آیا ازدواج زن شیعه و مرد سنی صحیح است؟

 ازدواج زن شیعه و مرد

ازدواج با سنى كه ناصبى (دشمن اهل بیت) نباشد، از نظر فقهی و شرعی اشكالى ندارد. اگر مرد شیعى با زن سنى ازدواج كند، اشكالى ندارد و اگر زن شیعى با مرد سنى ازدواج كند، خلاف احتیاط است. حضرت امام مى ‏فرماید: «تإ آنجا كه ممكن باشد، این احتیاط ترك نشود».[۱]
یعنى زن شیعى سعى كند با مرد سنى ازدَواج نكند چون غالبا زنان تابع شوهران هستند و زن خواه ناخواه تحت تأثیر شوهر قرار مى ‏گیرد یا اگر اختلافاتى پیش ‏آید، ممکن است فرزندان به روش پدر بیشتر تمایل پیدا ‏كنند. نقش پدر و مادر در تربیت فرزند بسیار است. بنابراین اگر زن شیعه مذهب با مرد سنى ازدواج نكند بهتر است.
از نظر تربیتی  و اجتماعی  چون مبنای ازدواج بر ارتباط عمیق و گسترده میان زنان و مردان بنیان نهاده می شود، ازدواج دو شخص با دو عقیده مخالف با هم دشوار است و مشکلات رفتاری را نیز غالبا به دنبال دارد. مگر این که نکات مثبت دو زوج بسیار باشد که بتوانند با هم زندگی خوب و آرامی داشته باشند.
یكی از مراحل مهمّ و سرنوشت ساز در زندگی آدمی، مرحلة انتخاب همسر است؛ زیرا انسان در این مرحله، شریك زندگی و همدم غمها و شادیهایش را بر میگزیند؛ لذا جا دارد كه در انتخاب همسر، دقّت كافی شود. یكی از چیزهایی كه در گزینش همسر لازم است، مورد توجّه قرار گیرد، موضوع كفو و هم شأن بودن است.
در روایات است كه رسول خدا(ص) فرمود: با افراد هم شأن ازدواج كنید.[۲]

بیش از صد مورد تحقیق نشان داده است كه اگر افراد با كسانی ازدواج كنند كه هم شأن و همسان هستند، امر زندگی آسانتر میگذرد. بسیاری از اختلافات بین زن و مرد، به خاطر هم شأن نبودن آنان است.
تكیه اساسی اسلام در كفو و هم شأن بودن، روی مسأله ایمان و اعتقاد است. همسر را باید در چارچوب اعتقاد به مذهب و مكتب مورد قبول خود جست و جو كرد، تا سنخیت و تجانس و امكان جلب و جذب باشد.
بنابراین، امكان موفقیت در زندگی زناشویی كسانی كه از نظر اعتقادی اختلاف دارند، كم است و ازدواج زن شیعه با مرد سنّی، صلاح نیست.

[۱]. تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۲۸۶، مسئله ۸.
[۲]. كافی، كلینی، ج ۵، ص ۳۳۲، دارالكتب الاسلامیة.

دیدگاه‌ها

ایا زن مسلمان می تواند با مرد مسیحی تازه مسلمان شده ازدواج کند

تصویر شهر سوال

با سلام و احترام؛ اگر مسلمان شده باشند شرعا اشکالی ندارد.

اگر زن با مردی سنی ازدواج کنه که خیلی به شیعه و سنی بودن اهمیت نده ایا بازم مشکلی داره
ایا ازدواج زن شیعه با مرد سنی گناه محسوب میشه

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

در پاسخ به پرسش شما، که در بردارندۀ چند موضوع است، چند نکته را باید تذکر دهیم:
اول) اسلام برای بر آورده شدن نیازهای طرفین چهار چوب ازدواج را تعیین کرده و هر گونه ارتباط بین زن و مرد باید در این محدوده باشد. طبق نظر بسیاری از فقهای عظام رضایت پدر دختر یکی از شرایط صحت عقد ازدواج است. مگر در مواردی که پدر بر خلاف مصلحت دختر به ازدواج او با پسری، رضایت ندهد.
دوم) آنچه در ازدواج دختر و پسر لازم است مراعات شود، کفو بودن آنان است. مؤمن، کفو و همتای مؤمن است و مسلمان، همتای مسلمان است. هر چه دختر و پسر در درجات کفو با هم نزدیک تر باشند، بهتر و مشکلاتشان کمتر خواهد بود، مثلاً دو نفر شیعه، کفو یکدیگرند، اما کفو بودن شیعه و سنی محل بحث است. در خصوص ازدواج زن شیعه با مرد اهل سنت در بین مراجع عظام تقلید چند نظر وجود دارد.
سوم) بلحاظ تفاوت های زیادی که از جهت خانوادگی و زیر بناهای اعتقادی، فرهنگی و ... دارید در این مسألۀ حیاتی، با کمک و مشورت گرفتن از افراد مطمئن بیشتر تأمل کنید.
چهارم) توصیه می کنیم با توکل به خدا و استعانت از دعا و توسل به اهل بیت (ع) وبا بکارگیری راهکارهای تقویت اراده و خودسازی تا فراهم آمدن گزینه ای مناسب برای ازدواج با شما صبر و مقاومت ورزید.

نکته نهایی:
نظر مرجع تقلید خود را دریابید.

موفق باشید.

نظرات