چرا اسلام می خواهد زنان خانه نشین باشند؟

اولا اسلام نگفته زنان خانه نشین باشند، بلکه حضور زنان در محیط های مختلط را دارای تبعاتی می داند و می خواهد محیط های مختلط کم تر باشد.

 

ثانیا غیر مطلوب بودن محیط های مختلط برای شرایط عادی است و الا در شرایط خاص، در اسلام زن در وسط اجتماع و در حساس ترین موقعیت ها هم ایفای نقش می کند. و در تاریخ در کنار نقش تاریخی حضرت زهرا ( س) شاهد حضور دو زن در منصب رهبری نیز هستیم که حضرت زینب ( س) و عمه امام زمان در مقطعی رهبری شیعه را به عهده گرفتند.

 

ثالثا خانه انسان، زندان نیست که با تعابیری القاء کننده حالت حبس آن را ناروا جلوه دهیم. بلکه خانه انسان محل آرامش و سکونت است که انسان بهترین و راحت ترین اوقاتش را در آنجا سپری می کند. و مردان نیز، مشتاقند کار روزانه شان تمام شود، تا به خانه خود بازگردند. بنابراین باید توجه کنیم که القائات فریبنده بر روی ما اثر نگذارد.

 

رابعا باید بنگریم، آنان که اصرار دارند هر طور شده، زن را از خانه بیرون بکشند، به زن چه جایگاهی داده اند؟ اسلام با تاکید بر حجاب در بیرون از خانه، می خواهد زن در جامعه بدون جاذبه های جنسیتی وجود داشته باشد و به عنوان یک انسان فارغ از جنسیت به او نگاه شود، آیا نگاه و نظر کسانی که جایگاه اصلی زن را در بیرون از خانه تعریف می کنند، آن جایگاه را با جاذبه جنسیتی تعریف می کنند؟ و در عمل با زن چه کرده اند که تبدیل به ابزار جنسی شده است!

 

خامسا اگر ارزش ها را این گونه تعریف کنیم که جایگاه افراد در جامعه، ارزش ساز است، چه جایگاهی بالاتر از آنکه زیر بنایی ترین نهاد اجتماع را می سازد، وجود دارد؟ آیا نقشی محوری تر از نقش مادری می توان در اجتماع یافت؟ آن هم در حالی که تمام افراد جامعه، آن گونه در جامعه نقش آفرینی می کنند که تربیت شان اقتضاء کرده و هیچ عنصری هم به اندازه مادر در تربیت موثر نیست.

دیدگاه‌ها

تصویر پاسخگوی اعتقادی

باسلام وتشکر.
تحلیل جامع بدین مسله می طلبد که بحث را از این جا آغاز نمایم که
زنان عرب قبل از ظهور اسلام دارای پوشش و حجاب شایسته نبودند و با آشکار کردن زینت‏ها و نمایش برخی از اندام خویش در جامعه حاضر می‏شدند. این وضع درزمان اسلام نیز ادامه داشت و آیات و دستورهای الهی به تدریج در شرایط و موقعیت‏های مناسب نازل و بر مردم ابلاغ می‏شد، تا اینکه زمینه‏ نزول آیات وجوب حجاب و حرمت خودنمایی در جامعه و مجالس عمومی آماده شد و آیات آن به مردم، به ویژه زنان ابلاغ شد.
زن نباید برای خودنمایی و نمایش جاذبه‏ های زنانه در میان مردم که عامل تضعیف و سقوط ارزش‏های الهی و انسانی است حاضر شود
اما به دلیل اهمیت موضوع که بی ‏توجهی به آن باعث فساد اخلاقی فردی و اجتماعی و تباهی ارزش‏های راستین انسانی و الهی و جایگزین شدن ضد اررش‏ها و حتی تلقی ارزش از آنها می‏گردد، پروردگار عالم مجدداً آن را با لحن توبیخ‏ آمیز وهشدار دهند‏ه‏ای مورد تاکید قرار می‏دهد، اما به دلیل موقعیت خاص و خطیر زنان پیامبراکرم صلی‏الله علیه واله وسلم خطاب را متوجه آنان می‏فرماید؛ ولی در واقع همه زنان مخاطب آیه هستند و به اصطلاح یک تیر و دو نشان است، چنان‏که می‏فرماید:
وَقَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ (احزاب۳۳)؛ در خانه‏های خود قرار بگیرید و همانند دوران جاهلیت نخستین- که زنان به منظور خودنمایی از منزل خارج می‏شدند- در میان مردم ظاهر نشوید.
منظور از (وَقَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ ) این نیست که زن به طور کلی در خانه بنشیند، بلکه این است که زن نباید برای خودنمایی و نمایش جاذبه‏ های زنانه در میان مردم که عامل تضعیف و سقوط ارزش‏های الهی و انسانی است حاضر شود، به قول استاد شهید آیت‏ الله مطهری رحمه‏ الله:
تاریخ اسلام به صراحت گواه است که پیامبر اکرم صلی‏ الله علیه واله وسلم زنان خود را به سفر می‏بردند و آنان را از بیرون شدن از خانه منع نمی‏فرمود. مقصود از این دستور آن است که زن به منظور خودنمایی از خانه بیرون نشود و مخصوصاً در مورد زنان پیغمبر اکرم صلی‏ الله علیه واله وسلم این وظیفه سنگین‏تر و موکدتر است.
چنان‏که سیره حضرت زهرا علیها‏سلام نیز این بود که به هنگام نیاز و ضرورت، در جامعه حضور شرعی، صحیح و عفیفانه داشتند، نه حضور با پایین آمدن ارزش و شخصیت زن، از بین رفتن عفاف و پایمال شدن ارزش‏ها و حریم‏ها. حضرت زینب علیهاسلام نیز که در دامن مطهر آن بانوی بزرگ اسلام و مادر نمونه پرورش و تربیت یافته بود با حضور عفیفانه و حفظ ارزش‏ها در کربلا و... درخشید و سازنده حادثه عاشورا و حافظ اهداف بزرگ قیام حسینی گشت و به جوامع، بیداری و هوشیاری و حیات معنوی بخشید و خواهد بخشید.
«تبرّج» به معنای ظاهر شدن در میان مردم است. برج ساختمان‏های بلند نیز از همین ماده است، زیرا همیشه در برابر دیدگان مردم ظاهر است.
خود آرایی و خودنمایی و بدحجابی زنان، عمل جاهلانه‏ای است که زنان عصر جاهلیت قدیم به آن مبتلا بودند و زنان مسلمان نباید زیر بار چنین ننگی بروند
مقصود از جاهلیت نخستین (الجاهلیة الاولی)- چنان‏که تفاسیر می‏گویند- جاهلیت قبل از بعثت رسول گرامی اسلام صلی‏الله علیه واله وسلم بوده که در آن عصر وضعیت پوشش زنان، عفیفانه و خداپسندانه نبوده است، در حالی که موضوع عفاف و حجاب زنان، حکم و فرمان مشترک فطرت تمام انسان‏ها و شریعت تمام ادیان الهی می‏باشد.
بنابراین طبق این آیه، خود آرایی و خودنمایی و بدحجابی زنان، عمل جاهلانه‏ای است که زنان عصر جاهلیت قدیم به آن مبتلا بودند و زنان مسلمان نباید زیر بار چنین ننگی بروند. ضمن اینکه تعبیر به جاهلیت نخستین نشان می‏دهد که جاهلیت دیگری همانند جاهلیت قبل از اسلام در پیش است و این در حقیقت یکی از پیش گویی‏های قرآن کریم است، که کاملاً با عصر ما منطبق می‏باشد و بلکه جاهلیت این عصر به اصطلاح متمدن به مراتب شدیدتر و بدتر و حتی به صورت مدرن است که مظاهر وحشتناک آن در دنیای غرب و کشورهای متمدن مادی‏گرا مشهود می‏باشد.
متاسفانه جوامع اسلامی تا حدودی تحت تاثیر فرهنگ مبتذل غرب قرار گرفته و بعضی از زنان و مردان مسلمان با فراموشی فرهنگ غنی اسلام و مخالفت با فرمان پروردگار عالم درباره وجوب حجاب عفیفانه و غیرت مردانه، پیرو فرهنگ بیگانه شده ‏اند و ننگ جاهلیت مدرن را به جان خریدند .

من با خانه نشینی زن موافقم چون در حال حاضر خم محیط های زنانه و هم محیط های مردانه برای زنان مناسب نیست .
به مرور زمان محیط در روحیات زن تاثیر خواهد گذاشت .

نظرات