنان بود و نوعی نابینایی در دشمن ایجاد می کرد آیا شما این معجزه قرآن را خرافات می دانید و رّد می کنید؟ و یا آیت الکرسی در سوره بقره حکمت های آن را رد می کنید و خرافه می پندارید؟ اگر اینها اثر دارند پس طالع بینی هم اثر و جایگاه خود را دارد و . . . هزاران دلیل دیگر. از اینکه طولانی شد طلب عفو می نمایم.

تصویر soalcity

سلام
جسارتا شما تمام امور را با هم مخلوط کرده اید و تصور نموده اید که امور معنوی همگی حکمی یکسان با حکم طالع بینی دارند.
علم تاویل خواب پیامبر خدا، علم ساخت هواپیما و ماهواره، هیپنوتیزم، روان شناسی و ... چه ربطی به طالع بینی دارند؟ استدلال شما مثل این است که بفرمایید آب روی اجاق گرم شده، پس من راست می گویم!!
درباره پیش گویی کاهنان درباره فرعون هم باید توجه کنید که کهانت علم پیش گویی با کمک اجنه است.
البته درباره اصل امکان فهم حقایق از روی حرکت ستارگان، ما به طور کلی نافی آن نیستیم. بلکه معتقدیم تمام امور دنیا با یکدیگر ارتباط دارند و در نتیجه از یک جزء عالم، ممکن است درباره اجزای دیگر به نتایجی رسید. اما مساله ای که وجود دارد این است که آنچه در عرصه پیش گویی با کمک ستارگان گفته می شود، در بسیاری از مواقع غلط از آب در می آید. و صرف عمر در این وادی ها، نوعی اتلاف آن است. علاوه بر آنکه ممکن است به وادی هایی چون سحر کشانده شوید که نوعی از کفر است.

سلام. ببخشید اینکه از طریق حروف ابجد بگن ستاره های دونفر که میخوان ازدواج کنند با هم جفت هست پس میتونن ازدواج کنن یا جفت نیست پس نمیتونن ازدواج کنن درسته یا خیر؟

تصویر پاسخگوی اعتقادی

سلام
به چنین مطالبی توجه نکنید ، چرا که صحت ندارد . خودتان را به این مسایل مشغول نکنید .
به آنچه که روایات صحیح اشاره می کند ،عمل نمایید.
جفت کردن ستاره ها و کارهایی از این دست همانند همه فال هاي دیگر از نظر عقل و شرع اعتباري ندارند. اما عقل به ما مي گويد که انسان بايد زندگي خود را بر اساس عقل و منطق و شريعت بنا كند و نباید دنبال اين‏گونه مسائل برود. تصميم گيري انسان تنها بايد بر اساس انديشه و دور انديشي و مشورت با عاقلان مؤمن صورت گيرد و سرنوشت انسان نبايد با فال و ستاره تعيين شود. فال گيري با فال های مذکور چگونه مي تواند از آينده آدمي خبر دهد و يا روحيات او را بشناسد و بر اساس آن غيبت گويي نمايد؟! شرع مقدس نيز اين گونه مسائل را خرافه اي بيش نمي داند و هيچ يك از آن ها را تأييد نكرده است.

با سلام حقیقتش مسئله ای هست ک چند وقتی ذهن من رو مشغول کرده و به دنبال پاسخ اون هستم. اون هم در مورد فال سن ازدواجه. شاید خنده دار ب نظر برسه ولی خیلی ها بهش اعتقاد دارن و در تمام افرادی ک قبلا گرفتن درست در همون سنی ک مشخص شده ازدواج کردن . حتی دوستی داشتم ک جلسات خاستگاری رو میگذروند ک فالی ک گرفت یک سال بعد رو مشخص کرد. ب نوعی میشه گف در تمام دختر هایی ک میشناختم درست دراومده. ب این فال فاز ازدواج ابن سینا میگن ک شاید تا حالا شنیده باشین. اگ میشه راهنماییم‌کنید ک ایا واقعا اعتقادی ک ب این فال پیدا کردم صحیحه؟ منتظر باشم ک در همون سن ازدواج میکنم؟

تصویر پاسخگوی اعتقادی

سلام
فال که نادرست و در اسلام چیزی به نام فال نداریم اما اگر مراد شما استخاره است باید گفت :
استخاره به معنای طلب خیر است؛ یعنی انسان از خداوند بخواهد که او را به نیکی و خیر برساند. متأسفانه بسیاری از مردم نمی‌دانند که استخاره چیست و در چه مواقعی می‌بایست استخاره کرد.
خداوند انسان را عاقل آفرید که با کمک عقل بتواند از گمراهی و ظلمت نجات پیدا کند.
عقل در تمام ابعاد زندگی چون چراغ هدایتی است که نورافشانی کرده و جهالت را از بین می‌برد. عقل آن اندازه اهمیت دارد که در شرع یکی از منابع استنباط احکام به شمار آمده است و رابطه نزدیکی با شرع و دین دارد.
انسان عاقل می‌بایست در هنگام تصمیم بر هر کاری ابتدا عقل خود را حاکم کرده و از آن نظر بخواهد، مثلاً برای ازدواج، عقل می‌گوید: فردی را برای همسری برگزین که دارای اصالت خانوادگی بوده و از اخلاق و ایمان برخوردار باشد. فهم این موضوع همگانی است. کیست که نداند؟
پس در مورد ازدواج انسان ابتدا به عقل مراجعه ‌کند.
عامل دیگری که همسو با عقل است، مشورت است که می‌تواند تأثیر بسیاری در رفع اضطراب و شک بگذارد. قرآن می‌فرماید: «و شاورهم فی الامر؛ ای پیامبر! در کارها با آنان مشورت کن».(۱)
حال اگر با عقل و مشاوره راه به جایی نبرد و هنوز زاویه‌هایی پنهان و ناشناخته باقی مانده باشد، در این صورت برای اطمینان خاطر و نجات از حیرت و سردرگمی، نوبت به استخاره می رسد .برای گرفتن استخاره باید به شخص عالمی که با آشنا با معانی و اشارات قرآن باشد ،مراجعه شود تا با راهنمایی این کتاب آسمانی، از حیرت و اضطراب بیرون آید.
بنابراین استخاره تنها در مواردی است که انسان در حیرت و سرگردانی مانده باشد . در امر ازدواج که امر مهمی است ، مشورت با دیگران و کمک گرفتن از عقل مقدم بر استخاره است و چون به نتیجه رسید ،نیازی به استخاره نیست ، ضمن آن که استخاره هیچ لایه پنهانی را برای انسان آشکار نمی سازد ، بلکه تنها نقش آن بیرون آمدن از تردید و دو دلی است و هیچ حکم شرعی نیز بر آن بار نمی شود، مثلاً اگر بر خلاف آن عمل نماید ،مرتکب کار حرام نشده است.
پی‌نوشت‌ها:
۱. آل عمران (۳ ) آیه ۱۵۹.

سلام خیلی ممنونم واقعیت زندگی تو زندگیه این حرفها که سالتون بهم ممیخوره.. .. ساخته دم و دستگاه شیطانه ما انسانیم پس باید از نظر اخلاق و رفتار پیشرفت کنیم زندگیمونو بسازیم

سلام
بسیار مطلب مفید و خوبی بود. من خیلیا رو میشناسم که از همین روشها استفاده کردن و از تصمیماتشون منصرف شدن.

(هر انسانی با اندک توجهی می فهمد که سرنوشتش در اختیار خود اوست و می تواند آینده خود را تعیین کند! )

ستاره بینی به معنی قطعیت نیست بلکه به این معنی هست که بعضی ایام مستعد وقوع بعضی اتفاقات هست و بدون توجه به موقعیت ستارگان اگر بعضی کارهایی را که بر ضد آن استعداد انجام بدهیم ممکن است دچار مشکل شویم , مثلا همین سعد و نحس ایام که در قران و روایات آمده هست موضوع علم اختر بینی یا همان astrology می باشد ,
همه ما میدانیم که قمر در عقرب وجود دارد و در روایات هم امده که در این ایام عقد ازدواج صورت نگیرد .
مثالهایی از قرآن در مورد موقعیت ستارگان و سعد و نحس ایام :

۱-
سوره واقعه- آیه ۷۵ و ۷۶

فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَ اقِعِ النُّجُومِ

وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ‏

ترجمه
سوگند به جايگاه ‏هاى [ويژه و فواصل معين] ستارگان
و البتّه اگر بدانید این سوگندى است بزرگ.

۲-
إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ «۳» دخان

ما آن را در شبى مبارك و فرخنده نازل كرديم، ما همواره انذار كننده بوديم.

۳-
إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً صَرْصَراً فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ" و جايى ديگر فرموده:" فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً صَرْصَراً فِي أَيَّامٍ نَحِساتٍ" ما هم براى هلاكت ايشان (قوم عاد) بادى سخت را در روزهاى نحس و شوم فرستاديم.- سوره فصلت، آيه ۱۶.
۴-
" وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ" سوگند به كتاب مبين كه ما آن را در شبى مبارك نازل كرديم. و مراد از آن شب، شب قدر است، كه در وصف آن فرموده: " لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ" شب قدر بهتر است از هزار ماه. سوره قدر، آيه ۳

--------------------------------------------------------------------------
چند دلیل علمی بر درست بودن علم ستاره شناسی :
جذرو مد دریاها و اقیانوس ها بر اثر تاثیر ماه است قسمت اعظم بدن ما انسانها هم از آب تشکیل شده فلذا بر روی ما انسانها هم از نظر فیزیولوزی و روانی و هورمونی یا خونی تاثیر دارد - شاهد : در شبهای بدر کامل ماه آمار جرم و جنایت بالا میرود .
بجز ماه سایر سیارات منظومه شمسی هم بر روی جسم و روان انسانها تاثیر میگذارند حتی باعث بالا و پایین رفتن قیمتها میشوند ( مراجعه کنید به تحقیقات گن ) .
در چرخه های زحل هر دو سال یک بار میگویند یک جنگ در یک نقطه از زمین رخ میدهد . ....
در کتاب "علایم ستاره ای " لیندا گود من آمده است که هر عضو بدن متعلق است به یکی از چاکراهها و هر چاکراه تحت تاثیر یکی از صور فلکی هست و در هر صورت فلکی ایام نحص برای وجود دارد ( منظور مقارنه یا مقابله یا تثلیث ... است ) فلذا در بعضی از ایام هر برج نباید عمل جراحی یا درمان مربوط به آن عضو انجام شود و عمل جراحی را باید به وقتی دیگر موکول کرد . وگرنه ممکن است به مرگ بیمار منتهی شود یا اینکه دوره درمان بسیار طولانی شود . البته پزشکان تازه به دوران رسیده که خودشان را عقل کل میدانند به این به دیده استهزاء و نگاه عاقل اندر سفیه و خرافات مینگرند اما علت مرگ های بدون دلیلی و توضیحی که هراز چندگاهی بعد از عمل های جراحی ساده رخ میدهد را نمیتوانند توضیح بدهند ...
---------------------------------------------------
سوال : چرا در موقع خسوف و کسوف نماز آیات میخوانیم ؟۱

همه اینها شاهدی هستند بر تاثیر بالقوه جایگاه سیارات و ستارگان بر زندگی انسانها
اما آن چیزی که مذموم و سبب کفر میشود آنست که بصورت قطعی به آنها نگاه کنیم ,
دوستان هیچ چیز قطعی در دنیا بجز اراده خداود وجود ندارد و همه چیز معلول اراده خداوند است .
به نظر بنده : علم ستاره شناسی اگر درست یاد فرا گرفته شود میتواند خیلی به بشر کمک کند به شرط آنکه بصورت قطعیت یا سرنوشت به آن نگاه نکنیم و صرفا به عنوان استعداد وقوع یا عدم وقوع برخی حوادث و پدیده ها بدان نگریسته شود . همانطور که در زمستان استعداد بارش باران و برف و در تابستان استعداد گرما وجود دارد .

نکته آخر : علوم غریبه انواع گوناگونی دارند : جفر , رمل , سحر , ... و یک شاخه آنهم ستاره شناسی هست که البته توام با خرافات هم شده است و شناخت و یادگیری درست این علم نیازمند همت بالا و نیت صاف و ریاضت دارد و از طرفی بعضی نیروهای منفی یا مثبت عالم هم با برچسب خرافات زدن بر این علوم سعی در محروم کردن مردم از علوم مکتوم را دارند ... فراگیری درست علوم مکتوم نیازمند بصیرت و ریاضت هست .
در روایات ما سحر نفی شده است البته یادگیری آن برای ابطال سحر اشکالی ندارد . و جفر اکبر را علی ( ع ) میدانست .

مطالعه کتاب : علایم ستاره ای لینداگودمن رو به شما توصیه مینمایم .

بدرود .

مشکل همه ی ما ایته که میخواهیم ب علم و اکاهی خود تکیه کنیم. و خدای یکتا ک فرمانروای عالم هاست رو کنار گذاشتیم. و مفهدم توکل رو نمیدونیم. دانستن علوم غیب چ درست باشه چ علط... صحبت در موردش هم حاشبه است... اگر ب یقین بدانیم همه کاره اونه خیر و صلاح و حکمت رو اون فقط میدونه.. نه از شکست میترسیم که اگر پیش بیاد حکمت ، و نه حتی بهش اندیشه مبکنیم . توکلت علی الحی الذی لا یموت. یا علی

سلام وقتتون بخیر من با شخصی در ارتباط هستم بعد چند مدت پیش مادرم پیش یک سیدی رفته بود سر کتاب باز کرده بود گفته بود که ستاره ی این دو نفر جفت نیست و خانواده پسر اون رو قبول نمیکنن بدون اینکه اسم پسر و اسم مادرش رو بدونه میخواستم ببینم تا چه اندازه میتونه درست باشه؟

نظرات