آیا امیرالمومنین و حضرت زهرا مدت زمان نامزدی هم داشتند؟

ازدواج حضرت زهرا

در اینكه بین عقد و ازدواج(مراسم عروسی) حضرت علی(ع) با فاطمه زهرا(س) فاصله ای بوده تردیدی نیست ولی مدت دوران نامزدی مورد اختلاف است. در روایتی آمده است: حضرت علی(ع) پس از عقد، بیست و نه شب صبر كرد و درباره فاطمه زهرا(س) با پیامبر(ص) گفتگوئی نكرد و برادرش عقیل و جعفر به او گفتند كه از پیامبر اسلام(ص) بخواهد كه فاطمه(س) را به خانه او بفرستد.[۱]

و در روایتی از علی(ع) آمده است كه من یك ماه صبر كردم و با پیامبر درباره فاطمه چیزی نگفتم. روزی یکی از همسران پیامبر(ص) به من گفتند: آیا می خواهی فاطمه(س) را به خانه ات بیاوری؟ گفتم: بله. آنان نزد پیامبر(ص) رفتند و پیشنهاد انجام مراسم عروسی را دادند. پیامبر هم قبول كرد.[۲]

در روایات دیگر هم مانند این آمده است. بر این اساس، فاصله بین عقد و عروسی تقریبا یك ماه بود. بعضی ها فاصله عقد و عروسی را یكسال دانسته اند[۳]

برای آگاهی كامل از ازدواج حضرت فاطمه(س) با علی(ع) به كتاب زندگانی حضرت زهرا، ترجمه جلد ۴۳ بحارالانوار مراجعه كنید. جلد ۴۳ بحار، ص ۹۲ به بعد درباره تزویج فاطمه زهرا(س) است. این مجلد از بحار را محمد روحانی علی آبادی به فارسی ترجمه كرده است. و می توانید به كتاب فاطمه زهرا(س) از ولادت تا شهادت نوشته سیدمحمد كاظم قزوینی، ترجمه كرمی و كتاب بانونی نمونه اسلام نوشته آیت الله امینی مراجعه بكنید. در این كتاب ها درباره فاطمه زهرا(س) به طور مفصل بحث و بررسی به عمل آمده است.

 

[۱]. بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۱۴ و ترجمه این جلد، ص ۴۷۹.
[۲]. همان، ص ۹۵.
[۳]. فاطمه الزهراء، نوشته عمادزاده، ص ۲۷۶، چاپ سوم.

دیدگاه‌ها

سلام
ببخشید سوالی داشتم راجع به همین موضوع.
من و دختری که دوستش داشتم باهم تازه نامزد شده ایم ولی من تو کشوری دیگه ای هستم و در مهاجرت بسر میبرم مدت عقدمون هم ۶ سال گفته شد بنا به دلایل تحصیلی هردو مون.
حالا نمیدونم اطلاعات جنسی مون رو و حد و حدود این مسائل رو از کجا دریافت کنیم تو انترنت زیاد هست ولی نمیتونیم اعتبار کنیم چون اغلب منشا دینی ندارن
منتظر راهنمایی تون هستم

تصویر شهرسوال

با عرض سلام و احترام؛ سپاس از اينکه اين مرکز را براي مشاوره خود انتخاب کرده‌ايد، اميدواريم راهنمايي خوبي براي شما باشيم.
دغدغه و تلاش‌تان براي آگاهي و کسب مهارت‌هاي زندگي و زناشويي قابل تحسين است، اميدواريم که در تمام مراحل زندگي موفق باشيد. غريزه جنسي در انسان، همچون ديگر غرائز، يکي از نيازهاي به وديعه گذاشته شده توسط خداوند است که بايد به طور معقول و متعادل تأمين و ارضا شود. در آموزه‌هاي ديني نيز بر اهميت اين موضوع تأکيد شده است. اين نيروي طبيعي، انسان‌ها را به سوي توليد نسل پاکيزه، رهنمون کرده و در رسيدن به آرامش رواني نيز کمک مي نمايد. نکته اي که غالبا در بين همسران، مورد غفلت قرار مي‌گيرد اين است که در انسان برخلاف ساير جانداران، کيفيت همبستر شدن با همسر و انجام رفتار جنسي غريزي نيست، بلکه آموختني است و بايد روش صحيح آن را ياد گرفت، گرچه اصل وجود غريزه جنسي غريزي و فطري است. به همين دليل، يکي از آموزه هاي ضروري براي هر پسر و دختر جوان که تصميم دارند زندگي مشترک خويش را آغاز کنند اين است که دانستني هاي لازم براي اين کار را ياد بگيرند. اين دانستني ها شامل: مقدمات همبستر شدن، شناخت نيازهاي عاطفي يکديگر در هنگام آميزش و رعايت آن، شناخت شيوه‌هاي مختلف همبستر شدن، آگاهي از راه‌هاي جلوگيري از بارداري و تنظيم خانواده، آگاهي از احکام شرعي آن اعم از زمان و مکان آميزش و مسائل ديگر آن مثل غسل و امثال آن، رعايت بهداشت ظاهري مثل مسواک زدن، خوشبو بودن و امثال آن، آگاهي از نکات بهداشتي آميزش و رعايت آن، آگاهي ضمني از اختلال هاي جنسي و موارد ديگر مي‌باشد.
با توجه به مطالب بالا، بايسته‌هاي بهداشتي، معنوي، روان‌شناختي و ديني ارتباط جنسي را در سه بخش بيان مي‌شود:
الف. آنچه بطور کلي بايد در اين رابطه مورد توجه قرار دهيد:
۱. قرار به وقت عاشقي: زندگي مشترک شما هيچ گاه نمي‌تواند تنها بر اساس برقراري رابطه جنسي استوار بماند. براي باقي ماندن در کنار هم، نيازمند پيوند روحي، رواني و احساسي هستيد. بهترين عامل براي تازه نگهداشتن طراوت جنسي اين است که تعيين زمان رابطه را به عشق واگذار کنيد. در صورتيکه بگذاريد عشق و علاقه باعث کشش گردد، روح شما سريعا آماده مي‌گردد. براي هردوي شما، رابطه جنسي بايد نهايت ميزان ابراز علاقه به يکديگر باشد و نه فقط وظيفه زناشويي و يا عاملي براي ارضاء جسمي.
۲. کلمات سحرآميزي وجود دارند که قبل از رابطه جنسي مي‌توانيد از آنها استفاده کنيد: «دوسِت دارم»، «عشق پاک مني»، «بزرگترين شانس زندگي من، آشنايي و ازدواج با توست»، «بهترين دوست در تمام دوران زندگي من، تو هستي»، «در اين دنيا هيچکسي براي من مثل تو نميشه»، «بدون تو به هيچ و با تو به همه چيز مي‌رسم»، «مي‌خوام هميشه با تو باشم»، «دنياي بدون تو رو حتي تصور هم نمي‌تونم کنم»، «هميشه تو رو از خدا مي‌خواستم و به آرزوم رسيدم»، «رؤياها و آرزوهاي من با وجود تو تحقق پيدا مي‌کنه»، «تو خيلي خيلي براي من عزيزي»، «تو باعث شدي که ما، توي زندگي خوشبخت بشيم»، «تو، زندگيمو دگرگون کردي»، «بسيار خوشحال مي‌شم وقتي مي‌بينم که اينطور دلسوزانه تو زندگيمون تلاش مي‌کني».
۳.شناخت ويژگي هاي بدني: سعي کنيد از ساختمان جنسي خود و همسرتان، اطلاعات کافي بدست آورده و نقاط حساس فيزيکي و حساسيت‌هاي تحريکي او را بشناسيد تا نزديکي کامل و کم‌آسيبي داشته باشيد.
۴. افراط و تفريط نداشته باشيد: راز موفقيت زوج‌هاي خوشبخت اين نيست که هر روز با هم رابطه جنسي دارند؛ زوج‌هاي موفق و خوشبخت، بر اساس يک برنامه زماني مشخص رابطه جنسي دارند. از سوي ديگر عدم برقراري رابطه جنسي در دراز مدت نيز به هيچ وجه قابل قبول نيست؛ چرا که روابط جنسي، نزديکي عاطفي شما و همسرتان را تقويت کرده و به آن ژرفا مي‌بخشد.
۵. در طول روز هم يکديگر را نوازش کنيد: يکي ديگر از دلايل موفقيت و خوشبختي برخي از زوج ها اين است که گاه و بي گاه بدون اينکه هيچ دليل خاصي وجود داشته باشد، يکديگر را در آغوش مي‌کشند، بسياري از زوج ها تنها دو نوع ارتباط لمسي دارند: يا هيچ چيز يا مقاربت، و زمانيکه اين چنين باشد معمولا «هيچ چيز» بيشتر تکرار مي‌شود! اين تکرار باعث مي‌شود زن احساس کند تنها به ويژگي‌هاي جسمي و جنسي او اهميت داده‌ايد، نه عواطف و شخصيت زنانه او.
۶. به هر حال بايد گاهي «آميزش ويژه» داشته باشيد: چه خوب است در سالگردهايي که داريد يک روز را نيز به «سالگرد رابطه جنسي» اختصاص دهيد. اين روز مي‌تواند همزمان با سالگرد تولد خانم، آقا يا سالگرد ازدواجتان باشد البته لازم نيست اين کار را فقط به همين يک روز محدود کنيد؛ اگر بتوانيد در طول سال چند روز ديگر را نيز به همين منوال طي کنيد، کار فوق العاده‌اي انجام داده و به زندگي مشترکتان کمک خوبي نموده‌ايد.
۷. شما و همسرتان، مي‌توانيد هرگونه لذتي از هم ببريد: پس سعي کنيد با آموزش تکنيک‌هاي مختلف نزديکي، در رابطه جنسي خود تنوع و نشاط ايجاد کنيد.
۸. منعي براي تعداد دفعات آميزش وجود ندارد: از نظر ديني ماداميکه مانع شرعي (مثل عادت ماهيانه زنان) وجود نداشته باشد و در صورتيکه از نظر جسمي و روحي آمادگي داشته باشيد، منعي براي تعداد رابطه جنسي و تعدد آن، وجود ندارد. اگر سلامتي سيستم رواني و جسمي خود را حفظ کنيد، ميزان اين رابطه بطور خودکار تنظيم خواهد شد.
۹.برنامه ريزي: براي همبستر شدن، گاهي از قبل، برنامه ريزي داشته باشيد تا رسيدن به روز و ساعت موعود، سبب افزايش شادي و نشاط گردد.
۱۰.يادداشت هاي کوتاه: در يادداشت هاي خود (مثل پيام‌هاي کوتاه) براي همسرتان از جملات زيبا، دلنشين، دوست داشتني و مهيج استفاده کنيد تا هنگام برگشت به منزل، اشتياق و ميل به ديدن يکديگر در شما بيشتر شود. يک تماس تلفني از محل کار يا منزل به همسرتان، هزينه زيادي نخواهد داشت!
۱۱. کمي احساس خرج کنيد: همسرتان را در صورت داشتن ظاهر، آرايش و پوشش متناسب، تشويق نماييد و نشان دهيد که از اين امر خوشحال هستيد.
۱۲. پاکيزه و تميز باشيد. مستحب است موهاي زائد بدن را کوتاه کنيد.
۱۳. از تکرار عمل آميزش در مکان واحد بپرهيزيد: سعي کنيد با تغييرات و لو اندک در مکان همبستر شدن، تنوع و هيجان جديدي ايجاد کنيد.
۱۴.تهييج غير شرعي ممنوع: در تمايل به ارتباط جنسي بايد از تهييج جنسي بوسيله عوامل غير شرعي مانند نگاه به نامحرم، ديدن تصاوير و فيلمهاي تحريک کننده خودداري کرد. اين گونه رفتارها ضمن گناه بودن، تأثيرات مضر روانشناختي بر ارتباط عاطفي و جنسي همسران خواهد گذاشت و آنها را از اعتدال خارج خواهد نمود.
ب. آنچه مناسب است هنگام رابطه جنسي، مورد توجه قرار گيرد:
۱. توجه داشته باشيد که محيط، فضا و اتاقي که در آن استراحت مي‌کنيد بايد فضايي آرام و امن باشد زيرا فضاي امن و آرام، زمينه کافي را براي عمل زناشويي فراهم مي کند و آرامش رواني محيط، زمينه ساز عجله نکردن براي تمام شدن کار، لازم و ضروري است. ولي اگر احساس شود ممکن است در معرض مشاهده ديگران حتي کودک خردسال و يا شيرخوار واقع شويد دچار مشکل مي‌شويد؛ بنابراين توصيه مي‌شود همبستري در اتاق اختصاصي و دربسته و حتي قفل شده انجام گيرد.
۲. اگر از مطلب خاصي دچار اضطراب مي شويد به رفع علت اضطراب بپردازيد زيرا اضطراب از هر مطلب و موضوعي، به از دست دادن کنترل و تسلط بر اعصاب و وضيت رواني منجر مي شود.
۳. در مورد آميزش، خطاها را فراموش کنيد و ببخشيد.
۴. منع آميزش، ابزار مناسبي براي مجازات همسرتان نيست، اين لحظات را به صحنه دادگاهي تبديل نکنيد که پرونده اشتباهات را بررسي مي‌کند.
۵. به دنبال آميزش‌هاي خيالي و فراتر از تصور نباشيد.
۶. مستحب است قبل از همبستر شدن، وضو بگيريد.
۷. قبل از شروع، «اعوذ بالله من الشيطان الرجيم» يا «بسم الله الرحمن الرحيم» بگوييد.
۸. (اگر با نيت فرزنددار شدن نزديکي مي‌کنيد) دو رکعت نماز بخوانيد و بعد از آن براي خوشبختي يکديگر، دوام و ازدياد عشق و محبت و نيز براي دارا شدن فرزند صالح دعا کنيد.
۹. خوب است به برخي از آنچه در مورد آميزش جنسي، مکروه است توجه کنيد:
• نزديکي کردن در شب‌هاي اول ماه (غير از شب اول ماه مبارک رمضان)، وسط و آخر ماه قمري
• آميزش بدون مقدمه و آماده سازي زن
• آميزش از مقعد در حالت حيض زن، اگر زن راضي باشد.
• ايستاده آميزش کردن
• استفاده از انواع داروها و وسائل آميزشي توسط مرد در صورتي که باعث آزار زن شود
• آميزش در ساعات اوليه شب
• آميزش در سه شب آخر ماه قمري
• آميزش در حاليکه سر يا کف پا، رو به قبله است
• آميزش با شکم و مثانه پر
• سخن گفتن در حال آميزش به خصوص براى مرد (هنگام قصد فرزنددار شدن)
• نگاه کردن به عورت زن (هنگام قصد فرزنددار شدن)
• پاک کردن خود بعد از آميزش، با دستمال مشترک
۱۰. به آنچه در مورد آميزش جنسي، حرام است توجه کنيد:
• آميزش در ايام عادت ماهانه زن (پريود)
• آميزش از مقعد، اگر زن راضي نباشد
• خوردن مني و ادرار و آب‌هايي که قبل از انزال، از آلت خارج مي‌گردد.
۱۱. خوب است لباس همسرتان را شما از تن او درآوريد تا علاقه‌تان را به او ثابت کنيد و از لذت جنسي و روحي بالايي بهره‌مند گرديد .
۱۲. هنگام رابطه جنسي، حتي تخيل ارتباط با ديگري را نکنيد تا به اصطلاح، شيطان در نطفه يا رابطه شما شريک نگردد.
۱۳. يکي از نياز هاي اساسي زن، لمس و نوازش کردن است. بسيارى از مردان بدون توجه به مسائل عاطفى و روانى، زن را در لذت جنسى يارى نمى دهند، بلکه شخصيت او را تنزل داده، عملا او را در حد يک وسيله و ابزار پايين مى‌آورند.
۱۴. گفتن حرف هاي دلنشين، نازک، عاشقانه و بوسه و نوازش يکديگر، احساس طرف مقابل را افزايش مي‌دهد.
۲۱. سعي کنيد در روابط زناشويي مسائل بهداشتي، تمايل و توان همسرتان را رعايت نماييد تا دچار مشکلات بعدي نشويد.
ج. آنچه لازم است پس از مقاربت، مورد توجه قرار گيرد:
۱. همسران، بويژه شما آقايان، دقت نماييد پس از رسيدن به اوج لذت جنسي، همسران خود را رها نکنيد. هرچند احساس خواب آلودگي شوهران بعد از رابطه (که اغلب باعث ناراحتي بانوان است) امري فيزيولوژيکي است، اما آقايان تحمل کنيد و دقايقي را به نوازش و صحبت بگذرانيد.
۲. مستحب است مرد، پيش از آميزش و پس از آن ادرار کند.
۳. مناسب است جهت حفظ سلامت آلت تناسلي و دوري از کراهت شرعي، پس از نزديکي غسل کنيد و با حالت جنابت نخوابيد.
۴. اگر قبل از غسل تصميم داريد دوباره نزديکي کنيد، بهتر است آلت تناسلي خود را بشوييد و وضو بگيريد.
۵. در صورت بروز هرگونه اختلال حاد در رابطه زناشويي، در اولين فرصت به روان‌شناس باليني ماهر يا سکسولوژيست مراجعه نماييد.
براي دريافت آموزه‌هاي علمي و ديني بيشتر، مطالعه اين منابع را مفيد مي‌دانيم:
۱. حليه المتقين، علامه مجلسى، هجرت، قم
۲. ازدواج مکتب انسان سازى، ج ۳، شهيد دکتر پاک نژاد، اخلاق، قم
۳. بهشت خانواده، سيد جواد مصطفوى، دار الفکر، قم
۴. بهداشت ازدواج از نظر اسلام، صفدر صانعى، کنکاش، ۱۳۸۱، اصفهان
۵. ازدواج و مسائل جنسى، گروهى از نويسندگان
۶. مشاوره جنسي و زناشويي، علي اسلامي نسب، نوانديش، تهران
۷. آيين همسردارى، ابراهيم امينى، انتشارات اسلامي، قم
۸. دانستني‌هاي جنسي، شهناز چوپانکاره، راهيان سبز، مشهد
۹. پاسخ به پرسش‌هاي جنسي، آبراهام استون، گلوريا استون ايتکن، آکوئيلس سوب ررو، بهزاد رحمتي (مترجم)، ابوالفضل نظري (مترجم)، ساحل، تهران
۱۰. آگاهي‌هاي جنسي، سيدمحمدرضا حسيني، شلاک، تهران
۱۱. مشکلات جنسي جوانان، ناصر مکارم شيرازي، نسل جوان، ۱۳۸۷، قم
۱۲. اخلاق و رفتارهاي جنسي، يوسف غلامي، دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها)، قم
۱۳. زندگي جنسي مردان: آشنايي با رفتارهاي جنسي و روشهاي شناخت و درمان اختلالهاي جنسي مردان، محمدرضا نيکخو، سخن، تهران
۱۴. زندگي جنسي زنان: با رفتارهاي جنسي و روشهاي شناخت و درمان اختلال‌هاي جنسي زنان، محمدرضا نيکخو، سخن، تهران
۱۵. دانستني‌هاي جنسي مردان (آشنايي با رفتارها، تمايلات، پاسخ ها و اختلال‌هاي جنسي مردان)، محمدرضا دژکام، موسسه منشأ دانش، تهران
۱۶. پاسخ به مسائل جنسي و زناشويي، هانا استون، آبراهام استون، طراز الله اخوان (مترجم)، ارغوان، ۱۳۷۹، تهران
۱۷. اخلاق جنسي، مرتضي مطهري، صدرا، قم
۱۸. روان شناسي زناشويي، حسين نجاتي، بيکران، ۱۳۸۸، تهران

انشالله موفق باشيد.

/۳۸۱۲۴۶/

نظرات