چطور علاقه به کسی که به من خیانت کرده را فراموش کنم؟

سلام. من مدت ۵ سال با آقایی دوست بودم که تو این مدت خیلی کمکش کردم، خیلی پشتش بودم، ازش خیانت دیدم اما بخشیدمش. یه ماهه که ازهم جدا شدیم اصلا جوابمو نمیده هرچی پیام میدم هیچ جوابی نمیده همش منتظرم احساس میکنم که برمیگرده درحالی که میدونم با یه نفر دیگه دوست شده چیکار کنم که این احساسو نداشته باشم و منتظرش نباشم؟ ته دلم امید دارم که برگرده چیکار کنم که فراموشش کنم و منتظر نباشم؟

با سلام خدمت شما خواهر گرامی،
یکی از معضلات ارتباطات خارج از چارچوب و به عبارتی دیگر بی قیدی در ارتباط، همین خیانتهای فراوان و دوستی ها و ارتباطات پشت سر هم با افراد مختلف یا همزمان است. البته نمیتوانیم وجود خیانتها را حتی در برخی خانواده ها و زوجهای شرعی و رسمی انکار کنیم، اما این مسئله به مراتب (با تفاوت بسیار فاحش) کمتر از دوستی ها و روابط غیر رسمی و غیر ازدواجی است. ممکن است شما یا برخی از افراد مانند شما به صورت شخصی، و موردی، به هر دلیلی نسبت به حتی این گونه روابط پایبند و وفادار باشید اما واقعیت آن است که در اکثر موارد، و اکثر افرادی که بیرون از چارچوب های عرفی و شرعی و قانونی به ایجاد ارتباط با جنس مخالف می پردازند، چنین چیزی واقعا بی معناست. شاید یکی از دلایلی که این مسئله را در افراد تقویت می کند همین خارج از چارچوب بودن رابطه است. وقتی شما خارج از چارچوب، به فردی نزدیک می شوید و به او اجازه می دهید با شما رابطه برقرار کند (و خدای نکرده تا مراحل روابط جنسی هم جلو می روید)، گویا به طور غیر مستقیم این پیام را به او میدهید که شما در قیدو بند اصول و مقرراتی نیستید! و او به خود اجازه میدهد با همین استدلال اگر موردی بهتر پیدا کرد یا به دلیل تنوع طلبی و هوسرانی، شما را رها کرده و به سراغ دیگری برود.
یکی از مهمترین ثمره های رعایت اصول و قواعد شرعی، در زندگی اجنماعی، همین است.
اکنون با توجه به نوع ارتباطی که شما با هم داشته اید (که ما از آن بی اطلاعیم)، اگر صرفا دوستی بوده، بدون شک بهتر است دیگر به چنین فردی فکر نکنید و در نوع روابط خود هم تجدید نظر کنید. اگر این رابطه به نیت ازدواج و زندگی مشترک بوده، و جدایی شما از ایشان به لحاظ اجتماعی و عرفی ضرر و تبعات زیادی ندارد، باز هم بهتر است مطلقا به فکر بازگشت ایشان نباشید چراکه چنین فرد دمدمی مزاج و هوسبازی به هیچ وجه قابل اعتماد برای یک زندگی مشترک و سالم نیست. حتی اگر بعد از مدتی او بخواهد برگردد باز هم شما نباید چنین اجازه ای بدهید.
در مورد فراموش کردن هم راهکارهایی در ابتدای همین پست آمده است که با نگاه به آنها و اجرا کردن آنها مسیر راه برای شما هموارتر می گردد. ضمنا توجه داشته باشید که راهکارهای ارائه شده و به طور کلی درمانها و راهنمایی ها و مشاوره های روانشناختی، مانند قرص و آمپول در پزشکی نیست که پس از چند دقیقه اثر کند ! قطعا این فراموش کردن و این جدایی امری دشوار خواهد بود ولی با صبر و تحمل شما و توکل بر نیروی معجزه آسای الهی میتوانید پس از مدتی زندگی به روال عادی خود را تجربه کنید.
موفق باشید.

دیدگاه‌ها

با سلام برای من همچین موردی پیش اومده و یکی از بستگانش که اخیرا فوت کرده هم در نرسیدن من و اون خانم مقصر بوده. می خواستم ببینم در حق کسی که فوت شده چگونه نفرین کنم و نفرین من موجب زیاد شدن عذابش در برزخ میشه یا نه؟

پرسشگر گرامی؛
در ابتدا بايد گفت كه «لعن» در لغت به معناي طرد نمودن و دور ساختن از روى خشم است(۱) و در اصطلاح اگر از ناحيه خداوند متعال باشد -چنان كه از آيات قرآن كريم بر مي آيد(۲) به معناي دور ساختن كسي از رحمت خويش در دنيا، و در آخرت، گرفتار نمودن به عذاب و عقوبت است و اگر از ناحيه بندگان باشد، به معناي نفرين و دعا به ضرر و بر ضد ديگران است‌.(۳) «نفرين» به معناي دعاي بد براي مرگ، ناكامي و بدبختي كسي يا چيزي مي باشد.(۴)
لعن و نفرين نيز مانند دعا در آموزه ها و منابع ديني ما به رسميت شناخته شده و همانگونه كه دعاي خير كردن و استغفار و احسان در حق ديگران باعث عفو الهي و ترفيع درجه شخص دعا شونده مي شود لعن و نفرين هم كه دعاي شر و بد مي باشند باعث تنزل درجه و تشديد شدن عذاب هاي الهي بر آن شخص مي شود چنانچه در روايتي امام صادق (ع) مي فرمايد: از نفرين مظلوم بترسيد كه نفرين مظلوم به آسمان مي رود.(۵)
در نتيجه لعن و نفرين كه به معناي دعاي بد و طلب دوري از رحمت خداوند براي شخص لعن شونده است. اگر به حق باشد و شخص لعن و نفرين شونده مستحق لعن و نفرين باشد، مي تواند باعث محروميت و دوري از رحمت الهي و بيشتر شدن عذاب شخص لعن شونده مي شود.
اما ناگفته نماند كه بر اساس آموزه هاي ديني ما دعاي بد و نفرين به مسلمانان كردن مانند لعن كردن او امري مذموم بوده و از آن نهي شده است. زيرا ممكن است انسان در لعن و نفرين دچار افراط و تفريط شده و خود، ظالم و ستمكار شود؛ در روايتي حضرت امام باقر(ع) مي‌فرمايد:"كسي كه چيزي را لعنت مي‌كند اگر آن شي مستحق نباشد لعنت به خود گوينده بر مي‌گردد. پس از لعن مؤمن بپرهيزيد تا مبادا خود گرفتار شويد.(۶)
همچنين در روايتي نقل شده است: يك فرد گاهي مورد ستم قرار مي گيرد، اما در نفرين بر ظالم تا حدي زياده روي مي كند كه پروردگار خود او را نيز از ستمكاران به شمار مي آورد.(۷) به همين خاطر است كه به ما سفارش ويژه اي شده است كه هميشه عفو و بخشش بهتر از نفرين و انتقام گرفتن است. پيامبر اكرم (ص) از پروردگار متعال حكايت مى‏كند:... و از كسى كه بر تو ستم كرده در گذر، و آن كسى را كه تو را محروم كرده است عفو كن، و كسى را كه به تو بدى كرده است نيكى و خوبى كن. از همين نگاه است كه خداوند متعال مى‏فرمايد:" وَ لْيَعْفُوا وَ لْيَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ"؛(۸)آنها بايد عفو كنند و چشم بپوشند، آيا دوست نمى ‏داريد خداوند شما را ببخشد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است!
در نتيجه طبق آموزه هاي اسلام انسان مؤمن بايد تجليگاه صفات الهي باشد، و يكي از صفات خداي متعال بخشندگي و گذشت است پس شايسته شما عفو و بخشندگي است نه لعن و نفرين.

پي نوشت ها:
۱. حسين بن محمد راغب اصفهانى، المفردات في غريب القرآن، دارالعلم ، چاپ اول، دمشق، ۱۴۱۲ ق، ص۷۴۱.
۲. احزاب(۳۳) آيه ۵۷ و آل عمران(۳) آيه۸۷ و هود(۱۱) آيه ۱۸.
۳. راغب اصفهاني، المفردات في غريب القرآن، ص۷۴۱.
۴. حسن انوري، فرهنگ بزرگ سخن، انتشارات سخن، چاپ دوم، تهران، ۱۳۸۲ش، ج۸، ص۷۸۸۸.
۵. علامه مجلسي، بحارالانوار، موسسة الوفاء، بيروت، ۱۴۰۹ق، ج ۹۰، ص ۳۵۹.
۶-محمدمحمدي ري شهري‌، ميزان الحكمة‌، دار الحديث، قم، چاپ اول،۱۳۷۵، ج ۵، ص ۶۱۶.
۷. مهدي نراقي، جامع السعادات، اسماعليان، قم، ۱۳۸۶ش، ج۱، ص۳۰۵.
۸. نور(۲۴) آيه ۲۲.

+موفق باشید.

سلام ممنون از پاسختون . ولی من نمی خوام تجليگاه صفات الهي باشم. همون قدر که اون دختر و پدرش که مرده (نمیگم مرحوم چون مرحوم نیست امیدوارم به بدترین شکل تو برزخ عذاب بشه و تا قیام قیامت دچار نکبت و زجر باشه) دل و زندگی منو اتیش زدن من خواهان نفرین شدیدم.
در حق کسی که فوت شده چگونه نفرین کنم و نفرین من موجب زیاد شدن عذابش در برزخ میشه یا نه؟
سوال من این بود شما سوال منو پاسخ ندادید من خواهان گذشت و عفو نیستم. خودت را بگذار جای پسر جوانی که هر روز از بغض و غم و دلتنگی گریه میکنه و افسرده شده و ارزوی مرگ دارم برای خودم. چی رو ببخشم؟ زندگیمو؟ نمی بخشم
لطفا پاسخ سوال من را بدهید من درباره گذشت و عفو چیزی نپرسیدم. گوش من ازین حرفها پره. اونها مگر اشتباهات کوچکم رو بخشیدن که من ببخشم. پدرش مرد و بقیه خانوادشم باید تاوان پس بدن. میخوام ببینم چجوری نفرینش کنم که عذاب برزخیش بیشتر بشه سوال من اینه لطفا سوال منو پاسخ دهید من عفو نمی کنم. من کسی که زندگیمو اتیش زده نمی بخشم.

پرسشگر گرامی؛
نفرین در آموزه های دینی ما مسئله ای شناخته شده است، چنان که در آیات و روایات آمده است: "بریده باد هر دو دست ابو لهب"؛ "از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود". و... . منتها همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، و هر دعایی از هر فردی قرین اجابت نیست، اگر فردی به مجرد این که از طرف کسی مورد اذیت و آزار قرار گرفت، یا دلش شکسته شد و نفرین کرد، باید نفرینش اجابت شود، قطعاً این گونه نیست؛ چراکه طبق فرموده قرآن، اگر همان گونه که مردم در به دست آوردن «خوبى» ها عجله دارند، خداوند در مجازاتشان شتاب مى ‏کرد، همگى نابود مى ‏شدند. بنابراین، گاهی ممکن است این احقاق حق در دنیا اتفاق افتد، و گاهی نیز بنابر مصالحی، این کار در دنیا واقع نشود و به سرای آخرت موکول شود که اساساً یکی از دلایل برپایی قیامت، همین احقاق حق مستضعفان و مظلومان از ظالمان و متجاوزان به حقوق مردم است.

شایان توجه است که که ظلم و ستم از آن گونه افعالی است که دارای مراتب است؛ یعنی دارای شدت و ضعف است. بالاترین ظلم ها در بخش حقوق مردم، ظلمی است که ظالمان و ستمگران در ارتباط با دین مردم و حقوقشان مرتکب می شوند، و قتل هایی که اتفاق می افتد. و در بخش فردی شرک به خدای متعال است که این گونه ظلم ها نه تنها قابل بخشش نیست که مستحق نفرین است، چنان که در ادعیه ما وارد شده است، مانند لعن و نفرین نسبت به بنی امیه، به جهت ظلم و کشتن مردم، حتی اولیای الاهی به جهت دینداریشان. اما گاهی ظلم از فرد مسلمانی نسبت به مسلمان دیگر است، این نوع ظلم نه به جهت خصومت و دشمنی در دین است که از لحاظ شخصی و یا مالی و... است. این نوع ظلم و تجاوز به آن شدت نبوده و قابل مقایسه با نوع اول نیست، بلکه قابل عفو و گذشت است.

نکاتی را خدمت تان عرض کردیم. بقیۀ تصمیم گیری ها با خودتان است.

+موفق باشید.

نظرات