آیا می‌توانیم با ناخنهایی که لاک دارد نماز بخوانیم؟

نماز خواندن با لاك اشكالی ندارد ولی لاك زدن برای وضو و غسل اشكال دارد؛ زیرا یكى از شرایط وضو و غسل این است كه در اعضا مانعى از رسیدن آب نباشد.[۱]

و چون لاك ناخن مانع از رسیدن آب به ناخن است، موجب بطلان وضو مى ‏گردد؛ بنابراین لاك خصوصیتى در این مورد ندارد، بلكه هر چیزى كه مانع رسیدن آب باشد، باعث بطلان وضو مى ‏شود. یك خانم مى ‏تواند دست خود را لاك زده و موقع وضو پاك كند و دوباره لاك بزند. پس هیچ محدودیتى از جهت لاك یا غیر آن نیست. مهم، نبودن مانع وضو (مانع رسیدن آب به اعضا) مى ‏باشد، خواه لاك باشد، یا چسب یا گچ یا روغن و چربى و یا هر مانع دیگر؛ ولی اگر بر ناخن‌ها یا رو و كف دست‌ها رنگ حنا یا مانند آن باشد برای وضو و غسل اشكالی ایجاد نمی‌‌كند، چون رنگ حنا مانع رسیدن آب نیست و این حکم فقط برای حنا نیست، بلکه هر رنگی که چنین باشد، همین حکم را دارد. برای مسح اگر روی یکی از انگشتان پا لاک یا مانع دیگری نباشد، وضو صحیح است.

[۱]. توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۱۸۷، بعد از مسئله ۲۸۹ (شرط سیزدهم).

دیدگاه‌ها

آیا راه دیگری برای خواندن نماز با لاک ندارد؟

تصویر شهر سوال

سلام علیکم
اول وضو بگیرد ویا اگر غسل لازم دارد، غسل کند وبعد می تواند لاک بزند ونماز بخواند؛ ولی با وجود لاک روی ناخنها نمی تواند وضو بگیرد ونماز بخواند

من نماز خوندن و دوست دارم اما لاک زدنم دوست دارم عقیده ام بر اینه که خدا از حق خودش میگذره و بخاطر لاک نماز من باطل نمیشه

تصویر soalcity

با عرض سلام
ما نمی توانیم از جانب خود مطلبی را به خدای متعال نسبت دهیم. خدای متعال به پیامبر محبوب خود (ص) هشدار می دهد که اگر کلامی را از جانب خود به خدا نسبت دهد، با او چنین خواهد کرد:
وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ * لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ* ثمُ‏َّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ(۴۴ تا ۴۶ حاقه) اگر او سخنى دروغ بر ما مى‏ بست، ما او را با قدرت مى‏ گرفتيم، سپس رگ قلبش را قطع مى‏ كرديم.
پس بهتر است حتی اگر علاقه شدیدمان به امری سبب گناه می شود، به گناه خود اذعان داشته باشیم و دین خود را با هوای نفس مان تغییر ندهیم.

منم با نظر شما موافقم چون تو قران ندیدم که بگن لاک بزنین نمازتون قبول نیست و اینکه دل ادم باید صاف و با خدا باشه نه نان ها

تصویر soalcity

سلام
انسان بعضی مواقع یک چیز را دوست دارد، و برای اینکه وجدان خودش را قانع کند، شروع می کند به تئوری بافی و توجیه سازی!
واقعا شما قرآن را کامل و دقیق خوانده اید و چیزی در این باره ندیده اید؟
صاف بودن دل و با خدا بودن آن، فقط در شعار ممکن است یا آنکه باید در عمل هم مشخص شود؟
از کوزه همان تراود که در اوست. اگر در دلی خدا باشد، در مقابل دستور الهی چون و چرا نمی کند.
و فکر می کنم کسانی که لاک زدن را دوست دارند، می تواند در ایام خاص یا در زمان های خاص لاک استفاده کنند تا تمایلشان برآورده شود و در ضمن آن به دستور الهی برای وضوی صحیح نیز عمل کنند و زمانی که باید برای نماز وضو بگیرند، لاک شان را پاک کنند.

با سلام میخواستم بپرسم که ایا اثرلاک کم باشد وغسل بگیریم اشکالی دارد.جون من نمیدونستم وقتی ازحموم بیرون اومدم ونمارمو خوندم متوجه شدم که یکم لاک رو انگشتمه.وشرایط دوباره حموم رفتنو ندارم

تصویر شهر سوال

سلام علیکم
چنانچه اثر لاک طوری بوده که مانع از نفوذ آب به زیر آن میشده است، باید آن را پاک کرده ومجددا غسل کنید.
توضیح المسائل مراجع، ج ۱، شرط سیزدهم، ص ۱۶۹.

سلام
می خواستم بدونم کدوم آیه قران نوشته که وضو با لاک صحیح نیست
ممنون میشم اگه بگید

تصویر soalcity

سلام
تمام مسائل به صورت جزئی در قرآن نیامده است. اما قرآن فرموده است:
ْ وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (۷ حشر) هر چه پيامبر به شما داد بستانيد، و از هر چه شما را منع كرد اجتناب كنيد.
و با همین آیه روشن می شود که تمام احادیث نیز، مانند قرآن برای ما لازم هستند. از جمله احادیثی که جزئیات وضو را بیان کرده است.

لا اكراه في الدين
مردم را از دين زده نكنين با جبر براي رسيدن به خدا به اندازه ي تمام انسانها راه هست پس دل به خدا بدين و حضورشو حس كنين

تصویر soalcity

اگر قرار بودن دین طوری بیان شود که همه خوش شان بیاید، پس این همه دشمنی با پیامبر خدا ص برای چه بود؟
دین واحد و ثابت است. هر کس پذیرفت، خوشا به حالش. هر کس کفر ورزید، باید منتظر عاقبت دردناک باشد.
و برای بندگی باید تسلیم اراده خدا بود. نه آنکه هر کسی هر چه دوست دارد را خدا بداند! این گونه شیطان پرستان و گاو پرستان و ... هم ادعای حس معنوی دارند.

من شنیدم میگن حنا اشکال نداره بر روی ناخن باشه؟
اما لاک اشکال داره؟
اگر بر این مساله اعتقاد دارن اقایون که ناخن سلول های زنده داره و اب بهش میرسه...
چطور حنا که رنگدانه هاش به سلول ناخن برای مدتی طولانی نفوذ میکنه میشه بی عیب و اشکال؟یا میگن خانمی که ناخن کاشته مستحب و اشکالی نداره بااون ناخن نماز بخونه؟
چرا؟...جواب این سوال رو خودتون در ذهن معقول خودتون مرور کنید و به پاسخ برسید

بنده عمری نماز نخوندم بخاطر همین قضیه لاک ناخن
فقط به جوون ها وکسانیکه با این مسله مشکل دارن میگم
تنها فهمیدم کاش با این عمر رفتم
با لاک نماز میخوندم
تا بهتر از این بود که تا به حال نخودم
عمر رفته برنمیگرده
خدا که انقد از زیبایی و پاکی و زینت گفته
فکر نمیکنم
بنده ای رو که با لاک ناخن براش سجده میکنه رو نا دیده بگیره
فقط نمازبخونید با لاک با ناخن کاشته
حتی میخوام از این ببعد با ارایش وضو بگیرم
کرم پودر و ریمل پارچه یا لباس نیست که مانع رسیدن اب بشه
البته این ها نظر منه
هرکسی اعتقادی داره
منم مثل همه مخلوقهای خدا یه بندم
و فرقی بین هیچ یک از انسان ها نمیبینم
فقط بین پیغمبرای و امام های و معصومین فرق هست
که اون هاهم از لاک و ارایش و رنگ مو حرفی نزدن
وگرنه همه پوست وخون و گوشت مان باهم یکیه
نماز بخونید
باهر اعتقادی دارین
خدارو عباذت کنید
که فهمیدم تو این چندین سال چقدر کم قدر خدا رو دونستم

تصویر soalcity

سلام
بابت جوانه زدن گرایش به خدای متعال در درون شما، تبریک عرض می کنم.
اما باید این احساس را رشد داد و تقویت نمود تا از یک احساس مقطعی و سطحی خارج شود. و بتواند زمینه ساز سعادت جاویدان انسان باشد.
از همین رو باید توجه کنیم که پرستش خدای متعال به معنای اطاعت فرامین و دستورهای اوست. و برای به دست آوردن دستورهای او نیز باید راهی منطقی را طی کنیم نه آنکه طبق میل خود رفتار کنیم.
برای این کار نیز می توانید خودتان با بررسی های دقیق اجتهادی از قرآن و احادیث دستورات الهی را به دست آورید یا آنکه از یک متخصص این فن (مرجع تقلید) پیروی کنید.

سلام
من قبلا از یه شیخ پرسیدم با ریمل میشه وضو گرفت گفت بله مشکلی نداره .
چندسال نمازم رو با این باور که نمازم درسته خوندم. هرشب قرآن و .... و خیلی حس نزدیک به خدا داشتم ولی یبار توی مشهد از یه خانم پرسیدم گفت وضو باطله و من چون کارمندم و امکان شستن آرایشم به راحتی نیست ازون به بعد نمازام شد یکی در میون.
ینی این به نظرتون درسته؟
خدا توی قرآن هیچ صحبتی درمورد موانع وضو نکرده.
من به هیچ روایت وارده ای هم اعتقاد ندارم چون معلوم نیست از کجا واقعا نقل شده.

منم حس میکنم نماز با ریمل یا لاک خیلی قشنگتر از بی نمازیه.
ازین به بعد دوست دارم در هر شرایطی نمازمو بخونم.

تصویر soalcity

سلام
شاید بهتر باشید بیشتر تامل کنید. نماز چیزی جز بندگی و اثبات آن است؟
اگر نماز را هر طور که دوست داریم بخوانیم، بندگی کرده ایم یا امیال خودمان را بر دستور خدا ترجیح داده ایم؟
البته ترک نماز به خاطر مهم تر دانستن آرایش نیز بسیار بد است.
به هر حال ماجرای شیطان و اینکه حاضر بود نماز بخواند اما فقط به دستور خدا برای سجده به آدم عمل نکند و ثمره عمل شیطان برای مان درس آموز است.

سلام دوست عزیز اعتقادات شما کاملا محترم ؛من در حدی نیستم که بخوام با استدلال کامل و نصیحت یک سری از احکام رو به کسی بگم فقط یه مثال میزنم فرض کنید فردا از درس ریاضی امتحان دارید عاشق معلمتون هستید و معلم هم بسیار شما را دوست دارد و از بهترین شاگرد های او هستید حالا شما از یه قسمت درس خوشتون نمیاد و اصلا نمیخواهید بخوانید از طرفی معتقد هستید معلم منو دوست داره و میدونه که کلا به غیر از مباحثی بقیه درس را خوانده ام پس اشتباه منو نادیده میگیره همون مبحث فردا داخل امتحان میاد و معلم بر خوندن این مبحث تاکید کرده با این که معلم بسیار شمارا دوست دارد ولی چون جواب درست را نداده اید از شما نمره کم میکند چون معلم میخواد عدالت رو رعایت کنه و شاید به دلیل انجام ندادن کاری که باید انجام می‌دادید از علاقه قلبی اون به شما کم بشه و هر بار با کم شدن نمره شما دیگه از شاگردش راضی نباشه
این یک مثال کوچک مادی بی ارزش بود اما دوست عزیز فراموش نکن که خداوند در مقابل عشق به بندگانش بسیار عادل و گاهی سختگیر است

خانم ناشناس محترم و soalcity حکایت شما داره میشه عین داستان موسی و شبان !!!!! soalcity بزارید هرکس خدای خودش رو اونجووری که راحته و از نظر خودش (که به گفته خود خدا اشرف مخلوقاتش هستیم و روح خدا در ما دمیده شده ) عبادت کنه !

نه اینکه با سختگیریها بیمورد و نگاه آدم رو از عبادت خدای خودش دوور کنید . این نظر بنده بود. ( حکایت موسی و شبان رو حتما" بخوونید .)

تصویر پاسخگو

با سلام خدمت شما من فکر نمیکنم کسی منکر این باشه که انسان از هر راهی می تونه با خدای خودش ارتباط برقرار رکنه و با او راز و نیاز  داشته باشه . انسان در هر لحظه از لحظه های زندگیش و در هر حالی که هست کافیه قلب خودش رو متوجه خدای بزرگ و دوست داشتی کنه و از ذکر و یاد او لذت ببره ( دقیقا مثل شبانی که داستانش رو همه می دونیم ).  هیچ شکی در اینها نیست . اما یک سوال از شما دوست گرامی دارم : "اگر خود خدای بزرگ و مهربان به ما گفته باشه که اگر می خوایی یک نوع ارتباط خاص با من داشته باشی (نوع ارتباطی که من خیلی بهش علاقه دارم )، باید با آداب و رفتار و مناسک خاصی این ارتباط رو برقرار کنی وگرنه ارتباطت اون ارتباطی که من میخوام نمیشه و میشه مثل بقیه ارتباطها " در اینجا من و شما چی می تونیم بگیم ؟ آیا می تونیم این شروط خدا رو نادیده بگیریم و باز هم خواهان اون ارتباط مخصوص با خدا بشیم ؟نماز هم ارتباط ویژه و خاص بندگان با خدای بزرگ هست . چون ویژه هست ، خدا مقدمات و شرایط خاصی هم براش در نظر گرفته . این شرایط و مقدمات برخیش در قرآن بیان شده و برخی دیگر از اون توسط پیامبر و فرستاده خدا (ص) برای مردم بازگو شده .خب در اینجا دیگه جایی برا ادعای ما نمی مونه که هر طور خواستیم به نماز بایستیم و هر کار دوست داشتیم انجام بدیم و شرایط خدا رو سخت گیری بنامیم !!!  شرایط رو خدا گذاشته و البته برا کسایی که این شرایط رو بجا بیارن هم پذیرایی های خاصی در نظر گرفته است . 

راستی عزیزدلم خیلی ها به روش خودشون دارن خدا رو عبادت میکنن. مثل داعش، طالبان. اگه حرف شما اینه که هر کس به روش خودش خدا رو عبادت کنه که پس شامل حال این افراد هم میشه. این افراد هم فکر میکنن کارشون درسته و با این کارا به خدا نزدیک میشن و جاشون تو بهشته. اینطوری خدا رو عبادت میکنن. یه کم فکر کنید ببینید حرفی که زدید منطقیه؟ خودتون با خودتون خلوت کنید. فکر کنید و اگه باز به همچین نتیجه ای رسیدید که هرکس خدای خودش رو اونجووری که راحته و از نظر خودش عبادت کنه من دیگه حرفی ندارم.

من اصلا دخالت نمی کنم اما نظرمن اینه که خداگفته غسل یا وضو داشته باشیم تا وجودمون تمیز بشه بدنمون پاکیزه باشه خب به نظرمن اگه شما حس کنید که تمیز و پاکیزه هستید نمازتون قبوله و اگه این موضوع باعث بشه که ما نماز نخونیم خیلی بده شما داستان مرد اتش پرست و حضرت ابراهیم رو شنیدید؟پیشنهاد میکنم حتما بخونید

و اینکه فرمودین داعش هم خدای خودشو رو می پرسته درسته اما شاید داعش وضو هم بگیره اما به نظر شما وجودش پاکه خون انسان هایی که کشته از دستاش پاک میشه؟از نظرمن هرگز چون پروردگار حق خودشو میبخشه اما حق بنده اش رو نه
پس همه چیز عبادت نیست باید انسان باشی تا پاک باشی و ایا روح انسان که از وجود پروردگار در اون دمیده شده با لاکی مانع از تمیزی میشه من خدامو مهربون و بخشنده میشناسم خدای ما رحمان و رحیمه پس دوست داره که مارو ببینه چه بالاک و ارایش چه بدون اون من سنم کمترازشماست ولی خدام که میگن توی قلبمه بهم میگه برم به دیدارش و عبادتش کنم

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

برای توضیح بیشتر و استفاده دیگر از سوالتان به نکاتی می پردازیم:
استاد شهید مطهری در تعریف پرستش می گوید: پرستش آن حالتی را می گویند که در آن انسان یک توجهی می کند از ناحیه باطنی خودش، به آن حقیقتی که او را آفریده است و خودش را در قبضه قدرت او می بیند. خودش را به او نیازمند و محتاج می بیند. در واقع سیری است که انسان از خلق به سوی خالق می کند. این امر اساساً قطع نظر از هر فایده و اثری که داشته باشد، خودش یکی از نیازهای روحی بشر است.

یک مثال ساده ای عرض کنم: اگر ما کجاوه ای داشته باشیم و حیوان هایی، خورجین هایی که روی این حیوان ها می گذارند؛ باید تعادلشان برقرار باشد. نمی شود یک طرف پر باشد و طرف دیگر خالی. انسان در وجود خودش خانه خالی زیاد دارد. در دل انسان جای خیلی چیزها هست. هر احتیاجی که برآورده نشود؛ روح انسان را مضطرب و نامتعادل می کند. اگر انسان بخواهد در تمام عمر به عبادت بپردازد و حاجت های دیگر خود را بر نیاورد؛ همان حاجت ها او را ناراحت می کند. عکس مطلب هم این است که اگر انسان همیشه دنبال مادیات برود و وقتی برای معنویات نگذارد؛ باز همیشه روح و روان او ناراحت است.

نهرو مردی است که از سنین جوانی لامذهب شده است. در اواخر عمر یک تغییر حالی در او پیدا شده بود. خودش می گوید: من، هم در روح خودم و هم در جهان یک خلائی را، یک جای خالی را احساس می کنم که هیچ چیز نمی تواند آن را پر کند؛ مگر یک معنویتی. و این اضطرابی که در جهان پیدا شده است، علتش این است که نیروهای معنوی جهان تضعیف شده است. این بی تعادلی در جهان، از همین است. [۱]

ما گمان می کنیم که عبادت، فقط در گوشه ای نشستن و نماز و دعا خواندن است. حال آن که هر عملی از ما که در راستای جلب رضایت خدا و با یاد او صورت بگیرد؛ عبادت محسوب می شود. شما وقتی در انفاق، خدمت به دیگران قصد قربت داشته باشید؛ در حال عبادت می باشید.

به چه انگیزه ای خدا را بپرستیم؟

«امیر مؤمنان علیه السّلام فرمود: گروهی در عبادت، به انگیزه دستیابی به منافع اخروی و بهشت، خدا را می پرستند که این رقم عبادت، عبادت تجار و بازرگانان است که هدف، سودجوئی است. گروهی دیگر به انگیزه ترس از عذاب و جهنم، خدا را عبادت می کنند؛ این هم عبادت بردگان است. گروهی هم به انگیزه شکر و سپاس از نعمت های فراوان خداوندی، عبادت خود را انجام می دهند و این عبادت آزاد مردان است.[۲]

بر اساس فرمایش علی بن ابی طالب علیه السّلام سه هدف و انگیزه در عبادت خداوند وجود دارد. ۱- رسیدن به بهشت و رضوان الاهی. ۲- دوری و اجتناب از جهنم. ۳- سپاس از خداوند. چون خداوند لایق پرستش است. اگر یک وعده مهمان کسی باشید، یا پزشکی، بیمار شما را از مرگ نجات دهد، تا آخر عمر خود را مدیون میزبان و پزشک، دانسته و هر وقت ایشان را ببینید؛ کرنش کرده و تشکر می نمایید. بندگان، در تمام لحظات بر سر سفره خداوند نشسته اند. هر چه دارند از خداست. وجود، سرمایه، امنیت، سلامتی، خوراک، پوشاک و غیره همه را خداوند ارزانی کرده است. آیا تشکر از چنین شخصیت کریمی، لازم و واجب نیست. کریمی که هر چه عنایت کرده، بی منّت است. پزشک از شما توقع پول دارد، میزبان بشری، معمولا انتظار جبران دارد. ولی خداوند تمام نعمت ها را به انسان داده و توقع جبران ندارد. حال عقل بشر دستور به تشکر از چنین خدایی نمی دهد؟

شما به هر انگیزه ای که تشکر کنید؛ می شود عبادت. چون بشر در تشکر از انسان ها نیازی به آموزش ندارد؛ ولی در تشکر از خدا نمی داند که چگونه تشکر کند که لایق ایشان باشد، نیاز به آموزش دارد. به همین دلیل خداوند انبیا را فرستاده تا راه هدایت بشر و نحوه پرستش خدا را به آن ها آموزش دهند. پس هدف از عبادت، برطرف کردن نیازمندی های خداوند نیست؛ چرا که او وجودی نامحدود، نامتناهی و پیراسته از هر گونه نقص و نیاز و غنی مطلق است. پس احتیاجی به پرستش ما ندارد. در قرآن کریم آمده است: «اگر شما و همه مردم روی زمین کافر شوید؛ خدا بی نیاز و درخور ستایش است» (ابراهیم، ۸) «زیرا هر که خدا را سپاس گوید به سود خود سپاس گفته، و هر که ناسپاسی کند، خدا بی نیاز و ستودنی است»(لقمان، ۱۲)

هدف از پرستش، تکامل خود ماست و عبادت، وسیله تکامل و سعادت ما محسوب می شود. عبادت غذای روح و طعام، مایه قوام جسم است. لذا خداوند در آیات متعددی از باب لطف و رحمتش، دستور عبادت به انسان را داده است. «این است پروردگار شما! هیچ معبودی جز او نیست. آفریدگار همه چیز است، او را بپرستید و او نگهبان و مدبر همه موجودات است»(انعام، ۱۰۲) در برخی دیگر از آیات به این موضوع اشاره شده است: رعد، ۳۶؛ یس، ۲۲؛ زمر،۱۱؛ اسرأ،۲۴؛ آل عمران ۶۴و...

با عبادت به کجا برسیم؟

خداوندی که خالق تمام جهان و حتی بشر است؛ نیازی به بشر و عبادتش ندارد. زیرا بشر عبادت کند یا نکند، خدا هست و دنیا و تمام مخلوقاتش موجودند. ولی اگر بشر عبادت کرد -نه فقط نماز و روزه، زیرا تمام افعال ما که بر اساس اطاعت از خدا باشد، عبادت است- اولا در دنیا سعادت مند شده، از زندگی در دنیا و همنشینی با مؤمنین لذت می برد، حیات و ممات او دارای انگیزه می شود.

ثانیا در آخرت هم سعادتمند می شود. کسی که در دنیا، لاابالی است، هر روز به فکر خودکشی است و در زندگی بی هدف است. لذا هر روز خسته تر از روز دیگر است. ولی انسان مؤمن به دلیل انگیزه الاهی که دارد؛ هر روز شادتر از روز دیگر و فعالتر از روزهای گذشته است و در صدد جلب رضایت خداوند است.

ثالثا با عبادت به کمال مطلق(خداوند متعال) و رضوان او می رسیم که از هر چیزی زیباتر و شیرین تر است.

چه کنیم تا عبادت ما برای خدا باشد نه برای حب ذاتمان؟

اگر عبادت ما برای دریافت مزد(بهشت) و ترس از جهنم نباشد؛ می شود عبادت برای خدا. سعی کنیم در انجام عبادت به فرمایش امیر المؤمنین علیه السلام شبیه تاجران و بردگان خدا را عبادت نکنیم بلکه بخاطر تشکر از نعمت هایش و این که کمال مطلق است و لایق پرستش است او را عبادت کنیم.

بلا تشبیه، والدین به ما کمک مالی کنند یا نکنند؛ لایق احترامند. از احترام ما تشکر کنند یا نکنند؛ لایق احترام هستند. به ما محبت کنند یا نکنند، لایق احترامند. انسان به پدر احترام می گذارد به قصد رسیدن به ارث یا ترس از محروم شدن از ارث و یا چون لایق احترام است. معلوم است که گزینه آخری کاملتر است. خداوندی که صاحب کون و مکان و رازق مادی و معنوی ماست، لیاقت پرستش ندارد؟

وقتی عبادت، واقعی شد یعنی خدا را بخاطر خدائیتش بپرستیم؛ می فهمیم که اگر خداوند به ما بهشت رضوان و دوری از جهنم را عطا می کند؛ این ریشه در فضل الاهی دارد. زیرا با عبادت و اعمال نیک (روزه و نماز و. ..) ما مستحق چیزی نمی شویم. از خدا طلبی نداریم. زیرا هر کار خیری که انجام داده ایم؛ با سرمایه خداست.

مثلا اگر انفاق کردیم؛ سرمایه اش، متعلق به خداست. وجودمان هم متعلق به خداست. عقل سالم و بدن سالم را خدا به ما داده است. پس با سرمایه خدا کار خیر انجام دادیم؛ چه توقعی داریم؟

اگر با وسیله نقلیه فردی، صاحب ماشین را جابجا کنید؛ نمی توانید بابت حمل و نقل منت بگذارید. بابت وقتتان می توانید منت بگذارید. یا فرزندی که با سرمایه پدر، سرمایه گزاری نماید؛ اگر پدر به ایشان چیزی داد، لطف کرده است. زیرا ایشان فقط می تواند مزد کارش را مطالبه کند؛ نه سرمایه را. گرچه پدر مالک صد درصد فرزند نیست. ولی خداوند مالک صد درصد بندگان و اموال در دستشان هست. وقتی عبادت به طمع چیزی نبود؛ دیگر عبادت و کارهای خیر خود را هیچ شمرده و همیشه در مقابل خداوند احساس شرمندگی می کنیم. دیگر نماز و روزه خود را به رخ خدا نمی کشیم. زیرا که عبادت یک وظیفه و تکلیف عقلی است. پدر و مادری که به فرزند خردسال خود کمک می کنند؛ تا سالم بماند و در برابر مرض، سرما و گرما از ایشان محافظت می کنند؛ آیا از فرزندشان انتظار چیزی را دارند؟ خیر. بلکه خود را در مقابل حفاظت از کودک، مسئول می دانند.

ما اگر خود را در برابر هستی دهنده، خالق و آفرینند و روزی دهنده، مسئول بدانیم؛ دیگر از عبادت خسته نمی شویم و عبادتمان را هم به رخ خداوند نمی کشیم. مثل مادری که شب تا صبح، کنار بستر کودک بیمار دو ساله اش می نشیند؛ بدون آن که خسته شود. این کار را به عنوان یک وظیفه مادری انجام می دهد. ما بندگان هم در مقابل خدا وظیفه پرستش و جلب رضایت او را داریم. وظیفه هر بنده ای اطاعت از فرامین مولا و کسب رضایت اوست. این همان عبادت و پرستش است.

پی نوشت:

[۱] مجموعه ‏آثاراستاد شهید مطهری، ج ‏۲۱، ص ۱۹۶-۱۹۵.

[۲]. بحار الأنوار، ج ‏۶۷، ص ۱۹۶.

موفق باشید.

دوست عزیز نظر شما محترم و من در حدی نیستم که بخوام درباره این مسائل پاسخی با استدلال کامل داشته باشم اما پاسخsoalcity بسیار متقاعد کننده تر از شماست بهتره اصل بندگی رو فراموش نکنیم اصول دین سرجاشه قوانین هم همین طور و یادمون باشه خدا در مقابل عشق به بنده ها سختگیر و عادل هست اگر قرار بود هر کس با میل خود متناسب با شرایط خودش اسلام داشته باشه دیگه نیازی به احادیث و قرآن نبود همه قوانین برای همه یکسان است مگر شرایط خاص که دیگه ربطی به من یا ما نوعی نداره و متخصص این علم باید پاسخ گو باشه
موسی و شبان هم بحثی درباره ی نماز و اصل دین نداشت ارتباط عاشقانه ای بود بین بنده و خدا جدا از اصل دین از طرفی در زمان حضرت موسی پیامبر نبود و نماز روزه و شرایط خاص به شکل الان مطرح نشده بود

پاسخاتون کاملا مسخره است از کجاها اینارادرمیاری یک جواب قانع کننده ندادی مگه داستان حضرت موسی وچوپانا نشنیدی؟!؟!؟یکم تامل کن روی جواباتون

تصویر پاسخگو

با سلامبه شما هم توصیه می کنم پاسخ قبلی رو مطالعه بفرمایید .

سلام. عزیزم همه ما داستان موسی و شبان رو میدونیم. اون شبانی که توی این روایت هست شبانی هست که سواد نداره. در همین حد سواد داره که میخواد موی خدا رو شونه بزنه و براش چادر بدوزه. خدا هم میدونه که شرایط برای اون چوپان بیشتر از این محیا نیست که بخواد روش بهتری برای عبادت کردن پیدا کنه. استعداد یادگیریش بیشتر از این نیست. برای همینه که خدا میگه موسی اشکالی نداره. ولی وقتی شرایطی هست که آدم بتونه خودش رو به مدارج بالاتر برسونه و از اون بیسوادی در بیاد چرا باید مثل اون چوپان رفتار کنه؟ اینجا دیگه خدا میدونه که این آدم استعداد داره و شرایط رشدش خیلی بیشتره. آدمی که میتونه تحقیق کنه. مقایسه کنه. منطق داشته باشه.... شما میخوای خدا در حد یه چوپان بیسواد بهت نگاه کنه یا یک آدم خاص و با استعداد؟ بیاید یاد بگیریم از هر روایتی فقط به ظاهرش نگاه نکنیم. فکر کنیم. یاد بگیریم. درست قضاوت کنیم. بیاید از خدا بخوایم ما رو جز آدم های باهوش و با استعداد و خاص خودش قرار بده. نه جای یه چوپان بیسواد. موفق باشید.

سلام من یه دختر۱۵ ساله هستم و خیلی دوست دارم که از این بلا تکلیفی خارج بشم واقعا برام سخته که بخوام قبول کنم از زیباییم بزنم تا اینکه نماز یخونم از یه طرف خداوند فرموندند ک اراسته نماز بخونین از یه طرف من نباید لاک بزنم؟؟؟!!!!
این واقعا یه امر مسخره به حساب میاد و البته اینکه خداوند در این باره هیچ اشاره ای در قران نکر دن......
و اگر هم که باید اب به ناخن ها برسه پس حنا هم داخل منافض ناخن میره و برای مدت طولانی به ناخن رنگ میده.....
من اصلا دوست ندارم به دلیل اینکه نماز نمیخونم بقیه به چشم یه دختر بی دین به من نگاه کنن.....
این اتفاق واقعا دیگه داره منو عصبی میکنه و جوابای شما هم ک میگین پیامبر اینو گفته پیامبر اونو گفته واقعا منو متقاعد نمیکنه...!!!

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اینکه می گویند با لاک ناخن نمی شود نماز خواند اشتباه است. با لاک می شود نماز خواند. اما شرط صحیح بودن نماز این است که با طهارت نماز بخوانیم و در قرآن کریم طهارت را غسل و وضو معرفی کرده اند(چه بسا بدن و لباس پاک باشد همین الان هم از حمام آمده باشد).
و همان خدایی که شما می فرمایید در قرآن کریم برای وضو گرفتن می فرمایند بشویید صورت و دستها را و آیا با این وصف صورت با آرایش و دست با آرایش آن هم آرایشی که مانع از رسیدن آب به پوست می شود، شستن در آن صدق می کند.
برای مشاهده فتاوا در مورد لاک ناخن پا برای وضو به لینک ذیل مراجعه نمایید.
http://www.soalcity.ir/node/307
شما می توانید از لوازم آرایشی با دوام پایین استفاده کنید و برای وضو وغسل آن را برطرف نمایید و دوباره بعد از انجام وضو یا غسل آرایش نموده و نماز بخوانید.
موفق باشید.

دختر زیبا نمازت رو بخون، هرکس یجور با خدای خپدش ازتباط برقرار میکنه . اجازه نده کسی برات تعیین کنه نوع این ارتباط باید چجوری باشه چون در این صورت دیگه این ارتباط خالص نیس!!
فقط سعی کن به خدا متصل شی اونوقت میفهمی که همه چیزت از خداس و وقتی به خدا وصل شی خودش راه درستو نشونت میده تو زندگیت و راه درست همون انسانیته! زیاد درگیر نظر آدما نباش ( هرکس مسیر نودشو میره) تو فقط سعی کن ارتباطتتو هرجور که خودت صلاح میدونی با خدا حفظ کنی این باعث میشه هرروز بیشتر و بیشتر به خدا نزدیک شی و نور خدارو کم کم تو زندگیت به وضوح میبینی همونطور که من دیدم. اجازه نده چیزی و حرفی از خدا دورت کنه مسیر خودتو برو

سلام
من شنیدم اگر سر ۴ تا از ناخن های پا لاک باشد وضو صحیح است
این نظر درست است؟؟؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
لطفا برای دریافت پاسخ مطابق فتوای مرجع تقلید خود به لینک ذیل مراجعه نمایید.
http://www.soalcity.ir/node/307

با سلام دختری ۱۷ساله هستم سوالم مرتبط نیست ولی ذهنمو مشغول کرده .پدر من ادم بسیار خوب و مهربونی هست وقتی پدربزرگم فوت کرد خواهراوبرادرانش همه زمینایی روکه پدرم توش کارمی کرد به اسم خودشون زدن وپدرم حتی شکایت هم نکرد وازشون فاصله گرفتیم.حالا پدر من دوساله که سرطان داره والان بیماریش پیشرفت کرده ودکترا...........مگه خدا نگفت که هوای بنده های خوبشو داره؟؟؟؟چرا پدر من باید مریض می شد؟؟چرا خدا صدای منو نمی شنوه ؟بعضی وقتا نسبت به همه چی شک می کنم. اخه شب قدر تاصبح گریه کردم ولی فرداش جواب ازمایشش.............اخه عزیزترین فرد زندگیمه.عاشق درس بودم ولی الان که خونمون شده پر غم دارم دیوونه می شم

با سلام خدمت شما پرسشگر گرامی!

هر یک از ما انسان ها در زندگی خودمون به نحوی امتحان میشیم ، زمونه برای هر یک از ما رنگی متفاوت را رو میکنه ، که به همین خاطر هم هست که به این دنیا عالم رنگ باز میگن … ما از اعمال انسان ها و تقدیر و مصلحت خداوند بی خبریم … اما این رو میدونیم ، که خداوند به هیچ یک از بنده های خودش ستم یا ظلم نمیکنه ، او خداوند بخشنده و مهربان است که هیچ کس مثل و مانند او نیست …

در این دنیا اگر خوبی ها رو طلب کنید ، اگر به سوی خوبی ها حرکت کنید و اگر در هر کاری از خداوند بخواید که بهترین رو سر راه شما قرار بده ، و اگر به قادر بودن خداوند اعتقاد قلبی داشته باشید …خوبی ها و آنچه که مصلحت شماست به سمت شما روانه خواهد شد ، و این یعنی همون قانون جذب …

مطمئن باشید عاقبت به خیر خواهید شد … حتی اگر سختی های فراوانی رو پشت سر گذاشته باشید!

اگر خدایی نکرده هم دچار هر گونه بیماری شدید، اعم از بیماری های سطحی یا وخیم یا هر بیماری دیگه ای سعی کنید با اشراف بر این موضوع که میدونید این بیماری یک درس یا یک امتحان رو با خودش به همراه داره، اون رو پشت سر بگذارید و لحظه ای از یاد خداوند و کمک های اون غافل نشید.

انسان ها همواره از راه های گوناگون در معرض آزمایش خداوند هستند و اشخاصی برنده اند که از این آزمایش ها سربلند بیرون آیند. بر این اساس، از رحمت خداوند ناامید نشده و همراه با دعا و درخواست روزی و رفع مشکلات از خداوند ، در بهبودی وضع فعلی خود تلاش نموده و در هر حال بدانید که با صبر و رضایت، پاداش خوبی از خداوند دریافت خواهید نمود.

امام صادق(ع) می فرمایند: من از بنده مؤمن در عجبم، زیرا خداوند هر چیزی که برای او مقدر نماید، سرانجامش برای این بنده خیر است، اگر مقدر شود که او را با قیچی تکه تکه نمایند، برای او خوب است و اگر مقدر شود که شرق و غرب عالم از آن او باشد، باز هم به نفع او تمام می شود! و این تفاوت ها را حتی در میان پیامبران نیز مشاهده می نماییم به گونه ای که پیامبری همانند سلیمان(ع) برسرزمین پهناوری حکمرانی می نموده و جن و انس و پرندگان در خدمت او بودند و بادها در اختیارش قرار گرفته و او را به هر مکانی که خواسته بود می بردند، و از طرف دیگر، پیامبری همانند ایوب(ع) در دشواری ها و گرفتاری های فراوانی قرار داشت، و این نمی تواند دلیل باشد بر این که خداوند سلیمان(ع) را بر ایوب(ع) ترجیح داده، بلکه دلیل آن است که هر یک از بندگان به گونه ای مورد آزمایش قرار می گیرند. با دانستن این مسئله و این که جایگاه ویژه ای برای بندگان نزد خداوند وجود دارد که به جز با از دست دادن اموال و یا رسیدن آسیب جسمی به شخص، نمی توان به آن جایگاه رسید و یا این که دشواری های زندگی هرچه بیشتر باشد پاداش خداوند در مقابل آن نیز بیشتر خواهد بود، و خدا زمانی که بنده ای را دوست می دارد، او را به دشواری های بزرگ مبتلا می سازد، تحمل دشواری ها برایمان آسانتر خواهد گردید.

نتیجه گیری:
هر بلا و مشکلی ممکن است حکمت های متعددی داشته باشد. ممکن است بلایی هم جنبه امتحان یا موارد دیگر را داشته باشد. از طرفی ممکن است بلاها برای هر شخصی یا گروهی، حکمت متناسب با آن ها را داشته باشد، مثلاً برای اهل ایمان امتحان یا ترفیع درجه یا تطهیر. هیچ مصیبتی (فارغ از این که علت ایجاد آن چه چیزی باشد) بی پاسخ نمی ماند و خداوند به هرجهت آن را جبران خواهد کرد.

من بابام سالم سالم عمو هام مریض(سکته قلبی اونیکی هم قلبی هم مغزی) بابام تو بغل من مرد تو ماشین یه دفعه دوتا نفس عمیق کشیدو از هوش رفت ۱۰ دقیقه ای رسوندمش بیمارستان گفتن ۱۰ دقیقس تموم کرده افسردگی شدید گرفتم داشتم دیوونه میشدم تا یک سال کسیو آدم حساب نمیکردم به کسی جواب نمیدادم الان که اینو مینویسم گریم گرفت . داداشم گفت دیدی زندگی همین بود سر چه چیزایی الکی باهاش بحث میکردم سر چه چیزایی الکی با هم میخندیم زندگی همین بود همین همین . از خدا منتفر شدم ایمانم در حاله محو شدن بود وتمام شد ولی دوباره تصمیم گرفتم بین ایمان و ترس. تو از فردای خودتم خبر نداری (از فردای عمو عمه مامان برادر) الانم دارم با گریه اینو مینوسم همین بابارو مثل پروانه دورش بگرد دور همه آدما .الان میفهمم شاید اون آدمی که من آدم حسابش نکردم با سیلی صورتشو سرخ میکرد شاید اونی که واسه من اخم میکرد از فرط مشغله سنگین بدهکاریو نا امیدی بود چرا قهر با عمو و..... منم بابام با عموم مشکل داشت شدیدا چون عموم ارثشو بالا کشید و لی من بخشدیدمش موقعی که اومد خونمون شرمندگی از وجناتش میریخت چون می دونم او هم تا ابد عمر نمیکنه من هم همینطور چرا کینه چرا دل رو گلخانه آتش و نفاق کنیم
۱ مرگ و زندگی دست خداست علم فقط دلیل رو میفهمه و این فرایندو کند میکنه لذا ناراحتی نشانه ایمان ضعیف ماست وگرنه تو آتش قدم گذاشت گلستان شد
۲ وقتی کسی رو پس میزنیم یا سرزنش یا قهر دعوا این به خاطر{ داوریست } ما حق داوری هیچ انسانی را نداریم داوری فقط کار خداست
۳ اگر این مصایب نبود خودتو نمی شناختی .کسی که در تند باد آتش خم به ابرو نیاورد و حتی وارد آتش شد با کسی که با تهدید یه زور گو تن به سلطه دادبا هم برابرند ؟ (). و اینو بدون ناراحتی و ضعف تو باعث خوشحالی دشمننانت است و ناراحتی دوستان پس تصمیم بگیر
۴ آیا آرمانی داری ؟آرمان معنای هدف است این زندگیکه زندگیه توست یک بار و فقط یک بار امتحان خواهی کرد مانند زندگی پدر وپدرانشان
۵ آیا بدنیا امدنت دست تو بود مرد یا زن بودن تو دست تو بود سالم و ناسالم بدنیا اومدن تو دست تو بود؟همه چی فقط مال اونه از اون بخواه
۶ و اما چند شعر شاید حکیمانه باشد شاید
از حادثه جهان زاینده مترس از هر چه رسد چو نیست پاینده مترس
وین یک دم عمر را غنیمت می دان از رفته میندیشو زآینده مترس

سلام عزیزم. انشاالله خدا بر پدر مهربونت لباس عافیت بپوشه. یه استادی داشتم که همیشه این حرفش تو ذهنم. میگفت ما آدم ها هیچ وقت سفید سفید نیستیم. جز معصومین. یعنی هر چقدر هم آدم خوبی باشیم شاید سهوا خطاهایی داشته باشیم. بعضی از آدم ها اینقدر خوبن که خدا میخواد این آدم ها پاک پاک از دنیا برن. اگه آدم خوبی بیماری صعب العلاجی میگیره شاید بخاطر اینه که داره گناهای سهویش پاک میشه. سرطان یکی از این بیماریهاست. اینقدر این بیماری سخته و درد داره که هیچکس قادر به درکش نیست جز خود بیمار. میگفت گاهی همین بیماری سرطان یه موهبت الهیه. آدم ها بخاطر اشتباهاتشون این جا رنج و عذاب بکشن و گناهانشون پاک بشه خیلی راحت تر و بهتر از عذابیه که بخاطر اشتباهات سهویشون حواله بشن به اون دنیا. شاید خداوند مهربون میخواد پدر شما پاک پاک پاک مثل یه لوح سفید تو این دنیا ماموریتش تموم شه. منم پدرم فوت شده. منتها به یه سبک و سیاق دیگه. پدر منم آدم خوبی بود. ولی نمیدونم چرا خدا اینطوری بردش. آدمی که تمام واجباتش تحت هیچ شرایطی ترک نمیشد. آدمی که کمک حال همه اطرافیانش بود. و وقتی رفت یه محله عزا دار شد. ولی خیلی بد رفت. خیلی. همه میگفتن این حقش نبود. احترام بذار به تصمیم های خدا. هر چند سخته. میدونم که هیچ کس حس و حالت رو نمیتونه درک کنه. حتی منی که پدرم رو از دست دادم. امیدوارم شفای عاجل نصیب پدر مهربونت بشه و بعد از سلامتی عمر دوباره و با عزت از خدا بگیرن. انشاالله

عزیزم خداوند متعال از همه ما اگاه تره و مطمنن اگه پدرتون سرطان گرفته صد در صد حکمتی توشه که من و تو نمیتونیم درک کنیم بعد یه مدت حکمتشو حتما میفهمی و به یقین میرسی شک نکن صبر داشته باش تا توی این ازمون الهی هرچند سخت پیروز بشی عزیزم
سرطان بیماری بسیار بدی نیست و درمان داره پس امیدتو به خدا از دست نده که غاون بهترین گره گشاست

فرق بین لاک و حنا چیه؟چرا با حنا میشه نماز خوند اما با لاک نمیشه؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
فرق لاک و حنا، در داشتن جرم و نداشتن جرم است.
لاک جرم دارد و مانع از رسیدن آب به اعضای وضو و غسل می گردد ولی حنا جرم ندارد و فقط رنگدانه هایی است که وارد ملکول های پوستی و خارجی بدن شده و رنگ آنها را تغییر می دهد و در واقع جرمی ایجاد نمی کند و مانع از رسیدن آب به اعضای بدن نمی باشد.
موفق باشید.

سلام ببخشیداگه یه کم ازبراق کننده ناخن روی ناخنمان[کنارپوستمان]باشدوخودمان متوجه نشیم وبعدازغسل متوجه بشیم چه حکمی دارد؟ممنون میشم اگه جوابمو بدین

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اگر مقلد آیت الله مکارم شیرازی هستید، چنانچه کمتر از نصف عدس است غسل شما صحیح است ولی چنانچه بیشتر از نصف عدس است یا مقلد دیگر مراجع عظام تقلید هستید چنانچه مانع از رسیدن آب به اعضای غسل می شده و آن را برطرف نکرده باشید غسل شما باطل است و باید نمازهایی را که در این حالت خوانده اید قضا نمایید.لطفا در سوال های بعدی نام مرجع تقلید خود را ذکر نمایید.
موفق باشید.

سلام ببخشید اگر لاک روی ناخن بوده و فراموش کردم پاک بکنم بعد وضو بگیرم .با همون لاک وضو گرفته نماز خواندم و بعد متوجه شدم ک لاک روی ناخن داشتم. نمازم را دوباره باید بخونم. تشکر

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اگر از قبل می دانستید که مانع در اعضای وضو وجود دارد و در هنگام وضو تفحص نکرده باشید باید بعد از برطرف کردن مانع دوباره وضو گرفته و نماز بخوانید و نمازهایی را که در این حالت خوانده اید باید قضا کنید.
موفق باشید.

با سلام. فقط میخوام بگم شما با این انعطاف پذیر نبودنتون و خشک رفتار کردنتون دارین همه ما جوونا رو از دین دور میکنید، مگه زمان پیامبر لاک و ریمل و کرم پودر بوده ک شما همش یاد گرفتید تا کسی سوال مبپرسه بگید باطل باطل!!!! اون زمان حنا بوده ک نماز خوندن باهاش جایزه! حنا ک هیچ جوره پاک نمیشه ولی لاک پاک میشه! علمای اعظم بیان جواب بدن! من عاشق نماز خوندنم ولی لاکم دوس دارم روحیمو شاد میکنه چرا نزنم!؟؟؟؟؟

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

به این دو مطلب دقتی کنید:
الف- تمام مراجع معظم تقلید در شرایط وضو فرموده اند: یکی از شرایط صحیح بودن وضو این است که مانعی از رسیدن آب بر عضوی که باید در وضو شسته یا مسح شود نباشد. بنا براین قبل از وضو باید هر چیزی که مانع رسیدن آب به اعضاء وضو است برطرف شود و از آن رو که لاک ناخن و رنگهایی که دارای جرم هستند مانع رسیدن آب می شوند باید از اعضاء وضو بر طرف شوند و الا وضو باطل است.[۱]
ولی اگر بعد از وضو گرفتن از این رنگ ها استفاده کند در نماز اشکالی ندارد. هم چنین اگر لاک روی ناخن انگشتان پا باشد بر طرف کردن لاک یک انگشت از هر پا برای وضو کافی است و لازم نیست لاک همه انگشتان پا برطرف شود.[۲]

منابع:
[۱] توضیح المسائل مراجع مطابق با فتوای ۱۲ تن از مراجع، ج ۱، ص ۱۶۳ و ۱۷۳ و ۱۸۷ و ۱۸۸ و ۲۱۷، چاپ سوم، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین قم ۱۳۷۸، ش، استفتائات مقام معظم رهبری، ص ۲۳، سؤال ۱۱۴، ترجمه فارسی، چاپ ۲۲، بهار ۱۳۸۴، ش، نشر بین الملل استفتائات فاضل لنکرانی، ص ۴۹، ج ۱، چاپ اول انتشارات مهر، سال ۱۳۷۵ قم.
[۲] نک: امام خمینی، تحریر الوسیله، ج ۱ ، کتاب طهارت،ص ۲۴، مسأله ۱۴و ۱۵ و ۱۶.

__________________________________________________________
ب- نماز خواندن با لاك اشكالی ندارد ولی لاك زدن برای وضو و غسل اشكال دارد؛ زیرا یكى از شرایط وضو و غسل این است كه در اعضا مانعى از رسیدن آب نباشد.[۱]

و چون لاك ناخن مانع از رسیدن آب به ناخن است، موجب بطلان وضو مى ‏گردد؛ بنابراین لاك خصوصیتى در این مورد ندارد، بلكه هر چیزى كه مانع رسیدن آب باشد، باعث بطلان وضو مى ‏شود. یك خانم مى ‏تواند دست خود را لاك زده و موقع وضو پاك كند و دوباره لاك بزند. پس هیچ محدودیتى از جهت لاك یا غیر آن نیست. مهم، نبودن مانع وضو (مانع رسیدن آب به اعضا) مى ‏باشد، خواه لاك باشد، یا چسب یا گچ یا روغن و چربى و یا هر مانع دیگر؛ ولی اگر بر ناخن‌ها یا رو و كف دست‌ها رنگ حنا یا مانند آن باشد برای وضو و غسل اشكالی ایجاد نمی‌‌كند، چون رنگ حنا مانع رسیدن آب نیست و این حکم فقط برای حنا نیست، بلکه هر رنگی که چنین باشد، همین حکم را دارد. برای مسح اگر روی یکی از انگشتان پا لاک یا مانع دیگری نباشد، وضو صحیح است.

منبع:
[۱]. توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۱۸۷، بعد از مسئله ۲۸۹ (شرط سیزدهم).

موفق باشید.

واقعاً با زدن یه لاک روحیه ت شاد میشه؟ بابا عجب روحیه ای دارید شما دخترها.
بعضی وقتها که با یک سری طرز فکرهای خانمها آشنا می شم از ازدواج کردن بدم می آد!
معلوم نیست چه به سر خانمهای جامعه ما اومده که طیف کثیریشون اینقدر سطحی و بی فکر شدند که حتی دیگه نمی شه باهاشون منطقی صحبت کرد.
متاسفانه همه چیز خانمها شده توجه به ظاهر . توی تمام امورشون. همین الان اگر شیطان در قالب یک مرد جوان بسیار زیبا ظاهر بشه قول می دم نصف خانمهای مجرد حاضر هستند باهاش ازدواج کنند. و حتی وقتی متوجه افکار این موجود بشن و به تدریج اونها را منحرف بکنه باز باور نکنند. صرفاً چون به نظر نمیرسه این موجود زیبا اینقدر پلید باشه. چون "باورش دارند".
در پایخ به خانمهایی که بخاطر لاک از دین زده شدند یا نماز نمی خونند باید عرض کنم که شما علاوه بر خدایی که در قلب خود شناخته اید (که البته افراد خیلی بزرگتر از ما هم نتونستند ادعا کنند که شناختشون از خدا تا چه حد صحیح بوده) خدایی دارید به نام آرایش و کرم پودر و لاک و ریمل و ...
بنظرم این آرایش خانمها در این مقیاس که در جامعه داره صورت می گیره کاملاً از بنیان غلط هست. کافیه که مقداری عمیقتر بهش فکر کنید. بحث دین و غیرت و تعصب و .... رو کلاً بذارید کنار. یک خانم کاری که با آرایش می کنه اینه که:
۱- زیبا نیست و داره یک زیبایی مصنوعی رو ایجاد می کنه!
۲- خودش رو زیبا نمی دونه یا لااقل به زیبایی طبیعی خودش قانع نیست و سعی می کنه بخشهایی که درشون احساس ضعف می کنه به شکلی در بیاره که آرزوش رو داره!
۳- یک لایه و پوسته از مواد مصنوعی بین خودش و جهان هستی ایجاد می کنه و حتی نمی تونه یک نسیم فرح بخش بهاری رو اونطور که واقعاً هست روی پوستش احساس کنه!
۴- به خیال نجابت یا سنگینی غرور و تکبر خودش رو به نمایش می گذاره و بهش حتی افتخار هم می کنه.

در نهایت اینکه تا زمانی که برداشت ما آدمها از زیبایی و آراستگی ، زیبایی و آراستگی از نوع ظاهریش هست نباید هم توقعی جز این بحث کردن های بی نتیجه و بیهوده داشته باشیم.

وای ،عزیزان این حرف ها چیه که میزنید ?منم یک دخترم و عاشق زیبایی حتی من ناخن هام انقدری ضعیفه که رشدش فوق العاده کمه و جنسش نازکه،یعنی نیاز دارم که لاک بزنم تا فقط یکم ناخن هام بلندتر بشه ،ناخن های من در حال حاضر خیلی خیلی کوتاهه....ولی ،وقتی خدا گفته نه،یعنی نه دیگه....سعی میکنم لاک نزنم و از زیبایی آنچنانیم جلوگیری کنم و در عوض کناره خدای خودم بدون هیچ شک و تردیدی باشم....

من ی دختر ۲۰ ساله هستم و به اندازه ی کافی راجع به مسایل دینی تحقق کردم.همه ی اینا بستگی به خدا داره.اونه که باید نمازو قبول کنه کمای اینکه خیلی بدون لاک نماز میخونن ولی اون نماز از نظر خدا ممکن پذیرفته نباشه.دل پاک هیچ ربطی به لاک و بی لاکی نداره.منم از شما هیچ جوابی بابت حرف هایی که زدم نمیخوام چون ادم وقتی میره پیش دکتر براش دارو مینویسه پیش رمالم میره دعا مینویسه و از جوابی که شما میخوایید بدید نباید انتظار داشت که طبق خواست ما باشه.چون ما وقتی از شما سوال کنیم طبیعتا شما و یا کسی که درس شمارو خونده براساس چیزهایی که بهتون یاد دادن پاسخ میدید بدون اینکه بدونید پایه ی علمی حرفی که خدا زده چی بوده کمای اینکه توی چند پاسخ قبلی نتونسته بودید اونجور که باید مطلبو شرح بدید.اصلا دلیل اینکه اب باید به همه جای بدن برسه چیه.چه طور اگر چهار تاناخون پا لاک داشته باشه وضو مشکلی نداره ولی دست اگر داشته باشه مشکل داره.این چه جور ابیه که نرسیدنش به پا مشکل نداره ولی واسه دست مشکل داره.....من یازده سال با لاک نماز خوندم ازاین به بعدم با لاک نماز میخونم.

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- همان طور که فرمودید قبولی عبادات با خداوند تبارک و تعالی است ولی ما در عبادات شرط ورود و شرط صحت عبادت را داریم:
شرط ورود به نماز طهارت بدن یا همان غسل و وضو می باشد که باید با شرایطی که نسبت به آن وارد شده صحیح انجام شود تا بتوانیم با آن نماز بخوانیم.
اما شرط صحت نماز این است که در نماز اذکار و افعال آن را درست انجام دهیم تا نماز صحیح را خوانده باشیم.
اما اینکه آیا من بنده خوبی هستم یا در همه حال بندگی خدا را می کنم یا نه فقط از دین نماز را می خوانم ولی کارهای حرام یا ترک واجبات دیگر دارم یا نه که باعث قبول شدن یا نشدن عبادات من بشود یا نه بین من و خدا است.
۲- قیاسی که بین دکتر و رمال و دیگران با خداوند تبارک و تعالی کرده اید قابل قبول نیست و باید توجه داشته باشید که همه آنهایی که شما از آنها نام برده اید از علوم تجربی بهره می برند نه از علمی(قرآن) که مستقیما کلام خداوند تبارک وتعالی است. اگر در علم آنها خطا وجود داشته باشد در قرآن کریم خطایی وجود ندارد و طبق آیات همان قرآن قابل تحریف نیست.
۳- چیزهایی که به ما یاد داده اند از آیات و روایات است نه از کلام انسانهای عادی و به دنبال منافع شخصی پس اینکه می فرمایید چیزهایی که به ما یاد داده اند با کلام یک رمال یکی است کم لطفی کرده اید.
۴- شما حتی اگر آیه ای که نسبت به وضو در قرآن وجود دارد را بخوانید و فقط به ترجمه ای که در زیر آیات آمده است توجه کنید متوجه می شوید که می فرماید صورت و دستها را بشویید و سر و پاها را مسح کنید یعنی اینکه باید آب به تمام قسمتی از صورت و دست که گفته شده برسد ولی در سر و پاها باید فقط مقداری رطوبت دست در قسمتی از آن برسد نه به همه سر یا پاها.
۵- در آخر اگر جسارت نباشد به شما عرض کنم طبق آن آموزه هایی که شما آن را غلط تلقی می کنید ولی چیزی جز کلام دین (آیات و روایات) نیست، تمام چنانچه می دانسته اید که کار شما خطا است و تعمدا این کار را تکرار کرده اید بدون در نظر داشتن وجوه آن یا برطرف کردن عیوب آن عبادتهایی که در این حالت انجام داده اید تماما باطل است و باید همه آنها را قضا نمایید.
۶- در استفاده از لاک اگرچه می دانید که مانع از رسیدن آب به اعضای وضو است و شما آن را استفاده کرده اید باید برای وضو و غسل برطرف کنید ولی اگر قابل برداشتن نیست یا دارای مشقت غیر قابل تحمل است نیازی نیست که آن را برطرف کنید ولی به این نکته توجه داشته باشید که باید وضو و غسل خود را به صورت جبیره ای بگیرید و در غسل طبق فتوای بعضی از مراجع عظام تقلید باید علاوه بر غسل جبیره ای تیمم هم کنید.
موفق باشید.

سلام من شنيدم كه وقتي از حمام ميايم ميتونيم به اقامه نماز بياستيم و نيازي نيست وضو بگيريم ميخاستم ببينم درسته يا نه؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
شرط ورود به نماز وضو است و فقط با غسل جنابت می شود بدون وضو نماز خواند و طبق نظر برخی مراجع با غسل های واجب دیگر مانند غسل حیض یا غسلهای مستحبی وارد شده مانند غسل جمعه می شود بدون وضو نماز خواند و صرف حمام رفتن نمی شود بدون وضو نماز خواند.
موفق باشید.

در کدام سوره و آیه گفته شده که نباید مانعی برای وضو وجود داشته باشد؟
در قرآن آیه ۶ سوره مائدن وضو را فقط گفته شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها و در ادامه گفته قصد پاکیزگی است و خداوند بر شما سخت نمیگیرد..
ناخن عضو مرده بدن محسوب میشه تمام دست که حس داره آب بهش میرسه چرا لاک مانع محسوب میشه؟
اگر لاک مانع است پس رنگ مو هم برای غسل باید مانع محسوب شه..
این موضوع وجود مانع بر چه اساسیه که در مورد وضو و غسل با هم متفواته؟!

تصویر پاسخگو

با سلام خدمت شما خواهر گرامی
اولا که بحث تعیین محدوده احکام و بیان جزئیات آن یک بحث تخصصی و کارشناسی است که مرجع تقلید پس از بحث و بررسی های فراروان به یک فتوای شرعی می رسد . این گونه نیست که با دیدن یک آیه ، بقیه مسائل را از روی سلیقه و دلخواه خود تعیین کند .
ثانیا در همین آیه قرآن که شما اشاره کردید پاسخ سوال شما هست . در قرآن گفته شده که دست و صورت باید شسته شود . معنای شسته شدن از نظر عرفی این است که همه دست و همه اجزای صورت تا جایی که مشخص شده کاملا شسته شود ، یعنی آب به آن برسد .
اما درباره سر و پاها قرآن نفرموده شسته شود ، بلکه فرموده « مسح شود » . معنای مسح آن است که در همان حال وضو بر روی آن دست کشیده شود . بنابر این اگر تری آب وضو بر بخشی از سر یا بخشی از پا هم برسد ، مسح انجام شده است و امر قرآنی انجام شده است .
بر همین اساس است که گفته شده اگر مقدار کمی از دست هم شسته نشود ( مثلا گوشه ای از ناخن لاک داشته باشد و مانع از شسته شدن باشد ) وضو درست نیست . اما اگر چهار انگشت پا لاک داشته باشد و فقط یک انگشت بدون لاک باشد و دست تر روی همان کشیده شود ، مسح انجام شده است و وضو صحیح است .
همه آنچه مطرح شد درباره وضو بود . درباره غسل دستور دین آن است که تمام بدن «شسته» شود . وقتی گفته شده کهشستهشود یعنی آن که آب باید به همه اجزای بدن اعم از دست و پا و ناخن و ... برسد .

سلام خسته نباشید
منم با این قضیه مشکل دارم ، شما چرا جواب اون کسی که پرسیده بود چرا اگه ۴ تا از انگشتای پا لاک داشته باشه وضو اشکالی نداره ولی اگه ناخونهای دست (به اندازه عدس !!!!!!!) لاک داشته باشه مشکل وجود داره و وضو قبول نیست، پاسخی ندادین؟؟؟
بین ناخونهای دست و پا چه فرقی وجود داره؟؟؟؟ حالا همون پا اگه ۴ تاش لاک داشته باشه ، فقط یکیش نداشته باشه ، درسته؟؟؟
اصلا جواب منطقی داره؟؟؟

تصویر پاسخگو

با سلام
اولا که بحث تعیین محدوده احکام و بیان جزئیات آن یک بحث تخصصی و کارشناسی است که مرجع تقلید پس از بحث و بررسی های فراروان به یک فتوای شرعی می رسد . این گونه نیست که با دیدن یک آیه ، بقیه مسائل را از روی سلیقه و دلخواه خود تعیین کند .
ثانیا در همین آیه قرآن که شما اشاره کردید پاسخ سوال شما هست . در قرآن گفته شده که دست و صورت باید شسته شود . معنای شسته شدن از نظر عرفی این است که همه دست و همه اجزای صورت تا جایی که مشخص شده کاملا شسته شود ، یعنی آب به آن برسد .
اما درباره سر و پاها قرآن نفرموده شسته شود ، بلکه فرموده « مسح شود » . معنای مسح آن است که در همان حال وضو بر روی آن دست کشیده شود . بنابر این اگر تری آب وضو بر بخشی از سر یا بخشی از پا هم برسد ، مسح انجام شده است و امر قرآنی انجام شده است .
بر همین اساس است که گفته شده اگر مقدار کمی از دست هم شسته نشود ( مثلا گوشه ای از ناخن لاک داشته باشد و مانع از شسته شدن باشد ) وضو درست نیست . اما اگر چهار انگشت پا لاک داشته باشد و فقط یک انگشت بدون لاک باشد و دست تر روی همان کشیده شود ، مسح انجام شده است و وضو صحیح است .

سلام
من همسرم لاك رو دوست داره و من بخاطر وضو با مشكل بر ميخورم
بخاطر وضو لاك نميزنم همسرم ميگه من ازت راضي نيستم كه لاك نميزني!
ميگه مشكلي نداره براي وضو!
ميگه اگه گناه داره گردن من!
و من از اين وضعيت ناراحتم!
لطفا كمكم كنيد چيكار كنم!؟؟
راضي بودن همسرم برام مهم

تصویر پاسخگو

با سلام
با ناخن لاک زده وضو صحیح نیست . چون باعتث می شود که آب به ناخن شما نرسد .
شما می توانید بعد از گرفتن وضو لاک بزنید و برای وضوی بعد آن را پاک کنید .
توجه داشته باشید در موضوعات و تکالیف دینی ابتدا رضایت خدا مهم است و بعد رضایت همسر .
شما همسر خودتون رو توجیه بفرمایید که با داشتن لاک نمیشه وضو گرفت و نماز صحیح نیست و برای این که زندگی پربرکت همراه با رضایت خدا داشته باشید ، بهتر است توقعات خود را با تکالیف الهی هماهنگ گردانید .
موفق باشید

سلام من ی دختر ۱۵ سالم ک بیشتر اوقات ناخن مصنوعی میزارم
و یا ناخن میکارم ولی میخوام نمازم هم بخونمو درست باشه برام واقعا سخته
ک هی ناخن هارو از روی دستم بکنم.
میخواستم بدونم کاری میتونم بکنم ک بدون کندن ناخن هام بتونم وضو بگیرمو نمازم رو
درست بخونم یا نه ؟؟؟
ممنون میشم سری جواب بدید.

تصویر سید پاسخگو

با سلام
لطفا سوال خود را با ذکر نام مرجع تقلید خود دوباره بپرسید تا پاسخگو باشیم.
با تشکر

سلام ببخشید اگر کسی روزه باشد و همان موقع بفهمد که غسلش برای مقداری لاک روی ناخن که بعد از غسل متوجه ان شده باطل است حکم نماز و روزه ی اون بر طبق نظر ایت الله خامنه ای چیه

تصویر سید پاسخگو

سلام علیکم
۱- طبق نظر رهبری: اگر یقین داردی که این مانع برا ی قبل از غسل است غسلش باطل است.
و اگرمکلف بعد از انجام دادن غسل بر روی یکی از اعضای بدن مانعی را مشاهده کرد برای صحیح شدن غسلش ابتدا مانع را برطرف می کند سپس ازهمان قسمت بدن غسل را ادامه می دهد مثلا در صورتی که مانع در سمت چپ باشد شستن همان نقطه(که مانع داشت) به نیت غسل کافی است و نیز اگر مانع در سمت راست بود باید بعد از شستن همان نقطه طرف چپ را نیز بشوید.ا
۲- در صورتی که یقین دارد لاک قبل از غسل بوده است غسل ناقص است و بايد مانع را از بدن برطرف کرده و سپس به نيّت تکميل غسل،وهمان محل رابه نیت غسل بشوید ونماز ها و روزه هایی را که بااین غسل انجام داده است قضا کند.

توضیح المسائل ۱۶ مرجع مسأله ۳۷۴ –

سلام ميخواستم بدونم اگر وضوگرفتن با لاک ايراد داره پس چرا بعضى از مراجع ميگن اگر ناخن بکارى ميتوونى با اون وضو بگيرى و نماز بخونى مگه کاشتن ناخن چه فرقى با لاک داره اونم مانعى هست براى وضو؟؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- لطفا سوالات خود را با ذکر نام مرجع تقلید خود ارسال نمایید تا طبق نظر مرجع خودتان پاسخگو باشیم.
۲- همه مراجع می فرمایند باید برای وضو موانع را برطرف کرد حال این مانع ناخن مصنوعی باشد یا مژه مصنوعی یا رنگ و لاکی که مانع از رسیدن آب به اعضای وضو باشد.
و کسی اجازه به گرفتن غسل و وضو با مانع نداده است مگر اینکه بر طرف کردن آن مانع غیر ممکن باشد هر چند با صرف هزینه باشد که در آن صورت می فرمایند شخص باید وضو و غسل جبیره ای بگیرد.
موفق باشید.

سلام
اگه کاشت ناخون را برای شوهرمون که دوست داره
و نخواهیم به گناه بیوفته به دیگراان نگاه کنه انجام بدیم آیا وضو و غسلمون باطله؟
جبیره میشه گرفت؟؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- برای گرفتن جواب کاشت ناخن لطفا دوباره سوال خود را همراه با ذکر نام مرجع تقلید خود ارسال نمایید.
۲- طبق نظر اکثر مراجع عظام تقلید، چنانچه به هیچ وجه نتوانید آنرا رفع کنید هر چند با هزینه باشد، باید غسل و وضوی جبیره ای بگیرید.
موفق باشید.

تصویر شیدا

سلام خسته نباشید.
من ناخن کاشته بودم و الان کاشت ناخنم رو برداشتم ناخنم اسیب دیده و مجبورم تقویت کننده ناخن استفاده کنم تا خوب بشه ناخنم.
میخواستم بدونم تقویت کننده ام مشکلی داره؟
نمیشه وضو و غسل کرد؟
چون سطح ناخنمو براق میکنه تقویت کننده کاملا جذب ناخن نمیشه

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اگر این براق کننده مانع از رسیدن آب به اعضای وضو و غسل است باید آن را برطرف کنید و بعد غسل و وضو بگیرید.
موفق باشید.

به من گفتن ناخن بی جانه پس میتونی لاک بزنیو نماز بخونی, گفتن لاک مثه رنگ مو

تصویر پاسخگو

با سلام
کسی که چنین حرفی به شما گفته اشتباه کرده .
برای وضو گرفتن کاری به جان دار و بی جان بودن ناخن نداریم .
وقتی گفته می شود دستها از آرنج تا نوک انگشتان باید شسته شود ، یعتی این که باید آب به تمامی دست ( پوست و ناخن ) برسد و هیچ مانعی هم در میان نباشد .

سلام در مورد داشتن لاک روی ناخن پا که گفتید اگر یکی از انگشتان رو لاک نزنیم مابقی داشته باشه اشکال نداره چون مسح یعنی رسیدم تری به پوست سر یا پا اگه اینجوره که شما میگین پس چرا همه انگشتان پا لاک نداشته باشه خب وقتی مسح یعنی تر شدن قسمتی از پوست خب اگه همه ناخن های پا لاک داشته باشن وقتی مسح میکشیم پوست روی پا تر میشه دیگه جواباتون مورد داره خیلی بی معنیه اگه قراره مسح باشه به گفته شما تر شدن خب داشتن لاک رو تموم انگشتای پا مانعی نیس خودتوتم نمیدونین چی دارین میگین من خودم هیچوقت با لاک نماز نخوندم چون به جواب قانع کننده ای درموردش نرسیدم پس از بین دو راه اونی که احتمالش بیشتره برای پذیرش وضو رو پذیرفتم ولی خیلی دوست دارم همیشه لاک داشته باشم اما فقط زمانی که عادت ماهیانه میشم استفاده میکنم

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از اظهار نظر شما

وجودلاک روي ناخن ها

مشهور مراجع: وجود لاک روي ناخن های دست،چون مانع ازرسيدن آب است،وضو را باطل می کند و در مسح پا اگريکي از انگشت هاي پالاک نخورده باشد و روي آن انگشت مسح کشیده شود، وضو صحيح است.

آیت الله مکارم: وجود لاک روي ناخن های دست،چون مانع ازرسيدن آب است،وضو را باطل می کند و در مسح پا بنابراحتیاط واجب مسح کشیدن روی انگشت کوچک پا کافی نیست و در صورتی که انگشتی غيراز انگشت کوچک لاک نداشته باشد و روی آن مسح کشیده شود وضو صحیح است.

البته توجه داشته باشید که برای غسل اگر لاک حتی روی قسمتی از ناخن ها هم باشد غسل باطل است.

سلام ببخشید من یک سوال دارم اصلا جرم یعنی چی؟ چندتا ذره باید کنار هم بیان که ما اونو جرم حساب کنیم ؟!!!!!! ببینید اصولا جرم تعبیری از ذرات تشکیل دهنده یک مادست حنا اگر جرم نداشته باشه من کاری به نفوذ یا عدم نفوذش در ناخن ندارم که فکر نمیکنم مورد ابهام مسیله باشه بحث داشتن یا نداشتنه جرم هست اگر جرم نداشته باشه که خصوصیات فیزیکی مثل رنگ و بو(که ساعات اولیه احساس میشه تجربه شخصی)نداره بنابراین به نظر بنده دلیل توجیه پذیری برای اینجانب نیست من کسی هستم که هم لاک زدن رو دوست دارم هم نماز خوندن رو ولی چو ن میدونم رکن اصلی عبادت نماز هستش و باقیه مسایل براساس اون پایش میشه همیشه دچار سردرگمی هستم و با دیدگاه علمی که در بالا عرض نمودم نمیتونم توجیه بشم تمنا دارم راهنمایی کنید ممنون من نمازو دوست دارم برام انرژی مثبته چه چشمه ی انرژی بهتر از حرف دن در فضای خاص و ملکوتی انسان با معبود خودش...

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

خدمت شما پرسشگر گرامی عرض می شود که :

در تعریف جرم برای وضو وغسل چیزی که مهم است این است که آن چیز مانع رسیدن آب به عضو شود و مسلم است که مثلا رنگ حنا یا گردو یا رنگ هایی که برای مو استفاده می شود مانع رسیدن آب به عضو نمی شوند.

سلام ببخشید من ناخونام لاک داره ولی می خوام نماز بخونم . می شه ؟ روی ناخونای پا مم داره ولی فقط رو انگشت شست . چون گفتن می شه خوند. بابامم میگه تو باید بخوای که نماز بخونی ، بید نیتت درست باشه

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

با تشکر از ارتباط شما

وجود لاک روي ناخن های دست،چون مانع ازرسيدن آب است،وضو را باطل می کند و در مسح پا اگريکي از انگشت هاي پالاک نخورده باشد و روي آن انگشت مسح کشیده شود، وضو صحيح است.(البته در صورتی که مقلد آیت الله مکارم هستید ایشان می فرمایند که در مسح پا بنابراحتیاط واجب مسح کشیدن روی انگشت کوچک پا کافی نیست و در صورتی که انگشتی غيراز انگشت کوچک لاک نداشته باشد و روی آن مسح کشیده شود وضو صحیح است).

با سلام
میشه بفرمایید پیامبر (ص)کجا فرموده که لاک باعث باطل شدن نماز میشه؟

سلام لاک یک لایه مثل پلاستیک هست که رو ناخن کشیده میشه .
شما تصور کنید در سرتون یک نایلون کشیدید بعد برید حمام آیا موها و صورتتون پاک میشود یا خیر ..؟
هدف ازوضو نظافت و پاک بودن دستها و زیر ناحن و پاک بودن صورت و روی پاها ست .

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

هدف از وضو تنها نظافت و شستن اعضا نیست و الا این نرتیب و احکام خاص را نداشت و هدف از آن علاوه بر این مورد ایجاد طهارت خاص برای عبادات است و این طهارت در صورتی حاصل می شود که مکلف طبق وظیفه و احکام وضو بگیرد و لاک مانع ایجاد این طهارت می شود و باید قبل از وضو برطرف شود.

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما با شهر سوال

چیزی که در روایات منع شده است این است که نباید در اعضای وضو چیزی باشد که مانع از رسیدن آب به عضو وضو باشد و برای این موضوع روایاتی وارد شده است مانند این روایت:
فروى الكليني (ره)، عن محمّد بن يحيى، عن العمركي، عن علي بن جعفر، عن أخيه موسى بن جعفر (ع)، قال: سألته عن المرأة عليها السوار و الدملج في بعض ذراعها لا تدري يجري الماء تحته أم لا كيف تصنع إذا توضّأت أو اغتسلت؟ قال: تحرّكه حتّى يدخل الماء تحته أو تنزعه، و عن الخاتم الضيّق لا يدرى هل يجري الماء تحته إذا توضّأ أم لا كيف يصنع؟ قال: إن علم انّ الماء لا يدخله فليخرجه إذا توضّأ.

آیا وقتی لاک داریم غسل جبیره میشه گرفت که قبول بشه و آیا میتونیم وضو جبیره هم بگیریم؟؟؟؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اگر امکان دارد باید لاک را برطرف کنید و به صورت طبیعی وضو و غسل را انجام دهید و اگر امکان ندارد وضو و غسل به صورت جبیره ای انجام می شود.

ای داد بیداد
حالا ما چیکار کنیم که هم دوست داریم نماز بخونیم هم دوست داریم لاک بزنیم

اگه با برطرف کردن مانع وضو نماز اول وقت رو ازدست بدیم یعنی سهوا قبل از اذان برطرف نکرده باشیم تکلیف چیه؟

میشه درطول روز لاک داشته باشیم و برای نماز مغرب لاک رو پاک کنیم و نماز مغرب و عشا رو بخونیم و نمازهای صبح و ظهر رو قضا کنیم
اینجوری روزی یکبار باید لاک پاک کنیم
از ترک نماز بهتر نیست؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

نخواندن عمدی نماز در وقتش(یعنی قضا شدن نماز) از گناهان کبیره است و تاخیر انداختن عمدی هم اگر باعث سبک شمردن نماز شود حرام است.

سبک شمردن نماز دوصورت دارد : وقتی و قلبی . سبک شمردن وقتی آن است که انسان برای هر کاری برنامة منظم و ساعت معینی داشته باشد مگر برای نماز، مثلا جهت مطالعه،مدرسه وکلاس،حاضر شدن سر کار وشغل برنامه وساعت مشخصی دارد، ولی در اوقات فضیلت نماز، خود را به کار دیگری مشغول سازد و آن وقت را به نماز اختصاص ندهد یا نماز را در آخر وقت بخواند.سبک شمردن قلبی یعنی انسان قلبا به نماز اهمیت ندهد.نماز را در دل سبک و بی ارزش بدارد. استخفاف قلبی به تدریج به سبک شمردن ظاهری نماز می انجامد.

سلام. من چند ساله که فقط به خاطر لاک نماز رو کنار گذاشتم. اما حالا که میگن با کاشت ناخون میشه وضو گرفت پس چرا با لاک نمیشه؟ تصمیم گرفتم با لاک هم نماز بخونم

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اولا که در مورد کاشت ناخن هم به این سادگی نیست که شما می گویید. چسباندن ناخن مصنوعی ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و حرام است بنابراين براي اولين نماز باید برداشته شود ودرصورت کوتاهي کردن وضووغسل باطل مي شود ودر صورتی که جدا کردن این ناخن یا مژه کاشته شده ممکن نباشد این فرد باید وضو و غسل خود را به صورت جبیره ای انجام دهد و به نظر برخی مراجع تیمم هم انجام دهد.

دوما : لاک هم همین طور است و برداشتنش به سادگی امکان دارد پس باید برای وضو و غسل آن را برطف کنید و نمازتان را بخوانید. در قیامت خداوند این بهانه بی ارزش را برای نماز نخواندنتان نخواهد پذیرفت.

سلام.میتونیم دستامونو لاک بزنیم بعد برای نمازخواندن به جای وضو تیمم کنیم؟ایااین نماز صحیح است؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

این نماز باطل است. باید برای نمازلاک ها را برطرف کنید و وضو بگیرید و نمازتان را بخوانید.

من خودم همیشه لاکم رو پاک مکینم و نمازمو میخونم. گاهیی اوقات باعث میشه نمازمو لحظات اخرهم بخونم.متاسفانه.ولی بنظرم. وضو برای اینکه وقتی میخاییم نماز بخونیم. در بهترین و تمیز ترین حالت ممکنه با خدا حرف بزنیم. علت اینکه میگن هیچ چیز اضافی رو پوست نباشه. از نظر خودم.مربوط میشه به زمانهایی قدیم وقتی اعراب دستاشون بر اثر بعضی شغلها مثلا تمیز بشورنو و تاکیید کردن چیزی رو پوست نباشه. خب الان با توجه به تغییر فرهنگ و خیلی چیزا. باید بعضی چیزا هم اپ دیت بشه.اونموقع ها که لاک نبوده که بخان درموردش بگن غلطه. مثلا قبلا میگفتن به فرزندانتون سوار کاریو تیر اندازی و شمیر زدن یاد بدین.چون در جنگها اون بکار میومده.الان تغییر کرده .باید خیلی چیزا رو هم بسته به موقعیت کمی برزو تر کنن.

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

بزرگوار مرجع به خاطر خوش آینده من و شما حکم را بیان نمی کند . همه این احکام بر اساس روایات است و این صحبت شما هم پاسخ های مفصل دارد .

ولی در کل اگر می خواهید نمازتان صحیح باشد باید همانگونه که مرجعتان می گوید وضو بگیرید .

یه سوال برام پیش اومده
لطفا جواب بدین.
مراجع و صاحب نظران میگن،قران برای توضیح وضو گرفتن از واژه *اغسلو *استفاده کرده و منظورش به تعبیر مراجع اینه که باید «کاملا »قسمتهای گفته شده شسته بشن،
خب پس قبول دارید باید صورت و دستها تا آرنج «کامل »شسته بشن؟؟
و به همین نکته اگر توجه بشه،یعنی نمیتوان از لاک استفاده کرد چون هرجایی که لاک هست کاملا شسته نمیشه.

خب یه سوال اینجا پیش میاد.
آیا چشمان شما جزو صورتتان نیست؟آیا دهان و ببینی شما جزو صورتتان نیست؟؟؟
پس چرا هنگام شستن صورت داخل چشم را نمیشوریم؟چرا داخل حفره بینی را نمیشوریم؟چرا حفره دهان را نمیشوریم؟
داخل چشم و دهان و بینی بافت متفاوتی دارند ، خب ناخن هم بافت متفاوتی دارد
چگونه ثابت میکنید که شستن ناخن ها و رسیدن آب به آنها هنگام وضو واجب است اما رسیدن اب به حفره چشم و بینی و دهان ضروری نباشد؟؟؟

تصویر soalcity

سلام
داخل حفره بینی و دهان و ... را نباید شست، چون از اعضای ظاهری نیستند و جزء صورت حساب نمی شوند. به همین دلیل هم گفته اند برای احتیاط بخشی از حفره بینی و ... که ظاهر است را باید شست.
اما شکی نیست که ناخن جزء ظاهری و بخشی از دست است.
البته بنده صرفا به استدلال شما پاسخ دادم و در صدد بیان تمام ادله لزوم رفع مانع از ناخن مثل لاک نیستم. اگر می خواهید همه دلایل را ببینید، باید به کتب مفصل فقهی مراجعه کنید.

ممنون از، پاسخگویی شما
اما چشم جزو صورت نیست؟جزو اجزای ظاهری صورت نیست؟

این توجیه پذیر نیست،
همه چیز تبصره داره
حتی برای مسح پا لاک زدن به چهار انگشت ایرادی نداره و مسح با یک انگشت هم میشه
.
اینکه چشم جزو اجزای ظاهری نیست جالب بود!!!!!!

تصویر soalcity

سلام و احترام
یعنی شما می خواهید به جای آنکه روی پلک را شست و شو دهید، روی خود چشم را در حالت باز، شست و شو دهید؟
به نظرم بعضی مطالب آن قدر واضح هستند که نیازی به اشکال نداشته باشند.
در مسح پا هم چون اندازه مورد نیاز برای مسح به پهنای یک انگشت کافی است، شما می توانید ۴ انگشت را لاک بزنید. اما در دست، باید تمام دست شسته شود.
اگر هم به دنبال تبصره هستید، می توانید برای وضوء لاک را پاک کنید و بعد دوباره لاک بزنید.

سلام
ب نظر من هرکسی باید ی جوری خداشو پیدا کنه و با اداب خودش با خداش حرف بزنه و خدارو از ته قلبش باور کنه و بخاطرش از گناه بگذره.
قران یکیه اما هرکسی ی جوری تفسیرش کرده.
احکام نماز رو هر عالم دینی ی جوری فتوا دادن.
این بدین معنیه ک هرکسی برداشت خودشو میکنه.
خدارو باید از ته قلب بشناسی و عبادت کنی
خدا ارحم و راحمینِ و در قران نوشته ک من بندمو ضعیف افریدم.
و اگ توبه کنه میبخشمش.
عالمای دینی گفتن ک اگ مشروب بخوری نمیتونی نماز بخونی و تا ی مدتی نمازت ب درگاه خدا بالا نمیره.درصورتی ک این اشتباهه در قران سوره نسا گفته شده ک ای کسانی ک ایمان اوردید وقتی ک مشروب میخورید تا ان رمان ک نمیفهمید چ میگویید ب نماز نایستید،،این یعنی تا وقتی مستی و سر خودت نیستی نماز نخون اما مستی ک از سرت پرید بشین نمازتو بخون وبه مالک هستی و نیستی سجده کن.

در زمان قدیم بیشترین جاهایی ک بیرون بوده و کثیف میشده.دست و صورت و پا و سر بوده.
بقیه بدن پوشیده بوده
ب این دلیل وضو گرفتن شستن دست پا و ....
اما اگ بدن عریان میبود وضو گرفتن میشد شستن تموم بدن.
بنظر من ادم باید با اخلاص نیت ب خداش سجده کنه و بذای رضاش نماز بخونه و ازگناه بپرهیزه.
هیچ مشکلین نذاره لاک رو دستت باشه.
تو داری واسه خدات نماز میخونی و اون اینقد بزرگ و بخشنده هست ک با لاکم نمازتو قبول کنه.
اون بندشو اینقد دوس داره ک حتی از فرشته هاشم بالاتر دونستش..پس بخاطر ی لاک نمازشو رد نمیکنه.

تصویر soalcity

سلام
اولا به طور قطع این همه اختلاف نظر که شما فرموده اید، وجود ندارد. در اکثر احکام و تفاسیر و ... اشتراک نظر وجود دارد. و اختلافات خیلی کمتر از اشتراکات است.
ثانیا آیا ممکن است ما از متن شما این گونه بفهمیم که لاک زدن گناهی نابخشودنی است؟ اگر این را نگفته اید باید متوجه باشید که هر برداشتی از کلام و به هر شکل درست نیست. و ضوابطی برای فهم صحیح یک کلام وجود دارد.
ثالثا دین بندگی خداست و در بندگی می نگرنند تا دقیقا مطابق خواست مولا عمل کنند. نه آنکه هر گونه دوست داشتند، عمل کنند. و کسی که مطابق دوست داشتن هایش عمل می کند، بنده هوای نفس خود است، نه بنده خدا

همچنین مطالب شما درباره شراب و وضوء و ... هم غلط است.
درباره شراب کسی نگفته، شراب خوار، نماز نخواند. بلکه گفته اند نمازش بالا نمی رود. یعنی نماز تام نیست. اما به محض رفع مستی باید نماز بخواند.
و درباره وضوء نیز باید توجه کنید که وضوء یک طهارت معنوی است. به همین دلیل به نیت تقرب نیاز دارد. و الا غسل و شستن تمام بدن هم در آن زمان بوده کما اینکه فقط به مقدار مسح پا، کثیفی به وجود نمی آمده

وقتي ادم ازدواج ميكنه چي من مشكلي ندارم اما همسرم خيلييييي لاك دوست و تو روحيش تاثير ميذاره . من نميتونم روزي چندبار لاك بزنم و پاك كنم . هيج راهي نيس؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

این موضوع حکم مسأله را تغییر نمی دهد.

سلام خسته نباشيد:)
واقعا چقدر كار سختي داريد=_=
برخلاف لحن تند بعضي دوستان،شما با لحن خوبي جواب داديد
نميدونم چطوري ميشه به خاطر لاك نزدن يا ارايش نكردن از دين متنفر شد
به قول آقاي رائفي پور:
یه عده هم هستن یه گوشه منتظرنشستن،یه مسلمانی یه آخوندی یه ریشویی یه کار اشتباهی بکن،اینا سریع از اسلام متنفر بشن!
مثلا یه مداحی،یه غلطی اشتباهی کرد، اینا مثل اسکرین سیور که تا موس وتکون میدادی محو میشد!
اینا هم به همون سرعت از اسلام متنفر میشن!
فقط من نمیدونم چرا از چیزهای دیگه متنفر نمیشن!
مثلا کرور کرور فیلم و سند ازفساداخلاقی و اوردوز و مست لایعقل کردن تو کنسرت بعضی از مثلا سلبریتی های این ور آبی و اون ورآبی اگه منتشر بشه هیچ کس ازشون متنفر نمیشه!
تا یه کلیپی در میاد که یه پلیس با خشونت یه خلافکار و میکنه تو ماشین،سریع پونصد نفر از اسلام متنفر میشن!
بعد هزاران کلیپ از خشونت پلیس آمریکا منتشر میشه که شهروند سیاه پوست و وسط خیابون به گلوله میبندند یا با شوکر برقی بچه رو میگیرن هیچکس متنفر نمیشه!صف ویزا هم شلوغ تر میشه!
فقط کافیه یه ماشین پلاک دولتی چراغ قرمز رد کنه!
پشت چهار راه ۱۶ نفر از اسلام متنفر میشن!
بعد شرکت های خصوصی تو دبی وقتی دنبال منشی خانم میگردن،قبل از رزومه باید عکس برهنه بفرستی شاید استخدامت کنن!
فقط نمیدونم اینجا چرا کسی متنفر نمیشه!
صبح تا شب اگه تو ولنتاین و هالوین و کریسمس و کوفت و زهر مار صدای دابس دابس و ساب ووفر دی جی ننه قمر تو مخشون باشه کسی اذیت نمیشه!
کسی هم متنفر نمیشه!
ولی به مجرد اینکه سالی یه بار تو محرم صدای روضه بره خونه همسایه یه محله از اسلام متنفر میشن!
یه پیمانکار ریشوی شهردای اگه بساط یه دست فروش خراب کنه،همون صاحب مغازه ها که کلا گوشی دستشونو زنگ میزنن سدمعبر شهرداری که مالیاتشو ما میدیم سودش برای ایناست!شروع میکنن به متنفر شدن از اسلام!
ولی صدها جوان رعنا و رشید مدافع حرم،اگه ترک خانواده کنند و برای ایجاد امنیت شهید بشن،یا برای پول رفتن یا کلا نباید میرفتن!
روزی صدتا پورشه ومازراتی ولگسوز اگه کنارخیابون ترمز بزنن و دختر مردم و سوار کنن و ببرن تو باغ خارج شهر و مثل گله کفتار بیوفتن به جونش هیچ خری از اینا متنفر نمیشه!
ولی همین که ماشین بسیج یا پلیس امنیت یه خانمی و به خاطر هنجار شکنی یا عدم رعایت قانون مملکت ببره کلانتری یه تعهد بگیره!
آقا همینجوری گله گله روشنفکر شروع میکنن به متنفر شدن از اسلام!
اصلا بعضیها مثل سنسورهای موزه که تکون بخوری آلارم میده منتظرن یکی تکون بخوره اینا از اسلام متنفر بشن!
به جهنم که متنفر میشید!
خدا میلیارد میلیارد کهکشان خلق کرده که ما توش غبار هم محسوب نمیشیم حالا یه عده هم تواین کره خاکی متنفر بشن چیزی از عظمتش کم نمیشه!
گرجمله کائنات کافر گردد
بر دامن کبریا نشیند گردی >>
________________________________________________________________

همه امام حسين-عليه اسلام-رو دوست دارن..همه براش گريه ميكنن..همه ازش حاجت ميخوان
نميفهمم الان كه ي امامشون زنده است چرا مواظبش نيستن،چرا به حرفاش گوش نميكنن
مگه ي لاك نزدن موقع وضو چقدر سخته
همش با خودم فكرميكنم اگه با همين شرايط قرار باشه امام زمان ظهور كنن چندنفر مثل زمان امام حسين پشتشونو خالي ميكنن
هممون حرفشو ميزنيم كه طرف امام حسينيم
ولي اگه وقتش برسه معلوم نيست چندنفرمون شبانه فرار كنن:)
البته من ادعايي ندارم..شايد منم جزء همونايي باشم كه فرار ميكنن
ولي شما تونستيد مقابل اين كامنتا وايسيد..انشاالله موقع ظهور هم ميتونيد
لطفا كامنت منم بعد از خوندن حذف كنيد
خيليا تحمل پذيرفتن حرف حق رو ندارن
فقط ميخواستم انرژي بدم كه به كارتون ادامه بديد;)

سلام علیکم اگرشخصی که لاک زده و برای غسل آن را پاک کرده باشد و روزه گرفته بعد از ۲ روزمتوجه شود ک لای ناخن ها مفدار خیلی کمی لاک مونده درحالی ک قبلا یقین به مانع نبودن داشته ک خوب پاکش کرده حالا وظیفه اش چیه؟

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
روزه او صحيح بوده است.وغسل رابايد تکميل نمايد.طبق نظر مشهور مراجع تقليد اگر ناخن دست چپ لاکي باشد همان قسمت را زير شير آب بگيريد به نيت غسل، غسل صحيح است واگر در دست راست باشد بعداز شستن همان قسمت طرف چپ را کاملا رابشويد غسل صحيح خواهد بود.
لطفا در تمام سوالات خود نام مرجع تقليد خود را ارسال نماييد.

باعرض سلام وخسته نباشید ایا روزه بالاک باطل میشود؟

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
خیر، لاک زدن و به طور کلی آرایش کردن جزء مبطلات روزه نیست.

سلام دوستان یه زمانی ماجع تقلید میگفتن با دوش حمام کردن حرامه چون هیچ اطلاعی در مورد دوش نداشتن. طلبه ها و مراجع فقط در مورد مسائل دینی مطالعه میکنند .من هم به همین دلیل اصلا نمیتونم به هیچ کدومشون اعتماد کنم چون هر کدوم ساز خودشون رو میزنن یه چیزی رو این میگه حرام اون میگه حلال
من نمازم رو میخونم با لاک یا بی لاک

تصویر شهرسوال

سلام بر شما

داشتن مرجع تقلید برای كسانی كه به درجه اجتهاد نرسیده اند و در تمام احكام و تكالیف نمی توانند بر اساس احتیاط عمل كنند، واجب عقلی است و شرع نیز بر این حكم تاكید كرده است.

توضیح آنكه: انسان می تواند در مسائل و احكام دینی آگاه شده و بر اساس آگاهی خود و بدون مراجعه به مرجع تقلید (آگاه از احكام دین) احكام و تكالیف الهی را انجام دهد. بر چنین كسی نه تنها تقلید لازم نیست بلكه حرام است مگر آن كه دیگری را آگاه تر از خود بداند.

اگر فردی بخواهد اعمالش را بر اساس قرآن و سنّت انجام دهد، باید قرآن و تفسیر آن و علومی را كه وابسته به آن است،‌ به طور تخصصّی بداند. همین طور باید سنّت را كه عبارت است از قول،‌ عمل و تقریر (گفتار و اعمال و رضایت به اعمال دیگران) كاملاً بشناسد؛ یعنی با علوم حدیث آشنا باشد كه عبارت است از: علم رجال (شرح حال راویان حدیث) و سلسله سند، درایه (فهم دلالت روایات)، شأن نزول روایات، قرائن حالیه و مقالیه، تقیّه، حقیقت و مجاز، تعارض روایات با روایات یا تعارض روایات با آیات و تزاحم مصالح. وی باید این دانش ها را به طور تخصّصی و كارشناسانه بداند. چنین فردی كه به قرآن و سنّت با كیفیت مذكور آگاهی داشته باشد، می تواند بلكه باید طبق قرآن و سنت، آن طور كه می فهمد عمل نماید. به چینن فردی متخصّص علوم اسلامی یا مجتهد و فقیه می گویند و تقلید كردن بر او حرام است.

امّا اگر كسی از نظر علم و آگاهی به حدّ مذكور نرسیده باشد، عقل حكم می كند از یك یا چند متخصّص علوم اسلامی بپرسد و طبق آن عمل نماید. «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛[انبیاء/۷] اگر نمى ‏دانید، از آگاهان بپرسید.»

تقلید، سؤال از اهل ذكر یا رجوع به مجتهد و متخصّص است، همان طور كه مردم چه مسلمان و چه غیر مسلمان در مسائلی كه تخصّص ندارند،‌ به متخصّصان مراجعه می كنند، مثلاً اگر ماشینشان خراب شد به مكانیك مراجعه می كنند؛ اگر بیمار شدند به پزشك مراجعه می كنند؛ اگر بخواهند شهر یا خانه بسازند به مهندس و معمار مراجعه می كنند.

حتی كسانی كه در یك رشته تخصص دارند،‌ در رشته های دیگر تقلید می كنند،‌ مثلاً مراجع تقلید در بیماری به پزشك مراجعه می كنند؛ مهندسان و معماران هنگامی كه ماشینشان خراب شد به مكانیك مراجعه می كنند. بنابراین همان طور كه عقلاً در اكثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پیروی می كنند، در مسائل دینی نیز اگر متخصّص نیستند، باید به متخصّص (مرجع تقلید) مراجعه كنند. این مراجعه را "تقلید" می گویند.

پس تقلید از فقها نه تنها خلاف عقل نیست بلكه از باب رجوع غیر متخصص به متخصص می باشد كه حكم عقلی است. اگر كسی كه باید تقلید كند، تقلید نكرده و اعمالی را انجام دهد مانند بیماری است كه خودسر دارو مصرف كند. چه بسا عوض این كه بهبودی حاصل شود بیماری اش افزون شود. از امام عسكری(ع) آمده است: «امّا من كان من الفقها صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً علی هواه مطیعاً لامر مولاه فللعو ام أن یقلّدوه؛[۱] از بین فقها آنان كه حافظ و نگهبان دین اند و خود را از گناه و آلودگی حفظ می‌كنند و با هواهای نفسانی مبارزه می كنند و مطیع اوامر الهی و جانشینان اویند، بر عوام لازم است كه از آنان تقلید كنند.»

مراد از عوام یعنی كسانی كه در علوم اسلامی مجتهد و متخصص نیستند، گرچه در علوم دیگر متخصص باشند، مثلاً اگر استاد دانشگاه یا پزشك در علوم اسلامی مجتهد نباشد باید تقلید كند، چنان كه مرجع تقلید در مسائل پزشكی و مهندسی از پزشك و مهندس تبعیت و تقلید می كند.

بنابراین در احكام دین، به حكم عقل، شخص یا باید مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روی دلیل به دست آورد یا از مجتهد تقلید كند، یعنی به دستور او رفتار نماید، یا از راه احتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید كه یقین كند تكلیف خود را انجام داده است، مثلاً اگر عده ای از مجتهدان عملی را حرام می دانند و عده دیگر می گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملی را بعضی واجب و بعضی مستحب می دانند، آن را به جا آورد، پس كسانی كه مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل كنند، واجب است از مجتهد تقلید كنند.

من که با لاک میخونم اونایی که میگین خدا گفته لاک نزنید و چون رسول گفته پس مام نمیزنیم اولا تو قران نگفته دوما زمان ائمه و پیامبر لاک نبوده بر چه اساس میگین خلاف حکم خدا مرجع تقلید داره نظر شخصیشو میگه نه چیز صد در صدی من که با لاک میخونم و به قول یه عزیز حنا فرقی با لاک نداره جنسش درسته فرق داره اما اگه بخواد جلوی سلول های ناخن رو بگیره هر دو میگیره و مراجع تا دیروز میگفتن تتو و ناخن کاشتن مشکل داره الان میگن مشکل نداره بعد وقتی ناخن کاشتن مشکل نداره لاک مشکل داره ؟ یکم به عقلمون رجوع کنیم

تصویر شهرسوال

سلام
ملاک اين است که در وضو بايد آب روي پوست دست وصورت جاري شود ومانعي جرمي روي پوست نباشد چون لاک جرم دار است ومانع رسيدن آب به پوست مي شود لذا
وضو درست نمي شود ود رنتيجه نماز با وضو باطل انجام مي گيرد که نادرست است .
ولي حنا ويا رنگ ديگر که جرم ندارد تنها پوست رنگ مي شود وبدون جرم است مانع
رسيدن آب به پوست نمي شود لذا عيبي ندارد بر خلاف لاک وچيز هاي جرم دارکه مانع اند .

/۴۴۲۱۴۸/

با سلام خدمت شما دوستان
منم با نظر خیلی از دوستان موافقم
توی قرآن قوم بنی اسرائیل رو در نظر بگیرید اگر همون اول که خداوند فرمودند گاوی قربانی کنید درباره ویژگی های گاو سوال نمیپرسیدند آیا خدا می‌فرمودند ک راستی همچین ویژگی های داشته باشه؟!
بنظرم هر کی با خدای خودش بهتر می‌دونه و ما جای هم نیستیم
شما که مومن سفت و سخت هستی و برات مهمه نظر مجتهدین اونارو انجام بده و شمایی ک دوست داری حتی نماز نخونی ولی دلت از خیلی از اهل چهره ها پاک تره کاری ک ته قلبت حس می‌کنی درسته انجام بده
وبرای شما دوست عزیز که دیگران را به کار درست دعوت میکنی امر به معروف و نهی از منکر شرایط داره که شما بهتر از من می‌دونی پس اونی که دوست داره با لاک نماز بخونه رو تشویق کن نه ک بگی اشتباهه

تصویر شهرسوال

سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

نظرات