معنای ذکر لا اله الا الله الملك الحق المبين چيست؟

 الحق المبين

این ذكر در واقع از چند قسمت تشكیل شده است .

الف. ذكر توحید كه همان ذكر شریف «لا اله الا الله» است. به طور اجمال میتوان در توضیح این ذكر شریف گفت كه این ذكر از دو قسمت تشكیل شده است. یكی نفی هرگونه الوهیت از هر گونه خدای خیالی (لا اله) و دوم اثبات اینكه الوهیت و پرستش فقط مخصوص الله تعالی شانه است (الا الله ).
ب. «الملك یا المالك» یكی از صفات حضرت حق بوده و به معنای مالك و سلطان جمیع آسمانها و زمین است.
ج. «الحق» حق به معنای ثابت و پایدار است. در مقابل ما سوی الله همگی در حال زوال و فناء هستند. الحق المبین بمعنى ذوالحق المبین است یعنى عادلى كه ظاهر است عدالت او و بر همه كس هویدا و پیدا.
د. «المبین» در قرآن گاهی قرآن را وصف به مبین شده و گاهی خداوند. و معنای آن، شیئ آشكار و واضح است.
در سوره نور آیه ۲۵ میخوانیم:
«وَ یَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِینُ- و بدانند كه خدا حقیقت آشكار است.»
بنابراین معنای این ذكر چنین خواهد بود :
«هیچ خدایی جز خدای یگانه شایسته پرستش نیست خدایی كه مالك آسمانها و زمین است. خدایی كه وجودش ثابت و پایدار و روشن و آشكار است.»

دیدگاه‌ها

ضمن تشکر و قدردانی از کلیه عزیزانی که چنین سایت بسیار زیبا و خوبی را طراحی کرده اند . بنده به تمام شما عزیزان خسته نیاشید و خدا قوت میگم و آرزوی سلامتی و سعادت برایتان دارم . در پناه حق پایدار و سربلند باشید .التماس دعا کوچیک شما اصغر خندان

تصویر شهر سوال

با عرض سلام و تشکر از حضرتعالی

بنام خدا باعرض تشکراز همه عزیزانی که درایجاد این سایت معنوی زحمت کشیده اند برای همه عزیزان ارزوی سلامتی وموفقیت دارم انشاله این زحمات ذخیره خیر برای دنیا واخرتتان باشد من الله توفیق

تصویر شهر سوال

با عرض سلام و تشکر از شما

مرررسی
عالی بود

با تشکر از این مطلب و کامل بودن معنی این ذکر آسمانی.
دوستان این ذکر را بسیار بگویید که تنگدستی را از بین میبرد.

دستتون درد نکنه ذکر بسیار مفید و خوبیه

سلام آیا ملک یا مالک اسم اعظم است؟

تصویر شهرسوال

سلام
يکي از صفات خداوند «مالک» است که در لغت به معناي «نيرومندى» و «در انحصار خود گرفتن» مي‌باشد. اين کلمه، در زبان فارسي گاهي به «پادشاه» ترجمه مي‌شود، که اگر به خداوند نسبت داده شود، مقصود معناي وسيع‌تري متناسب با ذات الهي است. به اين بيان که خداي تعالي، مالک حقيقى همه موجودات و مالک تدبير آنها است، و اين مالکيت، نتيجه خالقيت و ربوبيت او است. آن‌کس که موجودات را آفريده و تحت حمايت خود پرورش مي‌دهد و لحظه به لحظه فيض وجود و هستى به آنها مي‌بخشد، قطعاً مالک و پادشاه حقيقى آنان است.
در باره اسم اعظم بايد اشاره شود آنچه که در اين مقال با بررسي آراء اهل معرفت و اصحاب قلوب با محوريت ديدگاه عارف کامل حضرت امام خميني رحمه الله بدست مي آيد ، اين است که اسم اعظم آن طور که پندار عامه مردم بر آن است يک لفظ نيست بلکه يک حقيقت و مقام است که با اعتبارات مختلف، مراتب متفاوت دارد و عوالم، همه، از آثار و تجلّي اين اسم است. برآيند آراء حضرت امام رحمه الله به دست مي دهد که بالاترين مرتبه اين اسم، حقيقت غيبي ذات حق تعالي است که همواره در حجاب اسماء و صفات، پنهان است و اسم مستأثر هر چند در اين مقام داراي اثر و مظهر نيست اما در احديت غيبي، اثر و مظهر دارد که اين اثر همانند خود اسم، مستأثر است. در مرتبه افعال، بر خلاف پيشينيان، امام رحمه الله بر اين نظر است که مشيت، اسم اعظم و خلق اول است و ساير اسماء به وسيله اين اسم خلق شده اند. مرتبه نازله اين اسم، الفاظ و عبارات است که تنها اولياي خاص الهي بدان دسترسي دارند. برخي از مراتب اسم اعظم گاهي به افراد تعليم شده ولي بسياري از امت، صلاحيت فراگيري و توان تحمل مرتبه عامه و کلي آن را ندارند.

متشکریم

نظرات