کجای قران در مورد قبر و شب اول قبر توضیحی هست؟

شب اول قبر

باید توجه کنیم که منظور از قبر، مکان فیزیکی ای نیست که میت را در آن قرار می دهیم. بلکه عالم قبر، همان عالم برزخ است که آیات متعددی در قرآن اصل وجود آن را قطعی می کند.
دلیل بر وجود چنین جهانى كه گاهى از آن تعبیر به" عالم قبر" و یا" عالم ارواح" مى‏شود از طریق ادله نقلیه است آیات متعددى از قرآن مجید داریم كه بعضى ظهور و بعضى صراحت در این معنى دارد.
«وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛[مومنون/۱۰۰] پیش روى آنها (عالم) برزخ است تا روزى كه برانگیخته شوند.»
ظاهر در وجود چنین عالمى است، ... تعبیر به" إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ" (تا روز رستاخیز) دلیل بر این است كه این برزخ در میان دنیا و آخرت قرار گرفته . از آیاتى كه" صریحا" وجود چنین جهانى را اثبات مى‏ كند آیات مربوط به حیات شهیدان است مانند:
«وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛[آل عمران/۱۶۹] هرگز گمان نكن كسانى كه در راه خدا كشته شدند مردگانند آنها زنده ‏اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى‏ شوند»
... نه تنها در مورد مؤمنان عالی مقامى همچون شهیدان جهان برزخ وجود دارد بلكه درباره كفار طغیانگرى همچون فرعون و یارانش نیز وجود برزخ صریحا در آیه ۴۶ سوره مؤمن آمده است:
«النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوًّا وَ عَشِیًّا وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ؛[مومن/۴۶] " آنها (فرعون و یارانش) هر صبح و شام در برابر آتش قرار مى‏ گیرند و به هنگامى كه روز قیامت بر پا مى‏ گردد فرمان داده مى‏شود آل فرعون را در شدیدترین كیفرها وارد كنید.»[۱]

اما درباره احوال کسانی که وارد عالم قبر می شوند، به چند آیه می توان اشاره کرد:
«الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَیِّبینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛[نحل/۳۲] همانها كه فرشتگان (مرگ) روحشان را مى‏ گیرند در حالى كه پاك و پاكیزه ‏اند به آنها مى ‏گویند: «سلام بر شما! وارد بهشت شوید به خاطر اعمالى كه انجام مى ‏دادید!»
«الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمی‏ أَنْفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ ما كُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ بَلى‏ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ * فَادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدینَ فیها فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرینَ؛[نحل، آیات ۲۸-۲۹] همانها كه فرشتگان (مرگ) روحشان را مى ‏گیرند در حالى كه به خود ظلم كرده بودند! در این موقع آنها تسلیم مى‏شوند (و بدروغ مى‏گویند:) ما كار بدى انجام نمى‏ دادیم! آرى، خداوند به آنچه انجام مى‏ دادید عالم است. (به آنها گفته مى‏شود:) اكنون از درهاى جهنم وارد شوید در حالى كه جاودانه در آن خواهید بود! چه جاى بدى است جایگاه مستكبران!»
«فَكَیْفَ إِذا تَوَفَّتْهُمُ الْمَلائِكَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ؛[محمد/۲۷] حال آنها چگونه خواهد بود هنگامى كه فرشتگان (مرگ) بر صورت و پشت آنان مى‏زنند و جانشان را مى‏گیرند؟»

آیات دیگری نیز می تواند بیانگر شب اول قبر باشد، که علم ما به آن احاطه ندارد. مثلا در حدیثی آیه ذیل مربوط به عالم قبر دانسته شده است:
«وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْكاً؛[طه/۱۲۴] و هر كس از یاد من روى گردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت.»

متن حدیث به این شرح است: حضرت علی (ع) می فرمایند:  و همانا آن زندگى سخت و دشوارى كه خداوند دشمن خود را از آن بیم داده عذاب قبر است، كه خداوند بر كافر نودونه اژدها مسلّط كند كه گوشت بدنش را بدندان گزند، و استخوانش را بشكنند، و پیوسته بر سر او در آمد و شدند (او را پایمال كنند) تا روزى كه از قبر برانگیخته شود، كه اگر یكى از آن اژدهاها در زمین بدمد هرگز زمین زراعتى نرویاند.[۲]

توضیح بیشتر درباره عالم قبر را باید از روایات دریافت نمود، به عنوان نمونه در روایت فوق، توصیفات دیگری درباره عالم قبر وجود دارد:
« اى بندگان خدا! از مرگ و بیهوشى و رنجهاى جان كندن بهراسید، و ساز و برگ آن را فراهم كنید كه مرگ بطور ناگهانى با یكى از دو چیز بزرگ بسراغ شما خواهد آمد: (خیر یا شر) ...   بندگان خدا! آن كس كه آمرزیده نشده پس از مردن چیزى دشوارتر از آن در پیش دارد و آن قبر است، پس از تنگى و فشار و تاریكى و تنهائى آن بیم دارید، قبر هر روز مى‏گوید: من خانه تنهائى‏ام، خانه خاكى‏ام، من خانه وحشتم، من خانه كرمها و گزندگانم، قبر یا باغى از باغهاى بهشت، یا چاهى از چهاههاى دوزخ است. بنده مؤمن چون بخاك سپرده شود زمین باو گوید: آفرین، خوش آمدى، تو از جمله كسانى هستى كه دوست داشتم بر پشت من راه رود، حال كه تو را در بر گرفتم خواهى دانست كه چگونه با تو عمل مى‏كنم! پس تا آنجا كه چشم كار مى‏كند براى او گشاده گردد. و كافر چون بخاك سپرده شودزمین باو گوید: تو را آفرین و خوشامد مباد، تو از دشمن‏ترین كسانى هستى كه دوست نداشتم بر پشت من راه رود، حال كه تو را در بر گرفتم خواهى دانست كه چگونه با تو عمل مى‏كنم! پس چنان او را بفشارد كه استخوانهاى پهلویش بهم برخورد. و همانا آن زندگى سخت و دشوارى كه خداوند دشمن خود را از آن بیم داده عذاب قبر است، كه خداوند بر كافر نودونه اژدها مسلّط كند كه گوشت بدنش را بدندان گزند، و استخوانش را بشكنند، و پیوسته بر سر او در آمد و شدند (او را پایمال كنند) تا روزى كه از قبر برانگیخته شود، كه اگر یكى از آن اژدهاها در زمین بدمد هرگز زمین زراعتى نرویاند.»[۳]

[۱]. تفسیر نمونه، ج‏۱۴، ص: ۳۱۷.
[۲]. أمالی المفید، ص: ۲۶۵.
[۳]. أمالی المفید، ص: ۲۶۵.

دیدگاه‌ها

اینا تفسیرای یه مشت جاهله،خدای هیچ جای قرآن از فشار قبر و این مزخرفات نمیگه،چطور منکنه خدایی ک بارها ازش ب عنوان رحیم و رحمان یاد شده بخواد بنده شو عذاب بده اینا چرنده خدا نیامرزه اونایی که این مزخرفات تو ذهن مردم چپونده جای تاسف داره،بله برزخ تو قرآن اومده اما فشار قبر رو از خودشون ساختن،عصر جاهیلیت زمان پیامبر نبود ماییم ک داریم تو عصر جاهلیت زندگی میکنیم،واقعا جای تاسف داره

تصویر soalcity

سلام
جدای از این مساله که اکنون عصر جاهلیت است، و خود این مساله قابل تاملی می باشد
دلیل شما برای نفی فشار قبر چیست؟ اینکه در قرآن خدا با عنوان رحمان و رحیم یاد شده؟ آیا صفاتی مانند منتقم و ... در قرآن نیامده است؟
خدای متعال با هر کس به تناسب لیاقتش و آنچه کسب کرده، مواجهه می کند و قطعا خلاف حکمت اوست که مومن و کافر را مثل هم قرار دهد.
پدری مهربان در مقابل دشمن، سخت و غضبناک است. پس چطور تصور کنیم که خدای حکیم، صفاتش بی ضابطه تجلی می یابد.
إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِمُونَ (۲۲ سجده) ! مسلّماً ما از مجرمان انتقام خواهيم گرفت

جسارتا نظر الهام خانوم رو متوجه نشدید ایشون میگن فشار قبر اینی نیست که به مردم گفته میشه در واقع نظرات دوستان مثل سید و آقای شکوهی رو قبول دارن مثل خود من ، واقعا اگه قرار باشه خدای مهربون مارو تو یه وجب قبر مواخذه کنه مسخرست ، منظور از انتقام الهی این بچه بازیا نیست منظور چیزیه که دوستان گفتن و در واقع همش به تکامل خود انسان منجر میشه و اژدها و این داستانها رو نمیدونم از کجا آوردن با توجه به اینکه اژدها یک موجود افسانه ای در چینه بعید میدونم آقا امیرالمومنین چنین صحبتی فرموده باشن ماشالله از زبون ائمه زیاد صحبت میکنن چقدر امامای معضوم ما مظلوم واقع شدن ، که این حرفای بچه گانه بهشون نسبت داده میشه

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
باسلام وتشکر .
در ابتدا باید اشاره شود اگر درک درست از مسله داشته باشیم این شهه ها حل می شود لذا باید گفت درشب اوّل قبر حوادثی اتفاق می‌افتد. از جمله این حوادث فشار قبر است‌.
مقصود از فشار قبر این نیست که در این قبور خاکى محسوس - که جزئى از عالم ماده است - فشارى بر بدن مادى انسان ها وارد مى‏شود. بلکه مقصود از قبر در بسیارى از روایات عالم برزخ است و مقصود از«فشار» عذاب خاصى است که انسان درآن عالم متناسب با کنش‏هاى خود مى‏بیند. فشار و عذاب قبر جسمانى و روحانى است، ولى جسم و بدن برزخى عذاب و فشار مى‏بیند. نه بدن مادی ؛ زیرا روح انسان در عالم برزخ، با بدن برزخى (که متناسب با آن عالم است) و قالب مثالى، همراه است.
در مورد فلسفه این عذاب‏ها باید گفت: سراى آخرت - که اولین مرتبه آن ، عالم برزخ است - منشأ تجسم اعمال آدمى است. در آن جهان هر کس با سرمایه اعتقاد و عمل و کردار دنیایى خویش زیست مى‏کند. اعتقادات و اعمال پا ک و درست ، حقایقى نورانى هستند که به صورت نعمت و لذت نمایان می شوند . در مقابل پندارهای ناپسند و اعمال نادرست و گناهان ، حقایقى ظلمانى هستند که به صورت عذاب‏ها و فشارهاى دوزخى نمایان می گردند.
همین که آدمی از این جهان رخت بربست ،با همان سرمایه‏اى که اندوخته ،زندگى خواهد کرد و در دوزخ گناهان یا نعمت حسنات قرارخواهد گرفت.
از طرف دیگر عذاب قبر (عالم برزخ) براى برخى از مومنان که مبتلا به برخی گناهان شده اند ، نعمت است؛ زیرا در عالم برزخ ، متناسب با کمیت و کیفیت گناه درعذابند و هرگاه از آن گناه پاک شدند ، در عالم قیامت با پاکی وارد بهشت می گردند.
آن گونه که از برخی احادیث استفاده می‌شود، فشار قبر برای برخی کیفر اعمال محسوب می‌شود و برای برخی‌، ملایم‌تر و به منزله کفاره گناهان و جبران کوتاهی‌ها است‌. امام صادق (ع) از پیامبر اکرم نقل فرمود‌: فشار قبر برای مؤمن‌، کفاره نعمت‌هایی است که ضایع کرده است‌.(۱)
از مجموع روایات استفاده می شود که فشار و عذاب قبر تابع گناهان است. میزان و مدت آن نیز تابع میزان گناهان است. به همین جهت اختصاص به کفار و مشرکین و جنایتکاران ندارد بلکه مؤمنان و نیکان نیز به اندازه گناهان ممکن است گرفتار فشار قبر شوند. فشار قبر برای چنین مؤمنینی سبب می شود که کفاره گناهان خود را در برزخ تحمل کنند تا در قیامت پاک باشند، ولی برای جنایتکاران و کفار در قیامت عذابی سخت­تر در انتظار­شان است.
در روایات برخی امور به عنوان چیزهائی که باعث عذاب قبر می شوند، شمرده شده است:
۱ - حق الناس:
حقوق مالی و غیر مالی مردم را ضایع کردن از عواملی است که موجب فشار و عذاب قبر می شود. سخن چینی، غیبت، عیب جوئی و بد گوئی از مردم، عقوق والدین، رعایت نکردن حق همسر، خوردن مال حرام، ربا خواری. (۲)
۲ - بد اخلاقی:
بد اخلاقی با مردم یا خانواده و دوست و رفیق، از جمله چیزهائی است که موجب عذاب و فشار قبرمی شود حتی اگر انسان از اولیای خدا باشد. همچنان که در داستان سعد معاذ مشهور است. (۳)
۳ - اجتناب نکردن از بول و نجاست:
مانند این که انسان ایستاده روی زمین سخت بول کند و به بدن و لباس ترشح کند. بعدا با همان بدن و لباس نماز بخواند. پرهیز نکردن از بول به عنوان یکی از عوامل فشار قبر در روایات ذکر شده است. (۴)
۴ - نداشتن ولایت ائمه معصومین(ع):
اعتقاد نداشتن به ولایت امامان معصوم از جمله چیزهائی است که موجب عذاب قبر می شود. (۵) همچنان که به طور کلی گناهان و به خصوص برخی اعمال موجب فشار قبر می شود. کارهای نیک و به خصوص برخی اعمال نقش به سزایی در آرامش روح در عالم برزخ و رهایی از فشار قبر دارد. مانند خدمت به مردم، نماز خواندن به ویژه نماز شب، حج خانه خدا، صبر بر مشکلات و. . .
و برای دوری از فشار قبر داشتن ولایت اهل بیت ،نمازشب خواندن که از حضرت امام رضا(ع) منقول است: بر شما باد به نماز شب . بنده اى كه آخر شب برخيزد و هشت ركعت نماز شب و دو ركعت نماز شفع و يك ركعت وتر به جا آورد و در قنوت وتر هفتاد مرتبه استغفار كند، از عذاب جهنم و قبر پناه داده شود. عمرش ‍طولانى و زندگيش وسيع گردد.(۶)

پی نوشت:
۱. بحارالانوار،ج۶ ، ص ۲۲۱، ح ۱۶
۲. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، ۱۴۰۴ هجرى قمری، ج ۵، ص ۲۶۵ و ج ۶، ص ۲۲۲ و ۲۴۰ و ۲۴۵ ؛
۳. قابوس الرجال، ج ۴، ص ۳۴۳.
۴. بحار، ج ۶، ص ۲۴۵.
۵. بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۶۲.
۶. فتال نيشابورى‏، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين‏،انتشارات رضى‏، قم‏، چاپ اول‏، ج۲، ص ۳۲۰ .

خیلی از مسائل هست که مستقیما در قران نیست...مثل موضوع چهارده معصوم....
مرگ رو همه خواهیم چشید...اونوقت بحث فشار قبر .... واستون مشخص میشه

اگه قرار باشه خدا با همه یه جور برخورد کنه و کسی که هر جنایتی کرده با اونی که هیچ کاری نکرده یکی باشه، بعد جنابعالی نمیگی پس این عدالت و خداییه؟
مثلاً اگه یکی بیاد سر ننه و بابات رو با اره بِبُره بعدشم بهت بگن تو و این آدم تو بهشت جاتون پیش همه تو قبول میکنی؟
اول عدالت بعد رحمان و رحیم

من که میترسم از این عذاب و کاری برای فرار ازش نمیشه انجام داد
ولی بد به حال ما

آیا فشار قبر واقعیت دارد؟

خواندن این مطلب رااز دست ندهید.

جدا شدن روح از بدن هنگام مرگ قطعی ، در کسری از ثانیه انجام میشود . این لحظه چنان سریع اتفاق می افتد که حتی کسی که چشمانش لحظه مرگ باز است فرصت بستن آن را پیدا نمیکند . یکی از شیرین ترین تجربیات انسان دقیقا لحظه جدا شدن روح از جسم میباشد . یه حس سبک شدن و معلق بودن .
بعد از مرگ اولین اتفاقی که می افتد این است که روح ما که بخشی از آن هاله ذهن است و در واقع آرشیو اطلاعات زندگی دنیوی اوست شروع به مرور زندگی از بدو تولد تا لحظه مرگ میکند و تصاویر بصورت یک فیلم برای روح بازخوانی میشود . شاید گمان کنیم که این اتفاق بسیار زمان بر است . زمان در واقع قرارداد ما انسانهاست . این ما هستیم که هر دقیقه را ۶۰ ثانیه قرارداد میکنیم . اما زمان در واقع فراتر این تعاریف است .
با مرور زندگی ، روح اولین چیزی که نظرش به آن جلب میشود، وابستگیهای انسان در طول زندگی میباشد . برخی از این وابستگی ها در زمان حیات حتی فراموش شده بود ولی در این مرحله دوباره خودنمایی میکند .میزان و لول وابستگی دنیوی برای هرکس متغیر است .
روح از بین خاطراتش وابستگی های خود را جدا میکند . این وابستگی ها هم مثبت است هم منفی . مثلا وابستگی به مال دنیا یک وابستگی منفی و وابستگی مادر به فرزندش هم نوعی دلبستگی و وابستگی مثبت محسوب میشود . ولی به هرحال وابستگی ست .
این وابستگی ها کششی به سمت پایین برای روح ایجاد میکند که او را از رفتن به سمت هادی یا راهنما جهت خروج از مرحله دنیا باز میدارد . یعنی روح بعد از مرگ تحت تاثیر دو کشش قرار میگیرد . یکی نیروی وابستگی از پایین و دیگری نیروی بشارت دهنده به سمت مرحله بعد . اگر نیروی وابستگی ها غلبه داشته باشد باعث میشود روح تمایل پیدا کند که دوباره وارد جسم گردد . چون توان دل کندن از وابستگی را ندارد و دوست دارد دوباره آن را تجربه کند . به همین جهت روح به سمت جسم رفته و تلاش میکند جسم مرده را متقاعد کند که دوباره روح را بپذیرد . فشاری که به "روح" وارد میشود جهت متقاعد کردن جسم خود در واقع همان فشار قبر است . این فشار به هیچ وجه به جسم وارد نمیشود . چون جسم دچار مرگ شده و دردی را احساس نمیکند . پس فشار قبر در واقع فشار وابستگی هاست و هیچ ربطی ندارد که شخص قبر دارد یا ندارد . این فشار هیچ ربطی به شب زمینی ندارد و میتواند از لحظه مرگ شروع گردد .
یکی از دلایل تلقین دادن به فرد فوت شده در واقع این است که به باور مرگ برسد و سعی در برگشت نداشته باشد .
بعد از مدتی روح متقاعد میشود که تلاش او بیهوده است و فشار قبر از بین میرود .
وابستگی ها باعث میشود که روح ، شاید سالها نتواند از این مرحله بگذرد . بحث روح های سرگردان و سنگین بودن قبرستانها بدلیل همین وابستگی هاست . گاهی تا سالها فرد فوت شده نمیتواند وابستگی به قبر خود و جسمی که دیگر اثری از آن نیست را رها کند .
به امید اینکه بتوانیم به درک این شعر برسیم:

دنیا همه هیچ و کار دنیا همه هیچ
ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ ...
بگذار و بگذر
ببین و دل مبند
چشم بینداز و دل مباز
که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت ...
نگذارید گوشهایتان گواه چیزی باشد که چشمهایتان ندیده، نگذارید زبانتان چیزی را بگوید که قلبتان باور نکرده...
"صادقانه زندگی کنید"

ما موجودات خاکی نیستیم که به بهشت میرویم. ما موجودات بهشتی هستیم که از خاک سر برآورده ایم...

تصویر سید پاسخگو

با سلام
مقصود از فشار قبر در معارف دینی این نیست که در قبور خاکى - که مثلا قطعه ای از آرامگاه است - فشارى بر بدن انسان ها وارد مى‏شود. بلکه مقصود از قبر در بسیارى از روایات عالم برزخ است . امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند : "به خدا قسم،‌قبر باغی از باغ های بهشت و یا گوشه‌ای از گوشه‌های دوزخ است. "(۱)
امام صادق علیه السلام می فرمایند: مقصود از برزخ قبر انسان است از لحظه مرگ تا روز رستاخیز.(۲)
بر این اساس مقصود از«فشار» عذاب خاصى است که انسان در آن عالم متناسب با رفتار‏هاى خود مى‏بیند.
فشار بر بدن مادی و خاکی وارد نمی شود تا بدن متلاشی یا بدنی که اصلاً‌ دفن نمی شود‌، تردید ایجاد کند. در روایات هم اشاره شده حتی افرادی که در بالای دار سال ها می مانند و یا در دریاها غرق می شوند، فشار قبر دارند.
در مورد فلسفه عذاب‏ها باید گفت: سراى آخرت - که اولین مرتبه آن ،عالم برزخ است - منشأ تجسم اعمال آدمى است. در آن جهان هر کس با سرمایه اعتقاد و عمل و کردار دنیایى خویش زیست مى‏کند. اعتقادات و اعمال پاک و درست، حقایقى نورانى هستند که به صورت نعمت و لذت نمایان می شوند. در مقابل پندارهای ناپسند و اعمال نادرست و گناهان، حقایقى ظلمانى هستند که به صورت عذاب‏ها و فشارهاى دوزخى نمایان می گردند.
همین که آدمی از این جهان رخت بربست،با همان سرمایه‏اى که اندوخته، زندگى خواهد کرد و در دوزخِ گناهان یا نعمت حسنات وخوبی های خود قرار خواهد گرفت.
از طرف دیگر عذاب قبر (عالم برزخ) براى برخى از مومنان که مبتلا به برخی گناهان شده اند ، نعمت است؛ زیرا در عالم برزخ، متناسب با کمیت و کیفیت گناه در عذابند و هرگاه از آن گناه پاک شدند، در عالم قیامت با پاکی وارد بهشت می گردند.
آن گونه که از برخی احادیث استفاده می‌شود، فشار قبر برای برخی کیفر اعمال محسوب می‌شود. برای برخی‌، ملایم‌تر و به منزله کفاره گناهان و جبران کوتاهی‌ها است‌. امام صادق (ع) از پیامبر اکرم نقل فرمود‌: فشار قبر برای مؤمن‌، کفاره نعمت‌هایی است که ضایع کرده است‌.(۳)
این که در دعاها می بینیم حضرت علی (ع) و امامان دیگر از آن بیمناک بودند ، در می یابیم که این مسئله باید بسیار مهم باشد . باید از عذاب و سختی آن باید بیمناک بود، اگر چه در دعاها و مناجات ، معصومان از هر چه که به عنوان عذاب یاد شده، اظهار بیمناکی می فرمودند - هر چند برای ما مسلم است آن بزرگواران به آن عذاب ها معذب نخواهند بود- و این مسئله اختصاصی به فشار قبر ندارد . از آن به دست نمی آید که این بزرگواران فشار قبر می بینند .
اما بر اساس آنچه از فلسفه و علت فشارقبر گفتیم، امامان معصوم و انبیا فشار قبر و سؤال و پرسش ندارند ،چون تقصیر و خطایی نداشته و حتی نعمتی را ضایع نکرده اند تا کفاره آن را بدهند؛ حتی انسان های مؤمن که در درجه عالی تقوا و ایمان قرار گرفته‌اند، فشار قبر ندارند و این حقیقت از برخی روایات به دست می آید؛
ابی‌ بصیر می‌گوید: از امام صادق (ع‌) پرسیدم‌: آیا کسی‌ از فشار قبر در امان‌ است‌؟ فرمود: از آن‌ به‌ خدا پناه‌ می‌برم‌. چه‌ اندکند کسانی‌ که‌ فشار قبرنداشته‌ باشند. (۴)
در مجموع آنچه‌ از اخبار به‌ دست‌ می‌آید، آن ‌است‌ که‌ ایمان‌ و عمل‌ صالح‌ موجب‌ امان‌ از فشار قبر است‌. به‌ هرمقدار نقصانی‌ در این‌ دو باشد، به‌ همان‌ اندازه‌ عقوبت‌ها از جمله‌ فشار قبر را در پی‌ خواهد داشت‌. اخلاق‌ خوب‌، تلاوت‌ قرآن‌، به‌ جا آوردن‌ حج‌، زیارت‌ اباعبدالله (ع‌) و برخی‌ اعمال‌ دیگر موجب‌ امان‌ از فشار قبرخواهد شد.(۵)
پی نوشت ها :
۱. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بیروت ، ۱۴۰۴ ه ق ، ج ۶، ص ۱۵۹.
۲. همان ،ص ۱۱۶.
۳. همان ، ج۶ ، ص ۲۲۱، ح ۱۶ .
۴ . همان، ص‌ ۲۶۱.
۵. همان ج۹۲، ص۲۷۳- ۳۵۳.

این عالی بود ممنون از توضیحتون خیلی تامل برانگیز بود

به نام خدای بخشنده و مهربان
همین کافیست تا من به رحمت و بخشش پروردگارم آنچنان امید داشته باشم که دلم آرام باشد و از مرگ نترسم.در باور من نمیاید که رحم کننده ترین رحم کنندگان در فردای قیامت راضی به عذاب بندگانش در حد و اندازه های گفته شده،شود.من به عطوفت آن یگانه ی بی همتا دلبسته ام و او که عادلترین قضاوت کنندگان است به جرم کدام گناه من حکم به سوختن دائمی در جهنم یا لگد کوب شدن و دریده شدن توسط صد اژدها در قبر خواهد داد.امیدوار به رحمتش باشید و تا آنجا که میتوانید به خلق خدمت کنید.انشاءالله رو سفید شویم در کبریای حضرتش.

سلام من در بین نماز مغرب و عشاء هر روزم دورکعت نماز شب اول قبر با " نیت دورکعت نماز شب اول قبر برای مومنین و مومنات میخوانم قربتا" الی الله " میخوانم .
آیا این نیت صحیح است ؟
اگر بخواهم فقط ثوابش برای شیعیان باشد چه بگویم ؟
ممنونم.

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

بله می توانید این نماز را به امید ثواب بردن بخوانید و ثوابش را به مومنینی که در آن شب فوت کرده اند هدیه کنید.

ممنونم از پاسخ شما اینجوری نیت کنم که " دورکعت نماز شب اول قبر برای مومنین و مومنات شیعی میخوانم قربتا" الی الله" ؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

بله نیت می کنید که نماز وحشت می خوانم و ثوابش را به اموال شیعه اهدا می کنم.

پس این که میگویند تا میت میخواهد بلند شود سرش به سنگ لحد میخورد چیست؟؟اگر روح عذاب داره پس جسم چرا عکس العمل نشون میده؟

تصویر پاسخگوی اعتقادی

سلام .
چه کسی گفته که میت سرش به سنگ لحد می خورد ؟
در ثانی در برزخ فقط روح عذاب می بند ونه جسم در قیامت روح وجسم هر دو عذاب خواهد دید
روح انسان پس از فرا رسیدن مرگ و پایان زندگی دنیا وارد عالم برزخ می‌شود، و در آن جا در جسم لطیفی قرار می‌گیرد که از بسیاری از عوارض جسم مادی بر کنار است، ولی از ان نظر که شبیه جسم مادی عنصری دنیایی است، به آن بدن مثالی یا قالب مثالی گویند که نه کاملاً مجرد است و نه مادی محض، بلکه دارای یک نوع تجرد برزخی است.(۱)
پی‌نوشت‌ها:
۱. ناصر مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج ۵ ص ۴۶۳و ۴۶۴.

سلام خدمت دوستان.به نظر بحث در مورد مرگ با تمام دلهره هایی که برای انسان ایجاد می کند ولی باز برای برخی شیرین است.زیرا بعضی از ما انسانها شدید کنجکاو هستیم.عزیزان علاقه مند می توانند به تجربه ی نزدیک به مرگ برخی اشخاص در اینترنت رجوع کنند.یا علی

دوستان خبری از عذاب قبر نیست خیالتون راحت مستقیم قیامت چون بعد از مرگ تا رستاخیز زمان مفهومی نداره همانطور که خداوند متعال می فرماید وقتی برخواستند فکر می کنند یک هفته است مرده اند داستان اصحاب کهف و عزیز پیامبر و .. تقریبا اشاره به همین موضوع است

تصویر پاسخگوی اعتقادی

سلام
بر خلاف تصور شما مرحوم شيخ مفيد فرموده: اثبات عذاب قبر از طريق آيات و اخبار است نه عقل، اخبار از طريق عامه (اهل سنت) و شيعه درباره عذاب و فشار قبر در حد تواتر است.[۱]
چند نمونه از روایات مربوط به قبر:
۱. پيامبر گرامي اسلام‌ صلي الله عليه و آله فرمود: "القبر روضة من رياض الجنّة اوْ حفرة من حفر النيران" قبر باغي است از باغ‌هاي بهشت، يا گودالي است از گودال‌هاي جهنم و كان ‌صلي الله عليه و آله يقول في آخر صلواته: "اعوذ بك من عذاب القبر." حضرت در آخر نمازش به خداوند عرض كرد: خدايا پناه مي‌برم به تو از عذاب قبر.[۲]
از برخی دیگر از ائمه علیهم السلام احادیثی با همین عبارت در مورد قبر آمده است.
۲. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در آخر نمازهایش به خداوند عرض می نمود: "اعوذ بك من عذاب القبر.": خدايا پناه مي‌برم به تو از عذاب قبر.[۳]
۳. امام صادق علیه السلام فرمودند: افراد کمی از فشار قبر نجات پیدا می­کنند.[۴]
۴. در حديثي ديگر از پيامبر گرامي ‌صلي الله عليه و آله نقل شده است كه حضرت فرمود: "ضَغْطَةُ الْقَبْرِ لِلْمُؤْمِنِ كَفَّارَةٌ لِمَا كَانَ مِنْهُ مِنْ تَضْيِيعِ النِّعَمِ."؛ فشار قبر برای مومن کفاره ضایع نمودن نعمت‌هاي الهي است.[۵]
۱-منشور جاوید، آیت الله سبحانی، ص۲۰۵ و ۲۷۲.
۲- علامه محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج۶، باب احوال البرزخ و...، ص۲۰۵، (بيروت: دارالاحياء التراث العربي).
۳- علامه محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج۶، ص۲۰۵.
۴- ثقة الاسلام كلينى، محمد بن يعقوب؛ الكافي، تهران، دارالكتب الإسلامية، ۱۳۶۵ هجرى شمسى‌، ۸ جلدي، ج۳، ص۲۳۶.
۵- همان، ۲۶۱.

دروغی بیش نیست تا قبل از روز داوری شما عذاب قیامت را نخواهید دید....شاید اقوامی که به آنها انذار دهنده آمده باشد مثل قوم فرعون ولی باید تا روز داوری صبر کرد....این نظر من هست.

تصویر شهرسوال

باسلام

همانطور که در نظرات قبل آمده، اثبات عذاب قبر از طريق آيات و اخبار است نه عقل، اخبار از طريق عامه (اهل سنت) و شيعه درباره عذاب و فشار قبر در حد تواتر است.[۱]

چند نمونه از روایات مربوط به قبر:
۱. پيامبر گرامي اسلام‌ صلي الله عليه و آله فرمود: "القبر روضة من رياض الجنّة اوْ حفرة من حفر النيران" قبر باغي است از باغ‌هاي بهشت، يا گودالي است از گودال‌هاي جهنم و كان ‌صلي الله عليه و آله يقول في آخر صلواته: "اعوذ بك من عذاب القبر." حضرت در آخر نمازش به خداوند عرض كرد: خدايا پناه مي‌برم به تو از عذاب قبر.[۲]
از برخی دیگر از ائمه علیهم السلام احادیثی با همین عبارت در مورد قبر آمده است.
۲. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در آخر نمازهایش به خداوند عرض می نمود: "اعوذ بك من عذاب القبر.": خدايا پناه مي‌برم به تو از عذاب قبر.[۳]
۳. امام صادق علیه السلام فرمودند: افراد کمی از فشار قبر نجات پیدا می­کنند.[۴]
۴. در حديثي ديگر از پيامبر گرامي ‌صلي الله عليه و آله نقل شده است كه حضرت فرمود: "ضَغْطَةُ الْقَبْرِ لِلْمُؤْمِنِ كَفَّارَةٌ لِمَا كَانَ مِنْهُ مِنْ تَضْيِيعِ النِّعَمِ."؛ فشار قبر برای مومن کفاره ضایع نمودن نعمت‌هاي الهي است.[۵]

پی نوشت:
۱-منشور جاوید، آیت الله سبحانی، ص۲۰۵ و ۲۷۲.
۲- علامه محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج۶، باب احوال البرزخ و...، ص۲۰۵، (بيروت: دارالاحياء التراث العربي).
۳- علامه محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج۶، ص۲۰۵.
۴- ثقة الاسلام كلينى، محمد بن يعقوب؛ الكافي، تهران، دارالكتب الإسلامية، ۱۳۶۵ هجرى شمسى‌، ۸ جلدي، ج۳، ص۲۳۶.
۵- همان، ۲۶۱.

سلام, ممنون از زحماتتون و مطالب مفیدی که به اشتراک گزاشتید. ببخشید جسارتا من در مورد قبر و برزخ زیاد مطالعه کردم, و تمامی منابع معتبر در حد همین مواردی است که شما ذکر کردید و اطلاعات بیشتری نتونستم پیدا کنم. دلیل علاقه مندی من به این بحث این هست که یه تجربه خیلی کوتاه از جدایی روح از بدن داشتم, و با تجربه شهودی و کاملا ملموس خودم به وجود روح ایمان دارم, بعد از این تجربه, صدق قرآن مبنی بر وجود روح در آدمی برایم اثبات شد. و مسلما ما بقی ایات قرآن هم برایم مفهومی دیگر گرفت و ایمانم به وجود خدایی که می داند آنچه را که من قابل به درک آن نیستم بیشتر شد, بعد از آن تجربه به دنبال فهم اتفاقاتی هستم که بعد از جدایی روح قرار است در پیش داشته باشم. ممنون خواهم بود اگر منابع معتبر(صرفا قران و احادیث) بیشتری معرفی فرمایید تا مطالعات بیشتری داشته باشم. شنیدم کسانی که ترس از مرگ دارند سوره احزاب را زیاد بخوانند, معنی سوره احزاب را خواندم و چیزی نفهمیدم, اگر ممکن است در این مورد نیز توضیح بفرمایید.

تصویر شهرسوال

با عرض سلام وادب محضر پرسشگر محترم.
به کتابهاي ذيل مراجعه فرماييد: ۱- معاد شناسي علامه تهراني ۷ جلد. ۲- برزخ در چند قدمي ما / محمد اشتهاردي .۳- معاد/محمد تقي فلسفي

نظرات