آیا ۳۱۳ یار امام زمان علیه السلام قبل از ظهور با آن حضرت دیدار دارند؟

یاران امام زمان(عج)

آیا ۳۱۳ یار امام زمان علیه السلام قبل از ظهور با آن حضرت دیدار دارند؟ چگونه در روز ظهور به آن حضرت می پیوندند؟ آیا آنها قبل از ظهور خبر دارند كه از جمله یاران آقا هستند؟

در رابطه با دیدار یاران امام زمان(عج) با آن حضرت قبل از ظهور،نمی توان اظهار نظر قطعی کرد، چرا که در رابطه با اصل امکان دیدار با آن حضرت قبل از ظهور دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه هرگونه دیدار و ملاقات با امام عصر(عج) را ناممکن می دانند و دیدگاه دیگر این ارتباط را برای افراد خاصی ممکن می داند. بنابراین هر چند نتوان در این رابطه اظهار نظر قطعی کرد، ولی ممكن است با بهره مندی از امدادهای الهی این كار صورت گیرد. از برخی روایات نیز استفاده می شود كه هرگاه شرایط ظهور امام فراهم شد و ۳۱۳ نفر وجود داشتند،‌ حضرت ظهور می كند. حال معلوم نیست ۳۱۳ همگی زنده اند و یا برخی از آن ها از دنیا رفته و در هنگام ظهور رجعت می كنند و یا برخی از ۳۱۳ نفر بعداً متولد می شوند. از این رو نمی توان گفت: یاران امام در زمان غیبت با حضرت در ارتباط هستند یا خیر؟

در مورد اینکه آیا آنها از اینکه جزو یاران امام زمان(عج) هستند،مطلع هستند یا خیر باید گفت:
در روایات معصومان(ع) به نكته ‏ای برخورد نكردیم كه گویای این سخن باشد كه یاران حضرت مهدی(عج) از پیش آگاهی دارند كه جزء سیصد و سیزده تن یار حضرت می باشند. این گونه اطّلاعات از علوم غیبی است و علوم غیبی در اختیار خدا است.
ممكن است یاران حضرت مهدی(عج) در آستانه ظهور حضرت با توجه به تكاملی كه نموده‏اند، خداوند برزگ تفضلی نماید و چند صباحی قبل از ظهور حضرت، آنان را از این نعمت بزرگ مطّلع نماید.
اگر بپذیریم كه برخی از پیامبران الهی مانند حضرت عیسی(ع) جزء سیصد و سیزده یار امام مهدی(عج) به شمار می آیند، بعید نیست كه از موقعیّت خویش از قبل آگاهی داشته باشند. چون حضرت عیسی(ع) از پیامبران است و به همان دلیلی كه پیامبر اسلام و اوصیای حضرت از امور غیبی آگاه شدند، حضرت عیسی نیز آگاه شده است. اگر بپذیریم برخی از انسان‏های صالح گذشته مانند اصحاب كهف، وصیّ حضرت موسی(ع) یوشع بن نون و مالك اشتر و مقداد جزء یاران حضرت به شمار می آیند و رجعت می كنند، بعید نیست در عالم برزخ از موقعیت خود با خبر باشند.

اما دربارهچگونگی پیوستن آنها به مولایشان می توان گفت:
از روایات اینگونه استفاده می شود که آنها در زمان موعود از شهرهای مختلف به سوی حضرت مهدی(عج) رهسپار می شوند.
در روایات آمده است كه در آغاز چهل و پنج تن از نه قبیله و شهر مختلف نزد حضرت گرد می آیند. سپس به این عده افزوده می شوند و از شهرهای مختلف و دور دست یاران حضرت با سرعت ویژه ای به سوی حضرت رهسپار می گردند و دور حضرت حلقه می زنند.
مرحوم سید محسن امینی در كتاب گرانسنگ اعیان الشیعه از هشتاد و چند شهر و دیار نام می برد كه این عده (سیصد و سیزده تن) از آن شهرها بر می خیزند.
از جمله آن‏ها قم، كوفه، طالقان، گرگان، طبرستان، طرابلس، بیروت، دمشق، ری، فلسطین، قزوین، شیراز، دیلمان، بصره، اهواز و كرمان است.
این‏ها همدیگر را نمی شناسند و بدون این كه با هم و عده‏ ای گذاشته باشند، در موعد مقرر جمع می شوند (یجتمعون مِن أقاصی الأرض علی غیر میعاد لا یعرف بعضُهم بعضاً.)[۱]

پی نوشت:
[۱]. سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج ۲، ص ۸۴.

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

با ذکر شهر های که بیان شده یعنی شعر های دیگه نمی تونن باشند

نه دوست عزیز ، این ها از تمامی نقاط. دنیا گرد امام زمان میایند ، چنانکه در حدیثی امده است : انها از دور ترین نقاط دنیا گرد هم میایند.
رنگ پوستشان امکان دارد با هم فرق کند و از نزاد های مختلف باشند

من شنیدم ۳گروه قبل ظهوربا امام درارتباط میباشند آیا اینان جز۳۱۳ نفرموقع ظهورهستند؟

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
مطلب فوق در روایات ذکر نشده است ولی در احادیث در باره یاران مهدی به صورت متفاوت سخن گفته شده است .
در برخی روایات تعداد یاران امام زمان(ع) ۳۱۳ ذکر شده است.(۱) امام صادق(ع) فرمود: "گویا می نگرم قائم را بر منبر کوفه و ۳۱۳ نفر یارانش، که پیرامونش گرد آمده اند ".(۲)
در برخی روایات دیگر تعداد یاران ده هزار بیان شده است.(۳)
از روایات دیگر استفاده می شود که مهدی، میان دوازده تا پانزده هزار یاور قیام خواهد کرد.(۴)
روایات دیگر بدون ذکر تعداد یاران امام، به تعداد انبوهی اشاره می کند.(۵) در جمع بین این روایات می توان یاران را به سه گروه تقسیم نمود:
۱. تعدادی افراد خاص و اصحاب ویژه هستند که ۳۱۳ نفر هستند. این تعداد پارسایان، قاطع، دینمدار و ... بوده و فرمانبر ترین افراد هستند.
این ها در همه زمینه ها یاور امام بوده و هسته مرکزی حکومت را تشکیل می دهند.
۲. تعداد دیگری از یاران امام را کسانی تشکیل می دهند که در شکل گیری انقلاب و تشکیل حکومت نقش بنیادی دارند، گرچه این تعداد شاید مانند ۳۱۳ نفر تأثیر گذار نباشند.
۳. دستة سوم توده مردم هستند که نقش بنیادی در حکومت عدالت گستر و قانون مند دارند. مردم ستون فقرات نظام را تشکیل می دهند. امام زمان(ع) بعد از تشکیل حکومت و پیروزی بر مخالفان با بهره گیری از تودة مردم سیاست و استراتژی خویش را اجرا می کنند. در یک حکومت جهانی همه مردم حضور داشته و هر کدام نقش ایفا می کند. مردم به عنوان شهروندان در حکومت امام زمان حقوقی دارند که رعایت آن ها لازم است. البته نقش آفرینی سه گروه یکسان نبوده و گروه اوّل نقش بیشتری در پیروزی و تشکیل حکومت دارند، زیرا در ابتدا حضرت با ۳۱۳ نفر قیام می کنند. بعد دیگران به حضرت می پیوندند. بعد از تشکیل حکومت جهانی، همة مردم در حکومت نقش آفرینی می کنند.

پی نوشت ها:
۱. بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۴۱.
۲. شیخ صدوق، کمال الدین و تمام الغمه، ص ۶۷۲.
۳. نعمانی، الغیبه، ص ۳۰۷.
۴. سید بن طاووس، الملاحسن والفتن، ص ۶۵.
۵. بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۳۱۶.

یاران امام زمان سیاست بسیار شدیدی دارند
اهل دزدی و اختلاس نیستند
و هرآن که امام زمان بخواد جانشان را برای
حضرت فدا میکنند
در ضمن اونها آدم های عادی نیستن
اونها آدم های هستن که باوجود زرنگيشون
هوش بالا و سياستشون کار خطا نکردن و جلو شيطونو
گرفتن اونها خیلی خیلی متفاوتن اصلن عادی نیستن

تصویر پاسخگوی اعتقادی

با سلام .

در برخی روایات به بعضی از خصوصیات یاران امام زمان(ع) چنین اشاره شده است:

۱ - خداجویی:
خداجویی و توحید سرلوحه عقاید و خصال یاران مهدی است. آنان خدا را به شایستگی شناخته و همه وجودشان غرق جلوه نور ایزدی است و ایمانی خالصانه در سینه دارند که شک و تردید با آنان بیگانه است.(۱)
امام صادق(ع) فرمود: مردانی که گویا دل‌هایشان پاره‏های آهن است، غبار تردید در ذات مقدس خدای، خاطرشان را نمی ‏آلاید... همانند چراغ‏های فروزانند، گویا دل‌هایشان نور باران است... برای شهادت دعا می‏ کنند....(۲)

۲ - بصیرت و آگاهی:
یکی از ویژگی‏ ها بصیرت و آگاهی است. آنان در فرمانبری از امام و شناخت او و تشخیص حق و باطل دچار مشکل نشده و در فتنه‏ ها هوشیارانه راه جویند. بصیرت آنان سبب می‏ شود که در احیای سنت و مبارزه با بدعت درنگ نکنند . در رسالت شرک‌زدایی به همراه امام خود تبر بردارند و بت شکنی کنند. چون فرمان خدا آزمایش را به سر آورد، شمشیرها را در راه حق آختند و بصیرتی را که در راه دین داشتند، آشکار کردند....(۳)

۳ - عبادت و بندگی:
یکی از ویژگی‏ های مهم یاران عبادت و بندگی است. یاران مهدی، شیران روز و نیایشگران شب هستند. عبادت از دیدگاه یاران امام، نوعی معامله و داد و ستد نیست، بلکه عبادت آنان، نیایش عارفانه و پاکبازانه، پیوند روح با ابدیت، عالی‏ ترین واکنش سپاسگزارانه انسان در برابر خدا و عبادت آزادگان است. آنان چون مادران فرزند مرده می‏ گریند.(۴)

۴ - شجاعت:
یاران امام زمان(ع) دلیر مردند و جنگ آوران میدان‏ های نبرد. ایمان به هدف، همه وجودشان را تسخیر کرده و هر کدام قوّت چهل مرد را دارند.(۵)
شجاعت بی بدیلشان، ترس را بر دل‏های مستکبران چیره ساخته و جان‌هاشان از سنگ خارا محکم‏تر است.
امام باقر(ع) فرمود: گویا آنان را می ‏نگرم... سیصد و اندی مرد بلند بر بلندای نجف و کوفه ایستاده‏اند، دل‏هایی چون پولاد دارند....(۶)

۵ - فرمانبری:
اطاعت و فرمانبری از مولا و مقتدای شان . عاشقان مولای خود و فرمانبرترین انسان‏ها هستند و در انجام دستورهای امام خویش بر یکدیگر پیشی می‏ گیرند.(۷)
پیامبر فرمود: "کدّادون مجدّون فی طاعته؛(۸) تلاشگر و کوشا در پیروی از او هستند".

۶ - ایثار (از خود گذشتگی) و برابری‏
از خصوصیات بارز یاران مهدی ایثار و برابری است. وحدت مقصد و اخلاص نیّت، دل‌هایشان را به هم پیوند داده و یار و غمخوار یکدیگرند. آنان برای یکدیگر خود را به رنج افکنده و در بهره‏گیری از مواهب الهی، دیگران را بر خود پیش می‏دارند. یکی از شاخصه‏های حکومت امام زمان(عج) مواسات و برابری است.
در برخی از روایات از یاران امام زمان(ع) به «رفقا» یاد شده که به معنای دوستان همدل، همراز، با لطف و صفا است، گویا برادران تنی‏اند: کأنّها ربّا هم أبٌ واحد أو أمٌ واحدةٌ، قلوبهم مجتمعة بالمحبّة و النّصیحة؛(۹) گویا یک پدر و مادر آنان را پروریده‏اند. دل‏های آنان از محبت و خیرخواهی به یکدیگر آکنده است.

۷ - نظم:
یاران امام زمان(ع) دارای نظم و تشکیلات مناسب با حکومت جهانی ‏اند. با مردم روابط گرم داشته، ولی کارهای خویش را بر اصولی محکم و روشن پیش می ‏برند.
سپاهیان امام از لباس یکسان استفاده می‏ کنند و منظم‏ ترین نیروی رزمی جهان هستند. امام علی(ع) یاران امام زمان(ع) را این گونه می‏ ستاید: گویا آنان را می‏ نگرم که زی و هیأتی یکسان، قد و قامت برابر، در جمال و برازندگی همانند و هم لباس‏اند.(۱۰)

۸ - زهد و ساده زیستی زینت یاران مهدی است. آنان خوشکامی و نیک بختی را در آرامش دیگران می‏ جویند و بستر بهره ‏گیری از مواهب الهی را برای دیگران فراهم کرده و خود با دنیا گرایی در ستیزند. غذایشان ساده و لباسشان بی پیرایه است. امام صادق(ع) در برابر پافشاری دوستان برای قیام و شتاب در خروج قائم(ع) فرمود: چرا در خروج قائم شتاب می ‏ورزید؟! به خدا سوگند، لباسش درشت و غذایش ناچیز است. زندگی در حکومت او جنگیدن و مرگ در سایه شمشیر است.(۱۱)

۹ - عدالت:
یکی از ویژگی ‏های یاران امام زمان(ع) عدالت است. عدالت که در رعایت حقوق دیگران و پرهیز از هر گونه ستم ظهور می‏ کند، زینت یاران مهدی(ع) است.
یکی از شاخصه‏ های مهم حکومت جهانی عدالت است.(۱۲)
کارگزاران و سربازان او نیز باید عدالت گرا باشند. کسانی که در صدد هستند از یاران امام زمان(ع) باشند باید با بهره‏گیری از دستورهای اسلامی و رعایت واجبات، ترک محرّمات و تقواگرایی، به تقویت ریشه عدالت در وجود خود اقدام کنند تا بتوانند قابلیت دیدن یار را پیدا کنند که امام عادل، یاران عادل را می‏ طلبد.

پی نوشت:
۱.منتخب التواریخ، ص ۱۱۹۳.
۲.کمال الدین، ج ۲، ص ۳۷۸.
۳همان، ص ۳۷۸.
۴.نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه ۱۵۰.
۵.علی یزدی حایری، الزام الناصب، ج ۲، ص ۲۰.
۶.بحالارانوار، ج ۵۳، ص ۷.
۷.خصال شیخ صدوق، ترجمه کمره‏ای، ج ۲، ص ۳۱۸.
۸.بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۱۰.
۹.عیون اخبار الرضا، ص ۶۳.
۱۰.الزام الناصب، ج ۲، ص ۲۰.
۱۱.الملاحن و الفتن، ص ۱۴۸.
۱۲.نعمانی، الغیبه، ص ۲۳۳.

نظرات