دانلود فیلم از سایت ها اشکال دارد؟

دانلود غیر مجاز

آیا ﺩﺍﻧﻠﻮﺩ ﻓﻴﻠﻢ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺷﺮﻋﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺳﯽ ﺩی ﺭا ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻫﺎ ﺗﻬﻴﻪ ﮐﻨﻴﻢ آﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺩﺍﻧﻠﻮﺩ ﮐﻨﻴﻢ و آیا تفاوتی بین تولید داخل و خارج وجود دارد؟

طبق فتوای بعضی از مراجع عظام تقلید:

آیات عظام آقایان: امام خمینی، مدنی تبریزی، حسینی سیستانی، صافی گلپایگانی:
دانلود آن اشکالی ندارد و تفاوتی بین تولید داخل و خارج نمی کند.(۱)

امام خامنه ای:
اگر تولید داخل باشد، بنابراحتیاط واجب اجازه تولید کننده شرط است و اگر تولید خارج باشد، تابع قرار داد است.(۲)

آیت الله العظمی بهجت:
احتیاطا باید حق کپی رایت را جز در مورد کافر حربی رعایت کنید. اگر اضرار به مؤلّف يا ناشر محسوب شود، جايز نيست. بلكه عمل انجام گرفته توسط او محترم است. ولى اگر آن كفّار از كسانى باشند كه مالشان محترم نباشد (کفار حربی) و موجب فتنه نشود، تكثير آن جايز است.(۳)

آیت الله العظمی وحید خراسانی:
به ﻄﻮﺭ ﻛﻠّﻰ ﺩﺭ ﻛﭙﻰ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻫﺎﻯ ﺩﺍﺧﻠﻰ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ، ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺣﻘﻮﻕ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺁﻥ، ﺍﺯ ﻁﺮﻳﻖ ﻛﺴﺐ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻫﺎی ﺧﺎﺭﺟﯽ ﺗﺎﺑﻊ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﺑﻴﻦ ﺩﻭﻟﺘﻬﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ؛ ﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻛﺸﻮﺭ ﻳﺎ ﺷﺮﻛﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻳﺎ ﻛﭙﯽ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ، ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ.(۴)

پی نوشت:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. امام خمینی:تحریرالوسیله ج۲،فروع متفرقه، الثالث.
مدنی تبریزی:صراط النجاه، ج۵، س۷۰۶.
سیستانی:سایت sistani.org.
صافی گلپایگانی، سوال از دفتر معظم له.
۲. اجوبه الاستفتائات، س ۱۳۴۱و۱۳۴۲و۱۳۴۳.
۳. استفتاء از دفتر آیت الله بهجت ره در قم -آیت الله بهجت ره ، استفتائات ج ۳ س ۴۰۹۱ و ۴۰۹۶.
۴. آیت الله نوری، استفتائات، ج ۱، با استفاده ازس ۵۰۱ و ۵۰۴.و باسوال از دفتر معظم له.

دیدگاه‌ها

برادران عزیز، مگر زمان امام خمینی، امکانات دانلود فیلم وجود داشته که ایشون در موردش نظر فقهی بدهند؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
دوست گرامی از اینکه این مطلب را دیده و بادقت آن را مطالعه نموده اید کمال تشکر را داریم.
اما در مورد دانلود باید بگویم که کار جدیدی نیست شاید الآن نوع آن فرق کرده ولی قبلا هم به صورت کپی برداری و تکثیر نوار و فیلم بوده که در همه موارد به یک کار ختم می شود، آن هم استفاده مادی یا معنوی از حقوق دیگران که در دانلود یا کپی کتاب یا تکثیر و کپی برداری از روی فیلم و... همه به یک صورت می باشد.
موفق باشید.

مگر در زمان امام خمینی دانلود وجود داشت؟
مگر اینترنت بود؟
چرا از خودتان در می اورید؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
پاسخ سوال شما در پست قبلی داده شده است.
موفق باشید.

با سلام
دوست گرامی از اینکه این مطلب را دیده و بادقت آن را مطالعه نموده اید کمال تشکر را داریم.
اما در مورد دانلود باید بگویم که کار جدیدی نیست شاید الآن نوع آن فرق کرده ولی قبلا هم به صورت کپی برداری و تکثیر نوار و فیلم بوده که در همه موارد به یک کار ختم می شود، آن هم استفاده مادی یا معنوی از حقوق دیگران که در دانلود یا کپی کتاب یا تکثیر و کپی برداری از روی فیلم و... همه به یک صورت می باشد.
موفق باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم
از سایت تان بسیار خوشم آمد و مطالب مفید فراوانی را در آن قرار داده اید اما با عرض معذرت یک انتقاد از اساتید بزرگوار خودم دارم که به قرار زیر است. قبلا از اطاله کلام عذر خواهم.
با توجه به اینکه اولا نظر مراجع بزرگوار تقلید در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی مانند واتس اپ و ... چنین است:
مقام معظم رهبری: به طور کلی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مانند آن اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد """و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود""" و یا خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد جایز نیست.
کد پیگیری سوال شرعی از سایت لیدر: ۹۱۹a64661164e5ca
آیت الله مکارم شیرازی: اگر یقین دارید که سود آن متعلق به صهیونیست هاست باید از آن اجتناب کنید در غیر این صورت چنانچه خلاف مقررات نباشد و يقين داشته باشید استفاده نامشروعي از آن نمي شود مانعي ندارد. (کد رهگیری: ۹۳۱۱۱۱۰۰۷۷)
آیت الله نوری همدانی: در این امور به دفتر مقام معظم رهبری مراجعه شود. (کد سوال: ۱۸۴۷۲)
ثانیا صهیونیستی بودن واتس اپ در مقالات متعدد و تلگرام در منابع محدودی به اثبات رسیده است که برخی از آن ها در ادامه می آید، ضمنا مالک واتس اپ به نام زاکربرگ توسط رئیس رژیم صهیونیستی به عنوان پسر خوب یهود و همچنین سرمایه آنها خوانده شده است و حتی شیمون پرز از دفتر کار ایشان بازدبد نموده است.
http://www.afsaran.ir/link/822034
http://whatsap.blog.ir/‎
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/464622
http://dana.ir/news/333113.html
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/469139/
و ...
آیا با توجه به موارد فوق استفاده از واتس اپ و تلگرام حداقل حداقل دارای شبهه نمی باشد در حالی که اساتید بزرگوار بنده تصمیم گرفته اند در این دو مکان پاسخگوی سوالات شرعی باشند.
از طرفی مقام معظم رهبری در مورد استفاده از کالای ایرانی بسیار تاکید نموده اند تا آنجا که در یک سخنرانی می فرمایند «بنده خواهش می کنم ...». آیا این سخن رهبری واقعا همانند برخی دیگر از سخنان دیگر ایشان بر روی زمین نمانده است و ما نباید به عنوان یک دوستدار ایشان سعی در تقویت سخنان ایشان داشته باشم. ایشان می فرمایند:
«آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. این را من فقط برای یک عدّه‌ی خاص نمیگویم؛ خب بله، وقتی ما میگوییم، یک عدّه متدیّنین فوراً گوش میکنند حرف را، پیغام هم میدهند فلان چیز را که خارجی است نخریم؟ فلان چیز را بخریم؟ من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمیگویم؛ من این حرف را برای هر کسی میگویم که به ایران علاقه‌مند است، به آینده‌ی کشور علاقه‌مند است»
همچنین در سوالی از حاج آقای فلاح زاده در مورد نظر رهبری که آیا در مورد حکم خرید کالای ایرانی و خارجی، نرم افزارها نیز حکم کالا را دارند، فرموده اند:
«حکم خرید کالای دشمنان که به نحوی کمک به آنها محسوب می‌شود تحت عنوان «اعانه‌ی ظالم» شامل اینجا نیز می‌شود؛ یعنی ما با خریداری یک نرم‌افزار، خدماتی به آنها برسانیم یا به نحوی از این نرم‌افزارها استفاده کنیم که سودش به جیب آنها برود، مثل برخی برنامه‌ها که اصل ورود به آنها و تعداد استفاده‌کنندگان از آنها برای صاحبش مفید است، همین ورود به برنامه هم حرام می‌شود. بنابراین فرقی نمی‌کند که این کالا سخت‌افزار باشد یا نرم‌افزار و این توصیه‌‌ای که گفته‌اند اگر کالایی مشابه داخلی دارد، از کالای خارجی استفاده نکنید، شامل نرم‌افزارها هم می‌شود و باید از نرم‌افزار داخلی استفاده کنید.»
جالب است که در این جواب اصل ورود را حرام می دانند لذا اگر فرد بگوید بنده استفاده خوبی از آن می کنم و ... دلیل موجهی نیست.
ممکن است کسی بگوید: کیفیت بیسفون و امثالهم از واتس اپ و تلگرام پایین تر است لذا مشابه داخلی محسوب نمی شود؟ مجددا حاج آقای فلاح زاده در پاسخ به این سوال که «مشابه داخلی داشتن» کالاهای خارجی به چه معناست؟ از نظر مقام معظم رهبری می فرمایند:
« اگر نمونه‌ی داخلی همان تأثیر را دارد ... اینجا مشابهت وجود دارد. مثلاً لوازم منزل مثل بخاری که هر دو نمونه‌ی ایرانی و خارجی گرم‌کننده هستند و به هر حال با خرید این کالا غرض حاصل می‌شود؛ ممکن است گاهی وقت‌ها هم کیفیت مشابه داخلی کمی پایین‌تر باشد، اما با خرید آن غرض حاصل می‌شود، در اینجا مشابهت است»
ان شاء الله خداوند همه شما را در راه حق موفق و موید و منصور بدارد.

تصویر سید پاسخگو

با سلام
با همه دلایلی که فرمودید هرچند که مستندات و دلایل خوبی بود ولی به این توجه داشته باشید که با همه این توضیحات استفاده از شبکه هایی مانند تلگرام و واتساپ و ... به خودی خود حرام نمی باشد مگر اینکه مستلزم امر حرامی باشد که اگر کسی برای امر حرام از آن استفاده کند از شبکه های داخلی هم همان استفاده را خواهد کرد پس دلیل قانع کننده نیست برای اینکه بگوییم حتما باید از شبکه های داخلی استفاده کرد با رویکرد به این مساله که استفاده شبکه های داخلی مانند بیسفون در حد تلگرام و امثالهم نیست و حتی خود شما هم اگر بخواهید کاری انجام دهید هر چند کوچک در جایی هزینه می کنید که بازدهی بیشتری داشته باشد.
موفق باشید.

با سلام خدمت اساتید گرامی!
ظاهرا در توضیحات حقیر به متن پاسخ رهبری به استفتاء دقت کمتری شده است. برای حرام بودن استفاده از یک شبکه اجتماعی تتها نخوه استفاده خوب یا بد ما از آن مد نظر نیست بلکه اگر موجب تقویت تولید کننده حامی اسرائیل شود حتی اگر در آن اطلاعات مفید و احکام دین اسلام را منتشر کنید را شامل می شود.
از طرفی حداقل نفعی که از استفاده چنین شبکه هایی عاید دشمن می شود این است که افزایش تعداد کاربران آن نوحب افزایش ارزش شرکت و موحب افزایش اعتبار او برای وام گیری از بانک های بین المللی می شود و فواید دیگری که در یرخی از لینک های فوق و آدرسی در زیر آمده است.
ahkamema.blog.ir/post/13
ضمنا فرمودید از راهی باید استفاده کرد که هزینع کمتری داشته باشد. اولا مگر در مکتب حسینی هدف وسیله را توجیه می کند. ثانیا بنده در همان وبلاگ احکام ما که آدرس إن گذشت مطالبی قرار داده ام که همین آدرس فوق را در این دو ماهی که نوشته ام حدود هزارنفر بازدید کننده داشته است آن هم بازدید کننده ای که کمتر با سرعت از مطالب عبور می کند زیرا حتما می دانید که مطالب گروه ها و کانالهای اجتناعی کمتر با عمق و توجه خوانده می شود زیرا بنده خودم تجربه چند ماهه ای که در شبکات اجتماعی دارم سابقا در تلگرام و الان در بیسفون، این را به وضوح دیده ام که مطالب را مردم خیلی سریع می خوانند. الان هم گروهی در بیسفون به نام گلبرگ احکام با هفتادعضو داریم که سوال و جواب و مطلب در آن جریان دارد اما باز دیده ام که مخاطبان وبلاگم بهتر مطلب را می خوانند تا مخاطبان گروهم.
امیدوارم خداوند به همه ما و شما توفیق خدمت رسانی به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت عطا فرماید.

تصویر سید پاسخگو

باسلام
در امر پاسخگویی و تبلیغی دو امر و عمل متفاوت وجود دارد و در شبکه های اجتماعی هدف اولیه تبلیغی یا گذرا بودن و کوتاه بودن مطالب مد نظر بوده و علت اقبال آن از جانب کاربران نیز همین است که در این سامانه ها با جواب های کوتاه مواجه می شوند و نه با مقالات طولانی که حتی حوصله کارشناسان علمی به خواندن آنها برای دستیابی به پاسخ های علمی خودشان را سر برده است.
دوم اینکه شما خودتان می فرمایید طی چند روز چند صد نفر مطلب را دیده اند که باز همین نقض به شما وارد است که آیا ققط مطلب را دیده اند یا در آن مطلب تامل کرده و بهره برده اند و این در حالیست که در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام در گروه های مرکز که فقط صرف پاسخگویی نه طنز و... طراحی شده است سوال و جواب های قرار داده شده در آن را حداقل چند صد نفر در یک روز می بینند هر چند گذرا و چه بسا در بعض موارد جواب های داده شده جواب سوال آنها هم باشد.
چیزی که هست این پرسش و پاسخ ها و این تفکرات سلیقه ها زیاد است و ابراز آن در این سایت که هدفش پاسخ به سوالات است نه نظرات و عقاید شخصی دوستان نمی گنجد بهتر است دوستان عزیز واقع بینانه به مساله توجه داشته باشند که تعصب ملی به یک طرف ولی واقعا سامانه های داخلی توانسته است نیاز کاربران خود را رفع کند و این سوال نیازی به جواب ندارد چون پر واضح است که نتوانسته والا سیل کاربران به جای اینکه در تلگرام و امثالهم سرازیر شود در بیسفون و.... رفته بودند و الآن ما در کشور شاهد استفاده میلیونی بیسفون و... بودیم نه تلگرام که بسی مباهات بود برای من دیگر کاربران ایرانی ولی قدری تامل کنید و جواب خیلی از سوالات خود را در رفتارهای اجتماعی مردم دریابید.
ان شاءالله که با لحن خود خاطر مبارک را آزرده نکرده باشم و با امید روزی که بتوانیم ایرانی آباد داشته باشیم.
موفق باشید.

سلام..ایا شرکت در مسابقات اپراتورهای تلفن همراه که شارژ هدیه میدهند ایراد شرعی دارد وحرام است ؟اگر پاسخ مثبت است لطفا بگویید باوجود اینکه این مسابقات تحت نظر خود اپراتور مربوطه می باشند و راضی هستند و خودشان در ازای کسر مبلغی ناچیز از متقاضی مبلغی شارژ را بعنوان هدیه میدهند به چه دلیل باید ایراد و مشکل داشته باشد؟ ..خواهش میکنم پاسخ این سوال را بفرمایید

تصویر سید پاسخگو

با سلام
شرکت در این مسابقات و دریافت جایزه اشکال ندارد.
موفق باشید.

سلام علیکم
با توجه به جمله حضرتعالی که فرموده اید: "ابراز آن (احتلاف سلیقه ها) در این سایت که هدفش پاسخ به سوالات است نه نظرات و عقاید شخصی دوستان نمی گنجد" بنده حقیر به این بحث ادامه نمی دهم.
با تمام وجود و بدون هیچگونه مبالغه ای، تمام امید حقیر این است که برداشت و به تعبیر شما سلیقه بنده اشتباه باشد.
با تشکر فراوان از اساتید گرامی.

تصویر سید پاسخگو

با سلام
ان شاءالله که از پاسخ بنده نرنجیده باشید.
موفق باشید.

باسلام
تا مدتی قبل از احکام کپی رایت و حفظ حقوق صاحب اثر اطلاعی نداشتم و تعدادی از فیلم های سینمایی داخل را به طور رایگان دانلود کردم اما از زمانی که آگاه شدم نسبت به هر گونه دانلود اعم از فیلم و غیر فیلم از سایت های داخلی بدبین شدم و حس میکنم به نوعی حق الناس است.چیزی که به شدت آزاردهنده به نظر میرسد این است که اگر دانلود این آثار به طور رایگان با توجه به اینکه در ابتدای تمام سی دی های محصولات پخش شده در بازار قید میشود هرگونه تکثیر غیر مجاز ایراد دارد چرا باید هزاران هزار سایت داخلی برای دانلود رایگان وجود داشته باشد؟اگر این موضوع در شرع جایز نیست چرا این سایت ها فیلتر نمیشوند؟
حالا سوال بنده این است که دانلود سریال ها و فیلم های پخش شده از صدا و سیما هم ایراد دارد؟دانلود فیلم های سینمایی که از زمان پخش آنها در شبکه خانگی زمان زیادی مثلا چندین سال گذشته است چطور؟پس اگر از سی دیی که توسط شخصی خریداری شده برای خود کپی کنیم ایراد دارد؟
با این شرایط تمام نرم افزار های خارجی که به طور رایگان دانلود و نصب میکنیم چطور؟آیا همه این ها از لحاظ شرعی جایز نیست؟
اگر بنده حکم را درست متوجه نشدم لطفا شفاف تر موضوع را تبیین کنید
این موضوع حسابی بنده را سردرگم کرده

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

نام مرجع تقلیدتان کیست؟

امام خامنه ای

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

به نظر رهبری بنابراحتیاط واجب نباید بدون رضایت از تولید کننده یا تهیه کننده این محصولات از آنها بدون پرداخت هزینه استفاده کنید و اگر استفاده کرده اید باید حلالیت بطلبید.

ببخشید فیلم های ایرانی که فروش خودشوم رو داشتند و مثلا یکسال از اکرانش گذشته هم دانلودش حرامه؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

به نظر مشهور مراجع: دانلود کردن این فیلمها هم حرام است.

سلام.ببخشید میخواستم بدونم آیا میدونید معیار ها و دلایل آیت الله سیستانی و امام خمینی و بعضی دیگر از علما برای این که دانلود کردن مانعی نداره, چیه؟ چون به هرحال فرد سازنده ی اون اثر تلاش کرده و اگر محصولات خارجی که در دسترس نیستند را کنار بگذاریم, محصولات ایرانی که در دسترس هستند...

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

برای دریافت پاسخ این سوال می توانید با دفتر خود مراجع تماس بگیرید.

سلام علیکم. خداقوت...

دانلود فیلم هایی که اکرانش به پایان رسیده و از روی پرده سینما برداشته شده چه طور ؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اگر دانلود رایگان این فیلمها خلاف قانون باشد یا مورد رضایت تولید کننده نباشد حرام است.

سلام. لطفا سوالامو سریع پاسخ بدید، چون معلوم نیست چقدر زنده بمونم... ۱- من وارد یک سایتی شدم که نوشته بود دانلود فیلم هاش زیرنظر جمهوری اسلامی ایرانه و حدودا سه ماهه تعداد زیادی فیلم ازش دانلود کردم و امروز متوجه شدم که بدون اجازه صاحباش برای دانلود قرار دادن و اون تیتر را که نوشته بود زیر نظره جمهوری اسلامی ایرانه، برداشتن. الان تکلیف من چیه؟ چه جوری باید جبران کنم؟ باتوجه به اینکه اگر میدونستم ازاول که دروغ میگن اصلا دانلود نمیکردم و چه بسا خود فیلمم نمیخریدم.... ۲- فتوای اولی که نوشته: دانلود اشکال ندارد از آقای سیستانی و آقای گلپایگانی چرا با بقیه مراجع تقلید متفاوت هست؟

تصویر پاسخگو

با سلام
۱- این که دانلود شما از آن سایت دشکال داشته با خیر ، باید با توجه یه فتوای مرجع تقلیدتان که در بالا به همه فتاوا اشاره کرده ایم ، حکم شرعی کار خود را پیدا کنید . ( چنانچه متوجه حکم شرعی خود نشدید ، نام مرجع تقلیدتان را بفرمایید تا مشخصا به سؤال شما پاسخ داده شود ).
۲- این که فتوای برخی مراجع با برخی دیگر تفاوت دارد ، بخاطر مبانی متفاوتی است که مراجع در بحث کپی رایت دارند و کاملا یک بحث تخصصی است .

مرجع ام رهبر هست....و اگر راهی هست که تو این مورد به مرجع دیگه ای رجوع کنم که ازمن ساقط بشه جبرانش برام بگین...خیلی خیلی ممنون.
و اینکه میخواستم بدونم اگرتمام دانلودهامو پاک کنم، میشه تکلیف از من ساقط بشه؟ چون واقعا نمیدونستم.

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

خودتان برای این مورد با دفتر مرجعتان تماس بگیرید.
شماره تماس دفتر رهبری: ۰۲۵۳۷۴۷۴ و۰۲۵۳۷۷۴۶۶۶۶

سلام.اینکه رهبری فرموده اند تابع قرارداد است یعنی چی؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

یعنی اگر در زمینه محصولی ما با فلان کشور قرارداد داشته باشیم باید این مقررات رعایت شود و قرارداد محترم شناخته شود.

با عرض سلام و ادب خدمت شما . راستش بنده دانشجوی سینما هستم و مجبورم برای بالارفتن اطلاعات هنریِ خودم ،علاوه بر فیلم های ایرانی ، فیلم های خارجی رو هم ببینم وگرنه نمیتونم در آینده به عنوان کارشناس سینما اظهار نظر کنم . من این رو میدونم که دانلود و کپی کردن فیلم های ایرانی حرامه بنابراین مشکلی با این امر ندارم . اما نمیدونم درباره ی (دانلود فیلم های خارجی) باید چی کار کنم ؟ چون به طور مثال آقای آلفرد هیچکاک در دسترس من نیست که من با ایشون تماس بگیرم و در خصوص دانلود فیلم ها شون ، از خودشون ، اجازه بگیرم . حتی بعضی از فیلم های خارجی اونقدر قدیمی هستن که اصلا سی دی اونها وجود نداره بلکه فقط باید دانلود کرد . واقعا موندم چه کنم ؟ چون اگر بعضی از فیلم های خارجی سانسور شده رو نبینم و با سبک های سینمای جهان آشنا نشم ، به عملکرد تحصیلیم ضربه می خوره . خواهش میکنم راهنماییم کید . مرجع تقلید بنده آیه الله مکارم شیرازی هستن . ممنون میشم .

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

در مورد فیلمهای خارجی رعایت این موضوع لازم نیست(مخصوصا فیلم های امریکایی و اروپایی ) .

سلام...ببخشید از اونجایی که دانلود کردن فیلم های خارجی تابع قرارداد هست..میشه یکم توضیح بدین..الان مثلا اگه فیلم امریکایی رو دانلود کنیم حکمش چیه؟...چون من یک جا خوندم که دانلود کردن فیلم امریکایی مشکلی نداره..حالا می خوام بدونم..بر اساس این قرارداد که میگین..دانلود کردن فیلم های امریکایی چه حکمی داره؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اگر این فیلم از نظر محتوایی (پوشش و تصاویر و موضوع و...) مشکل شرعی نداشته باشد دانلود کردنش اشکالی ندارد. البته اگر مثلا همان فیلم را شرکتی با مجوز دوبله کرده باشد به خاطر حق آن شرکت نمی توانید رایگان دانلود کنید.

دانلود کردن اهنگ های خارجی که در برنامه هایی مثل ایتیونز و سایت های خارجی پولی هست حکمش چیه و اگر دانلود کردن فیلم و سریال های ایرانی جایز نیست چرا سایت هایی که این هارو برای دانلود گذاشتن فیلتر نمیشن ؟ باتشکر

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اولا اگر موسیقی حرام باشد یا فیلم مفسده دار باشد دانلود کردنش در هر صورت حرام است.
دوما اگر اینگونه نباشد با دفتر مرجعتان تماس بگیرید و نظر او را در مورد دانلود کردن بپرسید .

با سلام. اگه در سایت ذکر شده باشد که در صورت درخواست صاحب اثر لینک حذف می شود چی؟ بازم حرامه؟ بنده مقلد رهبری هستم

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

بله این کار مجوز دانلود رایگان نمی شود چون ممکن است که صاحب اثر از این کار اصلا اطلاعی نداشته باشد.

باعرض خسته نباشید بنظررهبری معظم درتولید خارج تابع قرارداداست خب مانمیدونیم مثلا این فیلم یا نرم افزاری که هست کشورما با سازندش قرار داد داره یانداره میتونیم استفاده کنیم ?یا باید تحقیق کنیم ببینیم قرارداد داره یانه اصلا ازکجاتحقیق کنیم ?میشه بگیم اصل عدم قرارداد است و حالا هم که شک دربودن قراردادداریم همون عدم قرارداد رو جاری میکینیم?آیادراین زمینه فرقی بین سیدی خارجی یا نرم افزار یا کتاب هست ?

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

بله اصل بر نبود قرار داد است فرقی بین کتاب و سیدی و ... هم نیست.

درمورد نرم افزارداخلی چیاگر ندونیم که آیا صاحب اثرراضی هست یا راضی نیست مثلا یک فیلم ایرانی تو سایت گذاشتن ومانمیدانیم آیا صاحب اثرازین کار راضیه یاخیر آیا باید تحقیق کنیم?یامثلاسیدی میخریم با جعبه قانونی روش هم منعی ازتکثیرنشده

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

در هر صورت اگر این محصولات ایرانی باشند نمی توانید تا وقتی که رضایت صاحبش را ندانید از آن به صورت رایگان استفاده کنید.

یعنی میتونیم دانلود کنیم؟ ( فیلم و سریال خارجی که غالبا آمریکایی و بعضا انگلیسی ) بنده مقلد رهبری هستم

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

اگر این فیلم ها از نظر محتوی مشکلی نداشته باشند ( از نظر پوشش یا مفهوم یا...) دانلود کردنش اشکالی ندارد.

با سلام
مرجع تقلید من ایت الله سیستانی هستند،طبق چیزی که نوشتید دانلود کردن فیلم اشکالی ندارد.من برای اطمینان می پرسم:
آیا دانلود فیلم های مختلف ایرانی و خارجی چه اموزشی چه سینمایی و چه سریال که به هر نحوی به فروش می رسند و رایگان نیستند،از منابع و سایت هایی که این موارد را به طور رایگان قرار داده اند،مشکلات شرعی و حق الناس دارد؟
اگر سازنده راضی نباشد چه؟
فتوای مرجع تقلیدم اولویت دارد یا نارضایتی سازنده؟
با تشکر از وبسایت خوبتان.

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

به نظر آیت الله سیستانی باید ببیند مقررات چه می گوید و طبق مقررات عمل کند. مثلا الان طبق مقررات برخی فیلمها و سریالها حق نشر و ... آنها محفوظ است و دیدن بدون پرداخت هزینه آنها حرام است.

سلام ببخشید من هم واسم ممکنه یک سریال رو از فامیلم بگیرم هم بصورت رایگان دانلودش کنم ولی فاصله ما خیلی از هم دوره برای من راحت تره دانلود رایگان کنم ولی این کار حرام نیست؟اخه من هردو امکان رو دارم فرقی داره اگه دانلود رایگان کنم؟فیلم ایرانی هستش و من فقط قراره با داداشم اونو ببینم.من پرسیدم گرفتن از فامیل جایزه ولی دانلود رایگان بنا بر احتیاط باید خریدش ولی اخه چه فرقی داره من هردو کارو میتونم بکنم فقط یکم واسم سخته از فامیل بگیرم واسه من که امکانش هست جایزه؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

در هر صورت نمی توانید بدون رضایت تولید کننده از نسخه رایگان فیلم استفاده کنید.

با سلام سايت هايي هستند که فيلم هاي دوبله شده را بدون رعايت قانون کپي رايت در اخترار مردم قرار ميدهند.البته فيلم هاي زبان اصل هم براي دانلود دارند . مي خواستم بدونم خريدن اشتراک ويژه براي دانلود از آن سايت ها گناهه؟ چون تحليل من اينه که وقتي پولي رو به حساب اون ها واريز ميکنم در واقع دارم اون ها رو در انجام اين کار ( کپي کردن فيلم هاي دوبله شده ) کمک مي کنم که به نظرم گناهه . حالا نظر شما چيه ؟.لازم به ذکر است که من از اون سايت ها فقط فيلم هاي زبان اصل را دانلود ميکنم . چون اون سايت ها فيلم هاي زبان اصل هم دارند . و در آخر تاکید میکنم سوال من این هست که خریدن اشتراک ویژه برای دانلود کردن از اون سایت ها گناهه یانه ؟ مرجع تقليد رهبر

تصویر شهرسوال

سلام بر شما

اگر می دانید که آن سایت از دوبلورهای این فیلم ها مجوز نشر ندارد نمی توانید این فیلم ها را از سایت آنها دانلود کنید یا ببینید و اگر این کار را کردید به احتیاط واجب مدیون خواهید شد.

سلام ببخشید از انجایی که اگر اشتباه نکنم ایت الله سیستانی در صورتی می گویند اشکال ندارد که مخالف قانون نباشد ایا دانلود موسیقی خلاف قانون است?(دانلود موسیقی مجاز وحلال)
و ایا مقلدین رهبر می توانند با ترتیب اعلم فرا اعلم به مرجع دیگری رجوع کنند (دراین مساله)? با تشکر موفق و پیروز باشید

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
فرقی بین فیلم و موسیقی در این حکم نیست. یعنی همانطور که فیلم حلال شامل قانون کپی رایت می شود و باید مقررات در موردش رعایت شود در مورد موسیقی حلال (نه مجاز چون خیلی از موسیقی های مجاز در بازار حرام هستند) هم همین حکم جاری است.
و مقلدین مقام معظم رهبری هم می توانند احتیاط واجب در حق معنوی را با رعایت شرائطش به مرجع دیگری رجوع کنند.
موفق باشید.

سلام
بنده مقلد آیت الله صافی هستم ، در پاسخ به سؤالات فرمودید که باید طبق مقررات عمل شود ، منظور از مقررات چیست ؟ برای فیلم های ایرانی حق نشر در نظر گرفته می شود ولی برای محصولات خارجی تکلیف چیست ؟ امکان دانلود وجود دارد یا خیر ؟

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
یعنی طبیعتا باید ببیند مقررات چه می گوید و طبق مقررات عمل کند. مثلا الان طبق مقررات برخی فیلمها و سریالها (مخصوصا تولید داخل) حق نشر و ... آنها محفوظ است و دیدن بدون پرداخت هزینه آنها حرام است. اما این مقررات در مورد تولیدات خارجی (حداقل فعلا) وجود ندارد.

من یک فیلم رو با پول گرفتم خونمون هم مهمون اومده و میخوام فیلم رو با مهمونا نکنم آیا مشکلی داره از نظر شرعی!!!!!! حالا اگه هر مهمونی بیاد و من اون فیلمو براشون بذارم نگاه کنند بار جریانش چطور میشه؟؟؟

تصویر شهرسوال

سلام بر شما و وقت بخیر
خیر، هیچ مشکلی ندارد.

سلام
اگه من سی دی قانونی بخرم.میتونم بدم به چندین نفر هم نگاه کنن دیگه(حالا اینجا بعضی از دوستان که دستگاه سی دی ندارند،فیلم رو روی فلش میریزند برای خودشون)
حالا سوالم اینه که اگه من همین سی دی رو تو کانالم بذارم،اعضای کانال میتونن از اون استفاده کنن؟؟؟
اخه الان من مالک سی دی هستم و میتونم با اموالم هر کاری بکنم وبدم هرچند نفر ببینن اون فیلمو
مقلد اقای مکارم هستم و نظر کلی شونو دیدم

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
در مورد سوال اگر از نگاه به سي دي منعي نکرده اند و يا از گذاشتن در کانال منعي نکرده اند اشکالي ندارد ديگران نگاه کنند ولي اگر منع کرده باشند جايز نيست گرچه مالک آن نرم افزار باشيد .

سلام،خسته نباشید
من الان داشتم یک کارتون رو از یک سایت که تقریبا رسمی هم هست نگاه میکردم بعد دیدم که بین کارتون گوشه صفحه آدرس سایتی آمد و بعد تار شد وقتی داخل سایت رفتم فیلتر شده بود.
من الان سوالم این هست که این کارتون خارجی که قبلا در ایران به فروش میرفته(شاید هنوز هم موجود باشد)اگر از آن شرکتی که قبلا می فروخته کپی شده باشد استفاده از آن حرام است یا بخاطر این که خارجی است مشکلی ندارد؟

اگز حرام است من که کمی از کارتون رو نگاه کردم باید چیکار کنم؟

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
نام مرجع تقليد خود را ارسال نماييد.

سلام. در برنامه ی پر طرفدار و پر بازدید اپارات کاربران هم توانایی ایجاد حساب و اشتراک فیلم را دارند. بعضی از این فیلم ها در برنامه های قانونی دانلود فیلم غیر رایگان میباشند و نیاز است که ان هارا خریداری کرده ؛ ایا تماشای ان ها در اپارات حرام است ؟ اگر به صورت نااگاهانه نسبت به حق کپی رایت این فیلم هارا دیده باشم و حرام باشد حکم چیست. مرجع تقلیدم مکارم شیرازی میباشد.

تصویر شهرسوال

سلام عليکم
اگر فيلمي را بدون اجازه صاحبان امتياز آنها دانلود کرده ايد مرتکب گناه شده ايد و بايد هزينه آن را به صاحب امتياز آن بدهيد. البته صرف ديدن ناآگاهانه فيلمهايي که ديگران بدون اجازه دانلود کرده اند اشکال ندارد و تکليفي نداريد.

سلام سوالی داشتم مرجع تقلیدم رهبر آقای خامنه ای میباشد سوالم اینکه من آلان عضو پیام رسان داخلی سروش هستم و در قسمت سرگرمی ها شبکه به نام آی فیلم هست که با عضو شدن میتوان فیلم ها را اعم از خارجی با دوبله و ایرانی بدون هیچ مشکلی بحث فیلتر یا خرید ... میتوان دانلودکرد هم خیلی تعجب کردم هم خوشحال شدم اینترنت رایگان و فیلم رایگان . و کلا حتی نرم افزار اخبار.... حالا سوالم این است آیا فیلم ها دانلودش از نظر شرعی اشکالی ندارد و آیا با توجه اینکه خود این نرم افزار داخلی اطلاعاتو میده آیا این به معنای تحت نظارت داخلی و مجاز کردن دانلود فیلم ها است؟؟؟؟؟ . و سوال دیگرم اینکه یکسری فیلم ها را فقط برای اهل خانواده از سایتی دانلود میکردم که موازین اخلاقی و شرعی رعایت کرده و در اول دانلود هر فیلم اعلام میکرده در صورت نارضایتی صاحب اثر حذف خواهد شد همین باعث میشد کمی با خیال راحت فیلمو دانلود کنم و این مربوط به زمانی که بحث خرید اینترنتی فیلم اصلا در میان نبوده ایا اینها را اعم از دوبله یا ایرانی را باید از لب تاپ پاک کنم و چیکار کنم الان ذمه ای بر گردن من است آلان چیکارکنم تعداد فیلم فوق العاده زیاد است میترسم .

تصویر شهرسوال

سلام عليکم
براي دانلود و کپي از فيلمها بايد رضايت صاحبان اثر را احراز کنيد و اگر بعداً معلوم شود فيلمهايي را بدون اجازه دانلود کرده ايد بايد پول آن را به صاحب امتياز بدهيد. پاک کردن فيلمهايي که زماني با اطمينان از رضايت صاحبان اثر دانلود کرده ايد (ولو از طريق اعلام سايت به اين اطمينان رسيده باشيد) لازم نيست.

سلام.دیدن فیلم های ایرانی از یوتیوب هم ایراد داره؟؟؟؟

تصویر شهرسوال

سلام
با توجه به سوال لطفا نام مرجع تقليد زنده خود رابه همراه سوال ارسال کنيد.

سلام
میخواستم بپرسم دانلود فیلم های ایرانی و خارجی از سایت یوتیوب چه حکمی داره؟
ما که از رضایت صاحب اثر اطلاع نداریم و اگر هم بخوابم اطلاع پیدا کنیم کار مشکلی هست!
من مقلد آیت الله خامنه ای هستم.

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
اگر فيلم ايراني باشند تا رضايت کارگردان و توليد کننده فيلم محرز و مشخص نباشد دانلود آن اشکال دارد و اگر فيلم خارجي باشد و ما با کشور سازنده فيلم قرارداد رعايت حق کپي رايت نداشته باشيم دانلود آن اشکال ندارد.

سلام خسته نباشید . یعنی من بعنوان یه ادم اگر برم یه سریال خارجی رو ازدسایت ها بصورت رایگان دانلود کنم . بدون اینکهومثلاوبدونم نظر صاحب اثر چیه . حرامه؟!

تصویر شهرسوال

سلام عليکم
در کپي کردن از سايتهاي خارجي بايد طبق قراداد بين دولتها عمل کرد. نام مرجع تقليد زنده خود را ذکر کنيد.

سلام خسته نباشید.
من یه تعداد بازی خارجی از یکی از سایتای ایرانی دانلود کردم. بعد متوجه شدم یه تعداد از شرکت های ایرانی هم این بازی ها رو با محوز وزارت ارشاد توزیع میکنن. بعد من هر چی تلاش کردم تا بفهمم که آیا این بازی هایی که من دانلود کردم ماله این شرکت ها هست یا خیر متاسفانه موفق نشدم. چیزی هم تو فایلای نصب که اشاره ای به این شرکت ها داشته باشه پیدا نکردم و انگار که این فایلا رو اون سایت ایرانی از یه سایت خارجی که این بازی رو هک کرده آپلود کرده و رو سایت خودش قرار داده. تا حالا هم به خاطر بحث حق الناس بودنش استفاده نکردم. با توجه به اینکه ما قرار دادی هم با این شرکت ها نداریم بنابراین طبق نظر مرجع تقلیدم آقای خامنه ای دانلود موردی نداره ولی مسئله ای که اینجا هست اینه که یه تعداد شرکت ایرانی این بازی ها رو که از وزارت ارشاد مجوز دارن تکثیر و توزیع میکنن در بازار. حالا سوال من اینه که آیا دانلود و استفاده من از بازی ها آیا حقی از این شرکتا ضایع میکنه؟؟؟ یعنی تکثیر قانونی این بازی ها حقی رو براشون ایجاد میکنه؟؟؟ خواهش میکنم دقیق جوابمو بدین. بدجوری اعصابم خرده سر این قضیه و نمیدونم باید چی کار کنم.

تصویر شهرسوال

سلام عليکم
به هرحال اگر شما از نرم افزارهای سايتهاي ايراني که داراي مجوز قانوني هستند بدون اجازه آنها دانلود کرده ايد، نیاز است رضايت بگيريد يا مبلغ آن را بپردازيد. و اگر آنها را نمی شناسید و راهی برای کسب رضایت و پرداخت بدهی ندارید، رد مظالم بپردازید. یعنی به میزان بدهی ای که یقین دارید، با اجازه مرجع تقلید، از طرف آنها به فقیر صدقه بدهید.

سلام
شما منظور منو متوجه نشدین. ببینید طبق حکمی که آقای خامنه ای دادن در مورد نرم افزارای خارجی ایشون دانلود کردن این نرم افزارا رو منوط به عدم وجود قرار دادی با کشورهای سازنده دونستن. تا اینجا که درسته؟؟؟ حالا یه تعداد از شرکت های ایرانی اومدن این نرم افزارا رو که از سوی وزارت ارشاد مجوز دارن رو تکثیر و توزیع میکنن. حالا اصلی من اینکه آیا تکثیر این محصولات حقی براشون ایجاد میکنه؟؟؟؟

تصویر شهرسوال

سلام مجدد
در مورد سوال، اگر دانلود کردن نرم افزارهای خارجی طبق نظر مرجع تقلید شما اشکالي نداشته باشد، جايز خواهد بود گرچه در داخل ايران شرکتهايي وجود داشته باشد که همين نرم افزار را خريداري کرده باشند و به ديگران بفروشند.

سلام مرجع اقای سیستانی
سوالم اینه که ایا دانلود از برنامه یوتیوب که یه برنامه خارجیه با نرم افزار های کمکی حرام هستش؟ چون خود یوتیوب فقط با خرید اشتراک اجازه دانلود فیلم هاش رو میده و من میخواستم از طریق دانلود مجانی فیلم هاش کانالی راه اندازی کنم و کسب درامد کنم. ایا دانلود بدون خرید اشتراک حرامه و پولی که دراینده به دست میارم مشکل دار میشه؟ ممنون میشم زود پاسخ بدید

تصویر شهرسوال

سلام
طبق فتواي آيت الله سيستاني دانلود از برنامه يوتيوب و کسب در آمد از آن اشکالي ندارد ولي اگر بر خلاف قانون باشد جايز نيست .

سلام وقت بخیر مرجع تقلید من آیت الله سیستانی هستند
سوالی داشتم بنده چندین سال هست فیلم ایرانی میبینم ودانلود میکنم
امروز یه سری اسامی فیلم های ایرانی که دانلود کردم داخل اینترنت سرچ کردم و دیدم پولی بودند و پولشونو پرداخت کردم
اما بقیه فیلم های دیگه را هم سرچ کردم دیدم اونا رایگان بودند الان تکلیف من چیه باید چه کار کنم
و درضمن وقتی داخل خود اینترنت زده رایگان تکلیف من چیه؟ من اصلا اطلاع نداشتم که دانلود رایگان از سایت های ایرانی که فیلتر نیستند مشکل شرعی داره
راستی یه سوال دیگه هم داشتم من پول همون فیلم هایی که پولی بودند را داخل یه سری سایت ایرانی پرداخت کردم آیا حق ناس از گردنم برداشته شده و دیگه دینی نسبت به سازنده اثر گردن من هست یا نه؟
با تشکر فراوان

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
اگردانلود وکپي کردن خلاف مقررات باشد اشکال دارد
و اگر سايت رايگان براي دانلود است و يقين دارد استفاده اشکالي ندارد.
/۳۷۲۰۲۴/

با سلام مرجع تقلید آیت الله خامنه ای
من بسیاری از فیلم های سینمایی و سریال های ایرانی را از کانال های تلگرامی به صورت رایگان دانلود کردم ولی الان با این مطالبی که توی این سایت خواندم تصمیم گرفتم به صورت قانونی دانلود کنم میخواستم بدونم برای این سریال هایی که تا الان دانلود کردم باید چه کار کنم؟

تصویر شهرسوال

سلام
اگر قرائن و شواهد و يا متعارفي وجود دارد كه در اين‌گونه امور استفاده براي عموم مجاز است، اشكال ندارد، وگرنه از استفاده و خريد و فروش و كپي‌برداري، بدون اذن گرفتن از صاحبان آن بنابر احتياط خودداري كنيد.واگردسترسي به صاحبش داريد بايد رضايت بگيريديا هزينه اش پرداخت شود
واگر دسترسي نداريد با اجازه مرجع تقليد به فقير از طرف صاحبش پرداخت کنيد.
/۳۷۲۰۲۶/

سلام ، مجع تقلید آقای خامنه ای
الان یک فیلم خارجی که صدا سیما خریده و پخش میکنه من برم دانلود کنم زبون اصلی اون فیلم رو مشکلی اره؟ فرض این هست که ما قرار داد بین المللی کپی رایت رو توش عضو نیستیم ، مثلا خودم دوس دارم تو گوشیم ببینم و خود صدا سیما هم وقتی میخره مجانی پخش میکنه سوالم اینه که مجبوریم از صدا سیما ببینیم یا خودمون میتونیم دانلود کنیم؟
مرسی

تصویر شهرسوال

سلام

اگر فيلم از نظر محتوايي مشکلي شرعي نداشته باشد و ساخت کشوري هم باشد که با ما در مورد قانون کپي رايت قرارداد نداشته باشد دانلود کردن و ديدن آن اشکالي ندارد.
/۳۷۴۶۷۵/

سلام من دانش اموز هستم و امکان خرید فیلم های اموزشی هم ندارم امسال کنکور دارم ایا اشکال دارد از فیلم هایی که داخل کانال تلگرامی میزارن استفاده کنم مشکل شرعی بوجود می اید یا اینکه نگاه کنم پولشو بعدا بدم به خود صاحبان اثر؟

تصویر شهرسوال

سلام دوست گرامی
مرجع تقليدتان کيست؟

سلام وقت بخیر مقلد آقا خامنه ای هستم لطفا راهنمایی بفرمایین اگر فیلم های ایرانی رو از طریق یوتیوب ببینیم ایا اشکال شرعی داره ؟چون شنیدم یوتیوب حق امتیاز فیلم ها رو خریده خواستم ببینم درسته فیلم های ایرانی رو از این طریق ببینیم یا نه ممنون میشم راهنمایی کنین

تصویر شهرسوال

سلام
اگر حق امتياز فيلم را خريده باشد ويا قانوني وبا اجازه تهيه کننده وکارگردان براي دانلود گذاشته اند اشکال نداردالبته اگر يوتيوب فيلتر باشد وارد شدن به آن جايز نيست.

/۴۰۰۲۴۱/

باسلام. فیلم خریداری شده از سایت ها را میتوان در اختیار نفر دیگر گذاشت یا فقط خودم مجاز به استفاده هستم.ممنون

تصویر شهرسوال

سلام. فيلم خريداري شده از سايت ها را نميتوان در اختيار ديگران گذاشت مگر اينکه از موسسه يا صاحب امتياز آن اجازه بگيريد براي توضيح بيشتر با دفتر مرجعتان تماس بگيريد.

/۴۰۵۳۲۰/

سلام. ما ک نمیتونیم بریم عوامل فیلمو پیدا کنیم ازشون بپرسیم راضی هستن یا نه و اینکه پولو چجوری بهشون بدیم؟ تکلیف اونایی ک خارج از ایران هستن چی میشه؟ اونا ک نمیتونن سی دی بخرن یا پرداخت کنن؟

تصویر شهرسوال

سلام.
اگر مطمئن به رضايت صاحبان اثر نيستيد نميتوانيد استفاده و يا دانلود کنيد،با خودشان بايد تماس بگيريد و راه ارتباطي براي واريز کردن پول را از آنها بخواهيد.

/۴۲۱۶۳۲/

سلام ببخشید میخواستم بدونم فیلم و سریال های خارجی که در شبکه های پولی خودشون پخش می شوند و به دلیل تحریم به ما خدمات نمی دهند یعنی اگر بخواهیم هم نمیتوانم فیلم و سریال ها را بخریم ایا دانلود ان ها حرام است؟؟به هر حال چون وقتی ما را تحریم میکنند یعنی راضی نیستند که ما از خدامات ان ها استفاده کنیم.و سوال بعدی ایکنه اگر به ما خدمات هم بدهند ایران به قانون کپی رایت نپیوسته و این یعنی اینکه ما باز هم میتوانیم رایگان فیلم و سریال ها را دانلود کنیم و از نظر قانونی مشکلی ندارد ولی از نظر شرعی میخواستم بدونم حرامه یا نه ؟؟

تصویر شهرسوال

سلام

با توجه به سؤال لطفا نام مرجع تقليد زنده خود را به همراه سؤال ارسال کنيد.

/۴۲۴۲۴۹/

سلام ببخشید سوالم اینه که الان مثلوقتفیلم و یا سریالی که در امریکا ساخته شده و خب از امکانات و منابع امریکا استفاده کرده و امریکا میاد ایران رو تحریم میکنه و اجازه فروش اون فیلم در ایران رو نمیده هرچند که بخوان بفروشن هم ما به دلیل قوانین کپی رایت میتونیم رایگان باز هم دانلود کنیم اما سوالم اینه که وقتی امریکا ایران رو تحریم میکنه یعنی به هر دلیلی راضی نیست که ما از فیلمی که اون ها ساختن استفاده کنیم و تماشا کنیم و ایا اگر ما اون فیلم ها رو ببینیم حرامه ؟؟چون امریکا به هر دلیلی راضی نیست خب...

تصویر شهرسوال

سلام. با توجه به سؤال لطفا نام مرجع تقليد زنده خود را به همراه سؤال ارسال کنيد.

/۴۲۴۲۵۱/

سلام
مثلا یکی فیلمی رو در فضای مجازی منتشر کرده ما هم میریم اون رو دانلود میکنیم میبینیم زیر فیلم نوشته استفاده از کپی این فیلم اشکال شرعی دارد. خب مگه ما کپی کردیم و اون رو در اختیار مردم قرار دادیم که گناهش پای ما باشه خب ما از اون منبع اصلی که کپی نکردیم ما از یک منبع دیگه که رایگان بوده دانلود کردیم مثل اینکه که یه دوچرخه دزدی باشه و آقا دزده بگه این دچرخه به این قیمت برای تو حالا دین گناهش پای منه آخه چرا؟؟؟

تصویر شهرسوال

سلام

اگر بدانيد دوچرخه دزدي است حق خريدنش را نداريد و اگر بخريد بايد آن را به صاحب اصليش برگردانيد و نمي توانيد از آن استفاده کنيد
در اينجا هم همين حکم را دارد و در حق الناس بودنش فرقي با موضوع دوچرخه ندارد.
مرجع تقليد شما کيست؟

موفق باشيد

/۴۲۷۷۱۳/

مرجع تقلید : امام خامنه ای
سلام خسته نباشی من یکسری pdf کتاب های رو دانلود کردم که ترجمه شد بود ولی حق کپی رایت به صاحب اثر توسط مترجم و ناشر ایرانی پرداخت نشده.
آیا این حق الناس؟

تصویر شهرسوال

سلام

اينکه ناشر حق صاحب اثر را نداده است اگر خارجي بوده است به نظر مقام معظم رهبري اشکالي ندارد ولي شما به احتياط واجب نمي توانيد بدون پرداخت حق مترجم يا ناشر از اين ترجمه استفاده کنيد .

موفق باشيد

/۴۲۹۳۳۸/

باسلام
ببخشید من فیلم های خارجی(اکثرا امریکایی و یا انگلیسی) رو که رایگان ببینیم مشکلی ندارد؟
چون من که نمیدونم ما با اون کشور قرارداد داریم یانه
من فیلم ها رو با دوبله نمی‌بینم
مرجع تقلید من امام خامنه‌ای هستن

تصویر شهرسوال

سلام دوست گرامی و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

ببخشیداستفاده ازفیلم های درسی به علت داشتن مشکل مالی بدون تهیه قانونی آنهاوپرداخت هزینه ی آنهابعدکنکوروزمانیکه وضع مالی مان خوب شود مشکلی دارد؟

درود
بنده تازه با این موضوعات اشنا شدم و چیزی هم در مورد قراردادهای بین کشور ها نمی دونم
و تا به امروز بسیاری از فیلم ها و انیمیشن های خارجی و داخلی رو دانلود کردم و دیدم (متأسفانه بعضیاشونم دارای صحنه بودن)
چطور باید اطلاعات بیشتری کسب کنم و حکم بنده چیست؟
بنده مقلد رهبری هستم.

تصویر شهرسوال

سلام دوست گرامی و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

درود بر شما
می خواستم بپرسم من که تا به امروز بسیاری از فیلم ها و انیمیشن های خارجی و داخلی رو دانلود کردم و دیدم حکمی دارم که انجام نداده ام ؟
و ایا از این پس دیگر نباید اینکار را انجام دهم؟
مرجع تقیلد بنده ایت الله سیستانی هستن

تصویر شهرسوال

سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

سلام اگر فیلمهای جدید را که در سایتها برای دانلود هر قسمتی پولی راباید پرداخت کنیم(مانند قورباغه) بدون پرداخت دانلود و بفروشیم آیا حرام است ؟

تصویر شهرسوال

سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

سلام، من یک انیمیشن رو وقتی دیدم نتونستم دانلودش کنم برای همین از صفحه فیلم گرفتم و فقط چندبار دیدم و به یک نفر نشان دادم و بعد که فهمیدم ایراد دارد فیلم را پاک کردم حالا باید چی کار کنم؟ خود سایتی رو که ازش فیلم گرفتم پیدا نکردم تا ازش دانلود کنم، حالا باید چیکار کنم؟ مرجع تقلید من رهبر است

تصویر شهرسوال

سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

سلام.اگر کسی فیلمی را با پرداخت هزینه دانلود کند و ان فیلم را برای فرد دیگری بفرستد و فرد بتواند رایگان ان را ببیند.حرام است؟
یا فیلمی را که خریداری کرده در فلش کس دیگری گپی کند حرام است؟؟

تصویر شهرسوال

سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

نظرات