آیا امام زمان(عج) زن و فرزند دارند؟

امام زمان(عج)

دلیل قطعی بر وجود یا عدم وجود آن نداریم لكن شواهدی هست كه وجود همسر و فرزندان را اثبات می نماید.

۱-قواعد كلی
۲-روایات
۳-دعاها

۱- قواعد كلی شریعت، محمدی ایجاب می كند كه حضرت بقیه الله نیز مانند دیگر پیشوایان معصوم«علیهم السلام» تشكیل خانواده داده است، و از جد بزرگوارش حضرت محمّد مصطفی پیروی نموده.
مرحوم محدث نوری« ره » می فرماید: چگونه ترك خواهد نمود چنین سنت عظیمه جدبزگوار خود را با آن همه ترغیب و تحریص كه در انجام آن شده. و نكوهشی كه در ترك آن شده است. سزوار ترین كس در انجام سنت پیامبر امام هر عصر است و تا كنون كسی ترك آن را از خصایص آن جناب نشمرده است.


۲- روایات در رابطه با همسر و همسران حضرت بقیه الله تنها یك روایت است كه سرنخی به دست میدهد و آن روایتی است كه، مرحوم كفعمی در كتاب شریف مصباح نقل كرده است. بر اساس این روایت همسر حضرت از نسل عبدالعُزّی پسر عبدالمطلب می باشد. در رابطه با اولاد آن حضرت روایاتی هست كه وجود آنها را به روشنی اثبات می كند و این روایات ضمنا وجود همسر را اثبات می كنند:

الف- سیدبن طاووس در جمال الاسبوع می فرماید: روایتی با سندهای متصل یافتم كه حضرت ولی عصر«‌عج» را اولاد بسیاری هست.
ب- مرحوم مجلسی «ره» نیز بابی را به خلفاء و اولاد حضرت مهدی اختصاص داده است.

روایت بسیاری دلیل بروجود فرزند برای حضرت مهدی هستند الا یك روایت كه منافی و معارض با این روایات است و آن روایت این است، هر امامی باید فرزند داشده باشد به جز حضرت مهدی كه فرزند ندارد، ولی علماء و برزگان شیعه مانند مرحوم محدث نوری و شیخ طوسی و میر محمد میر لوحی معاصر علامه مجلسی این تنافی را رفع كردند، بدین بیان كه امام زمان مانند سایر ائمه پسر امام ندارد، نه آنكه اصلا پسر ندارد و بنابراین از مجموع احادیث استفاده می شود كه، برای حضرت مهدی فرزندان بسیاری هست كه همه از اولیاء و صلحاء شرفا هستند ولی سمت امامت ندارند، چرا كه امام منحصر در دوازده نفر است.

۳- دعاها، علاوه بر روایات و قواعد كلی برخی دعاها نیز از معصومین« علیهم السلام» صادر شده و یا از ناحیه مقدسه رسیده دلالت دارند بر اینكه برای حضرت اهل و عیالی و فرزندانی هست و در دعاها نامی از آنها برده نشده و در حق آنها دعا شده است. در این دعا وجود همسر و فرزندان را برای حضرت اثبات می كند و در این مورد دعا بسیار است.
واینكه آیا حضرت مهدی با فرزند و همسران خود ظهور می كنند، چون ما بشریم و اطلاعات بشر محدود است اطلاعات و دلیل قطعی و یقین محكم به آن تصریح نشده است.

منابع:
[۱]. سیمای آفتاب، دكتر حبیب الله مظاهری.
[۲]. تجسم امید و نجات، عزیز الله حیدری.
[۳]. سیمای مصلح جهان، مراد فیضی.
[۴]. ارتباط معنوی با حضرت مهدی«عج »، حسین گنجی.

دیدگاه‌ها

خیلی وب سایت عالی است...

سلام. امام زمان ایا در همان زمانی زندگی میکند که اصحاب کهف رفته بودند یعنی زمان ربوبیت. در ضمن گفته اید ما چون بشریم..... خوب اگر عمر حضرت مانند نوح زیاد باشد پس همسران زیادی و فرزندان بسیاری داشته اند و چون در تربیت انها معصوم نقش داشت قطعا تا به این تاریخ ۳۱۳نفر پاکدامن وجود دارند و به دلایلی دیگر است که ظهور نمیفرمایند. و اگر از دیدها پنهان باشد پس همسرش ملائکه ایست که با وی زندگی میکند و فرزندی هم اگر باشد در عالم دیگریست. خدایا ظهور امامان را نزدیکتر کن و ما را از ابهام و سردرگمی زیبایی خودت رها کن. وای اگه بیاد ببینید چقدر دوران زیبایی میشه و علاوه بر زیبایی مادی چقدر شناختمون نصبت به خدا بیشتر میشه. وای رقص مستانه در مقابل یار چه لذتی دارد.

تصویر soalcity

سلام
منظور شما از زمان ربوبیت را متوجه نشدم. و زن و فرزند داشتن حضرت تنها یک احتمال است. که اگر هم صادق باشد، لزومی ندارد که فرزندان ایشان نیز عمری طولانی داشته باشند که ۳۱۳ نفر با وجود آنها تکمیل شود. کما اینکه صرف تربیت معصوم، سبب پاکدامنی نمی شود چون انسان مختار است و می تواند علیرغم داشتن بهترین تربیت فاسد شود.
و برای پنهان بودن، لزومی به غیر مادی بودن (ملائکه) نیست. کما اینکه موسی ع از چشم فرعون مخفی ماند با اینکه در کاخ او زندگی می کرد.

تصویر reza_khafan63

اخیراً صفحات و وبلاگهایی تحت عناوین مختلفی که ظاهراً پر مخاطب ترین آنه.
ا نیز صفحه ای با نام (( ... ) )) در فیسبوک میباشد، مطالبی را تحت عنوان اینکه خودش سید یمانی است و از قول امام زمان حرف می زند، مطالبی را که دقیقاً نشاندهنده مسخره کردن اسلام است را منتشر می نماید. و جالب تر اینکه جو این صفحات به گونه ای است که نمیتوانید بعنوان مخالف حرفی بزنید چون قطعاً مورد آماج حملات و فحاشیهای گوناگون خواهید شد.
اولاً نظر شما در مورد این دروغگویان چیست؟
ثانیاً چرا اقدامی نمیکنید که این مدعیان دستگیر شوند؟

تصویر soalcity

سلام
تمسخر کردن نشانه جهل است و در مقابل بعضی ها، بهترین اقدام سکوت و بی اعتنایی است. و درباره برخورد امنیتی نیز باید توجه داشت که این مطلب در حوزه وظایف ما نیست. اما اگر مطلبی بود که به دنبال پاسخ آن هستید می توانید به گروههای ما در جوامع مجازی مراجعه کنید:
http://www.cloob.com/pasokh

با اهدا سلام وتحیت خدمت شما
آیا درسته که حضرت در جزیره ای به نام خضرا زندگی می کنند؟

تصویر پاسخگوی تاریخی

با عرض سلام و ادب

منظور از جزیره خضراء، داستانی است که علامه مجلسی آن را در بحار الانوار[جلد ۵۲ ص ۱۵۹] نقل کرده است و در ابتدای آن بیان کرده که هیچ سند معتبری برای آن نیافته است.

شیخ محمد باقر بهبودى در تعلیقه بحار الانوار می نویسد: این داستان، داستانى است ساختگى و تخیّلى، كه آن را نویسنده‏اش بر رسم قصّه گویان و داستانسرایان نگارش داده است. و این گونه داستانسرائى در این زمان متداول است و آن را رمانتیك گویند و تأثیر عظیمى در نفوس خوانندگان دارد، بنابراین اشكالى ندارد اگر مردم بدانند این داستان، قصّه‏اى است تخیّلى!

همچنین علامه حسن زاده آملی در این باره از استاد خویش نقل می کنند که: داستان مرتبط به مهدی فاطمی است که بعضی از عوام در آن تصرف کرده و آن را به امام زمان (عج) مرتبط کرده اند.[هزار و یك نكته، ص: ۸۱۲.]

مطالعه بیشتر در لینک زیر:
http://www.soalcity.ir/node/2056

نظرات