نظر اسلام رو درمورد ازدواج حضرت عیسی (ع) با مریم مجدلیه چيست؟

یکی ازمسائل تاریخی که شاید بتوان گفت، قطعی می باشد این است که حضرت عیسی (ع) ازدواج نکرده اند. و مورخان دلایلی برای این امرذکرکرده اند، که ما به یکی ازآنها اشاره می کنیم:
حضرت عیسی(ع) چون در زمانی بود كه یهودی‏ها بیش از اندازه اهل دنیا و دنیا پرستی شده بودند، حضرت عیسی برای مبارزه با افزون‏ طلبی‏ها و دنیا زدگی‏ها، به سیر و سیاحت و هدایت مردم پرداخت و فرصت پیدا نكرد ازدواج كند.[۱]

در منابع تاریخی اشاره ای به همسر یا فرزندان حضرت عیسی نشده است، با اینکه غالب منابع تاریخی وقتی به بیان زندگی هر یک از پیامبران و بزرگان پرداخته اند، یکی از مواردی که به آن اشاره می کنند، نام همسر و فرزندان آن پیامبر می باشد، با این حال در رابطه با پیامبر بزرگی مثل حضرت عیسی(ع) هیچ اشاره ای به این موضوع نشده است، و اگر آن حضرت زن و فرزندی داشتند، قطعا در این منابع ذکر می شد. علاوه بر این افرادی که ماجرای ازدواج آنحضرت با زنی بنام مریم مجدليه، را مطرح می کنند، اولا دلیل مناسبی ارائه نکرده‌اند، ثانیا گزارشاتی که درمورد این زن داده اند ضد و نقیض است، گاهی وی را زنی بدکاره معرفی می کنند و گاهی وی را از بزرگان و زنان با ایمان معرفی می کنند.

علاوه براین موارد ما درمنابع مواردی داریم که به صراحت به ازدواج نکردن حضرت عیسی اشاره شده است. بعنوان نمونه درخطبه ۱۶۰ نهج البلاغه امام علی (ع) به این امر اشاره کرده اند:
«وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَ لَا وَلَدٌ یَحْزُنُهُ وَ لَا مَالٌ یَلْفِتُهُ؛ زنى نداشت كه او را فریفته خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگین سازد، مالى نداشت تا او را سرگرم كند.»
نکته دیگر این که ازدواج نکردن حضرت عیسی(ع) تابع شرایط تاریخی زندگی آن حضرت و قرار داشتن در حصار شدید و زندگی بسیار کوتاه دنیوی بوده است، و غیر از آن حضرت همه پیامبران ازدواج نموده اند. به ویژه آن که در تفکر دینی ازدواج یک اصل اساسی و زیربنای یک جامعه سالم است.

[۱]. عماد زاده، تاریخ انبیا، ص ۷۱۶ به بعد.

دیدگاه‌ها

مریم مجدلیه اول زن بدکار بوده...اما چون حضرت عیسی جونش رو از سنگسار نجات میده به حضرت ایمان آورده و از یارای نزدیک و با ایمانشون میشن

تصویر پاسخگوی تاریخی

با عرض سلام و ادب.

لطفاً سند و مدرک این مطلب را بفرمایید.چون نقل مطالب تاریخی بدون ذکر منبع و سند معتبر ارزش و اعتباری ندارد.

سلام البته می دونم منظور شما از ذکر مطلب با سند و ماخذ چیه.منظورتون حتما قرآن و .... اینهاست و بقیه کتب عصر جدید و قدیم رو قبول ندارید.البته اونا هم چنین نظری دارند و براساس منافع و حفظ قدرت دیگر کتب را ممنوعه و مطرود می دانند.البته پیروان ادیان در این زمیته پیشتازند .
اخیرا سندی تاریخی بدست آمده است که البته با یک سرچ کوچک بدست می آید که نشان می دهد انجیل مریم مجدلیه می باشد که در آن عیسی ع می فرماید همسر من می تواند جزو حواریون باشد.......
https://www.khabaronline.ir/news/244490/%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D8%B4%D9%88%.‎.‎.‎

تصویر شهرسوال

با سلام.
اولا بايد ديد اين سند تاريخي چه مقدار اعتبار دارد.

ثانياً يکي از مسائل تاريخي که شايد بتوان گفت، قطعي مي باشد اين است که حضرت عيسي (ع) ازدواج نکرده اند. و مورخان دلايلي براي اين امرذکرکرده اند، که ما به يکي ازآنها اشاره مي کنيم:
حضرت عيسي(ع) چون در زماني بود كه يهودي‏ها بيش از اندازه اهل دنيا و دنيا پرستي شده بودند، حضرت عيسي براي مبارزه با افزون‏ طلبي‏ها و دنيا زدگي‏ها، به سير و سياحت و هدايت مردم پرداخت و فرصت پيدا نكرد ازدواج كند.[۱]

در منابع تاريخي اشاره اي به همسر يا فرزندان حضرت عيسي نشده است، با اينکه غالب منابع تاريخي وقتي به بيان زندگي هر يک از پيامبران و بزرگان پرداخته اند، يکي از مواردي که به آن اشاره مي کنند، نام همسر و فرزندان آن پيامبر مي باشد، با اين حال در رابطه با پيامبر بزرگي مثل حضرت عيسي(ع) هيچ اشاره اي به اين موضوع نشده است، و اگر آن حضرت زن و فرزندي داشتند، قطعا در اين منابع ذکر مي شد. علاوه بر اين افرادي که ماجراي ازدواج آنحضرت با زني بنام مريم مجدليه، را مطرح مي کنند، اولا دليل مناسبي ارائه نکرده‌اند، ثانيا گزارشاتي که درمورد اين زن داده اند ضد و نقيض است، گاهي وي را زني بدکاره معرفي مي کنند و گاهي وي را از بزرگان و زنان با ايمان معرفي مي کنند.

علاوه براين موارد ما درمنابع مواردي داريم که به صراحت به ازدواج نکردن حضرت عيسي اشاره شده است. بعنوان نمونه درخطبه ۱۶۰ نهج البلاغه امام علي (ع) به اين امر اشاره کرده اند:
«وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَ لَا وَلَدٌ يَحْزُنُهُ وَ لَا مَالٌ يَلْفِتُهُ؛ زنى نداشت كه او را فريفته خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگين سازد، مالى نداشت تا او را سرگرم كند.»
نکته ديگر اين که ازدواج نکردن حضرت عيسي(ع) تابع شرايط تاريخي زندگي آن حضرت و قرار داشتن در حصار شديد و زندگي بسيار کوتاه دنيوي بوده است، و غير از آن حضرت همه پيامبران ازدواج نموده اند. به ويژه آن که در تفکر ديني ازدواج يک اصل اساسي و زيربناي يک جامعه سالم است.

پي نوشت:
[۱]. عماد زاده، تاريخ انبيا، ص۷۱۶ به بعد.

نظرات