سحر و جادو واقعیت دارد؟

جادو

از منظر دینی شکی نیست که سحر و جادو و تاثیر آن واقعیت دارد. و در قرآن از اثر سحر بر روی زوجین و جدایی بین آنها سخن گفته شده است:

«وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّیاطینُ عَلى‏ مُلْكِ سُلَیْمانَ وَ ما كَفَرَ سُلَیْمانُ وَ لكِنَّ الشَّیاطینَ كَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَ ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ وَ ما یُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى یَقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَكْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ[بقره/۱۰۲] و (یهود) از آنچه شیاطین در عصر سلیمان (از كتاب مدوّن جادوى خود) مى ‏خواندند پیروى كردند، و سلیمان كفر نورزید (گناه سحر را كه در آن عصر سبب كفر یا به منزله كفر بود مرتكب نشد) و لكن شیاطین كفر ورزیدند كه به مردم سحر مى ‏آموختند، و نیز از آنچه بر دو فرشته هاروت و ماروت در سرزمین بابل نازل شده بود (پیروى كردند) با آنكه آن دو هرگز به كسى یاد نمى‏ دادند مگر آنكه مى ‏گفتند: ما فقط وسیله آزمایشیم (و سحر را فقط براى مقابله با ساحران و ابطال سحرشان به تو مى ‏آموزیم) پس زنهار كه كفر نورزى (و سحر را در مورد ممنوع آن به كار مبندى)! ولى آنها از آن دو فرشته چیزى را مى‏ آموختند كه میان مرد و همسرش جدایى مى ‏افكندند.»

همچنین در ماجرای حضرت موسی (ع) وجود ساحران و تاثیر آن ها بر دیدگان مردم، مساله ای واضح و روشن است:

«فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْیُنَ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ وَ جاؤُ بِسِحْرٍ عَظیمٍ[اعراف/۱۱۶] پس چون (ابزارهاى جادو را) افكندند چشمان مردم را جادو كردند و آنها را سخت ترساندند و جادویى بزرگ پدید آوردند.»

بنابراین اصل وجود سحر و جادو مساله روشنی است. اما باید دقت کرد که:

اولا سحر می تواند از راه وهمیات بر ما اثر بگذارد. مانند ماجرای حضرت موسی (ع) که مردم طناب ها را به شکل مار می دیدند.

ثانیا مساله سحر به دلیل مخفی بودن ابعادش، آمیخته با خرافات فراوان است. که در مواجهه با آن باید مراقب خرافات بود. کما اینکه اکثر مواردی که ما تصور می کنیم در آن سحر و جادویی وجود دارد، عاری از سحر است و اعمال و رفتار خود ما، نتایجی به دنبال آورده که به جای بازنگری در اعمالمان و تصحیح آنها، مساله را به سحر ارتباط می دهیم.

ثالثا در سیستم زندگی بشر، هیچ فعلی خارج از حاکمیت خدای متعال واقع نمی شود. و اگر کسی بتواند با سحر تاثیری در زندگی ما بگذارد، اولا باید بدانیم که همان ماجرا نیز امتحانی الهی است و ثانیا با اتکا به نیروی لا یزال الهی می توانیم اثر سحر را از بین ببریم. همان گونه که آیت الکرسی و سوره ناس و فلق در این زمینه بسیار موثر هستند.

رابعا: مساله سحر امری عجیبی نیست. همانطور که علل و عوامل طبیعی در زندگی ما اثر می گذارند، کسانی که متوجه جهان غیب هستند، می بینند که عوامل و علل غیر مادی بسیاری نیز در عالم وجود دارد. و کسانی که بتوانند قوانین جهان غیر مادی را بفهمند، تا حدی می توانند از علل غیر مادی نیز استفاده کنند. مثل مرتاضین که با استفاده از قوانین غیر مادی، می توانند قوانین امور  مادی را نقض کنند.

خامسا استفاده از سحر از منظر دینی اشکال دارد. هر چند تعلیم سحر به منظور باطل کردن اثرات سحر دیگران اشکالی ندارد. در حدیث آمده است: یكی از ساحران و جادوگران كه در برابر انجام عمل سحرمزد می‌ گرفت خدمت امام صادق(ع) رسید و عرض كرد: حرفه من سحر بوده است و در برابر آن مزد می‌ گرفتم، خرج زندگی من نیز از همین راه تأمین می‌ شد و با همان درآمد، حج خانة خدا را انجام داده ام، ولی اكنون آن را ترك نموده و توبه كرده ام آیا برای من راه نجاتی هست؟ امام صادق(ع) در پاسخ فرمود: عقده (گره) سحر را بگشا، ولی گره جادوگری مزن.[۱]

[۱]. تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۲۸۰ ، به نقل از وسائل الشیعه، باب ۲۵ از ابواب ما یكتسب به، حدیث ۱.

 

دیدگاه‌ها

ما چگونه بفهمیم برای کسی دعا گرفته شده

تصویر شهر سوال

با سلام و عرض معذرت در این خصوص چیزی نمیدانم.

کسی دعانویس غیر مسلمون سراغ داره؟خواهش می کنم اگه کسی رو سراغ دارید کمکم کنید.برای باطلیه طلسم وجادو می خوام.

تصویر پاسخگو

کاربر عزیز ، شما قبلا هم این سوال رو پرسیده بودید و جواب داده بودیم که کسی رو سراغ نداریم .
در ضمن از تایید شماره تلفن و ایمیل در این سایت معذوریم .

با سلام چند سالی است که خودم و خانواده ام با مشکلات زیادی درگیر هستیم از بیماری های پشت سرهم و صعب العلاج گرفته تا بقول معروف بسته شدن بخت و ... جدیدا از اطرافیانم متوجه شدم که با مراجعه به یک مرتاض فهمیدن که برای ما دعا نوشته اند و در جایی دفن کرده اند هرچه گشتیم پیدا نشد اما خود این مرتاض در نهایت به قول خودش بااستفاده از اجنه توانست این دعا را پیدا کرده و نشان ما بدهد و نام چند نفر از بستگان ما را که در این امر دست داشتند بطور دقیق ذکر کند (با توجه باینکه مرتاض هیچ شناختی نسبت به ما و خانواد ه امان نداشته) ولی من هنوز دچار شک و تردید در این مورد هستم و میخوام بدانم که آیا این امور واقعیت دارد و امکان پذیر هستند؟ هم در مورد سحر و هم در مورد ابطال آن با تشکر لطفا حتما جواب من را بدهید تا از شک و تردیدی که گریبان مرا گرفته نجات پیدا کنم حتی اگر شده از طریق ایمیل آدرسم ممنون

تصویر مشاور شهر سوال

دوست عزیز از وضعیت پیش آمده برای شما و خانواده تان بسیار متاسفیم و از خداوند متعال میخواهیم مشکلات شما و همه مؤمنین را به لطف و کرمش رفع نماید. اما در خصوص سحر و جادو همانطور که در متن هم آمده، اصل سحر و تأثیرو تأثر امور مادی و غیر مادی در یکدیگر امری است که واقعیت داشته و دارد و روایات مختلفی هم در مورد آن ذکر شده. اما از یک سو ما سررشته ای در این خصوص نداریم و اطلاعاتی از افراد نداریم و از طرفی اصل این موضوع به دلیل ابهام آمیز بودن ماهیتش ، منشأ بسیاری از خرافات و نیز منشأ بسیاری از سوء استفاده های افراد شیاد گردیده است. بنابراین کمک بیشتری در این خصوص نمیتوانیم بکنیم.
برای شما آرزوی سلامتی و رفع مشکلات داریم

باسلام
ممنون از پستهای خویتون.

من نمیدونم جادو راسته یا دروغ اما خودمو بپرسی میگم شدم عین حضرت موسی فامیل و همسایه با جادو و جنبل کاری کردن که نعوذ بالله خدا هم مونده تو کارشون خدا لعنت کنه هر کی رو که سرنوشت کسی ببنده. نمیگم تغییر بده میگم ببنده یعنی جادو ایست میزنه به زندگی یک روح انسانی که میتونست یه کاری کنه .جادو جریان زندگی یک نفر رو مسدود میکنه. خدایا برگردون به خودشون

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
گرچه از قضیه شخصی شما اطلاعی نداریم ولی به طور کلی در باره اصل مسله باید گفت از بررسی آیات قرآن در زمینه سحر و جادو به این حقیقت دست می یابیم که بخشی از سحر حقیقت دارد؛ چنان که در داستان هاروت و ماروت در قرآن آمده (۱) اما بخش گسترده ای از آن واقعیت ندارد و چیزی مانند چشم بندی و مانند آن است که در قوه خیال یا بینایی و دید انسان ها تصرف نموده و از خطای دید و مانند آن بهره می گیرند و چیزهایی را که حقیقت ندارد ، حقیقت وانمود می کنند، همان طور که در داستان ساحران زمان حضرت موسی بیان شده است .(۲)
در مورد بسته بودن بخت باید گفت: در بعضی آیات قرآن و نیز برخی روایات، در مورد تأثیرات کارهای عجیب وغریب بعضی انسان ها که در زندگی دیگران اخلال ایجاد می کنند و در مواردی منجر به مشکلات خانوادگی می شوند، سخن گفته شده که در داستان هارون وماروت اشاراتی شده ، به نظر می‌رسد این گونه امور از دیدگاه قرآن و سنت اموری واقعی تلقّی شده ، این گونه نیست که خرافی و غیر واقعی باشد.
به رغم واقعی بودن این مسائل خداوند بر همه امور آگاه و دانا است و هیچ گاه اجازه نمی دهد که بدخواهان به اهداف خود برسند.
در ‌سوره بقره وقتی جریان این دسته از افراد شرور را مطرح می‌کند: «و ما هم بضارّین به من احدٍ الاّ باذن الله؛ این ها بدون اجازه خداوند نمی توانند کاری کنند».
سحر و جادو از خواست و قدرت الهی بالاتر نیست . آیه به ما این مسئله را گوشزد می کند که هر چه در جهان هستی اتفاق می افتد، از خواست خداوند بیرون نیست . با حکمت و قدرت الهی خداوند منافات ندارد ؛ زیرا خداوند این قدرت را به ساحران داده است تا مشخص شود چه کسانی ازآن استفاده ناصحیح می کنند و چه کسانی در راه صحیح استفاده می کنند. در عالم چیزهایی وجود دارد که برای انسان زیانبار است و بستگی به نحوه استفاده از آنها دارد.
با آن که سحر به عنوان یک واقعیت وجود دارد اما اگر کسی توکل و اعتماد بر خداوند داشته باشد ،برای او هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد،
در نتیجه گرچه سحر واقعیت دارد، اما نسبت دادن هر مشکلی به سحر و جادو صحیح نیست . غالباً آنچه امروزه میان مردم در این باره شایع است،بی‏اساس می‏باشد
پى نوشت‏ها:
۱. بقره (۲) آیه ۱۰۲.
۲. طه (۲۰) آیه ۶۶.

من كه به اينجور چيزها اعتقاد ندارم. به نظر من كلاهبرداري و عوامفريبي هست.

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
گر چه بخشی از سحر و طلسم واقعیت دارد و امری پذیرفتنی است،ولی بدانید بیش تر این گونه باورها که مردم معتقد به آن هستند، نه پایه و اساس عقلی و علمی دارد و نه دینی.
آن قسم از سحر و طلسم که در برخی کتب آمده است، اگر چه اصلش واقعیت دارد، ولی اصل و حقیقت آن معمولا در دسترس مردم و شیادان نیست.
از نظر اسلامی وجود سحر و جادو گرچه امری پذیرفتنی است، ولی در اکثر موارد با توهم سحر و جادو (بدون وجود کوچک ترین سحر و جادویی) مواجه هستیم، به این معنا که فرد هر امر غیر عادی را به سحر و جادو مرتبط می‌سازد ، در حالی که سحر و جادویی در کار نبوده، و آن امر تحت تأثیر عوامل دیگری بوده است و خود این تصور نادرست سبب بروز مشکلات واقعی می گردد.
جادو و سحر پدیده ی پیچیده ای است. همچنان که نمی توان همه اقسام آن را درست و واقعی دانست، نمی توان همه انواع آن را رد کرد. آنچه مسلم است، حقیقتی به عنوان سحرو جادو وجود دارد که به کار بستن اسباب و علل ناشناخته ای است که به نتایج خاصی منتهی می گردد، اما آنچه امروزه در بین مردم شهرت دارد که همه مشکلات و اختلافات و موانع موفقیت و خوشبختی و امور ریز و درشت زندگی را به آن نسبت می دهند، تصوری کاملا غلط و بی معناست وچه بسا بشتر شان کلاه برداری وکلاه گذاری است .

نظرات