چرا حضرت علی(ع) نیز سیّد هستند؟

 سیّد

برای یافتن پاسخ این سوال، باید بدانیم كه اصلاً سادات به چه كسی میرسند، با مشخص شدن این موضوع، دلیل سید بودن امام علی علیه السلام هم روشن می شود.

سیادت عنوانی است برای مردان و زنانی كه در طول نسب خویش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ رسول اللَّه) می‏رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب می‏شود.[۱]

اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنی هاشم می‏گویند. برخی از اینان به عموهای پیامبر مثل ابوطالب و ابولهب، عباس و حمزه می‏رسند. بنابراین فرزندان عباس عموی پیامبر كه اصطلاحاً به آنان بنی عباس می‏گویند، سید محسوب می‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏های طالب و عقیل و جعفر طیار و علی(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سیدند. پیامبر اسلام(ص) از جهت پسرانش (طیب و طاهر و قاسم و ابراهیم) چون در كودكی از دنیا رفتند، نسلی ندارد و فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پیدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا(س) به نام‏های حسن و حسین و زینب و ام كلثوم(ع) از طریق پدرشان علی(ع) سید بودند.

تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق علی(ع) به هاشم می‏رسند و سید هستند. بنابراین سیادت تنها انتساب به پیامبر نیست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علی و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهای پیامبر(ص) نیز سیادت حاصل شده و حضرت علی(ع) سید بوده است و فرزندان او نیز سید هسیتند.

سید به معنای آقا و اطاعت شده (مطاع)، رئیس و بزرگ آمده است. سیادت عنوانی است اعتباری، نه تكوینی و احكامی برای سادات در فقه آمده است، مثلاً گرفتن زكات از غیر سید بر آنان حرام است.[۲]

سادات از جهت انتسابشان به پیامبر و ائمه هدی(ع) باید رعایت حرمت اجداد خویش را بنمایند و مردم نیز باید احترام آنان را به جهت انتسابشان نگه دارند.

 
[۱]. عروة الوثقی، ج ۲، كتاب الخمس فصل ۲، مسئله ۳.
[۲]. توضیح المسائل مراجع، ج ۲، مسئله ۱۹۵۵.

دیدگاه‌ها

پس یزید معاویه هم سید هستن کل قبیله بنی هاشم سید هستن یعنی ساده بگی عرب به زن فارس تجاوز کنه بچه سید خخخ سید یعنی خاندان حضرت محمد یعنی فرزندان حضرت فاطمه حسن حسین و خاندانش حضرت علی سید نیست جانشین پیامبر سید یعنی خاندان پیامبر

تصویر soalcity

سلام
بنده که چندان متوجه ارتباط مطالبی که مطرح کرده اید، نشدم. اما
اولا بنی هاشم سید هستند. و این ربطی به یزید و معاویه که از بنی امیه هستند، ندارد.
دوما اگر بحث تجاوز باشد، باید توجه کنید که در زنا هیچ نسبتی برقرار نمی شود. و یک زنازاده را به پدرش ملحق نمی کنند.

یزید از بنی امیه امام حسین از بنی هاشم پدر بنی قبیله بنی هاشم بنی امیه یکی چطور فرزند عبد مناف هاشم سید شد و امیه سید نشد پس متوجه میشوی سید بودن ربطی به بنی هاشم بنی امیه نداره خاندان حضرت محمد سید مشهور شدن یعنی فرزند حضرت فاطمه حسن حسین

تصویر پاسخگوی تاریخی

عرض سلام و ادب
ایکاش متن را کمی واضحتر می نوشتید تا بشه دقیقتر پاسخ را ارائه داد. اینکه ریشه سادات به هاشم بر می گردد بر اساس گزارشات و مستندات تاریخی و روایی مسلم و قطعی است.
نکته ای که کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که بنی امیه در اصل و واقع قریشی نیستند تا چه برسد سید باشند.
در برخی منابع تاریخی کهن، عرب و قریشی بودن امیه به صراحت انکار شده است. ابوالقاسم علی بن احمد کوفی، از دانشمندان سده چهارم، درباره امیه می نویسد: «عبد شمس بن عبد مناف، (برادر هاشم بن عبد مناف) برده‌ای رومی به نام امیه داشت که او را فرزندخوانده و منسوب به خود کرده بود. بنابراین نسب بنی امیه به اینجا منتهی می شود و اصل آنها رومی می‌باشد».( الاستغاثه،ج۱،ص۷۶.)
علامه مجلسی(ره) نیز با نقل همین مطلب از دو کتاب کامل السقیفه و الزام النواصب می نویسد:«امیه، غلام عبد شمس و از سرزمین روم بود. هنگامی که عبد شمس زیرکی و فطانت را در غلامش دید، آزادش کرد و او را فرزند خواندۀ خود کرد تا جایی که می گفتند: امیة بن عبد شمس».(۸) وی سپس نتیجه می‌گیرد که بنی‌امیه قریشی نیستند، بلکه خود را به این قبیله چسبانده‌اند.

مطالعه بیشتر لینک زیر:
http://www.soalcity.ir/node/3205

جدا از اینکه امیرالمومنین و پیامبر هردو از لحاظ نسبی به هاشم میرسند بالاتر اینکه به لحاظ ذاتی و ملکوتی دارای سیادت یعنی سروری و آقایی نسبت به دیگر خلایق می باشند. مگر بالاتر و سرورتر از پیغمبر و امیرالمومنین داریم؟ اصلا" سیادت و سید بودن به خاطر وجود مبارک این دو مخلوق برتر عالم هستی و بعد از ایشان حضرت فاطمه و سایر ائمه معنا پیدا کرده و بوجود آمده است.

نظرات